eitaa logo
زندگی بر مدار قرآن
9.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
473 ویدیو
56 فایل
اینجا به زندگی رنگ قرآن می‌دهیم 🕌دارالتفسیر حرم‌ مطهر امام رضا(ع) 📎فهرست عناوین کلی محتویات کانال https://eitaa.com/quranlive/4500 🎥پخش زنده https://rubika.ir/darotafsir اینستاگرام https://instagram.com/darotafsir ارتباط با ما: @AdminQuranlive
مشاهده در ایتا
دانلود
غدیر به نام خدا ⚡️ ➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️ ◀️ خلاصه مباحث نشست قرآنی 🗓 تاریخ: 99/5/11 ⏺ موضوع: شرح خطبه غدیر ⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️ اگر بخواهیم از ابتدا تا انتهای خطبه غدیر را در یک جمله خلاصه کنیم، آن یک جمله، این است: "امامت ادامه رسالت". در تمام خطبه پیامبر بزرگوار (صلی‌الله‌علیه‌وآله) تلاش می‌کنند تا به مردم بگویند: بعد از من جریان رسالت و نبوت، در قالب یک عنوان جدید به نام امامت ادامه خواهد داشت. 🔴 متن خطبه غدیر ابتدای خطبه با "الحمدلله" آغاز شده است. معمولاً بزرگان، کلام خود را با حمد و سپاس خدا شروع می‌کنند. در اینجا دو سوال مطرح می‌شود. 1️⃣ معنای دقیق الحمدلله چیست؟ الحمدلله یعنی هر چه خوبی در این دنیا است مال خداست و هر چه کار خوب است فعل اوست؛ یعنی خدایا تو هر کاری که انجام می‌دهی بهترین است. همه حمدها مال خداست. 2️⃣ چرا در آغاز سخن الحمدلله می‌‌گوییم؟ الحمدلله یک اثر تربیتی در زندگی ما دارد. اینکه اگر موفقیتی در زندگی ما به وجود آمد، کسی که آن را برای ما رقم زده است، خداست؛ به عبارتی، الحمدلله دو فایده دارد: یکی، درمان غرور؛ و دیگری، درمان یاس و ناامیدی. ✴️ بخش اول؛ صفات خدا: 🔻الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی: حمد و ستایش مخصوص خدایی است که: 🔻علا فی تَوَحُّدِهِ وَ دَنا فی تَفَرُّدِهِ: بلند مرتبه است در عین یکتایی. یکی بودن برای خدا نشانه ضعف نیست و در عین یگانگی، به موجودات نزدیک است. 🔻و جَلَّ فی سُلْطانِهِ وَ عَظُمَ فی اَرْکانِهِ: در سلطنتش شکوهمند است و ارکان قدرتش عظمت دارد. 🔻و اَحاطَ بِکُلِّ شَیءٍ عِلْماً وَ هُوَ فی مَکانِهِ وَ قَهَرَ جَمیعَ الْخَلْقِ بِقُدْرَتِهِ وَ بُرْهانِهِ: به هر چیزی احاطه علمی دارد بدون هرگونه انتقالی. توجه به احاطه خدا بر ما، یکی از عوامل مهم جلوگیری از گناه است. همه آفریدگان مقهور قدرت او هستند. 🔻مجیداً لَمْ یَزَلْ مَحْموداً لایَزالُ: بزرگواری او دائم و مستمر است. دائما او را حمد می‌کنند. 🔻بارِئُ الْمَسْمُوکاتِ وَ داحِی الْمَدْحُوّاتِ وَ جَبّارُ الْأَرَضینَ وَ السّماواتِ: برفرازنده بلندی‌ها و گستراننده سطح زمین است. مسلط بر زمین و آسمان‌ها است. 🔻قدُّوسٌ سُبُّوحٌ رَبُّ الْمَلائکَةِ وَ الرُّوحِ: تسبیح‌شده و پاک و منزه از هر عیب و پرودگار ملائکه و روح است. 🔻متَفَضِّلٌ عَلی جَمیعِ مَنْ بَرَأَهُ مُتَطَوِّلٌ عَلی جَمیعِ مَنْ أَنْشَأَهُ: تفضل‌ کننده‌ای است بر آنچه پدید آورده. افزون بخش است بر هر چه ایجاد کرده است. 🔻یلْحَظُ کُلَّ عَیْنٍ وَ الْعُیُونُ لاتَراهُ: کَریمٌ حَلیمٌ ذُو أَناتٍ: هر چشمی را می‌بیند ولی چشمها او را نمی‌بیند. بزرگواری است که بندگان را مهلت می‌دهد. 🔻قدْ وَسِعَ کُلَّ شَیءٍ رَحْمَتُهُ وَ مَنَّ عَلَیْهِمْ بِنِعْمَتِهِ: رحمت وسیعش همه چیز را فراگرفته و با نعمت فراوانش به آفریده‌هایش احسان کرده است. 🔻لا یَعْجَلُ بِانْتِقامِهِ وَ لایُبادِرُ إِلَیْهِمْ بِمَا اسْتَحَقُّوا مِنْ عَذابِهِ: در انتقام گرفتن از گردنکشان، شتاب نمی‌کند. در عذابی که استحقاقش را یافته‌اند سرعت نگیرد. 🔻قدْفَهِمَ السَّرائِرَ وَ عَلِمَ الضَّمائِرَ: مطالب پنهانی را می‌فهمد و به آنچه در ضمائر افراد است علم دارد. 🔻و لَمْ تَخْفَ عَلَیْهِ اَلْمَکْنوناتُ و لا اشْتَبَهَتْ عَلَیْهِ الْخَفِیّاتُ: نهفته‌ها بر او پوشیده نیست و آنچه مخفی است موجب اشتباه او نمی‌شود. 🔻لهُ الْإِحاطَةُ بِکُلِّ شَیءٍ و الغَلَبَةُ علی کُلِّ شَیءٍ و القُوَّةُ فی کُلِّ شَئٍ و القُدْرَةُ عَلی کُلِّ شَئٍ: او را بر همه چیز، احاطه و غلبه است. توان و نیرویش در هر شئ نافذ و قدرتش بر همه چیز مسلط است. 🔻و لَیْسَ مِثْلَهُ شَیءٌ وَ هُوَ مُنْشِئُ الشَّیءِ حینَ لاشَیءَ: او را هیچ مثل و مانندی نیست و هستی بخش اشیاء است آنگاه که هیچ چیز وجود نداشت. 🔻دائمٌ حَی وَ قائمٌ بِالْقِسْطِ، لاإِلاهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ: جاویدان موجودی است که برپادارنده قسط است، معبودی نیست جز او که عزیز و حکیم است. 🔻جلَّ عَنْ أَنْ تُدْرِکَهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصارَ وَ هُوَاللَّطیفُ الْخَبیرُ: برتر است از اینکه دیدگان او را دریابند ولی او دیدگان را دریافته می‌بیند که او لطیف و آگاه است. 🔻لایَلْحَقُ أَحَدٌ وَصْفَهُ مِنْ مُعایَنَةٍ وَلایَجِدُ أَحَدٌ کَیْفَ هُوَمِنْ سِرٍ وَ عَلانِیَةٍ إِلاّ بِما دَلَّ عَزَّوَجَلَّ عَلی نَفْسِهِ: هیچ کس با دیدن نمی‌تواند او را وصف کند، احدی چگونگی نهان و آشکار او را نمی‌یابد جز آنچه ذات عزوجل، خود به شناسایی‌اش دلالت فرماید. 🔻و َأَشْهَدُ أَنَّهُ الله ألَّذی مَلَأَ الدَّهْرَ قُدْسُهُ: و شهادت می‌دهم اوست خدایی که آثار قدس و پاکی‌اش سراسر گیتی را پر کرده است. 🆔@quranlive
🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت: قرآنی_جلسه دوم :شرح زیارت امیرالمومنین(ع)در روز عید غدیر 👤سخنران: ابوالفضل بهرام پور 🆔@quranlive
زیارت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در روز عید غدیر به نام خدا ✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨ ◀️ خلاصه مباحث نشست قرآنی 🗓 تاریخ: 99/5/12 ⏺ موضوع: شرح زیارت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در روز عید غدیر ✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨ 🔴 مقدمه: یکی از کارهای امام، دادن تعلیمات به ما است که به هیچ وجه تعطیل‌بردار نیست. حضرت هادی (علیه‌السلام) در حال تبعید شدن بودند؛ ولی تحت عنوان زیارت جامعه، امامت را تبیین فرموده‌اند و در نجف اشرف، زیارت غدیریه از ایشان صادر شد. ❇️ عنوان "امیرالمؤمنین": امام هادی (علیه‌السلام) دعا را اینگونه شروع می‌کنند: سلام بر تو ای امیرالمؤمنین ... امیرالمؤمنین یک سِمَت اختصاصی بود که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) آن را از طرف خدا به امام علی (علیه‌السلام) داده بودند و عنوانی بود که فقط در شآن علی (علیه‌السلام) بود و همانطور که به هیچ امامی نمی‌شود گفت رسول‌الله به هیچ کس غیر امام هم نمی‌توان گفت امیرالمؤمنین. مخالفان، برای اینکه این سد را بشکنند، به عمر بن‌ خطاب می‌گفتند امیرالمؤمنین. به همین دلیل حضرت هادی (علیه‌السلام) بارها عنوان امیرالمؤمنین را در زیارت تکرار می‌کنند. امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، امیر مومنان است و اگر کسی مومن بود می‌تواند بگوید علی (علیه‌السلام) امیر من است. ❇️ معنای "سلام": در زیارتنامه، سلام دادن به امام تکرار می‌شود. اولین ورود سلام در اسلام، این است که تو از طرف من در سلامت هستی و از من به تو ضرری نمی‌رسد. سلامتی یک نوع دعا است؛ یعنی خداوندا او را سلامت بدار. ✍️ معنای دیگر سلام در نگاه قرآن کریم خیلی مهم است؛ حضرت عیسی (علیه‌السلام) سه سلام داده است: سلامُُ علیَّ: سلام بر من، ۱. یوم وُلِدتُ؛ روزی‌که متولد شدم؛ ۲. و یومَ اَموُتُ؛ روزی‌که از دنیا می‌روم؛ ۳. و یومَ اُبعَثُ حیّاً؛ و روزی‌که که مبعوث می‌گردم. یعنی خدایا، تو که یک سلام را هنگام تولد به من داده‌ای دو سلام دیگر را هم مرحمت کن. در هنگام تولد که مرا با سلامتی به دنیا آوردی، پس برای روزی هم که از دنیا می‌روم و به عالم برزخ منتقل می‌شوم من از تو سلامتی روح و اعمال می‌خواهم و در روزی که مبعوث می‌شوم نیز لطفی کن تا سالم و بی‌عیب و بی‌گناه بیایم و توبه کرده باشم. 🔖 تفاوت "سلام" و "تحیت": هر دو یعنی درود گفتن و سلام دادن؛ اما در "سلام" سلامتی سه مرحله را دعا می‌کنم و اعلام می‌کنم که از من به شما ضرری نخواهد رسید و از جانب من در سلامت هستید. ولی "تحیت" به معنای آن است که زنده باشی، عمرت طولانی باد. علاوه بر سلامتی که من به تو ضرر نمی‌رسانم، می‌گویم عمری را طولانی کن با آن سه سلام. 🆔@quranlive
خطبه غدیر 98.5.20.mp3
44.41M
🎙صوت: قرآنی_جلسه دوم :شرح خطبه غدیر 👤سخنران: حجه الاسلام 🆔@quranlive
غدیر به نام خدا ⚡️ ➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️ ◀️ خلاصه مباحث نشست قرآنی 🗓 تاریخ: 99/5/12 ⏺ موضوع: خطبه غدیر ⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️ 🔴 منتخبی از فرازهای خطبه غدیر 🔻"وَ أَشْهَدُ أَنَّهُ الله الَّذی تَواضَعَ کُلُّ شَیءٍ لِعَظَمَتِهِ ...": شهادت به معنای اعتراف بر عقاید است. اعتراف می‌کنم که خدا را اینگونه پذیرفتم. خدای متعال کسی است که همه چیز در برابر او متواضع است... . 🔻"و َأُقِرُّ لَهُ عَلی نَفْسی بِالْعُبُودِیَّةِ وَ أَشْهَدُ لَهُ بِالرُّبُوبِیَّةِ، و َأُؤَدّی ما أَوْحی بِهِ إِلَی حَذَراً مِنْ أَنْ لا أَفْعَلَ فَتَحِلَّ بی مِنْهُ قارِعَةٌ لایَدْفَعُها عَنّی أَحَدٌ ..." : همان خدایی که من اقرار کردم به عبودیت او و گواهی دادم به ربوبیت او، به من وحی کرد که ادا کنم چیزی را که به من فرموده است و من می‌ترسم از اینکه اگر آن وحی را به شما ابلاغ نکنم عذاب کوبنده‌ای را در قیامت بر من فرود آورد که احدی نتواند آن را از من دفع کند. 📝 نکته: یکی از ویژگی‌های خطبه غدیر آن است که پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در آن به کرّات از آیات قرآنی استفاده کرده‌اند. کلام پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) و آیات قرآن در این خطبه با هم پیچیده شده است. 🔻"فَأَوْحی إِلَی: (بِسْمِ الله الرَّحْمانِ الرَّحیمِ، یا أَیُهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ - فی عَلِی یَعْنی فِی الْخِلاَفَةِ لِعَلِی بْنِ أَبی طالِبٍ - وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَالله یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ)": خدا به من وحی کرد: ای پیامبر، آنچه را که به تو گفتیم، ابلاغ کن. همان مطالبی که اگر نگویی انگار رسالتت را انجام نداده‌ای و خدا تو را از آسیب مردم حفظ می‌کند. 🔻"مَعاشِرَالنّاسِ، ما قَصَّرْتُ فی تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ الله تَعالی إِلَی، وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآیَةِ: إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَی مِراراً ... أَنَّ عَلِی بْنَ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی وَ خَلیفَتی وَ الْإِمامُ مِنْ بَعْدی، الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی ..." : در اینجا در حالیکه همه منتظر شنیدن هستند، پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، "مَا اُنزِلَ اِلَیکَ" را توضیح می‌دهند: ای مردم، من تاکنون در رساندن آنچه خدای تعالی بر من نازل کرده، کوتاهی نکرده‌ام. اینک سبب نزول این آیه را برای شما روشن می‌کنم. جبرئیل (علیه‌السلام)، سه بار بر من نازل شد. از طرف خدا سلام کرد و به من فرمان داد که در این جمع و در حضور همگان، قیام کنم و به همه شما از سفید و سیاه اعلام کنم که علی (علیه‌السلام) فرزند ابوطالب، برادر، وصی و جانشین من و امام بعد از من است، همان کسی که نسبت به من جایگاه هارون نسبت به موسی (علیه‌السلام) را دارد ... . 📝 نکته: در طول خطبه غدیر، برخی موارد هست که چندین مرتبه تکرار شده است؛ از جمله مواردی که ۱۲، ۱۳ بار در ابتدا، وسط و انتهای کلام تکرار شده است، تصریح پیامبر بزرگوارمان (صلی‌الله‌علیه‌وآله) به خلافت، وصایت و امامت علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السلام) بعد از خودشان است. یکی از دلایل این کار، اتمام حجت بر مردم است که عذر و بهانه‌ای برای کسی باقی نماند و نگوید ما نشنیدیم. 🔻"وَ سَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ - أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَ کَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَ ..." : سپس، پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) گزارش بین خودشان و جبرئیل را می‌دهند: من از جبرئیل خواستم مرا از اینکه این مطلب را به شما بگویم معاف کند. ای مردم، می‌دانید چرا؟ زیرا می‌دانم مومنین و کسانی که این مطلب را بپذیرند، تعدادشان در میان شما اندک و منافقین فراوانند و نیرنگ گنهکاران و فریب مسخره‌کنندگان اسلام زیاد است. 🔻"فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ أَنَّ الله قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیّاً وَ إِماماً": در این قسمت از خطبه، پیامبر خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) ولایت و امامت امام علی (علیه‌السلام) را رسماً اعلام می‌کنند: ای مردم من به شما از این تریبون اعلام می‌کنم که خداوند متعال، علی (علیه‌السلام) را برای شما به عنوان ولی و امام، نصب کرد. 🔻"مفَترَضَاً طاعَتَهُ عَلَی الْمُهاجِرینَ وَ الْأَنْصارِ وَ ... وَ عَلی کُلِّ مُوَحِّدٍ": ولی و امام یعنی چه؟ یعنی هیچ‌کس استثنا نیست. علی (علیه‌السلام) را خدا نصب کرد برای هر کسی که در عالم می‌خواهد موحّد باشد. امام علی (علیه‌السلام) جانشین پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است برای همه مسلمانان. 🔻"مَلْعونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَ صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَالله لَهُ وَ لِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ أَطاعَ لَهُ": از رحمت خدا به دور است کسی که بخواهد مخالفت کند و در رحمت خداست کسی که تبعیت کند. شاخص ایمان به خدا و غفران الهی، تصدیق ولایت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) است. 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
29.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙صوت: قرآنی_جلسه سوم :شرح زیارت امیرالمومنین(ع)در روز عید غدیر 👤سخنران: ابوالفضل بهرام پور 🆔@quranlive
زیارت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در روز عید غدیر به نام خدا ✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨ ◀️ خلاصه مباحث نشست قرآنی 🗓 تاریخ: 99/5/13 ⏺ موضوع: زیارت امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در روز عید غدیر ✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨➖✨ ❇️ منظور از "سیدالوصیین": در زیارت‌نامه داریم: یا سیدالوصیین؛ ای آقا و برتر وصی‌ها. گفته‌اند مراد، ائمه اطهار (علیهم‌السلام) هستند که همه آنها وصی پیامبرند و امیرمؤمنان (علیه‌السلام) در راس آنان است. "وصی" یک صفت و عنوان است. همه پیامبران وصی و جانشین داشتند که در غیاب آنان یا پس از آنان تا زمانی‌که پیامبر بعدی بیاید، کار آنها را انجام می‌داد. در میان انبیا، 🔸 بنابراین، یا سیدالوصیین، یعنی اگر اوصیای پیامبران هزار نفر باشند، ایشان در میان آنها پیامبرشان و در راس آنان است. بعد هم وقتی بعد از پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در عالم اسلام سیدالوصیین شد، غیر ایشان دیگر نمی‌تواند جانشین و خلیفه پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) باشد. ❇️ منظور از "صفوه المرسلین": در جمله‌های زیارت‌نامه داریم: یا صفوه‌ المرسلین. در عربی قرآن "صفوه" یعنی انتخاب از میان خوبان، نه انتخاب از کل. هر پیامبری از میان مردم انتخاب شده است؛ اما پیامبران اولوالعزم از میان خود پیامبران انتخاب شده‌اند. پیامبر ما (صلی‌الله‌علیه‌وآله) اولوالعزم اولوالعزم‌ها است. ❇️ منظور از "وارث علم النبیین": وقتی امام هادی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: ای وارث علم نبیین، علی (علیه‌السلام) شباهت پیدا می‌کند جای پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) باشد. دیگران حق ندارند چون این علم را ندارند. بنابراین علی (علیه‌السلام) بهترین وصی‌ها و وارث علم نبیین است. نبیین هر قدر علم دارند او هم دارد، بیشتر هم دارد. ✍️ دلیل بیشتر بودن علم علی (علیه‌السلام) نسبت به بقیه وصی‌ها این است: پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) رهبر و معلم اولوالعزم‌ها است و از همه آنها بیشتر علم دارد؛ چون قرآن و رسالت تا آخر باید بماند و پاسخگوی بشر تا ظهور حضرت ولی عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) باشد، بالاترین علم را دارد. دین مسیحیت و یهودیت به همان زمان محدود است ولی پیامبر اسلام (صلی‌الله ‌علیه‌وآله) برای دانشمندان امروز و آینده است. و چون علی (علیه‌السلام) شاگرد همین پیامبر یعنی پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است، قطعا علم او بیش از علم آنها و پیامبران‌شان است. ❇️ منظور از "مولی": مولی دو معنا دارد: یکی به معنای رهبر و سرپرست و حاکمی که امرش واجب الاطاعه است که در جمله "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" مولی به همین معناست. و دیگری به معنای دوست خوب و قوی. ❇️ منظور از "امین الله فی ارضه": دومین امین خدا روی زمین علی (علیه‌السلام) و نخستین امین، پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است که در منتقل کردن آیات وحی به مردم، عین سخن خدا را برگردانده و امانت قرآن را بدون کم و زیاد آورده است. 🆔@quranlive
خطبه غدیر99.5.13.mp3
19.64M
🎙صوت: قرآنی_جلسه سوم :شرح خطبه غدیر 👤سخنران: حجه الاسلام 🆔@quranlive
خطبه غدیر به نام خدا ⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️ ◀️خلاصه مباحث نشست قرآنی 🗓تاریخ 99/5/13 ⏺موضوع:خطبه غدیر ⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️➖⚡️ ✴️نصب امام از سوی خداست. 🔻«فاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ ذلِکَ فیهِ وَافْهَمُوهُ، وَاعْلَمُوا أَنَّ اللّه‏ قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیا وَإماما .....»؛ ای مردم، این مطلب را درباره او بدانید و بفهمید، و بدانید که خداوند او را برای شما صاحب اختیار و امام قرار داده است. 🔻اولا؛پیامبر(صلی الله علیه و آله )، امام را انتخاب نکرد تا بعد از ایشان عده ای گمان کنند، آنها هم می توانند، جانشین پیامبر را به صورت شورایی انتخاب کنند. 🔻ثانیا؛ خداوند می فرماید:«الر كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّور»ِ (ابراهیم/1)؛این کتابی است که بر تو نازل کردیم تا مردم را از تاریکیها به سوی نور خارج کنی. 🔻در آیه شریفه خروج مردم از تاریکها به سوی نور، برعهده پیامبر(صلی الله علیه و آله) گذاشته شده است؛پس اگر کتابی هست،پیامبری هم باید باشد تا مردم را هدایت کند. 🔻جمله«حسبنا کتاب الله؛کتاب خدا ما را کفایت می کند.»کاملا غلط است.و بعد از پیامبر( صلی الله علیه و آله )باید افراد برگزیده ای باشند تا در جایگاه هدایت مردم قرار گیرند. 🔻بنابراین ماجرای سقیفه،یک اتفاق فرهنگی هم بود؛ زیرا نپذیرفتن امامت امام علی (علیه السلام)، در امر تربیت و هدایت مردم خلل ایجاد کرد، چنانچه حتی امروز هم آثار منفی آن دیده می شود، مانند اینکه برخی به حکم خدا و قرآن و جهاد مردم بیگناه را قتل عام می کنند. ✴️اطاعت امام علی (علیه السلام)بر همه واجب است. 🔻«فَرَضَ طاعَتَهُ عَلَی..... ماضٍ حُکْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ، مَلْعُونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحُومٌ مَنْ تَبِعَهُ وَصَدَّقَهُ»؛ اطاعتش را واجب نموده ....حکم او اجرا شونده و کلام او مورد عمل و امر او نافذ است .هر کس با او مخالفت کند ملعون است، و هر کس تابع او باشد و او را تصدیق نماید مورد رحمت الهی است. 🔻امیرالمومنین (علیه السلام)، امام امت و مردم مأموم او هستند و مأموم در همه کارها و شئون زندگی باید مطیع امام باشد. 🔻تأکید دین بر نماز جماعت،تمرینی است برای مردم که هیچ کاری را جلوتر از امام انجام ندهند، حتی صدایشان در جامعه از صدای امام بلندتر نباشد. ✴️امام علی(علیه السلام)،منبع دانش است. 🔻معاشِرَ النّاسِ، فَضِّلُوهُ. ما مِنْ عِلْمٍ إلاّ وَقَدْ أَحْصاهُ اللّه‏ُ فِی، وَکُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیتُهُ فی إمامِ الْمُتَّقینَ، وَما مِنْ عِلْمٍ إلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیا، وَهُوَ الاْءمامُ الْمُبینُ الَّذی ذَکَرَهُ اللّه‏ُ فی سُورَةِ یسآ: «وکُلَّ شَیءٍ أَحْصَیناهُ فی إمامٍ مُبینٍ»؛ ای مردم، او را فضیلت دهید. هیچ علمی نیست مگر آنکه خداوند آن را در من جمع کرده است و هر علمی را که آموخته‌‏ام در امام المتقین جمع نموده‌‏ام، و هیچ علمی نیست مگر آنکه آن را به علی آموخته‌ام. اوست «امام مبین» که خداوند در سوره یس ذکر کرده است: «و هر چیزی را در امام مبین جمع کردیم». 🔻امروزه دانشمندان در علوم مختلف، به دیدگاههای حکیمان گذشته توجه دارند و همه این علوم در وجود امام (علی علیه السلام)و فرزندانش به ودیعه نهاده شده است.علم آنان از علم الهی نشأت گرفته و کامل و بی نقص است. ✴️از علی (علیه السلام)منحرف نشوید. مَعاشِرَ النّاسِ، لا تَضِلُّوا عَنْهُ وَلا تَنْفِرُوا مِنْهُ، وَلا تَسْتَنْکِفُوا عَنْ وِلایتِهِ.....؛ ای مردم، از علی به سوی دیگری گمراه نشوید، و از او فاصله نگیرید و از ولایت او سرباز نزنید. 🔻در صحیح بخاری در سه باب ؛یوم الخمیس و یوم الرزیه و یوم الدوات و القلم، این روایت آمده که پیامبر (صلی الله علیه و آله)، در پنج شنبه آخر عمر شریفشان، فرمودند: برایم قلم و دوات بیاورید تا برایتان وصیتی بنگارم که «لن تضلوه بعده»؛ بعد از آن هیچ کس گمراه نشود. 🔻ابن ابی الحدید معتزلی می گوید: آنچه پیامبر اکرم می خواست وصیت کند، چیزی جز وصایت علی بن ابی طالب (علیه السلام ) نبود. 🔻آثار گمراهی از علی (علیه السلام) امروزه نیز آشکار است؛ چنانچه با حکم سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله) ، اتفاقات شومی در جهان اسلام روی می دهد. 🔻امروز هم طریق امام علی(علیه السلام) و هم طریق مخالفانش در همه شئون زندگی پیش روی مردم هست و آنها باید با معرفت و بیداری انتخابگر باشند. 🆔@quranlive
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا