#قصص_القرآن:
#حضرت_آدم_و_حوا؛۱
آدم و حوا در بهشت:
در دنیا جایگاهی بسیار خوب و پردرخت و شاداب وجود داشت که به آن بهشت دنیا میگفتند. خداوند آدم علیه السلام را در همانجا آفرید و روح انسانی را در او دمید، و به فرشتگان فرمان داد تا او را سجده کنند.[1]
از آن جا که خداوند اراده کرده بود تا فرزندانی به آدم عطا کند، و نسل او را به وجود آورد، مشیت او چنین قرار گرفت که حضرت آدم همسری داشته باشد تا با او ازدواج نموده و از او دارای فرزند گردد.
خداوند حوا را از زیادی گل آدم علیه السلام آفرید، بنابراین حوا بعد از آفرینش آدم علیه السلام آفریده شده است.[2]
عمرو بن ابی مقدام میگوید: از امام باقر علیه السلام پرسیدم: «خداوند حوا را از چه چیز آفرید؟»
امام باقر علیه السلام فرمود: «مردم در این مورد چه میگویند؟» گفتم: «میگویند خداوند حوا را از یکی از دندههای آدم علیه السلام آفرید». فرمود: «آنها دروغ میگویند، آیا خداوند ناتوان است که حوا را از غیر دنده آدم بیافریند؟»
گفتم: «فدایت گردم ای پسر رسول خدا! پس خداوند حوا را از چه چیز آفرید؟
امام باقر علیه السلام فرمود: «پدرم از پدرانش نقل کرد که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند متعال مقداری از گل را گرفت و آن را با دست قدرتش درهم آمیخت، و از آن گل، آدم علیه السلام را آفرید، و سپس از آن گل مقداری اضافه آمد، خداوند از آن اضافی، حوا علیها السلام را آفرید.»[3]
آدم علیه السلام به این ترتیب از تنهایی بیرون آمد، و با حوا انس گرفت؛ چنان که امام صادق علیه السلام فرمود: «ازاین رو زنان را «نسا» میگویند، چون این واژه در اصل انس است، و برای آدم علیه السلام جز حوا کسی نبود تا با او انس بگیرد.»[4]
آری زن و مرد از یک ریشهاند، و هر دو انسان بوده و تکمیل کننده همدیگر میباشند، و آرامش آنها در زندگی و انس با همدیگر تحقق مییابد.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
[1] . در روایت امام صادق علیه السلام آمده: «منظور از بهشت، بهشت دنیا بوده» (نور الثقلین، ج 1، ص 62).
[2] . چنان که این مطلب به طور سربسته، از آیه اول سوره نسا و آیه ششم سوره روم استفاده میشود. آن چه در بعضی روایات آمده که حوا از آخرین دنده چپ آدم علیه السلام گرفته شده، از اسرائیلیات است و از فصل دوم «سفر تکوین» تورات تحریف یافته، وارد روایات اسلامی شده است، زیرا تعداد دندههای زن و مرد، تفاوتی با هم ندارند، و کمتر بودن یک دنده در مردان در جانب چپ از افسانه است. (سفر تکوین، قسمت اول اسفار موسی علیه السلام و یکی از کتب پنجگانه تورات است).
[3] . تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 430.
[4] . همان مدرک.
📚نرم افزار دانشنامه قرآنی🌸
#ضرب_المثل_های_قرآنی:
🌸آشپز که دوتا شد،آش یا شور می شود یا بی نمک
👩🍳👩🍳👩🍳
لو كان فيهما ءالهة إلّا الله لفسدتا ؛
اگر در آسمان و زمين جز الله خدايان ديگري بود،
قطعا تباه می،شدند.»
.(سوره انبياء، آيه 22)
📚منبع: سایت بیتوته🌺
👌چه خوب است که حافظان قرآن،در گفتگوهای
روزمره خودشان نیز از آیات قرآن استفاده کنند.☺️
#آداب_زندگی_در_قرآن:
❓❓❓سوال:لطفاً آداب خوردن و آشامیدن ، خوابیدن ، رفتار و برخورد با دیگران از لحاظ صحبت کردن ، راه رفتن و مهمانی رفتن ، را طبق بیان قرآن بیان فرمایید.
👥🍇🗣🍲🚶♂🍽🍉
✅✅✅جواب:باید توجه داشت که قرآن و کتب آسمانی دیگر ؛ کتاب هدایت هستند و کلیات دین را بیان می کنند و وارد جزئیات نمی شود و جزئیات از طریق پیامبران و جانشینان وی عرضه می شود ؛ گرچه در قرآن و کتب آسمانی دیگر بعضی از جزئیات هم اشاره شده است و جهت اطلاع در مورد سوالات ذکر شده آیاتی از قرآن یادآوری می گردد.
خداوند متعال درباره آداب خوردن و آشامیدن می فرماید: «فَکُلُوا مِمَّا ذُکِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیْهِ إِن کُنتُم بِآیاتِهِ مُؤْمِنِینَ؛(انعام،۱۱۸) و از آن چه نام خدا بر آن گفته شده بخورید، اگر به آیات او ایمان دارید».
🍎🍳🥛
در جایی دیگر می فرماید: «...کُلُوا وَ اشْرَبُوا مِن رِّزْقِ اللَّهِ وَ لاَ تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِین؛(بقره،۶۰)... از روزیهای الهی بخورید و بیاشامید و در زمین فساد نکنید و فساد را گسترش ندهید» و نیز می فرماید «وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ؛ (اعراف، ۳۱) بخورید و بیاشامید و اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمی دارد».
🍡🍰🍒
قرآن کریم درباره خواب انسانها میفرماید: «وَ مِنْ ءَایَـاتِهِ مَنَامُکُم بِالَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ ابْتِغَآؤُکُم مِّن فَضْلِهِ إِنَّ فِی ذَ لِکَ لَأَیَـاتٍ لِّقَوْمٍ یَسْمَعُونَ؛(روم،۲۳) و از نشانه های او خواب شما در شب و روز است، و تلاش و کوششتان برای بهره گیری از فضل پروردگار [و تأمین معاش] در این امور نشانه هایی است برای آنها که گوش شنوا دارند».۱
😴😴😴
درباره آداب رفتار و سخن گفتن با دیگران در قرآن چنین آمده: «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ؛(اعراف،۱۹۹) با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر و به نیکی ها دعوت نما و از جاهلان روی برگردان، [و با آنها ستیزه مکن]».
در جایی دیگر می فرماید: «...وَاغْضُضْ مِن صَوْتِک...؛(لقمان،۱۹)...از صدای خود بکاه [و هرگز فریاد مزن]...».
👥🗣👤
قرآن کریم در جایی دیگر درباره آداب سخن گفتن با دیگران می فرماید: «ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ * وَ إِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُوا بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ وَ لَئِن صَبَرْتُمْ لَهُوَ خَیْرٌ لِّلصَّـابِرِینَ؛(نحل،۱۲۵ـ۱۲۶) با حکمت و اندرز نیکو به سوی راه پروردگارت دعوت نما، و با آنها به طریقی که نیکوتر است استدلال و مناظره کن، پروردگار تو از هر کسی بهتر میداند چه کسانی از طریق او گمراه شدهاند و چه کسانی هدایت یافته اند، و هر گاه خواستید مجازات کنید تنها به مقداری که به شما تعدی شده کیفر دهید و اگر شکیبایی پیشه کنید، این کار برای شکیبایان بهتر است».۲
👥🗣👤
درباره آداب میهمانی رفتن و مجالست می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که به شما گفته شود مجلس را وسعت بخشید [و به تازه واردها جا دهید] وسعت بخشید، خداوند [بهشت را] برای شما وسعت میبخشد و هنگامی که گفته شود برخیزید، برخیزید، اگر چنین کنید خداوند آنها را که ایمان آوردهاند و کسانی را که از علم بهره دارند درجات عظیمی میبخشد»(مجادله،۱۱) در جایی دیگر میفرماید: «و هنگامی که کسی به شما تحیت گوید، پاسخ آن را به طور بهتر دهید یا [دست کم] به همان گونه پاسخ گویید، خداوند حساب همه چیز را دارد».(نساء،۸۶)
☺️😌🙂
درباره آداب راه رفتن، قرآن کریم میفرماید: «وَ عِبَادُ الرَّحْمَـنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا وَ إِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛(فرقان،۶۳) بندگان خاص خداوند رحمن آنها هستند که با آرامش و بی تکبر بر زمین راه می روند و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند به آنها سلام می گویند [و با بی اعتنایی و بزرگواری می گذرند]»
🚶🏼♂🚶♂🚶🏾♂
در جایی دیگر به نقل از حضرت لقمان در نصیحت به فرزندش می فرماید: «[پسرم!] با بی اعتنایی از مردم روی مگردان، و مغرورانه بر زمین راه مرو که خداوند هیچ متکبر مغروری را دوست ندارد، [پسرم!] در راه رفتن اعتدال را رعایت کن...».(لقمان،۱۸ و ۱۹)
و..
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
۱. برای آگاهی بیشتر ر.ک: مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص ۲۰۵، حاشیه کتاب مفاتیح الجنان، انتشارات مطبوعات دینی، قم.
۲. ر.ک: تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۱، ص ۴۵۵ـ۴۵۸، دارالکتب الاسلامیة.
📚نرم افزار پرسمانهای قرآنی🌸
#تک_موردیهای_قرآن:
تنها آیه در قرآن کریم که با عبارت
"والله ذوفضل عظیم"
به پایان می رسد؟
🤔🤔🤔🤔
پاسخ:
آیه۱۷۴سوره مبارکه آل عمران🌹
👌پس دقت کنید عبارت
"والله ذوالفضل العظیم"
در آخر چند آیه تکرار شده است واین
مورد استثناء است.
کانال قرآنی قرآن لند
آزمونهای آنلاین حفظ وترجمه،مفاهیم
نکته ها و دانستنیهای قرآنی
آموزش نکات و اصول حفظ قرآن کریم
آیدی مدیر کانال:
@Quranadmin
برای عضویت در کانال از لینک زیر وارد شوید
https://eitaa.com/quranland1
#قصص_القرآن:
#حضرت_آدم_و_حوا؛۲
🍃آزمایش آدم و حوّا، در بهشت دنیا🍃
آدم از چگونگی زندگی بر روی زمین هیچ گونه اطلاعی نداشت، و تحمل زحمتهای آن، بدون مقدمه برای او مشکل بود، و از چگونگی کردار و رفتار در زمین باید اطّلاعات و آگاهی پیدا میکرد. بنابراین میبایست مدّتی کوتاه تمرینها و آموزشهای لازم را در محیط آرامِ بهشتِ دنیا ببیند، و بداند زندگی روی زمین با برنامهها و تکالیف و مسئولیتها آمیخته است، که انجام صحیح آنها باعث سعادت و تکامل و بقای نعمت است و سرباز زدن از آن، سبب رنج و ناراحتی.
و نیز بداند هر چند او آزاد آفریده شده، اما این آزادی به طور مطلق و نامحدود نیست که هر چه خواست انجام دهد.
او میبایست از پارهای از اشیاء روی زمین چشم بپوشد. نیز لازم بود بداند، چنان نیست که اگر خطا و لغزشی کند، درهای سعادت برای همیشه به روی او بسته میشود و راه بازگشت برای او نیست، بلکه راه بازگشت وجود دارد و او میتواند پیمان ببندد که برخلاف دستور خدا کاری را انجام ندهد، تا بار دیگر به بهرهمندی از نعمتهای الهی نائل گردد.
او در محیط بهشت لازم بود تا حدّی پخته شود. دوست و دشمن خود را بشناسد، چگونگی زندگی در زمین را فراگیرد، و با داشتن این آمادگی، به روی زمین قدم بگذارد. اینها اموری بود که هم آدم و هم فرزندان او در زندگی آینده خود به آن نیاز داشتند. بنابراین شاید علت این که آدم ـ علیه السلام ـ در عین این که برای خلافت و نمایندگی خدا در زمین، آفریده شده بود، اما مدتی در بهشت دنیا، درنگ کرد، این بود که دستورهایی به او داده شود، تا تمرین و آموزشهای لازم را برای ورود به زمین ببیند.[۱] بنابراین سکونت آدم و حوّا در بهشت، در حقیقت دوره آموزشی آنها برای پاگذاشتن به میدان زمین برای جبههگیری در برابر انحرافات و ناملایمات، و کسب سعادت بود.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
۱. تفسیر نمونه، ج 1، ص 184 و 185.
#آداب_زندگی_در_قرآن:
#مثبت_اندیشی:
🍃وأمّا بنعمة ربّک فحدّث🍃
🍃ونعمتهای پروردگارت را بازگو کن🍃آیه۱۱سوره مبارکه ضحی
زندگی مانند آینه ای است که همیشه تصویر ذهن خودتان را منعکس می کند.
شما با کلام خود می توانید روند حوادث را تغییر دهید.کلمه ها و اندیشهها دارای امواجی نیرومند هستند که به زندگی ما شکل می دهند،این اندیشهها اگر مثبت و آرامش زا باشند، حس خودباوری را در ما تقویت میکند😌💪 و اگر منفی و استرس زا باشد به میزان قابل توجهی انرژی کار و موفقیت را در ما کاهش می دهد.😞
نشانه افراد خوشبین این است که صبح تا شام به هدف و آرمان خود میاندیشند و درباره آن رویاپردازی صحیح و عقلانی می کنند آنان با مشکلات و سختیها مبارزه کرده و شکست را به راحتی نمی پذیرند و حتی در صورت عدم موفقیت بلافاصله آن را فراموش کرده و به موفقیت بعدی فکر میکنند 🤩🤩🤩
در مقابل انسان بدبین معتقد است اتفاقات بد دائمی و ثابت هستند و برعکس اتفاقات خوب موقتی و گذرا ست او حتی حوادث عادی را به بدترین شکل ممکن تحلیل میکند و نه تنها به خود بلکه به زمان و طبیعت و دیگران هم بدبین است. این افراد را میتوان با میزان کاربرد کلمه نمیتوانم و نمیشود خوب شناخت.😩😞
مثبت اندیشی حتی در ارتباط بندگان با خداوند نیز جریان دارد که همین دلیل قرآن کریم از مومنان میخواهد همواره امید خویش به یاری و لطف خداوند را حفظ و تقویت کنند
🍃در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمده است :"هیچ بنده ای گمان نیک به خدا نمی برد، مگر اینکه خداوند طبق گمانش با او رفتار می کند."۱
🍃 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید:" به آنچه امید نداری، امیدوارتر باش تا به آنچه امید داری."۲
این حدیث زیبا می تواند دست مایه خوبی برای افزایش مثبت اندیشی و امید به لطف الهی در ما باشد.🌹
اساساً یکی از راههای اثبات خدا این است که در هنگام ناامیدی از همه چیز به آن دلبسته ایم.
به ورطه ای که امیدت برید از همه جا
ببین به کیست امیدت بدان که اوست خدا
آیات انتهایی سوره ضحی نمونه کاملی از مثبت اندیشی است.
این سوره در مکه و هنگامی نازل شد که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در ابتدای دعوت خویش در مکه بود و مشکلات زیادی چون اذیت و آزار دشمنان و تحریم اقتصادی و کمی یاران داشت.
خداوند در این آیات آن حضرت را به یاد آوری رحمت بی انتهای پروردگارش از کودکی تا بزرگسالی دعوت دعوت کرده و از او خواسته تا همیشه یادآور لطف پروردگارش باشد...
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
۱)بحارالانوار- جلد۷۰-صفحه۳۸۴
۲)کنزالعمال- جلد۱-حدیث۵۹۰۴
📚با قرآن خوشبخت شوید.🌸
#ضرب_المثل_های_قرآنی:
هرچه کنی به خود کنی،گرهمه نیک و بد کنی
🌷🌷🌷
إن أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا
اگر احسان و خوبي كنيد، به خودتان خوبي كرده ايد و اگر بدي كنيد، به خود بدي كرده ايد.
🍃آیه۷سوره مبارکه اسراء🍃
📚منبع: سایت بیتوته🌺
👌چه خوب است که حافظان قرآن،در گفتگوهای
روزمره خودشان نیز از آیات قرآن استفاده کنند.☺️
#قصص_القرآن:
#حضرت_آدم_و_حوا؛۳
🍃اخراج آدم و حوّا از بهشت
خداوند آدم ـ علیه السلام ـ و حوّا ـ علیها السلام ـ را در بهشت دنیا سکونت داد، و فرمود: شما در بهشت ساکن شوید و از هر جا میخواهید از نعمتهای آن، گوارا بخورید اما نزدیک این درخت نشوید که از ستمگران خواهید شد.[۱]
ولی شیطان، آدم و همسرش را به لغزش انداخت و آنان را از آن چه در آن بودند (بهشت) خارج کرد.
«در این هنگام به آنها گفتیم؛ همگی بر زمین فرود آیید، در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود، و برای شما تا مدت معینی در زمین قرارگاه و وسیله بهرهبرداری هست.»[۲]
خداوند به آدم ـ علیه السلام ـ و حوّا ـ علیها السلام ـ فرمود: «از همه میوهها و نعمتهای بهشت آزاد هستید بخورید، گوارای وجودتان باشد، ولی تنها از این درخت نخورید، و حتی به آن درخت نزدیک نشوید.» ولی شیطان به سراغ آنها آمد و آنها را وسوسه کرد تا لباسهای تقوا را که باعث کرامتشان شده بود، از تنشان خارج سازد. به آنها گفت: پروردگارتان شما را از این درخت نهی نکرده مگر به خاطر این که (اگر از آن بخورید) فرشته خواهید شد، یا جاودانه در بهشت خواهید ماند، و برای آنها سوگند یاد کرد که من خیرخواه شما هستم، به این ترتیب آنها را با فریبکاری، از مقامشان فرود آورد.
هنگامی که آنها فریب شیطان را خوردند، و از آن درخت چشیدند، لباسهای کرامت و احترام، از اندامشان فرو ریخت و به چنین سرانجام شوم گرفتار آمده[۳] و در نتیجه از بهشت رانده شده و اخراج گشتند.
خداوند آنها را سرزنش کرد و فرمود: «آیا من شما را از آن درخت منع نکردم و نگفتم که شیطان دشمن آشکار شما است؟»[۴]
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
[۱]. بقره، 35؛ اعراف، 19. در قرآن در شش مورد از درخت ممنوعه سخن به میان آمده، ولی از چگونگی و نام آن ذکری نشده است، و در روایات از حضرت رضا ـ علیه السلام نقل شده که آن درخت، درخت گندم بوده و علاوه بر گندم، محصول انگور نیز میداده است، و آدم ـ علیه السلام ـوقتی که مسجود فرشتگان واقع شد، در ذهن خود به خود گفت: آیا خداوند انسانی برتر از مرا آفریده است؟ خداوند به او فرمود: سرت را به سوی آسمان بلند کن، او چنین کرد، دید در ساق عرش نوشته شده: «معبودی جز خدای یکتا و بیهمتا نیست، محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ رسول خدا، و علی ـ علیه السلام ـامیر مؤمنان است، و همسرش فاطمه ـ سلام الله علیها ـ بانوی برجسته جهانیان است، و حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ دوجوانان اهل بهشتند.» آدم عرض کرد: پروردگارا! اینها کیانند؟ خداوند فرمود: اینها از ذریه تو و بهتر از تو و همه خلایق میباشند، اگر آنها نبودند تو و بهشت و دوزخ و آسمان و زمین را نمیآفریدم، از این که با چشم حسادت به آنها نگاه کنی بپرهیز، و آرزوی وصول به مقام آنها را نکن... (تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 60، به نقل از عیون اخبار الرضا) بنابراین آن درخت ممنوعه هم جنبه مادی داشته که همان درخت گندم باشد و هم جنبه معنوی داشت که درخت حسد باشد. روی این اساس آدم ـ علیه السلام ـو حوّا ـ علیها السلام ـ از دو درخت (یا از یک درخت دارای دو میوه) خوردند و از دو حد مادی و معنوی تجاوز نمودند، از این رو از بهشت رانده شدند.
[۲] . بقره، 36.
[۳] . توضیح این که: گناه بر دو گونه است: 1. مطلق؛ 2. نسبی؛ گناه نسبی آن است که عمل غیرحرامی از شخص بزرگی سر زند که با توجه به شخصیت او، شایسته او نباشد. اگر او آن را انجام داد گناه نسبی محسوب میشود، مانند این که فرد ثروتمندی در یک امر خیری که سزاوار است صد هزار تومان پول بدهد، ده تومان بدهد، یا هیچ ندهد یا اینکه این کار از دیگران مباح و یا مستحب است و هیچ گونه گناهی ندارد، برای او گناه نسبی محسوب میشود. گناه آدم نیز این گونه بود که از آن به ترک اولی تعبیر میشود،. در روایتی آمده: حضرت رضا ـ علیه السلام ـفرمود: «ماجرای لغزش آدم ـ علیه السلام ـقبل از نبوت او بود، و از گناهان کوچکی بود که قابل عفو است». (نور الثقلین، ج 1، ص 50).
به عبارت روشنتر: نهی خدا، ارشادی بود و جنبه توصیه و راهنمایی داشت، نه تکلیفی که انجامش حرام باشد. مانند سفارش پزشک که فلان غذا را نخور که اگر بخوری بیمار میگردی.
[۴] . اعراف، 22.
📚دانشنامه قرآنی🌸
#حکایت:
آقا! من سواد ندارم
مرحوم کربلایی رضا کرمانی موذن آستان قدس رضوی نقل میکرد: پس از وفات حضرت شیخ حسنعلی اصفهانی،** درباره ایشان ر. ک: پاورقی حکایت/ 372.*** هر روز بین الطلوعین بر سر مزار او میآمدم و فاتحه میخواندم.
یک روز در همان جا خواب بر من چیره شد، در عالم رویا حاج شیخ را دیدم که به من فرمودند: فلانی چرا سوره یس و طه را برای ما نمیخوانی؟
عرض کرم: آقا من سواد ندارم.
فرمودند: بخوان، این جملهها سه مرتبه بین ما رد و بدل شد.
از خواب بیدار شدم، دیدم که به برکت آن مرد بزرگ، حافظ آن دو سوره هستم.
مرحوم کربلایی از آن پس تا زنده بود، هر روز آن دو سوره را بر سر قبر مرحوم شیخ تلاوت میکرد.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
ر. ک: نشان از بی نشانها / 50، حکایت11.*
📚دانشنامه قرآنی🌸
#تک_موردیهای_قرآن:
تنها آیه در قرآن کریم که با عبارت
"إنّ الله علیم قدیر"
به پایان می رسد؟
🤔🤔🤔🤔
پاسخ:
آیه ۷۰ سوره مبارکه نحل🌹
👌با به خاطرسپاری آدرس آیه هنگام تلاوت اشتباه نکنیم☺️
May 11