حجت الاسلام #محمدرضا_زائرى
🔸يكي از ايرادهايی كه غالبا به #مراجع_تقليد و علماي حوزه های علميه گرفته میشود اين است كه در معرفی و تبيين دين بر #فقه متمركز هستند و همه چيز را از منظر محدود فقاهت و مسايل شرعي نگاه مي كنند. بسياری از مردم ميپرسند چرا در #رسالههای_عمليه و #توضيح_المسايل از گستردگی و عظمت دين تنها جنبه های محدودی از احكام شرعی طهارت و نجاست يا عبادات و معاملات ديده میشود؟
🔹بايد اين واقعيت را پذيرفت كه متأسفانه به صورت ناخواسته #دين_اسلام كه دارای ابعاد مختلف اخلاقی و اعتقادی و مناسكی است به اين ترتيب تنها از همين منظر معرفي ميشود و به دليل تمركز فقها بر جنبه های حقوقی و احكام شرعی گاهی از تبيين و معرفی ابعاد ديگر برای مخاطب عام غفلت شده است.
🔸بزرگان و عالمان خود اعتراف دارند كه در ميان جنبه های سه گانه دين (اخلاق و عقايد و احكام) كمترين نقش و سهم به احكام و مسايل عملی اختصاص يافته است و تأكيد پيشوايان دين نخست بر #اعتقاد و #اخلاق است، اما به دلايل مختلف از جمله ضرورت نظام بخشی به روابط اجتماعب دينداران و ساختار آموزشی و تربيتی حوزه ها به مرور اين بخش حقوقی و فقهی از ساير ابعاد پررنگ تر و فربه تر شده است.
🔹شايد كساني كه اين انتقاد را مطرح ميكنند از اين جهت حق داشته باشند كه عموم مردم از آن اندازه احاطه علمي برخوردار نيستند كه بتوانند قرآن كريم و روايات و احاديث متنوع را بررسي كنند يا از كتابهاي متعدد اخلاقي و منابع گوناگون معرفتي بهره مند شوند.
اين ضرورت از سالها پيش به صورت جدي احساس مي شد و نياز به تدوين كتابهايي در اين عرصه موجب شد تا آثاری همچون #مفاتيح_الحياة #آيتالله_جوادی_آملی در اين زمينه منتشر شود.
🔸دكتر #محسن_اسماعيلی هم كه #كتاب #مهر_و_ماه را برا جبران اين نقيصه تأليف كرده است در مقدمه اين كتاب به تأييد مرحوم #آيتالله_حاجآقا_مجتبى_تهرانی و نظر ايشان برای انتشار اين اثر اشاره ميكند و مينويسد:
"تمركز رساله های موجود بر احكام فقهي خود به خود پيام آور اصالت انحصاري فقه و موجب به حاشيه راندن عقيده و اخلاق شده است. بسياري از مردمان مؤمن و حقيقت جو گمان مي كنند تنها واجبات و محرمات فقهي است كه نبايد فراموش شود، در حالي كه اهميت و تأثير رعايت بايدها و نبايدهاي عقيدتي و اخلاقي براي ساختن فرد و جامعه بسيار بالاتر و بيشتر است و اصولا فقه منهاي عقيده و اخلاق، نه انسان مطلوب را مي سازد و نه اجتماع آرماني را"
🔹دكتر محسن اسماعيلی كه همزمان با تحصيل حقوق در دانشگاه و رسيدن به جايگاه عضو حقوقدان شوراي نگهبان، تحصيلات حوزوي خود را تا بالاترين مدارج طي كرده و به عنوان اولين و تنها عضو غير معمم وارد مجلس خبرگان شد مجتهد و طبيعتا سزاوار ترين كسي است كه مي تواند كتابي براي پركردن اين جاي خالي بنويسد.
او اين كتاب را براساس حديثی نوشته كه از #پيامبر_اسلام در بيان وظايف اخلاقي و حقوق اجتماعي نقل شده و در ساختار كتاب فضايي براي تبيين رهيافت هاي عملي قرار داده تا اصول اخلاقي را همچون احكام شرعي به عنوان دستورات دين براي زندگي اجتماعي تشريح كند.
🔸همچنين در پايان كتاب مجموعه ای از مسايل به عنوان احكام اخلاقی با همان سياق توضيح المسايل مراجع تقليد اضافه شده است، با اين تفاوت كه اگر در رساله های عمليه هر كسی تنها با برداشت و تشخيص فقهي مرجع تقليد خود مواجه است در اينجا با مجموعه اي از احكام اخلاقي و اجتماعي روبرو مي شود كه بر اساس دستورات دين براي همه مردم مشترك است و اختصاص به شخص يا گروه خاصي ندارد.
🔹برخي از فصول اين كتاب عبارتند از:
"برآورده كردن نيازها، وساطت و ميانجيگري، خوش سخني، ارشاد و راهنمايي، ياري رساني در مقابل ظلم". غنای متن كتاب و شيوه كاربردي تدوين آن در كنار رويكرد جامع و همه جانبه نويسنده در ارائه الگويي براي زندگي مطلوب فرد و جامعه آرمانی باعث شده است كه اين كتاب برای عموم مردم مفيد و خواندنی باشد.
🔸خواننده "مهر و ماه" از سويی #جامعيت_دين در فراگيری ابعاد مختلف زندگي را مشاهده ميكند و از سوی ديگر ميبيند كه دين در همه اين حوزه ها نقشه عملي دارد و با حكم صريح و روشن بايدها و نبايدهايي را در اين عرصه ها مشخص كرده است. مقدمه دقيق و مهم اين كتاب و نيز پيوست هاي پاياني آن هم براي مخاطبان خاص مانند طلاب و دانشجويان به صورت ويژه قابل استفاده خواهد بود.
🔹اگر بعد از اين كسی از رويكرد غالب رساله های شرعی گلايه داشت و پرسيد: چرا در رساله هايشان نمی نويسند كه دروغ و غيبت حرام است؟ اين كتاب را به او معرفی كنيد.
📚 #کتاب
#مهر_و_ماه عنوان فرعی"رساله ای در باب حقوق اجتماعی و احكام اخلاقی"
#محسن_اسماعيلی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigh
#امام_سید_روح_الله
#امام_خمینی
🏴 🏴 🏴
در طول تاريخ اسلام بعد از زمان ائمه -عليهم السّلام- تا امروز، بنده هيچ يك از علما و بزرگان را سراغ ندارم كه بقدر امام رضوان الله تعالى عليه واعلی الله مقامه الشريف، به جامعه ى اسلامى عموماً و به شيعه خصوصاً خدمت كرده باشد. خوب علماى بزرگى هستند، بودند بنده تا حدودى هم به شرح حال بزرگان وقوف دارم و تا اندازه اى، قدر كارهايشان را می دانم.
اما آن كارى كه اين بزرگوار انجام داد از نوع كار #انبيا بود، نه از نوع كار علما؛ اگر چه علما ورثه ى انبيا هستند، اما آن عالمى كه توانسته باشد #شأن_وراثت را تحقق ببخشد، او را ما ديگر غير از اين بزرگوار نداشتيم.
شما مقايسه كنيد اينها را(علمای بزرگ نظیر سیدمرتضی و سیدبن طاووس) با امام.
ببينيد اصلاً فاصله، فاصله ى زمين و آسمان بگوييم؟!
فاصله ى بين انسانهاى معمولى با پيغمبران بگوييم؟!
چه جورى تعبير كنيم اين فاصله را؟ اصلاً اين فاصله ى معنوى بين امام و ساير علما را چه جورى می شود ترسيم كرد و چه كسى را می شود با امام مقايسه كرد در اين زمينه ها؟!
اصلاً يك چيز عجيبى است، شخصيت امام واقعاً يك #استثناست.
نه پيش از او چنين كسى آمده و نه بعد از او من گمان می كنم بتواند چنين كسى بيايد.
يا تا آن حدود كسى پرواز كند.
مثل او كه هيچ، به آن حدود هم كسى نمی تواند پرواز كند.(۲۷ اردیبهشت ۱۳۷۲ بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم ارتحال)
📚 #کتاب
بیانات #رهبر_معظم_انقلاب
منشور حوزه روحانیت جلد ۸ ص ۱۴۹ به بعد
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
نظر #علامه_حسنزاده_آملی درباره بنیانگذار کبیر انقلاب:
اگر اسم کار مرا لوسبازی نمیگذاشتند، اسم کتابم را میگذاشتم «عیون خمینی»
▫️زمانی ایشان [علامه حسنزاده آملی] میفرمود اگر اسم كار من را لوسبازی نمیگذاشتند و اگر تلقیِ خوشی صورت میگرفت و مصون بود از تلقیهای ناخوش، من این #كتاب #عیون_مسائل_النفس را - که در مسائل نفس است و كتاب مهمی است - و كتاب سر پیری من است، مال ایام جوانیام نیست، یعنی یك عمر كار كردهام و حاصلش این شده است، اسم این كتاب را میگذاشتم «عیون خمینی».
#آیةالله_حسن_رمضانی از شاگردان علامه حسن زاده آملی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
➕/🔻اخبات و انکسار باطنی است که انسان را به وصال رحمت حق می رساند.
🔻اگر روزى به ما بگویند آیا حاضرى نبى یا امامی را بکشى؟ جواب ما منفى است و حتى از این سؤال، وحشت هم مى کنیم. احساس مى کنیم که این گناهان، گناهان ما نیست و بین ما و آنها، حائل ها و واسطه هاى زیادى وجود دارد. اما حقیقت این است که انسان از هیچ یک از ذنوب و سیئات و گرفتارى ها دور نیست؛ آدمى با هیچ یک از اینها فاصله اى ندارد.
🔻اعتقادم این است که ما هنوز در فضاى این گناهان قرار نگرفته ایم. هنوز مجبور نشده ایم که به خاطر محبوب هامان دست به هرکارى بزنیم. همه فرعونیم، فقط مصرهاى ما کوچک و بزرگ مى شود. من در محدوده خانه ام، مادر و پدرم، فرزند و عیالم، فرعونى هستم و «أَنَا رَبُّکُمُ الاعْلى» را در آن حد دارم و در این زمینه قدم برمى دارم.
ما باید این حالت را براى خود تصور کنیم که ممکن است در همین مجلس، شرایط طورى شود که تصمیم بگیریم ولىّ خدا را تکه تکه کنیم.
🔻اگر این معنا را از خود دور ندیدیم، این سؤال مطرح مى شود که پس چه چیزى ما را سر پا نگاه مى دارد و به ما استقامت مى دهد؟!
📚 #کتاب
#اخبات
استاد #علی_صفایی_حائری
#عین_صاد
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
سوفی! اگر من می خواستم در اين درس ها
تنها يك چيز به تو ياد دهم، آن بود كه :
" در #قضاوت عجله نكن "
📚 #کتاب
#دنیای_سوفی
#یوستین_گردر
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
۱۱گفتار در باب تولید علوم انسانی.فرحانی.pdf
2.18M
📚 #جام_جم_اجتهاد (جلداول)
👈 یازده گفتار در باب تولید
#علوم_انسانی_اسلامی
🔰 استاد #علی_فرحانی
🔅🔅🔅🔅🔅
✅ فهرست گفتارها:
1- تاثیر جهان بینی در اسلام شناسی
2- جایگاه و ارزش انواع جهان بینی
3- علوم انسانی بدون پیش فرض
4- استخلاف و دین
5- فقه علم یا فلسفه علم؟
6- اعتبار و تعبد در دین
7- پله پله تا ملاقات خدا
8- اجتهاد جواهری با رعایت عنصر زمان و مکان
9- فلسفه اجتهاد
10- فقه جواهری کدام است؟
11- جایگاه و اهمیت کتاب مناهج الوصول #امام_خمینی(ره)
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🌀 ضعف #مبانی_معرفتی
💠 ما در اوایل انقلاب جوانهایی را داشتیم که اینها مردمان مسلمانی بودند و برای اسلام وارد میدان شده بودند امّا چون مبانی معرفتیشان ضعیف بود، پایههای معرفتیشان محکم نبود ــ حالا به هر دلیلی محکم نبود ــ اینها جذب گروههای #التقاطی شدند و از یک #جوان_مومن سالمِ اسلامطلب و مؤمن تبدیل شدند به کسانی که بر روی هممیهن خودشان اسلحه کشیدند، جوان را، پیر را، کاسب بازاری را هدف قرار دادند و آماج حملهی خودشان قرار دادند و آن فجایع را، آن جنایات را به وجود آوردند؛ به خاطر #ضعف_مبانی_معرفتی جذب آن گروههای ناسالم شدند و به این راهها کشانده شدند؛ آخر هم سر از زیر پرچم صدّام درآوردند؛ یعنی آخرش هم کارشان به اینجا رسید؛ منشأ همهی اینها همان #عدم_استقرار_فکری بود.
🔸 کسان دیگری در همان زمان بودند ــ ما میشناختیم افراد را، بنده قبل از انقلاب با خیلی از این افراد آشنا بودم در همین مجموعههای گروهی و مانند اینها ــ که قرص و محکم ایستادند؛ چون مبانی فکریشان درست بود، با کتابهای #شهید_مطهری مرتبط بودند، با تفکّرات #علامه_طباطبائی آشنا بودند، با حرفهای مرحوم #شهید_صدر آشنا بودند، مبانی فکری و معرفتیشان محکم بود، [لذا] قرص و محکم ایستادند؛ بعضی هم مبانی معرفتیشان ضعیف بود و متأسّفانه رفتند.
🔘 یا بعدها در اوایل انقلاب کسانی کارهای انقلابی کردند و بعد از مدّتها جزو پشیمانها شدند -جمع پشیمانها- که یکی از مسائل انقلاب ما عبارت از همین مسائل #حضرات_پشیمان است که یک روز انقلابی بودند و بعد، از انقلابی بودن پشیمان شدند.(١٣٩٩/٠٢/٢٨)
#رهبر_معظم_انقلاب
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔵 تشخیص وظیفه و تکلیف
📚 #کتاب
#امام_در_عینیت_جامعه
استاد #محمدرضا_حکیمی
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
#سرگذشت_اندلس
براى این مطلب ... #مرحوم_آیتى کتابى نوشته به نام #تاریخ_اندلس. یک جزوهاى هم سالهایى که ما قم بودیم دیدیم که آقاى کمرهاى به آن تقریظ نوشته بود. جزوه کوچک و جالبى بود که قسمتى از #تفسیر_طنطاوى را ترجمه کرده بودند، راجع به علل سقوط مسلمین در اندلس به نام #غروب_آفتابدر_اندلس. البته بعد ما این تاریخچه را در کتابهاى دیگر هم خواندیم. یک جزوه کوچکى هم آقاى حاج آقا #مهدى_حائرى (پسر مرحوم #حاج_شیخ_عبدالکریم) به نام کودک اندلسى منتشر کرد که آن هم ترجمه بود. داستان زندگى یک بچهاى بود که در همان وقت در اندلس بوده و پدر و مادرش کشته مىشوند، بعد به یک مرارت خیلى زیادى خودش را به شرق اسلامى مىرساند، آنوقت شرح حال خودش و پدر و مادرش و اوضاع آنجا را مىدهد. البته به خوبى غروب آفتاب در اندلس نیست ولى این هم کتاب بدى نبود. کتاب مرحوم آیتى (تاریخ اندلس) نسبتآ مفصل است. کما اینکه در کتاب #گوستاو_لوبون تاریخ تمدن اسلام و عرب هم [شرح این ماجرا آمده است.] گوستاو لوبون چون خودش آدم لامذهبى بوده، لااقل تعصب مسیحى ندارد. او هم بسیارى از جنایتهاى #مسیحیت را در اندلس ذکر مىکند که واقعآ آن طور که او نوشته ـ و در جاى دیگر هم نوشتهاند ـ جنایاتى است که انسان شاید کمتر در تاریخ بشر به چنین جنایاتى برخورد میکند
📚 #کتاب
#انحطاطوترقی_تمدنها ص ۴۷ - ۴۸
#شهید_مطهری
🗓۲۱شوال ۹۲ه.ق #فتح_اندلس بدست مسلمین
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha
🔸 سنتهای معنوی با تجربه به دست نمیآید
حجتالاسلام محسن #عباسی_ولدی
❇️ یکی از زیر مجموعههای بحث ربوبیت کلی عالم، #سنتهای_معنوی است، سنتهای معنوی، قانونهای حقیقی هستند و به صورت مستقیم در تربیت مؤثرند. اگر کسی درباره سنتهای معنوی علم نداشته باشد نمیتواند نقشه #تربیت بریزد.
❇️ سنتهای معنوی با تجربه به دست نمیآید و تنها راه آگاهی از سنتهای معنوی، #وحی است. وحی یعنی پیام همان ربّی که جاعل همین قانونها و سنتهای معنوی است.
❇️ شاید بشود برای برخی از سنتهای معنوی، توجیه مادی پیدا کرد؛ امّا برای همه آنها نمیشود چنین توجیهاتی یافت.
❇️ به عنوان مثال #امام_صادق(ع) فرمودند: کسانی که به خاطر گناهان میمیرند، بیشتر از کسانی هستند که با سررسیدن اجل از دنیا میروند و کسانی که با نیکی کردن زندگی میکنند، بیشتر از کسانی هستند که با عمر طبیعی زندگی میکنند.
#الأمالی #شیخ_طوسی؛ ص 305
🆔 @rafigha
https://eitaa.com/rafigha