📇 خلاصه تفسیر آیه ۴ سوره مبارکه #حشر
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔸حکم جَلای وطن بر یهودی بنینضیر تثبیت شد، هم تکویناً, هم تشریعاً؛ رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود شما باید جلای وطن کنید، باید از اینجا بیرون بروید.
🔹اگر اینها مأمور به جلای وطن نمیشدند ممکن بود؛ نظیر یهودیهای بنیقریضه به قتل و اسارت محکوم بشوند، با اینکه جلای وطن به نوبه خود یک عذاب شدید است.
🔸 مسئله جلای وطن را در کنار قتل یاد کرده است؛ جلای وطن هم یک عذاب رسوایی را به همراه دارد، گذشته از این دشواری؛ اما در برابر آن عذاب استیصال که ریشهکَن بشوند و عذاب اسیرگیری، یک عذاب خفیفتری است، لذا فرمود اگر مسئله جلای وطن بر اینها مقدّر نمیشد، اینها به یک عذاب دردناکتری معذّب میشدند
🔹چرا یهود بنینضیر به این عذاب جلای وطن گرفتار شد؟ و چرا ما باید عبرت بگیریم؟ برای اینکه ﴿ذلِکَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ﴾؛ اینها مشاقّه کردند؛ یعنی بین خود و بین دین، درّه و شِقاقی ترسیم کردند که خود در یک شقّ قرار گرفتند و دین در شقّ دیگر قرار گرفت.
🔸«محادّه» به همین معناست, «مشاقّه» به همین معناست؛ در اواخر سوره مبارکه «مجادله» این است که ﴿أَنَّ الَّذِینَ یُحَادُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ﴾؛ آنها که مُحادّه میکنند؛ یعنی حدّ خود را از حدّ قرآن و دین خدا جدا میکنند. خود را در یک حد میبینند و اسلام را در حدّ دیگر، به دنبال دین نیستند که در یک مسیر باشند، محادّه دارند؛ یعنی در حدّ جدایی دارند. مشاقّه هم اینچنین است؛ یعنی اینها در یک طرف هستند, دین و قرآن در طرف دیگر، هر کس با خدا در افتد، خدا «شدید العِقاب» است
🔹این لطف الهی است که در خیلی از موارد عِقاب خدا و عذاب الهی را تلویحاً ذکر میکند، نه تصریحاً؛ وعده را تصریحاً ذکر میکند؛ اما وعید را تلویحاً ذکر میکند؛ یعنی میفرماید: ﴿لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ﴾؛ اما ﴿وَ لَئِن کَفَرْتُمْ﴾
«لأعذبنّکم» نیست، بلکه ﴿لَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾، این تلویح نشانه آن است که #لطف خدا بیشتر از #قهر الهی است.
@qurantehran
🕋📜🕋📜🕋
🕋
#انس_با_حضرت_قرآن
🔰حقیقت معنای تدبّر در آیات حضرت قرآن
✨کتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْباب - سوره ص، آيه ۲۹
🔸حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) تلاوت کنندگان حضرت قرآن را با خصوصیت «تدبّر در آیات» معرفی نمودند و با استناد به شریفه ۲۹ سوره مبارکه صاد فرمودند:
🔸حق تلاوت، تدبّر در آیات است و عمل به احکام آن ؛ که خداوند می فرماید: «حضرت قرآن، کتابی است مبارک که ما بر تو نازل کردیم تا در آيات آن تدبّر کنند» و بدانید راه خدا یکی است و تمامش هدایت است و عالِم عامِل به آن به بهشت روانه می شود و مخالفت کننده با آن به جهنم..
📔ارشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي)، ج۱ ص: ۷۹
🔸لذا تدبّر یعنی تأمل در آیات ، به گونه ای که بنده متوجه این حقیقت شود که آیات حضرت قرآن تماما هدایت است به سوی یک راه که همان سبیل الله و صراط مستقیم است؛ سبیلی که تبعیت از آن سبب دخول در بهشت و مخالفت با آن سبب دخول در جهنم است؛ و در نتیجه ی این تدبر، به احکام الهی عمل نماید؛ که این عمل، در حقیقت به جا آوردن حقی است که مطابق مضمون آیات الهی بر او واجب شده است.
🔸بدین جهت حضرت موسی بن جعفر الکاظم (علیه السلام) اثر و نتیجه ی تدبّر را «به جا آوردن حق» معرفی نمودند؛ حقی که مطابق آیات قرائت شده، بر بنده واجب شده است:
▫️«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» فَيُقْضُوا بِمَا عَلَيْهِمْ مِنَ الْحَقِّ
«آیا در قرآن تدبّر نمی کنند» تا آن حقی که بر گردنشان آمده است را به جا آورند!
📔تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج۱۲ ؛ ص۲۴۱
📔مجمع البيان في تفسير القرآن، ج۹ ص: ۱۵۸
🔹بنابراین با تدبّر در حضرت قرآن، بندگان به أمري که سبب رشد و تعالی آنهاست، دلالت و راهنمایی می شوند؛ چنانکه حضرت سیدالسادات حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) فرمودند:
🔸أيُّهَا النَّاسُ تَدَبَّرُوا الْقُرْآنَ الْمَجِيدَ فَقَدْ دَلَّكُمْ عَلَى الْأَمْرِ الرَّشِيدِ
ای مردم! در قرآن مجید تدبرّ کنید که همانا شما را به «أمر رشید» دلالت نموده است
📔إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج۱؛ ص۸۰
🖋و بدیهی است که این أمر رشید، همان سبیل الله و صراط مستقیم واحد است که مخالفت با آن غیّ و گمراهی است:
✨ لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى لاَ انْفِصامَ لَها وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليم (سوره بقره آیه۲۵۶)
🔸مؤیدات این مطالب که ماحصل و نتیجه ی تدبّر در آیات الهی، دلالت شدن به أمر رشید و حقیقت سبیل الله است ، مستنداتی است که در ادامه به عنوان مصادیق تدبّر در آیات حضرت قرآن بیان می نماییم.
🕋 @qurantehran
🕋📜🕋📜🕋
970321-Panahian-Ofogh-RamezanMaheOmidBarayeZohoor-26-64k.mp3
7.25M
🌺 شرح #دعای_افتتاح ۲۶
💭استاد #پناهیان
🔸 زیباترین درد برای یک انسان دردی است که به ولے خدا مربوط میشود و این دردمندی در دعای افتتاح کاملا مشهود است.
🔹به ما گفته اند هرشب در ماه رمضان دعای افتتاح بخوانید، یعنے هرشب خودتان را دردمند ظهور کنید.
🔸انسان بطور طبیعے ظرفیت غمگین شدن دارد؛ اما هنر این است که آدم غمهایش را صرف مولای خود کند. زیرا قیمت هرکس به اندازه غم اوست. و درد غیبت ولے معصوم از همه دردها و غمها ارزشمندتر است
🔹یکے از شاخصه های موفقیت ما در ماه رمضان این است که بعد از پایان آن، ما برای غیبت امام زمان، دردمندتر از گذشته شده باشیم.
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸رئیسی: به صورت مستقل وارد انتخابات شدهام
🔹حضور بنده نافی حضور هیچکس نیست
🔹دیدن وضعیت معیشت مردم، مساله بیکاری، گرانی و سفره مردم و وضعیت اقتصادی جامعه دغدغه جدی برای انسان ایجاد می کند
🔹در یک دولت قوی می تواند این نا امیدی ها تبدیل به امید شود و با همین ذخائر موجود، دغدغه ها و درد و رنج مردم را کاهش داد و نا امیدی را به امید تبدیل کرد
🔹همه مشارکت کنند. حتی کسانی که به هر دلیلی نا امید هستند. با هر سلیقه سیاسی.
🔹من خود را رقیب فساد، نا کارآمدی و اشرافی گری میدانم
🔹از مردم عزیز می خواهم در این میدان، #خانه_خودشان را #ستاد_انتخاباتی کنند. من نه ستادی دارم و نه امکان مالی دارم که در این امر هزینه کنم
با عرض سلام و ادب خدمت همه دوستان و همراهان گرامی
در جریان هستید که کانال مؤسسه از ابتدا دنبال مسائل و تبلیغات سیاسی نبوده و نیست و پیروی هیچ گروه و دسته ای اعم از چپ و راست و... را نه توصیه نموده و نه انجام داده است.
لکن امروز با توجه به وضعیت بسیار حساس جامعه وتوده مردم و تبلیغات شدید برخی گروههای سیاسی دوست داشتم پیام بسیار ساده و دلنشین آقای #رئیســ👆ـــی را گوشزد کنم.
اگر مردم #انقلابی، یک همت #انقلابی کنند و هر کس خانه خود را تبدیل به یک ستاد #انتخاباتی برای روی کارآمدن #دولت_جوان_انقلابی کند، ان شاءالله کاندیدایی که خط قرمزش #ولایت_فقیه باشد، سکاندار بعدی قوه مجریه خواهد شد و به امید خدا، قطار #انقلاب به ریل خود باز خواهد گشت.
#اگرمردجنگی، بسم الله...
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۰ سوره مبارکه #حشر
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔸مطلب آیه این است که غیر از مهاجر و غیر از انصار گروه سوّمی هستند که بعد از اینها به اینها ملحق شدند: ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَ لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَؤوفٌ رَحِیمٌ﴾
🔹انصار بخلزدایی کردند و تابعین کینهزدایی کردند. فرمود اینهایی که بعداً میآیند اینچنین میگویند؛ یعنی شما که بعداً آمدید اینچنین بگویید، این جمله سوم که عطف بر آن قبلیها هست به لسان اِخبار بیان شد؛ اما به داعی انشا القا و وصف مردان الهی را ذکر میکنند؛ یعنی اینچنین باشید! چون جنبه تربیتی دارد.
🔸فرمود: ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ﴾ میگویند؛ یعنی بگویید؛ بگویید ﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَ لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا﴾، برای خود طلب مغفرت میکنند، برای گذشتگانی که راه را برای اینها باز کردهاند طلب مغفرت میکنند و برای خود و ارتباط خود، نسبت به همه مؤمنین چه گذشته و چه حال، کینهزدایی میکنند: ﴿وَ لاَ تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلّاً لِلَّذِینَ آمَنُوا﴾؛ چه گذشته و چه آینده, چه مؤمنین گذشته و چه مؤمنین حال که این وصف بهشتیان است.
🔹عدهای از مفسّرین اهل سنّت خواستند به این آیه استدلال کنند که این سه بخش، تقسیمِ مستوعب است؛ یعنی مهاجرین، انصار و ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا﴾ را؛ این ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا﴾ هم شامل مهاجرین بعدی میشود، هم شامل انصار بعدی میشود، هم شامل ما که به اینها ایمان آوردیم، نه در ردیف مهاجرین هستیم، نه در ردیف انصار مصطلح؛ بالأخره دینِ خدا را داریم یاری میکنیم؛ انصار در برابر مهاجر نیستیم، چون فرمود: ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ﴾. پس این سه آیه تقسیم آن مستوعب است، هیچ کسی نیست که مسلمان باشد و مشمول این سه آیه نباشد، چون این تقسیم مستوعب است و ما که بعداً آمدیم، نه جزء مهاجرین اوّل هستیم، نه جزء انصار اوّلی هستیم؛ جزء ﴿وَ الَّذِینَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ﴾ خواهیم بود. تکلیف ما را همین آیه مشخص کرد؛ یکی از تکالیف ما این است که بگوییم: ﴿رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا﴾؛ دوم ﴿وَ لِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ﴾؛ پس ما مکلّفیم نسبت به مؤمنین گذشته طلب مغفرت کنیم؛ مخصوصاً نسبت به آن مهاجرین اوّلی و انصار اوّلی. ما مأمور به استغفاریم نه مأمور بالسبّ؛ خواستند بگویند که سبّ هیچ کدام از مهاجرین و انصار که در صدر اسلام بودند روا نیست، ما مأمور به استغفاریم برای آنان، نه مأمور به سبّ؛ این یک پیام.
🔸اگر ما در قرآن همین سه آیه را میداشتیم میگفتیم این تقسیم مستوعب است؛ ولی در قرآن کریم راجع به کسانی که در صدر اسلام بودند و همچنین کسانی که بعدا به آنها ملحق شدند، میبینیم تقریباً پنج گروه را قرآن میشمارد. اینچنین نیست که همه کسانی که جزء مهاجرین اول بودند خوب بودند، همه کسانی که جزء اوّلی از انصار بودند خوب بودند، اگر عدهای منافقانه در بین مهاجر یا انصار به سر میبردند، ما هم درباره آنها باید تبرّی کنیم.
🔹 آیه صد تا ۱۰۲ سوره «توبه» آمده اینها را پنج قِسم کرده ﴿مَرَدُوا عَلَی النِّفَاقِ﴾ کرده، ﴿خَلَطُوا عَمَلاً صَالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً﴾ گفته؛ پس اینچنین نیست که هر کس در گذشته رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) را زیارت کرد و جزء اصحاب بود وارسته باشد. از آن طرف هم در طُرُق ما هم فراوان آمده است که «ارْتَدَّ النَّاسُ بَعْدَ النَّبِیِّ»که البته این ارتداد، ارتداد ولایی است؛ یعنی «ارتدّوا عن الولایة»، نه ارتداد مصطلح فقهی باشد که حکم فقهی هم به همراه داشته باشد.
@qurantehran