eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
9.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
473 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/4500 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
29.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙صوت: قرآنی_جلسه سوم :شرح زیارت امیرالمومنین(ع)در روز عید غدیر 👤سخنران: ابوالفضل بهرام پور 🆔@quranlive
زیارت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در روز عید غدیر به نام خدا ✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨ ◀️ خلاصه مباحث نشست قرآنی 🗓 تاریخ: 99/5/13 ⏺ موضوع: زیارت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در روز عید غدیر ✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨ ❇️ منظور از "سیدالوصیین": در زیارت‌نامه داریم: یا سیدالوصیین؛ ای آقا و برتر وصی‌ها. گفته‌اند مراد، ائمه اطهار (علیهم‌السلام) هستند که همه آنها وصی پیامبرند و امیرمؤمنان (علیه‌السلام) در راس آنان است. "وصی" یک صفت و عنوان است. همه پیامبران وصی و جانشین داشتند که در غیاب آنان یا پس از آنان تا زمانی‌که پیامبر بعدی بیاید، کار آنها را انجام می‌داد. در میان انبیا، 🔸 بنابراین، یا سیدالوصیین، یعنی اگر اوصیای پیامبران هزار نفر باشند، ایشان در میان آنها پیامبرشان و در راس آنان است. بعد هم وقتی بعد از پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در عالم اسلام سیدالوصیین شد، غیر ایشان دیگر نمی‌تواند جانشین و خلیفه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) باشد. ❇️ منظور از "صفوه المرسلین": در جمله‌های زیارت‌نامه داریم: یا صفوه‌ المرسلین. در عربی قرآن "صفوه" یعنی انتخاب از میان خوبان، نه انتخاب از کل. هر پیامبری از میان مردم انتخاب شده است؛ اما پیامبران اولوالعزم از میان خود پیامبران انتخاب شده‌اند. پیامبر ما (صلی‌الله‌علیه‌وآله) اولوالعزم اولوالعزم‌ها است. ❇️ منظور از "وارث علم النبیین": وقتی امام هادی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: ای وارث علم نبیین، علی (علیه‌السلام) شباهت پیدا می‌کند جای پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) باشد. دیگران حق ندارند چون این علم را ندارند. بنابراین علی (علیه‌السلام) بهترین وصی‌ها و وارث علم نبیین است. نبیین هر قدر علم دارند او هم دارد، بیشتر هم دارد. ✍️ دلیل بیشتر بودن علم علی (علیه‌السلام) نسبت به بقیه وصی‌ها این است: پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) رهبر و معلم اولوالعزم‌ها است و از همه آنها بیشتر علم دارد؛ چون قرآن و رسالت تا آخر باید بماند و پاسخگوی بشر تا ظهور حضرت ولی عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) باشد، بالاترین علم را دارد. دین مسیحیت و یهودیت به همان زمان محدود است ولی پیامبر اسلام (صلی‌الله ‌علیه‌وآله) برای دانشمندان امروز و آینده است. و چون علی (علیه‌السلام) شاگرد همین پیامبر یعنی پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است، قطعا علم او بیش از علم آنها و پیامبران‌شان است. ❇️ منظور از "مولی": مولی دو معنا دارد: یکی به معنای رهبر و سرپرست و حاکمی که امرش واجب الاطاعه است که در جمله "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" مولی به همین معناست. و دیگری به معنای دوست خوب و قوی. ❇️ منظور از "امین الله فی ارضه": دومین امین خدا روی زمین علی (علیه‌السلام) و نخستین امین، پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است که در منتقل کردن آیات وحی به مردم، عین سخن خدا را برگردانده و امانت قرآن را بدون کم و زیاد آورده است. 🆔@quranlive
خطبه غدیر99.5.13.mp3
19.64M
🎙صوت: قرآنی_جلسه سوم :شرح خطبه غدیر 👤سخنران: حجه الاسلام 🆔@quranlive
خطبه غدیر به نام خدا ⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️ ◀️خلاصه مباحث نشست قرآنی 🗓تاریخ 99/5/13 ⏺موضوع:خطبه غدیر ⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️ ✴️نصب امام از سوی خداست. 🔻«فاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ ذلِکَ فیهِ وَافْهَمُوهُ، وَاعْلَمُوا أَنَّ اللّه‏ قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیا وَإماما .....»؛ ای مردم، این مطلب را درباره او بدانید و بفهمید، و بدانید که خداوند او را برای شما صاحب اختیار و امام قرار داده است. 🔻اولا؛پیامبر(صلی الله علیه و آله )، امام را انتخاب نکرد تا بعد از ایشان عده ای گمان کنند، آنها هم می توانند، جانشین پیامبر را به صورت شورایی انتخاب کنند. 🔻ثانیا؛ خداوند می فرماید:«الر كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور»ِ (ابراهیم/1)؛این کتابی است که بر تو نازل کردیم تا مردم را از تاریکیها به سوی نور خارج کنی. 🔻در آیه شریفه خروج مردم از تاریکها به سوی نور، برعهده پیامبر(صلی الله علیه و آله) گذاشته شده است؛پس اگر کتابی هست،پیامبری هم باید باشد تا مردم را هدایت کند. 🔻جمله«حسبنا کتاب الله؛کتاب خدا ما را کفایت می کند.»کاملا غلط است.و بعد از پیامبر( صلی الله علیه و آله )باید افراد برگزیده ای باشند تا در جایگاه هدایت مردم قرار گیرند. 🔻بنابراین ماجرای سقیفه،یک اتفاق فرهنگی هم بود؛ زیرا نپذیرفتن امامت امام علی (علیه السلام)، در امر تربیت و هدایت مردم خلل ایجاد کرد، چنانچه حتی امروز هم آثار منفی آن دیده می شود، مانند اینکه برخی به حکم خدا و قرآن و جهاد مردم بیگناه را قتل عام می کنند. ✴️اطاعت امام علی (علیه السلام)بر همه واجب است. 🔻«فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَی..... ماضٍ حُکْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعُونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحُومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَصَدَّقَهُ»؛ اطاعتش را واجب نموده ....حکم او اجرا شونده و کلام او مورد عمل و امر او نافذ است .هر کس با او مخالفت کند ملعون است، و هر کس تابع او باشد و او را تصدیق نماید مورد رحمت الهی است. 🔻امیرالمومنین (علیه السلام)، امام امت و مردم مأموم او هستند و مأموم در همه کارها و شئون زندگی باید مطیع امام باشد. 🔻تأکید دین بر نماز جماعت،تمرینی است برای مردم که هیچ کاری را جلوتر از امام انجام ندهند، حتی صدایشان در جامعه از صدای امام بلندتر نباشد. ✴️امام علی(علیه السلام)،منبع دانش است. 🔻معاشِرَ النّاسِ، فَضِّلُوهُ. ما مِنْ عِلْمٍ إلاّ وَقَدْ أَحْصاهُ اللّه‏ُ فِی، وَکُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیتُهُ فی إمامِ الْمُتَّقینَ، وَما مِنْ عِلْمٍ إلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیا، وَهُوَ الاْءمامُ الْمُبینُ الَّذی ذَکَرَهُ اللّه‏ُ فی سُورَةِ یسآ: «وکُلَّ شَیءٍ أَحْصَیناهُ فی إمامٍ مُبینٍ»؛ ای مردم، او را فضیلت دهید. هیچ علمی نیست مگر آنکه خداوند آن را در من جمع کرده است و هر علمی را که آموخته‌‏ام در امام المتقین جمع نموده‌‏ام، و هیچ علمی نیست مگر آنکه آن را به علی آموخته‌ام. اوست «امام مبین» که خداوند در سوره یس ذکر کرده است: «و هر چیزی را در امام مبین جمع کردیم». 🔻امروزه دانشمندان در علوم مختلف، به دیدگاههای حکیمان گذشته توجه دارند و همه این علوم در وجود امام (علی علیه السلام)و فرزندانش به ودیعه نهاده شده است.علم آنان از علم الهی نشأت گرفته و کامل و بی نقص است. ✴️از علی (علیه السلام)منحرف نشوید. مَعاشِرَ النّاسِ، لا تَضِلُّوا عَنْهُ وَلا تَنْفِرُوا مِنْهُ، وَلا تَسْتَنْکِفُوا عَنْ وِلایتِهِ.....؛ ای مردم، از علی به سوی دیگری گمراه نشوید، و از او فاصله نگیرید و از ولایت او سرباز نزنید. 🔻در صحیح بخاری در سه باب ؛یوم الخمیس و یوم الرزیه و یوم الدوات و القلم، این روایت آمده که پیامبر (صلی الله علیه و آله)، در پنج شنبه آخر عمر شریفشان، فرمودند: برایم قلم و دوات بیاورید تا برایتان وصیتی بنگارم که «لن تضلوه بعده»؛ بعد از آن هیچ کس گمراه نشود. 🔻ابن ابی الحدید معتزلی می گوید: آنچه پیامبر اکرم می خواست وصیت کند، چیزی جز وصایت علی بن ابی طالب (علیه السلام ) نبود. 🔻آثار گمراهی از علی (علیه السلام) امروزه نیز آشکار است؛ چنانچه با حکم سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) ، اتفاقات شومی در جهان اسلام روی می دهد. 🔻امروز هم طریق امام علی(علیه السلام) و هم طریق مخالفانش در همه شئون زندگی پیش روی مردم هست و آنها باید با معرفت و بیداری انتخابگر باشند. 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا