#مشاوره
#پرسش_١٣٩
#تدریس_و_حفظ_همزمان
سلام علیکم طاعاتتون قبول درگاه حق
من حافظ 8جزاز قران کریم هستم و خیلی علاقه به تدریس حفظ دارم
دوره مربی گری روهم گذروندم و همچنین دوره اموزشی
اما الان تردید دارم که کلاس برگزار کنم
میگم نکنه خودم اخلاق قرانی نداشته باشم و بخوام به کسی اموزش بدم بعد در برابر خداومد روسیاه باشم
این دغدغه من هست چون واقعا به تمام ایات قران عمل نمیکنم😔
واز طرفی میگم زکات علم رو باید پرداخت کنم
🌴🌸🌴🌸🌴
سلام و عرض ادب
شکر که توفیق همنشینی با ارزشمندترین کتاب عالم نصیبتان شده است. 💐
🔺بسیار خوب و شایسته قدردانی است که نسبت به تربیت نفس و عمل به آیات قرآن کریم دغدغه دارید و ارج و کرامت جایگاه معلمی قرآن را در نظر دارید.
☝️ اما این دقت نباید تبدیل به وسواس شود.
🔺هیچ یک از ما معصوم از خطا نیستیم و هیچ کس جز معصومین _علیهم السلام_ نمی تواند ادعا کند که به همه آیات قرآن کریم عمل کرده و می کند.
اما ما چه کنیم❓
آن چه برای یک استاد قرآن لازم است
🔸توجه نسبت به اهمیت این جایگاه و رعایت حرمت و ارزش آن
🔹تلاش بی وقفه برای تربیت قرآنی خود و ارتباط عمیق با معبود
🔸توجه به رعایت همه ضروریاتی که جایگاه مسلمانی و شأن معلمی قرآن، در اندیشه و رفتار و گفتار اقتضا می کند.
🔹توجه به الگوپذیری دیگران از عملکرد او بعد از قرار گیری در این مقام
است.
💢 نباید به خاطر ترس غیرمنطقی از عملکرد ناقص، تعلیم کتاب خدا را تعطیل کنیم
بلکه باید ضمن فراهم کردن ملزومات اولیه از دانش و تقوا، قدم در این مسیر بگذاریم و همزمان به صورت مداوم و بدون وقفه این تقوا و دانش را ارتقا بدهیم.
🔰 همان طور که جناب اباذر دغدغه ای مشابه را با رسول اکرم مطرح کردند و عرض کردند:
میترسم قرآن را حفظ کنم اما به آن عمل نکنم
و حضرت پاسخ دادند:
قرآن را بخوانید و آن را به خاطر بسپارید، خداوند قلبی را که ظرف قرآن شود عذاب نمی کند.
✅ پس اخلاق قرآنی را در خود ایجاد کنید و از خداوند یاری بخواهید.
وقتی توانمندی و صلاحیت علمی و اخلاقی اولیه وجود دارد و در کنارش این توجه و دغدغه نسبت به اهمیت و ارزش معلمی قرآن و لزوم ارتقاء علمی، اخلاقی و تقوایی هم در شخص هست جایی برای تردید باقی نمی ماند.
☘ چنان چه شرایط شخصی تان می تواند حفظ و تدریس همزمان را تأمین کند (هم اکنون و بعداز افزایش حجم محفوظاتتان)
می توانید با توکل بر خداوند و توسل به معصومین _علیهم السلام_ تدریس را هم شروع کنید.
💠 لازم نیست حتما از فضاهای رسمی شروع کنید، می توانید از آموزش آموخته هایتان به نزدیکان یا خانواده آغاز کنید و هر زمان خود را آماده دیدید کار را به صورت رسمی پی بگیرید.
🌼 با توجه به میزان محفوظاتتان، در صورت تدریس، این قاعده را حتما مراعات کنید که:
محفوظات استاد نباید به لحاظ کمی و کیفی از شاگردانش پایین تر باشد❗️
پس حفظ خود را با قوت ادامه دهید و هرگز از شاگردانتان عقب نمانید.
