🔸السَّلامُ عَلَى الْقآئِمِ الْمُنتَظَرِ و الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ
سلام بر قیام کنندهاى که انتظارش کشیده مىشود و (سلام بر) عدل آشکار
سلامی می دهیم از روی اخلاص
سلامی را که دلتنگی در آن باشد نمایان
ز لب های عزیزت گر جوابی بشنویم ما ؛
چه حسی می نشیند در میان سینه هامان
#سلام_امام_زمانم
🌱 وعدهها دادم به دل،روزی میآیی از سفر...
🌱 کی محقق می شود این آرزوی شیعیان...؟
#اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روزشمارعیدغدیر
0⃣3️⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر
تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی از فضائل مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام روشنایی بخشیم...
▫️پیامبر صلی الله علیه وآله:
لَوْ أَنَّ الْغِيَاضَ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب.
🔸اگر درختان قلم،
دریاها مرکب،
جنها حسابکننده
و انسانها نویسنده شوند،
نخواهند توانست فضائل علی بن ابیطالب علیهما السلام را بشمارند!
📚الطرائف ج ۱- ص۱۳۸
۳۰ روز تا عید همعهدی (غدیر) ✨
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺 بخش دوم
🌺﴿هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئاً مَذْکُوراً﴾؛ حالا انسان فرق میکند آدم «و من دونه» این طور بودند هم «کان تامه» دارند هم «کان ناقصه». «کان تامه» درباره کل عالم است که ﴿اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْءٍ﴾، این «کان تامه» است. «کان ناقصه» این است که ﴿أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ﴾ هر چه آفرید زیبا آفرید. این طور نیست که به بعضیها کمالات لازم را داده باشد کمالات لازم را به بعضی نداده باشد. هر چیزی، هر امری را لازم داشت خدا به او داد. این ﴿أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ﴾، نه یعنی حُسن ظاهری نظیر طاووس. به خرچنگ هر چه خواست داد. به طاووس هر چه خواست داد. تغذیه او، تنمیه او، تولید او، هر چه که برای خرچنگ لازم بود به او داد، هر چند زیبا نباشد. ﴿ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَی کُلَّ شَیْءٍ خَلْقَهُ﴾، بعد او را چون به همه امور مجهز کرد به مقصدش هدایت کرد.
🍀﴿هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئاً مَذْکُوراً﴾؛ اصرار قرآن کریم بر انسانشناسی آن است که در جریان حیاتشناسی آنها که کماندیش و نزدیکبین هستند، چون دورتر از جریان عالم مُلک را نمیبینند، گاهی انسان را در حدّ یک حیوانات عادی میپندارند، گاهی هم انسان را در حد حیوانات برتر نظیر بوزینه و امثال بوزینه میگویند ـ معاذالله ـ انسان قبلش حیوان به نام بوزینه بود و میمون بود و مانند آن...
🌱در جریان خلقت انسان، قرآن بیش از پنجاه مورد از انسان مذمت کرده است و همه این مذمتها به قسمت بدن او برمیگردد انسان قتور است، انسان جهول است، انسان ظلوم است، انسان ممسک است، انسان با طمع زندگی میکند و مانند آن و مواردی که به عظمت انسان برمیگردد این به روح اوست نه به بدن او.
🍃اما همان طوری که قبلا اشاره شد، انسان با نبات مشترک است، انسان با حیوان مشترک است، انسان با جن مشترک است، انسان با فرشته مشترک است، انسان یک سلسله مزایایی دارد که با احدی مشترک نیست. لذا خلیفه خدا باید انسان باشد.
☘حقیقت انسان به جایی میرسد که «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند»و به جز خدا هم نداند، بنابراین اگر ملائکه این سمت را میداشتند این حق را و این قدر صلاحیت را میداشتند خدا آنها را خلیفه قرار میداد، آنها را تعلیم میداد، آنها را بلاوسطه شاگرد خود قرار میداد.
🌿پنج طایفه در قرآن کریم هست که دلالت میکند اینها اسلام دارند، اینها اهل تسبیح و تحمیدند، اینها اهل سجود و اطاعتاند. ﴿لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾،
﴿یُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْض﴾،
اینها هست. اینها تکوین است نه مسئله تشریع و مسئله درک ظاهری و اینها.
🌴اما انسان نسبت به همه اینها برتری دارد. نسبت به حیوانات اصلاً هیچ شرکت ندارد. انسان نسبت به جن هم افضل است، برای اینکه در جن ما دلیلی نداریم که آنها پیغمبر داشته باشند. درست است مکلفاند، پیغمبر برای اینها میآید اما از جنس اینها و نوع اینها کسی به مقام نبوت و رسالت رسیده باشد ما دلیلی نداریم. مکلف هستند و کیفر هم میبینند اگر گناه بکنند؛ اما از خود اینها پیغمبری داشته باشیم هیچ دلیلی نداریم. پس انسان میتواند به مقام نبوت و رسالت برسد و جن نمیتواند.
✅ یک بیان نورانی مرحوم شیخ مفید(رضوان الله تعالی علیه) در کتاب شریف أمالی از وجود مبارک امام معصوم(سلام الله علیه) نقل میکند فرمود چرا این جا هستی؟ چرا درها باز است چرا نمیروی؟ فرمود اگر کسی به حسب ظاهر ایمان بیاورد و عمل صالح نداشته باشد، «مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَلَنْ یَلِجَ مَلَکُوتَ السَّمَاءِ»؛ فرمود درهای ملکوت باز است چرا نمیروید؟ چرا ایستادید؟ چرا نشستید؟ این بیان نورانی امام است.
🌾 فرمود: «لَا یَکْمُلُ الْعَقْلُ إِلَّا بِاتِّبَاعِ الْحَقِّ»؛ اگر بخواهیم عقل نظری اندیشهورز کامل بشود، راهش #درس و #بحث است.
و اگر بخواهیم عقل عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان» کامل بشود، راهش #سجده است #نمازشب است #عمل_صالح است #اطاعت است #عبادت است. فرمود شما یک ذره مشترک بین انسان و حیوان ندارید.
ادامه دارد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔺ادامه بخش دوم
❗️اینهایی که میگویند انسان با میمون هشتاد درصد مشترکات دارد، این برای تنِ انسان است. اما این ﴿وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی﴾ کجا انسان میتواند نسل قبلی او میمون یا امثال میمون باشد؟!
🔸الآن ببینید بسیاری از فتواهای پزشکی را از آزمایشگاه موش میگیرند. این بیماری را در آزمایشگاه موش مشاهده میکنند، بعد درمانش را هم از آن آزمایشگاه میگیرند و انسان را معالجه میکنند و این مقام شریف طب را در حدّ دامپزشکی تنزّل دادند که آن هم مربوط به بدن انسان است.
❌ولی بسیاری از بیماریهاست که اصلاً در آزمایشگاه موش جواب نمیگیرد. مثلا ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾ را که آزمایشگاه موش جواب نمیدهد. فرمود اگر کسی همسری دارد به بیگانه نگاه میکند، این مریض است. این را که آزمایشگاه موش جواب نمیدهد.
🔹 اگر کسی دائماً در حرَم و حریم آزمایشگاه موش بگردد، بله، رهآوردش همین است. فتوای درمان و بیماری را از آزمایشگاه موش بخواهد این ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾ را درک نمیکند و اگر در حریم مشترکات بین انسان و حیوان، انسان و دام و مانند آن جستجو کند، این انسان را نمیشناسد و هرگز انسانشناس نخواهد بود.
☘ اما اگر به امتداد رشد انسان از بخش جماد و نبات و حیوان بگذرد، به بخش ملکوتیاش برسد یک ذرّه هم بین انسان و غیر انسان مشترک پیدا نمیکند. آن مرز مشترکات انسان و ملائکه است که اگر این باشد «لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَة».
🌸 انسان را خواستید بشناسید با فرشتهها باید بسنجید. آن بخش بدنی و مادی انسان است. این بیان نورانی امام سجاد است که فرمود در فخر انسان دانشمند همین بس که ذات اقدس الهی وقتی نام علما را میبرد با ملائکه یکجا ذکر میکند. فرمود: ﴿شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ﴾ این بیان نورانی حضرت است. فرمود علما را که قرآن کریم نام میبرد با ملائکه نام میبرد، برای اینکه اینها با ما مشترکات دارند.
