━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🔰#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن3
💬 جلسه: هشتم
🗓 تاریخ:99/9/10
📚موضوع: تدبر در سوره مطففین(قسمت اول )
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
بسم الله الرحمن الرحیم
📝ساختار سوره مطففین
2سیاق:سیاق اول: ایات 1تا 28
سیاق دوم:ایات29تا36
✳️سیاق اول :
دسته اول:ایات1تا6: معرفی کسانیکه مطففین هستند
دسته دوم:آیات7تا17: درباره فجار که فاجران چه کسانی هستند و رابطه ای که با مطففین دارند.
دسته سوم :آیات18تا 28:بیان ابرار که دربرابر فجار هستند و عملکردنیکویی دارند.
✳️سیاق دوم:
دسته دوم:آیات 29 تا33:بحث رفتارهای فجار در دنیاست.
دسته دوم:آیات 34تا36:موضوع قیامت است.
🔖نکته:انسانها اجتماعی آفریده شده اند و یکی از مهمترین رفتارهای جمعی، ارتباطات مالی هست لذا در باره ارتباطات مالی باید اخلاق اقتصادی و احکام اقتصادی را رعایت کرد.
جهت مطالعه بیشتر می توانید کتاب تربیت اقتصادی را مطالعه کنید.
✳️دسته اول از سیاق اول:تهدید مطففین و بیان صفات آنان
🌸آیه1: وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ
🔺معنای واژه ویل
واژه ویل یکی از خطرناکترین واژه هایی است که درمسائل قرانی مطرح هست.
1-به معنای نفرین
خداوند نفرین می کند کسانی را که رفتارهای غلط دارند.
🌿خداوند 2سوره را باویل شروع نموده است:همزه و مطففین: هر دو سوره در حوزه رفتار است.
در سوره همزه، ابروی مردم مدنظر هست. زیرا با عیب جویی ابروی یک انسان می رود.
در سوره مطففین، بحث مال مردم است.
یعنی ابروی مردم و مال مردم بسیار مهم است.
نفرین شامل کسانی است که اولا باعث سقوط خودشان و ثانیا باعث سقوط جامعه می شوند.
2-ویل:نام چاهی در جهنم است.
نتیجه رفتارهای غلط انسان باعث می شود که جایگاه انسان در جهنم باشد.
مطففین: از ریشه طفف، کم کردن حق هر چیزی را گویند.
🔺کم فروشی هرچیزی را شامل می شود که با توجه به آیات بعدی مصداق بارز آن حوزه اقتصادی است.
خداوند تهدید می کند کسانی را که کم فروشی می کنند.
🌸آیه2:الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿٢﴾
یستوفون:کامل هر چیزی را طلب می کنند.
وقتی چیزی را می خواهند از مردم بگیرند، کامل می گیرند.
🌸آیه3:وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ
وقتی می خواهند چیزی را کلی یا جزئی، بفروشند، کم می گذارند.و این سنگ بنای بسیاری از مشکلات است.
❓❓چرا در آیه2 فقط کلمه کیل ذکرشد اما در ایه 3 کیل و وزن هردو ذکر شده است؟
در زمان خرید، جنس را کلی می خرند. و در زمان فروش، کلی یا جزئی می فروشند.
در آیه2و3مطففین را از نظرفتاری توضیح میدهد.
🌸آیه4:أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ
🌸آیه5:لِيَوْمٍ عَظِيمٍ
🌸آیه6:يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ
🍃در این آیات حوزه مباحث اعتقادی مطففین بیان می شود.
آیا اینها گمان و فکر نمی کنند که برانگیخته می شوند.
معلوم می شود ریشه رفتار غلط اجتماعی در حوزه اقتصاد، بخاطر ضعف اعتقادی نسبت به بحث معاد است.
در ان روزی که دارای حوادث بسیار بزرگی است.
روزی که مردم برای پاسخگویی اعمالشان در برابر خدا می ایستند.
🍃انسانی که باور قلبی به معاد داشته باشد، جرات گناه نمی کند.
🔰جمع بندی:خداوند با ویل بحث را شروع و رفتار مطففین و اعتقادات آنان را توصیف می کند.تا اخلاق بد اجتماعی را به مردم تذکر دهد.
📚تکلیف:تعریف فجار و ابرار رابیان کنید.
🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿
🆔@quranlive
ج18خا2_99.9.12.mp3
7.16M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه18
🍀🌿موضوع: ویژگی دورانهای چندگانه زندگی
👤مدرس: #حجه_الاسلام_فیض_آبادی
🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━
✅#خلاصه_کرسی_خانواده_قرآنی۲
💬 جلسه: هجدهم
🗓 تاریخ:۹۹/۹/۱۲
✅موضوع: ویژگی دوران های چندگانه زندگی
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━
❇️ تقسیم بندی دوره های سنی کودکان
۱_ کودکی
۲_ نوجوانی
۳_ جوانی
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
🍃❇️توصیف سه گروه سنی از منظر علم روانشناسی
❇️در دوران کودکی بهترین روش برای تربیت کودک ، بررسی رفتار پدر و مادر است. بیش از هفتاد و پنج درصد تربیت کودکان محصول رفتار پدر و مادر است. رفتار والدین و تعاملات آنها با یکدیکر بر روی کودک اثر دارد. بنابراین پدر و مادر باید رفتارهای دینی را زیبا جلوه دهند .
❇️ دوران نوجوانی ، دوران بحران هویت است. در دوران کودکی فرزند متکی به پدر و مادر است و در دوران جوانی فرزند استقلال دارد و روی پای خود می ایستد . دوران نوجوانی حدفاصل بین دوران کودکی و جوانی است .
🌱پدر و مادر در دوران نوجوانی باید به فرزند :
۱_ شخصیت و کرامت بدهند .شخصیت بخشی به فرزند در دوران نوجوانی باید دینی و معنوی باشد .
۲_ فرزند را در کارها مشارکت دهند. فرزند نباید بیکار باشد. باید در کارهای مذهبی و دینی مشارکت داشته باشد.
❇️ در دوران جوانی انسان عقل گرا است و به دنبال استدلال است. شبهات جوان را احاطه میکنند ، پدر و مادر باید در این دوران با صبر و حوصله پاسخگوی سوالات دینی فرزند خود باشند.
🍃چگونه جوان را جذب دین کنیم؟
باید افکار جوان تغییر کند ، جوان در سن جوانی بر مبنای فکر و عقل پیش میرود و رفتار میکند و تغییر افکار جوان موجب تغییر رفتار او میشود.
🍃چگونه در جوان میتوان نفوذ پیدا کرد؟
از طریق نفوذ در تمایلات و خواسته های او .
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
🍃❇️توصیف سه دوره سنی از منظر روایات
۱_هفت سال اول (فرزند سید و پادشاه است)
۲_(هفت سال دوم ، فرزند عبد است)
۳_(هفت سال سوم ، فرزند وزیر است)
✳️در هفت سال اول کودک سیادت دارد ، امر و نهی کردن و تنبه کردن او خطرناک است.تربیت دینی در کودکی مبتنی فطرت است . کودک دارای فطرت توحیدی است . زمانی که بخواهیم کودک را تربیت دینی کنیم باید روی فطرت او کارشود. باید فطرت احیاء شود و زنده بماند. دوران کودکی زمان جوانه زدن فطرت فرزند است.
✳️در هفت سال دوم فرزند عبد است .والدین باید در این دوران مراقب فطرتی که جوانه زده باشند . نوجوان را باید بر اساس قاعده و قانون امر و نهی کرد . باید اورا در کارها مشارکت داد و به او شخصیت بخشید .دوران نوجوانی دوران تثبیت رفتارهاست.
✳️در هفت سال سوم فرزند وزیر است . دوران جوانی دوران اجتهاد فطرت است. جوان استقلال فکری دارد باید با او مشورت شود . جوانی دوران ایده پردازی است. ایده پردازی ارتباط مستقیم با پرورش استعداد در جوان دارد.
جوان باید استقلال فکری،کاری و مالی داشته باشد.
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
🍃❇️ دسته بندی گروه های سنی بر اساس قرآن
✳️دوران قبل از سن تکلیف
✳️دوران بعد از سن تکلیف
دغدغه ی والدین در تربیت دینی فرزندچیست؟
الف : فرزندمان دیندار شود
ب: فرزندمان تظاهر به دین نماید
مورد الف مد نظر است
آموزش دین به کودک با تربیت دینی متفاوت است و دادن اطلاعات دینی و آموزش دین به کودک دادن با تربیت دینی دو مقوله از هم جدا هستند .در تربیت دینی اول باید بدانیم دین چیست.
🌱آیه ۲ سوره مبارکه جمعه ویژگی های متدین را بیان میکند.آموزش دین در کنار اندیشه آمده است. دین باید همراه با اندیشه آموزش داده شود. نتیجه ی دین بدون اندیشه پیروی از خرافات و ترک رفتارهای دینی است.
در کنار دین بحث تزکیه آمده است . تزکیه یعنی پرورش دینی فرزند . دین، اندیشه و تزکیه باید کنار هم باشند.
اگر این سه عنصر در تربیت کودک رعایت نشود کودک دین دان میشود ولی دیندار نه .
📚 تکلیف : چند مورد از رفتارهای مثبت و منفی والدین را که در دوران کودکی بر روی کودک اثر دارد بیان کنید؟ در چه کارهایی می توان نوجوان را مشارکت داد ؟ چند کار برای نحوه نفوذ در جوان و تغییر رفتار او مثال بزنید.
🌿🍀🍃✾🍀✾🍃🍀🌿
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━
📝#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_نهج_البلاغه
💬 جلسه: یازدهم
🗓 تاریخ:۹۹/9/16
🔶 موضوع: حقیقت دنیا
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━
بسم الله الرحمن الرحیم
🌼حکمت:9وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا أَقْبَلَتِ الدُّنْيَا عَلَى أَحَدٍ، أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَيْرِهِ، وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ، سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِه.
زمانیکه دنیا به کسی رو کند، خوبیهای دیگران را به او عاریه می دهد. اگر دنیا پشت کند،خوبیهایش را از او می گیرد.
👈نکته مهم: طبیعت دنیا اینست که گاهی به کسی رو می کند و گاهی به کسی پشت می کند.
اعارته:عاریه می دهد
محاسن:ج حسن:خوبیها
نمی فرماید همه خوبیها به او رو می کند بلکه می فرماید عاریه می دهد.
اگر گاهی دنیا اقبال و ادبار دارد، طبیعت دنیاست نه اینکه به معنای ان باشد که راه را اشتباه رفته ایم.
🌼حکمت64: وَ قَالَ (علیه السلام): أَهْلُ الدُّنْيَا كَرَكْبٍ يُسَارُ بِهِمْ، وَ هُمْ نِيَامٌ.
اهل دنیا مثل کاروان (سوارانی) هستند که حرکت داده می شوند ولی همه اینها خوابند.
نیام:جمع نوم
اهل دنیا به کاروان تشبیه شده اند یعنی فکر می کند که هستند درصورتیکه دارند او را میبرند.
اگر می برندش چرا متوجه نمی شود: چون خواب است.
🌼حکمت131
وَ قَالَ (علیه السلام) -وَ قَدْ سَمِعَ رَجُلًا يَذُمُّ الدُّنْيَا-: أَيُّهَا الذَّامُّ لِلدُّنْيَا الْمُغْتَرُّ بِغُرُورِهَا [الْمُنْخَدِعُ] الْمَخْدُوعُ بِأَبَاطِيلِهَا، أَ [تَفْتَتِنُ] تَغْتَرُّ [بِهَا] بِالدُّنْيَا ثُمَّ تَذُمُّهَا؟ أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ؟ مَتَى اسْتَهْوَتْكَ أَمْ مَتَى غَرَّتْكَ؟ أَ بِمَصَارِعِ آبَائِكَ مِنَ الْبِلَى أَمْ بِمَضَاجِعِ أُمَّهَاتِكَ تَحْتَ الثَّرَى؟ كَمْ عَلَّلْتَ بِكَفَّيْكَ وَ كَمْ مَرَّضْتَ بِيَدَيْكَ؟ تَبْتَغِي لَهُمُ الشِّفَاءَ وَ تَسْتَوْصِفُ لَهُمُ الْأَطِبَّاءَ غَدَاةَ، لَا يُغْنِي عَنْهُمْ دَوَاؤُكَ وَ لَا يُجْدِي عَلَيْهِمْ بُكَاؤُكَ، لَمْ يَنْفَعْ أَحَدَهُمْ إِشْفَاقُكَ وَ لَمْ تُسْعَفْ فِيهِ بِطَلِبَتِكَ
امام علیه السلام شنيد مردى در محضرش نكوهش دنيا مىكند (در حالى كه از غافلان بود) به او فرمود : اى كسى كه نكوهش دنيا مىكنى تو خودت تن به غرور دنيا دادهاى و به باطلهاى آن فريفته شدهاى (عيب از توست نه از دنيا) تو خود فريفته دنيا شدهاى سپس دنيا را مذمت مىكنى (و گناه را به گردن آن مىافكنى؟) تو ادعا مىكنى كه دنيا بر تو جرمى روا داشته يا دنيا چنين ادعايى بر تو دارد؟ چه زمانى دنيا تو را به خود مشغول ساخت، يا كى تو را فريب داد؟ آيا به محلى كه پدرانت به خاك افتادند و پوسيدند تو را فريب داده؟ يا به خوابگاه مادرانت در زير خاك؟ چهقدر با دست خود به بيماران پرداختى و چهقدر آنها را پرستارى كردى؟ درخواست شفا براى آنها مىكردى و از طبيبان، راه درمان آنها را مىخواستى، در آن روزهايى كه داروىِ تو به حال آنها سودى نداشت و گريه تو فايدهاى نمىبخشيد، و دلسوزى آميخته با ترس تو براى هيچ يك از آنها سودى نداشت و كوششها و كمكهايت براى آنها نتيجهاى نمىداد.
🌼حکمت:251وَ قَالَ (علیه السلام): مَرَارَه الدُّنْيَا، حَلَاوَهُ الْآخِرَةِ؛ وَ حَلَاوَه الدُّنْيَا، مَرَارَهُ الْآخِرَه.
تلخكامى دنيا، شيرين كامى آخرت است و شيرين كامى دنيا، تلخكامى آخرت.
تلخکامی دنیا به شرط اینکه ایمان داشته باشیم و عمل صالح انجام دهیم و صبور باشیم ، در اخرت فاید خواهد داشت و گرنه صرف تلخی دنیا ،اخرت خوشی نخواهد بود و اینگونه نیست که هر خوشی حلالی در دنیا موجب عقاب در اخرت گردد.
📚تکلیف:معنای عاریه را در حکمت9 بنویسید.
ادامه سخن امام علی السلام « الناس نیام ...»را بنویسید.
منظور امام (علیه السلام)از موعظه دنیا در حکمت131چیست؟
باتوجه به حکمت133مردم به چند دسته تقسیم می شوند؟
منظور از از جهل، غبن و عجز در حکمت384 چیست؟
🍃🌻🍃✾🌼✾🍃🌻🍃
🆔 @quranlive
قسمت دوم سوره مطففین99.9.17.mp3
16.17M
🎙صوت:#تدبر_در_قرآن3_جلسه9
️🌸🌿موضوع: سوره مبارکه مطففین.قسمت 2
👤مدرس: #حجه_الاسلام_ویژه
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🔰#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن3
💬 جلسه: نهم
🗓 تاریخ:99/9/17
📚موضوع: تدبر در سوره مطففین(قسمت دوم )
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
بسم الله الرحمن الرحیم
سوره مطففین
📝دسته سوم:آیات7 تا17:تبیین نامه فجار در سجین
🌸كلَّا إِنَّ كِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ ﴿٧﴾
بدرستیکه کتاب فجار در سجین است.
