جلسه14،نهج البلاغه،99.10.7.mp3
10.53M
🎙صوت:#نهج_البلاغه_جلسه14
🌿🌻موضوع: حقیقت و جایگاه زهد
👤مدرس: #حجه_الاسلام_حسینی
🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━
📝#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_نهج_البلاغه
💬 جلسه:چهاردهم
🗓 تاریخ:99/10/7
🔶 موضوع: حقیقت و جایگاه زهد
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━
📝تعریف زهد:
🌼حکمت ۴۳۹: الزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ الْقُرْآنِ، قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ: "لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ"
انچه را که از دست داده اید،حسرت نخورید ،و به انچه به شما داده میشود، شادی نکنید.
منظور از شادی نکردن، دلبسته نشدن و همه چیز را از خدا دانستن هست.
وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى الْمَاضِي وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي، فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ.
کسیکه بر گذشته غصه نخورد و به اینده خودش، خیلی شادمان نباشد و سرمست نشود ،زهد را به تمامی بدست اورده.
❓ایا زهد دو طرف دارد؟
بله. یعنی باید هم نسبت به گذشته تاسف نخورد و هم نسبت به داشته ها سرمست و مغرور نشد.
اگر زهد را درست متوجه نشویم دچار افراط و تفریط می شویم.
❓ثروت حقیقی چیست؟
🌼حکمت۴: وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ
زهد ،ثروت حقیقی است.
❓بافضیلت ترین و بهترین درجه زهد چبست؟
🌼حکمت28: أَفْضَلُ الزُّهْدِ إِخْفَاءُ الزُّهْدِ .
بالاترین زهد، مخفی نگه داشتن زهد هست.
ممکن است انسان، زاهد باشد اما ریا هم بکند.
🌼حکمت۳۱: وَ مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا اسْتَهَانَ بِالْمُصِيبَاتِ ...
وقتی در دنیا زهد داشتی و دل نبستی ،مصیبتها برایت کوچک می شود.
زهد یعنی اینکه داشته باشی و دلبسته نباشی.
🌼حکمت۱۱۳:... وَ لَا زُهْدَ كَالزُّهْدِ فِي الْحَرَامِ..
از حرام فاصله بگیرید.هیچ زهدی مثل ترک حرام نیست.
📚تکلیف:با توجه به حکمت۱۰۴ چند ویژگی زاهدین را بیان کنید.
🍃🌻🍃✾🌼✾🍃🌻🍃
🆔 @quranlive
قسمت دوم سوره فجر.99.10.8.mp3
15.28M
🎙صوت:#تدبر_در_قرآن3_جلسه12
️🌸🌿موضوع: سوره مبارکه فجر.قسمت 2
👤مدرس: #حجه_الاسلام_ویژه
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🔰#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن3
💬 جلسه: دوازدهم
🗓 تاریخ:99/10/8
📚موضوع: تدبر در سوره فجر(قسمت دوم)
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
📝دسته دوم از سیاق دوم:آیات 15تا20
آیات 15و 16جلسه قبل بیان شد.
🌸كلَّا ۖ بَلْ لَا تُكْرِمُونَ الْيَتِيمَ ﴿١٧﴾وَلَا تَحَاضُّونَ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿١٨﴾
💠در آیات 17 تا20به چهار رفتار دنیاگرایان اشاره می کند:
1️⃣اینگونه نیست که شما فکر می کنید بلکه ریشه مشکل اینانی که اکرام شدند اینست که یتیم را اکرام نمی کنند.
یتیم و مسکین قشر اسیب پذیر هستند.
رفتارشما غلط است یتیم به اکرام احتیاج دارد و حالتهای شما نسبت به یتیم رفتار خوبی نیست.
اولویت اول یتیم، عاطفی است.و اینجا بحث مادی و اطعام دادن منظور نیست.
2️⃣وقتی مسکین را می بینید کمک وتشویق نمی کنید.
مسکین کسیکه نشسته است و توان مالی ندارد.
تحاضون یعنی چرا تشویق نمی کنید ؟ بخاطر اینکه دفع شبهه کند کلمه تحاضون را می آورد زیرا برخی می گویند ماتوانایی مالی نداریم لذا می گوید تشویق نمی کنید و دغدغه این کار را ندارید.
وَتَأْكُلُونَ التُّرَاثَ أَكْلًا لَمًّا ﴿١٩﴾
3️⃣ ارث می خورید و همه را می بلعید.
مگر ارث خوردن اشکال دارد؟ خیر. امیخته کردن حلال و حرام اشکال دارد.
وَتُحِبُّونَ الْمَالَ حُبًّا جَمًّا ﴿٢٠﴾
4️⃣ مال دوستی شما بسیار زیاد است. مال دوستی شما بگونه ای است که که میراث می خورید یتیم میرانید .
در این دسته آیات، دنیاگرایان خودمحور را ازنگاه بینشی و رفتاری توبیخ می می کند.
📝دسته سوم از سیاق دوم: ایات 21 تا26
آیات21 تا26 :تهدید دنیاگرایان طغیانگر با بیان عذاب اخروی
🌸كلَّا إِذَا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا ﴿٢١﴾ وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا ﴿٢٢﴾ وَجِيءَ يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ ۚ يَوْمَئِذٍ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ وَأَنَّىٰ لَهُ الذِّكْرَىٰ ﴿٢٣﴾
اینگونه نیست که هرکاری بخواهید می توانید انجام دهید،دنیا تمام می شود زمانیکه زمین به شدت می لرزد و درهم کوبیده می شود و فرمان الهی امد، فرشتگان صف به صف حاضر می شوند و همه می ایند و در انروز جهنم راحاضر می کنند .
انروز انسان متذکر می شود. اما ان تذکر چه سودی برایش دارد؟ اگر دردنیا متذکر شوی خوب است.
🌸يقُولُ يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي ﴿٢٤﴾
ندامت یعنی ازگذشته ام پشیمانم.حسرت یعنی چرا این اعمال را انجام ندادم. و می گویدای کاش برای این زندگی چیزی فرستاده بودم .
🌸فيَوْمَئِذٍ لَا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ ﴿٢٥﴾ وَلَا يُوثِقُ وَثَاقَهُ أَحَدٌ ﴿٢٦﴾
پس در انروز هیچ کس مثل خدا عذاب نخواهد کرد و دنیاگرایان را به شدت عذاب الهی تهدید می کند .
و هیچ کس مثل او به بند نمیکشد و کار را تمام می کند.
📝سیاق سوم: ایات۲۷ تا۳۰: بیان عاقبت خدایاگران
🌸يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾
در مقایل گروه اول ،گروهی با این ویژگی بیان می کند: ای کسیکه نفست به ارامش رسیده است.
چگونه به ارامش رسیده است؟درربرابر وسوسه های دنیا به خدا اعتماد کرده و محبت به دنیا را کنار گذاشته است.
حالا که ارام شد، به سوی پروردگار بازگرد، درحالیکه این انسان راضی شده و می گوید هذا من فضل ربی و خدا از او راضی شده است.
🌸فادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾
تنها جایی که خدا بهشت را به خودش نسبت داده همینجاست.
انسانی که میتواند به بندگان خاص و دربهشت من، بپیوندد.
🔰جمع بندی : خداوند امیدواری می دهد به نابودی دنیاگرایان طغیانگر و رسیدن خدایاگرایان به لقاءالله
📚تکلیف: اقسام شکر در سوره انسان را بیان نمایید.
🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿
🆔@quranlive
May 11