تدبر در قرآن -2 990811.mp3
7.56M
🎙صوت:#تدبر_در_قرآن3_جلسه5
️🌸🌿موضوع: سوره مبارکه لقمان
👤مدرس: #حجه_الاسلام_ویژه
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🔰#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن3
💬 جلسه: پنجم
🗓 تاریخ:99/8/19
📚موضوع: تدبر در سوره لقمان(قسمت اول )
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
بسم الله الرحمن الرحیم
📝سیاق اول و دوم
درسیاق اول سوره لقمان، بحث لهوالحدیث مطرح شد. عده ای نکاتی را مطرح می کردند تا بتوانند مردم را از وحی فاصله بدهند، خداوند تذکراتی را داد .
در سیاق دوم نکته ای در مقابل لهوالحدیث مطرح شد و آن بیان منشور دقیق تربیت فرزند، از زبان لقمان بود.
منظور از بیان بحث لقمان این بود که ما باید دنبال حدیثی باشیم که واقعابه درد زندگی دنیوی و اخروی ما بخورد . و خداوند این را تذکر می دهد.
🌿اما رویکرد اصلی سوره لقمان اینست که بتواند انهایی را که در مقابل وحی می ایستند و مباحثی را ایجاد می کنند، بتواند در مقابلشان استدلال کند.
📝سیاق سوم:آیات20تا32
در این سیاق، خداوند با بیان نعمتهای محسوس ، این تذکر را می دهد که چرا بعضی با وجود همه اینها رویشان را بر می گردانندو فقط یک گروه رستگارند و انان محسنین هستند.
🌸آیه 20: أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً ۗ وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ
آیا ندانسته اید که خدا آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمین است، مسخّر و رام شما کرده، و نعمت های آشکار و نهانش را بر شما فراوان و کامل ارزانی داشته، و برخی از مردم اند که همواره بدون هیچ دانشی [بلکه از روی جهل و نادانی] و بدون هیچ هدایتی و هیچ کتاب روشنی درباره خدا مجادله و ستیز می کنند.
🌿ألَمْ تَرَوْا:
دیدن به معنای اینکه باید علم پیدا بکنید به اینکه خداوند انچه را در اسمان و زمین است، در خدمت شما قرار داده است .
🌿أسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً
اسبغ: ارزانی شما کرده است
نعمتهای ظاهری و باطنی معانی مختلفی دارد. نعمت ظاهری: آنچه قابل رویت است.
نعمت باطنی انچه برای ما قابل رویت نیست. مثل عقل،فطرت
🌿ومِنَ النَّاسِ مَنْ يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا كِتَابٍ مُنِيرٍ
مردم همواره درباره خدا مجادله می کنند و حرفهایشان هیچ پشتوانه ای ندارد. وعلمی نیست.
🌸آیه21:وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ الشَّيْطَانُ يَدْعُوهُمْ إِلَى عَذَابِ السَّعِيرِ
و چون به آنان گویند: از آنچه خدا نازل کرده است، پیروی کنید، می گویند: (پیروی نمی کنیم) بلکه ما از آنچه پدرانمان را بر آن یافته ایم، پیروی می کنیم. آیا [کورکورانه از گذشتگان پیروی می کنند] و هرچند که شیطان آنان را با این پیروی به عذاب فروزان دعوت کند؟!
🌿قالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا
غیرعلمی بودن سخنانشان از اینجا معلوم می شود که می گویند پدران ما اینگونه می خواستند .
🌸آیه22:وَمَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى وَإِلَى اللَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ
و هرکس همه وجود خود را به سوی خدا کند در حالی که نیکوکار باشد بی تردید به محکم ترین دستگیره چنگ زده است؛ و سرانجام و عاقبت همه کارها فقط به سوی خداست.
🌸آیه25:وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
و اگر از آنان بپرسی: چه کسی آسمان ها و زمین را آفریده است؟ قطعاً می گویند: خدا. بگو: همه ستایش ها ویژه خداست بلکه بیشترشان معرفت و دانش ندارند
کسیکه به وحی اعتقاد دارد کار علمی انجام می دهد .
🌸آیه28:مَا خَلْقُكُمْ وَلَا بَعْثُكُمْ إِلَّا كَنَفْسٍ وَاحِدَةٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ
آفریدن شما و برانگیختنتان جز مانند یک تن نیست؛ یقیناً خدا شنوا و بیناست.
کنفس واحده : خلق شما مثل این است که یک نفر را خلق کنیم یعنی کار اینقدر راحت است .
🌸آیه29:أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَيُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى وَأَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
آیا ندانسته ای که خدا شب را در روز فرو می برد و روز را در شب فرو می برد، و خورشید و ماه را مسخّر و رام کرده است که هر کدام تا مدتی معین روانند؛ و یقیناً خدا به آنچه انجام می دهید، آگاه است.
تمام این افریده ها دلیل بر اینست که فقط خدا حق است.
ادامه دارد⬇️⬇️⬇️
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🔰#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن3
💬 جلسه: پنجم
🗓 تاریخ:99/8/19
📚موضوع: تدبر در سوره لقمان(قسمت دوم)
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🌸آیه31: أَلَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ لِيُرِيَكُمْ مِنْ آيَاتِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
آیا ندانسته ای که کشتی ها به سبب نعمت های خدا در دریا روانند تا خدا برخی از نشانه های قدرت خود را به شما نشان دهد؛ بی تردید در این [واقعیت] برای هر شکیبای سپاس گزاری نشانه هایی است.
🌿انَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
هر کسیکه صبور و شکور باشد، نشانه ها را خوب می فهمد.
انسان شکور آیات الهی را می پذیرد اما پیمان شکن ( چه پیمان نسبت به مردم.خودت یا خدا باشد)ایات الهی را تکذیب می کند.
✅خداوند در این سیاق دلایل خودش را نسبت به بحث افرینش با دلایل محسوس بیان می کند و تذکر می دهد که رو از خدا برنگردانید .
📝سیاق چهارم:آیات 33تا34
🌸آیه33: يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَا يَجْزِي وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَيْئًا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ
ای مردم! از پروردگارتان پروا کنید، و بترسید از روزی که هیچ پدری چیزی [از عذاب دوزخ را] از فرزندش دفع نمی کند، و نه هیچ فرزندی دفع کننده چیزی از (عذاب) پدر خویش است. بی تردید وعده خدا حق است، پس زندگی دنیا شما را نفریبد، و مبادا شیطان شما را به [کرم و رحمت] خدا مغرور کند.
🌿خشیت ترس عالمانه است.
در این دنیا پدر و فرزند به یکدیگر کمک می کنند اما در قیامت چنین اتفاقی نمی افتد.
مراقب باشید زندگی دنیا شما را فریب ندهد.
مراقب باشید شیطان شما رابوسیله خدا فریب ندهد یعنی نگوید خدا می بخشد.
البته باید خوف و رجا باهم باشد.
♻️جمعبندی سوره لقمان: انسان بایدحواسش به خداوند باشد،خدا خودش را باصفات مختلف بیان نمود و اینکه رویکرد مباحث وجود انسان باید به سمت خدا باشد، اگرنباشید تکوینا به سمت خدا خواهید رفت. پس سعی کنیم رویمان رابه سمت خداکنیم.
در ادامه بیان نمود که شیطان و دنیا شمارافریب ندهند، غیر از او ،از کسی چیزی نخواهید. این وحی است که به درد شما می خورد .وسعی کنید ازوحی تبعیت نمایید.
🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿
🆔@quranlive
صحیفه سجادیه99.8.20.mp3
15.42M
🎙صوت:#صحیفه_سجادیه_جلسه15
❄️🌿موضوع:دعای هشتم صحیفه سجادیه
👤مدرس: #حجه_الاسلام_غفوری_منش
🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿━•═•━
❄️#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_صحیفه_سجادیه
💬 جلسه: پانزدهم
🗓 تاریخ:۹۹/۸/۲۰
❄️ موضوع: دعای هشتم
━•═•━🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿━•═•━
💠وَ تَرْكِ الشُّكْرِ لِمَنِ اصْطَنَعَ الْعَارِفَةَ عِنْدَنَا
🔹خدایا به تو پناه میبرم از اینکه شکر گذاری را در حق کسی که به من خوبی کرده است را ترک کنم.
🌀 مراتب شکرگزاری نعمتهای الهی
1️⃣ شکر قلبی و ذهنی
انسان قلبا اعتقاد داشته باشد که همه ی نعمت ها از جانب خداست. معرفت پیدا کردن نسبت به نعمت و صاحب نعمت
2️⃣ شکر زبانی
حمد و شکر خدا را بر زبان جاری کردن
3️⃣ شکر در مقام عمل و رفتار
نعمت ها را در مسیر خودشان به کار گرفتن
🔹امام سجاد علیه السلام در این بخش از دعا شکر به واسطه ی نعمت را مطرح میکنند و می فرمایند مبادا جزء آن دسته از مردم باشم که اگر کسی لطف و خوبی در حق من کرد شکرگزاری از او را ترک کنم.
شکر گزاری تنها به خدا اختصاص ندارد. رزاق خداست اما از پدر که زحمت کشیده و روزی فراهمکرده نیز باید تشکر کرد. هر کسی که در رسیدن من به نعمت تلاش کرده و واسطه ی رسیدن نعمت به من شده است می بایست شکرگزار او باشم و از او تشکر کنم.
💠 أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً
🔹خدایا به تو پناه میبرم از اینکه کمک کار انسان ظالم باشم.
عضد یعنی یاری دادن
ظلم یعنی هر چیزی که از جایگاه خودش خارج شود.
🌀انواع ظلم
• ظلم نسبت به خود
• ظلم نسبت به خدا
• ظلم نسبت به بندگان خدا
🔹ظلم در این بخش از دعا شامل ظلم در حق مردم و جامعه می باشد (ظلم اجتماعی) .
🔹کمک رساندن به ظالم آیا متعلق به زمانی است که دارد ظلم میکند یا زمانی که ظلم نمیکند ؟
اگر ظالم مشهور به ظلم کردن باشد هرنوع کمک کردن به او مصداق یاری رساندن به ظالم است.
اگر ظالم مشهور به ظلم کردن نباشد هرگاه که ظلمی مرتکب شد او را یاری رسانیم مصداق یاری رساندن به ظالم هستیم.
💠 أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً
🔹خدایا به تو پناه میبرم از اینکه رها کنم و تنها بگذارم انسان ستم دیده را
خذلان یعنی ناامیدی و رها کردن ( انسان حمایت خود را از دیگران بردارد)
ملهو یعنی حسرت و سوز و گداز (انسان ستم دیده را ملهو گویند)
با توجه به صفت قبل یعنی یاری رساندن فرد ظالم مشخص میشود این دو صفت با هم در ارتباط هستند.
🌀انسان دارای دو نوع هویت است
• هویت فردی
رفتارهایی که شخصا انجام میدهیم
• هویت اجتماعی
رفتارهایی که در قبال دیگران انجام میدهیم
🔹در قیامت هم از رفتارهای فردی و هم از رفتارهای اجتماعی سوال میشود.
🌀روش های کمک کردن به انسان های مظلوم و ستم دیده
✓ گوش دادن به غم و گرفتاری آنها
✓ کمک رساندن به آنها یکی از مصادیق آن قرض دادن مال یا پول
✓ برای فرد گرفتار از آبروی خویش مایه گذاشتن
📚 تکلیف : ارتباط بین فرازهای دعای ۳۸ صحیفه سجادیه و مطالب این جلسه را پژوهش کنید؟
🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿
🆔@quralive
جلسه ۱۰.mp3
10.19M
🎙صوت:#نهج_البلاغه_جلسه10
🌿🌻موضوع: خوب خواهان بدرفتار
👤مدرس: #حجه_الاسلام_حسینی
🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━
📝#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_نهج_البلاغه
💬 جلسه: دهم
🗓 تاریخ:۹۹/۸/25
🔶 موضوع: خوب خواهان بدرفتار
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━
بسم الله الرحمن الرحیم
حکمت۱۵۰
📝این جملات درواقع جواب کسی است که از امام علی علیه السلام موعظه می خواهد:
لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ، وَ يُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ
از كسانى مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى اندازد
🍃یرجو از رجاء به معنای امید می اید.
🍃امل به معنای آرزو
🍃یرجی: به تأخیر می اندازند
يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ، وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَ؛
در دنيا چونان زاهدان، سخن مى گويد، اما در رفتار همانند دنيا پرستان است
إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ، وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ؛
اگر نعمت ها به او برسد سير نمى شود، و در محروميّت قناعت ندارد،
يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ، وَ يَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيمَا بَقِيَ؛ يَنْهَى وَ لَا يَنْتَهِي، وَ يَأْمُرُ بِمَا لَا يَأْتِي؛
از آنچه به او رسيد شكر گزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است. ديگران را پرهيز مى دهد اما خود پروا ندارد به فرمانبردارى امر مى كند اما خود فرمان نمى برد،
🌼خوب است قبل از انکه چیزی که از خدابخواهیم ،فکرکنیم چقدرشکرنعمتهایی را که داریم، بجا اوردیم.
طلب کردن از خدا بد نیست، طلبکاربودن از خدا بد است.
يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَ لَا يَعْمَلُ عَمَلَهُمْ، وَ يُبْغِضُ الْمُذْنِبِينَ وَ هُوَ أَحَدُهُمْ؛
نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكى از گناهكاران است،
يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ، وَ يُقِيمُ عَلَى مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ مِنْ أَجْلِهِ؛
و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمى دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشارى دارد،
إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً، وَ إِنْ صَحَّ أَمِنَ لَاهِياً؛
اگر بيمار شود پشيمان مى شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى هاست
يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ، وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ؛
در سلامت مغرور و در گرفتارى نا اميد است
إِنْ أَصَابَهُ بَلَاءٌ دَعَا مُضْطَرّاً، وَ إِنْ نَالَهُ رَخَاءٌ أَعْرَضَ مُغْتَرّاً؛
اگر مصيبتى به او رسد به زارى خدا را مى خواند. اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روى بر مى گرداند،
تَغْلِبُهُ نَفْسُهُ عَلَى مَا يَظُنُّ، وَ لَا يَغْلِبُهَا عَلَى مَا يَسْتَيْقِنُ؛
نفس به نيروى گمان ناروا، بر او چيرگى دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمى گردد.
🍃مایظن:مقصود دنیاست
🍃مایستیقن:مقصود آخرت است
يَخَافُ عَلَى غَيْرِهِ بِأَدْنَى مِنْ ذَنْبِهِ، وَ يَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ؛
براى ديگران كه گناهى كمتر از او دارند نگران، و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است.
...يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَا يَعْتَبِرُ، وَ يُبَالِغُ فِي الْمَوْعِظَةِ وَ لَا يَتَّعِظُ، فَهُوَ بِالْقَوْلِ مُدِلٌّ وَ مِنَ الْعَمَلِ مُقِلٌّ؛
عبرت آموزى را طرح مى كند امّا خود عبرت نمى گيرد در پند دادن مبالغه مى كند امّا خود پند پذير نمى باشد. سخن بسيار مى گويد، امّا كردار خوب او اندك است
يُنَافِسُ فِيمَا يَفْنَى، وَ يُسَامِحُ فِيمَا يَبْقَى؛
براى دنياى زودگذر تلاش و رقابت دارد امّا براى آخرت جاويدان آسان مى گذرد
يَرَى الْغُنْمَ مَغْرَماً، وَ الْغُرْمَ مَغْنَماً؛
سود را زيان، و زيان را سود مى پندار
يَخْشَى الْمَوْتَ، وَ لَا يُبَادِرُ الْفَوْتَ؛
از مرگ هراسناك است امّا فرصت را از دست مى دهد
يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ؛ وَ يَسْتَكْثِرُ مِنْ طَاعَتِهِ مَا يَحْقِرُهُ مِنْ طَاعَةِ غَيْرِهِ، فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ؛
گناه ديگرى را بزرگ مى شمارد، امّا گناهان بزرگ خود را كوچك مى پندارد، طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ مى داند مردم را سرزنش مى كند، امّا خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه بر خورد مى كند
اللَّهْوُ مَعَ الْأَغْنِيَاءِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الذِّكْرِ مَعَ الْفُقَرَاءِ؛ يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ، وَ لَا يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ؛
خوشگذرانى با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، به نفع خود بر زيان ديگران حكم مى كند امّا هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نخواهد كرد.
🌼سید رضی در پایان این حکمت می گوید: اگر در نهج البلاغه جز اين حكمت وجود نداشت، همين يك حكمت براى اندرز دادن كافى بود اين سخن، حكمتى رسا، و عامل بينايى انسان آگاه، و عبرت آموز صاحب انديشه است.
📚تکلیف:امام علی علیه السلام عالم بی عمل را به چه چیزی تشبیه می کنند؟
🍃🌻🍃✾🌼✾🍃🌻🍃
🆔 @quranlive
جلسه6تدبر3-99.8.26.mp3
7.29M
🎙صوت:#تدبر_در_قرآن3_جلسه6
️🌸🌿موضوع: سوره مبارکه نوح
👤مدرس: #حجه_الاسلام_ویژه
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🔰#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن3
💬 جلسه: ششم
🗓 تاریخ:99/8/26
📚موضوع: تدبر در سوره نوح (قسمت اول )
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
بسم الله الرحمن الرحیم
📝ساختار سوره نوح:
🍃چون شرایط ادبی در تمام سوره برقرار هست یک سیاق دارد.
5دسته دارد: دسته اول:آیات1تا4
دسته دوم:آیات 5تا9
دسته سوم:آیات 10تا20
دسته چهارم: آیات21تا25
دسته پنجم: آیات26تا28
🌸فضای نزول سوره:
در زمانیکه پیامبر اسلام تبلغ دین را انجام می دادند، انسانهای لجوج با ایشان برخوردهای نامناسبی داشتند. لذاخدای متعال در چنین فضایی این سوره را نازل می کند تا این تذکر را به اطرافیان پیامبر بدهد که قبل شما هم افرادی مثل شما بودند و گرفتار چه عاقبتی شده اند .
📝دسته اول:آیات1تا4
آیه1: إِنَّا أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ أَنْ أَنْذِرْ قَوْمَكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
ما نوح را به سوى قومش فرستاديم كه قومت را پيش از آنكه عذابى دردناك به آنان رسد هشدار ده.
❓چرا نوح باید قومش را انذار کند؟
برای اینکه اتمام حجت شود چون اگر قرار است کسی عذاب شود باید با او قبلش اتمام حجت شود. این یک قاعده الهی است.
🌿2نوع اتمام حجت وجود دارد: 1- درونی: عقل، فطرت
2- بیرونی: پیامبران و کتب آسمانی
انذار بیان آسیب ها و تهدیدهای زندگی است.
بشارت بیان فرصت های زندگی و آثار آن است.
❓چرا در مباحث قرآنی بیشتر مباحث انذار آورده شده است؟
زیرا بیشتر انسانها در غفلت به سر می برند و انذار برای غفلت شکنی است.
🌸آیه2:قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي لَكُمْ نَذِيرٌ مُبِينٌ
(نوح)گفت اى قوم من من شما را هشدار دهنده اى آشكارم
وقتی پیامبران الهی می آمدند ابتدا بر رروی نقاط اشتراک تاکید می کردند: لذا می فرماید ای قوم من
مبین: تمام مطالبی که ارائه می گردد واضح و آشکار است.
🌸آیه3: أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاتَّقُوهُ وَأَطِيعُونِ ﴿۳﴾
كه خدا را بپرستيد و از او پروا داريد و مرا فرمان بريد
آیا پیامبران مارا به سمت خود یا خدا ، خود محور یا خدا محور بودن دعوت می کنند؟به سوی خدا
عبد خداوند باشید و از چیزهایی که به شما آسیب می زند باید تمام وجودتان را حفظ کنید. دوری ومحافظت از نواهی(واتقوه)
و اهل اطاعت باشید و همه اوامر الهی را انجام دهید. (واطیعون)
برای رسیدن به عبودیت، باید تقوا و اطاعت داشت.
اطیعون: از من اطاعت کنید: برای رسیدن به خدا باید از پیامبران الهی اطاعت بکنیم.
آثار تقوا و اطاعت در آیه بعدی بیان می شود:
🌸آیه4:يَغْفِرْ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرْكُمْ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ أَجَلَ اللَّهِ إِذَا جَاءَ لَا يُؤَخَّرُ لَوْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ
برخى از گناهانتان را بر شما ببخشايد و (اجل) شما را تا وقتى معين به تاخير اندازد اگر بدانيد چون وقت مقرر خدا برسد تاخير بر نخواهد داشت.
✳️آثار تقوا و اطاعت:
با گناه فرصت سوزی کرده ایم، خداوند با غفران فرصت سازی می کند.
عمر طولانی و بابرکت می شود.
اجل معلق آنست که بوسیله برخی اعمال می توانیم عمرمان را کوتاه و یا طولانی کنیم تا اینکه اجل حتمی فرابرسد.
ادامه دارد⬇️⬇️⬇️
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🔰#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن3
💬 جلسه: ششم
🗓 تاریخ:99/8/26
📚موضوع: تدبر در سوره نوح (قسمت دوم )
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
📝دسته دوم:آیات 5تا9
در این دسته حضرت نوح با خداوند صحبت می کند :
🌸آیه5: قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَنَهَارًا
(نوح)گفت پروردگارا من قوم خود را شب و روز دعوت كردم
لیلا و نهارا: یعنی من در تمام شبانه روز سعی و تلاش برای دعوت مردم انجام دادم.
🌸آیه6:فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا
و دعوت من جز بر گريزشان نيفزود
🌸آیه7:وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا
و من هر بار كه آنان را دعوت كردم تا ايشان را بيامرزى انگشتانشان را در گوشهايشان كردند و رداى خويشتن بر سر كشيدند و اصرار ورزيدند و هر چه بيشتر بر كبر خود افزودند.
اولین مرحله گفتگو ، شنیدن است. کسیکه مبنای برشنیدن ندارد، بنای بر فهمیدن ندارد.
دلیل اینکه اصرار برنفهمیدن داشتند بدلیل تکبرشان بود. و تکبر همان توهم بزرگی است. اینان تصور می کردند همه چیز را می فهمند.
نماز تکبر شکن است .
🌸آیه8:ثُمَّ إِنِّي دَعَوْتُهُمْ جِهَارًا
سپس من آشكارا آنان را دعوت كردم
🌸آیه9:ثُمَّ إِنِّي أَعْلَنْتُ لَهُمْ وَأَسْرَرْتُ لَهُمْ إِسْرَارًا
باز من به آنان اعلام نمودم و در خلوت [و] پوشيده نيز به ايشان گفتم
نوح می فرماید شبانه روزی دعوت کردم، با صدای بلند دعوتشان کردم و همچنین به صورت پنهانی. یعنی تمام راهها رفته ام.یعنی در تمام زمانها و به تمام شیوه ها اینان را دعوت کرده ام.
🌸آیه10: فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا
و گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهيد كه او همواره آمرزنده است.
با استغفار می توانید شرایط را تغییر دهید.
♻️جمع بندی:
در آیات 1تا4 دعوت منذرانه قوم نوح بود و در ادامه دعوت شبانه روزی با تمام شیوه ها بود اما گریز و فرار اطرافیان نوح اتفاق افتاد و این در فضایی نازل شد که اطرافیان پیامبرچنین خصوصیاتی داشتند . وخداوند با بیان این موضوع ،عبرت گیری می کند و بیان می کند در گذشته هم چنین بوده است البته ماعذاب نمی کنیم ولی پیامبر در مقام انذار می فرماید شما هم اگر رفتارتان را ادامه دهید، دچار مشکل می شوید.
📚تکلیف:در رابطه با استغفار توضیح دهید.
🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿
🆔@quranlive