eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۴۷ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۰ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔸مطلب آیه این است که غیر از مهاجر و غیر از انصار گروه سوّمی هستند که بعد از اینها به اینها ملحق شدند: ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَ لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤوفٌ رَحِیمٌ﴾ 🔹انصار بخل‌زدایی کردند و تابعین کینه‌زدایی کردند. فرمود اینهایی که بعداً می‌آیند این‌چنین می‌گویند؛ یعنی شما که بعداً آمدید این‌چنین بگویید، این جمله سوم که عطف بر آن قبلی‌ها هست به لسان اِخبار بیان شد؛ اما به داعی انشا القا و وصف مردان الهی را ذکر می‌کنند؛ یعنی این‌چنین باشید! چون جنبه تربیتی دارد. 🔸فرمود: ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ﴾ می‌گویند؛ یعنی بگویید؛ بگویید ﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَ لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا﴾، برای خود طلب مغفرت می‌کنند، برای گذشتگانی که راه را برای اینها باز کرده‌اند طلب مغفرت می‌کنند و برای خود و ارتباط خود، نسبت به همه مؤمنین چه گذشته و چه حال، کینه‌زدایی می‌کنند: ﴿وَ لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا﴾؛ چه گذشته و چه آینده, چه مؤمنین گذشته و چه مؤمنین حال که این وصف بهشتیان است. 🔹عده‌ای از مفسّرین اهل سنّت خواستند به این آیه استدلال کنند که این سه بخش، تقسیمِ مستوعب است؛ یعنی مهاجرین، انصار و ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا﴾ را؛ این ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا﴾ هم شامل مهاجرین بعدی می‌شود، هم شامل انصار بعدی می‌شود، هم شامل ما که به اینها ایمان آوردیم، نه در ردیف مهاجرین هستیم، نه در ردیف انصار مصطلح؛ بالأخره دینِ خدا را داریم یاری می‌کنیم؛ انصار در برابر مهاجر نیستیم، چون فرمود: ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ﴾. پس این سه آیه تقسیم آن مستوعب است، هیچ کسی نیست که مسلمان باشد و مشمول این سه آیه نباشد، چون این تقسیم مستوعب است و ما که بعداً آمدیم، نه جزء مهاجرین اوّل هستیم، نه جزء انصار اوّلی هستیم؛ جزء ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ﴾ خواهیم بود. تکلیف ما را همین آیه مشخص کرد؛ یکی از تکالیف ما این است که بگوییم: ﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا﴾؛ دوم ﴿وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ﴾؛ پس ما مکلّفیم نسبت به مؤمنین گذشته طلب مغفرت کنیم؛ مخصوصاً نسبت به آن مهاجرین اوّلی و انصار اوّلی. ما مأمور به استغفاریم نه مأمور بالسبّ؛ خواستند بگویند که سبّ هیچ کدام از مهاجرین و انصار که در صدر اسلام بودند روا نیست، ما مأمور به استغفاریم برای آنان، نه مأمور به سبّ؛ این یک پیام. 🔸اگر ما در قرآن همین سه آیه را می‌داشتیم می‌گفتیم این تقسیم مستوعب است؛ ولی در قرآن کریم راجع به کسانی که در صدر اسلام بودند و همچنین کسانی که بعدا به آنها ملحق شدند، می‌بینیم تقریباً پنج گروه را قرآن می‌شمارد. این‌چنین نیست که همه کسانی که جزء مهاجرین اول بودند خوب بودند، همه کسانی که جزء اوّلی از انصار بودند خوب بودند، اگر عده‌ای منافقانه در بین مهاجر یا انصار به سر می‌بردند، ما هم درباره آنها باید تبرّی کنیم. 🔹 آیه صد تا ۱۰۲ سوره «توبه» آمده اینها را پنج قِسم کرده ﴿مَرَدُوا عَلَی النِّفَاقِ﴾ کرده، ﴿خَلَطُوا عَمَلاً صَالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً﴾ گفته؛ پس این‌چنین نیست که هر کس در گذشته رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) را زیارت کرد و جزء اصحاب بود وارسته باشد. از آن طرف هم در طُرُق ما هم فراوان آمده است که «ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِیِّ»که البته این ارتداد، ارتداد ولایی است؛ یعنی «ارتدّوا عن الولایة»، نه ارتداد مصطلح فقهی باشد که حکم فقهی هم به همراه داشته باشد. @qurantehran
🌸🍃🌺🌱🌸🌿🌺 🍃 🌺 ☘️هر صنعتی دستور العملی دارد☘️ 🍀در کنار هر صنعتی کتابی است که دستورالعمل درست نگاهداری و حفظ آن از تباهی به نام دین و آیین آن است. که بزرگترین صنعت الهی و قافله سالار موجودات غیرمتناهی است حاشا که بدون دستورالعمل بوده باشد. 🍀آری آن فرقان ختمی مرتبت محمدی است که خدای سبحان آن را قرین صنعت شگفت خود انسان قرارداده است که " ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم ". 🍀از نبی خاتم ماثور است که القرآن مادبه الله. یعنی سفره ی پر نعمت الهی است که هر انسانی به فراخور استعداد خود از آن طعمه می گیرد و لقمه برمیدارد و نیز مادبه ، ادبستان است و ادب نگاه داشتن حد هرچیز است. و قرآن نگاهدار حد انسان است.«فتدبّر» 📚منبع : نامه ها و برنامه ها _ علامه حسن زاده @qurantehran ا🌺 ا🍃 ا🌸🍃🌺🌱🌸🌿🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گاهی افراد می پرسند که چکارکنیم به خدا و امام زمان (عج)نزدیک شویم❗️ ✅ یک راه بیشتر نیست... اما همه اش می خواهیم ذکری وردی چیزی بخوانیم که مثلا بنده خوب خدا شویم❗️ @qurantehran
970322-Panahian-Ofogh-RamezanMaheOmidBarayeZohoor-27-64k.mp3
7.98M
🌺 شرح ۲۷ 💭استاد 🔸باوجود تاکیدخداوندمبنی بر اینکه شیطان دشمن آشکار انسان است، انسان تصور میکند زندگے اوبدون دشمن خواهد بود. این ساده اندیشے وسطحی نگری، موجب نابودی انسانها خواهدشد. 🔹یکے از نصرت های الهی در دوره آخرالزمان، وجود همین دشمنی های آشکار است؛ زیرا از روی دشمن دشمنان، راه حق وباطل را می توان تشخیص داد. 🔸دشمنان ما، دشمنان دین ماهستند؛ آنها با دینی که جلوی سلطه گری آنها را بگیرد، مشکل دارند. 🔹در زمان ظهور، مردم به این آگاهی می رسند که دشمنان خدا، دشمنان بشریت و دشمنان منافع ما هستند و دشمنان منافع ما همان دشمنان خدا هستند. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۴۸ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۷ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🔸فَکَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِی النَّارِ خَالِدَیْنِ فِیهَا وَ ذلِکَ جَزَاؤُا الظَّالِمِینَ 🔹﴿فَکَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِی النَّارِ﴾؛ یعنی «فکانا» در حقیقت ﴿فِی النَّارِ﴾ عاقبت اینها، عَقب کار اینها آن است، این هم که عِقاب را عقاب گفتند و عقوبت گفتند، برای اینکه چیزی غیر از عقبِ کار نیست این کار اولی دارد و آخر، اوّلش شیرین است و آخرش تلخ، عقوبت را که گفتند عِقاب و عقوبت، برای اینکه عقبِ همین کار است، یک چیز دیگری نیست اگر یک شیرینی درست کند که اولش شَهد و شکر باشد و آخرش سمّ آن سمّ عقبِ همین شهد است؛ لذا این را می‌گویند عِقاب، 🔸 عقوبت جدای از کار نیست در حقیقت، عاقبت شیطان و آن کافرِ فریب‌خورده عاقبت ولی و مولیٰ‌علیه این است که ﴿أَنَّهُمَا فِی النَّارِ خَالِدَیْنِ فِیهَا﴾، اینها در آتش هستند در حالی که مُخلَّد در آتش‌ هستند و این اختصاص به این شیطان یا یهودیهای بنی‌نضیر، بنی‌قینقاع یا منافقین صدر اسلام ندارد؛ بلکه ﴿وَ ذلِکَ جَزاءُ الظَّالِمین‏ ﴾، این کیفر هر انسانی است که باشد، 🔹 البته جزا را ملاحظه فرمودید در قرآن کریم چنین فرمود که جزا، وفاق است، ﴿جَزَاءً وِفَاقاً﴾، این ﴿جَزَاءً وِفَاقاً﴾، فقط درباره کیفر است و معصیت است و عِقاب وگرنه درباره حَسنه و ثواب چنین تعبیری اصلاً در قرآن کریم نیست که جزا، وفاق عمل است؛ بلکه جزا در حسنات یا ده برابر است یا بیشتر اینکه گفته شد: ﴿جَزَاءً وِفَاقاً﴾، این فقط در سیّئات است که وِفق عمل است و موافق عمل و همتای عمل؛ ولی در حسنات خیلی بیشتر از آن است و جزای ظالمین همین است که «خالدیْن فی النار» باشند، اگر ظلمشان به حدّ نفاق و کفر رسیده است. @qurantehran
⭕️ تضییع و نابودی هرکدام، تضییع دیگری هم هست! ✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره: 📝 اتحاد قرآن و اهل‌بیت بدین معناست که اخبار و اعتقادات و افعال اهل‌بیت علیهم‌السلام هم نظیر صفحات قرآن است که در هر مراجعه به آن، معنای جدیدی ممکن است به دست آید، ولی اکثریت مسلمان‌ها (اهل تسنن) می‌گویند قرآن را داریم و کاری به اهل‌بیت علیهم‌السلام نداریم! و اقلیت (شیعه) می‌گویند اهل‌بیت را داریم و کاری به قرآن نداریم! با اینکه تضییع و نابودی هرکدام، تضییع دیگری هم هست. 📚 در محضر بهجت، ج۳، ص۱۷۷  @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا