➕تاریخچه معاصر سینمای دینی - بخش سوم
🔻در طول نزدیک به سه دههای که از عمر سینمای جدید ایران گذشته، مدیران مختلفی با سلایق متنوع بر سرکار آمدهاند اما وجه مشترک همهشان ابداع تعابیری بود که به رغم تفاوت ظاهریشان با هم کماکان ترویج کننده همان هدف اولیهاند؛ به خدمت درآوردن سینما برای بیان حقایق دینی. معززی نیا، در آخر به نتیجه گیری مهمی میرسد که برای آشنا شدن با نظریات طیفی دیگر از اندیشههای معاصر درباره سینمای دینی در ایران بسیار مهم است: «گمان میکنم همین اندازه توضیحات کافی است برای آنکه تفاوت تلقی ما از سینما و نحوه کارکردش را با آنچه در تاریخ سینمای غرب اتفاق افتاده متوجه شویم.
🔺 روشن است که این نحو از تقرب ما به سینما کاملا منحصر به فرد است. ما از ابتدای انقلاب موجودیت سینما را در گرو این دانستیم که بتواند روزی به تمام در خدمت دین در آید در حالی که در سینمای جهان اساساً نسبت مستقیمی بین ماهیت سینما و دین وجود نداشته و ندارد. جایگاه دین همواره به عنوان یکی از موضوعاتی که می توانست دستمایهی کار یک سینماگر قرار گیرد در نظر گرفته شده و نه بیشتر.»
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 166
🔗 @r_esmaeili
🖇تحلیلی بر نظریات پیرامون سینمای دینی
🔹اکثر این نظریات (البته غیر از نظریه آوینی برای مابقی بهتر است از اصطلاح عقاید شخصی استفاده کرد) چندان دقیق و روشن نیست. این نظریات فارغ از گرایشهای سیاسی صاحبان آنها همگی یک وجه اشتراک پررنگ دارد و آن هم سلبی بودن آنهاست.
🔹در این نظریات بیشتر از اینکه سخن بر سر این باشد که سینمای دینی چیست و چه ویژگیهایی دارد تاکید بر این است که سینمای دینی چه چیزی نباید باشد و با نداشتن چه صفاتی خود را از سینمای غیر دینی متمایز میکند.
🔹نکته دیگر هم دو قطبی شدن نظریات پیرامون سینمای دینی است که فارغ از نوع تعریف و گرایش سیاسی افرادی که عقیده خود را در سالهای اخیر در مورد سینمای دینی بیان کردهاند.
🔹این نظریات را میتوان در دو دسته قرار داد: آنها که اصالت را به دین میدهند و آنها که سینما را اصل دانسته و دین را یکی از موضوعاتی میپندارند که سینما می تواند به آن بپردازد.
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 168
🔗 @r_esmaeili
تفاوت مفهوم «آزادی»
میان ما و آزاد انگاران چیست؟
آزادی از هر تقید و تعهد
یا آزادی از هر تعلق
«شهید آوینی»
🔗 @r_esmaeili
الگوهای تغییر نگرش.mp3
1.85M
🎙 #بشنوید| الگوهای تغییر نگرش
🖇کلاس تکنیکها و نظریههای اقناع
🔗 @r_esmaeili
🔹۲۰ فروردین، سالروز شهادت سید شهیدان اهل قلم و روز هنر انقلاب اسلامی گرامی باد
دستنوشته سید مرتضی آوینی ۵ روز قبل از شهادت
#شهید_آوینی
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مستند آقا مرتضی ...
▶️ مجموعه مستند «آقا مرتضی» به عنوان اولین مجموعه مستند جامع درباره زندگی شهید مرتضی آوینی، با الهام از کتاب «زندگی زیباست» که توسط سیدعباس سیدابراهیمی در سال ۹۰ تالیف شده، ساخته شده است.
⏯ مجموعه مستند ۷ قسمتی «آقا مرتضی» شامل تصاویر و روایتهایی از دوران کودکی، دانشگاه، پس از انقلاب، روایت فتح و در نهایت شهادت سید مرتضی آوینی در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ است.
⏯ بخشی هایی از این مستند زیبا رو براتون میذارم به مناسبت سالروز شهادت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی ...
#هنر
#انقلاب_اسلامی
#جهاد_تبیین
🔗 @r_esmaeili
🔰 آوینی مسیر بود، سرانجام روایت قصههایی برای رسیدن، همان حلقه پیوندی که ولایت را با مردم گره میزد و امت را کنار ملت مینوشت تا حقیقت هنر درگیر و دار کلمات نماند و نانوشتههای شاهدان را به تصویر بکشد.
🔰 آوینی، شهودان شاهدان، روایت عارفان و سرانجام رزمندگانی بود که دست از مبارزه نکشیدند.
پ.ن: از کنار مزار شهید آوینی دعاگوی عزیزان هستم
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 لحظات كمتر ديده شده از حضور رهبرانقلاب در مراسم تشييع پيكر شهيد مرتضی آوینی
@rafi_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتار بسیار مهم استاد مهدوی ارفع در خصوص جنگ شناختی ترکیبی در زمان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام
@rafi_esmaeili
◼️نگاه انتقادی در شناخت جامعه
🔘 اندیشوران انتقادی، هیچگاه برای قطعه قطعه شدن علوم، خصوصاً قطعه قطعه شدن معرفت در ساحت علمی که ادعای شناخت جوامع مختلف و در نهایت جامعه بشری را دارد، اصالتی قائل نبوده و آن را انحرافی اساسی از مقولهی شناخت واقعیت اجتماعی به حساب میآورند.
🔘 به بیانی مشخصتر، تفکر انتقادی نمیتواند با ریز شدن تخصصی و نگاه جزئینگر در مسائل اجتماعی، حتی اگر با روشهای کیفی معتبری همچون مصاحبه عمیق یا درون نگری همدلانه همراه باشد، موافقتی داشته باشد.
🔘 بنابراین، برای استفاده از این روش لزوماً باید سیاست، اقتصاد، کنشگران انسانی، ایدئولوژی، اخلاق و هنر را در نهایت امری در هم تنیده و واحد، با نام جامعه به حساب آورد.
🔘 این موضوع اگر چه روند شناخت را سختتر کرد و دستیابی به حقیقت را با مشکلاتی مواجه میکند، در هر صورت شناخت را از اصالت منطقی و نظریه بیشتری برخوردار خواهد کرد؛ چراکه شناخت را مقوله بندی شده و فرو کاهش پدیده ها به دسته ها و طبقات مشخص هر چند برای ذهن محدود آدمی مطبوعتر است، هیچگاه مُعَرِّف تمام حقیقت نخواهد بود.
📓سینما، دین و سیاست، صفحه 178
🔗 @r_esmaeili
آزادی در نفی همهی تعلقات است
جز تعلق به حقیقت؛
که عین ذات انسان است.
وجود انسان در این تعلق است
که معنا میگیرد و بنابراین،
آزادی و اختیارِ انسان،
تکلیف اوست در قبال حقیقت،
نه حق او برای ولنگاری و رهایی
از همهی تعهـدات!
«شهید سید مرتضی آوینی»
🔗 @r_esmaeili
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش اول
🔻گریزخواهی
📍فیلمهای گریزخواه چه کمدی باشند و چه ملودرام در یک نکته مشترکاند و آن تخلیهی غیرواقعی هیجان مخاطب است. این تخلیه را میتوان در سکانسهای اَکشن، ترسناک، قهرمانبازیهای محیرالعقول، اتفاقات ماورایی، از هیچ به همه چیز رسدن و «قِس علی هذا» مشاهده کرد.
📕سینما، دین و سیاست، صفحه 189
#نقد_فیلم
#طبقهبندی_کارکردی_فیلمها
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🎙 #بشنوید| الگوهای تغییر نگرش 🖇کلاس تکنیکها و نظریههای اقناع 🔗 @r_esmaeili
الگوهای یادگیری - بخش اول.mp3
2.5M
🎙 #بشنوید| الگوهای یادگیری - بخش اول
🖇کلاس تکنیکها و نظریههای اقناع
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش اول 🔻گریزخواهی 📍فیلمهای گریزخواه چه کمدی باشند و چه ملو
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش دوم
🔻اقناع و تبلیغ
📍برای تشخیص فیلمهایی که کارکردشان «اقناع و تبلیغ» است نیز نشانههایی روشن در فیلمهای دینی وجود دارد که معیار تشخیص ما خواهند بود:
👈تبلیغ ایدئولوژیِ مذهبی - سیاسی مسلط
👈تبیین و توضیح مسائل مختلف اجتماعی با مفاهیم دینی
👈انتقاد از بیمعناییِ زندگی عرفی
👈تبلیغ ایده و خدماتِ اشخاص، گروهها و نهادهای منتسب به دین
📕سینما، دین و سیاست، صفحه 189
#نقد_فیلم
#طبقهبندی_کارکردی_فیلمها
🔗 @r_esmaeili
💢تاکتیک ها و تکنیکهای اقناع مخاطب
🔻هدف اغلب پیام های رسانه ای این است که مخاطب خود را قانع کنند که به چیزی اعتقاد پیدا کنند و یا کاری را انجام دهند.
🔺 بنابراین متقاعدسازی در ذات رسانه نهفته است و اگر در رسیدن به این هدف موفق نشود، عملا در انجام وظیفه ذاتی خود شکست خورده است.
♦️مجموع این قانع کنندگان از تکنیک ها و روش های گوناگونی برای :
1. جلب توجه و نظر ما
2. پدید آوردن اعتبار و اعتماد برای خودشان
3. شبیه سازی آمال و آرزوهای خودشان در وجود ما
4. تحریک ما برای انجام یک عمل (خرید، رای دادن، سرمایه گذاری و...)
استفاده می کنند.
✅این روش ها و تکنیک ها زبان اقناع نامیده می شود.
#رفیع_الدین_اسماعیلی
@r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🎙 #بشنوید| الگوهای یادگیری - بخش اول 🖇کلاس تکنیکها و نظریههای اقناع 🔗 @r_esmaeili
الگوهای یادگیری - بخش دوم.mp3
3.41M
🎙 #بشنوید| الگوهای یادگیری - بخش دوم
🖇کلاس تکنیکها و نظریههای اقناع
🔗 @r_esmaeili
هدایت شده از جهان آرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻حقیقت اقتصاد اسلامی چیست؟
🔸دکتر مسعود درخشان (اقتصاددان):
🔹اگر فرمایشات امام خمینی(ره) را دنبال کنیم، به اقتصاد اسلامی میرسیم ولی لیبرالها اجازه ندادند.
⏰ «جهان آرا»؛ شنبه و دوشنبه هر هفته ساعت ٢٢
🆔 @ofogh_tv
🆔 @jahanara_ofogh
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش دوم 🔻اقناع و تبلیغ 📍برای تشخیص فیلمهایی که کارکردشان «ا
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش سوم
🔻ایجاد نگرشهای جدید
📍فیلمهایی با کارکرد «ایجاد نگرشهای جدید» مشابهتهای نظری و عملی با کارکرد اقناع و تبلیغ دارد.
🔖از منظر این پژوهش، فیلمی کارکردِ «ایجاد نگرشهای جدید» را خواهد داشت که به واسطه مفاهیم مذهبی سعی در ایجاد ذهنیتی بدیع و متفاوت در مورد مسائلی که سابقاً با نگاه غیردینی، یا نگاهِ دینیِ سنّتی به آنها نگریسته میشد، در مخاطب داشته باشد.
📕سینما، دین و سیاست، صفحه 189
#نقد_فیلم
#طبقهبندی_کارکردی_فیلمها
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 یک سال از عروج این مرد میگذرد، مردی که نیازهای روز انقلاب را شناخت و بهخوبی در مسیر رفع این نیازها قدم نهاد و دست آخر جانش را نیز در این راه نثار کرد...
▪️ اولین سالگرد مرد هنر و رسانه جبهه انقلاب اسلامی، یار دیرین شهید سیدمرتضی آوینی را گرامی میداریم.
#حاج_نادر_طالبزاده
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اهالی هنر و رسانه چقدر به مطابقت آثارشان با فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه توجه دارند؟
#رمزگان_اجتماعی
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش سوم 🔻ایجاد نگرشهای جدید 📍فیلمهایی با کارکرد «ایجاد نگر
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش چهارم
🔻جامعه پذیری
📍فیلمهایی که کارکرد «جامعه پذیری» دارند نیز همانهایی هستد که بر ارزشها، هنجارها و سنتهای دینی جامعه تأکید و انتقال سینهبهسینهشان را تأیید میکنند.
🔖ارزشهایی همچون برپاداشتن مناسک دینی، احترام به هنجارها و مفاهیم اخلاقیِ منبعث از دین، توجهدادنِ مخاطب به اخلاقیات.
📕سینما، دین و سیاست، صفحه 189 و 190
#نقد_فیلم
#طبقهبندی_کارکردی_فیلمها
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 عصر فعلی، عصر بیداری است.
🔰 پیشنهاد میکنیم حتما ویژه برنامه یادبود اولین سالگرد استاد نادر طالبزاده که از امشب به مدت سهشب از ساعت ۲۱ در شبک افق سیما پخش خواهد شد را تماشا کنید.
🔗 @r_esmaeili
دکتر رفیع الدین اسماعیلی
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش چهارم 🔻جامعه پذیری 📍فیلمهایی که کارکرد «جامعه پذیری» د
📌معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها - بخش پنجم
🔻نشان دادن واقعیت
📍برای تشخیص فیلمهایی با کارکرد «نشان دادن واقعیت» نیز معیارمان انطباق فیلمها با شرایط حاکم بر جامعه در هر دوره است.
🔖فیلمهایی که افزون بر رسالت دینی خاصی که برای خود متصور هستند، سعی دارند واقعیتهای اجتماعی را نیز - همانگونه که هستند - در معرض دید مخاطب قرار داده و از مکانیسمهای مختلف سینمای عامهپسند برای اغراق یا بیتوجهی به ابعاد مختلف زندگی روزمرهی افراد در جامعه بهره نمیبرند، فیلمهایی خواهد بود که ذیل این کارکرد دستهبندی خواهند شد.
📕سینما، دین و سیاست، صفحه 190
#نقد_فیلم
#طبقهبندی_کارکردی_فیلمها
🔗 @r_esmaeili
💠 درباره عفاف و حیا کتابها و مقالاتی نگارش شده است که یکی از بهترین کتابها، کتاب «پژوهشی در فرهنگ حیا»، نوشته عباس پسندیده است که به واکاوی مفهوم حیا و بیان مؤلفههای آن پرداخته است.
#معرفی_کتاب
🔗 @r_esmaeili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 اگر دوربین مداربسته صحنه قتل شهید الداغی را ضبط نکرده بود، امروز باید نظارهگر روایتسازی دروغین رسانههای بیگانه از این اتفاق بودیم؛
▫️ احتمالا اینگونه روایت میکردند که یک بسیجی مزاحم دو دختر جوان شده و دو جوانمرد در دفاع از این دختران مظلوم به گفتوگو با او پرداخته و در نهایت مرد بسیجی دچار عارضه مرگ شده است.
#جنگ_روایتها
🔗 @r_esmaeili