eitaa logo
آموزش مجازی قرآن
806 دنبال‌کننده
549 عکس
376 ویدیو
24 فایل
#آموزش_مجازی #قرآن #روخوانی #روانخوانی #صوت #لحن #تجوید #حفظ #مفاهیم #تدبر #آموزش_قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال قرآنی قرآن لند آزمونهای آنلاین حفظ وترجمه،مفاهیم نکته ها و دانستنیهای قرآنی آموزش نکات و اصول حفظ قرآن کریم آیدی مدیر کانال: @Quranadmin برای عضویت در کانال از لینک زیر وارد شوید https://eitaa.com/quranland1
: ؛۲ 🍃آزمایش آدم و حوّا، در بهشت دنیا🍃 آدم از چگونگی زندگی بر روی زمین هیچ گونه اطلاعی نداشت، و تحمل زحمت‌های آن، بدون مقدمه برای او مشکل بود، و از چگونگی کردار و رفتار در زمین باید اطّلاعات و آگاهی پیدا می‌کرد. بنابراین می‌بایست مدّتی کوتاه تمرین‌ها و آموزش‌های لازم را در محیط آرامِ بهشتِ دنیا ببیند، و بداند زندگی روی زمین با برنامه‌ها و تکالیف و مسئولیت‌ها آمیخته است، که انجام صحیح آنها باعث سعادت و تکامل و بقای نعمت است و سرباز زدن از آن، سبب رنج و ناراحتی. و نیز بداند هر چند او آزاد آفریده شده، اما این آزادی به طور مطلق و نامحدود نیست که هر چه خواست انجام دهد. او می‌بایست از پاره‌ای از اشیاء روی زمین چشم بپوشد. نیز لازم بود بداند، چنان نیست که اگر خطا و لغزشی کند، درهای سعادت برای همیشه به روی او بسته می‌شود و راه بازگشت برای او نیست، بلکه راه بازگشت وجود دارد و او می‌تواند پیمان ببندد که برخلاف دستور خدا کاری را انجام ندهد، تا بار دیگر به بهره‌مندی از نعمت‌های الهی نائل گردد. او در محیط بهشت لازم بود تا حدّی پخته شود. دوست و دشمن خود را بشناسد، چگونگی زندگی در زمین را فراگیرد، و با داشتن این آمادگی، به روی زمین قدم بگذارد. اینها اموری بود که هم آدم و هم فرزندان او در زندگی آینده خود به آن نیاز داشتند. بنابراین شاید علت این که آدم ـ علیه السلام ـ در عین این که برای خلافت و نمایندگی خدا در زمین، آفریده شده بود، اما مدتی در بهشت دنیا، درنگ کرد، این بود که دستورهایی به او داده شود، تا تمرین و آموزش‌های لازم را برای ورود به زمین ببیند.[۱] بنابراین سکونت آدم و حوّا در بهشت، در حقیقت دوره آموزشی آنها برای پاگذاشتن به میدان زمین برای جبهه‌گیری در برابر انحرافات و ناملایمات، و کسب سعادت بود. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ۱. تفسیر نمونه، ج 1، ص 184 و 185.
: : 🍃وأمّا بنعمة ربّک فحدّث🍃 🍃ونعمتهای پروردگارت را بازگو کن🍃آیه۱۱سوره مبارکه ضحی زندگی مانند آینه ای است که همیشه تصویر ذهن خودتان را منعکس می کند. شما با کلام خود می توانید روند حوادث را تغییر دهید.کلمه ها و اندیشه‌ها دارای امواجی نیرومند هستند که به زندگی ما شکل می دهند،این اندیشه‌ها اگر مثبت و آرامش زا باشند، حس خودباوری را در ما تقویت می‌کند😌💪 و اگر منفی و استرس زا باشد به میزان قابل توجهی انرژی کار و موفقیت را در ما کاهش می دهد.😞 نشانه افراد خوشبین این است که صبح تا شام به هدف و آرمان خود می‌اندیشند و درباره آن رویاپردازی صحیح و عقلانی می کنند آنان با مشکلات و سختی‌ها مبارزه کرده و شکست را به راحتی نمی پذیرند و حتی در صورت عدم موفقیت بلافاصله آن را فراموش کرده و به موفقیت بعدی فکر می‌کنند 🤩🤩🤩 در مقابل انسان بدبین معتقد است اتفاقات بد دائمی و ثابت هستند و برعکس اتفاقات خوب موقتی و گذرا ست او حتی حوادث عادی را به بدترین شکل ممکن تحلیل می‌کند و نه تنها به خود بلکه به زمان و طبیعت و دیگران هم بدبین است. این افراد را می‌توان با میزان کاربرد کلمه نمی‌توانم و نمی‌شود خوب شناخت.😩😞 مثبت اندیشی حتی در ارتباط بندگان با خداوند نیز جریان دارد که همین دلیل قرآن کریم از مومنان می‌خواهد همواره امید خویش به یاری و لطف خداوند را حفظ و تقویت کنند 🍃در حدیثی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمده است :"هیچ بنده ای گمان نیک به خدا نمی برد، مگر اینکه خداوند طبق گمانش با او رفتار می کند."۱ 🍃 رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید:" به آنچه امید نداری، امیدوارتر باش تا به آنچه امید داری."۲ این حدیث زیبا می تواند دست مایه خوبی برای افزایش مثبت اندیشی و امید به لطف الهی در ما باشد.🌹 اساساً یکی از راههای اثبات خدا این است که در هنگام ناامیدی از همه چیز به آن دلبسته ایم. به ورطه ای که امیدت برید از همه جا ببین به کیست امیدت بدان که اوست خدا آیات انتهایی سوره ضحی نمونه کاملی از مثبت اندیشی است. این سوره در مکه و هنگامی نازل شد که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در ابتدای دعوت خویش در مکه بود و مشکلات زیادی چون اذیت و آزار دشمنان و تحریم اقتصادی و کمی یاران داشت. خداوند در این آیات آن حضرت را به یاد آوری رحمت بی انتهای پروردگارش از کودکی تا بزرگسالی دعوت دعوت کرده و از او خواسته تا همیشه یادآور لطف پروردگارش باشد... 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ۱)بحارالانوار- جلد۷۰-صفحه۳۸۴ ۲)کنزالعمال- جلد۱-حدیث۵۹۰۴ 📚با قرآن خوشبخت شوید.🌸
: هرچه کنی به خود کنی،گرهمه نیک و بد کنی 🌷🌷🌷 إن أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا اگر احسان و خوبي كنيد، به خودتان خوبي كرده ايد و اگر بدي كنيد، به خود بدي كرده ايد. 🍃آیه۷سوره مبارکه اسراء🍃 📚منبع: سایت بیتوته🌺 👌چه خوب است که حافظان قرآن،در گفتگوهای روزمره خودشان نیز از آیات قرآن استفاده کنند.☺️
: ؛۳ 🍃اخراج آدم و حوّا از بهشت خداوند آدم ـ علیه السلام ـ و حوّا ـ علیها السلام ـ را در بهشت دنیا سکونت داد، و فرمود: شما در بهشت ساکن شوید و از هر جا می‌خواهید از نعمت‌های آن، گوارا بخورید اما نزدیک این درخت نشوید که از ستمگران خواهید شد.[۱] ولی شیطان، آدم و همسرش را به لغزش انداخت و آنان را از آن چه در آن بودند (بهشت) خارج کرد. «در این هنگام به آنها گفتیم؛ همگی بر زمین فرود آیید، در حالی که بعضی دشمن دیگری خواهید بود، و برای شما تا مدت معینی در زمین قرارگاه و وسیله بهره‌برداری هست.»[۲] خداوند به آدم ـ علیه السلام ـ و حوّا ـ علیها السلام ـ فرمود: «از همه میوه‌ها و نعمت‌های بهشت آزاد هستید بخورید، گوارای وجودتان باشد، ولی تنها از این درخت نخورید، و حتی به آن درخت نزدیک نشوید.» ولی شیطان به سراغ آنها آمد و آنها را وسوسه کرد تا لباسهای تقوا را که باعث کرامتشان شده بود، از تنشان خارج سازد. به آنها گفت: پروردگارتان شما را از این درخت نهی نکرده مگر به خاطر این که (اگر از آن بخورید) فرشته خواهید شد، یا جاودانه در بهشت خواهید ماند، و برای آنها سوگند یاد کرد که من خیرخواه شما هستم، به این ترتیب آنها را با فریبکاری، از مقامشان فرود آورد. هنگامی که آنها فریب شیطان را خوردند، و از آن درخت چشیدند، لباسهای کرامت و احترام، از اندامشان فرو ریخت و به چنین سرانجام شوم گرفتار آمده[۳] و در نتیجه از بهشت رانده شده و اخراج گشتند. خداوند آنها را سرزنش کرد و فرمود: «آیا من شما را از آن درخت منع نکردم و نگفتم که شیطان دشمن آشکار شما است؟»[۴] 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [۱]. بقره، 35؛ اعراف، 19. در قرآن در شش مورد از درخت ممنوعه سخن به میان آمده، ولی از چگونگی و نام آن ذکری نشده است، و در روایات از حضرت رضا ـ علیه السلام نقل شده که آن درخت، درخت گندم بوده و علاوه بر گندم، محصول انگور نیز می‌داده است، و آدم ـ علیه السلام ـوقتی که مسجود فرشتگان واقع شد، در ذهن خود به خود گفت: آیا خداوند انسانی برتر از مرا آفریده است؟ خداوند به او فرمود: سرت را به سوی آسمان بلند کن، او چنین کرد، دید در ساق عرش نوشته شده: «معبودی جز خدای یکتا و بی‌همتا نیست، محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ رسول خدا، و علی ـ علیه السلام ـامیر مؤمنان است، و همسرش فاطمه ـ سلام الله علیها ـ بانوی برجسته جهانیان است، و حسن و حسین ـ علیهما السلام ـ دوجوانان اهل بهشتند.» آدم عرض کرد: پروردگارا! اینها کیانند؟ خداوند فرمود: اینها از ذریه تو و بهتر از تو و همه خلایق می‌باشند، اگر آنها نبودند تو و بهشت و دوزخ و آسمان و زمین را نمی‌آفریدم، از این که با چشم حسادت به آنها نگاه کنی بپرهیز، و آرزوی وصول به مقام آنها را نکن... (تفسیر نور الثقلین، ج 1، ص 60، به نقل از عیون اخبار الرضا) بنابراین آن درخت ممنوعه هم جنبه مادی داشته که همان درخت گندم باشد و هم جنبه معنوی داشت که درخت حسد باشد. روی این اساس آدم ـ علیه السلام ـو حوّا ـ علیها السلام ـ از دو درخت (یا از یک درخت دارای دو میوه) خوردند و از دو حد مادی و معنوی تجاوز نمودند، از این رو از بهشت رانده شدند. [۲] . بقره، 36. [۳] . توضیح این که: گناه بر دو گونه است: 1. مطلق؛ 2. نسبی؛ گناه نسبی آن است که عمل غیرحرامی از شخص بزرگی سر زند که با توجه به شخصیت او، شایسته او نباشد. اگر او آن را انجام داد گناه نسبی محسوب می‌شود، مانند این که فرد ثروتمندی در یک امر خیری که سزاوار است صد هزار تومان پول بدهد، ده تومان بدهد، یا هیچ ندهد یا اینکه این کار از دیگران مباح و یا مستحب است و هیچ گونه گناهی ندارد، برای او گناه نسبی محسوب می‌شود. گناه آدم نیز این گونه بود که از آن به ترک اولی تعبیر می‌شود،. در روایتی آمده: حضرت رضا ـ علیه السلام ـفرمود: «ماجرای لغزش آدم ـ علیه السلام ـقبل از نبوت او بود، و از گناهان کوچکی بود که قابل عفو است». (نور الثقلین، ج 1، ص 50). به عبارت روشنتر: نهی خدا، ارشادی بود و جنبه توصیه و راهنمایی داشت، نه تکلیفی که انجامش حرام باشد. مانند سفارش پزشک که فلان غذا را نخور که اگر بخوری بیمار می‌گردی. [۴] . اعراف، 22. 📚دانشنامه قرآنی🌸
: آقا! من سواد ندارم مرحوم کربلایی رضا کرمانی موذن آستان قدس رضوی نقل می‌کرد: پس از وفات حضرت شیخ حسنعلی اصفهانی،** درباره ایشان ر. ک: پاورقی حکایت/ 372.*** هر روز بین الطلوعین بر سر مزار او می‌آمدم و فاتحه می‌خواندم. یک روز در همان جا خواب بر من چیره شد، در عالم رویا حاج شیخ را دیدم که به من فرمودند: فلانی چرا سوره یس و طه را برای ما نمی‌خوانی؟ عرض کرم: آقا من سواد ندارم. فرمودند: بخوان، این جمله‌ها سه مرتبه بین ما رد و بدل شد. از خواب بیدار شدم، دیدم که به برکت آن مرد بزرگ، حافظ آن دو سوره هستم. مرحوم کربلایی از آن پس تا زنده بود، هر روز آن دو سوره را بر سر قبر مرحوم شیخ تلاوت می‌کرد. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ر. ک: نشان از بی نشان‌ها / 50، حکایت11.* 📚دانشنامه قرآنی🌸
: تنها آیه در قرآن کریم که با عبارت "إنّ الله علیم قدیر" به پایان می رسد؟ 🤔🤔🤔🤔 پاسخ: آیه ۷۰ سوره مبارکه نحل🌹 👌با به خاطرسپاری آدرس آیه هنگام تلاوت اشتباه نکنیم☺️
: : سلام خدمت اهل قرآن یکی از برنامه های جامع جهت آزمون حافظان قرآن در هر محدوده حفظی که هستند،برنامه همراه قرآنی من می باشد. ‏«همراه قرآنی من» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.jqk.hamrahquran&ref=share
: ؛۵ 🍃چگونگی توبه حضرت آدم ـ علیه السلام🍃 پس از آن که آدم و حوّا از آن درخت ممنوع خوردند و بر اثر این گناه (ترک اولی) از آن همه نعمتها و آرامش بهشتی محروم گشتند، به طور سریع به اشتباه خود پی بردند و توبه کردند. به گناه خود اقرار نمودند و از درگاه الهی طلب رحمت کرده و گفتند: «پروردگارا! ما به خویشتن ستم کردیم، و اگر ما را نبخشی و بر ما رحم نکنی از زیانکاران خواهیم بود.» خداوند به آنها فرمود: «از مقام خویش فرود آیید، در حالی که بعضی از شما نسبت به بعضی دیگر دشمن خواهید بود (شیطان دشمن شما است و شما دشمن او) و برای شما در زمین قرارگاه و وسیله بهره گیری تا زمان معینی است، در زمین زنده می‌شوید و در آن می‌میرید و در رستاخیز از آن خارج می‌شوید.»[۱] به این ترتیب آدم و حوّا به زمین آمدند و گرفتار رنجهای زمین شدند، ولی توبه حقیقی کردند و خداوند توبه آنها را پذیرفت. خداوند مهربان به آدم ـ علیه السلام ـ و حوّا ـ علیها السلام ـ لطف کرد و کلماتی را به آنها آموخت تا آنها در دعای خود آن کلمات را از عمق جان بگویند و توبه خود را آشکار و تکمیل نمایند.[۲] از امام باقر ـ علیه السلام ـ نقل شده که آن کلمات که آدم و حوّا، هنگام توبه گفتند چنین بود: «اَللّهُمَّ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ سُبْحانَکَ وَ بِحَمْدِکَ رَبِّ ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْلِی اِنَّکَ خَیرُ الْغافِرِینَ؛ خدایا! معبودی جز تو نیست، تو پاک و منزه هستی، تو را ستایش می‌کنم، من به خود ستم کردم، مرا ببخش که تو بهترین بخشندگان هستی.» « اَللّهُمَّ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ، سُبْحانَکَ وَ بِحَمْدِکَ، رَبِّ اِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی فَارْحَمْنِی اِنَّکَ خَیرُ الرّاحِمِینَ؛ خدایا! معبودی جز تو نیست، ‌تو پاک و منزهی تو را ستایش می‌کنم، پروردگار من به خود ستم کردم، به من رحم کن که تو بهترین رحم کنندگان هستی.» «اَللّهُمَّ لا اِلهَ اِلّا اَنْتَ، سُبْحانَکَ وَ بِحَمْدِکَ، رَبِّ ظَلَمْتُ نَفْسِی فَتُبْ عَلَی اِنَّکَ اَنْتَ التَّوّابُ الرَّحِیمِ؛ خدایا! معبودی جز تو نیست، پاک و منزهی، تو را ستایش می‌کنم، پروردگار من به خود ستم کردم، توبه‌ام را بپذیر که تو بسیار توبه پذیر و مهربان هستی.»[۳] مطابق روایاتی که از طریق شیعه و اهل تسنّن نقل شده، در کلماتی که خداوند به آدم ـ علیه السلام ـ آموخت، و او به آنها متوسل شده و توبه‌اش پذیرفته شد نام پنج تن آل عبا بود، او گفت: «بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِی وَ فاطِمَهَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَینِ».[۴] و در روایت امامان و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ چنین آمده: «آدم ـ علیه السلام ـ سربلند کرد و عرش خدا را دید، که در آن نامهای ارجمندی نوشته شده بود، پرسید این نامهای ارجمند از آن کیست؟ به او گفته شد: این نامها نام برترین خلایق در پیشگاه خداوند متعال است که عبارتند از: محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین ـ علیهم السلام ـ. آدم برای پذیرش توبه‌اش، به آنها متوسل شد و خداوند به برکت وجود آنها، توبه او را پذیرفت.»[۵] 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [۱] . اعراف، 23 ـ 25؛ بقره، 24 و 25. [۲] . بقره، 37. [۳] . مجمع البیان، ج 1، ص 89 (ذیل آیه 37 بقره). [۴] . الدّر المنثور، ج 1، ص 60 و 61؛ مناقب ابن مغازلی شافعی، چاپ اسلامیه، ص 63. [۵] . مجمع البیان، ج 1، ص 89؛ نور الثقلین، ج 1، ص 67 و 68؛ منافاتی ندارد که خداوند در عباراتی که به آدم و حوّا آموخت تا توبه‌ کنند، هم کلمات توحید، و هم نام پنج تن آل عبا ـ علیهم السلام ـ را واسطه توبه آنان قرار داده باشد. 📚دانشنامه قرآن کریم🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: 🌸دیو چو بیرون رود،فرشته درآید جاء الحّق و زَهَقَ الباطِل اِنَّ الباطِلَ کانَ زهوقاً     حق آمد وباطل نابود شد،همانا باطل نابودشدنی است. آیه ۸۱سوره مبارکه اسراء 📚منبع: سایت بیتوته🌺 چه خوب است که حافظان قرآن در گفتگوهای روزمره خود هم از آیات قرآن استفاده کنند☺️
: : نام اسماعیل علیه السلام دوازده بار در قرآن ذکر شده و از القاب ایشان، صادق الوعد است که بنابر نظر برخی مفسران، او پسر حضرت ابراهیم علیه السلام است.(1) و برخی معتقدند او «اسماعیل بن حزقیل» است که به مقام نبوت نائل شده و خداوند او را به سوی قومش فرستاده است.(2) قرآن نیز در این باره می فرماید: «وَاذْکُرْ فِی الْکِتَابِ إِسْمَاعِیلَ إِنَّهُ کَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکَانَ رَسُولًا نَّبِیا». (مریم: 54) «ذبیح الله» از دیگر لقب های اسماعیل علیه السلام است که در قرآن، داستان ذبح او بیان شده است.(3) (صافات: 101 107) ولادت: حضرت اسماعیل علیه السلام 3418 سال بعد از هبوط آدم علیه السلام متولد شد.(4) وفات:سال وفات آن حضرت را3548سال بعد از هبوط آدم علیه السلام می دانند ومحل دفن او در حجر اسماعیل در نزدیکی قبر مادرش هاجراست(5) 1- مجمع البیان، ج 5 6، ص 800؛ جامع البیان، ج 9، ص 120. 2- مجمع البیان، ج 5 6، ص 800؛ تفسیر الصافی، ج 3، ص 285. 3- تفسیر الصافی، ج 7 و 8، ص 707. 4- ناسخ التواریخ، ج 1، ص 193. وفات: سال وفات آن حضرت را 3548 سال بعد از هبوط آدم علیه السلام می دانند و محل دفن او، در حجر اسماعیل، نزدیک قبر مادرش هاجر است. (5)ناسخ التواریخ، ج 1، ص 241. 📚دانشنامه قرآن کریم🌸
: 🍃رحلت آرام حضرت ابراهیم (ع) روزی عزرائیل نزد ابراهیم آمد تا جان او را قبض کند، ابراهیم مرگ را دوست نداشت، عزرائیل متوجه خدا شد و عرض کرد: «ابراهیم، مرگ را ناخوش دارد.» خداوند به عزرائیل وحی کرد: «ابراهیم را آزاد بگذار چرا که دوست دارد زنده باشد و مرا عبادت کند.» مدتها از این ماجرا گذشت، تا روزی ابراهیم پیرمرد بسیار فرتوتی را دید که آن چه می‎خورد، نیروی هضم ندارد و آن غذا از دهان او بیرون می‎آید، دیدن این منظره سخت و رنج آور، موجب شد که ابراهیم ادامه زندگی را تلخ بداند، و به مرگ علاقمند شود، در همین وقت به خانه خود بازگشت، ناگاه یک شخص بسیار نورانی را که تا آن روز چنان شخص زیبایی را ندیده بود، مشاهده کرد، پرسید: «تو کیستی؟» او گفت: من فرشته مرگ (عزرائیل) هستم.» ابراهیم گفت: «سبحان الله! چه کسی است که از نزدیک شدن به تو و دیدار تو بی‎علاقه باشد، با این که دارای چنین جمالی دل آرا هستی.» عزرائیل گفت: «ای خلیل خدا! هرگاه خداوند خیر و سعادت کسی را بخواهد مرا با این صورت نزد او می‎فرستد، و اگر شر و بدبختی او را بخواهد، مرا در چهره دیگر نزد او بفرستد». آن گاه روح ابراهیم را قبض کرد.[1] به این ترتیب ابراهیم در سن 175 سالگی با کمال دلخوشی و شادابی، به سرای آخرت شتافت. در روایت دیگر از امیر مومنان علیه السلام نقل شده فرمود: هنگامی که خداوند خواست ابراهیم را قبض روح کند، عزرائیل را نزد او فرستاد، عزرائیل نزد ابراهیم آمد و سلام کرد، ابراهیم جواب سلام او را داد و پرسید: «آیا برای قبض روح آمده‎ای یا برای احوالپرسی؟» عزرائیل: برای قبض روح آمده‎ام. ابراهیم: آیا دوستی را دیده‎ای که دوستش را بمیراند؟ عزرائیل بازگشت و به خدا عرض کرد، ابراهیم چنین می‎گوید خداوند به او وحی نمود به ابراهیم بگو: «هل رایت حبیبا یکره لقا حبیبه، ان الحبیب یحب لقا حبیبه؛ آیا دوستی را دیده‎ای که از دیدار دوستش بی‎علاقه باشد، همانا دوست، به دیدار دوستش علاقمند است».[2] ابراهیم به لقای خدا، اشتیاق یافت و با شور و شوق، دعوت حق را پذیرفت و در سن 175 سالگی به لقا الله پیوست. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [1] . بحار، ج 12، ص 79. [2] . امالی صدوق، ص 270؛ بحار، ج 12، ص 78. 📚دانشنامه قرآن کریم🌺
❓❓❓سوال:«ارض مقدسه» در آیه ۲۱ مائده، چه مکانی است؟ 🕌 🌳 🕌 🌳 🕌 🌳 ✅✅✅جواب:حضرت موسی (علی نبینا وآله وعلیه السلام) به بنی اسرائیل گفت: «یَـاقَوْمِ ادْخُلُواْ الاَْرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِی کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَلاَ تَرْتَدُّواْ عَلَی أَدْبَارِکُمْ فَتَنقَلِبُواْ خَاسِرِینَ ;(مائده،۲۱) ای قوم من، به سرزمین مقدسی که خداوند برای شما مقرر داشته است درآیید و به عقب بازنگردید که زیانکار خواهید شد.» «ارض مقدّسه» سرزمینی است که از شرک پاک بوده و جایگاه پیامبران الهی بوده است. از دو آیه، علت مقدّس بودن این سرزمین استفاده می شود: 1⃣ «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الاَْقْصَا الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَه...;(اسراء،۱) منزّه است آن ]خدایی[ که بنده اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی ـ که پیرامون آن برکت دادیم ـ سیر داد...» 2⃣«وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُواْ یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الأَْرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا...;(اعراف،۱۳۷) و به آن گروهی که پیوسته تضعیف می شدند ]بخش های[ باختر و خاوری سرزمین ]فلسطین[ را ـ که در آن برکت قرار داده بودیم ـ به میراث عطا کردیم...» این دو آیه پیرامون مسجد الاقصی است و مبارک بودن آن بدین جهت بوده که خداوند در آن سرزمین خیر کثیر قرار داده بود. و منظور از خیر کثیر، چیزی جز اقامه دین و از بین بردن شرک نمی تواند باشد. گرچه مفسران در تعیین ارض مقدسه نظرات متعددی داده اند، با توجه به دو آیه یاد شده، منظور از آن «بیت المقدس» است.۱ مفسرانی که ارض مقدسه را به فلسطین یا شام تفسیر کرده اند به خاطر وجود بیت المقدس در منطقه فلسطین و شامات است و نیز از جهت این که این منطقه محل پیامبران بزرگی هم چون حضرت ابراهیم (علی نبینا وآله وعلیه السلام) بوده است 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ۱. ر.ک: روضة الواعظین، محمدبن فتال نیشابوری، ص ۴۰۹، منشورات رضی، قم / بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۱۳، ص ۱۶۸، مؤسسة الوفاء، بیروت. ۲. ر.ک: مجمع البیان، علامه طبرسی، ج ۳، ص ۲۷۶، دارالمعرفه، بیروت / تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج ۵، ص ۲۸۸، دفتر انتشارات اسلامی / تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرزای و دیگران، ج ۴، ص ۳۳۷، دارالکتب الاسلامیة. نرم افزار پرسمانهای قرآنی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: قرآن کریم تصریح می‌کند که خشم و شیطان ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. شیطان از هر فرصتی برای خارج کردن کنترل از دست ما استفاده می‌کند. 😡 😤 😈 😡 😤 😈 زمانیکه ما کنترل خود را از دست می‌دهیم، اشتباهاتمان بیشتر می‌شود و این اشتباهات ما را به آتش نزدیکتر می‌کند. زیرا ممکن است در زمان خشم کاری کنیم که چیزی را برای همیشه از دست دهیم و برای همیشه احساس پشیمانی و افسردگی کنیم. حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) می‌فرمایند: «خشم از شیطان و شیطان از آتش آفریده شده است». هنگامیکه خشمگین هستیم، تنها نیستیم. شیطان با ما است و ما را به مسیری خطرناک هدایت می‌کند. پس وظیفه ما این است که او را از خود دور کنیم و کنترل خشم خود را در دست بگیریم تا به صورت عاقلانه و سازنده‌ای از آن استفاده کنیم. اما چگونه؟ خداوند در آیه ۲۰۱ سوره اعراف  «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَواْ إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ: در حقیقت کسانى که[از خدا] پروا دارند چون وسوسه‏‌اى از جانب شیطان بدیشان رسد[خدا را] به یاد آورند و بناگاه بینا شوند» توصیه می‌فرماید که هنگامیکه وسوسه‌های شیطان به ذهن شما حمله می‌کنند، به خدا پناه ببرید. می‌توانیم کمی تأمل کنیم و بگوییم: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم». 📚خبرگزاری بین المللی قرآن،ایکنا🌸
: تنها آیه در کل قرآن کریم که باعبارت "سبحنه عمّا یشرکون" به اتمام می رسد؟ 🤔🤔🤔🤔 پاسخ: آیه ۳۱سوره مبارکه توبه🌹 👌با به خاطرسپاری آدرس آیه هنگام تلاوت اشتباه نکنیم☺️
هدایت شده از آموزش مجازی قرآن
کانال قرآنی قرآن لند آزمونهای آنلاین حفظ وترجمه،مفاهیم نکته ها و دانستنیهای قرآنی آموزش نکات و اصول حفظ قرآن کریم آیدی مدیر کانال: @Quranadmin برای عضویت در کانال از لینک زیر وارد شوید https://eitaa.com/quranland1
: : الف) شناسه اسمی حضرت خضر علیه السلام 🌿 نام حضرت خضر نام آن حضرت در قرآن نیامده، بلکه با عنوان «عَبْدًا مِّنْ عِبَادِنَا...» (کهف: 65) از او یاد شده است. برخی نام اصلی او را تالیا(1) و برخی بلیا(2) ذکر کرده اند. لقب او خضر است؛ چون آن حضرت بر چوب خشک یا زمینی نمی نشست، مگر اینکه سبز و خرم می گشت.🍃🍀🍃 (3) کنیه او نیز «ابوالعباس» است.(4) ب) زمان و محل ولادت و وفات زمان ولادت حضرت خضر علیه السلام 3485 سال بعد از هبوط آدم علیه السلام بوده است.(5) وفات: بر اساس برخی روایات، حضرت خضر علیه السلام عمری طولانی داشته و هم اکنون نیز زنده است.(6) همچنین گفته شده «مسجد سهله» محل ظهور ایشان خواهد بود.(7)🕌 1- بحارالانوار، ج 3، ص 286. 2- تاریخ طبری، ج 1، ص 277؛ ناسخ التواریخ، ج 1، ص 217. 3- المیزان، ج 13، ص 352؛ کامل، ج 2، ص 160؛ حیوه القلوب، ج 1، ص 747. 4- ناسخ التواریخ، ج 1، ص 217. 5- ناسخ التواریخ، ج 1، ص 217. 6- بحارالانوار، ج 13، ص 299. 7- حیوه القلوب، ج 1، ص 765. 📚دانشنامه قرآن کریم🌸
: مصحف معین قرآن کریم همراه با مقاطع موضوعی و راهنمای آیات مشابه برای دوران بعد از حفظ توصیه می شود.... برای تهیه کتاب از لینک زیر اقدام کنید http://shop.salamquran.ir/
❓❓❓سوال:جامع ترین آیه اخلاق در قرآن چیست؟ 🤔 🤔 🤔 ✅✅✅جواب :قرآن کریم می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الاِْحْسَانِ وَ إِیتَآیِ ذِی الْقُرْبَی وَ یَنْهَی عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ; (نحل، ۹۰) خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می دهد; و از فحشا و منکر و ستم، نهی می کند; خداوند به شما اندرز می دهد، شاید متذکر شوید!» در روایتی پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) می فرماید: مجموعه تقوا در این گفتار خداست: «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الاِْحْسَانِ» (نحل، ۹۰). از ابن مسعود، صحابی معروف نیز نقل شده که این آیه، جامع ترین آیات خیر و شرّ در قرآن است;۱ در این آیه جامع ترین تعلیمات اسلام در زمینه مسائل اجتماعی، انسانی، اخلاقی در شش اصل مهم بیان شده است: 1⃣عدل، که قانون وسیع تر، گیراتر و جامع تر از آن تصور نمی شود. 2⃣ احسان; در طول زندگی انسان ها مواقع حساس پیش می آید که حل مشکلات به کمک اصل عدالت به تنهایی امکان پذیر نیست، بلکه نیاز به ایثار و گذشت و فداکاری دارد، که با استفاده از اصل «احسان» باید تحقق یابد. 3⃣نیکی به نزدیکان «ایتای ذی القربی»، که بخشی از مسأله احسان است، با این تفاوت که احسان مربوط به کل جامعه است و «ایتایِ ذی القربی» در خصوص خویشاوندان و بستگان است که جامعه کوچک محسوب می شود، و با توجه به این که جامعه بزرگ از جامعه کوچک تر، (یعنی جامعه فامیلی) ترکیب شده، هرگاه این واحدهای کوچک تر از انسجام بیشتری برخوردار گردند، اثر آن در کل جامعه ظاهر می شود; افزون بر آن مسأله کمک به جامعه های کوچک یعنی بستگان و خویشاوندان از آن نظر که پشتوانه عاطفی نیرومندی برخوردار است از ضمانت اجرایی بیشتری بهره مند خواهد بود. 4⃣،،،5⃣،،،6⃣دوری از «فحشا»، «منکر» و «بغی». برخی از مفسران در توضیح این قسمت از آیه فرموده اند: «فحشا»، اشاره به گناهان پنهانی، «منکر»، اشاره به گناهان آشکار، و «بغی» هرگونه تجاوز از حق خویش و ظلم و خود برتربینی نسبت به دیگران است. احیای اصول سه گانه عدل و احسان و ایتایِ ذی القربی و مبارزه با انحرافات سه گانه فحشاء، منکر و بغی در سطح جهانی، کافی است که دنیای آباد و آرام و خالی از هرگونه بدبختی و فساد بسازد، به همین خاطر این آیه شریفه را می توان از جامع ترین آیات قرآن در مورد مسائل اجتماعی و اخلاقی شمرد.۲ 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 ۱. ر.ک: تفسیر نمونه، آیت اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۱، ص ۳۷۲، دارالکتب الاسلامیة / تفسیر نورالثقلین، الحویزی، ج ۳، ص ۷۸، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان. ۲. ر.ک: تفسیر نمونه، آیه‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۱، ص ۳۶۶ـ۳۷۲، دارالکتب الاسلامیة. 📚نرم افزار پرسمانهای قرآنی
🍃ادامه زندگی و قبض روح ادریس (ع) آرزوی ادریس برای ادامه زندگی به خاطر شکرگزاری فرشته‎ای از سوی خداوند نزد ادریس علیه السلام آمد و او را به آمرزش گناهان و قبولی اعمالش مژده داد. ادریس بسیار خشنود شد و شکر خدای را به جای آورد، سپس آرزو کرد همیشه زنده بماند و به شکرگزاری خداوند بپردازد. فرشته از او پرسید: «چه آرزویی داری؟» ادریس گفت: «جز این آرزو ندارم که زنده بمانم و شکرگزاری خدا کنم، زیرا در این مدت دعا می‎کردم که اعمالم پذیرفته شود که پذیرفته شد، اینک بر آنم که خدا را به خاطر قبولی اعمالم شکر نمایم و این شکر ادامه یابد». فرشته بال خود را گشود و ادریس را در برگرفت و او را به آسمانها برد. اینک ادریس زنده است و به شکر گزاری خداوند اشتغال دارد.[1] مطابق بعضی از روایات، ادریس علیه السلام پس از مدتی که در آسمانها بود، عزرائیل روح او را در بین آسمان چهارم و پنجم قبض کرد، چنان که خاطر نشان می‎شود. 🍃قبض روح ادریس علیه السلام امام صادق علیه السلام فرمود: یکی از فرشتگان، مشمول غضب خداوند شد. خداوند بال و پرش را شکست و او را در جزیره‎ای انداخت. او سالها در آن جا در عذاب به سر می‎برد تا وقتی که ادریس علیه السلام به پیامبری رسید. او خود را به ادریس علیه السلام رسانید و عرض کرد: «ای پیامبر خدا! دعا کن خداوند از من خشنود شود، و بال و پرم را سالم کند». ادریس برای او دعا کرد،‌او خوب شد و تصمیم گرفت به طرف آسمانها صعود نماید اما قبل از رفتن، نزد ادریس آمد و تشکر کرد و گفت: «آیا حاجتی داری که می‎خواهم احسان تو را جبران کنم». ادریس گفت: «آری،‌دوست دارم مرا به آسمان ببری، تا باعزرائیل ملاقات کنم و با او انس گیرم، زیرا یاد او زندگی مرا تلخ کرده است.» آن فرشته،‌ ادریس علیه السلام را بر روی بال خود گرفت و به سوی آسمانها برد تا به آسمان چهارم رسید، در آن جا عزرائیل را دید که از روی تعجب سرش را تکان می‎دهد. ادریس به عزرائیل سلام کرد، و گفت: «چرا سرت را حرکت می‎دهی؟» عزرائیل گفت: «خداوند متعال به من فرمان داده که روح تو را بین آسمان چهارم و پنجم قبض کنم، به خدا عرض کردم: چگونه چنین چیزی ممکن است با این که بین آسمان چهارم و سوم، پانصد سال راه فاصله است، و بین آسمان سوم و دوم نیز همین مقدار. (و من اکنون در سایه عرش هستم و تا زمین فاصله فراوانی دارم و ادریس در زمین است، چگونه این راه طولانی را می‎پیماید و تا بالای آسمان چهارم می‎آید!!). آنگاه عزرائیل همان جا روح ادریس علیه السلام را قبض کرد. این است سخن خداوند (در آیه 57 سوره مریم) که می‎فرماید: «و رفعناه مکانا علیا؛ و ما ادریس را به مقام بالایی ارتقا دادیم.[2]» پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: در شب معراج، مردی را در آسمان چهارم دیدم، از جبرئیل پرسیدم: «این مرد کیست؟» جبرئیل گفت: «این ادریس است که خداوند او را به مقام ارجمندی بالا آورده است». به ادریس سلام کردم و برای او طلب آمرزش نمودم، ‌او نیز بر من سلام کرد و برایم طلب آمرزش نمود.[3] 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 [1] . ارشاد القلوب دیلمی، ج 2، ص 326. [2] . تفسیر نور الثقلین، ج 3، ص 350 و 349. [3] . همان مدرک، ص 350. 📚نرم افزار دانشنامه قرآنی
هدایت شده از تولید محتوا صلواتی
حضرت رقیه(س) با آن دستان کوچک سر را برداشت و بر سینه گرفت، مرتب می گفت: پدر! چه کسی محاسنت را به خونِ سرت خضاب کرده است؟! چه کسی رگ هایت را بریده است؟! چه کسی مرا در کودکی یتیم کرد؟! پدر! چه کسی به فریاد یتیمان برسد؟! چه کسی از این غصه دارها پرستاری کند؟! 💌| استاد انصاریان برگرفته از کتاب مروری بر مقتل سیدالشهدا(؏)