eitaa logo
آموزش مجازی قرآن
663 دنبال‌کننده
613 عکس
416 ویدیو
28 فایل
#آموزش_مجازی #قرآن #روخوانی #روانخوانی #صوت #لحن #تجوید #حفظ #مفاهیم #تدبر #آموزش_قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال قرآنی قرآن لند آزمونهای آنلاین حفظ وترجمه،مفاهیم نکته ها و دانستنیهای قرآنی آموزش نکات و اصول حفظ قرآن کریم آیدی مدیر کانال: @Quranadmin برای عضویت در کانال از لینک زیر وارد شوید https://eitaa.com/quranland1
: ؛۲ 🍃آزمایش آدم و حوّا، در بهشت دنیا🍃 آدم از چگونگی زندگی بر روی زمین هیچ گونه اطلاعی نداشت، و تحمل زحمت‌های آن، بدون مقدمه برای او مشکل بود، و از چگونگی کردار و رفتار در زمین باید اطّلاعات و آگاهی پیدا می‌کرد. بنابراین می‌بایست مدّتی کوتاه تمرین‌ها و آموزش‌های لازم را در محیط آرامِ بهشتِ دنیا ببیند، و بداند زندگی روی زمین با برنامه‌ها و تکالیف و مسئولیت‌ها آمیخته است، که انجام صحیح آنها باعث سعادت و تکامل و بقای نعمت است و سرباز زدن از آن، سبب رنج و ناراحتی. و نیز بداند هر چند او آزاد آفریده شده، اما این آزادی به طور مطلق و نامحدود نیست که هر چه خواست انجام دهد. او می‌بایست از پاره‌ای از اشیاء روی زمین چشم بپوشد. نیز لازم بود بداند، چنان نیست که اگر خطا و لغزشی کند، درهای سعادت برای همیشه به روی او بسته می‌شود و راه بازگشت برای او نیست، بلکه راه بازگشت وجود دارد و او می‌تواند پیمان ببندد که برخلاف دستور خدا کاری را انجام ندهد، تا بار دیگر به بهره‌مندی از نعمت‌های الهی نائل گردد. او در محیط بهشت لازم بود تا حدّی پخته شود. دوست و دشمن خود را بشناسد، چگونگی زندگی در زمین را فراگیرد، و با داشتن این آمادگی، به روی زمین قدم بگذارد. اینها اموری بود که هم آدم و هم فرزندان او در زندگی آینده خود به آن نیاز داشتند. بنابراین شاید علت این که آدم ـ علیه السلام ـ در عین این که برای خلافت و نمایندگی خدا در زمین، آفریده شده بود، اما مدتی در بهشت دنیا، درنگ کرد، این بود که دستورهایی به او داده شود، تا تمرین و آموزش‌های لازم را برای ورود به زمین ببیند.[۱] بنابراین سکونت آدم و حوّا در بهشت، در حقیقت دوره آموزشی آنها برای پاگذاشتن به میدان زمین برای جبهه‌گیری در برابر انحرافات و ناملایمات، و کسب سعادت بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ۱. تفسیر نمونه، ج 1، ص 184 و 185.
: : 🍃وأمّا بنعمة ربّک فحدّث🍃 🍃ونعمتهای پروردگارت را بازگو کن🍃آیه۱۱سوره مبارکه ضحی زندگی مانند آینه ای است که همیشه تصویر ذهن خودتان را منعکس می کند. شما با کلام خود می توانید روند حوادث را تغییر دهید.کلمه ها و اندیشه‌ها دارای امواجی نیرومند هستند که به زندگی ما شکل می دهند،این اندیشه‌ها اگر مثبت و آرامش زا باشند، حس خودباوری را در ما تقویت می‌کند😌💪 و اگر منفی و استرس زا باشد به میزان قابل توجهی انرژی کار و موفقیت را در ما کاهش می دهد.😞 نشانه افراد خوشبین این است که صبح تا شام به هدف و آرمان خود می‌اندیشند و درباره آن رویاپردازی صحیح و عقلانی می کنند آنان با مشکلات و سختی‌ها مبارزه کرده و شکست را به راحتی نمی پذیرند و حتی در صورت عدم موفقیت بلافاصله آن را فراموش کرده و به موفقیت بعدی فکر می‌کنند 🤩🤩🤩 در مقابل انسان بدبین معتقد است اتفاقات بد دائمی و ثابت هستند و برعکس اتفاقات خوب موقتی و گذرا ست او حتی حوادث عادی را به بدترین شکل ممکن تحلیل می‌کند و نه تنها به خود بلکه به زمان و طبیعت و دیگران هم بدبین است. این افراد را می‌توان با میزان کاربرد کلمه نمی‌توانم و نمی‌شود خوب شناخت.