eitaa logo
آموزش مجازی قرآن
751 دنبال‌کننده
604 عکس
411 ویدیو
27 فایل
#آموزش_مجازی #قرآن #روخوانی #روانخوانی #صوت #لحن #تجوید #حفظ #مفاهیم #تدبر #آموزش_قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
: ؛۳ 🍃اخراج آدم و حوّا از بهشت خداوند آدم ـ علیه السلام ـ و حوّا ـ علیها السلام ـ را در بهشت دنیا سکونت داد، و فرمود: شما در بهشت ساکن شوید و از هر جا می‌خواهید از نعمت‌های آن، گوارا بخورید اما نزدیک این درخت نشوید که از ستمگران خواهید شد.[۱] ولی شیطان، آدم و همسرش را به لغزش انداخت و آنان را از آن چه در آن بودند (بهشت) خارج کرد. «در این هنگام به آنها گفتیم؛ همگی بر زمین فرود آیید، در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود، و برای شما تا مدت معینی در زمین قرارگاه و وسیله بهره‌برداری هست.»[۲] خداوند به آدم ـ علیه السلام ـ و حوّا ـ علیها السلام ـ فرمود: «از همه میوه‌ها و نعمت‌های بهشت آزاد هستید بخورید، گوارای وجودتان باشد، ولی تنها از این درخت نخورید، و حتی به آن درخت نزدیک نشوید.» ولی شیطان به سراغ آنها آمد و آنها را وسوسه کرد تا لباسهای تقوا را که باعث کرامتشان شده بود، از تنشان خارج سازد. به آنها گفت: پروردگارتان شما را از این درخت نهی نکرده مگر به خاطر این که (اگر از آن بخورید) فرشته خواهید شد، یا جاودانه در بهشت خواهید ماند، و برای آنها سوگند یاد کرد که من خیرخواه شما هستم، به این ترتیب آنها را با فریبکاری، از مقامشان فرود آورد. هنگامی که آنها فریب شیطان را خوردند، و از آن درخت چشیدند، لباسهای کرامت و احترام، از اندامشان فرو ریخت و به چنین سرانجام شوم گرفتار آمده[۳] و در نتیجه از بهشت رانده شده و اخراج گشتند. خداوند آنها را سرزنش کرد و فرمود: «آیا من شما را از آن درخت منع نکردم و نگفتم که شیطان دشمن آشکار شما است؟»[۴] 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [۱]. بقره، 35؛ اعراف، 19. در قرآن در شش مورد از درخت ممنوعه سخن به میان آمده، ولی از چگونگی و نام آن ذکری نشده است، و در روایات از حضرت رضا ـ علیه السلام نقل شده که آن درخت، درخت گندم بوده و علاوه بر گندم، محصول انگور نیز می‌داده است، و آدم ـ علیه السلام ـوقتی که مسجود فرشتگان واقع شد، در ذهن خود به خود گفت: آیا خداوند انسانی برتر از مرا آفریده است؟ خداوند به او فرمود: سرت را به سوی آسمان بلند کن، او چنین کرد، دید در ساق عرش نوشته شده: «معبودی جز خدای یکتا و بی‌همتا نیست، محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ رسول خدا، و علی ـ علیه السلام ـامیر مؤمنان است، و همسرش فاطمه ـ سلام الله علیها ـ بانوی برجسته جهانیان است، و حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ دوجوانان اهل بهشتند.» آدم عرض کرد: پروردگارا! اینها کیانند؟ خداوند فرمود: اینها از ذریه تو و بهتر از تو و همه خلایق می‌باشند، اگر آنها نبودند تو و بهشت و دوزخ و آسمان و زمین را نمی‌آفریدم، از این که با چشم حسادت به آنها نگاه کنی بپرهیز، و آرزوی وصول به مقام آنها را نکن... (تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 60، به نقل از عیون اخبار الرضا) بنابراین آن درخت ممنوعه هم جنبه مادی داشته که همان درخت گندم باشد و هم جنبه معنوی داشت که درخت حسد باشد. روی این اساس آدم ـ علیه السلام ـو حوّا ـ علیها السلام ـ از دو درخت (یا از یک درخت دارای دو میوه) خوردند و از دو حد مادی و معنوی تجاوز نمودند، از این رو از بهشت رانده شدند. [۲] . بقره، 36. [۳] . توضیح این که: گناه بر دو گونه است: 1. مطلق؛ 2. نسبی؛ گناه نسبی آن است که عمل غیرحرامی از شخص بزرگی سر زند که با توجه به شخصیت او، شایسته او نباشد. اگر او آن را انجام داد گناه نسبی محسوب می‌شود، مانند این که فرد ثروتمندی در یک امر خیری که سزاوار است صد هزار تومان پول بدهد، ده تومان بدهد، یا هیچ ندهد یا اینکه این کار از دیگران مباح و یا مستحب است و هیچ گونه گناهی ندارد، برای او گناه نسبی محسوب می‌شود. گناه آدم نیز این گونه بود که از آن به ترک اولی تعبیر می‌شود،. در روایتی آمده: حضرت رضا ـ علیه السلام ـفرمود: «ماجرای لغزش آدم ـ علیه السلام ـقبل از نبوت او بود، و از گناهان کوچکی بود که قابل عفو است». (نور الثقلین، ج 1، ص 50). به عبارت روشنتر: نهی خدا، ارشادی بود و جنبه توصیه و راهنمایی داشت، نه تکلیفی که انجامش حرام باشد. مانند سفارش پزشک که فلان غذا را نخور که اگر بخوری بیمار می‌گردی. [۴] . اعراف، 22. 📚دانشنامه قرآنی🌸
: آقا! من سواد ندارم مرحوم کربلایی رضا کرمانی موذن آستان قدس رضوی نقل می‌کرد: پس از وفات حضرت شیخ حسنعلی اصفهانی،** درباره ایشان ر. ک: پاورقی حکایت/ 372.*** هر روز بین الطلوعین بر سر مزار او می‌آمدم و فاتحه می‌خواندم. یک روز در همان جا خواب بر من چیره شد، در عالم رویا حاج شیخ را دیدم که به من فرمودند: فلانی چرا سوره یس و طه را برای ما نمی‌خوانی؟ عرض کرم: آقا من سواد ندارم. فرمودند: بخوان، این جمله‌ها سه مرتبه بین ما رد و بدل شد. از خواب بیدار شدم، دیدم که به برکت آن مرد بزرگ، حافظ آن دو سوره هستم. مرحوم کربلایی از آن پس تا زنده بود، هر روز آن دو سوره را بر سر قبر مرحوم شیخ تلاوت می‌کرد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ر. ک: نشان از بی نشان‌ها / 50، حکایت11.* 📚دانشنامه قرآنی🌸
: تنها آیه در قرآن کریم که با عبارت "إنّ الله علیم قدیر" به پایان می رسد؟ 🤔🤔🤔🤔 پاسخ: آیه ۷۰ سوره مبارکه نحل🌹 👌با به خاطرسپاری آدرس آیه هنگام تلاوت اشتباه نکنیم☺️
: : سلام خدمت اهل قرآن یکی از برنامه های جامع جهت آزمون حافظان قرآن در هر محدوده حفظی که هستند،برنامه همراه قرآنی من می باشد. ‏«همراه قرآنی من» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.jqk.hamrahquran&ref=share
: ؛۵ 🍃چگونگی توبه حضرت آدم ـ علیه السلام🍃 پس از آن که آدم و حوّا از آن درخت ممنوع خوردند و بر اثر این گناه (ترک اولی) از آن همه نعمتها و آرامش بهشتی محروم گشتند، به طور سریع به اشتباه خود پی بردند و توبه کردند. به گناه خود اقرار نمودند و از درگاه الهی طلب رحمت کرده و گفتند: «پروردگارا! ما به خویشتن ستم کردیم، و اگر ما را نبخشی و بر ما رحم نکنی از زیانکاران خواهیم بود.» خداوند به آنها فرمود: «از مقام خویش فرود آیید، در حالی که بعضی از شما نسبت به بعضی دیگر دشمن خواهید بود (شیطان دشمن شما است و شما دشمن او) و برای شما در زمین قرارگاه و وسیله بهره گیری تا زمان معینی است، در زمین زنده می‌شوید و در آن می‌میرید و در رستاخیز از آن خارج می‌شوید.»