eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.5هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
17.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 مجموعه درس اخلاق 🔴 🎙 (حفظه الله) ✅ موضوع: پیامبر اکرم (ص) از ۶ خصلت به خدا پناه می برد @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه 484 مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه ـ آیه ۱۱ 📚 مفسر: علامه محمدحسین ـ (تفسیر المیزان) 🔸 فاطِرُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ..." بعد از آنكه تصريح كرد به اينكه خداى تعالى رب او است، چون حجت‏ها بر انحصار ولايت در او اقامه شد، اينك به دنبالش در اين آيه و آيه بعدش اقامه حجت مى‏ كند بر اينكه ربوبيت هم منحصر در او است. 🔹و خلاصه حجت مذكور اين است كه: خداى تعالى (به اعتراف خود شما مشركين) پديد آرنده موجودات و فاطر آنها است، يعنى موجودات را او از كتم عدم بيرون مى ‏آورد و شما را نر و ماده خلق كرد، و از اين راه عدد شما را بسيار كرد، و همچنين حيوانات را نيز نر و ماده آفريد، و از اين طريق آنها را تكثير نمود، تا شما (نسل به نسل) از آن حيوانات استفاده كنيد، و اين، هم خلقت است و هم تدبير. 🔸و نيز او سميع است، يعنى آنچه از حوائج كه مخلوقاتش دارند و (به دل و يا زبان سر از خدا) مى‏ خواهند، مى‏ شنود. و هر حاجتى كه دارند البته به مقدارى كه استحقاق دارند بر مى‏ آورد. و نيز او بصير است، يعنى هر عملى كه خلق انجام دهد مى‏ بيند، و بر طبق اعمالشان جزايشان مى‏ دهد، 🔹 و او كسى است كه تمامى كليدهاى خزائن آسمانها و زمين را مالك است، خزينه‏ هايى كه خواص و آثار همه موجودات در آن ذخيره مى ‏شود، و با ظهور آن خواص و آثار، تركيب اين نظام عالم محسوس صورت مى ‏گيرد. و نيز او است كسى كه رزق روزى خواران را مى ‏دهد، و به مقتضاى علمش آن را كم و زياد مى‏ كند، و همه اينها همان تدبير است، پس خدا رب و مدبر امور است. 🔸پس معناى جمله" فاطِرُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ" اين شد كه از پديد آرنده موجودات از كتم عدم است، آنهم بر اساس ابداع. 🔹و معناى جمله" جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً" اين شد كه: او شما را نر و ماده آفريد تا با ازدواج مساله توالد و تناسل و زياد شدن افراد صورت بگيرد. و معناى جمله" وَ مِنَ الْأَنْعامِ أَزْواجاً" اين شد كه: چارپايان را هم نر و ماده آفريد" يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ" يعنى در اين قرار دادن، نسل شما را زياد مى ‏كند. و خطاب در جمله" يذرؤكم" هم به انسان است و هم به حيوان. و ضمير" كم" را كه مخصوص عقلاء است- به گفته زمخشرى- از اين جهت به همه برگردانيده كه جانب انسانها را غلبه داده. 🔸" لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ"- يعنى مثل خدا چيزى نيست، در نتيجه حرف" كاف" زائد است كه تنها به منظور تاكيد آمده، و نظائر آن در كلام عرب بسيار است. 🔹" وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ"- يعنى حاجت‏ها و مسألت‏هايى را كه خلق از او دارند مى ‏شنود، و اعمال آنها را مى ‏بيند. @qurantehran
📒 کتابی پیغمبر ساز! 📖 قرآن کتابی است که پیغمبرساز است؛ زیرا پیغمبران دو گونه‌اند: قسم اول، پیامبرانی هستند که از جانب خداوند به پیامبری تعیین شده‌اند؛ قسم دوم، پیغمبران کمالی، که در اثر ایمان و عمل به دستورات قرآن، به کمالات پیامبر نایل می‌گردند. بنابراین، قرآن، پیغمبران کمالی تربیت می‌کند و پیغمبرساز است. ✅ البته اگر انسان اهلیت داشته باشد، در و دیوار هم به اذن خدا معلم او خواهند بود، وگرنه هیچ‌سخنی در او اثر نخواهد کرد، چنان‌که سخنان پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در ابوجهل اثر نکرد! و شاگردان قرآن و پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بعد از رحلت آن حضرت چه فتنه‌ها که به‌پا نکردند؟! 🔺از فرمایشات آیت الله (ره) زمزم عرفان @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پانزدهم ـ عبرت گیری 💠 تاریخ یعنی مطالعه دنیا! یعنی این که گردوی دنیا را بشکنید و بفهمید که پوک است... @qurantehran
