eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
3.4هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 «أَنْ تَهَبَ لِي مُوبِقَاتِ الْجَرَائِرِ وَ تَسْتُرَ عَلَيَّ فَاضِحَاتِ السَّرَائِرِ» 🔰تأثير متقابل ظاهر در باطن 🔶در این فراز از حضرت حق مي‌خواهيم و بر امور پنهاني رسوا کننده، پوششي قرار دهد؛ زيرا اعمال و رفتار انسان، از حالات نفساني او سرچشمه مي‌گيرد. 🔸خداي متعال در قرآن شريف به اين حقيقت اشاره کرده و مي‌فرمايد:‌ { قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ‏ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدى‏ سَبيلا} بگو: هر کس مطابق روش (خلق و خوي) خود عمل مي‌کند و پروردگارتان کساني را که راهشان نيکوتر است، بهتر مي‌شناسد. 🔶 وقتي در انحراف يا غفلتي پيش مي‌آيد، اين انحراف و غفلت در صحنه‌ي عمل نيز ظهور پيدا مي‌کند و تأثير متقابل در مي‌گذارد. به اين صورت که اگر عمل نيک و شايسته باشد به نيز حيات تازه مي‌بخشيد، چنان که در قرآن شريف مي‌فرمايد: { مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا يَعْمَلُون} 👈هر مرد يا زني که عمل صالح انجام دهد در حالي که مؤمن است حتماً‌ به او زندگي پاکيزه خواهيم داد و پاداش ايشان را بهتر از آن چه انجام مي‌دادند قرار مي‌دهيم. 🔶 و اگر عمل قبيحي باشد، آثار نامطلوب روحي و آخرتي و گاهي دنيايي در بر دارد: ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ 👈سپس سرانجام کساني که کار بد انجام مي‌دادند به جايي رسيد که آيات خداوند را تکذيب کردند و آن را به مسخره گرفتند. 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran
💠وَ لَا تُخْلِنِي فِي مَشْهَدِ الْقِيَامَةِ مِنْ بَرْدِ عَفْوِكَ وَ غَفْرِكَ 🔰نياز شديد انسان به آمرزش در قيامت 🔹صحنه‌ي صحنه‌ي خاصي است؛ اعمال و رفتار آدمي تجسم مي‌يابد و امکان دارد براي همگان آشکار شود و ديگران اعمال سوء انسان را مشاهده کنند. 🔹 افشاي اعمال و اوصاف قبيح آدمي و ظهور اين درک که اعمال و رفتار زشت نسبت به چه حقيقتي انجام شده، تأثير ‌جان‌گدازي در شخص گناه‌کار مي‌گذارد، که از آن آثار به ترس، هول و عرق کردن و امثال اين‌ها تعبير کرده‌اند. 🔸در اين حالت، انسان که دچار سوزش گرما و حرارت عذاب شده، به باز شدن دريچه‌ي لطف و وزش نسيم رحمت الهي نياز شديد پيدا مي‌کند. 💠کسي که پيوسته توجه به عالم قيامت و ويژگي‌هاي خاص آن را از هول و هراس مجرمان و آسايش و شادي مؤمنان و عرض اعمال بر حق تعالي و زينت بهشت و ناله‌ي دوزخ در نظر داشته باشد، توجه خاص خواهد داشت. ⬅️ اين فراز، خاصيت عفو الهي در آرامش بخشي و ايمني دادن از خطرات و هراس‌ها براي انسان را بيان مي‌کند. 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran
17.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💖عشق بازی یعنی این😍😍 حتما این کلیپ رو امشب قبل از خواب ببین... [اینو باید تو گوشی ذخیره کرد و هر روز دید] 🍃 آقا درباره نوشته‌های او فرمودن چندین بار مرور می‌کنم و هربار بهره و فیض تازه ای از آن گرفته ام... 🌹
5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 دلم میسوزد و کاری زدستم بر نمی آید... در این ساعات استجابت دعا دست به دعا برداریم و ظهور منجی عالم بشریت را برای نجات مظلومین از چنگال ددصفتان یهودی از درگاه الهی طلب کنیم؛ 🤲 https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از منتظر بهار
10.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌕 روز شانزدهم ماه مبارک رمضان 🔹اللَّهُمَّ وَفِّقْنِي فِيهِ لِمُوَافَقَةِ الْأَبْرَارِ وَ جَنِّبْنِي فِيهِ مُرَافَقَةَ الْأَشْرَارِ 🔸اى خدا در اين روز مرا بر موافقت نیکان عالم موفق بدار و از رفاقت اشرار جهان دور گردان 🔹و آوِنِي فِيهِ بِرَحْمَتِكَ إِلَى (فِي) دَارِ الْقَرَارِ بِإِلَهِيَّتِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ 🔸و مرا در بهشت دار القرار به رحمتت منزل ده به حق الهيت و معبوديتت اى خداى عالميان. ⚪️ پیام‌های دعا 1- درخواست توفیق همراهی ابرار 2- عدم رفاقت با اشرار و بدکاران 3- بهشت محل آرامش مؤمنان ♦️پیام منتخب ☝️ روايات ائمۀ اطهار(علیهم السلام) ما را به مجالست با نيكان و پرهيز از هم‌نشينی با اشرار ترغيب می‌کند. 🔺 امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السلام) می‌فرماید: ☝️ «از اشرار و بدان دوری گزينيد و با خوبان مجالست کنيد». 📚 غرر الحكم و درر الکلم، ح ۴۷۴۶. 💚 پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه وآله وسلم) در روایتی، 10 ویژگی برای ابرار بیان فرموده است: ☝️ «1⃣ برای خدا دوست می‌دارند، 2⃣ برای خدا دشمنی می‌دارند، 3⃣ برای خدا یار و همراه می‌شوند، 4⃣ برای خدا جدا می‌شوند، 5⃣ برای خدا خشم می‌گیرند، 6⃣ برای خدا خشنود می‌شوند، 7⃣ برای خدا کار می‌کنند، 8⃣ خدا را می‌طلبند، 9⃣ در برابر خدا ترسان، پاک، با اخلاص، باحیا و مراقب هستند 🔟 و برای خدا نیکی می‌کنند.» 📚 تحف العقول، ص۳۶ https://eitaa.com/quote
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪴 💠موشن گرافیک تفسیر قرآن کریم 🔸سوره نور آیه ۳۲ 🔸حجت الاسلام قرائتی 🔹وأَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ 🔹پسران و دختران بى‌همسر خود را همسر دهید. و [نیز] غلامان وکنیزان شایسته [ازدواج] را. [و از فقر نترسید که] اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بى‌نیازشان مى‌گرداند. خداوند، گشایشگر داناست. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ ، ⬅️سوره مبارکه طه، آیه ۱۲۴ 🔸تفسیر رهبر معظم انقلاب: ❇️ در آیات زیادی از قرآن وظیفه ی پیغمبران اینگونه بیان شده است که بیایند، به انسانها بشارت بدهند و انذار کنند «و مبشرا و نذیرا» می توان گفت: یعنی نيك روزی یعنی ترساندن از تیره روزی و این حرفی است درست. ✅ پس پیغمبران آمده اند تا انسانها را بشارت بدهند به نیک روزی هایی که در صورت تبعیت از آئین الهی در انتظار آنهاست و این نیک روزی هم شامل نيك روزی دنیوی و هم شامل نیک روزی بعد از مرگ است. یعنی کسانی که از راه انبیاء تبعیت بکنند، دنیای خوبی هم خواهند داشت و کسانی که از راه انبیاء تبعیت نکنند دنیایشان هم دنیای بدی خواهد بود «و من أعرض عن ذكري فإنَّ له معيشةً ضنكا» زندگی هم برای آنها زندگی سخت و تنگی خواهد شد. ❗️ البته اولین چیزی که به ذهن یک کسی که تدبر در اطراف این آیات و مفهوم قرآنی نکرده باشد مطرح می شود، این است که پس چگونه است که ما می بینیم برخی دین خدا را مورد توجه قرار نداده اند و آئین خدا را رد کرده اند اما در عین حال زندگیهای خوبی دارند؟ ❗️فرضاً مترفین تاریخ که با خوش گذرانی و عیش و نوش زندگی کردند و بعد مردند خدا را هم نمی شناختند. بنابر این کجای معیشت اینها ضنك است؟ ❗️ یا امروز مثلا شما در میان ملتها و دولتها می بینید انسانهایی هستند که از زندگی راحتی برخوردارند. معیشت ضنک اینها کجاست؟ و متقابلاً مسلمانهایی را می بینید که زندگی بدی دارند؟ https://eitaa.com/qurantehran ادامه👇👇
ادامه👆👆 ✳️ ، 🔸اولا آن معیشت ضنك و سختی و تنگی زندگی فقط این نیست که انسان غذا برای خوردن پیدا نکند، یا فقط این نیست که انسان اگر خواست پول خرج بکند پول در جیب خودش نداشته باشد تا خرج کند، یا اینکه اگر کسی پول در جیب داشته باشد و زندگی آسوده ای بگوئیم این دیگر معیشت ضنك ندارد. ✳️ انسان علاوه بر این نیازها یک نیاز فطری دیگری هم دارد که آن نیاز فطری با این چیزها برآورده نمی شود. یعنی ممکن است در حال غفلت به سر ببرد. اما آن نیاز به حال خودش باقی باشد و آن نیاز آرامش قلب و طمأنینه است که جز با توجه به خدا و جز با کار برای خدا تأمین نخواهد شد. آن کسی که از نعمت و عیش دنیوی برخوردار است. این آن اطمینان و آرامش و سکینه ی روحی را ندارد. لذا هر لحظه برای او از دست دادن این نعمت یک دلهره است و هر لحظه ای از عمر خود را که از دست میدهد، یک خسارت و یک حسرت است. چون این چیزی را که دارد از دست می دهد به جای آن هیچ چیزی در دست او نخواهد بود. این انسانی که از زندگی خوش و عیش و نوش و راحتی برخوردار است به طور دائم یک حزنی گریبانگیر اوست. ممکن است غافل و مست باشد اما لحظات زیادی در زندگی او هست که متوجه میشود یک چیز قیمتی را که همه ی هستی اوست دارد به سرعت از دست میدهد و آن لحظات خوش است که هیچ چیز جای آنها را پر نخواهد کرد. 🔹 دغدغه هر آسایشی را برای انسان تلخ میکند. هر همواری را تبدیل به ناهمواری می کند و لذا این چه زندگی کردنی است؟! حالا فرض کنید. همین آدم ولو این معیشت راحت را هم نداشته باشد اما حرکت او و کار او بر اساس عقیده ی او و مطابق رضای خدا باشد ایمان دارد ولو ایمانش ایمان کاملی هم نباشد اعتقاد دارد که طبق ایمان خودش و در راه خدا دارد حرکت می‌کند. 🔸 لهذا این ساعاتی را که از دست داده مایه ی غم و غصه و دغدغه ی او نیست و می داند که در مقابل از دست دادن هر لحظه ای یک دست آوردی دارد مثل کسی که دارد یک پولی را خرج می کند اما جنسی را می خرد که سرمایه ی اوست یعنی اگر چه سرمایه ی پولی خودش را از دست میدهد اما در عوض دارد سرمایه ی جنسی تأمین می‌کند و با از دست دادن پول احساس خسارت نمی کند. چون در مقابل آن پول چیزی را ذخیره میکند. او احساس میکند چیزی دارد و این حالت همان کسی است که آنات زندگی و لحظات ذی قیمت حیات او را دارد خرج میکند در راهی که آن راه را راه خدا می داند و برای خدا کار میکند. https://eitaa.com/qurantehran ادامه👇👇
ادامه👆👆 ✳️ ، 🔸این آدم اگر اشتباه هم کرده باشد خدای متعال به او اجر می دهد چون نیتش نیت خدایی است و هر حرکتش حرکت در راه خداست. اما دغدغه ی از دست دادن اصلی ترین سرمایه یک انسان یعنی سرمایه حیات و سرمایه عمر و سرمایه ی این لحظات و آنات نمی گذارد انسان خوش بگذراند و خوش گذراندن یک آدم مست و یک آدمی است که مشروبات الکلی مصرف میکند. البته در آن برهه ی مستی یک حالت غفلتی به او دست می دهد که نمی گذارد آن غم را به طور عمیق احساس بکند و بعد از آنکه آن لحظه گذشت و این مستی از سر او پرید باز همان دردها به سراغش می آید. 🔹انسانی که از خوشی و مستی زندگی راحت برخوردار است ناراحتی وجدان و ناراحتی از گذشت عمر دارد. ولذا آرامش و طمأنینه متعلق به انسان مؤمن است و لاغیر! پس بنابراین اگر کسی تصور کند آن کسانی که دین و ایمان ندارند ممکن است زندگی خوش و راحتی داشته باشند. اینطور نخواهد بود و این زندگی ولو به صورت ظاهر خوب باشد. اما از لحاظ باطن دچار مشکل است. 🔸نکته ی دیگر اینکه ملتهایی را که شما می بینید در دنیا پیشرفت کردند و به زندگی خوب رسیدند که ثروت دارند، قدرت دارند، وسایل آسایش زندگی دارند. همه ی اینها را دین به انسان میدهد منتها با تعلیمات درست! یعنی اگر جوامع بشری به کار و تلاش صحیح و برنامه ریزی شده و به پاگذاشتن روی شهوات زودگذر و به هدف گیری بنای عالم توجه کرد و مقداری از خودگذشتگی نشان داد. 🔸زندگی اینها به طور نسبی خوب خواهد شد و همه‌ی اینها تعالیم دین است. حالا اینکه میبینید فرضاً جوامع اسلامی به کار اهمیت نمی دهند این ها اسمشان اسلامی است اما این اهمیت ندادن اسلامی نیست یا جوامع غربی و يا مثلا اینکه جامعه ی ژاپن برای نفس کار اهمیت قائلند، آنها جوامع غیر اسلامی هستند، لکن این حرکت و این صفت و اخلاقشان صفت و اخلاق دینی و اسلامی است... 🔹عمده ی انذار و تبشیر پیغمبران مربوط به بعد از مرگ است، یعنی انسانها را از عواقب بدرفتاری در دنیا ترساندن که در آخرت اثر خواهد کرد و مژده دادن به عواقب خوش رفتاری در دنیا که در بهشت اثر خواهد کرد. 🍃قال الله العظيم في كتاب الكريم: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً» در دوران اخیر هیچ گاه بن بست تفکر مادی که برای انسان و جهان نه ریشه‌ای قائل است و نه مقصدی بدین وضوح نبوده است. البته این تجربه به بهای خسارتهای جبران ناپذیر و نابودی و انحطاط میلیونها انسان و هدر رفتن امکانات بی حساب به دست آمده است. اما متأسفانه پرچم جنگ بیهوده و نابود کننده ارزشهای الهی و معنوی که تا دیروز در دست مارکسیست‌ها بود. امروز در دنیای به اصطلاح آزاد هنوز بر زمین نیفتاده است. بلکه تحت لوای دموکراسی و لیبرالیسم با هر اندیشه ی الهی برای بنای جوامع با صراحت و وقاحت تمام مقابله می‌شود و خدا می‌داند چه خسارتهایی را مجدداً باید بشریت تحمل کند تا بیهودگی این راه نیز ثابت شود.... به دور از تعصبها و پیش داوریها به سیر تکاملی ادیان الهی توجه کنیم و کامل ترین ادیان را که اتمام نعمت الهی در آن است برای حرکت خود برگزینیم. ➖بیانات در جلسه بیست و ششم تفسیر سوره بقره ۱۳۷۱/۲/۲۳ ➖پیام به دومین سمپوزیوم بین المللی اسلام و مسیحیت ارتدکس ۱۳۷۲/۵/۳۱ https://eitaa.com/qurantehran