در نه جلسه،فوق تلاش شده در چارچوب مبانی و معارف اسلامی یک دستگاه منسجم فکری ارائه شود. واکنشهای مثبت زیاد پس از شنیدن این فایلها نشان دهنده توفیق این جلسات بوده است . در آینده نزدیک متن پیاده شده این جلسات در همینجا منتشر خواهد شد.با مدد خدای بزرگ
با مدد خدای بزرگ پس از چندین جلسه برنامه ریزی توسط جمعی از دوستان قدیمی، امروز اولین جلسه درس گفتار حکمرانی و پیشرفت در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی برگزار شد. شرکت کنندگان در این جلسه جمعی از نخبگان جوان علمی کشور بودند. برای شرکت در این نشست بیش ازهفتاد نفر با ملاکهای سخت گیرانه دعوت به عمل آمده بود. در ارائه امروز تلاش شد که طرح مساله و نیز طرحنامه موضوع حکمرانی و پیشرفت ارائه شود. انشاالله در آینده نزدیک فایل صوتی و متن پیاده شده این جلسات در همینجا منتشر خواهد شد. موضوعاتی که قرار است در چارچوب این جلسات محل بحث و گفت و گو باشند عبارتند از:
1. مفاهیم و تعاریف پایه
2. ماهیت و واقعیت حکمرانی
3. مبانی
3.1. معرفتشناختی
3.2. هستی شناختی
3.3. انسان شناختی
3.4. ارزششناختی
4. نظریه پیشرفت(به مثابه نظریه مبنا)
5. اهداف
5.1. رشد انسانی
5.2. معنویت
5.3. عدالت
5.4. عقلانیت
5.5. آگاهی
5.6. آزادی
5.7. عزت(قدرت و.....)
5.8. نظم اجتماعی
5.9. رفاه
6. وظائف
6.1. هدایت و تربیت عمومی
6.3. حداکثرسازی مشارکت اجتماعی
6.4. بهبود مستمر نظامات و ساختارها
6.5. طراحی بهینهی سازمانها
6.6. نظارت و ارزیابی مستمر
6.7. تولید کالاها و خدمات عمومی
6.8. تولید کالاها و خدمات مکمل
7. مدلهای حکمرانی
7.1. حکمرانی استبدادی
7.2. حکمرانی نخبه سالار
7.3. حکمرانی بازارمحور
7.4. حکمرانی مشارکتی
7.5. حکمرانی اجتماعی
7.6. حکمرانی متعالی
8. ابعاد حکمرانی
8.1. حکمرانی سیاسی
8.2. حکمرانی فرهنگی
8.3. حکمرانی علمی
8.4. حکمرانی اقتصادی
8.5. حکمرانی اداری
9. ابزار حکمرانی
9.1. حقوقی
9.1.1. قانون
9.1.2. مقررات
9.1.3. قراردادها
9.1.4. جزاء و پاداش
9.2. سیاسی
9.2.1. قوای سهگانه
9.2.2. احزاب
9.2.3. انتخابات
9.3. فرهنگی
9.3.1. ارزشها،دانشها، آداب وسنن و رسوم مشترک جهانی
9.3.2. ارزشها و .........مشترک ادیان بزرگ جهانی
9.3.3. ارزشها و .........مشترک هر یک از ادیان بزرگ جهانی
9.3.4. ارزشها و .........مشترک هر یک از قومیتهای بزرگ جهانی
9.3.5. ارزشها و .........مشترک مخالفان و منتقدان به غرب
9.3.6. ارزشها و .........مشترک مسلمانان جهان
9.3.7. ارزشها و .........مشترک شیعیان جهان
9.3.8. ارزشها و .........مشترک مردم ایران
9.3.9. ارزشها و .........مشترک هر یک از اقوام ایرانی
9.3.10. ارزشها و .........مشترک طرفداران نظام اسلامی
9.4. فناوریها
9.4.1. رسانهها و وسائل ارتباطات جمعی
9.4.2. فناوریهای دیجیتال
9.4.3 . فناوریهای شناختی
9.4.4. فناوریهای دفاعی وامنیتی
9.5. اقتصادی
9.5.1. مالکیت
9.5.2. مالیات
9.5.3. پول
9.5.4. مخارج دولتی
9.5.5. ضمانت ها
9.5.6. کمکهای مالی
9.5.7. بیمه
9.5.8. عوارض
9.5.9. شرکت های عمومی/دولتی
9.5.10. یارانه
10. مقیاسهای حکمرانی
10.1. حکمرانی جهانی
10.2. حکمرانی نهادهای بینالمللی
10.3. حکمرانی ملی
10.4. حکمرانی منطقه ای
10.5. حکمرانی شهری
10.6. حکمرانی محله ای
10.7. حکمرانی روستائی
11. خصوصیات کارگزاران
11.1. ایمان و آگاهی
11.2. شایستگی و توانمندی
11.3. فداکاری(تقدم مصالح اجتماعی بر منافع فردی)
11.4. تعلق
12. آثار حکمرانی
12.1. کارآیی و کارآمدی
12.2. فسادگریزی درونزا
12.3. آرامش و رضایت عمومی
12.4. مشارکت عمومی
12.5. اعتماد عمومی
12.6. کاهش مستمر نقش دولت
12.7. خلاقیت و نو آوری
12.8. رشد فضائل انسانی
12.9. توزیع نرمال ثروت، معرفت، قدرت و منزلت
12.10. تغییرات مستمر و مناسب نهادها و قوانین
12.11. کار و تلاش همگانی
12.12. حکمرانی دانشبنیان
12.13. مردمسالاری
12.14. .............
13. موضوعات ویژه
13.1. نظام حکمرانی و تعلیم و تربیت
13.2. نظام حکمرانی و خانواده
13.3. نظام حکمرانی و رسانه
13.4. نظام حکمرانی و سلامت اجتماعی
13.5. نظام حکمرانی و فضای مجازی
13.6. نظام حکمرانی و انرژی
13.7. نظام حکمرانی و هنر
13.8. نظام حکمرانی و رمز ارزها
13.9. ............
14. خصوصیات اساسی حکمرانی متعالی
15. ارزیابی نظام حکمرانی در جمهوری اسلامی ایران
پیشرفت به مثابه عدالت.pdf
318.6K
در جلسه دوم که پنجشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد نظریه پیشرفت اسلامی در مقایسه با نظریه غربی توسعه به عنوان نظریه پایه در این سلسله جلسات ارائه خواهد شد. مقاله «پیشرفت به مثابه عدالت» که در سال 1391 در مجله علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی و کاملتر آن که تحت عنوان نظریه پیشرفت در جلد اول کتاب نظریه منتشر شده است مواد اولیه جلسه دوم خواهد بود.
کتاب نظریه ـ جلد اول.pdf
4.52M
شاید کتاب نظریه فاخرترین منشور علمی در زمینه علوم انسانی اسلامی باشد. مقاله نظریه پیشرفت را در جلد اول کتاب نظریه مطالعه بفرمائید.
📍دکتر عطاء الله رفیعی آتانی:
|نقطه آغاز یک جریان سیاسی کارساز|
🔸برای آنکه یک جریان سیاسی و اجتماعی، بتواند در جامعه، مفید و کارساز باشد، منطقا و البته مبتنی بر مبانی اسلامی، باید از خواست مردم شروع کند. هر جریان سیاسی، فرهنگی و فکری، باید نسبت خودش را با خواست مردم و نوع راه حلی که برای آن ارائه می کند، تنظیم کند.
🔸تجربه تاریخی انقلاب اسلامی هم گواه همین معناست که امام خمینی (ره) اسلام را به مردم عرضه نکرد، بلکه خواست مردم را تشخیص داد و از طریق اسلام برای مردم پاسخ های کارآمد ارائه کرد. به همین دلیل دستگاهی که ایشان صحیح می دانست، توسط مردم، مورد قبول واقع شد. درست در همین نقطه بود که ایشان توانست بگوید میزان رای ملت است.
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
این کلیپی است که خبرگزاری فارس پس از برگزاری اولین جلسه از درس گفتار حکمرانی و پیشرفت تولید کرده است.
📌حضرت امام(ره) معتقد بود انسان در حین تولد حیوان بالفعل است و تنها چیزی که او را از حیوانات متمایز می کند #استعداد_تحول است.
📌به تصریح ایشان انسان کامل حد یقف ندارد زیرا پایان انسان تقرب وجودی به خداست و خداوند نیز بی نهایت است.
وظیفه فلسفه توضیح و تبیین این صیرورت و تحول_وجودی_مستمر به روش عقلی است.
بنابراین اگر بپذیریم:
📍مهمترین وجه تمایز این جهان با عوالم دیگر، «تحول» است
📍تفاوت انسان با سایر موجودات ظرفیت بیشتر او برای این تغییر و تحول است.
📍نتیجه این خواهد بود که هر کس درمقابل این تحول بایستد مقابل #انسانیت_انسان ایستاده است و غیرانسانی و غیراسلامی بودن تفکری که مایل است همه انسانها را شبیه یک دوره زمانی ثابت نگه دارد وضوح بیشتری خواهد یافت.
📌اسلام دین فطرت بوده و بنای او بر تحول فرد و جامعه و #تسهیل_این_تحول است....
گزیده ای از متن سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
🆔 @rafeieatani
دکتر عطاء الله رفیعی آتانی
ج 1مسجد حضرت خدیجه.pdf
433.7K
📌آنچه که به وسیله امام(ره) و علامه طباطبایی محقق شد آشتی بلکه #امتزاج_فقه_و_فلسفه بود و نقطه اوج این امتزاج "نظریه #ولایت_فقیه" است.
📌امام(ره) فرمود : الإسلام هو الحکومة بشؤونها. این جمله تاریخی ایشان به معنای آن بود که همه آنچه که او توانست از اسلام گزارش کند #حکومت بود، نه اینکه اسلام حکومت دارد، بلکه اسلام یعنی حکومت و حکومت همه اسلام است. تمام ذخیره و انباره اندیشه اسلامی استدلالهایی برای نظام جمهوری اسلامی هستند و نظام جمهوری اسلامی یعنی همه اسلام❗️ نه اینکه اسلام چیزهای زیادی دارد و نظام جمهوری اسلامی هم دارد. نه❗️اسلام چیز دیگری غیر از حکومت ندارد.
📌اندیشه امام (ره) با خواست مردم یکی شد و #جمهوری_اسلامی ( نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد ) را بنا نهاد وگامی که اکنون و در زمان رهبری عزیز و حکیم انقلاب از آن یاد می شود نظام سازی و ادامه دستگاه فکریِ امام در حوزه های مختلف زندگی و بازخوانی این #عقلانیت و قرار گرفتن کشور بر مدار #پیشرفت است...
♦️گزیده ای از متن جلسه اول سخنرانی دکتر رفیعی آتانی در مسجد حضرت خدیجه (س)
🆔 @rafeieatani