#تدبردرقرآن2
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۹/۳/۱۹)
موضوع: سوره مبارکه ملک
بخش اول؛ آیات ۱ تا ۱۲:
تهدید کافران مالکیت مطلق خداوند رحمان و ربوبیت او به عذاب
آیات ۱ تا ۵: اثبات ملک مطلق خداوند در عالم
آیه ۱:
تبارک الذی بیده الملک ... : در این آیه، صحبت از خیر فراوان و دائمی خدا است. کسی که ملک فقط به دست اوست و او قدرت تصرف در ملک خود را به هر شکل ممکن دارد و برای او کاری غیر ممکن نیست.
آیه ۲:
الذی خلق الموت و الحیاه ... : او همان کسی است که خلق کرد مرگ و زندگی را ... این آیه:
اولا: هدف از خلقت نظام انسانی را آزمایش انسان بیان می کند (لیبلوکم)؛
ثانیا: انسانهایی که در آن آزمایش پیروز می شوند (احسن عملا) هستند نه (اکثر عملا)؛ یعنی برای خداوند، کیفیت عمل بهتر و مهمتر است از کثرت عمل.
آیه ۳ و ۴:
الذی خلق سبع سماوات طباقا ... : این آیه انسان را دعوت به تفکر می کند که ای انسان، در آفرینش خدای رحمان، هیچ تفاوت، اختلاف، خلل و بی نظمی دیده ای؟ نه چنین نیست. پس بار دیگر بنگر. آیا هیچ شکاف و نقصی می بینی؟
از ویژگیهای این عالم که هیچ کس نمی تواند انکار کند، همین نظمی است که بر جهان هستی حاکم است و این نظم بیانگر وجود یک ناظم است.
و تاکید هم می کند که دوباره، سه باره و چند باره برگرد و بنگر تا سرانجام چشمانت خسته و ناتوان به سوی تو بازگردد.
آیه ۵:
و لقد زینا السماء الدنیا بمصابیح ... : قطعا ما زینت دادیم آسمان دنیا را به وسیله ستارگان. و آن جنیان شروری را که به دنبال توطئه علیه زمینیان هستند را با رجم با ستارگان می رانیم.
در پایان آیه هم شیاطین را به خاطر قصد اخلال در تدبیر عالم، به عذاب اخروی تهدید می کند که برای آنان عذاب آتش سوزان را فراهم کرده است.
آیات ۶ تا ۱۲: تهدید کافران به عذاب اخروی
آیه ۶:
و للذین کفروا بربهم ... : و برای کسانی که کافر به ربوبیت خدا هستند عذاب خداوند است و چه بد فرجامی است برای آنان. که وصف این عذاب در آیات بعد آمده است.
آیه ۷ و ۸:
اذا القوا فیها سمعوا ... : وقتی که کافران در جهنم افکنده می شوند صدایی دلخراش از جهنم می شنوند. در حالیکه جهنم دارد می جوشد و آنها را بالا و پایین می کند. و این عذاب آنقدر سخت است که گویی جهنم از شدت غضب و ناآرامی می خواهد تکه پاره بشود. خازنان جهنم از آنان می پرسند: مگر برای شما پیامبر هشدار دهنده ای نیامد؟
آیه ۹:
قالوا بلی قد جاءنا ... : جهنمیان می گویند پیامبری هشدار دهنده برای ما آمد ولی ما او را تکذیب کردیم و ... .
آیه ۱۰ و ۱۱:
و قالوا لو کنا نسمع او نعقل ... : و با خود می گویند اگر سخن پیامبران را می شنیدیم یا در آن تعقل می کردیم امروز در میان اهل دوزخ نبودیم؛ اما اعتراف آنها فایده ای ندارد. پس استفاده نکردن از گوش و عقل، عامل جهنمی شدن آنان بود.
آیه ۱۲:
ان الذین یخشون ربهم بالغیب ... : این آیه در تقابل محتوایی با مجموعه آیات قبلی برای مومنان به ربوبیت الهی نوید آمرزش و پاداش می دهد.
https://eitaa.com/quranlive
#صحیفه_سجادیه
خلاصه مباحث کرسی صحیفه سجادیه (۹۹/۳/۲۰)
موضوع: دوران امام سجاد (علیه السلام)
راهبردهای امام (علیه السلام) برای احیای دین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پس از واقعه عاشورا
الف. خطبه امام سجاد (علیه السلام) در شام:
امام در حین سخنرانی خطیب اموی، خطبه ای را آغاز فرمودند که: ویحک ایها الخاطب... وای بر تو ای خطیب... که خشنودی خلق خدا و غضب خالق را بر خود خریدی... انا ابن مکه و منا... انا ابن محمد المصطفی، انا ابن علی المرتضی...
آنقدر از خودشان و شرافت شان تعریف کردند که مجلس غرق در گریه شد و یزید به موذن دستور داد اذان بگوید... و در نهایت هم مجبور شد که اسیران را به مدینه بازگرداند و لحن تند خود را کنار گذاشت.
ب. اهمیت کار امام سجاد (علیه السلام) در دوران تاریک بنی امیه:
۱. حکمت ۳۶۹ نهج البلاغه: بنی امیه کاری کردند که از قرآن جز خط آن چیزی باقی نمانده بود و از اسلام جز اسم آن.
۲. خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه: اسلام مثل یک پوستین وارونه شده بود و چیزی از آن باقی نمانده بود.
۳. تاریخ نقل می کند: آنقدر بنی امیه به بنی هاشم ضربه زدند که از بنی هاشم کسی نماند که در آتش بدمد.
ج. فرصتی ۹ ساله برای شیعیان:
در بخشی از دوران امام پس از قیام ابن زبیر در مدینه، درگیری میان بنی امیه یک فرصت ۹ ساله را ایجاد کرد که شیعیان نزد امام می آمدند و از محضر امام استفاده می کردند؛ اما به محض اینکه بنی امیه بر آل زبیر پیروز شدند، دوران تاریک عبدالملک مروان آغاز شد و جنایات حجاج بن یوسف ثقفی...
د. شیعه کشی و خفقان شیعه در دوران امام:
۱. قنبر غلام امام علی (علیه السلام)، کمیل بن زیاد از شیعیان امام علی (علیه السلام)، سعید بن جبیر معروف به تشیع و زهد و عبادت به دست حجاج بن یوسف ثقفی به شهادت رسیدند.
۲. مسعودی مورخ می نویسد: این دوران به گونه ای بود که شیعیان دائما مخفی می شدند و از این طرف به آن طرف فرار می کردند.
۳. عطیه عوفی از شیعیان و خواص امیر المومنین (علیه السلام) و از دانشمندان و مفسران قرآن در کوفه بود که به شیراز فرار کرد و در آنجا او را شکنجه و ۴۰۰ ضربه شلاق بر او وارد کردند.
ه. رفاه زدگی جامعه در دوران امام:
شهید صدر: در دوران امام سجاد (علیه السلام) جامعه آنقدر غرق در رفاه شده بود که به سمت دنیاگرایی و شهوترانی سوق داده شده بود.
و. راهبرد امام برای بازگرداندن این وضعیت:
از مهمترین تاکتیک های امام سجاد (علیه السلام) انتخاب حکیمانه قالب دعا و نیایش برای زنده کردن معارف اهل بیت (علیهم السلام) بود.
صحیفه سجادیه (افزون بر رساله حقوق و مناجات خمسه عشر)، مهمترین میراث امام سجاد (علیه السلام) است که امام در قالب دعا و نیایش، میراث دار علم نبوی و نهضت بیداری می شوند و شروع می کنند جامعه را با معارف اهل بیت (علیهم السلام) زنده می کنند.
https://eitaa.com/quranlive