AUD-20210313-WA0001.mp3
6.34M
🌸 الهی رجب بگذشت و ما از خود نگذشتیم تو از ما بگذر... فقط یک روز از ماه پر برکت رجب باقی مانده است... 🔸وداع با ماه رجب، با نوای حاج میثم مطیعی @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۴۸۵ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه ـ آیه ۱۶ 📚 مفسر: علامه محمدحسین ـ (تفسیر المیزان) 🔸" وَ الَّذِينَ يُحَاجُّونَ فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما اسْتُجِيبَ لَهُ حُجَّتُهُمْ داحِضَةٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ عَلَيْهِمْ غَضَبٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ شَدِيد 🔹ٌ" كلمه" حجت" به معناى سخنى است كه منظور از آن اثبات و يا ابطال چيزى باشد، و اين واژه از ماده" حج" گرفته شده كه به معناى قصد است. 🔸 و كلمه" داحض" اسم فاعل از" دحض" است كه به معناى بطلان و زوال است. 🔹و معناى آيه به طورى كه گفته ‏اند اين است: كسانى كه در باره خدا احتجاج و استدلال مى ‏كنند تا او را نفى و يا دين او را باطل كنند، (با اينكه مردم دعوت او را پذيرفته، و داخل دينش شده ‏اند، چون حجتش روشن و واضح بود)، حجتشان نزد پروردگارشان باطل و زايل است، و غضبى از خدا برايشان است و عذابى شديد دارند. 🔸و ظاهرا مراد از اينكه فرمود:" بعد از آنكه استجابت شد" استجابت حقيقى است، به اينكه كسانى كه دعوت او را استجابت كرده ‏اند از روى علم و آگاهى و بدون شك و اضطراب استجابت كرده‏ اند، و خلاصه، فطرت سالم انسانيت وادارشان كرده كه استجابت كنند، چون دين با معارفى كه در آن است فطرى بشر است، و بدون هيچ درنگى آن را مى‏ پذيرد، البته در صورتى كه فطرت (به خاطر عوامل خارجى) نمرده باشد. 🔹هم چنان كه فرموده:" إِنَّما يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَ الْمَوْتى‏ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ" و نيز فرموده:" وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها" و نيز فرموده:" فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها". 🔸و بنا بر اين، حاصل معناى آيه اين است: كسانى كه در خداى تعالى و يا دين او احتجاج مى‏كنند، و مى‏خواهند بعد از آنكه فطرت سالم و زنده بشر آن را پذيرفته، و يا بعد از آنكه مردم به فطرت سالم خود آن را پذيرفته ‏اند، خدا را نفى و يا دين او را باطل سازند، حجتشان نزد پروردگارشان باطل و زايل است، و غضبى از خدا برايشان وارد خواهد شد، و عذابى كه نمى ‏توان گفت چقدر است خواهند داشت. 🔹آيات سابق هم تا اندازه ‏اى اين وجه را تاييد مى ‏كند، چون در آنها اين معنا تذكر داده مى‏ شد كه خدا دينى را تشريع كرد و انبياء خود را بدان سفارش فرمود و براى اقامه آن دين از بندگانش هر كه را مى‏ خواست انتخاب نمود. 🔸 پس محاجه كردن در اينكه خدا دينى دارد كه‏ در آن بندگان خود را به عبادت خود واداشته، كار باطلى است، و چون چنين است ممكن است بگوييم: آيه" اللَّهُ الَّذِي أَنْزَلَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ وَ الْمِيزانَ" در مقام تعليل است، و حجتى است كه حجت كفار را ابطال مى‏ سازد- در آن دقت فرماييد. @qurantehran