😩😞 مثبت اندیشی حتی در ارتباط بندگان با خداوند نیز جریان دارد که همین دلیل قرآن کریم از مومنان می‌خواهد همواره امید خویش به یاری و لطف خداوند را حفظ و تقویت کنند 🍃در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمده است :"هیچ بنده ای گمان نیک به خدا نمی برد، مگر اینکه خداوند طبق گمانش با او رفتار می کند."۱ 🍃 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید:" به آنچه امید نداری، امیدوارتر باش تا به آنچه امید داری."۲ این حدیث زیبا می تواند دست مایه خوبی برای افزایش مثبت اندیشی و امید به لطف الهی در ما باشد.🌹 اساساً یکی از راههای اثبات خدا این است که در هنگام ناامیدی از همه چیز به آن دلبسته ایم. به ورطه ای که امیدت برید از همه جا ببین به کیست امیدت بدان که اوست خدا آیات انتهایی سوره ضحی نمونه کاملی از مثبت اندیشی است. این سوره در مکه و هنگامی نازل شد که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در ابتدای دعوت خویش در مکه بود و مشکلات زیادی چون اذیت و آزار دشمنان و تحریم اقتصادی و کمی یاران داشت. خداوند در این آیات آن حضرت را به یاد آوری رحمت بی انتهای پروردگارش از کودکی تا بزرگسالی دعوت دعوت کرده و از او خواسته تا همیشه یادآور لطف پروردگارش باشد... 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ۱)بحارالانوار- جلد۷۰-صفحه۳۸۴ ۲)کنزالعمال- جلد۱-حدیث۵۹۰۴ 📚با قرآن خوشبخت شوید.🌸
: هرچه کنی به خود کنی،گرهمه نیک و بد کنی 🌷🌷🌷 إن أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا اگر احسان و خوبي كنيد، به خودتان خوبي كرده ايد و اگر بدي كنيد، به خود بدي كرده ايد. 🍃آیه۷سوره مبارکه اسراء🍃 📚منبع: سایت بیتوته🌺 👌چه خوب است که حافظان قرآن،در گفتگوهای روزمره خودشان نیز از آیات قرآن استفاده کنند.☺️
: ؛۳ 🍃اخراج آدم و حوّا از بهشت خداوند آدم ـ علیه السلام ـ و حوّا ـ علیها السلام ـ را در بهشت دنیا سکونت داد، و فرمود: شما در بهشت ساکن شوید و از هر جا می‌خواهید از نعمت‌های آن، گوارا بخورید اما نزدیک این درخت نشوید که از ستمگران خواهید شد.[۱] ولی شیطان، آدم و همسرش را به لغزش انداخت و آنان را از آن چه در آن بودند (بهشت) خارج کرد. «در این هنگام به آنها گفتیم؛ همگی بر زمین فرود آیید، در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود، و برای شما تا مدت معینی در زمین قرارگاه و وسیله بهره‌برداری هست.»[۲] خداوند به آدم ـ علیه السلام ـ و حوّا ـ علیها السلام ـ فرمود: «از همه میوه‌ها و نعمت‌های بهشت آزاد هستید بخورید، گوارای وجودتان باشد، ولی تنها از این درخت نخورید، و حتی به آن درخت نزدیک نشوید.» ولی شیطان به سراغ آنها آمد و آنها را وسوسه کرد تا لباسهای تقوا را که باعث کرامتشان شده بود، از تنشان خارج سازد. به آنها گفت: پروردگارتان شما را از این درخت نهی نکرده مگر به خاطر این که (اگر از آن بخورید) فرشته خواهید شد، یا جاودانه در بهشت خواهید ماند، و برای آنها سوگند یاد کرد که من خیرخواه شما هستم، به این ترتیب آنها را با فریبکاری، از مقامشان فرود آورد. هنگامی که آنها فریب شیطان را خوردند، و از آن درخت چشیدند، لباسهای کرامت و احترام، از اندامشان فرو ریخت و به چنین سرانجام شوم گرفتار آمده[۳] و در نتیجه از بهشت رانده شده و اخراج گشتند. خداوند آنها را سرزنش کرد و فرمود: «آیا من شما را از آن درخت منع نکردم و نگفتم که شیطان دشمن آشکار شما است؟»[۴] 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [۱]. بقره، 35؛ اعراف، 19. در قرآن در شش مورد از درخت ممنوعه سخن به میان آمده، ولی از چگونگی و نام آن ذکری نشده است، و در روایات از حضرت رضا ـ علیه السلام نقل شده که آن درخت، درخت گندم بوده و علاوه بر گندم، محصول انگور نیز می‌داده است، و آدم ـ علیه السلام ـوقتی که مسجود فرشتگان واقع شد، در ذهن خود به خود گفت: آیا خداوند انسانی برتر از مرا آفریده است؟ خداوند به او فرمود: سرت را به سوی آسمان بلند کن، او چنین کرد، دید در ساق عرش نوشته شده: «معبودی جز خدای یکتا و بی‌همتا نیست، محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ رسول خدا، و علی ـ علیه السلام ـامیر مؤمنان است، و همسرش فاطمه ـ سلام الله علیها ـ بانوی برجسته جهانیان است، و حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ دوجوانان اهل بهشتند.» آدم عرض کرد: پروردگارا! اینها کیانند؟ خداوند فرمود: اینها از ذریه تو و بهتر از تو و همه خلایق می‌باشند، اگر آنها نبودند تو و بهشت و دوزخ و آسمان و زمین را نمی‌آفریدم، از این که با چشم حسادت به آنها نگاه کنی بپرهیز، و آرزوی وصول به مقام آنها را نکن... (تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 60، به نقل از عیون اخبار الرضا) بنابراین آن درخت ممنوعه هم جنبه مادی داشته که همان درخت گندم باشد و هم جنبه معنوی داشت که درخت حسد باشد. روی این اساس آدم ـ علیه السلام ـو حوّا ـ علیها السلام ـ از دو درخت (یا از یک درخت دارای دو میوه) خوردند و از دو حد مادی و معنوی تجاوز نمودند، از این رو از بهشت رانده شدند. [۲] . بقره، 36. [۳] . توضیح این که: گناه بر دو گونه است: 1. مطلق؛ 2. نسبی؛ گناه نسبی آن است که عمل غیرحرامی از شخص بزرگی سر زند که با توجه به شخصیت او، شایسته او نباشد. اگر او آن را انجام داد گناه نسبی محسوب می‌شود، مانند این که فرد ثروتمندی در یک امر خیری که سزاوار است صد هزار تومان پول بدهد، ده تومان بدهد، یا هیچ ندهد یا اینکه این کار از دیگران مباح و یا مستحب است و هیچ گونه گناهی ندارد، برای او گناه نسبی محسوب می‌شود. گناه آدم نیز این گونه بود که از آن به ترک اولی تعبیر می‌شود،. در روایتی آمده: حضرت رضا ـ علیه السلام ـفرمود: «ماجرای لغزش آدم ـ علیه السلام ـقبل از نبوت او بود، و از گناهان کوچکی بود که قابل عفو است». (نور الثقلین، ج 1، ص 50). به عبارت روشنتر: نهی خدا، ارشادی بود و جنبه توصیه و راهنمایی داشت، نه تکلیفی که انجامش حرام باشد. مانند سفارش پزشک که فلان غذا را نخور که اگر بخوری بیمار می‌گردی. [۴] . اعراف، 22. 📚دانشنامه قرآنی🌸
: آقا! من سواد ندارم مرحوم کربلایی رضا کرمانی موذن آستان قدس رضوی نقل می‌کرد: پس از وفات حضرت شیخ حسنعلی اصفهانی،** درباره ایشان ر. ک: پاورقی حکایت/ 372.*** هر روز بین الطلوعین بر سر مزار او می‌آمدم و فاتحه می‌خواندم. یک روز در همان جا خواب بر من چیره شد، در عالم رویا حاج شیخ را دیدم که به من فرمودند: فلانی چرا سوره یس و طه را برای ما نمی‌خوانی؟ عرض کرم: آقا من سواد ندارم. فرمودند: بخوان، این جمله‌ها سه مرتبه بین ما رد و بدل شد. از خواب بیدار شدم، دیدم که به برکت آن مرد بزرگ، حافظ آن دو سوره هستم. مرحوم کربلایی از آن پس تا زنده بود، هر روز آن دو سوره را بر سر قبر مرحوم شیخ تلاوت می‌کرد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ر. ک: نشان از بی نشان‌ها / 50، حکایت11.* 📚دانشنامه قرآنی🌸
: تنها آیه در قرآن کریم که با عبارت "إنّ الله علیم قدیر" به پایان می رسد؟ 🤔🤔🤔🤔 پاسخ: آیه ۷۰ سوره مبارکه نحل🌹 👌با به خاطرسپاری آدرس آیه هنگام تلاوت اشتباه نکنیم☺️
: : سلام خدمت اهل قرآن یکی از برنامه های جامع جهت آزمون حافظان قرآن در هر محدوده حفظی که هستند،برنامه همراه قرآنی من می باشد. ‏«همراه قرآنی من» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.jqk.hamrahquran&ref=share
: ؛۵ 🍃چگونگی توبه حضرت آدم ـ علیه السلام🍃 پس از آن که آدم و حوّا از آن درخت ممنوع خوردند و بر اثر این گناه (ترک اولی) از آن همه نعمتها و آرامش بهشتی محروم گشتند، به طور سریع به اشتباه خود پی بردند و توبه کردند. به گناه خود اقرار نمودند و از درگاه الهی طلب رحمت کرده و گفتند: «پروردگارا! ما به خویشتن ستم کردیم، و اگر ما را نبخشی و بر ما رحم نکنی از زیانکاران خواهیم بود.» خداوند به آنها فرمود: «از مقام خویش فرود آیید، در حالی که بعضی از شما نسبت به بعضی دیگر دشمن خواهید بود (شیطان دشمن شما است و شما دشمن او) و برای شما در زمین قرارگاه و وسیله بهره گیری تا زمان معینی است، در زمین زنده می‌شوید و در آن می‌میرید و در رستاخیز از آن خارج می‌شوید.»[۱] به این ترتیب آدم و حوّا به زمین آمدند و گرفتار رنجهای زمین شدند، ولی توبه حقیقی کردند و خداوند توبه آنها را پذیرفت. خداوند مهربان به آدم ـ علیه السلام ـ و حوّا ـ علیها السلام ـ لطف کرد و کلماتی را به آنها آموخت تا آنها در دعای خود آن کلمات را از عمق جان بگویند و توبه خود را آشکار و تکمیل نمایند.[۲] از امام باقر ـ علیه السلام ـ نقل شده که آن کلمات که آدم و حوّا، هنگام توبه گفتند چنین بود: «اَللّهُمَّ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ سُبْحانَکَ وَ بِحَمْدِکَ رَبِّ ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْلِی اِنَّکَ خَیرُ الْغافِرِینَ؛ خدایا! معبودی جز تو نیست، تو پاک و منزه هستی، تو را ستایش می‌کنم، من به خود ستم کردم، مرا ببخش که تو بهترین بخشندگان هستی.» « اَللّهُمَّ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ، سُبْحانَکَ وَ بِحَمْدِکَ، رَبِّ اِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی فَارْحَمْنِی اِنَّکَ خَیرُ الرّاحِمِینَ؛ خدایا! معبودی جز تو نیست، ‌تو پاک و منزهی تو را ستایش می‌کنم، پروردگار من به خود ستم کردم، به من رحم کن که تو بهترین رحم کنندگان هستی.» «اَللّهُمَّ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ، سُبْحانَکَ وَ بِحَمْدِکَ، رَبِّ ظَلَمْتُ نَفْسِی فَتُبْ عَلَی اِنَّکَ اَنْتَ التَّوّابُ الرَّحِیمِ؛ خدایا! معبودی جز تو نیست، پاک و منزهی، تو را ستایش می‌کنم، پروردگار من به خود ستم کردم، توبه‌ام را بپذیر که تو بسیار توبه پذیر و مهربان هستی.»[۳] مطابق روایاتی که از طریق شیعه و اهل تسنّن نقل شده، در کلماتی که خداوند به آدم ـ علیه السلام ـ آموخت، و او به آنها متوسل شده و توبه‌اش پذیرفته شد نام پنج تن آل عبا بود، او گفت: «بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِی وَ فاطِمَهَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ».[۴] و در روایت امامان و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ چنین آمده: «آدم ـ علیه السلام ـ سربلند کرد و عرش خدا را دید، که در آن نامهای ارجمندی نوشته شده بود، پرسید این نامهای ارجمند از آن کیست؟ به او گفته شد: این نامها نام برترین خلایق در پیشگاه خداوند متعال است که عبارتند از: محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ. آدم برای پذیرش توبه‌اش، به آنها متوسل شد و خداوند به برکت وجود آنها، توبه او را پذیرفت.»[۵] 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [۱] . اعراف، 23 ـ 25؛ بقره، 24 و 25. [۲] . بقره، 37. [۳] . مجمع البیان، ج 1، ص 89 (ذیل آیه 37 بقره). [۴] . الدّر المنثور، ج 1، ص 60 و 61؛ مناقب ابن مغازلی شافعی، چاپ اسلامیه، ص 63. [۵] . مجمع البیان، ج 1، ص 89؛ نور الثقلین، ج 1، ص 67 و 68؛ منافاتی ندارد که خداوند در عباراتی که به آدم و حوّا آموخت تا توبه‌ کنند، هم کلمات توحید، و هم نام پنج تن آل عبا ـ علیهم السلام ـ را واسطه توبه آنان قرار داده باشد. 📚دانشنامه قرآن کریم🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا