#خانواده_قرآنی
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی (۹۹/۳/۱۴)
موضوع: رفتارهای متعادل در خانواده
بحث ما درباره خانواده بود. در جلسات قبل هدف از ازدواج گفته شد که عبارت بود از: رسیدن به آرامش روحی و روانی، رشد معنوی، تربیت فرزند و کنترل غریزه جنسی. راهکارهای رسیدن به هر یک از این اهداف هم گفته شد.
راهکار رسیدن به آرامش: رفاقت با همسر، زندگی به عشق همسر و نه به عشق مادیات، محبت، پاسخ به نیازهای طرف مقابل و مهربانی؛
راهکار رسیدن به رشد معنوی: ایمان و یاد خدا؛
راهکار تربیت فرزند: انتخاب همسری که دارای لیاقت، قدرت و توانایی تربیت فرزند باشد؛
راهکار کنترل غریزه جنسی: رابطه خوب با همسر.
نکته:
همه ما، زن و مرد، تلاش مان این است که در زندگی خوشبخت باشیم و خوشبختی بر می گردد به نوع رفتارهای ما.
چه کنیم تا رفتارهای ما در خانواده درست و متعادل باشد؟ هر رفتاری چند علت دارد و درست کردن علت ها، معلول ها را خود به خود درست می کند.
علل موثر بر رفتارهای ما:
۱. معیارهای ارزشی: الهی کردن معیارها در خانواده؛ باور کنیم که ارزش انسان به تقوا، عبودیت، معنویت و ... است و معیارهای ارزشی را در خانواده جا بیندازیم.
۲. هدف: خدامحور بودن و آخرتی کردن هدف در خانواده؛
تمام مردم دنیا در زندگی دو هدف بیشتر ندارند؛ یا دنبال دنیا هستند یا دنبال آخرت.
کسی که هدفش دنیا باشد (یرید العاجله) شاید به خواسته های دنیوی برسد، اما از آخرت چیزی در نمی یابد.
و کسی که هدفش آخرت باشد (اراد الاخره) به هدف آخرتی می رسد و دنیایش نیز تامین می شود.
انسانی که هدفش دنیاست، اگر دنیایش به خطر بیفتد، همه چیز را نابود می کند؛ اما کسی که هدفش آخرت است، دنیایش هم خراب بشود، می سازد.
۳. احساسات: کنترل احساسات منفی و بروز احساسات مثبت؛
سه احساس کلیدی داریم:
الف. احساس محبت (محبت میان مرد و زن و خانواده های مرد و زن)؛
ب. احساس شادی (انسان پر انرژی و بانشاط، بر اطرافیان خود تاثیر می گذارد)؛
ج. احساس امید (یاس و ناامیدی، کل رفتارهای انسان را تحت تاثیر قرار می دهد ولی روحیه امیدواری جلو بسیاری از آسیب ها را می گیرد)؛
۴. اندیشه: با مبنای اندیشه و عقل زندگی کنیم؛
افکارمان را که درست کنیم رفتارمان هم درست می شود. باید تصمیم ها، واکنش ها و زندگی ما عاقلانه باشد.
۵. ایمان: انسان با ایمان، معیارهای ارزشی او خدایی است. احساسات او الهی است. در زندگی، امیدوار است. هدف او توحیدی است. شادی واقعی هم در سایه ایمان است.
https://eitaa.com/quranlive
#نشست_قرآنی 👆👆👆
موضوع: سیره قرآنی حضرت امام خمینی(ره)
حجت الاسلام والمسلمین حسین زاده
#نهج_البلاغه
خلاصه مباحث کرسی نهج البلاغه (۹۹/۳/۱۸)
موضوع: خودپسندی و خودبینی
حکمت ۱۶۱:
من استبد براءیه هلک و من ... : هر کسی که مستبد در رای خود (خود رای) شد، هلاک گردید؛ ولی کسی که با دیگران مشورت کند، با آنها در عقل شان مشارکت کرده است.
خطبه ۸۸:
فیا عجبا و ما لی لا اعجب ... : جای تعجب است و چرا تعجب نکنم ... از کسانی که در مبهمات، بر رای خودشان تکیه می کنند. انگار هر کدام امام خودشان هستند.
معلوم می شود کسی که به دین عمل نمی کند هم خود رای و خود پسند است. ظاهرا می گوید من مسلمانم اما در مسائلی که دینش نظر داده، به نظر خودش عمل می کند. دین در همه عرصه های مختلف زندگی نظر دارد، پس جایی برای نظر ما باقی نمی ماند.
نامه ۳۱:
واعلم ان الاعجاب ضد الصواب و آفه الالباب ... : و بدان که خود بزرگ بینی، ضدّ راستی و درستی است و آفت عقل ها است. راهکارش این است:
نهایت کوشش خودت را بکن و به فکر ذخیره سازی برای دیگران نباش و وقتی به راه راست هدایت شدی و غرور و عجب را کنار گذاشتی در برابر پروردگارت از هر انسان فروتنی، خاضع تر باش.
نامه ۵۳:
ایاک و مساماه الله فی عظمته ... : بپرهیز از اینکه در مقابل بزرگی خدا برای خودت عظمت و بزرگی قائل بشوی و در جبروت، خودت را شبیه به خدا قرار بدهی ... خدا وقتی ببیند کسی اهل سرکشی است او را ذلیل می کند؛ گاهی در دنیا و گاهی در آخرت. خدا هر انسان خودپسندی را پست و بی ارزش می کند.
ادامه نامه ۵۳:
و ایاک و الاعجاب بنفسک ... : و بپرهیز از عُجب و خودپسندی و از اینکه نسبت به کارهای خودت اطمینان پیدا کنی و دوست داشته باشی همه تو را بستایند.
یکی از ویژگی های انسان های خودپسند این است که دوست دارند همه از آنها تعریف کنند؛ اما:
فان ذلک ... این از بهترین فرصت هایی است که شیطان از آن استفاده می کند و باعث می شود احسان محسنین از بین برود و باطل شود (عُجب، باعث حبط عمل می شود).
حکمت ۲۱۲:
عجب المرء بنفسه احد حُسّاد عقله: خودپسندی انسان، یکی از حسودان عقل او است.
بین عقل با عُجب رابطه تضاد و تقابل شدیدی وجود دارد. انسان هر چه عاقل تر، عُجب و خودپسندی او کمتر و هر چه خودپسندتر، عقلش کمتر.
حکمت ۱۶۷:
الاعجاب یمنع الازدیاد: خودپسندی مانع رشد است.
وقتی کسی خودپسند شود، نه تنها عیب های خودش را نمی بیند تا آنها را برطرف کند؛ بلکه از دیگران هم انتقاد نمی پذیرد و اگر هم عیب خودش را متوجه بشود نادیده می گیرد و رشد نمی کند.
حکمت ۱۱۳:
لا وحده اوحش من العجب: هیچ تنهایی، وحشتناک تر از عُجب نیست.
انسان دارای عُجب تنهاست؛ زیرا تواضع ندارد و خودش را بالاتر از دیگران و تافته جدابافته می بیند. در نتیجه دیگران خواستار او نیستند.
https://eitaa.com/quranlive
#تدبردرقرآن2
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۹/۳/۱۹)
موضوع: سوره مبارکه ملک
بخش اول؛ آیات ۱ تا ۱۲:
تهدید کافران مالکیت مطلق خداوند رحمان و ربوبیت او به عذاب
آیات ۱ تا ۵: اثبات ملک مطلق خداوند در عالم
آیه ۱:
تبارک الذی بیده الملک ... : در این آیه، صحبت از خیر فراوان و دائمی خدا است. کسی که ملک فقط به دست اوست و او قدرت تصرف در ملک خود را به هر شکل ممکن دارد و برای او کاری غیر ممکن نیست.
آیه ۲:
الذی خلق الموت و الحیاه ... : او همان کسی است که خلق کرد مرگ و زندگی را ... این آیه:
اولا: هدف از خلقت نظام انسانی را آزمایش انسان بیان می کند (لیبلوکم)؛
ثانیا: انسانهایی که در آن آزمایش پیروز می شوند (احسن عملا) هستند نه (اکثر عملا)؛ یعنی برای خداوند، کیفیت عمل بهتر و مهمتر است از کثرت عمل.
آیه ۳ و ۴:
الذی خلق سبع سماوات طباقا ... : این آیه انسان را دعوت به تفکر می کند که ای انسان، در آفرینش خدای رحمان، هیچ تفاوت، اختلاف، خلل و بی نظمی دیده ای؟ نه چنین نیست. پس بار دیگر بنگر. آیا هیچ شکاف و نقصی می بینی؟
از ویژگیهای این عالم که هیچ کس نمی تواند انکار کند، همین نظمی است که بر جهان هستی حاکم است و این نظم بیانگر وجود یک ناظم است.
و تاکید هم می کند که دوباره، سه باره و چند باره برگرد و بنگر تا سرانجام چشمانت خسته و ناتوان به سوی تو بازگردد.
آیه ۵:
و لقد زینا السماء الدنیا بمصابیح ... : قطعا ما زینت دادیم آسمان دنیا را به وسیله ستارگان. و آن جنیان شروری را که به دنبال توطئه علیه زمینیان هستند را با رجم با ستارگان می رانیم.
در پایان آیه هم شیاطین را به خاطر قصد اخلال در تدبیر عالم، به عذاب اخروی تهدید می کند که برای آنان عذاب آتش سوزان را فراهم کرده است.
آیات ۶ تا ۱۲: تهدید کافران به عذاب اخروی
آیه ۶:
و للذین کفروا بربهم ... : و برای کسانی که کافر به ربوبیت خدا هستند عذاب خداوند است و چه بد فرجامی است برای آنان. که وصف این عذاب در آیات بعد آمده است.
آیه ۷ و ۸:
اذا القوا فیها سمعوا ... : وقتی که کافران در جهنم افکنده می شوند صدایی دلخراش از جهنم می شنوند. در حالیکه جهنم دارد می جوشد و آنها را بالا و پایین می کند. و این عذاب آنقدر سخت است که گویی جهنم از شدت غضب و ناآرامی می خواهد تکه پاره بشود. خازنان جهنم از آنان می پرسند: مگر برای شما پیامبر هشدار دهنده ای نیامد؟
آیه ۹:
قالوا بلی قد جاءنا ... : جهنمیان می گویند پیامبری هشدار دهنده برای ما آمد ولی ما او را تکذیب کردیم و ... .
آیه ۱۰ و ۱۱:
و قالوا لو کنا نسمع او نعقل ... : و با خود می گویند اگر سخن پیامبران را می شنیدیم یا در آن تعقل می کردیم امروز در میان اهل دوزخ نبودیم؛ اما اعتراف آنها فایده ای ندارد. پس استفاده نکردن از گوش و عقل، عامل جهنمی شدن آنان بود.
آیه ۱۲:
ان الذین یخشون ربهم بالغیب ... : این آیه در تقابل محتوایی با مجموعه آیات قبلی برای مومنان به ربوبیت الهی نوید آمرزش و پاداش می دهد.
https://eitaa.com/quranlive
#صحیفه_سجادیه
خلاصه مباحث کرسی صحیفه سجادیه (۹۹/۳/۲۰)
موضوع: دوران امام سجاد (علیه السلام)
راهبردهای امام (علیه السلام) برای احیای دین پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پس از واقعه عاشورا
الف. خطبه امام سجاد (علیه السلام) در شام:
امام در حین سخنرانی خطیب اموی، خطبه ای را آغاز فرمودند که: ویحک ایها الخاطب... وای بر تو ای خطیب... که خشنودی خلق خدا و غضب خالق را بر خود خریدی... انا ابن مکه و منا... انا ابن محمد المصطفی، انا ابن علی المرتضی...
آنقدر از خودشان و شرافت شان تعریف کردند که مجلس غرق در گریه شد و یزید به موذن دستور داد اذان بگوید... و در نهایت هم مجبور شد که اسیران را به مدینه بازگرداند و لحن تند خود را کنار گذاشت.
ب. اهمیت کار امام سجاد (علیه السلام) در دوران تاریک بنی امیه:
۱. حکمت ۳۶۹ نهج البلاغه: بنی امیه کاری کردند که از قرآن جز خط آن چیزی باقی نمانده بود و از اسلام جز اسم آن.
۲. خطبه ۱۰۸ نهج البلاغه: اسلام مثل یک پوستین وارونه شده بود و چیزی از آن باقی نمانده بود.
۳. تاریخ نقل می کند: آنقدر بنی امیه به بنی هاشم ضربه زدند که از بنی هاشم کسی نماند که در آتش بدمد.
ج. فرصتی ۹ ساله برای شیعیان:
در بخشی از دوران امام پس از قیام ابن زبیر در مدینه، درگیری میان بنی امیه یک فرصت ۹ ساله را ایجاد کرد که شیعیان نزد امام می آمدند و از محضر امام استفاده می کردند؛ اما به محض اینکه بنی امیه بر آل زبیر پیروز شدند، دوران تاریک عبدالملک مروان آغاز شد و جنایات حجاج بن یوسف ثقفی...
د. شیعه کشی و خفقان شیعه در دوران امام:
۱. قنبر غلام امام علی (علیه السلام)، کمیل بن زیاد از شیعیان امام علی (علیه السلام)، سعید بن جبیر معروف به تشیع و زهد و عبادت به دست حجاج بن یوسف ثقفی به شهادت رسیدند.
۲. مسعودی مورخ می نویسد: این دوران به گونه ای بود که شیعیان دائما مخفی می شدند و از این طرف به آن طرف فرار می کردند.
۳. عطیه عوفی از شیعیان و خواص امیر المومنین (علیه السلام) و از دانشمندان و مفسران قرآن در کوفه بود که به شیراز فرار کرد و در آنجا او را شکنجه و ۴۰۰ ضربه شلاق بر او وارد کردند.
ه. رفاه زدگی جامعه در دوران امام:
شهید صدر: در دوران امام سجاد (علیه السلام) جامعه آنقدر غرق در رفاه شده بود که به سمت دنیاگرایی و شهوترانی سوق داده شده بود.
و. راهبرد امام برای بازگرداندن این وضعیت:
از مهمترین تاکتیک های امام سجاد (علیه السلام) انتخاب حکیمانه قالب دعا و نیایش برای زنده کردن معارف اهل بیت (علیهم السلام) بود.
صحیفه سجادیه (افزون بر رساله حقوق و مناجات خمسه عشر)، مهمترین میراث امام سجاد (علیه السلام) است که امام در قالب دعا و نیایش، میراث دار علم نبوی و نهضت بیداری می شوند و شروع می کنند جامعه را با معارف اهل بیت (علیهم السلام) زنده می کنند.
https://eitaa.com/quranlive
#خانواده_قرآنی2
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی۲ (۹۹/۳/۲۱)
موضوع: تربیت دینی کودک (۱)
تعریف تربیت دینی فرزند:
آیه ۲ سوره جمعه، هدف بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله) را هدایت مردم معرفی می کند، با ۴ ابزار: تلاوت قرآن، تزکیه، تعلیم دین، تعلیم اندیشه.
پس دو آموزش داریم: آموزش دین، آموزش اندیشه و عقل. با توجه به این آیه، ما نسبت به فرزندانمان سه وظیفه داریم:
۱. پرورش فرزند (تزکیه)؛
۲. آموزش دین به فرزند؛
۳. آموزش اندیشه و فکر کردن به فرزند.
واژه شناسی:
تعلیم و آموزش: در آموزش، سروکار ما با ذهن فرزند است و هدف یادگیری است.
تربیت: در تربیت، ما با استعدادهای فرزند سروکار داریم و هدف رشد است.
تزکیه: در تزکیه، سروکار ما با نفس فرزند است و هدف فلاح و رستگاری است تا نفس او را از آلودگی های اخلاقی پاک کند.
تطهیر: تطهیر یعنی پاک کردن. تزکیه پاک کردن به اضافه رشد است ولی در تطهیر، کاری به رشد او نداریم.
دین چیست؟ برنامه زندگی را دین می گویند. مجموعه برنامه های زندگی بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت (علیهم السلام).
انسان مذهبی کیست؟ قرآن می فرماید: بر اساس آیه ۱۲۵ سوره نساء، انسان مذهبی انسانی است که تسلیم خداست و نیکوکار است؛ یعنی تمام رفتارهایش مذهبی است.
تربیت دینی یعنی چه؟ فرق تربیت دینی با غیر دینی این است که ما در تربیت دینی، مبنا را خدا قرار می دهیم.
رابطه آموزش دین با رفتار دینی:
بین این دو رابطه مستقیمی وجود ندارد. کسی که دین را نداند رفتارهایش دینی نخواهد شد؛ اما دلیلی نداریم که هر کسی که دین را می داند رفتارهایش دینی باشد (رابطه عموم و خصوص مطلق).
رابطه آموزش با پرورش:
در بحث آموزش، کلیدی ترین عنصر برای یادگیری موفق، سوال است (فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون: اگر چیزی را نمی دانید از متخصص آن سوال کنید)؛ اما در بحث پرورش اگر می خواهی انسانی را از آلودگیها پاک کنی او را به کار بگیر. به او چیزی نده، چیزی را از او بگیر (خُذ من اموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها: از اموال آنها صدقه بگیر، با این صدقه گرفتن هم آنها را تطهیر می کنی و هم آنها را تزکیه می کنی).
رابطه تعلیم و تربیت با پرورش:
تعلیم بین انسان و حیوان مشترک است؛ ولی تربیت بین گیاه و انسان و حیوان مشترک است؛ اما تزکیه مخصوص انسان است چون با نفس و روح سروکار دارد.
تربیت دینی فرزند:
برای تربیت دینی فرزند باید فرزند را بشناسیم:
از بُعد انسان بودن و ویژگی های انسانی، از بُعد ساختار بر اساس سنین گوناگون، و از حیث نوع نگاه و زاویه دید.
https://eitaa.com/quranlive