[۱] به این ترتیب آدم و حوّا به زمین آمدند و گرفتار رنجهای زمین شدند، ولی توبه حقیقی کردند و خداوند توبه آنها را پذیرفت. خداوند مهربان به آدم ـ علیه السلام ـ و حوّا ـ علیها السلام ـ لطف کرد و کلماتی را به آنها آموخت تا آنها در دعای خود آن کلمات را از عمق جان بگویند و توبه خود را آشکار و تکمیل نمایند.[۲] از امام باقر ـ علیه السلام ـ نقل شده که آن کلمات که آدم و حوّا، هنگام توبه گفتند چنین بود: «اَللّهُمَّ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ سُبْحانَکَ وَ بِحَمْدِکَ رَبِّ ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْلِی اِنَّکَ خَیرُ الْغافِرِینَ؛ خدایا! معبودی جز تو نیست، تو پاک و منزه هستی، تو را ستایش می‌کنم، من به خود ستم کردم، مرا ببخش که تو بهترین بخشندگان هستی.» « اَللّهُمَّ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ، سُبْحانَکَ وَ بِحَمْدِکَ، رَبِّ اِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی فَارْحَمْنِی اِنَّکَ خَیرُ الرّاحِمِینَ؛ خدایا! معبودی جز تو نیست، ‌تو پاک و منزهی تو را ستایش می‌کنم، پروردگار من به خود ستم کردم، به من رحم کن که تو بهترین رحم کنندگان هستی.» «اَللّهُمَّ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ، سُبْحانَکَ وَ بِحَمْدِکَ، رَبِّ ظَلَمْتُ نَفْسِی فَتُبْ عَلَی اِنَّکَ اَنْتَ التَّوّابُ الرَّحِیمِ؛ خدایا! معبودی جز تو نیست، پاک و منزهی، تو را ستایش می‌کنم، پروردگار من به خود ستم کردم، توبه‌ام را بپذیر که تو بسیار توبه پذیر و مهربان هستی.»[۳] مطابق روایاتی که از طریق شیعه و اهل تسنّن نقل شده، در کلماتی که خداوند به آدم ـ علیه السلام ـ آموخت، و او به آنها متوسل شده و توبه‌اش پذیرفته شد نام پنج تن آل عبا بود، او گفت: «بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِی وَ فاطِمَهَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ».[۴] و در روایت امامان و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ چنین آمده: «آدم ـ علیه السلام ـ سربلند کرد و عرش خدا را دید، که در آن نامهای ارجمندی نوشته شده بود، پرسید این نامهای ارجمند از آن کیست؟ به او گفته شد: این نامها نام برترین خلایق در پیشگاه خداوند متعال است که عبارتند از: محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ. آدم برای پذیرش توبه‌اش، به آنها متوسل شد و خداوند به برکت وجود آنها، توبه او را پذیرفت.»[۵] 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [۱] . اعراف، 23 ـ 25؛ بقره، 24 و 25. [۲] . بقره، 37. [۳] . مجمع البیان، ج 1، ص 89 (ذیل آیه 37 بقره). [۴] . الدّر المنثور، ج 1، ص 60 و 61؛ مناقب ابن مغازلی شافعی، چاپ اسلامیه، ص 63. [۵] . مجمع البیان، ج 1، ص 89؛ نور الثقلین، ج 1، ص 67 و 68؛ منافاتی ندارد که خداوند در عباراتی که به آدم و حوّا آموخت تا توبه‌ کنند، هم کلمات توحید، و هم نام پنج تن آل عبا ـ علیهم السلام ـ را واسطه توبه آنان قرار داده باشد. 📚دانشنامه قرآن کریم🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 🌸دیو چو بیرون رود،فرشته درآید جاء الحّق و زَهَقَ الباطِل اِنَّ الباطِلَ کانَ زهوقاً     حق آمد وباطل نابود شد،همانا باطل نابودشدنی است. آیه ۸۱سوره مبارکه اسراء 📚منبع: سایت بیتوته🌺 چه خوب است که حافظان قرآن در گفتگوهای روزمره خود هم از آیات قرآن استفاده کنند☺️
: : نام اسماعیل علیه السلام دوازده بار در قرآن ذکر شده و از القاب ایشان، صادق الوعد است که بنابر نظر برخی مفسران، او پسر حضرت ابراهیم علیه السلام است.(1) و برخی معتقدند او «اسماعیل بن حزقیل» است که به مقام نبوت نائل شده و خداوند او را به سوی قومش فرستاده است.(2) قرآن نیز در این باره می فرماید: «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَّبِیا». (مریم: 54) «ذبیح الله» از دیگر لقب های اسماعیل علیه السلام است که در قرآن، داستان ذبح او بیان شده است.(3) (صافات: 101 107) ولادت: حضرت اسماعیل علیه السلام 3418 سال بعد از هبوط آدم علیه السلام متولد شد.(4) وفات:سال وفات آن حضرت را3548سال بعد از هبوط آدم علیه السلام می دانند ومحل دفن او در حجر اسماعیل در نزدیکی قبر مادرش هاجراست(5) 1- مجمع البیان، ج 5 6، ص 800؛ جامع البیان، ج 9، ص 120. 2- مجمع البیان، ج 5 6، ص 800؛ تفسیر الصافی، ج 3، ص 285. 3- تفسیر الصافی، ج 7 و 8، ص 707. 4- ناسخ التواریخ، ج 1، ص 193. وفات: سال وفات آن حضرت را 3548 سال بعد از هبوط آدم علیه السلام می دانند و محل دفن او، در حجر اسماعیل، نزدیک قبر مادرش هاجر است. (5)ناسخ التواریخ، ج 1، ص 241. 📚دانشنامه قرآن کریم🌸
: 🍃رحلت آرام حضرت ابراهیم (ع) روزی عزرائیل نزد ابراهیم آمد تا جان او را قبض کند، ابراهیم مرگ را دوست نداشت، عزرائیل متوجه خدا شد و عرض کرد: «ابراهیم، مرگ را ناخوش دارد.» خداوند به عزرائیل وحی کرد: «ابراهیم را آزاد بگذار چرا که دوست دارد زنده باشد و مرا عبادت کند.» مدتها از این ماجرا گذشت، تا روزی ابراهیم پیرمرد بسیار فرتوتی را دید که آن چه می‎خورد، نیروی هضم ندارد و آن غذا از دهان او بیرون می‎آید، دیدن این منظره سخت و رنج آور، موجب شد که ابراهیم ادامه زندگی را تلخ بداند، و به مرگ علاقمند شود، در همین وقت به خانه خود بازگشت، ناگاه یک شخص بسیار نورانی را که تا آن روز چنان شخص زیبایی را ندیده بود، مشاهده کرد، پرسید: «تو کیستی؟» او گفت: من فرشته مرگ (عزرائیل) هستم.» ابراهیم گفت: «سبحان الله! چه کسی است که از نزدیک شدن به تو و دیدار تو بی‎علاقه باشد، با این که دارای چنین جمالی دل آرا هستی.» عزرائیل گفت: «ای خلیل خدا! هرگاه خداوند خیر و سعادت کسی را بخواهد مرا با این صورت نزد او می‎فرستد، و اگر شر و بدبختی او را بخواهد، مرا در چهره دیگر نزد او بفرستد». آن گاه روح ابراهیم را قبض کرد.[1] به این ترتیب ابراهیم در سن 175 سالگی با کمال دلخوشی و شادابی، به سرای آخرت شتافت. در روایت دیگر از امیر مومنان علیه السلام نقل شده فرمود: هنگامی که خداوند خواست ابراهیم را قبض روح کند، عزرائیل را نزد او فرستاد، عزرائیل نزد ابراهیم آمد و سلام کرد، ابراهیم جواب سلام او را داد و پرسید: «آیا برای قبض روح آمده‎ای یا برای احوالپرسی؟» عزرائیل: برای قبض روح آمده‎ام. ابراهیم: آیا دوستی را دیده‎ای که دوستش را بمیراند؟ عزرائیل بازگشت و به خدا عرض کرد، ابراهیم چنین می‎گوید خداوند به او وحی نمود به ابراهیم بگو: «هل رایت حبیبا یکره لقا حبیبه، ان الحبیب یحب لقا حبیبه؛ آیا دوستی را دیده‎ای که از دیدار دوستش بی‎علاقه باشد، همانا دوست، به دیدار دوستش علاقمند است».[2] ابراهیم به لقای خدا، اشتیاق یافت و با شور و شوق، دعوت حق را پذیرفت و در سن 175 سالگی به لقا الله پیوست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [1] . بحار، ج 12، ص 79. [2] . امالی صدوق، ص 270؛ بحار، ج 12، ص 78. 📚دانشنامه قرآن کریم🌺
❓❓❓سوال:«ارض مقدسه» در آیه ۲۱ مائده، چه مکانی است؟ 🕌 🌳 🕌 🌳 🕌 🌳 ✅✅✅جواب:حضرت موسی (علی نبینا وآله وعلیه السلام) به بنی اسرائیل گفت: «یَـاقَوْمِ ادْخُلُواْ الاَْرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِی کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَلاَ تَرْتَدُّواْ عَلَی أَدْبَارِکُمْ فَتَنقَلِبُواْ خَاسِرِینَ ;(مائده،۲۱) ای قوم من، به سرزمین مقدسی که خداوند برای شما مقرر داشته است درآیید و به عقب بازنگردید که زیانکار خواهید شد.» «ارض مقدّسه» سرزمینی است که از شرک پاک بوده و جایگاه پیامبران الهی بوده است. از دو آیه، علت مقدّس بودن این سرزمین استفاده می شود: 1⃣ «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الاَْقْصَا الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَه...;(اسراء،۱) منزّه است آن ]خدایی[ که بنده اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی ـ که پیرامون آن برکت دادیم ـ سیر داد...» 2⃣«وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُواْ یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الأَْرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا...;(اعراف،۱۳۷) و به آن گروهی که پیوسته تضعیف می شدند ]بخش های[ باختر و خاوری سرزمین ]فلسطین[ را ـ که در آن برکت قرار داده بودیم ـ به میراث عطا کردیم...» این دو آیه پیرامون مسجد الاقصی است و مبارک بودن آن بدین جهت بوده که خداوند در آن سرزمین خیر کثیر قرار داده بود. و منظور از خیر کثیر، چیزی جز اقامه دین و از بین بردن شرک نمی تواند باشد. گرچه مفسران در تعیین ارض مقدسه نظرات متعددی داده اند، با توجه به دو آیه یاد شده، منظور از آن «بیت المقدس» است.۱ مفسرانی که ارض مقدسه را به فلسطین یا شام تفسیر کرده اند به خاطر وجود بیت المقدس در منطقه فلسطین و شامات است و نیز از جهت این که این منطقه محل پیامبران بزرگی هم چون حضرت ابراهیم (علی نبینا وآله وعلیه السلام) بوده است 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ۱. ر.ک: روضة الواعظین، محمدبن فتال نیشابوری، ص ۴۰۹، منشورات رضی، قم / بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۱۳، ص ۱۶۸، مؤسسة الوفاء، بیروت. ۲. ر.ک: مجمع البیان، علامه طبرسی، ج ۳، ص ۲۷۶، دارالمعرفه، بیروت / تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج ۵، ص ۲۸۸، دفتر انتشارات اسلامی / تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرزای و دیگران، ج ۴، ص ۳۳۷، دارالکتب الاسلامیة. نرم افزار پرسمانهای قرآنی