eitaa logo
طرح ملی حفظ قرآن کریم
821 دنبال‌کننده
200 عکس
22 ویدیو
16 فایل
طرح ملی حفظ قرآن کریم‌ با هدف عمل به رهنمود مقام‌معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰‌میلیون‌ نفر حافظ قرآن تشکیل گردیده است. مشاوره و پرسش و پاسخ در زمینه حفظ قرآن 09903832004 👈
مشاهده در ایتا
دانلود
سومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان در قم برگزار می شود/ برپایی محافل قرآنی همزمان با مسابقات مشروح خبر در: http://quraniran.ir/news/view-16880.aspx همراه ما باشید... 🌹🌹🌹🌹🌹🍀🍀🍀🍀🍀 @quranhefz_ir www.quranhefz.ir
۱۱۳ لطفا درصورت امکان راهنمایی کنید چگونه اموزش ترتیل را باقران اموزان شروع کنیم که هنگام تحویل محفوظات ساده خوانی نداشته باشند؟(مربی صوت ولحن وترتیل در شهرمان نیست )چطوری وچند بار گوش دادن باید روش تقلیدی کارکرد؟چون ترتیل استادمنشاوی یاپرهیزگار راگوش می دهند اما بازدهی ندارد.باتشکر 🌿💦🌿💦🌿 سلام علیکم و رحمت الله 👈 لازم است بدانیم حداقل آنچه در این خصوص در کلاس حفظ لازم است شاگردان را به آن ملزم نمود این است که: 🔹آهنگین بخوانند؛ 🔸با رعایت قواعد تجوید و وقف و ابتدا تلاوت کنند؛ 🔹با سرعت مناسب (تدویر) بخوانند. 💐 ابتدا باید شاگردانتان را به این باور و عادت برسانید که مجاز به ساده خوانی نیستند. 🍁هر شخصی گرچه اصول فنی تلاوت ترتیل و الحان را نداند، در حد توان و دانسته های خود میتواند آهنگین تلاوت کند. این پله اول است که شاگردانتان باید روی آن بایستند. 👈 با تشویق و ترغیب و القای اعتماد به نفس، آن ها را به این مرحله برسانید. ⏪ بعد برای فنی تر و زیباتر شدن تلاوتشان تشویق به تقلید از اساتید بفرمایید. 💐در این میان مراقب باشید کلاس حفظ را تبدیل به کلاس صوت و لحن نکنید. کلاس حفظ، کلاس حفظ است و موضوع و وظیفه محوری اش حفظ قرآن کریم است. البته حفظی که در قالب های مطلوب و زیبا ارائه و تلاوت شود. 🌷 شاگردانتان را بر اساس نکات و روش هایی که در ۱ ۹۷ و فایل شیوه استماع از استاد «محمدی پرچوی» عرض کرده ایم برای استماع صحیح راهنمایی کنید. 🌷 معمولا شاگردان در ابتدای کار نمی‌توانند همه صفحات را با تنوع نغماتش به صورت دقیق و کامل تقلید کنند. بهتر است گاه به گاه یک بخش از محفوظات مثلا مرورشان را برای استماع و تقلید دقیق مشخص کنید و مدتی روی تقلید آن بخش متمرکز شوید، وقتی تلاوت آن بخششان به حد مطلوب رسید آیات با نغمه مشابه را برایشان مشخص کنید تا استماع کنند و بعد تمرین کنید که همان الگوی لحنی را در تلاوت آیات دیگر به کار بگیرند. ☝️پس 🔹شاگردانتان را ملزم به تلاوت آهنگین کنید. 🔹با استماع ترتیل مأنوسشان کنید و تکالیف استماعی برایشان مشخص کنید. 🔹برای ارتقاء کیفیت تلاوت هایشان تشویقشان کنید و با شیوه های صحیح و پله پله برنامه ریزی و تلاش داشته باشید. اما افراط نکنید. یادگیری فنی صوت و لحن مستلزم آموزش تحت نظر اساتید این فن است. 🌻قرآن کریم یار و یاورتان در لحظه لحظه زندگی و بندگی🌻 @quranhefz_ir
🤔چطور به شاگردانمان برای ایام نوروز تکلیف بدهیم❓ استاد حفظ عزیز! تعطیلات نوروز می‌تواند یک فرصت بی‌نظیر یا یک تهدید جدی برای محفوظات شاگردان شما باشد. این که کدام یک محقق شود بسته به برنامه دهی شما و پایبندی شاگردان است. 1⃣ در یک جدول منظم، تمام روزهای تعطیلات را مشخص کنید و برنامه را به صورت روزانه و نه کلی، در اختیار شاگردانتان قرار دهید. 2⃣ حفظ جدید 👈 برای روزهای تعطیل رسمی (روزهای پایانی سال ۹۷ و ۴روز ابتدایی سال ۹۸، روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین و...) اصلا برنامه حفظ جدید قرار ندهید. 👈 برای سایر روزها، با شناختی که از شرایط شاگردان خود دارید و با مشورت با آنها، میزان حفظ جدید را به نصف تا یک چهارم میزان معمول کاهش دهید. 3⃣ ده درس 👈 مرور ده درس گذشته را هر روز در برنامه قرار دهید. در این خصوص به همین میزان ده درس اکتفا کنید. 4⃣ مرور 👈 میزان مرور را به حداقل میزان استاندارد برسانید. اولویت اجزاء جدید را فراموش نکنید. بسته به میزان محفوظات شاگردان طوری برنامه ریزی کنید که در طول حدود ۱۷_۱۶ روز تعطیلات همه محفوظاتشان یک دور و اجزاء اخیرشان دو دور مرور شود. 🌸 میتوانید در کنار ستون مرور که به صورت الزامی برایشان مشخص کرده اید، یک ستون مرور اختیاری قرار دهید تا افرادی که مایل به مرور بیشتر هستند و امکانش را دارند بتوانند بر اساس برنامه آن مرور بیشتری داشته باشند و از این طریق شما هم از عملکرد شاگردانتان مطلع شوید. 🌸 برای روزهای پرمشغله مثل روزهای ابتدا و انتهای تعطیلات مرور اجزاء راحت تر را قرار دهید. 5⃣ در یک ستون، برنامه استماع منظمی برای شاگردانتان مشخص کنید که بر اساس آن حداقل یک دور تمام محفوظاتشان را در تعطیلات استماع کنند. 6⃣ تمهیداتی بیندیشید که ارتباط شاگردانتان با شما و همکلاسی هایشان در طول تعطیلات برقرار باشد. مثلا 🔸حفظ جدیدشان را تلفنی یا مجازی تحویل بگیرید. 🔹چند نوبت مباحثه مختصر تلفنی یا مجازی در برنامه شان پیش بینی کنید. 🔸با آن ها در تماس باشید و احوال خودشان و حفظشان را بپرسید و انگیزه شان را زنده نگه دارید. 🔹و... 7⃣ بعد از تعطیلات، انجام تکالیف و کیفیت محفوظات شاگردانتان را ارزیابی کنید. برترین ها و پرتلاش ها را تشویق کنید. و اگر نیاز بود چند جلسه را به جبران خلل های ایجاد شده در اثر تعطیلات اختصاص دهید. 🌿رنگ و عطر روزگارتان قرآنی🌿 @quranhefz_ir
۱۱۴ سلام ببخشید لازمه ازانتها به ابتدا خوندن آیات راهم یادبگیریم؟ ☘🌻☘🌻☘ سلام و عرض ادب تلاوت آیات به صورت معکوس نه تنها لزومی ندارد بلکه اصلا کار مطلوبی نیست. آیات قرآن کریم بعد از نزول به این ترتیب توقیفی پشت سر هم قرار گرفته اند و اگر قرار است تلاوت پیوسته ای انجام شود لازم است با رعایت همین ترتیب باشد. صرفا در تمرین سر آیات، برای تسلط بیشتر می‌توان سر آیات را با شیوه های مختلف معکوس، یک درمیان و... تمرین کرد. 💐قرآن کریم دستگیر دنیا و عقبایتان💐 @quranhefz_ir
۱۱۵ سلام خیلی ممنون از کانال خوبتون. من 10 شاگرد دارم به یاری خداوند حفظ قرآن رو از جز 30 شروع کردیم الان جز 2 هستیم . تقریبا جز 30 رو کامل از یاد بردن وجز 2 ص 34 هستیم . هفته ای دو جلسه یک و نیم ساعت کلاس دارم .و هفته ای 1 صفحه حفظ جدید داریم. از شما خواهش میکنم به من بگید چه برنامه ای در تعطیلات نوروز بهشون بدم که هم حفظ جدید داشته باشن هم جز 30 رو کامل به یاد بیارن وبقیه رو مرور کنند. شاگردام با حفظ جدید موافق نیستن . ممنون برنامه‌شون روزانه نیست بهشون میگم مثلا برا جلسه بعد جز 2 ده درس باشه و5 صفحه از جز 1 مرورتان باشه. 💐💐💐💐 سلام علیکم و رحمت الله الحمدلله که در راه پربرکت حفظ قرآن کریم مشغول به خدمت هستید.💐 ☝️استاد گرامی، علت ضعف شاگردانتان برنامه دهی نادرست است. 👈 هر حافظی حداکثر در ده روز باید کل محفوظاتش را یک دور مرور کند. مرور هر جلسه ۵ صفحه بسیار کم است و با این حساب حدود دو ماه طول می‌کشد تا این دو جزء را یک دور مرور کنند. ❗️با این شرایط کاملا طبیعی است که جزء ۳۰ را فراموش کرده باشند. در واقع محفوظات شاگردانتان اصلا مراحل انتقال به حافظه بلندمدت را طی نکرده است. ✍ شاگردی که ۲/۵ جزء محفوظات دارد، با برنامه صحیح نباید دچار چنین مشکلی شود، با این برنامه اگر به جزء۲۰ برسند می‌بینند که عملا چیزی از قبلی ها حفظ نیستند. 💐 شاگردان شما تا پایان حفظ ۵جزء باید هر روز ۱۰ صفحه مرور داشته باشند. ☝️ اما الان و تعطیلات عید، زمان مناسبی برای افزایش میزان مرور در شرایط شاگردان شما نیست. 🌺 فعلا برای برنامه نوروزشان ⏪حفظ را تعطیل کنید یا نهایتا یک صفحه حفظ برای ایام تعطیلات قرار دهید. ⏪هر روز برنامه ده درس را قرار دهید. ⏪ هر روز ۵صفحه مرور از محفوظات گذشته تعیین کنید. ⏪هر روز ۵صفحه استماع (این ۵صفحه بهتر است همان صفحاتی باشد که روز قبل، مرورش کرده اند) قرار دهید. 👈 بعد از تعطیلات جزء ۳۰ را ارزیابی کنید. 🍁اگر نیازمند بازسازی بود، طی چند جلسه با برنامه منظم آن را بازسازی و تثبیت کنید: روزانه ۲صفحه، تثبیت و بازسازی + مرور هر روز ده درس تثبیت شده قبل ✅ بعد از آن میزان مرور شاگردانتان را به روزانه ۱۰ صفحه برسانید و تا آخر حفظشان قاعده «مرور کل محفوظات در بازه زمانی ۱۰_۳ روز» را اجرا کنید. کتاب را از کانال دریافت و با دقت مطالعه کنید تا بر اصول و روش های حفظ و مرور به طور کامل مسلط شوید. 🌾 قرآن کریم رهنمونتان تا سرمنزل سعادت و خوشبختی 🌾 @quranhefz_ir
بازدید مسئول مراکز مجازی سازمان اوقاف از مرکز حفظ مجازی زنجان مشروح خبر در: http://quraniran.ir/news/view-16903.aspx همراه ما باشید... 🍁🍁🍁🍁🍁🌹🌹🌹🌹🌹 @quranhefz_ir www.quranhefz.ir
#مسابقات_قرآن اعلام اسامی داوران مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران مشروح خبر در: http://quraniran.ir/news/view-16900.aspx همراه ما باشید... 🌺🌺🌺🌺🌺🌾🌾🌾🌾🌾 @quranhefz_ir www.quranhefz.ir
#مسابقات_قرآن ویژگی‌‌های انحصاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران/ آمار سی‌وششمین دوره مشروح خبر در: http://quraniran.ir/news/view-16915.aspx همراه ما باشید... 🌹🌹🌹🌹🌹🍁🍁🍁🍁🍁 @quranhefz_ir www.quranhefz.ir
پخش زنده مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از رادیو قرآن/ هدایای ویژه برای شنوندگان مسابقات مشروح خبر در: http://quraniran.ir/news/view-16916.aspx همراه ما باشید... 🌹🌹🌹🌹🌹🍁🍁🍁🍁🍁 @quranhefz_ir www.quranhefz.ir
#مسابقات_قرآن ضرورت آمادگی لازم برای استقبال مطلوب از مردم در مسابقات قرآن/ ارسال ۶ هزار دعوت نامه برای مسئولان کشور مشروح خبر در: http://quraniran.ir/news/view-16914.aspx همراه ما باشید... 🌹🌹🌹🌹🌹🍁🍁🍁🍁🍁 @quranhefz_ir www.quranhefz.ir
برگزاری مراسم تجلیل از اساتید مرکز حفظ غیرحضوری استان قم+ تصاویر مشروح خبر در: http://quraniran.ir/news/view-16920.aspx همراه ما باشید... 🌹🌹🌹🌹🌹🍁🍁🍁🍁🍁 @quranhefz_ir www.quranhefz.ir
۱۱۶ سلام علیکم . خسته نباشید. با قران آموزانی که تکالیف رو انجام نمیدن چیکار کنیم؟ کلاس بنده در مسجد هست و تقریبا هرکس یه صفحه ای، بنده مرورهای کسانی که حفظ نزدیک تری دارند رو مثل هم قرار میدم و اول کلاس ٢ نفره یا بعضا سه نفره تعیین میکنم تا بنده در حال پرسیدن هستم اونها مشغول مباحثه باشند .اما برخی قران آموزان تکالیف رو اون موقع انجام میدن و مباحثه نمیکنن و اگر در کلاس زود بپرسم نمیتونن جوب بدن . مباحثه یا مروری که تعیین میکنم یا... نمیخونن و روی معنی با اینکه بنده تاکید فراوان دارم و حتما میپرسم اهتمامی ندارن البته گاهی تکالیف رو کم کردم تا اگر مشکل وقت دارن معلوم بشه اما فرق آنچنانی نکرده . اغلب دانش آموزان دوره راهنمایی هستن و حفظ ۵ ساله دارن. کلاس رو دوست دارن و تقریبا همیشه حاضرند اما کم کار، راهکارهایی دادم تا در کنار درسشون بتونن کارهای حفظشون رو انجام بدن ولی فکر میکنم انجام نمیدن که تغییری چندانی ندارن لطفا راهنمایی کنید . در ضمن نمیخوام طوری بشه که از قران جدا بشن و جذب چیزای دیگه بشن. 🌷🔸🌷🔸🌷 سلام و عرض ادب و خداقوت در مسیر نورانی تعلیم قرآن کریم.💐 🌀به لطف الهی شاگردان بسیار هوشمندی دارید. راه حل کار این است که شما به عنوان استاد از آن ها هوشمندتر عمل کنید. 👈 کلاس قابل پیش بینی که شیوه کلاسداری تکرارشونده دارد برای چنین شاگردانی بهترین فضا را برای کم کاری ایجاد میکند. ✅ در شیوه کلاسداریتان تنوع غیرقابل پیش بینی اعمال کنید. مدتی این شیوه همیشگی را کنار بگذارید و به صور متنوع اجزاء و شیوه کلاسداریتان را جابه جا کنید و تغییر دهید تا این فضای سوءاستفاده در ساعت کلاس از بین برود. 🍁وقتی شاگردانی که میخواهند در کلاس حاضر شوند تضمینی نداشته باشند که امروز در کلاس، فرصتی برای جبران کم کاری هایشان دارند نسبت به انجام تکالیفشان اهتمام بیشتری خواهند داشت. مثلا می‌توانید: 🔸گاهی خودتان به نوبت با هر شاگرد مباحثه کنید. 🔹گاهی کلاس را به صورت جمعی اداره کنید. 🔸برای مباحثه ای که به شاگردانتان میدهید زمان محدود مشخص کنید و مابین کار متناوبا سؤال کنید که هر گروه تا کجای کار را انجام داده است. 🔹و... ✅ در تکلیف دهی به شاگردانتان از مطالب و راهکارهای مطرح شده در ۳۷ استفاده کنید. ✅ انگیزه شاگردانتان را نسبت به حفظ قرآن و انجام اصولی و روشمند آن تقویت کنید. از خاطرات و تجارب عینی خودتان کمک بگیرید. در ایجاد انگیزه، به خصوص برای نوجوانان لمس کاربردهای عینی یک فعالیت بسیار مؤثر و مهم است. گاهی حتی میتوانید برنامه ریزی شده تجربه سازی کنید. 🌳 شاگردی که اثرات مثبت حفظ قرآن و کاربرد آن را به صورت عینی ببیند و درک کند؛ نتیجه انجام دقیق و کامل تکالیف را ببیند و تفاوت آن را با زمانی که تکالیفش را انجام نداده است به صورت عینی لمس کند، انگیزه اش برای حفظ دقیق و بی نقص بیشتر می‌شود. ✅ انجام تکالیف شاگردانتان را قبل از شروع کلاس چک کنید. حتما برای شاگردانتان دفترچه تکالیف در نظر بگیرید که تکالیف در آن به صورت روزانه و جزئی مشخص شده باشند و شاگردان موظف باشند که در برابر هر بخش از تکالیفشان علامت بزنند که آن را انجام داده اند. 👈 این دفترچه ها را در ابتدای کلاس بررسی و ارزیابی کنید و بازخورد آن را به شاگردان منتقل کنید. وقتی شاگردانتان بدانند که عملکردشان همان ابتدای کلاس برای شما مشخص شده دیگر در طول کلاس به دنبال انجام تکالیف عقب مانده نخواهند بود. 🌻 قرآن کریم انیس دنیا و شفیع آخرتتان🌻 @quranhefz_ir