❀🍃❀🍃❀🍃❀🍃❀
☘تاکنون به این نتیجه رسیدیم که موجودی در بین مخلوقها نه تنها از انسان بالاتر خلق نشد بلکه همتای انسان هم چیزی خلق نشد.
🌿فرمود ما انسان را خلق کردیم، او را از نطفه و مانند آن آفریدیم، تطوّراتی را برای او در نظر گرفتیم آن بخشهای نهایی او که ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾، مشهود است در آن مطرح است. آن وقت انسان این مراحل طولانی را که پشتسر گذاشت و هماکنون دارد در هر بخشی با موجودی از موجودات شریک است در بخش جسمانیش با اجرام شریک است در بخشهای نباتی اش با گیاهان شریک است، در بخشهای حیوانیاش با حیوانات شریک است، در بخشهای وهم و خیال با جن شریک است، در بخشهای انسانی آن مراحل میانیاش با فرشتهها شریک است در اوج انسانیت شریکی ندارد مظهر «لا شریک له» است؛ زیرا اگر در آن مرحله نهایی شریکی میداشت «خلیفة الله» نبود
🍃مسئله دَهر یک اصطلاح علمی دارد و یک اصطلاح قرآنی و عرفی. در اصطلاح قرآن و روایات، دهر یعنی مدتی از زمان طولانی، ﴿حینٌ مِنَ الدَّهْرِ﴾ یعنی بخشی از زمان طولانی.
🔸اهل معقول که میگویند زمان داریم و دهر داریم و سرمد. آن اصطلاح اینجا مراد نیست. دهر یعنی مقداری از زمان.
﴿هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ﴾، یعنی مقداری از زمان گذشته است که ﴿لَمْ یَکُن شَیْئاً مَذْکُوراً﴾؛ قابل ذکر نبود. این نطفه یا آن علقه یا مانند آن اینها قابل ذکر نبود و چون قرآن کریم بین بدن انسان و روح انسان فاصله گذاشته است آن عظمت و جلال را به آن مسئله روح داده است...
ادامه دارد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم
🌺صفحه ۳۲۲ مصحف شریف
🌸 سوره مبارکه #انبیاء
━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━
◽️قال رسول الله صلي الله عليه و آله:
«إذا ماتَ حامِلُ القُرآنِ أوحَي اللهُ إلَي الأرضِ أَن لا تَأكُلي لَحْمَهُ.
قالَتْ: إلهي كَيفَ آكُلُ لَحْمَهُ و كَلامُكَ في جَوْفِه.»
هنگامي كه حافظ قرآن از دنيا مي رود خداي تبارك و تعالي به زمين وحي مي كند كه «گوشت بدن او را نخور.»
زمين مي گويد: «پروردگارا، چگونه گوشت او را بخورم در حالي كه كلام تو (قرآن) در قلب اوست؟!
📘 كنزالعمال ـ جلد اول
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۳۲۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #انبیاء ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ ◽️قال رسول ال
#ترجمه
به نام خداونده بخشنده و مهربان
1) وقت حسابرسى اعمال مردم به آنان نزدیک شده است و آنان همچنان در غفلت اند و با دل بستن به دنیا و وانهادن توبه و ایمان، از آن رویگردانند.
2) هیچ وحى جدیدى که یادآور خدا باشد، از جانب پروردگارشان برایشان نمى آید مگر این که آن را مى شنوند و به بازى مى پردازند.
3) و دل هایشان به بیهوده مشغول است و در جلسه اى کاملا سرّى درباره دعوت پیامبر به گفتوگو نشستند، البته نه همه آنان بلکه ستمکارانشان و گفتند: آیا این شخص ( محمّد ) جز بشرى مانند شماست ؟ اگر از جانب خدا پیامى به او رسیده بود قطعاً به شما نیز مى رسید، پس قرآنش افسونى بیش نیست. اکنون آیا شما با این که از بصیرت برخوردارید به افسون مى گرایید ؟
4) پیامبر به آنان گفت: پروردگارم هر سخنى را، خواه در آسمان گفته شود و خواه در زمین، مى داند، و اوست که به همه گفته ها شنوا و به همه کارها داناست.
5) مشرکان قرآن را نخست افسون خواندند، آن گاه گفتند: نه، بلکه رؤیاهایى آشفته است که محمّد آنها را وحى الهى پنداشته و خود را پیامبر تصوّر کرده است، بلکه آن را خود بافته و کلام خدا قلمداد کرده است، بلکه او شاعر است و قرآنش برخاسته از خیالات شاعرانه اوست. اگر به راستى پیامبر است باید براى ما معجزه اى بیاورد همان گونه که پیامبرانِ نخستین همراه با معجزه فرستاده شدند. اگر معجزه اى بیاورد ما به او ایمان مى آوریم.
6) پیش از اینان نیز مردم هیچ شهر و دیارى که از پیامبرانشان درخواست معجزه کردند، با مشاهده آن معجزات ایمان نیاوردند; ازاین رو ما آنان را هلاک کردیم. اکنون آیا این مشرکان با دیدن معجزه ایمان مى آورند با این که مانند پیشینیان تجاوزکارند ؟ پس بدانید که برآوردن خواسته آنان مایه ایمانشان نخواهد شد بلکه پى آمدش تنها هلاکت آنان است.
7) و پیش از تو نیز جز مردانى را که به آنان وحى مى کردیم به رسالت نفرستادیم. اگر نمى دانید از پژوهندگان کتاب هاى آسمانى بپرسید تا دریابید که پیامبران از میان انسان ها برخاسته اند و اگر به همه انسان ها وحى نمى شود براى آن است که وحى موهبتى است که خدا آن را به هر که بخواهد عطا مى کند.
8) ما از پیامبرانمان ویژگى هاى بشرى را سلب نکرده و آنان را کالبدهایى که غذا نخورند قرار نداده ایم و در دنیا جاودانه هم نبوده اند.
9) ما آنان را فرستادیم و وعده اى را که به آنان داده بودیم تحقق بخشیدیم، پس آنان و هر که را خواستیم نجات دادیم و تجاوزگران را نابود ساختیم.
10) به راستى، ما کتابى به سوى شما فرو فرستادیم که در آن ارجمندترین معارف و پایدارترین احکام براى شما یادآورى شده است. آیا درنمى یابید ؟
@qurantehran
#سلام_امام_زمانم
📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُذِلَّ الْكافِرِينَ الْمُتَكَبِّرِينَ الظَّالِمِينَ...
🌱سلام بر شما! می گویند می آیی و در دادگاه عدالتت ، هیچ ظالم متکبری در امان نخواهد ماند.
منتظریم ! و ایمان داریم به چنین شنیده ای...
سِرّ عاشق شدنم لطف طبیبانه توست
ورنه عشق تو کجا؟ این دل بیمار کجا؟
کاش در نافلهات نام مرا هم ببری
که دعای تو کجا؟ عبد گنه کار کجا؟
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
@qurantehran
ظهور نور.mp3
765.5K
💠 ظهور نور
🔹 شما عالمان دین و همه ما مسئولانی كه داعیه انتظار آن حضرت را داریم اولین وظیفه ما این است كه #نور_بشویم نه فقط عالم عادل! این عالم شدن و عادل شدن طلیعه راه انتظار است؛ این عمل کردن به آیه سوره مباركه «حدید» است كه ﴿لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾، این از سایر مردم هم بر می آید! عالم شدن و عادل شدن، طلیعه انتظار است، نورانی شدن وظیفه علماست، اینكه در طلیعه سوره مباركه «ابراهیم» آمده است آن #وظیفه_ماست فرمود: ﴿الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیكَ﴾ كه چه؟ ﴿لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾؟ یا اینکه مردم را مجتهد و عالم و حكیم بكنی؟ نه، بلکه ﴿لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾.
🔹 كسی كه خوابش معلوم نیست بیداریاش معلوم نیست غذا خوردنش معلوم نیست، این اصلاً نور نیست! فرمود شما نور باش، مردم همین كه شما را دیدند هدایت می شوند؛ لازم نیست حرف بزنی: «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ».
فرمود: ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُورَاً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾؛ آن وقت این سرمایه گران و گوهر نهادینه شده را انسان رایگان بفروشد؟! یا با القاب بفروشد یا با بازیگری بفروشد؟! فرمود مردم باید نورانی بشوند و در زمان #ظهور آن حضرت، مردم نورانی اند؛ ﴿لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلی النُّورِ﴾. مردم اگر نورانی شدند با هر فرعونی هم می جنگند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran