#یک_جرعه_تدبر
💠#انعام_آیه_41
🌺《بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ ما تَدْعُونَ إِلَيْهِ إِنْ شاءَ وَ تَنْسَوْنَ ما تُشْرِكُونَ》«41»
1- همه معبودهاى خيالى به هنگام برخورد انسان با حوادث فراموش مىشوند. «بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ ... وَ تَنْسَوْنَ ما تُشْرِكُونَ» آنان نه تنها فراموش، بلكه انكار مىشوند. چنانكه در آيهى ديگر مىخوانيم: «وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ» «1» مشركان در قيامت با سوگند شرك خود را انكار مىكنند.
2- دعاى خالصانه، مستجاب مىشود. «بَلْ إِيَّاهُ تَدْعُونَ فَيَكْشِفُ»
3- يأس از غير خدا، سبب سرعت در استجابت دعاست. (حرف «فاء» در كلمهى «فَيَكْشِفُ»)
4- استجابت دعا، در اراده و مشيّت حكيمانهى خداوند است. فَيَكْشِفُ ... إِنْ شاءَ
@mqurani
#معلمی_یعنی_مهربونی
✍ 7نکته تربیتی برای مربیان
نکات تربیتی و آموزشی جهت تعلیم و تربیت بهتر دانش آموزان :
۱- سعی کنید چشم خود را به داشته های دانش آموزان بدوزید نه به نداشته های آنان.
۲- همه به محرّک نیاز دارند، تشویق نوعی محرّک است.
۳- اگر دانش آموز درسی را خوب بفهمد، از آن درس و کلاس راضی خواهد بود.
۴- انتقاد سازنده را همیشه با بیان یکی از ویژگی های مثبت دانش آموز آغاز کنید.
۵- رفتار را سرزنش کنید نه شخصیت را. شما را دوست دارم، اما کار شما را دوست ندارم.
۶- برای تسلط بر دانش آموزان ابتدا باید بر خودمان مسلط باشیم.
۷- همه شاگردان را حد متوسط بدانیم و انتظار معجزه از آنها نداشته باشیم.
@mqurani
#والدین_قرآنی
تنبیه، کتک زدن و دعواکردن نیست
تنبیه آگاه ساختن و برحذر داشتن کودک از کار اشتباهش است همراه با تلخکامی مثلا اخم
کودک باید انقدر ازپدرومادر خوبی ومحبت دیده باشد که اخم کردن آنها برایش سخت باشد و همین اخم اوراتنبیه کند
والدینی که دائم کودک رادعوا میکنند اخمشان هم تاثیری ندارد
@mqurani
#مشاوره
#پرسش_۵۱
#وابستگی_به_قرآن
#روش_مرور
سلام علیکم
بنده به لطف خدا، بعد از حفظ ۲۱ جز به صورت مقطعی و وقفه چند ساله، در دوره حفظ یکساله شرکت کردم و حافظ کل قرآن شدم
بعد از دوره یکساله مرور محفوظاتم را جدی نگرفتم، الان طبق برنامه ریزی هایی که با کمک کارشناسان شما (دوره تربیت مربی حفظ امامزاده شاه سید علی رو گذروندم) دارم، شش جزء آخر و پنج جزء اول رو که بیشتر هم تدریس میکنم تثبیت کردم و روزانه یک و نیم جزء مرور میکنم و به تدریج از جزء ششم هم بحث تثبیت و ده درس و ... رو خواهم داشت
اما سوال اصلی بنده:
هنگام مرور، برای اینکه از خواندنم مطمئن باشم و با خیال راحت ادامه بدم، صفحه سفیدی روی خط اول میگذارم، به خط دوم که رسیدم، صفحه را یک خط پایینتر میاورم تا همزمان با قرائت خط دوم، صحت قرائت خط اولم رو هم چک کنم
و همینطور خط به خط پایین میایم، اما از حفظ میخونم و قبل از رسیدن به انتهای خط، صفحه رو برنمیدارم
این نحوه مرور رو چطور ارزیابی میکنید؟ آسیبی وارد میکنه؟
خودم فکر میکنم شاید اعتماد به نفس قرآن بسته خوندنم رو کاهش بده و یا شاید تصویر صفحه رو برام تداعی کنه و نذاره خودم متمرکز شم
اما وقتی مرورهام طبق برنامه باشه، گهگداری که کسی ازم پرسش میکنه الحمدلله تسلطم خیلی خوبه، فقط شکی بدلم افتاد که نکنه نحوه مرورم آسیبی وارد کنه، گفتم از شما که اینقدر دلسوزانه و با دقت تمام به سوالات پاسخ میدید، راهنمایی بگیرم
زبانم قاصره از شکر خوبیهای خالصانه تان، امیدوارم نامتان در طومار سربازان آقاجانمان ثبت و ضبط شود
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
عرض سلام و ادب
از اظهار لطف شما بسیار سپاسگزاریم💐
❗️تلاوت و مرور حافظ قرآن باید تماما با تکیه بر حافظه انجام شود و وابسته به هیچگونه تأییدی نباشد
⛔️روشی که شما استفاده میکنید اگر تبدیل به برنامه همیشگی و شیوه عمومی مرور شما شود همه آسیب هایی را که خودتان فرمودید قطعا به دنبال خواهد داشت.
❗️این شیوه فقط میتواند به عنوان اولین قدم رفع وابستگی به قرآن برای حافظان با محفوظات ضعیف و بسیار وابسته به قرآن تجویز شود.
که در این صورت باز برای همان حافظان هم قدم اول است و نباید تبدیل به شیوه همیشگی مرورشان شود بلکه باید به مراحل بالاتر منتقل شوند و مرحله به مرحله وابستگی را قطع کنند.
☘پس به خاطر تقویت محفوظات و اعتماد به نفستان حتما این شیوه را تغییر دهید و بر اساس آن چه در مشاوره های سابق درباره #وابستگی_به_قرآن گفتیم مرحله به مرحله شیوه مرورتان را ارتقا دهید تا به ترک کامل این وابستگی برسید.
🌼نور قرآن روشنی بخش روز و روزگارتان🌼
@mqurani
#رسم_عاشقی
انس هر روز با کلام محبوب حقیقی؛ به نیت توفیق عمل و تعجیل در فرج امام مهربانی ها مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه
صفحه 126 قرآن
@mqurani