#پیام_تاریخ
#نفوذ
🔻برای اینکه بهتر پی ببریم که حاکمانِ امروزِ کشورهای منطقه از سوی چه کسانی بر مسلمانان حکومت میکنند و خادم چه کسانی هستند، در سخنان «لورد دوفرین» سیاستمدار معروف بریتانیا تأمل کنیم، او میگوید:
ما حاکم کشور مصر نیستیم بلکه حاکم کسی هستیم که بر مصر حکومت میکند. کسی که بر ارتش، پلیس و اقتصاد مصر حکومت کند او حاکم مصر است.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#تاریخ_معاصر
#پهلوی_فاسد
📌 «چارلز سی هارت» وزیرمختار آمریکا در روز 22 بهمن سال 1308 در گزارش خود به آمریکا مخابره کرد:
«البته شاید نظرم عوض شود، ولی از نزد رضاشاه که برگشتم، ایمان داشتم مردی که ملاقات کرده بودم چند قدم بیشتر با توحش فاصله ندارد؛ و اینکه با نوعی تیزهوشی حیوانی و نبوغ بدوی بر ارتش تسلط یافته و از همین طریق به مقام سلطنت رسیده است. او همه اینها را برای اهداف شخصیاش به کار گرفته است، که باید بگویم چندان هم به نفع ایران و یا مردمش نیست؛ بلکه فقط برای تقدس و عظمت بخشیدن به شخص خودش بوده است»
📚 (رضا شاه و بریتانیا، محمدقلی مجد، ص 58 – 62 (گزارش شماره 16 هارت به آمریکا))
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#یادداشت
🔺آسیب شناسی مطالعات استشراقی در حوزه تاریخ اسلام
🔹آسیب: « فقدان رویکرد منظومه ای و جزء نگری های تاریخی برآمده از ذهنیت غربی»
📌با رجوع به گزارشات تاریخی در حوزه معصومان علیهم السلام می توان فهمید کنش گری آنان مبتنی بر یک «نظام فکری» و «اصول هنجاری» است. همین امر سبب انسجام سلوک و سیره آنان شده است.
پژوهشگر تاریخ باید توجه داشته باشد که «تحلیل تاریخی» باید با منظومه فکری کنش گر تاریخ سنخیت اشته باشد.
در برخی مطالعات استشراقی در حوزه تاریخ اسلام؛ به این مهم توجه نمی شود. به عبارتی «نظام فکری و اصول هنجاری» کنش گر تاریخی نادیده گرفته می شود.
📎برای نمونه: برخی اقدامات امیرمؤمنان علیه السلام در برابر دشمنان به خصوص معاویه سبب شد مستشرقانی چون: «اشپولر»، «مونتگمری وات» و «فیلیپ» حضرت را به بی بهره بودن از سیاست متهم کنند. آنان اقدام حضرت در عزل معاویه در نزد خاورشناسان ناشی از سیاست ناصحیح حضرت است.
یکی از مستشرقان می نویسد: او عوض اینکه با معاویه مدارا کند تا مقام خود را تحکیم نماید یک دفعه با کمال بی احتیاطی و بدون هیچ ملاحظه ای به عزل وی اقدام کرد.
✍زهرا تقیانی (دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی) ♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اخبار_تمدنی
✳️رونمایی از «همایش بینالمللی امتِ تمدن در قرآن»
به همت پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با مشارکت دانشگاهها و پژوهشگاههای علمی برگزار میشود.
◀️روز برگزاری دوشنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۳
🕙ساعت: ۱۰ تا ۱۲ صبح
🏢مکان: قم, چهارراه شهدا, سالن مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی. طبقه منفی ۲, سالن علامه طباطبایی(ره)
لینک حضور مجازی
🌐dte.bz/scscenter
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#در_گذر_تاریخ
🔻تمبر ناصری
✍حکومت قاجار تلاشهای زیادی برای طراحی تمبرها کرد و در نهایت اولین تمبر تصویری ایران ۲۲ مرداد ۱۲۵۵ به سفارش گوستاو ون ریدرر ،رییس اتریشی پست ایران به روش تیپوگرافی در چاپخانه دولتی اتریش در وین به چاپ رسید و در تاریخچه تمبر به ثبت رسید.
🔸طرح این تمبر تصویر ناصرالدین شاه به رنگ سیاه روی زمینه شبکهای رنگی است.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#طرح_تفصیلی
#الزامات_بایسته_ها
#نوآوری
🔺الزامات و بایسته های نگارش طرح تفصیلی/ 6
📌نوآوری
🔹تعریف:
به وجه امتیاز تحقیق در مقایسه با سایر آثار، نوآوری می گویند.
🔸شرایط:
نوآوری تحقیق می تواند حداقل در یکی از سه عرصه ذیل باشد:
- مسئله
- روش حل مسئله
- یافته ها
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#اطلاع_رسانی
#انتشار_کتاب
🔺کتاب «نظام فکری و فرهنگ سیاسی امامیه در دوران امام جواد علیه السلام» تألیف دکتر حسین نعیم آبادی منتشر شد.
📚چکیده کتاب:
📌این پژوهش در پی توصیف و تحلیل ساختار منسجم نظام اندیشه های امامیه در دوران امامت امام جواد(ع) یعنی از سال ۲۰۳ تا ۲۲۰ق و همچنین نحوه تعامل آنان در نظام سیاسی خلافت عباسی در دوره ای است که از آن به عنوان دوره طلایی عباسیان یاد می شود. این کتاب، هر چند مستقیما درباره امامیه نگاشته شده، اما در اغراض نهایی اش به دنبال پیدا کردن نقش امام - به مثابه یک جایگاه سیاسیِ غصب شده- در کنترل اندیشه و به طور خاص ایده های کلامیِ دل سپردگان به نظریه امامت شیعی از سویی و همین تاثیر در نقش ها و موضع گیری های اصحاب امامیه - به مثابه یک اقلیت مطلق- در حوزه مسایل سیاسی از سویی دیگر است. این اثر، به طور مستقیم درباره امام جواد(ع) نیست، اما آشکارا بر گرد محور او به ارزیابی می پردازد.
📌نحوه تعاملات فکری امام با اصحاب در قالب فهم ساختار سیستم فکری امامیه، کارکردهای آن سیستم، ورودی ها و خروجی های آن و هم چنین محیط خارجی و بازخوردهای آن به طور ملموس تری قابل تحلیل است. به همین ترتیب، جایگاه سیاسی امامیه که از نظر سیاسی همچنان در اقلیت مطلق بودند و نسبت آن با تفکر امامت به طور عمده از طریق ایفای نقش های سیاسی از سویی و موضع گیری های سیاسی از سوی دیگر قابل تبیین و توجیه است.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#سلوک_تمدنی
#آیت_الله_مرعشی_نجفی
🔻 صیانت از میراث مکتوب امامیه
✍ آیت الله سیدشهابالدین مرعشی نجفی در جوانی، متوجه خطر غارت منابع مکتوب اسلامی توسط انگلیسیها شد.
ایشان روایت کردهاند: «روزی از بازار نجف عبور میکردم، دیدم طلبهها به یک مغازهای خیلی رفتوآمد میکنند،
پرسیدم: چه خبر است؟
گفتند: علمایی که فوت میکنند، کتابهایشان را اینجا حراج میکنند.
رفتم داخل و دیدم که عدهای حلقه زدهاند و آقایی کتابها را آورده و چوب حراج میزند و افراد پیشنهاد قیمت داده و هر کس که بالاترین قیمت را پیشنهاد میداد، کتاب را میخرید.
یک عربی نشسته بود در کنارش، کیسه پولی بود و بیشترین قیمت را او داده و کتابها را میخرید و به دیگران فرصت نمیداد!
متوجه شدم که او فردی به نام کاظم دجیلی، دلال کنسولگری انگلیس در بغداد است و در طول هفته، کتابها را خریده و جمعهها به بغداد برده و تحویل انگلیسیها میداد و پولشان را گرفته و بعد دوباره میآید و کتاب میخرد.
از آن موقع تصمیم گرفتم که نگذارم انگلیسیها کتابها را به یغما ببرند و ما را از درون تهی کنند و بعد از آن، شبها بعد از درس و بحث، در یک کارگاه برنجکوبی مشغول کار شدم و با کم کردن وعدههای غذا و قبول نماز و روزه استیجاری، پول جمع کرده و به خرید و جمعآوری کتابهای خطی مبادرت کردم.
ایشان بزرگترین کتابخانه خطی را در ایران تأسیس کردند.
📚منبع: شهاب شریعت؛ علی رفیعی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#پیام_تبریک
بسم الله الرحمن الرحیم
📌حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مهدی رستمی دام عزه
با عرض سلام و احترام
کسب رتبه اول دانشجوی ممتاز علمی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه معارف اسلامی را به حضرتعالی تبریک عرض می نماییم.
رجاء واثق داریم که این توفیق مرهون تلاش های ارزنده جنابعالی می باشد. به رسم قدردانی و وظیفه با همه افتخار، مهرتان را پاس داشته و به وجود ارزنده و صداقت و صفای شما مباهات مینماییم.
از خداوند بزرگ، سعادت و سربلندی شما را در مسیر تعالی علم و دانش و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواستاریم.
✍گروه آموزشی تاریخ و تمدن اسلامی
✍انجمن علمی – دانشجویی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#در_آینه_تاریخ
📸ایوان و گلدستههای صحن #اتابکی حرم حضرت معصومه (س) در حال ساخت
📍منبع عکس: موزه ریتبرگ #زوریخ، سوییس (از مجموعه اميل آلپيگر؛ بازرگان سوئيسی که بين ۱۸۹۰ تا ۱۸۹۶ در ايران زندگی میکرد.)
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
#تاریخ_معاصر
#پهلوی
#حیا_ستیزی
📸تصویری از دستور رئیس ساواک به حزب رستاخیز در خصوص تمسخر و اهانت به چادریها
✍ با مسخره کردن و هو کردن کلاغ سیاه و نظایر آن کاری کنند که نتوانند با چادر بیایند یا چادر را از سر بردارند.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تجویز_تمدنی
🎥 امام خمینی (ره) : امروز استقامت لازم است.
♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲
ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
┅┅❅❈❅┅┅
🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی
🆔 @r_kh_tarikh
🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir