eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺صفحه ۱۷۳ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ 🔹 آیات ۱۷۶و ۱۷۵ مربوط به کسی است که با وجود و بهره از برخی موهبت‌های خدادادی؛ خدا او را به تشبیه کرد. قرآن کریم به عنوان کتابی که هم بیماری را نشان می‌دهد و هم ریشه و درمان آن را بیان می‌کند علت این سقوط را چنین تحلیل کرده است: «فَانسَلَخَ مِنْهَا؛ او از پوست به در آمد» این عبارت کنایه از این است که او علم و داده‌های الهی را گرفت اما آن‌ها را به درونش نفوذ نداد و به جانش پیوند نزد تا بشود ؛ بلکه در حد پوست و پوستین در بر خود نگه داشت تا اینکه بالاخره در آزمون‌های الهی این پوستین را انداخت و ماهیت واقعی خود را آشکار کرد. قرآن قدمی جلوتر رفته و علت این مشکل او را هم بیان می‌کند و آن او به دنیا و تبعیتش از هوای نفس بود که سبب شد دانسته‌ها و «دین دانی» اش تبدیل به «دین داری» نشود. @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۱۷۳ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #اعراف ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ #اندکی_تأمل 🔹
(بهرامپور) 171 - و [یاد کن‌] هنگامی‌ ‌را‌ ‌که‌ کوه‌ ‌را‌ کندیم‌ و بالای‌ سرشان‌ قرار دادیم‌ ‌که‌ گویی‌ سایبانی‌ ‌بود‌، و پنداشتند ‌که‌ ‌بر‌ سرشان‌ خواهد افتاد [گفتیم‌:] آنچه‌ ‌به‌ ‌شما‌ داده‌ایم‌ ‌با‌ جدّیت‌ بگیرید و محتوای‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ خاطر بسپارید، امید ‌که‌ پرهیزکار شوید 172 - و آن‌گاه‌ ‌که‌ پروردگار تو ‌از‌ پسران‌ آدم‌، ‌از‌ پشت‌هایشان‌، نسل‌ و نژاد ‌آنها‌ ‌را‌ برگرفت‌ و ‌آنها‌ ‌را‌ ‌بر‌ خودشان‌ گواه‌ کرد ‌که‌: آیا ‌من‌ پروردگار ‌شما‌ نیستم‌! [‌آنها‌ ‌به‌ زبان‌ فطرت‌] گفتند: چرا! گواهی‌ دادیم‌ ‌تا‌ ‌در‌ روز رستاخیز نگویید ‌ما ‌از‌ ‌آن‌ غافل‌ بودیم‌ 173 - ‌ یا ‌ بگویید: همانا پدران‌ ‌ما پیش‌ ‌از‌ ‌این‌ شرک‌ آوردند و ‌ما نسلی‌ [دنباله‌رو] ‌از‌ پی‌ ‌ایشان‌ بودیم‌، آیا ‌ما ‌را‌ ‌به‌ سبب‌ کاری‌ ‌که‌ باطل‌ اندیشان‌ کرده‌اند مجازات‌ می‌کنی‌! 174 - و ‌این‌ گونه‌، آیات‌ ‌را‌ [‌به‌ روشنی‌] شرح‌ می‌دهیم‌، ‌باشد‌ ‌که‌ [‌به‌ راه‌ حق‌] بازگردند 175 - و خبر ‌آن‌ کس‌ (بلعم‌ باعورا) ‌را‌ ‌که‌ آیات‌ خویش‌ (اجابت‌ دعا) ‌را‌ ‌به‌ ‌او‌ داده‌ بودیم‌ برایشان‌ بخوان‌ ‌که‌ ‌از‌ ‌آن‌ عاری‌ گشت‌، و شیطان‌ ‌در‌ پی‌ ‌او‌ افتاد ‌پس‌ ‌از‌ گمراهان‌ شد 176 - و ‌اگر‌ می‌خواستیم‌ [مقام‌] وی‌ ‌را‌ ‌با‌ ‌این‌ آیات‌ بالا می‌بردیم‌، ولی‌ ‌او‌ ‌به‌ زمین‌ دل‌ بست‌ و ‌از‌ هوای‌ نفس‌ خویش‌ پیروی‌ کرد ‌پس‌ حکایت‌ وی‌، حکایت‌ سگ‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌اگر‌ ‌بر‌ ‌آن‌ بتازی‌، زبان‌ برآورد و ‌اگر‌ رهایش‌ کنی‌ باز ‌هم‌ زبان‌ برآورد ‌این‌ حکایت‌ قومی‌ ‌است‌ ‌که‌ آیات‌ ‌ما ‌را‌ تکذیب‌ کردند ‌پس‌ ‌این‌ داستان‌ ‌را‌ [‌برای‌ ‌آنها‌] نقل‌ کن‌، ‌باشد‌ ‌که‌ اندیشه‌ کنند 177 - زشت‌ ‌است‌ حکایت‌ قومی‌ ‌که‌ آیات‌ ‌ما ‌را‌ تکذیب‌ نمودند و ‌به‌ ‌خود‌ ستم‌ می‌کردند 178 - ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ ‌خدا‌ هدایت‌ کند، ‌او‌ هدایت‌ یافته‌ ‌است‌ و ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ گمراه‌ کند، ‌هم‌ آنان‌ زیانکارند. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼حیف از این آقا 🕊که میان ما رهاست 🌼بر دلش هر دم 🕊هجوم غصہ ها و 🌼خوش بہ حال آنکه 🕊بااخلاص گردد 🌼بر لبش گوید 🕊حضرت مهدی کجاست @qurantehran
عالم بی عمل.mp3
714.8K
💠 عالم بی عمل 🔹 انسان می ‌خواهد خودش را کند چگونه اصلاح کند؟ خیلی از موارد است که انسان تحت است و نمی‌ داند که چه کار می‌کند! چرا ما داریم؟ چگونه می ‌شود که انسان صد درصد می داند که رومیزی، زیرمیزی، اختلاس و نجومی حرام است ولی انجام می ‌دهد؟ با اینکه صد درصد می ‌داند که نگاه به نامحرم حرام است به این ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾ عمل نمی ‌کند؟ چگونه می ‌شود انسان صد درصد عالم است و عمل نمی ‌کند؟ 🔹 این برای آن است که علم در بخش عمل هیچ کاره است! اینکه می ‌گوییم هیچ کاره است، برای آن است که در آن بخش ‌های دقیق باید این طور حرف زد. وقتی کسی ویلچری شد با اینکه با چشم خود مار را می ‌بیند عقرب را می ‌بیند آنجا می ‌نشیند و نیش می‌ خورد و مسموم می ‌شود، خب مگر می ‌شود به او اعتراض کرد که مگر نمی‌ دیدی؟! بله می ‌بیند؛ اما هیچ ارتباطی بین دیدن و دویدن نیست، دویدن برای پاست که فلج است. شما مرتّب آیه بخوان، مرتّب روایت بخوان، او مشکل علم ندارد؛ خودش اینها را گفته، نوشته، چاپ هم کرده است! مگر علم می ‌رود؟ مگر علم امتثال می ‌کند؟ علم مثل چشم و گوش است؛ یک قوه دیگر است و آن الآن در بند است! 🔹 بیان نورانی حضرت امیر این است: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر»؛ با علم کار ندارد، هوس با که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجنان» کار دارد. کار علم چیز دیگر است، عقل عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان»، چیز دیگر است؛ حضرت فرمود این در اثر فلج است. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فراز بیست و چهارم ـ زیارت ❇️السَّلامُ عَلَيْكَ بِجَوامِعِ السَّلامِ سلام بر تو به جمیع سلام و تحیّت ها 🔹جوامع؛ جمع جامع، به معنای سخن کوتاه پر معناست و هم به معنی تمامی و هر آنچه که هست، می باشد. اللَّهُمَّ اجْعَلْ جَوامِعَ صَلَواتِكَ، وَنَوامِيَ بَرَكاتِكَ، خدايا قرار ده درودهاي همه جانبه‏ ات و روينده بركاتت، ( بر محمّد بنده‏ و فرستاده‏ ات ) 📔فرازی از زیارت حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) از بعید 🖊در فرازی از زیات اباصالح المهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) ایشان را "جامع الکلم" معرفی کرده اند. این صفت دارای دو معنا است: یکی جمع کننده سخن ها؛ و دیگری کسی که جامع کَلِم( دارنده جمیع کلمات) می شود: ✨السَّلامُ عَلي مَهْدِيِّ الاْمَمِ وَجامِعِ الْكَلِمِ، ✨سلام بر مهدي امّتها،و جمع‏ كننده سخنها، 🔸در فرازی از دعای ندبه نیز این لفظ به کار رفته: ✨ايْنَ جامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَي التَّقْوي، ✨كجاست گردآورنده سخن بر پايه تقوا، در این فراز که آخرین سلام در زیارت آل یس است، گویا با اینکه با اوصاف زیادی امام خویش راخوانده ایم، هنوز چیزی از صفات مولایمان را نتوانستیم بشماریم و با آنها به او سلام نماییم. لذا در نهایت ادب، با توجه به عجز و ناتوانیمان در شمارش اوصاف جمال و جلال امام، با یک تعبیر جامع ، عرضه میداریم: ⚡️السَّلامُ عَلَيْكَ بِجَوامِعِ السَّلامِ؛ سلام بر تو به تمامی سلامها آنچه گفتیم و نگفتیم. ادامه👇👇👇 @qurantehran
ادامه👆👆👆 ❇️اشْهِدُكَ يا مَوْلايَ اَنّي اَشْهَدُ اَنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، تو را گواه مي‏گيرم اي مولايم، كه گواهي مي‏دهم معبودي‏ جز خدا نيست، يگانه است و شريكي ندارد. 🔹آگاهی برای بیان و تاکید بر ایمان ، گواهی و شهادت دادن به یگانگی خداوند و نبوت پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ولایت و امامت ائمه اطهار (علیهم السلام) به این صورت رخ میدهد که شخص دیگری را بر این امر به عنوان شاهد میگیرند. این امر در آیات حضرت قرآن بارها بیان شده است. 🖊در آیه ٨۱ سوره مبارکه آل عمران ، خداوند خود بر شهادت اقرار کنندگان شاهد است: فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ پس [بر این پیمان] گواه باشید و من هم با شما از گواهانم. در فرازی از زیارت جامعه میخوانیم: ⚡️اشْهِدُ اللهَ وَاُشْهِدُكُمْ، اَنّي مُؤْمِنٌ بِكُمْ وَبِما آمَنْتُمْ بِهِ، خدا و شما را گواه مي‏گيرم،كه من به شما و به آنچه شما ايمان آورديد باور دارم. در زیارت سرداب مطهر حضرت صاحب الامر آمده است که خداوند و ملائکه و حضرت حجه بن الحسن العسکری (ارواحنا له الفدا) را بر اعتقاد ظاهری و باطنی خود شاهد میگیریم: اشْهِدُ اللهَ وَ اُشْهِدُ مَلائِكَتَهُ، وَاُشْهِدُكَ يا مَوْلايَ بِهذا ظاهِرُهُ كَباطِنِهِ، وَسِرُّهُ كَعَلانِيَتِهِ، وَاَنْتَ الشّاهِدُ عَلي ذلِكَ وَهُوَ عَهْدي اِلَيْكَ، خدا و فرشتگان و تو را اي مولايم به اين حقايق، كه ظاهرش مانند باطن آن و نهانش چون آشكار آن است گواه مي‏گيرم و تو را بر اين و بر آن گواهي، و آن عهد من با تو. 🔸لذا در این فراز میگوییم، مطلق شهادتِ جهان، وجود مبارك ولي الله است كه شاهد مطلق است و حضرت او اگر توحيد و نبوت و امامت ما را پذيرفت ، نزد خدا پذيرفته مي شود. ✨تو را گواه مي‏ گيرم اي مولايم،كه گواهي مي‏دهم معبودي‏ جز خدا نيست، يگانه است و شريكي ندارد..   @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۱۷۴ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ 🔹 خداوند بارها در قران وقتی به صفات و خصوصیات انسانها اشاره می کند می فرماید : اکثر هم لایعقلون اکثر هم جاهلون اکثرهم لایتفکرون و ... و این نشان از این دارد که تنها عده قلیلی اهل خرد و تعقل هستند و همین عده هم از رستگاران و برترین ها هستند . @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۱۷۴ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #اعراف ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ #اندکی_تأمل 🔹
(بهرامپور) 179 - همانا بسیاری‌ ‌از‌ جنیان‌ و آدمیان‌ ‌را‌ [گویی‌] ‌برای‌ دوزخ‌ آفریده‌ایم‌، [چرا ‌که‌] دل‌هایی‌ دارند ‌که‌ ‌با‌ ‌آن‌ فهم‌ نمی‌کنند و چشم‌هایی‌ دارند ‌که‌ ‌با‌ ‌آن‌ نمی‌بینند، و گوش‌هایی‌ دارند ‌که‌ ‌با‌ ‌آن‌ نمی‌شنوند ‌آنها‌ چون‌ چهارپایانند بلکه‌ گمراه‌ترند، و آنان‌ غافلانند 180 - و زیباترین‌ نام‌ها ‌به‌ خداوند تعلق‌ دارد، ‌پس‌ ‌او‌ ‌را‌ بدانها بخوانید، و کسانی‌ ‌را‌ ‌که‌ ‌در‌ نام‌های‌ ‌او‌ بی‌راهه‌ می‌روند واگذارید ‌که‌ ‌به‌ زودی‌ ‌به‌ سزای‌ آنچه‌ می‌کردند خواهند رسید 181 - و ‌از‌ کسانی‌ ‌که‌ بیافریدیم‌ گروهی‌ هستند ‌که‌ ‌به‌ حق‌ هدایت‌ می‌کنند و ‌به‌ حق‌ حکم‌ می‌دهند 182 - و کسانی‌ ‌که‌ آیات‌ ‌ما ‌را‌ تکذیب‌ کردند، اندک‌ اندک‌، ‌از‌ جایی‌ ‌که‌ ‌خود‌ نفهمند ‌به‌ دامشان‌ می‌کشیم‌ 183 - و ‌به‌ ‌آنها‌ فرصت‌ می‌دهم‌، ‌که‌ مکر و تدبیر ‌من‌ بسی‌ محکم‌ ‌است‌ 184 - آیا فکر نکردند ‌که‌ یارشان‌ [پیامبر] جنونی‌ ندارد! ‌او‌ جز هشدار دهنده‌ای‌ آشکار نیست‌ 185 - آیا ‌در‌ ملکوت‌ آسمان‌ها و زمین‌ و آنچه‌ ‌خدا‌ آفریده‌ ننگریستند، و ‌این‌ ‌که‌ شاید اجلشان‌ نزدیک‌ ‌شده‌ ‌باشد‌! ‌پس‌ ‌به‌ کدامین‌ سخن‌، ‌بعد‌ ‌از‌ قرآن‌ ایمان‌ می‌آورند! 186 - ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ ‌خدا‌ گمراه‌ کند، ‌برای‌ ‌او‌ هیچ‌ راهبری‌ نیست‌، و ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ طغیانشان‌ سرگردان‌ رها می‌کند 187 - ‌از‌ تو ‌در‌ باره‌ی‌ قیامت‌ می‌پرسند ‌که‌ چه‌ وقت‌ برپا می‌شود! بگو: علم‌ ‌آن‌ تنها نزد پروردگار ‌من‌ ‌است‌ و جز ‌او‌ ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ موقع‌ ‌خود‌ آشکار نمی‌سازد [تحقق‌ ‌آن‌] ‌در‌ آسمان‌ها و زمین‌ سنگین‌ ‌است‌ و جز ‌به‌ طور ناگهانی‌ ‌به‌ سراغتان‌ نمی‌آید ‌از‌ تو چنان‌ می‌پرسند ‌که‌ گویی‌ تو ‌از‌ ‌آن‌ باخبری‌ بگو: علم‌ ‌آن‌ فقط ‌با‌ خداست‌، ولی‌ بیشتر مردم‌ نمی‌دانند @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا