#خانواده_قرآنی
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی (۹۹/۳/۱۴)
موضوع: رفتارهای متعادل در خانواده
بحث ما درباره خانواده بود. در جلسات قبل هدف از ازدواج گفته شد که عبارت بود از: رسیدن به آرامش روحی و روانی، رشد معنوی، تربیت فرزند و کنترل غریزه جنسی. راهکارهای رسیدن به هر یک از این اهداف هم گفته شد.
راهکار رسیدن به آرامش: رفاقت با همسر، زندگی به عشق همسر و نه به عشق مادیات، محبت، پاسخ به نیازهای طرف مقابل و مهربانی؛
راهکار رسیدن به رشد معنوی: ایمان و یاد خدا؛
راهکار تربیت فرزند: انتخاب همسری که دارای لیاقت، قدرت و توانایی تربیت فرزند باشد؛
راهکار کنترل غریزه جنسی: رابطه خوب با همسر.
نکته:
همه ما، زن و مرد، تلاش مان این است که در زندگی خوشبخت باشیم و خوشبختی بر می گردد به نوع رفتارهای ما.
چه کنیم تا رفتارهای ما در خانواده درست و متعادل باشد؟ هر رفتاری چند علت دارد و درست کردن علت ها، معلول ها را خود به خود درست می کند.
علل موثر بر رفتارهای ما:
۱. معیارهای ارزشی: الهی کردن معیارها در خانواده؛ باور کنیم که ارزش انسان به تقوا، عبودیت، معنویت و ... است و معیارهای ارزشی را در خانواده جا بیندازیم.
۲. هدف: خدامحور بودن و آخرتی کردن هدف در خانواده؛
تمام مردم دنیا در زندگی دو هدف بیشتر ندارند؛ یا دنبال دنیا هستند یا دنبال آخرت.
کسی که هدفش دنیا باشد (یرید العاجله) شاید به خواسته های دنیوی برسد، اما از آخرت چیزی در نمی یابد.
و کسی که هدفش آخرت باشد (اراد الاخره) به هدف آخرتی می رسد و دنیایش نیز تامین می شود.
انسانی که هدفش دنیاست، اگر دنیایش به خطر بیفتد، همه چیز را نابود می کند؛ اما کسی که هدفش آخرت است، دنیایش هم خراب بشود، می سازد.
۳. احساسات: کنترل احساسات منفی و بروز احساسات مثبت؛
سه احساس کلیدی داریم:
الف. احساس محبت (محبت میان مرد و زن و خانواده های مرد و زن)؛
ب. احساس شادی (انسان پر انرژی و بانشاط، بر اطرافیان خود تاثیر می گذارد)؛
ج. احساس امید (یاس و ناامیدی، کل رفتارهای انسان را تحت تاثیر قرار می دهد ولی روحیه امیدواری جلو بسیاری از آسیب ها را می گیرد)؛
۴. اندیشه: با مبنای اندیشه و عقل زندگی کنیم؛
افکارمان را که درست کنیم رفتارمان هم درست می شود. باید تصمیم ها، واکنش ها و زندگی ما عاقلانه باشد.
۵. ایمان: انسان با ایمان، معیارهای ارزشی او خدایی است. احساسات او الهی است. در زندگی، امیدوار است. هدف او توحیدی است. شادی واقعی هم در سایه ایمان است.
https://eitaa.com/quranlive
#نشست_قرآنی 👆👆👆
موضوع: سیره قرآنی حضرت امام خمینی(ره)
حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده
#نهج_البلاغه
خلاصه مباحث کرسی نهج البلاغه (۹۹/۳/۱۸)
موضوع: خودپسندی و خودبینی
حکمت ۱۶۱:
من استبد براءیه هلک و من ... : هر کسی که مستبد در رای خود (خود رای) شد، هلاک گردید؛ ولی کسی که با دیگران مشورت کند، با آنها در عقل شان مشارکت کرده است.
خطبه ۸۸:
فیا عجبا و ما لی لا اعجب ... : جای تعجب است و چرا تعجب نکنم ... از کسانی که در مبهمات، بر رای خودشان تکیه می کنند. انگار هر کدام امام خودشان هستند.
معلوم می شود کسی که به دین عمل نمی کند هم خود رای و خود پسند است. ظاهرا می گوید من مسلمانم اما در مسائلی که دینش نظر داده، به نظر خودش عمل می کند. دین در همه عرصه های مختلف زندگی نظر دارد، پس جایی برای نظر ما باقی نمی ماند.
نامه ۳۱:
واعلم ان الاعجاب ضد الصواب و آفه الالباب ... : و بدان که خود بزرگ بینی، ضدّ راستی و درستی است و آفت عقل ها است. راهکارش این است:
نهایت کوشش خودت را بکن و به فکر ذخیره سازی برای دیگران نباش و وقتی به راه راست هدایت شدی و غرور و عجب را کنار گذاشتی در برابر پروردگارت از هر انسان فروتنی، خاضع تر باش.
نامه ۵۳:
ایاک و مساماه الله فی عظمته ... : بپرهیز از اینکه در مقابل بزرگی خدا برای خودت عظمت و بزرگی قائل بشوی و در جبروت، خودت را شبیه به خدا قرار بدهی ... خدا وقتی ببیند کسی اهل سرکشی است او را ذلیل می کند؛ گاهی در دنیا و گاهی در آخرت. خدا هر انسان خودپسندی را پست و بی ارزش می کند.
ادامه نامه ۵۳:
و ایاک و الاعجاب بنفسک ... : و بپرهیز از عُجب و خودپسندی و از اینکه نسبت به کارهای خودت اطمینان پیدا کنی و دوست داشته باشی همه تو را بستایند.
یکی از ویژگی های انسان های خودپسند این است که دوست دارند همه از آنها تعریف کنند؛ اما:
فان ذلک ... این از بهترین فرصت هایی است که شیطان از آن استفاده می کند و باعث می شود احسان محسنین از بین برود و باطل شود (عُجب، باعث حبط عمل می شود).
حکمت ۲۱۲:
عجب المرء بنفسه احد حُسّاد عقله: خودپسندی انسان، یکی از حسودان عقل او است.
بین عقل با عُجب رابطه تضاد و تقابل شدیدی وجود دارد. انسان هر چه عاقل تر، عُجب و خودپسندی او کمتر و هر چه خودپسندتر، عقلش کمتر.
حکمت ۱۶۷:
الاعجاب یمنع الازدیاد: خودپسندی مانع رشد است.
وقتی کسی خودپسند شود، نه تنها عیب های خودش را نمی بیند تا آنها را برطرف کند؛ بلکه از دیگران هم انتقاد نمی پذیرد و اگر هم عیب خودش را متوجه بشود نادیده می گیرد و رشد نمی کند.
حکمت ۱۱۳:
لا وحده اوحش من العجب: هیچ تنهایی، وحشتناک تر از عُجب نیست.
انسان دارای عُجب تنهاست؛ زیرا تواضع ندارد و خودش را بالاتر از دیگران و تافته جدابافته می بیند. در نتیجه دیگران خواستار او نیستند.
https://eitaa.com/quranlive