🌿با کلا بیان می کند که اینگونه نیست که انسان حقوق دیگران راضایع کند وکم فروشی نماید و تصور کند که نتیجه عملش را نخواهد دید.
هر فعلی که انجام میدهیم اثر دنیوی، برزخی و اخروی دارد.
❓فاجر کیست؟
فجر به معنای شکافتن است. فاجر کسی است که با فعلی که انجام داده (کم فروشی) باعث شکاف در جامعه شده است.
فاجر باعث دور شدن انسانها از یکدیگر، شکاف طبقاتی و .. می شود.
انفاق از نفق به معنای سوراخ گرفته شده و به مالی گفته می شود که فاصله را از بین می برد.
سجین: سجن به معنای زندان
🌸ومَا أَدْرَاكَ مَا سِجِّينٌ ﴿٨﴾
چه کسی آگاه کرد تورا سجین چیست؟
🔺معنای ماادراک: بعضی از مسائل با قوه عقل فهمیده می شود اما برخی مسائل بخصوص ماوارءالطبیعه را با قوه تعقل نمی توان به آن رسید و باید به نقل یعنی وحی مراجعه کرد.
🌸كتَابٌ مَرْقُومٌ ﴿٩﴾
کتابی نوشته شده است و رقم خورده است.
مرقوم: نوشته ای که برجسته و یا فرورفته باشد و از بین نمی رود.
🔺منظور از کتاب، نامه اعمال است که کاملا نوشته و تثبیت شده است.
از کم فروشان به فجار نام برده شده است.
🌸ويْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ ﴿١٠﴾الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ ﴿١١﴾
وای بر مکذبین که روز قیامت را تکذیب می کنند.
🔺انواع تکذیب: 1.تکذیب قولی. 2.تکذیب عملی: ظواهر دین را حفظ اما در عمل تکذیب می کند.
تکذیب کم فروشان، تکذیب عملی است.
🌸ومَا يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ ﴿١٢﴾
و آن را جز هر متجاوز گناه پیشه تکذیب نکند،
🔺معتد به حقوق اجتماعی دیگران تجاوزمی کند.
کسانیکه به حقوق اجتماعی دیگران تجاوزمی کنند.همان کسانی اند که روز قیامت را تکذیب می کنند پس وای بر آنان.
یکی از گناهان اجتماعی کم فروشی است.
🌿اثیم:گناه فردی : به خودش ظلمی می کند.
اثم:به معنای سقوط و گناه باعث سقوط می شود.
🌸إذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ ﴿١٣﴾
زمانیکه آیات بر آنان تلاوت می شود می گویند: افسانه های گذشتگان است.
افسانه:بافته های ذهنی یک انسان است. و مبتنی بر عدم واقعیت است.
🌸كلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿١٤﴾
این چنین نیست که می گویند، بلکه گناهانی که همواره مرتکب شده اند بر دل هایشان زنگار بسته است
🔺با کلا سخن کافران را رد می کند و می فرماید حرف در انان اثر نمی گذارد چون بر اثر گناهان دلهایشان زنگار گرفته است.
گناه عدم طهارت است اگر انسان به سمت گناه برود ، نمی تواند مطالب را خوب بفهمد و حقایق را ببیند.
🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿
🆔@quranlive
صدا ۱۲۹---.mp3
7.86M
🎙صوت:#صحیفه_سجادیه_جلسه16
❄️🌿موضوع:دعای هشتم صحیفه سجادیه
👤مدرس: #حجه_الاسلام_غفوری_منش
🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿━•═•━
❄️#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_صحیفه_سجادیه
💬 جلسه: شانزدهم
🗓 تاریخ:۹۹/۹/۱۸
❄️ موضوع: دعای هشتم
━•═•━🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿━•═•━
💠أَوْ نَرُومَ مَا لَيْسَ لَنَا بِحَقّ
🔹خدایا به تو پناه میبریم در مورد آنچه که در آن حقی نداریم آن را از تو طلب کنیم.
✓ کلمه نَرُومَ به معنای قصد و طلب کردن است .
🌀 ادعای غیر از حق یعنی اینکه انسان درجاهایی که حقی و شایستگی ندارد مدعی شود که در آنها دارای حق و شایستگی است ، مانند برخی که خودشان را صاحب کرامت معرفی میکنند در حالی که کرامتی ندارند .
برخی از افراد نیز هستند که ادعای سیادت و پیوند با اهل بیت علیهم السلام را دارند که ادعایی بدون حق است.
انبیاء و اولیاء الهي مردم را به سوی خدا دعوت می کرده اند، افرادی که مردم را به سوی خودشان دعوت میکنند مدعی هستند.
💠 أَوْ نَقُولَ فِي الْعِلْمِ بِغَيْرِ عِلْمٍ
🔹خدایا به تو پناه میبریم از اینکه بدون علم حرف و سخنی را بگوییم که در آن هیچ علم و دانشی نداریم.
🌀 یکی از بزرگترین عوامل اختلاف در جامعه این است که مردم مدیریت کلام و زبان ندارند و از روی حدس و گمان صحبت میکنند.
🔹در سوره اسراء خداوند نهی می کند و می فرماید از آنچه که نسبت به آن اطلاعی ندارید پیروی نکنید .
انسان باید موقعیت شناس باشد و هر سخنی را بر زبان نیاورد.
💠 وَ نَعُوذُ بِكَ أَنْ نَنْطَوِيَ عَلَى غِشِّ أَحَدٍ
🔹خدایا به تو پناه میبریم از اینکه در دل پنهان کنم خیانت و فریب را
✓ کلمه نَنْطَوِيَ یعنی پنهان کردن و پوشاندن است(چیزی که انسان در دلش پنهان میکند)
✓ کلمه غِشِّ متضاد واژه نصح است نصح یعنی یکدست و خالص ، غش یعنی باطل را با حق مخلوط کردن.
نصیحت یعنی خیرخواهی ، خیر خواه برادر دینی خود بودن ، خیرخواهی یا قلبی یا زبانی و یا عملی است . برخی خیر خواهی را فقط در زبان خلاصه کرده اند.
غش یعنی خیانت و عدم خیرخواهی(خیرخواه دیگران نبودن)
💠 وَ أَنْ نُعْجِبَ بِأَعْمَالِنَا
🔹خدایا پناه میبریم به تو از اینکه عجب نسبت به اعمالمان داشته باشیم
✓ کلمه عْجِبَ یعنی انسان به نفس خودش اعجاب و شگفتی داشته باشد .
✓ در فارسی عجب یعنی خودپسندی
🌀 علمای علم اخلاق عجب را دو نوع می دانند:
۱_ انسان نسبت به صفاتی که دارد خودنمائی کند
۲_ انسان نعمتی را که دارد به آن نعمت تکیه کند و نعمت دهنده را فراموش کند . یعنی خدا را فراموش کند و همه چیز را از خود بداند.
🔘 تفاوت عجب با تکبر
عجب مقدمه صفت تکبر است ، تکبر از عجب و خودپسندی شروع میشود اما در عجب تکبری وجود ندارد. من در پیش خودم خودپسند هستم و خودم را با دیگران مقایسه نمیکنم اما زمانی که خودم را با دیگران مقایسه کردم میشود تکبر مثلا من نسبت به دیگران زیبا هستم .
در عجب انسان نسبت به عملی که انجام داده شادمانی پیدا میکند که کاذب است.
📚 تکلیف : تفاوت بین عجب و ادلال چیست ؟
🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿
🆔@quralive