eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
10.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
490 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/7 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━ 🔰 💬 جلسه: پنجم 🗓 تاریخ:99/8/19 📚موضوع: تدبر در سوره لقمان(قسمت دوم) ━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━ 🌸آیه31: أَلَمْ تَرَ أَنَّ الْفُلْكَ تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِنِعْمَتِ اللَّهِ لِيُرِيَكُمْ مِنْ آيَاتِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ آیا ندانسته ای که کشتی ها به سبب نعمت های خدا در دریا روانند تا خدا برخی از نشانه های قدرت خود را به شما نشان دهد؛ بی تردید در این [واقعیت] برای هر شکیبای سپاس گزاری نشانه هایی است. 🌿انَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ هر کسیکه صبور و شکور باشد، نشانه ها را خوب می فهمد. انسان شکور آیات الهی را می پذیرد اما پیمان شکن ( چه پیمان نسبت به مردم.خودت یا خدا باشد)ایات الهی را تکذیب می کند. ✅خداوند در این سیاق دلایل خودش را نسبت به بحث افرینش با دلایل محسوس بیان می کند و تذکر می دهد که رو از خدا برنگردانید . 📝سیاق چهارم:آیات 33تا34 🌸آیه33: يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ وَاخْشَوْا يَوْمًا لَا يَجْزِي وَالِدٌ عَنْ وَلَدِهِ وَلَا مَوْلُودٌ هُوَ جَازٍ عَنْ وَالِدِهِ شَيْئًا إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ ای مردم! از پروردگارتان پروا کنید، و بترسید از روزی که هیچ پدری چیزی [از عذاب دوزخ را] از فرزندش دفع نمی کند، و نه هیچ فرزندی دفع کننده چیزی از (عذاب) پدر خویش است. بی تردید وعده خدا حق است، پس زندگی دنیا شما را نفریبد، و مبادا شیطان شما را به [کرم و رحمت] خدا مغرور کند. 🌿خشیت ترس عالمانه است. در این دنیا پدر و فرزند به یکدیگر کمک می کنند اما در قیامت چنین اتفاقی نمی افتد. مراقب باشید زندگی دنیا شما را فریب ندهد. مراقب باشید شیطان شما رابوسیله خدا فریب ندهد یعنی نگوید خدا می بخشد. البته باید خوف و رجا باهم باشد. ♻️جمعبندی سوره لقمان: انسان بایدحواسش به خداوند باشد،خدا خودش را باصفات مختلف بیان نمود و اینکه رویکرد مباحث وجود انسان باید به سمت خدا باشد، اگرنباشید تکوینا به سمت خدا خواهید رفت. پس سعی کنیم رویمان رابه سمت خداکنیم. در ادامه بیان نمود که شیطان و دنیا شمارافریب ندهند، غیر از او ،از کسی چیزی نخواهید. این وحی است که به درد شما می خورد .وسعی کنید ازوحی تبعیت نمایید. 🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صحیفه سجادیه99.8.20.mp3
15.42M
🎙صوت: ❄️⁩🌿موضوع:دعای هشتم صحیفه سجادیه 👤مدرس: 🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿━•═•━ ⁦❄️⁩ 💬 جلسه: پانزدهم 🗓 تاریخ:۹۹/۸/۲۰ ⁦❄️⁩ موضوع: دعای هشتم ━•═•━🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿━•═•━ 💠وَ تَرْكِ الشُّكْرِ لِمَنِ اصْطَنَعَ الْعَارِفَةَ عِنْدَنَا 🔹خدایا به تو پناه میبرم از اینکه شکر گذاری را در حق کسی که به من خوبی کرده است را ترک کنم. 🌀 مراتب شکرگزاری نعمتهای الهی ⁦1️⃣⁩ شکر قلبی و ذهنی انسان قلبا اعتقاد داشته باشد که همه ی نعمت ها از جانب خداست. معرفت پیدا کردن نسبت به نعمت و صاحب نعمت ⁦2️⃣⁩ شکر زبانی حمد و شکر خدا را بر زبان جاری کردن ⁦3️⃣⁩ شکر در مقام عمل و رفتار نعمت ها را در مسیر خودشان به کار گرفتن ‏🔹امام سجاد علیه السلام در این بخش از دعا شکر به واسطه ی نعمت را مطرح میکنند و می فرمایند مبادا جزء آن دسته از مردم باشم که اگر کسی لطف و خوبی در حق من کرد شکرگزاری از او را ترک کنم. ‏شکر گزاری تنها به خدا اختصاص ندارد. رزاق خداست اما از پدر که زحمت کشیده و روزی فراهم‌کرده نیز باید تشکر کرد. ‏هر کسی که در رسیدن من به نعمت تلاش کرده و واسطه ی رسیدن نعمت به من شده است می بایست شکرگزار او باشم و از او تشکر کنم. ‏ 💠 ‏أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً 🔹خدایا به تو پناه میبرم از اینکه کمک کار انسان ظالم باشم. عضد یعنی یاری دادن ظلم یعنی هر چیزی که از جایگاه خودش خارج شود. 🌀انواع ظلم • ظلم نسبت به خود • ظلم نسبت به خدا • ظلم نسبت به بندگان خدا 🔹ظلم در این بخش از دعا شامل ظلم در حق مردم و جامعه می باشد (ظلم اجتماعی) . 🔹کمک رساندن به ظالم آیا متعلق به زمانی است که دارد ظلم می‌کند یا زمانی که ظلم نمیکند ؟ اگر ظالم مشهور به ظلم کردن باشد هرنوع کمک کردن به او مصداق یاری رساندن به ظالم است. اگر ظالم مشهور به ظلم کردن نباشد هرگاه که ظلمی مرتکب شد او را یاری رسانیم مصداق یاری رساندن به ظالم هستیم. 💠 أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً 🔹خدایا به تو پناه میبرم از اینکه رها کنم و تنها بگذارم انسان ستم دیده را خذلان یعنی ناامیدی و رها کردن ( انسان حمایت خود را از دیگران بردارد) ملهو یعنی حسرت و سوز و گداز (انسان ستم دیده را ملهو گویند) با توجه به صفت قبل یعنی یاری رساندن فرد ظالم مشخص می‌شود این دو صفت با هم در ارتباط هستند. 🌀انسان دارای دو نوع هویت است • هویت فردی رفتارهایی که شخصا انجام میدهیم • هویت اجتماعی رفتارهایی که در قبال دیگران انجام میدهیم 🔹در قیامت هم از رفتارهای فردی و هم از رفتارهای اجتماعی سوال میشود. 🌀روش های کمک کردن به انسان های مظلوم و ستم دیده ✓ گوش دادن به غم و گرفتاری آنها ✓ کمک رساندن به آنها یکی از مصادیق آن قرض دادن مال یا پول ✓ برای فرد گرفتار از آبروی خویش مایه گذاشتن 📚 تکلیف : ارتباط بین فرازهای دعای ۳۸ صحیفه سجادیه و مطالب این جلسه را پژوهش کنید؟ 🌿⁦❄️⁩🍃❀⁦❄️⁩❀🍃⁦❄️⁩🌿 🆔@quralive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه ۱۰.mp3
10.19M
🎙صوت: 🌿🌻موضوع: خوب خواهان بدرفتار 👤مدرس: 🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿 ✨✨✨✨✨✨ 🆔@quranlive
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━ 📝 💬 جلسه: دهم 🗓 تاریخ:۹۹/۸/25 🔶 موضوع: خوب خواهان بدرفتار ━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━ بسم الله الرحمن الرحیم حکمت۱۵۰ 📝این جملات درواقع جواب کسی است که از امام علی علیه السلام موعظه می خواهد: لَا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ، وَ يُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ از كسانى مباش كه بدون عمل صالح به آخرت اميدوار است، و توبه را با آرزوهاى دراز به تأخير مى اندازد 🍃یرجو از رجاء به معنای امید می اید. 🍃امل به معنای آرزو 🍃یرجی: به تأخیر می اندازند يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ، وَ يَعْمَلُ فِيهَا بِعَمَلِ الرَّاغِبِينَ؛ در دنيا چونان زاهدان، سخن مى گويد، اما در رفتار همانند دنيا پرستان است إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ، وَ إِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ؛ اگر نعمت ها به او برسد سير نمى شود، و در محروميّت قناعت ندارد، يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ، وَ يَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيمَا بَقِيَ؛ يَنْهَى وَ لَا يَنْتَهِي، وَ يَأْمُرُ بِمَا لَا يَأْتِي؛ از آنچه به او رسيد شكر گزار نيست، و از آنچه مانده زياده طلب است. ديگران را پرهيز مى دهد اما خود پروا ندارد به فرمانبردارى امر مى كند اما خود فرمان نمى برد، 🌼خوب است قبل از انکه چیزی که از خدابخواهیم ،فکرکنیم چقدرشکرنعمتهایی را که داریم، بجا اوردیم. طلب کردن از خدا بد نیست، طلبکاربودن از خدا بد است. يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَ لَا يَعْمَلُ عَمَلَهُمْ، وَ يُبْغِضُ الْمُذْنِبِينَ وَ هُوَ أَحَدُهُمْ؛ نيكوكاران را دوست دارد، اما رفتارشان را ندارد گناهكاران را دشمن دارد اما خود يكى از گناهكاران است، يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ، وَ يُقِيمُ عَلَى مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ مِنْ أَجْلِهِ؛ و با گناهان فراوان مرگ را دوست نمى دارد، اما در آنچه كه مرگ را ناخوشايند ساخت پافشارى دارد، إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً، وَ إِنْ صَحَّ أَمِنَ لَاهِياً؛ اگر بيمار شود پشيمان مى شود، و اگر تندرست باشد سرگرم خوشگذرانى هاست يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ، وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ؛ در سلامت مغرور و در گرفتارى نا اميد است إِنْ أَصَابَهُ بَلَاءٌ دَعَا مُضْطَرّاً، وَ إِنْ نَالَهُ رَخَاءٌ أَعْرَضَ مُغْتَرّاً؛ اگر مصيبتى به او رسد به زارى خدا را مى خواند. اگر به گشايش دست يافت مغرورانه از خدا روى بر مى گرداند، تَغْلِبُهُ نَفْسُهُ عَلَى مَا يَظُنُّ، وَ لَا يَغْلِبُهَا عَلَى مَا يَسْتَيْقِنُ؛ نفس به نيروى گمان ناروا، بر او چيرگى دارد، و او با قدرت يقين بر نفس چيره نمى گردد. 🍃مایظن:مقصود دنیاست 🍃مایستیقن:مقصود آخرت است يَخَافُ عَلَى غَيْرِهِ بِأَدْنَى مِنْ ذَنْبِهِ، وَ يَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ؛ براى ديگران كه گناهى كمتر از او دارند نگران، و بيش از آنچه كه عمل كرده اميدوار است. ...يَصِفُ الْعِبْرَةَ وَ لَا يَعْتَبِرُ، وَ يُبَالِغُ فِي الْمَوْعِظَةِ وَ لَا يَتَّعِظُ، فَهُوَ بِالْقَوْلِ مُدِلٌّ وَ مِنَ الْعَمَلِ مُقِلٌّ؛ عبرت آموزى را طرح مى كند امّا خود عبرت نمى گيرد در پند دادن مبالغه مى كند امّا خود پند پذير نمى باشد. سخن بسيار مى گويد، امّا كردار خوب او اندك است يُنَافِسُ فِيمَا يَفْنَى، وَ يُسَامِحُ فِيمَا يَبْقَى؛ براى دنياى زودگذر تلاش و رقابت دارد امّا براى آخرت جاويدان آسان مى گذرد يَرَى الْغُنْمَ مَغْرَماً، وَ الْغُرْمَ مَغْنَماً؛ سود را زيان، و زيان را سود مى پندار يَخْشَى الْمَوْتَ، وَ لَا يُبَادِرُ الْفَوْتَ؛ از مرگ هراسناك است امّا فرصت را از دست مى دهد يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ؛ وَ يَسْتَكْثِرُ مِنْ طَاعَتِهِ مَا يَحْقِرُهُ مِنْ طَاعَةِ غَيْرِهِ، فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ وَ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ؛ گناه ديگرى را بزرگ مى شمارد، امّا گناهان بزرگ خود را كوچك مى پندارد، طاعت ديگران را كوچك و طاعت خود را بزرگ مى داند مردم را سرزنش مى كند، امّا خود را نكوهش نكرده با خود رياكارانه بر خورد مى كند اللَّهْوُ مَعَ الْأَغْنِيَاءِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الذِّكْرِ مَعَ الْفُقَرَاءِ؛ يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ، وَ لَا يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ؛ خوشگذرانى با سرمايه داران را بيشتر از ياد خدا با مستمندان دوست دارد، به نفع خود بر زيان ديگران حكم مى كند امّا هرگز به نفع ديگران بر زيان خود حكم نخواهد كرد. 🌼سید رضی در پایان این حکمت می گوید: اگر در نهج البلاغه جز اين حكمت وجود نداشت، همين يك حكمت براى اندرز دادن كافى بود اين سخن، حكمتى رسا، و عامل بينايى انسان آگاه، و عبرت آموز صاحب انديشه است. 📚تکلیف:امام علی علیه السلام عالم بی عمل را به چه چیزی تشبیه می کنند؟ 🍃🌻🍃✾🌼✾🍃🌻🍃 🆔 @quranlive