خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی جلسه یازدهم
عوامل تحکیم خانواده
۱- مشاوره: و تشاور فلا جناح علیهما( بقره/۲۳۳): زن و شوهر در هر امری با هم مشورت کنند و استبداد رای نداشته باشند غیر از مسائل تخصصی مردان یا زنان
۲-اصول اعتقادی
الف- باور به نقش فعال خدا در تمام مراحل ازدواج مانند انتخاب همسر مورد رضایت خدا و بهشتی شدن(بقره/۲۲۱) عشق زوجین هدیه الهی(روم/۲۱) بهبود شرایط اقتصادی بعد از ازدواج(نور/۳۲) دختر یا پسر شدن فرزند به اراده خدا( شوری/۴۹) اصلاح رابطه زوجین با خداست(نساء/۳۵)
ب_ در زندگی معیار دستورات خداست نه خواسته زن یا مرد: لم تحرم ما احل الله لک تبتغی مرضات ازواجک (تحریم/ ۱)
ج_ تاثیر گناه در زندگی: و من اعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا(طه/۱۲۴)
گناه سبب آشفتگی روابط اعضای خانواده می شود مانند ترک نماز زن یا شوهر یا فرزندان
د_ دعا کردن زیاد برای تقویت روابط خانوادگی: ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریاتنا قره اعین و اجعلنا للمتقین اماما( فرقان / ۷۴)
ه_ اعتقاد به اینکه تمام اتفاقات زندگی علاوه بر ظاهر ، باطنی دارد که ما از آن بی خبریم اما به نفع ماست: ( کهف/ ۶۰_۸۲)
حجه_الاسلام_حاتمی_..mp3
52.13M
#اختتامیه_خطبه_فدک_حجت_الاسلام_حاتمی https://eitaa.com/quranlive
تدبر_دوشنبه_98.11.7.mp3
45.57M
#تدبردرقرآن2_جلسه_اول_استادمهریزیان7بهمن98 https://eitaa.com/quranlive
نهج_البلاغه__98.11.13.mp3
50.18M
#نهج_البلاغه_استادحسینی_جلسه_یازدهم_13بهمن98 https://eitaa.com/quranlive
#نهج_البلاغه
خلاصه مباحث کرسی نهج البلاغه (۹۸/۱۱/۱۳)
موضوع: تواضع و فروتنی
حکمت ۱۰۳:
دیده شد امیرالمومنین (علیه السلام) لباسی که معلوم بود وصله خورده، پوشیده اند. سوال شد چرا چنین لباسی پوشیده اید؟ حضرت فرمودند: این لباس باعث خشوع و فروتنی می شود و نفس را کوچک می کند و خوبی اش این است که اگر منِ علی، لباس ساده بپوشم مردم نیز به من اقتدا می کنند.
نکته:
غرور اگر ابراز نشود عُجب و اگر ابراز شود تکبر است و ضدّ همه اینها تواضع است.
هر رذیله اخلاقی باید دو چیز داشته باشد:
۱. نقطه مخالف آن، که می شود فضیلت اخلاقی؛
۲. راهکار مقابله با آن.
حکمت ۲۱۴:
هر چه انسان متواضع تر می شود دوستانش بیشتر می شود. دوستانش شاخ و بار پیدا می کنند. تو تواضع داشته باش، کسانی که حتی با تو ارتباط صمیمی ندارند دوست تو می شوند.
حکمت ۳۳۳:
از صفات مومن این است که:
حالت بشارت، تبسم و لبخند او در چهره اوست و از دیدنش احساس خوشایندی به تو دست می دهد.
سینه اش از همه گشاده تر است (ظرفیتش بالاست؛ جنبه شنیدن اسرار و نگفتنش بالاست).
خودش را از همه ذلیل تر و پایین تر می داند.
از اینکه خودش را برتر و تافته جدابافته از دیگران بداند، بدش می آید.
از "سُمعه" هم بدش می آید. سُمعه با ریا فرق دارد. ریا در حین عمل و سُمعه بعد از عمل است. یعنی مومن، برای تعریف و تمجیدهای بعدش کار نمی کند.
_ امام رضا (علیه السلام) هم درباره تواضع فرمایشی دارند: لا یتم عقل امرئ مسلم حتی یکون فیه عشر خصال.... العاشر و ما العاشر: عقل انسان مسلمان کامل نمی شود مگر اینکه در او ۱۰ خصلت باشد.... که دهمین خصلت از همه مهمتر است: احدی را نبیند مگر اینکه بگوید او از من بهتر و باتقواتر است.
ویژگیهای خوب خود را هم میبیند اما چون آن را "من عندالله" و لطف خدا می بیند اعتماد به نفس او پایین نمی آید.
حکمت ۴۰۶:
چه زیباست که انسان ثروتمند و غنی در برابر انسان فقیر تواضع کند؛ زیرا از یک طرف به فقیر تواضع می کند و از طرف دیگر اجر این تواضع را از خدا انتظار دارد. و از آن زیباتر، عزت نفس فقیر در برابر غنی و ثروتمند است. فقیر در برابر غنی تواضع نمی کند؛ زیرا توکل بر خدا دارد.
https://eitaa.com/quranlive
تدبر_دوشنبه_98.11.14.mp3
38.96M
#تدبردرقرآن2_جلسه_دوم_استادمهریزیان_14بهمن98 https://eitaa.com/quranlive
#تدبردرقرآن2
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۸/۱۱/۱۴)
موضوع: تدبر آیه الکرسی
سوره بقره، آیه ۲۵۵:
آیه الکرسی مجموعه ای است از صفات خدا (۱۲ صفت در یک آیه) و می خواهد معرفت ما را نسبت به خداوند زیاد کند.
الله : الله یعنی معبود شناخته شده.
۱. لا اله الا هو : اله و معبود یعنی دلخوشی انسان. و الله یعنی (ال+ اله) یعنی معبود مشخص شده و حقیقی که همه او را می شناسیم و به او دلخوش هستیم. هیچ دلخوشی ای وجود ندارد به جز او و اوست دلخوشی حقیقی همه انسانها.
۲. الحی : حیّ یعنی زنده ای که هیچگاه نمی میرد و به دیگران هم زندگی می بخشد.
۳. القیوم : قیوم از قائم می آید یعنی زنده ای که همه به او تکیه کرده اند: زنده حقیقی پابرجا و تکیه گاه همه.
۴. لا تاخذه سنة و لا نوم : خدا کسی است که نمی گیرد او را نه خواب سبک و نه خواب سنگین. همیشه بیدار است (خواب نیست) و هوشیار است (چُرت نمی زند).
۵. له ما فی السماوات و ما فی الارض : آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است فقط مال اوست. مالک حقیقی همه عالم هستی است.
۶. من ذا الذی یشفع عنده الا باذنه : کیست آن کسی که شفاعت و وساطت کند نزد خدا مگر به اذن او. هر کس می خواهد شفاعت شفاعت کننده شامل حال او شود باید برود در خانه خدا.
۷. یعلم ما بین ایدیهم و ما خلفهم : می داند آنچه پیش روی آنهاست و آنچه پشت سر آنهاست. یعنی خداوند به احوال و اعمال همه شفاعت کنندگان و شفاعت شوندگان، علم مطلق دارد و آگاه است.
۸. و لا یحیطون بشیء من علمه الا بما شاء : انسانها به هیچ علمی نمی توانند احاطه پیدا کنند مگر خدا بخواهد. منشا همه علم انسانها خداست.
۹. وسع کرسیه السماوات و الارض : تخت پادشاهی و فرمانروایی خداوند، همه آسمانها و زمین را فرا گرفته.
۱۰. و لا یئوده حفظهما : خداوند را خسته نمی کند حفظ آنها.
۱۱ و ۱۲. و هو العلی العظیم: عظمت خدا
اولین صفتی که در آیه الکرسی پررنگ است قدرت خداست. دومین صفت، مالکیت خدا، سومین صفت، علم خدا و ویژگی چهارم فرمانروایی خداست.
عمده صفات خدا هم به همین چهار تا بر می گردد.
سوره بقره، آیه ۲۵۶ :
وقتی خدا خودش را معرفی می نماید بعد می فرماید: هیچ اجباری در دین وجود ندارد. دین در اینجا به معنای عقیده است. در قبول توحید و اصول عقاید، اجباری وجود ندارد؛ زیرا راه رشد و درست از راه انحراف کاملا روشن است.
سوره بقره، آیه ۲۵۷:
اگر کسی کفر به طاغوت و ایمان به الله پیدا کرد نتیجه آن، فقد استمسک بالله است. خدا می شود سرپرست او و دستش را می گیرد تا در زندگی به بن بست نرسد.
ولی نقطه مقابل، کفروا بالله و برسوله هستند که سرپرستها و اولیای آنها طاغوت (خارج از قانون) هستند و در ظلمت زندگی و ناکامی گرفتار هستند.
نتیجه اینکه این آیات، محصول اعتقاد و بی اعتقادی به خدا را معرفی می کند.
https://eitaa.com/quranlive