eitaa logo
روی خط تاریخ و تمدن...
676 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1هزار ویدیو
1.1هزار فایل
📝فعالیت: رصد کارهای دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی ارتباط با ادمین و دبیر انجمن تاریخ | تبادل : 🆔 @h_fatemirad
مشاهده در ایتا
دانلود
📌ارسال مبلغ «صد و چهل و یک هزار فرانک فرانسه» برای پرداخت بهای خریداری شده برای از فرانسه!! ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
9.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌اسدالله علم بخش اول ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌آسیب شناسی مطالعات استشراقی در حوزه تاریخ اسلام 🔺آسیب «تأثیرپذیری از پیش فرض های ذهنی» 📎«پیش‌فرض های ذهنی» به چیزی گفته می‌شود که محقق از قبل آن را مُسَلّم می‌انگارد و بر مبنای آن داده های تاریخی را گزینش یا تحلیل می کند و برای آن نیز دلیل خاصی ندارد. پیش فرض ها بر «تطبیق» و «تحمیل» داده ای تاریخی اثر می گذارند. مهم ترین دلیل پیدایی این آسیب؛ «محدودیت دانسته» است نباید از نظر دور داشت که این آسیب سبب «نگاه جانبدارانه»، «پایه ریزی ناصحیح سامانه فکری» و «دوری از روش پدیدارشناسانه» می گردد. 🔹در اینجا می سزد اشاره شود که ویلیام مونتگمری وات (1909- 2006م) که استاد رشته زبان عربی و مطالعات اسلامی در دانشگاه ادینبورگ در اسکاتلند بود؛ در کتاب «محمد پیامبر و سیاستمدار» حضرت رسول صلّی الله علیه و آله را فردی نابغه می داند که قرآن کریم نیز برآمده ی از تراوشات ذهنی و فکری وی می باشد. باید اذعان داشت این پیش فرض ذهنی در بسیاری از تحلیل های مونتگمری وات تأثیر گذاشته است. رویکرد وی به «افسانه غرانیق» نیز برآمده از پش فرض های ذهنی وی می باشد. ✍ خدیجه اَزمَل (دانشجوی کارشناسی ارشد مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| تاریخ و تمدن 📌دوازدهمین جلسه شورای علمی «گروه تاریخ و تمدن اسلامی» دانشگاه معارف اسلامی در سال ۱۴۰۳ امروز ۱۳ آذرماه ساعت ۸ صبح برگزار گردید و محورها و موضوعات ذیل مورد بررسی و تصویب قرار گرفت: ۱. نقد و بررسی طرح اجمالی رساله دکتری سرکار خانم میرزاپور با عنوان: «کنشگری زن الگو در تمدن سازی با ایفای نقش در رزق طیب با توجه بر دیدگاه امام خامنه ای» و تصویب طرح مشروط به اصلاح و ارتقای طرح مبتنی بر نکات مطرح شده در جلسه شورای علمی گروه و تایید نهایی مدیر گروه‌. ۲. تصویب پیشنهاد سرکارخانم قره چاهی در مورد پایان نامه؛ استاد راهنما: دکتر پرهیزکاری، استاد مشاور: دکتر شفیعی. عنوان نهایی: "بررسی سقیفه بنی ساعده در متون شیعی از قرن ۵ تا قرن ۱۰" ۳.تصویب پیشنهاد اصلاح عنوان مسئله پایان نامه جناب آقای حیدری نقدعلی؛ عنوان مصوب نهایی: " تبیین ظرفیت های تمدنی دیدگاه های فلسفی علامه طباطبایی ره" ✍دوام توفیقات روز افزون دانشجویان بزرگوار را از جهاندار جان آفرین مسألت داریم.‌ 📌گروه آموزشی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی ♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🥀چادرت را بتکان روزی ما را برسان... ▪️مراسم عزاداری حضرت زهرا سلام الله علیها 🔻قاری: استاد روح الله آقایی 🔻سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر نمازی 🔻مداح: حجت الاسلام مطلبی ⬅️زمان: چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴و۱۵ آذر ساعت ۱۹ ⬅️مکان: میدان آزادگان،خیابان مرصاد،خیابان شهیدکشوری،کوچه ۹، (منزل حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن شفیعی کمال آبادی) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
عَجَباً مِن حَـبلِه مَا انفَـصَلا بِـيَـتــامـى كَــربَـلاءَ اتَّــصَـــلا در شگفتم که ریسمانی که بر گردن امیر المؤمنین علیه السلام افکندند هیچ‌گاه قطع نشد و تا ایتام کربلا این اتصال باقی ماند(و با همان ریسمان ایتام کربلا را بسته بودند)... ✍السيد صالح الحلي (١٣٥٩ ق) ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
✍عمر رضا کحاله، از علمای اهل سنت معاصر چنین می نویسد: 🔺ابوبکر گروهی را یافت که از بیعت با او سرباز زده بودند، و نزد حضرت علی علیه السلام بودند مانند: عباس و زبیر و سعد بن عبادة که در خانه حضرت فاطمه سلام الله علیها نشسته بودند. ابوبکر عمر بن خطاب را به سوی آنان فرستاد. عمر به نزد آنان آمد و در حالی که در منزل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بودند، صدا زد و آنان از خارج شدن خودداری کردند. عمر هیزم طلب کرد و گفت: قسم به کسی که جان عمر در دست اوست، یا خارج شوید و یا خانه را با کسانی که در آن هستند به آتش می کشم. به عمر گفته شد: در این خانه فاطمه است. گفت هر چند فاطمه باشد[خانه را به آتش می کشم]. 📚أعلام النساء، ج4، ص114 ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
احراق‌بیت‌فاطمه‌علیهاالسلام_غیب‌غلامی.pdf
4.73M
📚 کتاب احراقُ بیتِ فاطِمَة سلام الله علیها 🖋 تالیف محقق ارجمند و متکلم مبرّز، حضرت استاد غیب غلامی 🔻این کتاب، مستندات هجوم به بیت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها را در منابع اهل سنت گردآوری نموده است. 🔸از ویژگی های ممتاز این اثر ارزشمند، توضیحات مختصر اما مفید، درباره راوی و کتبی است که قضیه هجوم را نقل کرده اند.👌🌹 ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
✅ فدک در گذر تاريخ: يک) اهداي فدک به زهرا(سلام الله عليها) از سوي رسول خدا(صلي الله عليه و آله) دو) غصب فدک از سوي خليفه اول سه) تقسيم فدک از سوي معاويه ميان فرزندش يزيد و مروان و عمروبن‌عثمان چهار) تصاحب کامل فدک از سوي مروان و سپس اعطاي آن به عبدالعزيز شش) اعطاي فدک از سوي عبدالعزيز به فرزندش عمر هفت) بازگرداندن فدک از سوي عمربن عبدالعزيز به سادات فاطمي (حسن مثني يا امام سجاد عليه السلام) هشت) غصب دوباره فدک از سوي حاکمان پس از عمربن عبدالعزيز نه) بازگرداندن فدک از سوي سفاح نخستين خليفه عباسي به سادات فاطمي (عبدالله‌بن‌حسن) ده) غصب فدک از سوي منصور عباسي يازده) بازگرداندن فدک از سوي مهدي عباسي به سادات فاطمي دوازده) غصب مجدد فدک از سوي هادي و هارون دو خليفة بعدي عباسي سيزده) بازگرداندن فدک به سادات فاطمي از سوي مأمون عباسي چهارده) غصب مجدد فدک از سوي متوکل عباسي و واگذاري آن به عبدالله‌بن‌عمر بازيار 📖 منبع: ابن أبي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج 16، ص216-217 🔺چند نکته درباره گزارش بالا: 📌يک) در اين گزارش که نقل از ابوبکر جوهري است، تا دوران متوکل آمده است. ظاهرا پس از آن هم به همين شکل فدک در چرخش بود؛ 📌دو) در انتهاي گزارش بالا اشاره شده است که در فدک، يازده نخل خرما کاشته شده به دست رسول خدا وجود داشت که سادات فاطمي از خرماهاي آن به حاجيان ميدادند؛ اما عبدالله‌بازيار آن‌ها را قطع کرد؛ 📌سه) در بخشي از اين گزارش آمده است: «...ثم قبضها أبو جعفر لما حدث من بنى حسن...». ديدم در برخي متون تصور کرده اند که منظور از ابوجعفر امام باقر عليه السلام است و گفته اند که زماني فدک در اختيار امام باقر قرار گرفت(!). خير منظور در اينجا منصور عباسي است که کنيه اش ابوجعفر بود. 📌چهار) در بخش آغازين گزارش ابوبکر جوهري ادعا شده که خلفاي اول تا سوم دست حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها را در استفاده از منافع فدک باز گذاشتند که اين بخش با گزارش‌هاي قطعي تاريخي در تعارض است. در چنين مواردي روش «تقطيع» مي‌تواند زمينه ساز استفاده از بخش‌هاي صحيح يک گزارش باشد؛ دقيقا مانند کاري که يک پزشک جراح انجام ميدهد. ✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حامد منتظري مقدم ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ارزش مطالبه حق مغصوب! 🎙شهید مطهری ره ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir