فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گرچه دوریم، به یاد تو سخن میگوییم ...
🔹 این روزها، خانه همه ما، همسایه حرم مولایمان رضا علیه السلام است و آقایمان، سلامهای از دورِ ما را، از نزدیک جواب میدهد؛ درست است دلتنگ صحن و سرایش هستیم، اما فاصله میان قلبِ ما و تابشِ مهربانی مولا، زیاد نیست ...
💠 هر گوشه ایران حرمِ توست، که با تو / همسایه دیوار به دیوار، زیاد است ...
#تدبردرقرآن
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۹/۱/۱۱)
موضوع: سوره مبارکه جمعه
فضای سوره مبارکه جمعه، فضای تاکید بر عمل به دستورات دین است.
آیات ۱ تا ۴: خداوند پاک و بی همتا و دانا، برانگیزاننده پیامبری است برای تزکیه و تعلیم امت
آیه ۱:
یسبح لله ما فی السموات و ما فی الارض ...
این سوره هم با تسبیح خدا شروع شده و از مسبحات است که مضارع بودن تسبیح در این سوره، بر استمرار تسبیح دلالت دارد. همه موجودات (انسانها، حیوانات، گیاهان، اشیاء) پیوسته خدا را تسبیح می کنند.
تسبیح یعنی اعتراف به پاکی و بی عیب و نقص بودن. همه موجودات هستی با عملکرد خودشان به ما اثبات می کنند که عالم خدایی دارد که آن را مدیریت می کند و کارش درست است.
الملک: همان خدایی که مَلِک، یعنی صاحب حُکم و فرمانروایی است.
القدوس: یعنی پاک و مقدس است.
العزیز: خدایی که شکست ناپذیر و صاحب اراده ای است که هیچکس را توان مقابله با این اراده نیست.
الحکیم: صاحب حکمت است و همه کارهایش روی حساب و کتاب است.
آیه ۲:
هو الذی بعث فی الاُمّیین رسولا منهم ...
همان خدایی که کارش درست است، کسی است که در میان مردم درس ناخوانده، پیامبری از خودشان برانگیخت.
اُمّیین: منسوب به اُمّ: کسی که از مادر متولد شده و چیزی آموزش ندیده است.
پیامبر از میان اُمّیین و از خودشان است؛ یعنی قابلیت این را دارد که برای آنها الگو باشد.
خدا این رسول را فرستاده که مردم را تربیت کند.
تربیت: یعنی فضایی را برای رشد کسانی که تحت نظر ایشان هستند آماده کند.
در واقع این آیه مدل تربیتی پیامبر (ص) را در جامعه به ما معرفی می کند: تلاوت آیات قرآن، تزکیه و پاک کردن ظرف وجودی و روح انسانها از ناپاکی ها و رذایل اخلاقی، تعلیم و آموزش احکام و معارف قرآن به مردم. که در این مُدل تربیتی تزکیه اولویت دارد بر تعلیم.
و قطعا قبل از اینکه پیامبر بیاید، مردم در گمراهی بودند و از این مدلهای تربیتی خبری نداشتند و راه غلط را می رفتند.
آیه ۳:
و آخرین منهم لما یلحقوا بهم و ...
و غیر از اُمیین کسان دیگری هستند که هنوز به اُمیین ملحق نشده اند. دیگرانی که در آینده خواهند آمد و پیامبر (ص) برای آنها هم فرستاده شده (پیامبری فرا زمانی و فرامکانی) و این مساله که پیامبری از میان مردم عرب برای همه عالم هستی فرستاده شود، هم صاحب عزت می خواهد و هم صاحب حکمت که بتواند این کار را انجام بدهد.
آیه ۴:
ذلک فضل الله یوتیه من یشاء ...
این بعثت، فضل و بخشش خداست که به هر که بخواهد عطا می کند. و خداوند همیشه صاحب فضل و بخشش بزرگ است. و چون تشخیص داده پیامبر (ص) بهتر از هر کسی می تواند بار سنگین تربیت مردم را بر دوش بکشد، این وظیفه را بر عهده ایشان قرار داده است.
#تدبردرقرآن
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۹/۱/۱۸)
موضوع: سوره مبارکه جمعه
بخش دوم؛ آیات ۵ تا ۸ :
بیان لزوم عمل به آموزه های انبیا در پرتو پند و اندرز گرفتن از یهودیانی که عالم بی عمل بودند.
آیه ۵:
مثل الذین حملوا التوراه ثم لم یحملوها ... :
کسانی که تورات به آنها تعلیم داده شد و بار عمل به آن بر عهده آنان گذاشته شد؛ ولی آنها این بار را حمل نکردند و به تورات عمل نکردند؛ مثل آنها مانند الاغی است که کتابها را حمل می کند و از معلومات کتاب بی بهره است.
خداوند با این مَثَل به مسلمانان توجه می دهد که شما نسبت به عمل کردن به کتاب دینی تان بی توجه نباشید.
و می فرماید: چقدر زشت است مثل کسانی که آیات خدا را تکذیب کردند... یعنی اگر کسی قرآن را فهمید ولی به آن عمل نکرد به نوعی تکذیب آیه محسوب می شود.
آیه ۶ :
قل یاایها الذین هادوا ... :
ای پیامبر (ص) به آنها بگو: ای کسانی که یهودی شدید، اگر شما گمان می کنید اولیاءالله هستید و کسی جز شما دوست خدا نیست، اگر واقعا راست می گویید آرزوی مرگ کنید.
این خودش یک شاخص است. شاخص اولیاءالله بودن، نترسیدن از مرگ است؛ یعنی جایی که لازم است برای انجام وظیفه جان خود را بدهند، دریغ نمی کنند.
آیه ۷ :
و لا یتمنونه ابدا بما قدمت ایدیهم...:
ولی ای پیامبر (ص) این را بدان که اینها هرگز آرزوی مرگ نمی کنند به سبب گناهانی که از پیش فرستادند. که نشان می دهد علت ترس از مرگ، گناه است و خدا به حال ظالمان کاملا آگاه است.
آیه ۸ :
قل ان الموت الذی تفرون منه ...:
به آنها بگو شما چه آرزوی مرگ بکنید چه نکنید مرگی که پیوسته از آن فرار می کنید روزی شما را ملاقات خواهد کرد. و وقتی مُردید، بازگردانده می شوید به سوی خدایی که عالم الغیب و الشهاده است. بعد از آن هم خدای متعال خبر می دهد به شما نسبت به آنچه که در دنیا پیوسته به آن عمل می کردید.
بخش سوم؛ آیات ۹ تا ۱۱:
ترجیح معنویات بر مادیات، سیاست حاکم بر عمل به آموزه های الهی
آیه ۹ :
یا ایها الذین آمنوا اذا نودی للصلوه ... :
ای مومنان هنگامی که برای نماز جمعه ندا داده شود به سوی نماز که یاد خدا است بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این بهتر است برای شما از اینکه این کار را نکنید.
این آیه به ما توجه می دهد که در حالتی که انسان بین دو عمل قرار می گیرد؛ یکی ندای برای نماز که منفعت روحی و اخروی دارد و دیگری بیع که منفعت دنیایی دارد، از منفعت دنیایی برای ذکر خدا بگذرد که این برایش بهتر است.
آیه ۱۰ :
فاذا قضیت الصلوه فانتشروا ... :
این که گفته شد بیع را رها کنید، فقط برای وقت نماز است. هنگامی که نماز تمام شد، در زمین منتشر شوید و بجویید از فضل خدا.
و در همان حال هم خدا را بسیار یاد کنید و یاد خدا را فراموش نکنید که این می شود زمینه ساز فلاح و رستگاری شما.
آیه ۱۱:
و اذا راوا تجاره او لهوا انفضوا الیها ... :
هنگامی که انسانهای قدر ناشناس معارف دینی، تجارت یا لهو و سرگرمی را دیدند، به سوی آن پراکنده شدند و ترک کردند تو را (ای پیامبر) در حالیکه تو قائم بودی و داشتی خطبه می خواندی.
ای پیامبر به آنها بگو: ای کسانیکه منافع دنیایی را بر نماز و بر خطبه نماز جمعه ترجیح دادید، آنچه نزد خداست بهتر است از منافع دنیایی و خداوند بهترین روزی دهنده است.
جهت هدایتی سوره:
سعادت جامعه در پرتو به کار بستن هدایت وحیانی رهبر الهی
#خانواده_قرآنی
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی۲۰ فروردین۹۹_استاد_فیض_آبادی
موضوع: آسیب های خانواده
نکاتی درباره خانواده از آیات 19 تا 22 سوره اعراف(قصه آدم و حوا ع)
وَ يا آدَمُ اسْكُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلا مِنْ حَيْثُ شِئْتُما وَ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ (19) فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ (20) وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ (21) فَدَلاَّهُما بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما ...
1- زن و شوهر در روابط خانوادگی به خود و به هم ظلم نکنند؛ لا تَقْرَبا هذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونا مِنَ الظَّالِمِينَ
2- زوجین مراقب وسوسه های شیطان باشند؛ فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطانُ
شیطان آدم و حوا هر دو را فریفت پس هیچ مرد یا زنی نمی تواند ادعا کند از وسوسه های شیطان در امان است.
3- زن و شوهر مراقب باشند حرمت ارزشها در نظام خانوادگی حفظ شود. لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما
هدف شیطان این بود که زشتی هایشان را آشکار کند وقتی شیطان در خانواده ای رسوخ کند زشتی گناهانی مثل بی حجابی و بی حیایی از بین می رود.
4- میل برتر بودن از دیگران در امور دنیایی، زن یا شوهر را مشغول تجملات و فخرفروشی و گمراهی می کند و به رابطه زوجین لطمه می زند؛ وَ قالَ ما نَهاكُما رَبُّكُما عَنْ هذِهِ الشَّجَرَةِ إِلاَّ أَنْ تَكُونا مَلَكَيْنِ
5- میل به داشتن اموری مانند جوانی و ظاهر زیبا، ثروت، پست و مقام برای همیشه در زن یا شوهر، زندگی را متزلزل می کند؛ أَوْ تَكُونا مِنَ الْخالِدِينَ
6- زن و شوهر اجازه ندهند برخی در ظاهر خیرخواهانه به زندگیشان آسیب بزنند. وَ قاسَمَهُما إِنِّي لَكُما لَمِنَ النَّاصِحِينَ
7- لباس زن و مرد بیرون از خانه اندام آنها را بپوشاند نه اینکه آشکارتر کند؛ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما
نکاتی از خانواده حضرت ابراهیم (ع)؛
رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ رَبَّنا لِيُقِيمُوا الصَّلاةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ وَ ارْزُقْهُمْ مِنَ الثَّمَراتِ لَعَلَّهُمْ يَشْكُرُونَ (ابراهیم/37)
1- معیار در زندگی زوجین خداست نه چیزهای دیگر؛ ابراهیم (ع) از دستور خدا برای هجرت به مکه اطاعت کرد و هاجر هم در این فرمان الهی مطیع شوهرش بود.
2- تحمل سختی های زندگی برای رضای خدا؛هاجر هجرت و بیابانگردی را به خاطر خدا پذیرفت .گاهی در زندگی باید از رفاه و امکانات گذشت.
3- زندگی خانوادگی ابراهیم ع هدفمند بود؛ رَبَّنا لِيُقِيمُوا الصَّلاةَ
زوجین در زندگی هدف مقدس داشته باشند و برنامه هایی برای یاری خدا و دین خدا داشته باشند.
نکاتی درباره مهریه
فلسفه مهریه در قرآن چیست؟
وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَكُلُوهُ هَنِيئاً مَرِيئاً (نساء/4)
مهریه هدیه مرد به زن است که نشانه صداقت او در محبت به همسرش است.
از نگاه دین مرد مهریه زیاد را پیشنهاد کند( موسی(ع) بین 8 و 10 سال خدمت، 10 سال را انتخاب کرد) و زن سعی کند مهریه کم داشته باشد یا مهریه را ببخشد.
متاسفانه امروزه مهریه یکی از ابزارهای تهدید و فشار زن به شوهرش شده در حالیکه در نگاه توحیدی این فلسفه مهریه نیست.