🌻در پناه حضرت حق موفق و پیروز باشید🌻
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_١۴٠
#کلاسداری
#بی_انضباطی_شاگردان
سلام علیکم طاعاتتون قبول
حدودا ۱۴ سال که مربیگری حفظ انجام دادم در گروههای سنی مختلف
الحمدلله ریزش کلاسهام خیلی کم بوده ولی الان یک کلاس دارم سه روز در هفته ساعت ۱۲ تا ۱۴...
که خیلی راحت کلاس نمیان یکبار به بهانه امتحان بار دیگر میگن ماه رمضان هر دفعه به دلیلی .
متاسفانه این بد عهدیشون ناراحت کننده هست از هفت نفر سه نفر این وضع رو دارن البته من با آنها خیلی با ملاحظه رفتار میکنم چون میدونم بعد از کلاسهای روزانه میان یا ایام امتحانات همینطور و آنها در شرایط عادی غیبت و راحتی رو ترجیح میدن به حضور در کلاس
یکی از شرایط کلاس این که اگر مشکلی داشتن و نتونستن بیان کلاس پیام بدن ولی یکیشون هست که نه تنها پیام نمیده بلکه من هم که پیام بهش میدم جواب نمیده
بنظرتون تکلیف بنده چیست؟
🌸🌾🌸🌾🌸
سلام و عرض ادب و احترام
الحمدلله که سالیان متمادی افتخار خادمی قرآن کریم نصیبتان بوده است. 💐
✅ قطعا به تجربه این سالیان تدریس، به خوبی نسبت به اهمیت تعادل «جدیت» و «مهربانی» استاد واقف هستید.
این که استاد به درستی این دو ویژگی را در کلاس به کار بگیرد بسیار حائز اهمیت است.
🔰 در واقع شاگردان باید به این باور برسند که اگر استاد جدیت و پیگیری نسبت به پایبندی آن ها به مقررات و تکالیف کلاس هم دارد، از سر دلسوزی و مهربانی و در جهت رشد و پیشرفت خود آن هاست.
🔰 سنگین تر شدن هریک از این دو کفه ترازو، ادامه همراهی استاد و شاگرد را دچار مشکل میکند.
✍ در عین این که شرایط شاگردانتان را درک می کنید و با آن ها مدارا می نمایید نسبت به رعایت قوانین کلاس جدیت داشته باشید.
✍ منشأ این بی نظمی ها را در شاگردانتان جستجو و برطرف کنید.
ممکن است
ضعف انگیزه
ساعت نامناسب کلاس
ضعف در رعایت اصول اخلاقی
یا...
عامل این شرایط باشد.
با شناسایی و رفع علت، می توانید شرایط را تغییر دهید.
✍ مهمترین قوانین کلاس را به صورت رسمی به شاگردانتان اعلام کنید.
🔺حتی اگر لازم است آن ها را به صورت مکتوب در اختیارشان بگذارید یا در کلاس نصب کنید.
🔺این قوانین را مرتبا یادآوری کنید.
🔺برای قوانینتان ضمانت اجرایی قرار دهید،
مثلا
👈 اعلام کنید که این قوانین با اعلام شما و پذیرش آن ها بین شما یک عهد است و به فرمان قرآن کریم لازم است به آن پایبند باشند تا شرعا و اخلاقا مرتکب نقض عهد نشده باشند.
👈 اگر شاگردی به مقررات کلاس پایبند نبود در مرحله بعد باید به مسئولین آموزشی پاسخگو باشد و با تأیید آن ها مجددا در کلاس حاضر شود.
👈 و...
🍁 و البته جدیت در همه این موارد خدشه ای به رابطه عاطفی میان استاد و شاگرد نباید وارد کند.
به عبارت دیگر شاگردان باید بدانند که همه این واکنش ها اجرای قوانینی است که همه آن را پذیرفته اند و ناگزیر از اجرای آن هستند، نه آن که ناشی از انتقام گیری و غضب استاد باشد.
این گونه، قوانین پذیرفتنی تر می شوند و میتوان در کمال مهربانی و دوستی و با لبخند اجرایشان کرد.
✍ اگر همچنان فردی به تخطی از قواعد کلاس ادامه می دهد، با ایشان به صورت فردی و خارج از فضای کلاس صحبت کنید.
علت این رفتار را جویا شوید و تذکرات لازم را بدهید.
🌴قرآن کریم انیس دنیا و شفیع آخرتتان🌴
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_١۴١
#کلاسداری
سلام خسته نباشید کلاس حفظ قرآن نوجوانان دختر رو از 3سال پیش شروع کردیم ولی چون همزمان ن بچه ها هم درس میخوانند هم حفظ میکنند سر عتشان خیلی کم بود دراین مدت بعضی 5جز بعضی کمتر بعضی بیشتر حفظ کرده اند الان هم ماه رمضان هست میزان حفظ روزانه شون رو خیلی کم کردم ولی در عین حال کلاس خیلی خلوت شده وریزش داشته حس میکنم بچه ها از طولانی شدن دوره خسته شدن آیا لازم هست اصرار بر ادامه حفظ داشته باشم هرترتيب که به ذهنم میرسید انجام دادم از بازی های سرگرم کننده گرفته تا جذاب سازیها حفظ و....دیگر راهکاری به ذهنم نمیاد.
☘☘☘
سلام و عرض ادب و آرزوی قبولی طاعات
خدا قوتتان در مسیر پربرکت پرورش نوجوانان قرآنی. 💐
🌳 تبریک صمیمانه مارا بپذیرید که به لطف الهی توانسته اید ٣سال مداوم رنگ قرآنی به لحظه های نوجوانانی ببخشید که در این دنیای رنگارنگ از گناه، اگر دستشان بر دامن قرآن نبود می توانستند طعمه هر فضای اغواکنده و گناه آلود باشند.
🌼 شما به عنوان استاد، ستون کلاس و منبع الهام بخش شاگردانتان هستید.
مراقب باشید انگیزه و انرژی خودتان تحلیل نرود.
🍃ماه مبارک رمضان، ایام امتحان، ایام تعطیلات عید و... هر کدام شرایط خاص خود را دارند که ممکن است مدتی باعث بی نظمی در شاگردان علی الخصوص محصلان شوند
اما
مادامی که استاد محکم و قوی و پرانگیزه باقی باشد کلاس و شاگردان هم می توانند این شرایط و چالش ها را پشت سر بگذارند و به شرایط مطلوب برگردند.
💐 نگاه خود و شاگردانتان را به کار پر ارزشی که به آن مشغولید اصلاح کنید.
اگر در کار حفظ قرآن، تعریف موفقیت را منحصر در «حفظ کل» بدانیم، پیمودن مسیر سخت می شود و این تصور ایجاد می شود که
«دوره بیش از حد طولانی شده»
✍ هدف در حفظ قرآن، انس با این کتاب شریف است
پس شاگردان شما به اندازه هر یک آیه ای که حفظ می کنند موفق هستند
حفظ ۵جزء یا بیشتر و کمتر، در ٣ سال یعنی هزاران موفقیت.
لازم نیست همه در ٢یا٣ سال حافظ کل شوند.
❗️حفظ، یک مسابقه دو نیست که همه به دنبال رسیدن به خط پایانش باشیم.
پس
🔰موفقیت «حفظ کل» را به موفقیتهای کوچکتر تقسیم کنید.
هدف کلی را به اهداف جزئی تقسیم کنید و شاگردانتان را از صمیم قلب برای دستیابی به این موفقیت های کوچک تشویق کنید.
☘باور کنید و بباورانید که همه این مراحل ارزشمندند و هرچه پیش بروند ذخیره و گنجینه شان پربارتر می شود.
این طور در شادی به دست آوردن این پیروزی های کوچک آرام آرام می بینند که به پیروزی و موفقیت بزرگ حفظ کل هم دست پیدا کردند.
✍ محکم و استوار باشید.
لازم نیست بر کاری اصرار کنید اما خود و کلاستان را هم نبازید.
با تمام توان کلاس را پیش ببرید و به شاگردانتان انرژی و انگیزه ببخشید.
بعد از آن دیگر ناراحتی و نگرانی نداشته باشید.
ما مأمور به وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه.
🌷خداوند مهربان همه خدماتتان را به احسن وجه قبول بفرماید🌷
@quranhefz_ir
#محافل_انس_با_قرآن
ظرفیت مطلوب قرآنی کشور ما را از دعوت قاریان غیرایرانی بینیاز میکند
مشروح خبر در:
http://www.quraniran.ir/news/view-17175.aspx
همراه ما باشید
🌹🌹🍁🍁
@quranhefz_ir
www.quranhefz.ir
#منابع_مسابقات
با کلیک بر روی هر یک از عناوین زیر میتوانید منبع مورد نظر خود در ارتباط با چهل و دومین دوره مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه؛ را یافته؛ دانلود و مطالعه نمایید.
#شیوهنامه برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات
#منبع_اول__مسابقات_تفسیر_قرآن
#منبع_دوم__مسابقات_تفسیر_قرآن
#منبع_مفاهیم_رشته_اذان
#منبع_مفاهیم_رشته_دعاخوانی
#منبع_مفاهیم_رشته_حفظ
#منبع_مفاهیم_رشته_ترتیل
#منبع_مفاهیم_رشته_قرائت
#منبع_اول_مسابقات_تفسیر_اهل_سنت
#منبع_دوم_مسابقات_تفسیر_اهل_سنت
#منبع_مسابقات_حفظ_و_معارف_احادیث
#منبع_مسابقات_حفظ_و_معارف_موضوعی
همراه ما باشید..
🌹🌹🌹🌹🌹🍁🍁🍁🍁🍁
@quranhefz_ir
www.quranhefz.ir
#مشاوره
#پرسش_١۴٢
#حفظ_شماره_آیه
با عرض سلام وخدا قوت خدمت اساتید گرامی . ضمن تشکر از کانال خوبتون وهمچنین اساتیدی که دراین کانال هستند ومن طی دوسال در کلاسهای تربیت مربی قم افتخار شاگردیشان را داشتم.
من یک حافظ کل هستم وسال89 حفظم به پایان رسیده وچند ماهی تثبیت رفته ام وحدود 5سالی هست که مربی حفظ هم هستم والان طلبه سطح دو
تنها مشکلی که دارم اینکه از اول مربی شماره آیات را به طور جدی از ما نخواسته ومن الان تسلط ضعیفی روی شماره آیات دارم واینکه درطول تحصیلم کمتر مرور دارم لطفا راهنمایی ام کنید.
🌾🌸🌾🌸🌾
سلام و رحمت الهی بر شما
شکر که توفیق تعلیم و تعلم آیات هدایت بخش قرآن نصیبتان شده است. 💐
☘حفظ شماره آیات واجب نیست اما از مهارت هایی است که اگر به صورت صحیح و کامل انجام شود در قوت محفوظات حافظ، بسیار مؤثر است.
در یادآوری ترتیب آیات، ترتیب صفحات، تشخیص مشابهات و...
اما باید بدانیم:
👈 حفظ ضعیف و متزلزل شماره آیات
👈 وابستگی به شماره آیات
👈 مرور نکردن شماره آیات، بعد از حفظ
👈 حفظ شماره آیات به شیوه های نادرست
و...
باعث میشوند به جای بهره مندی از اثرات این کار، در محفوظات دچار مشکل شویم.
✅ پس ضرورتی ندارد که شماره آیات را حفظ کنید
اما
اگر قصد دارید از حفظ شماره و فواید و اثرات بی نظیر آن بهره مند شوید
این کار را به صورت کامل، قوی و صحیح انجام دهید.
🔸در این صورت شروع کنید هر روز مثلا ۱۰ تا ۱۵ شماره آیه را حفظ کنید.
به این صورت که عبارت اول هر آیه را همراه شماره اش تکرار کنید تا حفظ شوید.
🔹هر روز ۶۰_۴۰ شماره حفظ شده قبل را مرور کنید.
🔸در هنگام مرورِ بخش هایی که شماره دار کرده اید شماره آیات را هم مرور کنید.
هم با تجسم ذهنی شماره هر آیه حین تلاوتش
هم با پرسش ها و تمرینات مجزا و اختصاصی از شماره آیات
🔰 چنان چه قبلا هم عرض کرده ایم اگر در شرایطی مثل تحصیل، حافظ مجبور به کم کردن و سبک کردن برنامه می شود باید از «حفظ جدید»ش کم کند و برنامه ده درس و مرور نباید قربانی شوند وگرنه محفوظاتی که با زحمت و تلاش به دست آمده اند به سادگی از دست میروند.
✍ پس برنامه مرورتان را از حد استاندارد (حداقل یک دهم محفوظات در هر روز) کمتر نکنید و با استفاده از توصیه های مربوط به #برنامه_ریزی، مرورهایتان را به درستی در برنامه روزانه تان قرار و انجام دهید.
🌸همنشینی قرآن روزی هر روز و هر لحظه تان🌸
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_١۴٣
#وقفه_در_حفظ
#تثبیت_و_حفظ_همزمان
سلام طاعاتتون قبول درگاه حق
وقت بخیر
من الان چند سال مشغول حفظ قرآن هستم ولی متاسفانه بین برنامه حفظم زیاد وقفه میفته یه جورایی انگار سلب توفیق میشم
اولین بار که شروع به حفظ کردم تا ده جز اول مرتب پیش رفتم بعد بخاطر مشکلات روحی که داشتم یکسال نیم وقفه افتاد از اون موقع تا الان هر بار تا یک جز پیش میرم باز وقفه میفته
اوایل سه ساعت هم یکجا مرور میکردم خسته نمیشدم ولی الان بیشتر از نیم ساعت نمیتونم مرور کنم زود خسته میشم .
از اون بر برنامه های تثبیتم زیاد شده .
هم حفظ جدید و هم تثبیت سخت برام
لطفا اگر امکانش هست من راهنمایی کنید
محفوظاتم تا جز ۳ خوبه
از ۴ تا ۱۰ باید تثبیت کنم
از ۱۱ تا اخر ۱۴ هم خوب
البته ۱۲ و ۱۳ نیاز به مرور بیشتری دارم نسبت به ۱۱؛ ۱۴
کلاس میرفتم ولی الان دو ماه هست باز نمیرم کلاس
🍁🌻🍁🌻🍁
سلام علیکم و رحمت الله
تبریک صمیمانه ما را برای حفظ حدود نیمی از آیات کلام الله پذیرا باشید.💐
☘ توفیق و بی توفیقی همه حاصل عمل خود ما هستند.
پس با طلب قلبی و با عمل پاکیزه و نیز با تقویت رابطه خود با معبود و معصومین علیهم السلام زمینه این توفیق را فراهم تر کنید.
🔆 قرآن کریم نور است. هر چه ما نورانی تر باشیم بیشتر توفیق انس پیدا میکنیم.
✅ به کارگیری روش های صحیح هم اثر بسزایی در موفقیت شما دارند.
اگر روش ها نادرست باشند هرچه هم به عقب برگردید نتیجه مطلوب نمیگیرید و فقط فرسوده می شوید.
✍ اگر توان و فرصت ندارید که همزمان حفظ و تثبیت انجام دهید، حفظتان را متوقف کنید و به تثبیت محفوظات گذشته بپردازید.
تا وقتی محفوظات و محصول تلاش های گذشته تان دچار اشکال هستند و امکان اصلاح همزمانشان را ندارید، پیشروی در حفظ ضرورتی ندارد.
✍ بر اساس #روش_بازسازی_و_تثبیت که قبلا تبیین شده برنامه ریزی دقیق و صحیحی داشته باشید و بر اساس آن محفوظاتتان را به سطح مطلوب تسلط برسانید و بعد از آن کار حفظ را ادامه دهید.
✍ یک دوست و هم بحث قرآنی خوب داشته باشید تا همراهیشان شما را در پایبندی به برنامه های قرآنی یاری کند.
✍ اگر توانتان برای انجام ممتد برنامه ها کم است، برنامه تان را در طول روز تقسیم کنید و مابینش به خود و حافظه تان استراحت بدهید.
✍ برای اجزاءی که نیاز به تقویت بیشتر دارند هم می توانید از راهکارهای #تقویت_محفوظات بهره ببرید.
🌷سایه رحمت قرآن بر لحظه هایتان مستدام🌷
@quranhefz_ir
#طرح_ملی_حفظ
طرح قرآنی «۱۴۵۲» در ایستگاه پایانی/اعطای ۶ کمکهزینه خرید خودور به برگزیدگان
مشروح خبر در:
http://www.quraniran.ir/news/view-17191.aspx
همراه ما باشید
🌹🌹🌹🌹🌹🍁🍁🍁🍁🍁
@quranhefz_ir
www.quranhefz.ir
#مشاوره
#پرسش_١۴۵
#کلاسداری
#شاگرد_پرخاشگر
سلام طاعات و عبادات شما مقبول درگاه حق
ببخشید شاگرد دبستانی دارم که بسیار پرخاشگر است.
با اینکه دختر هست بلند میشه دخترای دیگه رو کتک میزنه
عصبیه و بیشتر وقتها با بقیه دخترها بحث و جدل میکنه
به نظر شما من با این قران اموز چطوری برخورد کنم؟
🌱🌹🌱🌹🌱
سلام علیکم و رحمت الله
طاعات و عبادات شما هم مقبول درگاه حضرت حق💐
✅ پرخاشگری در کودکان می تواند علل مختلف جسمی یا روحی داشته باشد.
🌀مهمترین و اولین نکته ای که باید مدنظر قرار دهید این است که در قبال رفتار پرخاشگرانه او، خونسردی خود را حفظ کنید.
🔺اگر معلم در برابر پرخاشگری شاگرد خود را ببازد یا عصبی شود و فریاد بکشد، این رفتار اصلاح نخواهد شد. چون شاگرد احساس می کند به هدف خود از این رفتار، که اعمال نفوذ و قدرت نسبت به دیگران است دست پیدا کرده و حتی ممکن است دفعه بعد با شدت بیشتری وارد عمل شود.
✍ پس
خونسرد باشید.
اما قرار نیست از قوانین و قواعد کلاس هم صرف نظر کنید.
✍ مهمترین قوانین کلاس را به صورت مختصر به شاگردانتان بگویید، اگر لازم است آن ها را بنویسید و یادآوری کنید.
مثلا این که
🔸در کلاس همه باید به هم احترام بگذاریم.
🔹هرکس به دیگری بی احترامی کرد باید عذرخواهی کند.
🔸و...
این قوانین را با کمک شاگردان وضع کنید و بعد با جدیت و مهربانی در کلاس اجرایشان کنید.
🌾 برخورد همراه با محبت شما بسیار مهم است.
قرآن آموزان شما و از جمله شاگرد پرخاشگرتان باید بدانند شما دوستشان دارید و همه برخوردهایتان بر پایه محبت است.
🌸ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ🌸
✍ به صورت غیرمستقیم و در قالب داستان و... نادرستی این رفتار را تبیین کنید.
آگاهی بدهید که
رسیدن به هدف از طریق اعمال زور نادرست است،
همه افراد حقوقی دارند که باید به آن ها احترام گذاشت،
و...
✍ با فعالیت های گروهی، برنامه های جمعی کلاسی و... همبستگی و روابط دوستانه و صمیمی را بین همکلاسی ها تقویت کنید و آن را در جهت صحیح مدیریت و جهت دهی کنید.
گسترش مهربانی در کلاس، خود به خود خشونت را کاهش میدهد.
✍ به تناسب، شاگردتان را در کلاس به کار بگیرید و اجازه ندهید بیکار بماند.
بیکار ماندن خود زمینه ساز پرخاشگری است.
✍ فرهنگ گفتگو را در کلاس نهادینه کنید.
به شاگردانتان بیاموزید که اگر اختلافی دارند باید آن را با گفتگو حل کنند.
مثلا اگر متوجه شدید که در کلاس بین آن ها درگیری رخ داده ضمن متوقف کردنشان از آن ها بخواهید که بعد از کلاس با حضور شما، مشکلشان را با گفتگو باهم مطرح و حل کنند.
💐قرآن کریم یاریگرتان در همه عرصه های زندگی و بندگی💐
@quranhefz_ir