━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🔰#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن3
💬 جلسه: دهم
🗓 تاریخ:99/9/24
📚موضوع: تدبر در سوره مطففین(قسمت سوم )
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
بسم الله الرحمن الرحیم
📝ادامه دسته دوم از سیاق اول
🌸كلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ ﴿١٥﴾
فجار کسانی هستند که بواسطه گناه و در نتیجه عملشان، روز قیامت در حجاب می روند و متوجه رحمت الهی نمیشوند.
🌸ثمَّ إِنَّهُمْ لَصَالُوا الْجَحِیمِ ﴿۱۶﴾
بخاطر محرومیت از رحمت الهی، سختترین شرایطها برایشان ایجاد می شود . سختترینش اینست که از قرب الهی دور هستند. این گروه سرانجام وارد جهنم می شوند.
🌸ثمَّ یُقَالُ هَذَا الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ ﴿۱۷﴾
سپس به انها گفته می شود این همان چیزی است که زمانیکه پیامبران تذکر میدادند تکذیب می کردید.
📝دسته سوم :آیات18تا 28
صفات ابرار را در ده ایه بیان می کند زیرا یکی از مباحث تربیتی اینست که حالت قیاس ایجادکنیم یعنی خوبان و بدان را باهم مقایسه کنیم.
ابرار به معنای اینکه عملکرد خوبی دارند.
🌸کلَّا إِنَّ کِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِی عِلِّیِّینَ ﴿۱۸﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا عِلِّیُّونَ ﴿۱۹﴾ کِتَابٌ مَرْقُومٌ ﴿۲۰﴾
نامه اعمال ابرار در علیون است. چه چیزی تو را به حقیقت علیون اگاه کرده است؟و کتابی که رقم خورده
🌸یشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ ﴿۲۱﴾
انرا می بینند کسانیکه مقربند و این حس خوبی دارد وقتی انسان عملی را انجام می دهد مقربین درگاه الهی او را می بینند.
🌸إنَّ الْأَبْرَارَ لَفِی نَعِیمٍ ﴿۲۲﴾
ابرار را می بینی که در نعیمند. «فی» یعنی غرق درنعمتند .
🌸علَى الْأَرَائِکِ یَنْظُرُونَ ﴿۲۳﴾ تَعْرِفُ فِی وُجُوهِهِمْ نَضْرَهَ النَّعِیمِ ﴿۲۴﴾
برتختهایی نشسته اند و نگاه می کنند.وقتی به چهره های انان نگاه می کنی شادی را در چهره های انان می بینی.
زیرا چهره نشان دهنده حقایق وجودی انسان است.
🌸یسْقَوْنَ مِنْ رَحِیقٍ مَخْتُومٍ ﴿۲۵﴾ خِتَامُهُ مِسْکٌ وَفِی ذَلِکَ فَلْیَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ ﴿۲۶﴾
می نوشند از شراب نفیسی که سرببسته است. با مشک مهمورشده و بسته شده است.در این نعمتهایی که گفته شد بریکدیگر باید پیشی بگیرند و تلاش کنند ونفس نفس بزنند.
🌸ومِزَاجُهُ مِنْ تَسْنِیمٍ ﴿۲۷﴾ عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ ﴿۲۸﴾
مزه ان نوشیدنی ازتسنیم است.تسنیم چشمه ای است که مقداری از ان در رحیق مختوم ریخته شده است.
معلوم می شود مقربین ،گروهی دیگرند که چشمه ای به نام تسنیم دارند.
📝سیاق دوم:آیات29تا36
دسته اول:آیات29تا33
دسته اول سیاق قبل بحث فجاربود و در این دسته رفتار اجتماعی فجار را با مومنین بیان می کند.
گاهی اوقات انسانها در رفتارهای اجتماعی کم فروشی می کنند . تحقیر دیگران نوعی کم فروشی است.
🌸إنَّ الَّذِینَ أَجْرَمُوا کَانُوا مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا یَضْحَکُونَ ﴿۲۹﴾ وَإِذَا مَرُّوا بِهِمْ یَتَغَامَزُونَ ﴿۳۰﴾ وَإِذَا انْقَلَبُوا إِلَى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَکِهِینَ ﴿۳۱﴾
کسانیکه گناهکارند نسبت به کسانیکه ایمان دارند انان را تمسخر می کنند یعنی در رفتارهای اجتماعی کم فروشی می کنند.
وقتی سمت خانواده هاشان می روند پشت سر انان شادی می کنند.
🌸وإِذَا رَأَوْهُمْ قَالُوا إِنَّ هَؤُلَاءِ لَضَالُّونَ ﴿۳۲﴾
وقتی مومنان را می بییند می گویند اینها گمراهند.
انسانهایی که در مسیر درست قرار می گیرند نباید از تمسخرو قضاوتهای دیگران دلگیر شوند.
🌸ومَا أُرْسِلُوا عَلَیْهِمْ حَافِظِینَ ﴿۳۳﴾
ما این مجرمین را متولی و حافظ مومنان نفرستاده بودیم .
📝دسته دوم:آیات 34تا36
🌸فالْیَوْمَ الَّذِینَ آمَنُوا مِنَ الْکُفَّارِ یَضْحَکُونَ ﴿۳۴﴾ عَلَى الْأَرَائِکِ یَنْظُرُونَ ﴿۳۵﴾هَلْ ثُوِّبَ الْکُفَّارُ مَا کَانُوا یَفْعَلُونَ ﴿۳۶﴾
در روز قیامت، استفهامی همراه با استهزا که در واقع تجسم عمل خودشان است بیان می کند ایا انها اثر اعمالشان را به عنوان پاداش دریافت کردند.
🔰جمع بندی: خداوند در سوره مطففین در دوسیاق که درسیاق اول تهدید شدید کم فروشان بود بدلیل کم فروشی اقتصادی و سیاق دوم کم فروشی رفتار اجتماعی است. به انان هشدار داده و ریشه این کم فروشها و تحقیرها را تکذیب معاد بیان می کندو نتیجه می گیرد که حالا بچشید انچه را که تکذیب می کردید.
📚تکلیف: دلیل ابتلای انسانها چیست؟
🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿
🆔@quranlive
ج17صحیفه-99،9،25.mp3
7.83M
🎙صوت:#صحیفه_سجادیه_جلسه17
❄️🌿موضوع:دعای هشتم صحیفه سجادیه
👤مدرس: #حجه_الاسلام_غفوری_منش
🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿━•═•━
❄️#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_صحیفه_سجادیه
💬 جلسه: هفدهم
🗓 تاریخ:۹۹/۹/۲۵
❄️ موضوع: دعای هشتم
━•═•━🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿━•═•━
🔹در جلسه ی قبل صفت عجب توضیح داده شد و در این جلسه بحث را کامل و به ادامه ی شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه می پردازیم.
💠 دو تعریف از عجب
۱_ زمانی که نعمت و یا صفتی در انسان خیلی بزرگ باشد،این صفت کمال یا واقعا در انسان وجود دارد و یا اینکه صفت زشتی است و انسان گمان میکند برایش کمال است. آنگاه دچار عجب در رفتار میشود.
۲_ انسان نعمتی را بزرگ بداند بدون اینکه توجه ای به نعمت دهنده داشته باشد. این نوع عجب حالت نفسانی دارد.
🌀 بدترین نوع عجب
بدترین نوع عجب این است که انسان عمل زشت خود را زیبا ببیند ، زیبا جلوه کردن گناه از کارهای شیطان است.
ریشه عجب توهم است. انسان گمان میکند عملش زیبا و خوب است.اما در واقع زشتی است که در چشم انسان زیبا جلوه کرده است.
💠 تفاوت عجب و تکبر
عجب ریشه تکبر است ، عجب زمانی اتفاق می افتاد که انسان خودش را با خودش مقایسه میکند و نگاه واقع بینانه به شخصیت خود ندارد.اما در تکبر انسانی که عجب دارد خودش را با دیگران مقایسه میکند. خودش را برتر از دیگران میداند و به مرحله ی تحقیر کردن دیگران میرسد.
💠 تفاوت عجب با ادلال
ادلال یعنی انسانی که عجب دارد وارد مراتب دیگری میشود و نه تنها به خودش می بالد بلکه دارای چند صفت دیگر نیز می باشد. بر دیگران منت میگذارد و نسبت به دیگران متوقع است.به کارهای خود می بالد و انتظار دارد دیگران از او تشکر کنند. تشکر کردن را وظیفه مردم می داند و علاوه بر اینها دچار شادمانی کاذب میشود.
🌀انواع عجب
۱_ عجب درونی ، منشاء آن حالات درونی انسان است.
۲_ عجب بیرونی ، در اعمال انسان وجود دارد.
🔹یکی از آثار عجب توقف است ، انسان از توهم به توقف میرسد وتوقف باعت سقوط انسان به گناه و فساد میشود.
🔹دلیل عجب انسان ،ضعف توحید است زیرا انسان گمان میکند علت همهی کارها خودش هست ، همه را از جانب خود میداند و توفیقات الهی و اسباب خیر خدا را نادیده میگیرد.
🌀 آفات عجب
🔹اضطراب روحی ، وحشتناکترین تنهایی از نظر امام علی علیه السلام خودپسندی است، عجب برای انسان انزوا می آورد و انسان روابط اجتماعی اش با دیگر مردم قطع میشود.
🔹عجب دلیل کم خردی است
🔹عجب مانع رشد و فزونی است وانسان را متوقف میسازد.
🔹عحب باعث عدم قبولی اعمال انسان به درگاه خداوند میشود.
💠 وَ نَمُدَّ فِي آمَالِنَا
🔹خدایا به تو پناه میبریم از اینکه گرفتار مد در عمل شویم. (گرفتار آرزوهای طولانی)
• کلمه نَمُدَّ از واژه ی مُدَّ به معنای طولانی کردن است.
• کلمه آمَالِ یعنی آرزو
طبق روایات انسانی که آرزو ندارد انسان موفقی نخواهد شد.انسان باید آرزوها را تبدیل به اهداف کند و به سوی آنها حرکت کند. انگیزه ی بسیاری از رفتارهای ما در زندگی آرزوها هستند.گرفتار آرزوهای طولانی شدن یعنی اینکه نگاه غیر واقع بینانه به آرزو داشتن.
🌀 سه جنبه منفی در آرزوها
۱_ نپختگی آرزو ، انسان آرزو داشته باشد بدون توجه به توانایی ها ،مقدورات، جایگاه، امکانات و ظرفیت خودش
(نسنجیده آرزو داشتن)
۲_ انسان آرزو داشته باشد ولی برای رسیدن به آن تلاش نکند.رسیدن به موفقیت نتیجه تلاش است.
۳_ انسان بی و حد اندازه آرزوی خودش را تصور کند، آرزوهای طولانی باعث میشوند ابتدا انسان از مسیر درست خارج شود و سپس باعث میشود یاد آخرت را فراموش کند.
💠 وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ السَّرِيرَةِ
🔹خدایا به پناه میبریم از اینکه بدیهایی که درون ما است آشکار شوند.
• کلمه سُوءِ به معنای بدی است.
• کلمه السَّرِيرَةِ به معنای هر چیزی را که انسان در دلش پنهان میکند .
🔹سریره دو نوع است
سوء سریره (پنهان داشتن عقاید نادرست) ، حسن سریره(پنهان داشتن عقاید درست)
در این بخش از دعا سوء سريره مد نظراست. حضرت می فرمایند خدایا به تو پناه می برم از اینکه بدی های من که در درون من پنهان هستند آشکار شوند. سنت خدا این است که زشتی یا زیبائی که انسان در درون خودش پنهان میکند بالاخره آشکار میشود،و در عمل او نشان داده میشود.
🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿
🆔@quralive
خانواده قرانی۲,تربیت کودک.mp3
6.96M
🎙صوت:#خانواده_قرآنی_جلسه20
🍀🌿موضوع: شیوه های دعوت به دین
👤مدرس: #حجه_الاسلام_فیض_آبادی
🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━
✅#خلاصه_کرسی_خانواده_قرآنی۲
💬 جلسه: بیستم
🗓 تاریخ:۹۹/۹/۲۶
✅موضوع: شیوه های دعوت به دین(قسمت اول)
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━
🌿جلسه ی قبل شرح آیات ۱۲ تا ۱۷ سوره لقمان بیان شد و در این جلسه به ادامه ی شرح آیه ۱۷ و ۱۸ میپردازیم.
❇️ يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ«۱۷»
اى فرزندم نماز را برپا دار و به كار پسنديده وادار و از كار ناپسند باز دار و بر آسيبى كه بر تو وارد آمده است شكيبا باش اين [حاكى] از عزم [و اراده تو در] امور است «۱۷»
🍃مصادیق صبر
۱_ صبر در مقابل تنوع طلبی ، در مسائلی که تنوع وجود دارد انسان باید صبر کند
۲_ صبر در مقابل برخورد بد دیگران
۳_ صبر در مقابل تجملات دیگران و اینکه حسرت دارائی دیگران را نخوریم
۴_ صبر در مقابل گناه
۵_ صبر در مقابل دشمن، گاهی اوقات دشمن را برای کودک زیبا جلوه میدهیم . ذهن کودک را منفی میکنیم
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
❇️ وَلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ «۱۸»
و از مردم [به نخوت] رخ برمتاب و در زمين خرامان راه مرو كه خدا خودپسند جلوه گر را دوست نمى دارد «۱۸»
🌱 رفتار اجتماعی
در دوران کودکی باید نحوه ی تعامل با مردم را به کودک آموزش داد. چون کودک در جامعه زندگی میکند و رشد و نمو پیدا میکند .
• کلمه تُصَعِّرْ یعنی روی برگرداندن
• کلمه خَدَّ یعنی صورت
• کلمه نَّاسِ یعنی همه مردم
صعر یعنی حالتی از روی برگرداندن که همراه با غرور است، ریشه ضعف روابط اجتماعی به غرور برمیگردد.
🌱علل شکل گیری غرور در انسان
• ایجاد معیارهای اشتباه در خانواده ، معیارهای غلط باعث میشود فرد خودش را برتر از دیگران بداند.مثلا معیار برتری را ثروت می دانند.
• تلقین های اشتباه ، پدر و مادر به اشتباه از کودک و رفتارهای او تعریف نابه جا میکنند.
✳️وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا ، از روی غرور بر روی زمین راه مرو
• کلمه مَرَحًا یعنی شادی از روی غرور
🌱در مقابل راه رفتن با غرور راه رفتن متواضعانه است وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا_ آیه ۶۳ سوره فرقان_ و بندگان خاص خدای رحمان . آنان هستند که بر روی زمین به تواضع و فروتنی راه روند.
✳️ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ _ خدا خودپسند لافزن را دوست نمى دارد
• کلمه مُخْتَالٍ یعنی خودپسند ، فرد گمان میکند انسان بزرگی است و خود را برتر میداند.
• کلمه فَخُورٍ یعنی فخر فروش ، فردی که به دنبال جلوه گری است یعنی هر کاری را انجام میدهد تا دیگران او را ببینند.
🍃 راه درمان غرور
در دنیا سه مکتب تربیتی وجود دارد
۱_ مکتب دنیا گرایی
بر روی منافع دنیوی و ضررهای دنیوی مانور میدهد
۲_ مکتب آخرت محوری
رسالتش ترس از جهنم و علاقه مند کردن به بهشت است
۳_ مکتب عشق به خدا
بهترین مکتب همین است که منحصر به اسلام است . در این مکتب عشق به خدا را آموزش میدهد واینکه به خاطر خدا گناه و اشتباه نکنید. مکتب عشق تأثیرگذاری بسیاری دارد.
🍃 تفاوت مکتب ها
در مکاتب دنیا گرایی آلودگی وجود دارد ، ضرر و خطا وجود دارد . فرد مرتکب خطا میشود و بعد آن خطا را پاک میکند. اما در مکتب خداگرایی و عشق به خدا دفع گناه وجود دارد ، رفع گناه وجود ندارد .
دفع با رفع متفاوت است . رفع یعنی بیرون راندن ، دفع یعنی مانع ایجاد کردن .مانند نهی از منکر
مکتب عشق به خدا دفع گناه میکند یعنی نمیگذارد گناه وارد شود اما در مکتب بهشت و جهنم گناه می آید سپس میگویند توبه کنید که گرفتار آتش و جهنم نشوید.
مکتب عشق به خدا بر روی تربیت دینی و دعوت به فضائل و رفتارهای ارزشی تاثیر بسیاری دارد.
ادامه دارد⬇️⬇️⬇️
🌿🍀🍃✾🍀✾🍃🍀🌿
🆔@quranlive
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━
✅#خلاصه_کرسی_خانواده_قرآنی۲
💬 جلسه: بیستم
🗓 تاریخ:۹۹/۹/۲۶
✅موضوع: شیوه های دعوت به دین (قسمت دوم)
━•═•━🌿🍀🍃❀🍀❀🍃🍀🌿━•═•━
❇️ وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ «۱۹»
و در راه رفتن خود ميانه رو باش و صدايت را آهسته ساز كه بدترين آوازها بانگ خران است«۱۹»
🍀 وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ _ در راه رفتنت میانه رو باش
این موضوع فقط در راه رفتن خلاصه نمیشود تعادل و میانه رو بودن رو باید در همه ی رفتارها رعایت کرد.
نباید در تربیت ، کودک را افراطی و یا تفریطی پرورش داد ، کودک باید رفتار متعادل داشته باشد.
برخی مقدس مآب هستند برخی آزاد و رها هستند . در تمام عرصه های زندگی باید اعتدال داشت.
🍀وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ _ صدایت را آهسته کن
در حرف زدن ادب را رعایت کن و داد نزن
🍀 چه کنیم فرزند ما متعادل باشد اعمال و رفتارش متعادل باشد؟
۱_ گام اول : شرک زدایی کنیم ، باید از لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ شروع کنیم
۲_گام دوم : ایجاد اندیشه ی توحیدی در کودک، بحث معاد برای فرزند بر مبنای حسابرسی اعمال بیان شود.
۳_ گام سوم : فرزند رابه اقامه نماز تشویق کنیم
اگر دو گام اول در فرزند درست نهادینه شود فرزند نماز خوان میشود . اگر گام سوم درست انجام شود فرزند امر به معروف و نهی از منکر میکند.
🍀مراحل شکل گیری شخصیت در کودک
۱_ شخصیت اعتقادی (توحید و معاد ، گامهای اول و دوم)
۲_ شخصیت عبادی (گام سوم)
۳_ شخصیت اجتماعی(گام چهارم)
افرادی که شخصیت عبادی ضعیفی دارند شخصیت اجتماعی آنان نیز ضعیف است . شخصیت اجتماعی فرزند از طریق امر به معروف و نهی از منکر شکل میگیرد
۴_ شخصیت روانی (صبر)
افراد منزوی در جامعه و افرادی که مسئولیت پذیر نیستند کسانی هستند که صبر و حوصله شان کن است .
۵_ شخصیت رفتاری نحوه ی تعامل با مردم ، مغرور نباشد و متواضع باشد
۶_ شخصیت معتدل
غرور از بین برود و تواضع جای آن را بگیرد سپس اعتدال می آید
🍀دو آسیب که باید از رفتار فرزند حذف شود
ابتدا غرور است ، فرزند باید متواضع تربیت شود
دوم اعتدال ، که باید در فرزند شد پیدا کند.
•••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
🌿 کلید واژه تربیت تزکیه است ، تزکیه یعنی پرورش ، رشد دادن و پاک کردن انسان از تمام آلودگی هایی که سبب ساز انحراف هستند.
🌿 نمونه های تزکیه و پرورش
• صدقه دادن سبب تطهیر و تزکیه میشود، دلکندن از مادیات انسان را پرورش میدهد.
• خانواده سالم ، انسان زمانی که خانواده سالم داشته باشد آلودگی های اجتماعی، فقهی و حقوقی از او دور میشود.
• اگر بدون دعوت جایی رفتید و کسی در منزل نبود وارد نشوید تا اینکه به شما اجازه بدهند و یا اگر به شما گفتند باز گردید ، برگردید این برا شما بهتره است. اثر تربیتی این موضوع در این است که انسان همیشه بین خودخواهی و خداخواهی درگیر است ، اگر ناراحت شد خودخواه است و اگر پذیرفت و برگشت میشود خدا خواه. بازگشتن غرور و خودخواهی را در انسان میشکند.
• کنترل چشم و حفظ چشم و پاکدامنی ، برخی از آلودگی مربوط به حریم محرم و نامحرم است که باید رعایت شود .
🍀 اثر پرورش مذهبی چیست؟
پرورش مذهبی فرزند سبب فلاح و رستگاری او میشود.
اگر انسان نفسش را تزکیه کند باعث ایجاد عوامل رشد در درون خود میشود و موانع رشد را میتواند برطرف کند.
نتیجه تزکیه رفتار مناسب است. انسان زمانی که پرورش پیدا کند رفتارهایش مذهبی میشود. رفتارهایی که در آنها آلودگی وجود ندارد.
🌿🍀🍃✾🍀✾🍃🍀🌿
🆔@quranlive
جلسه13،نهج البلاغه،99.9.30.mp3
9.86M
🎙صوت:#نهج_البلاغه_جلسه13
🌿🌻موضوع: ارزش و جایگاه دعا
👤مدرس: #حجه_الاسلام_حسینی
🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━
📝#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_نهج_البلاغه
💬 جلسه:سیزدهم
🗓 تاریخ:۹۹/9/30
🔶 موضوع: اهمیت و جایگاه دعا
━•═•━🌿🌻🍃❀🌼❀🍃🌻🌿━•═•━
📝جایگاه دعا:
🌼حکمت۱۳۵
🔸منْ أُعْطِيَ الدُّعَاءَ لَمْ يُحْرَمِ الْإِجَابَةَ
به هرکسیکه ۴ نعمت داده شد، از ۴ رحمت محروم نمی شود.
کسیکه به او دعا داده شد وقادر به دعا کردن است از اجابت محروم نیست.
❓منظور از اجابت چیست؟
خدا همیشه مجیب الدعوات است و جواب دعا را می دهد. شکل اجابت متفاوت است: اجابت همان دعا،دفع بلا،ذخیره اخرت و....
خدا همیشه قاضی الحاجات نیست اما همیشه مجیب الدعوات است.و بی توجه به بندگانش نیست.
🔸و مَنْ أُعْطِيَ التَّوْبَةَ لَمْ يُحْرَمِ الْقَبُولَ
کسیکه باب توبه به رویش باز است بخشیده می شود.
🔸و مَنْ أُعْطِيَ الِاسْتِغْفَارَ لَمْ يُحْرَمِ الْمَغْفِرَةَ،
کسیکه استغفاربه او داده شده محروم از مغفرت نمیشود.
🔸و مَنْ أُعْطِيَ الشُّكْرَ لَمْ يُحْرَمِ الزِّيَادَةَ.
کسیکه به اوشکر داده شده، از زیادشدن نعمت محروم نمی شود.
اگرمی خواهی مورد مغفرت خدا قرار بگیری توبه کن اگر میخواهی نعماتت زیاد بشود ،شکر کن .
🌼حکمت۱۴۶:
سُوسُوا إِيمَانَكُمْ بِالصَّدَقَةِ، وَ حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ، وَ ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ بِالدُّعَاءِ.
سوسوا: اداره و مدیریت کردن
با صدقه دادن ،ایمانتان را مدیریت کنید،مالتان را بازکات حفظ کنید.
از امواج بلا با دعاکردن در امان باشید.
🌼حکمت۱۵۰
...يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عُوفِيَ، وَ يَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ؛ إِنْ أَصَابَهُ بَلَاءٌ دَعَا مُضْطَرّاً، وَ إِنْ نَالَهُ رَخَاءٌ أَعْرَضَ مُغْتَرّاً
امام به فردی که از ایشان موعظه ای خواست فرمود:... از کسانی مباش که زمانیکه در عافیت است دچار عجب می شود وناامیدمیشود زمانیکه گرفتار میشود . اگر به او مصیبتی برسد دعا می کند در حال اضطرار و اگر اسایش و گشایشی به اوبرسد ،روبرمی گرداند.
دعا فقط برای زمانی که بر ما بلا نازل می شود، نیست بلکه در زمان گشایش و آسایش نیز باید دعا نمود.
🌼حکمت ۳۰۲
مَا الْمُبْتَلَى الَّذِي قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلَاءُ، بِأَحْوَجَ إِلَى الدُّعَاءِ الَّذِي لَا يَأْمَنُ الْبَلَاء.
آنكس كه به شدت به بلا مبتلاست از كسى كه مبتلا نيست ولى در هيچ لحظه ايمن از بلا نمى باشد، محتاجتر به دعا نيست.
کسیکه در رفاه و گشایش هست نیازمندتر به دعاست ، از کسیکه در بلاهست.
❓یکی از بهترین دعا ها چیست؟
🌼حکمت۲۷۶
اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ فِي لَامِعَةِ الْعُيُونِ عَلَانِيَتِي وَ تُقَبِّحَ ِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِي، مُحَافِظاً عَلَى رِثَاءِ النَّاسِ مِنْ نَفْسِي بِجَمِيعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ مِنِّي، فَأُبْدِيَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِي وَ أُفْضِيَ إِلَيْكَ بِسُوءِ عَمَلِي، تَقَرُّباً إِلَى عِبَادِكَ وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِك.
بار پروردگارا! به تو پناه مى برم از اينكه ظاهرم را در چشمها نيكو جلوه دهى وباطنم را در پيشگاهت زشت سازى؛ (به تو پناه مى برم از اين كه) بخواهم به وسيله اعمالى كه تو از آن خوب آگاهى، خوشبينى و احترام مردم را براى خويش حفظ كنم، ظاهر خوبم را براى مردم آشكار سازم و اعمال بدم را فقط تو بدانى، تا به بندگانت نزديك گردم و از رضا و خشنودى تو دور شوم.
🍃🌻🍃✾🌼✾🍃🌻🍃
🆔 @quranlive
جلسه اول سوره فجر .mp3
7.93M
🎙صوت:#تدبر_در_قرآن3_جلسه11
️🌸🌿موضوع: سوره مبارکه فجر.قسمت 1
👤مدرس: #حجه_الاسلام_ویژه
🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
🔰#خلاصه_کرسی_تدبر_در_قرآن3
💬 جلسه: یازدهم
🗓 تاریخ:99/10/1
📚موضوع: تدبر در سوره فجر(قسمت اول)
━•═•━🌿🌸🍃❀🌸❀🍃🌸🌿━•═•━
📝ساختارسوره مبارکه فجر
سوره فجر۳۰ ایه و سه سیاق دارد.
سیاق اول: ایات ۱تا۵
سیاق دوم: ایات۶ تا۲۶
سیاق سوم: ایات۲۷ تا۳۰
📝سیاق اول: ایات ۱تا۵
بسم الله الرحمن الرحیم
🌸والْفَجْرِ ﴿۱﴾
قسم به فجر.فجر آن لحظه ای که نورمی آید و ظلمت رامی شکافد.
🌸ولَيَالٍ عَشْرٍ ﴿۲﴾ وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ ﴿۳﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ ﴿۴﴾
وسوگند به شبهاى دهگانه و به جفت و تکوشب زمانیکه می اید و حرکت می کندو می رود.
ظلمت شب تمام می شود و روز خواهد آمد.
از پنج قسم بدست می اید که ظلمت و شب رفتنی است و روز خواهد آمد.
🌸هلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ ﴿۵﴾
استفهام تقریری است و اقرار می گیرد که ایا در این سوگندها نکته مهمی هست یانه؟
جهت هدایتی در این سیاق ، پایان شب سیه سپید است.
📝سیاق دوم شامل 3دسته می باشد:
دسته اول:ایات۶ تا۱۴
دسته دوم:ایات 15 تا ۲۰
دسته سوم: ایات ۲۱ تا26
🔹در دسته اول ،از ایه ۶ تا۱۴ دنیاگرایان طغیانگر را تهدید می کند.
🌸الَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ ﴿۶﴾ إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ ﴿۷﴾ الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ ﴿۸﴾
این سیاق با استفهام تقریری شروع شده است. ایا ندیدی که پروردگارت با قوم عاد چه کرد. اینان شهر باعظمتی داشتندکه مثل ان را درهیچ جا نمی بینید و تمدنی داشتند.
مشکل اصلی انان این بود که تفریحات ناسالمی داشتند .
🌸وثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ ﴿۹﴾
و ثمود سنگها را می شکافتند ، تکنولوژی را اگاه بودند.ومشکلشان این بود که تکیه برعلمشان داشتند.
🌸وفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ ﴿۱۰﴾
فرعون دارای قدرت بودند .
در این آیات سه قوم را ذکر میکند: عاد،ثمود و فرعون که اینان بخاط قدرت،ثروت و نعمتهایی که داشتند بجای اینکه به خدا نزدیک شوند،طغیان کردند و به حقوق یکدیگر تجاوز می کردند.
طغیان، تجاوز به حقوق دیگران و فقط به فکر خود بودن است.
🌸فأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ ﴿١٢﴾فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ ﴿١٣﴾
سرکشی زمینه افزایش فسادشان، شد .طغیانگری،فساد و دنیاگرایی جنبه های مشترک این سه قوم هست.
حالا مستحق عذاب سخت دنیوی هستند. تازیانه های عذاب را برانان فرو ریخت یعنی شدت عذاب الهی زیاد بود.
ایه ،استفهام آیه6 را تفسیر می کند.
دنیاگرایی که نتیجه اش طغیانگرایی و فساد است در دنیا هم دچار عذاب می شود.
🌸إنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ ﴿١٤﴾
بدرستیکه خداوند حتما مراقب اعمال بندگانش هست و انان را رصد می کند.
در دسته اول، ازسیاق دوم، سه قوم را مطرح می کند که دنیاگرایی،طغیان و فسادشان کاملا مشخص است و گرفتار عذاب دنیوی شدند.
🔹دسته دوم:ایات ۱۵ تا ۲۰
دوایه۱۵ و ۱۶ بینش،گفتمان و اعتقاد دنیاگرایان را بیان می کند. ایات ۱۷ تا ۲۰ عملکردشان را بیان می کند.
🌸فأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ﴿١٥﴾وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهَانَنِ ﴿١٦﴾
ابتلاء به معنای امتحان و ازمایش است.
ابتلاء می تواند اکرام و نعمت باشد و یا تنگ کردن روزی باشد. اسایش و یا سختی، ابتلاء می باشد.
گشایش و عدم گشایش هردو امتحان است.
✳️این دنیاگرایان اینگونه هستند که وقتی آنان را اکرام می کنیم، می گویند پروردگار من و خود را مستحق می دانند . و منیت دارند و شروع به فخر فروشی می کنند و این نعمت دلیل بربزرگی نیست بلکه برای ازمایش است.
واگر اینان را باسختی ابتلاء کنیم می گویند خدا ما را خوار کرده است.
✳️دنیاگرایی باعث می شود که ادمی ابتلائات گشایشی ونعمتی را حالت تعظیم ببیند و فخربفروشد و اگر کمی سختی ببیند، بگوید خدا به من سخت گرفته درصورتی که اینچنین نیست و این دو رویکرد است که برخی باسختی و برخی باگشایش امتحان می شوند.
نگاه بینشی دنیاگرایان اینست که وقتی ابتلاء گشایشی اتفاق می افتد، خودش را برتر می بیند و وقتی سختی اتفاق می افتد ،تحقیر می بیند.
📚تکلیف:چرا خداوند در ایه۱۹ سوره فجر میراث خوردن را تقبیح می کند؟
🌿🌸🍃✾🌸✾🍃🌸🌿
🆔@quranlive
صحیفه سجادیه99.10.2.mp3
14.96M
🎙صوت:#صحیفه_سجادیه_جلسه18
❄️🌿موضوع:دعای هشتم صحیفه سجادیه
👤مدرس: #حجه_الاسلام_غفوری_منش
🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿
✨✨✨✨✨✨
🆔@quranlive
━•═•━🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿━•═•━
❄️#خلاصه_کرسی_درسهایی_از_صحیفه_سجادیه
💬 جلسه: هجدهم
🗓 تاریخ:۹۹/۱۰/۲
❄️ موضوع: دعای هشتم
━•═•━🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿━•═•━
💠 ادامه ی توضیحات عبارت وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ سُوءِ السَّرِيرَةِ
🔹خدایا به تو پناه میبریم از اینکه بدی هایی که درون ما هست آشکار شوند.
سریره یعنی چیزی که انسان در وجود خودش پنهان میکند ، حال این سر میتواند حسن سریره باشد یا سوء سريره باشد . منظور حضرت در اینجا عقاید بد است که انسان میتواند در وجود خودش آن را مانند یه راز پنهان کند.
🔷 تقسیم بندی افراد بر اساس ظاهر و باطن
🔹دسته اول : انبیاء ، اولیاء و انسان های پاک هستند که نیتهاشون پاک است و باورهاشون حسن سریره است . اعمالشون منطبق بر پاکیزگی درونشان هست و رفتارشان از باورهای درستشون سرچشمه میگیرد. درون و بیرون این گروه با هم منطبق است.
🔹دسته دوم : افرادی که درونشان (افکار،اعتقادات و باورها) شر است . بیرونشان بیانگر درون آنهاست و رفتارهای ناپسند انجام میدهند.
🔹دسته سوم : افرادی که درونشان خیر است، اندیشه هایشان پاک است ولی در مرحله ی عمل نمی توانند اندیشه های پاکشان را به مرحله ی عمل برسانند و مرتکب گناه میشوند.
🔹دسته چهارم : افرادی هستند که درونشان و عقایدشان ناپاک است ولی رفتارهایشان پاک و درست هست اینان همان منافقان هستند.
🔷 علت و سبب ایجاد سوء سريره
افکار ، ذهن و هواس جسمی ورودی های درون انسان است ،باید مراقب آنچه که از بیرون دریافت میکنیم باشیم . اگر ورودی ها پاک باشند اعمال پاک میشوند ولی اگر ورودی های انسان یعنی افکارش و عقایدش ناپاک باشد رفتارهای ناشایست مرتکب میشود . با دریافت هایی که از دیگران دریافت میکنیم در وجودمان یا حسن سریره پنهان میکنیم و یا سوء سريره
💠 وَ احْتِقَارِ الصَّغِيرَةِ
🔹 خدایا به تو پناه میبریم از اینکه صغیره را حقیر بشمارم ، گناه صغیره را کوچک پنداشتن
گناهان دو دسته هستند : صغیره و کبیره
صغیره و کبیره بودن گناهان به دلیل اثر آنهاست یعنی آثاری که از خود بر جای میگذارند. به جهت اینکه در گناه حرمت خداوند نادیده گرفته میشود تفاوتی بین گناه صغیره و کبیره نیست.اصرار و تکرار گناهان کوچک آنها را تبدیل به گناه کبیره میکند.
💠 وَ أَنْ يَسْتَحْوِذَ عَلَيْنَا الشَّيْطَانُ
🔹خدایا بر تو پناه میبرم از اینکه شیطان بر من غلبه پیدا کند.
🌀تسلط شیطان بر انسان از منظر قرآن
۱_ همز، همزات شیطان یعنی تحریکات شیطان
۲_ نغض ، یعنی برانگیختن
۳_ حوذ ، یعنی تسلط کامل شیطان بر انسان
شیطان بر چه کسی تسلط پیدا نمیکند؟کسانی که در راه بندگی خدا هستند. انسان بر چه کسانی تسلط پیدا میکند؟ کسانی که به جای خدا ، شیطان را سرپرست خود قرار داده اند.
💠 أَوْ يَنْكُبَنَا الزَّمَانُ
🔹خدایا به پناه میبرم از اینکه زمانه بر سر ما نکبت ببارد.
• کلمه ی يَنْكُبَ از ریشه نکبت و به معنای مصیبت است.
منظور حضرت این است که خدایا از مصیبتهای روزگار به تو پناه میبرم .
🌀 مصیبت روزگار چیست؟ این اسناد مجازی است. روزگار برای انسان مصیبت ایجاد نمیکند بلکه انسانها هستند که باعث گرفتاری هم میشوند ، بخشی از مصائب از سوی خدا هستند و برخی از سوی خودمان است.
از مجموع مصیبتها حضرت به خدا پناه میبرند.
💠 أَوْ يَتَهَضَّمَنَا السُّلْطَانُ
🔹خدایا به تو پناه میبرم از اینکه سلطانی اقتدار خود را به کار ببرد و بخواهد ما را درهم بشکند.
• کلمه ی يَتَهَضَّمَ از ریشه ی هَضَّمَ به معنای خرد شدن و شکستن است .
حضرت در اینجا میفرمایند خدایا به تو پناه میبریم از اینکه سلطان ظالم بخواهد با قدرت خودش ما را در زندگی خورد کند.
در انسان دو میل ظلم به دیگران و عدالت ، عدل وجود دارد.
📚 تکلیف : تفاوت اسراف و تبذیر را با توجه به آیات قرآن بیان کنید؟
🌿❄️🍃❀❄️❀🍃❄️🌿
🆔@quralive