eitaa logo
روی خط تاریخ و تمدن...
676 دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
1هزار ویدیو
1.1هزار فایل
📝فعالیت: رصد کارهای دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی ارتباط با ادمین و دبیر انجمن تاریخ | تبادل : 🆔 @h_fatemirad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺زمان قاجار برده‌های سیاه معمولا توسط حجاج از مکه خریداری میشدن که مذکرها اغلب کاکا، مبارک و فیروز و مونث‌ها غنچه‌دهان، زعفران و صنوبر نامیده میشدن! برده‌داری در ایران در سال 1307 ممنوع شد! ♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺راه آهن رضاپهلوی در خدمت انگلیس که از هیچ یک از شهرهای مهم ایران عبور نکرد ! ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺اشتباهات متداول دانشجویان در جلسه دفاع/5 🔗 عدم مدیریت صحیح مشکلات غیرقابل پیش بینی 📌حین ارائه توسط دانشجو ممکن است مشکلات غیرقابل پیش بینی رخ دهد که خونسردی دانشجو و مدیریت شایسته او در این موارد می تواند نقش تعیین کننده ای در بازخورد وجهه دانشجو در ضمیر هیئت داوران داشته باشد. 📌مثلاً ممکن است یادداشت های دانشجو بر زمین بیفتد یا در وسط ارائه برق برود. در این گونه موارد خونسردی دانشجوست که می تواند این مشکلات غیرقابل پیش بینی را حل و فصل کند. 📌دانشجو نباید در جلسه دفاع اسیر مشکلات غیرقابل پیش بینی شود و باید از قبل برای چنین مشکلاتی برنامه داشته باشد. ♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
بسم الله الرحمن الرحیم 📌حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سعید حلاجی مفرد دام عزه با عرض سلام و احترام انتخاب رساله حضرتعالی با موضوع: «الگوی مطلوب ساختاری و محتوایی کتاب درسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی» به عنوان رساله برتر از سوی معاونت پژوهش دانشگاه معارف اسلامی را به حضرتعالی تبریک عرض می نماییم. رجاء واثق داریم که این توفیق مرهون تلاش‌ های ارزنده جنابعالی می‌ باشد. به رسم قدردانی و وظیفه با همه افتخار، مهرتان را پاس داشته و به وجود ارزنده و صداقت و صفای شما مباهات می‌نماییم. از خداوند بزرگ، سعادت و سربلندی شما را در مسیر تعالی علم و دانش و خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواستاریم. ✍گروه آموزشی تاریخ و تمدن اسلامی ✍انجمن علمی – دانشجویی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی ♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
# پیام تبریک بسم الله الرحمن الرحیم جناب حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستمی دام عزه با عرض سلام و احترام با کمال افتخار موفقیت حضرتعالی در کسب رتبه پایان نامه برتر مقطع ارشد رشته مدرسی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی با عنوان : «ظرفیت‌شناسی شاهنامه در پاسخ‌گوئی به شبهه خشونت در سیره نبوی» از سوی معاونت پژوهش دانشگاه معارف اسلامی را تبریک و تهنیت عرض نموده و از خداوند متعال توفیق روزافرون جنابعالی را در جهت تلاش و درخشش هر چه بیشتر در عرصه علم و فرهنگ را خواستاریم. ✍گروه آموزشی تاریخ و تمدن اسلامی ✍انجمن علمی دانشجویی تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه معارف اسلامی ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌وب‌سایت‌های کاربردی هوش مصنوعی در پژوهش 🎙مدرس: دکتر مجید کافی 🔺جهت شرکت در کارگاه همراه داشتن لب‌تاب الزامی است و در آن موارد ذیل باشد: ـ فایل صوتی (کمتر از ده دقیقه) با حجم کم ـ فیلم mp4 (کمتر از پنج دقیقه) با حجم کم ـ صفحات متن انگلیسی و فارسی به صورت تصویر ـ متن فارسی و انگلیسی کمتر از ده صفحه با پسوند PDF ـ نرم افزار شکن 📌ظرفیت کارگاه محدود است جهت ثبت نام با داخلی 414 (آقای نصیری) تماس بگیرید 📎زمان: سه‌شنبه یازدهم دی‌ماه ساعت 10، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، سالن حکمت ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔸فضل‌بن‌‌عباس گوید از پدرم (عباس عموي پيامبر) پرسيدم: رسول خدا کدام يک از پسرانش را بيشتر دوست مي‌داشت؟ گفت: علي‌بن‌‌ابي‌طالب. به پدرم گفتم: من درباره پسران پيامبر پرسيدم. او پاسخ داد: «علي براي رسول خدا از تمامي پسرانش محبوب‌تر بود... از زمان طفوليت علي، جز در سفر [تجاري پيامبر براي] خديجه هيچ روزي نديديم که رسول خدا، علي را از خود جدا کند و هيچ پدري را نيکي‌کننده‌ به پسرش چونان پيامبر به علي، و هيچ پسري را فرمان‌بردارِ پدر چونان علي نسبت به پيامبر نديديم» (ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة، ج13، ص200). ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌درگذشت فقیه بزرگ مقداد بن عبدالله حلی 🔹 مقْداد بن عَبدالله بن محمد حلّی سُیوُری، فقیه و متکلم شیعی، معروف به فاضل مقداد در روستای سیور از توابع حلّه در عراق و در قبیله بنی اسد به ‌دنیا آمد و پس از طی مراحل علمی، در نجف سکونت گزید و در همان‌جا درگذشت. 🔸 مقداد حلی از شاگردان شهید اول بوده و از او روایت کرده است. «اللوامع الالهیة فی المباحث الکلامیة» اثر معروف او در کلام و «کنز العرفان فی فقه القرآن» اثر مشهورش در تفسیر آیات فقهی است. 🔹مدرسه مقداد از قدیمی‌ترین مدرسه‌های دینی حوزه علمیه نجف است که در سال آخر عمر فاضل مقداد(۸۲۶ق)، توسط وی بنا شده است. مدرسه تا سال‌های آخرین قرن دهم، آباد بود و پس از آن، رو به ویرانی رفت، تا این که «سلیم خان شیرازی» در سال ۱۲۵۰ق. آن را از نو بنا کرد و به همین سبب به مدرسه سلیمیه معروف شد. 🔸ابوعبدالله مقدادبن عبدالله سرانجام در ۲۶ جمادی‌الثانی سال ۸۲۶ق درگذشت و در نجف به خاک سپرده شد. ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔻اعدام با رها کردن مجرم از ارتفاع در عهد قاجار! ✍همیشه در وسط [میدان مال‌فروشان اصفهان] و گوشه و کنارش چند دستگاه دار مرتفع با طنابِ چندش‌آور آویخته و درحال، تکانشان به چشم می خورد. در انتهای تعدادی از این طناب ها تسمه و حلقه‌هایی به منظور بستن و در حلقه درآوردن گردن یا مچ پای مجرمین دیده می شد. که ضمن آویختن آنان از مچِ پا طناب دار را تا آنجا که امکان داشت بالا می کشیدند و ناگهان محکوم آویختهٔ درحال التماس و تقلا و دست و پا زدن را از همان بالا ضمن قطع طناب با سر بطرف زمین سفت و سنگی رها می کردند و سطح زمین را از خونش رنگین می ساختند. 📚 منبع: ایران در یک قرن پیش (سفرنامه دکتر ویلز)؛ چارلز جیمز ویلز ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺الزامات و بایسته های نگارش طرح تفصیلی/ 8 🔗 اهداف پژوهش: • تعریف: آن چه پژوهش برای آن انجام می شود که می تواند شامل: «اهداف علمی» مثل زدودن ابهام از یک مشکل ذهنی و یا «اهداف کاربردی» مثل ارائه یک راهکار یا تجویز برای حل یک مشکل عینی باشد. • شرایط: 1. مشخص و قابل تحقق باشد (کلی، آرمانی و آرزو نباشد) 2. قابل سنجش و ارزیابی باشد. ♡ ㅤ ❍ㅤ ⎙ㅤ ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
🔺«سلسله جلسات تاریخ اندیشی» (۱) 📌جایگاه (فلسفه علم تاریخ) در مطالعات تاریخ تحلیلی 📚ارائه کننده: آقای دکتر مجید کافی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 🖋ناقد: آقای دکتر نعمت الله صفری فروشانی پژوهشگر تاریخ اهل بیت علیهم السلام 🖌دبیر علمی: آقای سلمان فیاض دانشجوی دکتری فلسفه تاریخ ⏳زمان: چهارشنبه ۱۲ دی ماه ۱۴۰۳ 🕰ساعت: ۱۵ تا ۱۷ 🏫مکان: دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام، طبقه سوم، سالن شهید بهشتی ره . 🎥 "همراه با پخش آنلاین" 🗞 به حاضرین در نشست گواهی حضور اعطا می‌گردد. 🌐 لینک مجازی http://dte.bz/ayeh ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌بازخوانی و تحلیل شاخصه ها و پیامدهای حیات دینی پادشاهان ساسانی ✍نویسنده: سید حامد نیازی (دانش آموخته مقطع دکتری دانشگاه معارف اسلامی) 📌قرآن کریم با تأکید بر جزیره العرب، بر حیات جاهلی در گستره جهان مقارن ظهور اسلام اشاره دارد. بالطبع این سؤال مطرح است که وضعیت ایران عصر ظهور اسلام چگونه بوده است؟ و سؤال دقیق تر این که وضعیت دینی پادشاهان به عنوان عنصر اصلی قدرت، در ایران مقارن ظهور اسلام به چه صورتی بوده است؟ ازاین رو متن پیش رو با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد تاریخی، به این سؤال پاسخ داده که شاخصه ها و پیامدهای حیات دینی پادشاهان ساسانی چیست؟ برون داد پژوهش مذکور بر شاخصه های نامعقول در حیات دینی پادشاهان ساسانی و پیامدهای منفی آن تأکید دارد. برای مشاهده متن کامل خبر به آدرس زیر مراجعه نمایید: https://sokhanetarikh.com/?p=19963 ♡ ㅤ    ❍ㅤ     ⎙ㅤ     ⌲ ˡᶦᵏᵉ  ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ   ˢʰᵃʳᵉ ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir