#پوستر
پوستر چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه.
ثبتنام در:
http://quraniran.ir/Competitions/login.aspx
کانال رسمی مسابقات قرآن
همراه ماباشید...
🍁🍁🍁🍁🌺🌺🌺🌺
@quranhefz_ir
www.quranhefz.ir
#مشاوره
#پرسش_۱۰۸
#ضعف_همکلاسی
سلام علیکم
خداقوت وممنون از زحماتتون
ببخشید من یه سوال داشتم ودرواقع یه راهنمایی از شما میخاستم
اول اینکه ما حدود15 جز حفظ هستیم و توی کلاس ما یه شاگردی هست که از نظر گفتاری خیلی روان نمیتونه صحبت کنه وتلاوت کنه وازاون طرف از نظر شنیداری هم یه خورده مشکل دارن یعنی بیشتر میتونن لب خوانی کنند
بااین وضعیت خوندنشون خیلی طول میکشه ووقت کلاس گرفته میشه
چه راه حلی برای این مشکل دارید
ممنون میشم اگه کمکمون کنید
هرصفحه اش تقریبا دوبرابر یه ادم عادی طول میکشه .محفوظاتشون بعضی جزهاش خوبه بعضی ها نه .ولی بیشتر مواقع اشکال تلاوتش رو بهش میگی متوجه نمیشه نه از لب خوانی نه از شنیدن.
وبیش از اندازه به قران وابسته هستن؛ استادمون میگن باید طوری باهاش رفتار کنیم که از قرآن زده نشه
وقتی وسط آیه تپق میزنن بهشون میگیم دوباره برمیگردن از اول آیه میخونن نمیتونن از همون جا که تپق زدن ادامه بدن؛ و مباحثه باهاشون خیلی طول میکشه.
🌸🔹🌸🔹🌸
سلام و عرض ادب
میلاد باسعادت بانوی دوعالم بر شما مبارک.💐
👈در برابر ضعف یکی از شاگردان کلاس هریک از
استاد
همکلاسیها
مسئولین آموزشی
و خود شاگرد ضعیف
وظایفی دارند و راهکارها و توصیههایی را میتوانند دریافت کنند.
🌷آن چه از سیره ائمه معصومین _علیهم السلام_ به دست میآید آن است که در هر مسأله ای نگاهمان به وظایف و سهم خودمان در رفع و حل آن مسأله باشد و تلاش کنیم به تکلیف خود عمل کنیم که اگر همه اینچنین باشیم همه امور به سادگی و درستی پیش میروند.
✍بر این اساس شما به عنوان همکلاسی های این حافظ عزیز :
☘ خود را در حل ضعف همکلاسیتان شریک بدانید. در کنار ایشان بایستید نه در مقابلشان.
نگاهتان این باشد که به این دوستتان کمک کنید تا از ضعف در محفوظاتش رها شود و ارتقا پیدا کند.
با این دید نگاه نکنید و حرص نخورید که چقدر دارد زمان ما را تلف میکند و...
چشم ها را باید شست تا بتوان این مسأله را حل کرد.
💐همه ما سخن از عمل به قرآن میگوییم.
قرآن کریم فرموده «تعاونوا علی البر و التقوی»
پس به این آیه عمل کنید. دست به دست هم دهید و در راه حفظ قرآن کریم یکدیگر را یاری کنید.
☘ با مدیریت شرایط کلاس کمک کنید که ایشان در تلاوت بهتر عمل کنند.
🔸صندلیشان را روبه روی استاد درنظر بگیرید
🔹توصیه کنید موقع تلاوت به استاد نگاه کند تا متوجه اشکالگیری بشود.
🔸کنارشان بنشینید و هرجا لازم است با تذکر فیزیکی متوجهشان کنید که اشکال داشته اند و باید آن را اصلاح کنند.
حتی اگر لازم است با سرعت روی کاغذ یا تخته کوچکی برایشان بنویسید.
☘ اگر یک نفر نمیتواند به صورت دائم با ایشان مباحثه کند، به صورت دوره ای و به نوبت با ایشان برنامه مباحثه داشته باشید و کمک کنید سطح تسلطشان را ارتقاء دهند.
البته که زمان بیشتری از شما خواهد گرفت اما با نیت الهی و به قصد عمل به آیات قرآن کریم این عمل بسیار ارزشمند و موجب برکات معنوی برای شما خواهد بود.
🌸 و یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصة...
☘مشخص است که علت ضعف محفوظات ایشان تنها شرایط جسمیشان نیست.
#وابستگی_به_قرآن و بازگشت مکرر به ابتدای آیه، عادت های غلط حفظی هستند که ناشی از رعایت نکردن اصول و روش های صحیح حفظیاند.
با گفتگو یا معرفی کتاب های مناسب این اصول و روش ها و راهکارهای ترک این عادات غلط را به ایشان منتقل کنید.
☘ کلاس های استادمحور برای شرایط این حافظ بزرگوار مناسب هستند.
میتوان دوستانه به ایشان پیشنهاد کرد از این الگوی کلاس استفاده کنند.
🌻 قرآن کریم نور جاری در لحظه هایتان 🌻
@quranhefz_ir
#حفظ_و_مفاهیم_قرآن
حضور بیش از 111 هزار نفر در آزمون کتبی حفظ و مفاهیم قرآن کریم
مشروح خبر در:
http://quraniran.ir/news/view-16779.aspx
همراه ما باشید...
🌺🌺🌺🌺🌺🌾🌾🌾🌾🌾
@quranhefz_ir
www.quranhefz.ir
#مشاوره
#پرسش_۱۰۹
#شیوه_پرسش
سلام علیکم
ببخشیدپرسش دوره بصورت شکاری یعنی چه؟ فرق داره باپرسشی؟
برای برگشت ۱۰درس هم میتوان ازروش شکاری وپرسشی استفاده کردیانه؟
🌻🔹🌻🔹🌻
سلام علیکم و رحمت الله
شیوه های پرسش و تلاوت محفوظات بسیار متنوعند اما همه این انواع در دومدل کلی جای میگیرند:
☘ تلاوت پی در پی
☘ پرسش های شکاری
🌷 ممکن است استاد از شاگردان بخواهد به نوبت و پشت سرهم تلاوت کنند و به این ترتیب مثلا تمام محدوده ده درس را سر کلاس بخوانند. (تلاوت پی در پی)
🌷 ویا ممکن است از میان محدوده مرور یا ده درس سؤالاتی را مطرح کند و از شاگرد بخواهد آن بخش را تلاوت کند و بعد از شاگرد دیگر از جای دیگر پرسش کند. (پرسش شکاری)
👈 هر یک از این مدل ها محاسنی دارند و استاد موفق از هر یک از آن ها به تناسب و تناوب استفاده میکند.
💐 غیر از پرسش حفظ جدید که لزوما باید هر شاگرد از اول تا آخرش را برای استاد تلاوت کند، در سایر بخش های کلاس از شیوه های متنوع پرسش استفاده کنید.
👈 ده درس محدوده حساس محفوظات شاگردان است و در حال انتقال به حافظه میان مدت و بعد بلندمدت،
🔸استفاده از شیوه تلاوت کامل محدوده در کلاس، باعث تثبیت و تعمیق بیشتر آن در ذهن و کنترل کامل این محدوده و پایش مستمر آن از جانب استاد است.
🔹و بهره بردن از شیوه های پرسش شکاری موجب تسلط بیشتر شاگردان و تقویت قدرت جستجوی ذهنی در این محدوده میشود.
👈 پس از هر دو شیوه استفاده کنید.
🌸 در خصوص محدوده مرور هم خوب است استاد علاوه بر استفاده از شیوه های پرسشی شکاری، در طرح درس بلندمدت و ماهیانه خود طوری برنامه ریزی کند که هر جلسه بخشی از محفوظات به صورت ترتیبی و پی درپی در کلاس تلاوت شود تا در نهایت مثلا هرماه یک دور کل محفوظات در کلاس هم تلاوت شده باشد.
🌾در سایه مهر بیکران قرآن پیروز و سربلند باشید.🌾
@quranhefz_ir
#حفظ_و_مفاهیم_قرآن
آغاز آزمون کتبی حفظ و مفاهیم قرآن کریم در بیش از 350 نقطه کشور
مشروح خبر در:
http://quraniran.ir/news/view-16794.aspx
همراه ما باشید...
🌹🌹🌹🌹🌹🍂🍂🍂🍂🍂
@quranhefz_ir
www.quranhefz.ir
#حفظ_و_مفاهیم_قرآن
آغاز آزمون شفاهی حفظ و مفاهیم قرآن کریم در سراسر کشور
مشروح خبر در:
http://quraniran.ir/news/view-16826.aspx
همراه ما باشید...
🌹🌹🌹🌹🌹🍂🍂🍂🍂🍂
@quranhefz_ir
www.quranhefz.ir
#مشاوره
#پرسش_۱۱۰
#حفظ_در_منزل
سلام علیکم
خداقوت وممنون بابت کانال مفیدتون
بنده دوجز رو درطی دوماه حفظ کردم وومرور هم انجام میدم ولی کلاس نمیرم چون بچه شیر خواره دارم میخواستم بدونم آیا میتونم توخونه به حفظم ادامه بدم وخودم از خودم سوال بپرسم یا همسرم یا نه ؟یا کسی که سوال بپرسه حتما باید حافظ باشه ؟حتما باید کلاسی برم واستادی هم باشد ضمن اینکه برنامه حفظم هرروز هست جز پنج شنبه وجمعه که برای مرور کل محفوظاته ودیگر اینکه بنده نرم افزار معجزه حفظ دارم میشه ازاونم استفاده کنم یا نه نیازی نیست همین برنامه خودم کافیه ؟
اجرکم عندالله
💐🔸💐🔸💐
سلام و عرض ادب
درود بر شما که مسیر مبارک حفظ قرآن کریم را انتخاب کرده اید و تلاشتان را معطوف به امر مقدسی کرده اید که ثمراتش همه ابعاد زندگیتان را نورانی خواهد کرد. ان شاءالله💐
✍در خصوص #فواید_کلاس_حفظ در پرسش های پیشین صحبت کرده ایم.
🌷 حفظ در منزل «غیرممکن» نیست و «حتما» نباید در کلاس شرکت کرد اما به لحاظ تجربی و منطقی، درصد موفقیت در حفظ، در صورت شرکت در کلاس بسیار بسیار بیشتر است.
👈 حفظ تحت نظر یک استاد حافظ و دانا به اصول، چالش ها، راهکارها و... بسیار متفاوت است از این که همسر شما محفوظاتتان را مورد پرسش قرار دهد.
💠 هیچ فرد غیر حافظ یا هیچ نرم افزاری نمیتواند جای چنین استادی را برای شما پر کند.
🌷 حفظ زیرنظر استاد یعنی پیمودن راه میانبر. در حالی که بدون استاد معمولا در زنجیره آزمون و خطا وقت و انرژی زیادی از حافظ صرف میشود.
👈 اگر امکان شرکت در کلاس حضوری را ندارید میتوانید به صورت مجازی یا تلفنی تحت نظر استاد حفظ کنید.
👈 در خصوص روش های حفظ و #مرور کتاب #حفظ_آسان را از کانال دریافت و با دقت مطالعه بفرمایید.
👈 نرم افزارها به شرط قرارگیری در چارچوب های حفظ استاندارد میتوانند به عنوان وسایل کمک آموزشی مورد استفاده قرار بگیرند.
🌺 قلب و جانتان منور به نور قرآن 🌺
@quranhefz_ir
#صدای_مشاور
✅ #ترجمه_و_مفاهیم به کار حفظی شما معنا میبخشد.
✍ حافظ عزیز! همانطور که بارها گفته ایم هدف نهایی از حفظ قرآن کریم، انس مداوم و ایجاد زمینه مناسب برای عمل به آیات نورانی آن است.
حالا اگر معنا و منظور آیات را ندانیم چطور میتوانیم عمل کنیم❓❗️
⛔️پس از همین لحظه دور حفظ بدون معنا یک خط قرمز بکشید و هرگز سراغش نروید.😊
☘ مطالعه ترجمه و مفاهیم کمک میکند کار حفظ شما سریعتر، قویتر و ماندگارتر انجام شود.
همه تحقیقات علمی این را ثابت میکنند که وقتی معنای متنی را میفهمیم بسیار راحتتر و سریعتر و دقیقتر آن را به خاطر میسپاریم.
⏪ ترجمه و مفاهیم در حفظ :
🔸بعد از استماع ترتیل کل صفحه در مرحله دوم از انجام حفظ جدید، یکبار ترجمه و مفاهیم مختصر صفحه را مطالعه کنید تا ذهنتان با آن آشنا شود.
🔹حین حفظ هر آیه، ترجمه دقیق آن را مطالعه کنید، کلمات ویژه و دشوارترش را مشخص کنید و معنای هریک را به خاطر بسپارید و مفاهیم و نکات مختصر تفسیری مربوط به آیه را مطالعه کنید.
❗️مراقب باشید حفظتان را تنها بر پایه ترجمه بنا نکنید.
تمام مراحل حفظ را بادقت و صحیح انجام دهید و الفاظ و عبارات را تکرار کنید و به خاطر بسپارید.
ترجمه، یک عامل کمک کننده برای یادآوری است نباید یادآوری حفظ به یادآوری ترجمه وابسته باشد.
⏪ ترجمه و مفاهیم در مرور :
🔸حین مرور هر آیه باید مفهوم آن را هم در ذهن بیاورید.
🔹یادآوری ترجمه حین مرور، به صورت مفهوم و ترجمه کلی هر عبارت کافی است نه کلمه به کلمه و تحت اللفظی.
@quranhefz_ir
#مشاوره
#پرسش_۱۱۱
#تدریس_ترجمه_و_مفاهیم
سلام وخسته نباشید با توجه به اینکه در سالهای اخیر مبحث مفاهیم ومعاني آیات در آزمون آخرسال تقریبا 25 در صد سوالات رو تشکیل میده آیا لازم هست تدریس این مبحث در کلاس حفظ جدی گرفته شود اگر جواب مثبت است آیا تفسیر مبین برا اینکار مناسبه
برای بچه های سن دبستان مبحث مفاهیم چطور آموزش داده شود که کسانی که سال آینده 5جز کتبی میخواهند شرکت کنند بتوانند سوالات مفاهیم رو به درستی پاسخ بدن؟
🌿🌸🌿🌸🌿
سلام علیکم و رحمت الله
💐 تدریس و مطالعه و توجه به #ترجمه_و_مفاهیم نه به خاطر آزمون پایان سال، بلکه به دلایلی که قبلا در کانال عرض کرده ایم حائز اهمیت بسیار و از واجبات تعطیل ناپذیر کلاس و کار حفظی است!
❗️علت طرح سؤال مفاهیم در آزمون های حفظ هم همین اهمیت آن است نه این که آزمون ها عامل اهمیت بخشی به ترجمه و مفاهیم باشند.
👈 ترجمه و مفاهیم جزء لاینفک کلاس حفظ است.
☝️استاد باید هر جلسه بخشی از کلاس را به تدریس ترجمه و مفاهیم درس آینده اختصاص بدهد
و در جلسه بعد هم همراه تحویل گرفتن حفظ جدید، از ترجمه و مفاهیم آن سؤال کند
و همیشه پرسش هایش را همراه کند با توجه به مفاهیم و معانی آیات.
☘ این کمترین کاری است که استاد میتواند برای زمینه سازی عمل به قرآن برای شاگردانش انجام دهد.
🌸 تفسیر مبین 👈 استاد بهرامپور
ذکر مبارک 👈 اساتید هاشمی و صدیقی
و برگزیده تفسیر نمونه 👈 آیت الله مکارم شیرازی
منابع مناسبی برای ترجمه و مفاهیم حفاظ بزرگسال هستند.
💐 برای کودکان میتوانید از کتاب قرآن حکیم ویژه دانش آموزان بهره ببرید.
استاد میتواند مطالعات خود را از منابع مختلف با شیوه و بیان مناسب مخاطب کودک، در اختیار شاگردانش قرار دهد.
☝️ نکته مهم آن است که برای کودکان بیان ترجمه و معانی کامل و خط به خط لزومی ندارد.
چه بسا مفاهیم بسیاری از آیات مناسب حال و سن کودکان نباشد.
کافیست استاد مفاهیم کلی را متناسب با حال و درک مخاطب کودک برای آن ها بیان کند و اگر عبارت یا آیه ای در این میان برای این مخاطب مناسب و قابل بهره برداری بود به صورت انتخابی روی آن متمرکز شود.
🔸 مثل تمرکز بر معنا و مفاهیم عبارت
و بالوالدین احسانا
یا
و قولوا للناس حسنا
و...
👈آزمون های مقاطع ابتدایی اغلب به صورت شفاهی برگزار میشوند.
🌸 روز و روزگارتان قرآنی 🌸
@quranhefz_ir
اهل القرآن
کانال هم اندیشی اساتید قرآن کشور
https://eitaa.com/ahlalquran