رحا مدیا
آیا سکولاریسم را به جای دین میفروشید؟ 🔻امروز رسانههای معلوم الحال با یک حالت خوشحالی و ذوقزدگی ق
محقق داماد و موضع نامحققانۀ بیبنیاد
🔻[یکم]. پیش از این، در نقد مواضع حجتالاسلام محقق داماد نگاشته بودم اما دریغ از پاسخِ معرفتیِ معادل و محکم. او خویش را در پوستینِ مظلومیّت نشانید و تحقیر و تخفیفِ منتقدِ صریح را بر مواجهۀ استدلالی و منطقی ترجیح داد. میگوید بر خوان نعمتِ معرفتِ مرتضی مطهری نشسته است، ولی آنچهکه از سیره و سلوکِ انتقادی و علمیِ مطهری خواندهام، کمترین نسبتی با مشرب و ممشای او ندارد. بیش از ادّعا و انتساب، بهرهای نبرده، وگرنه نیک میدانیم که مطهری، حتی به سراغ مغرضِ جاهلی همچون اکبر گودرزی نیز رفت و با وی به گفتگو پرداخت و زبان به استدلال گشود. محقق داماد، هرگز چنین سعه و بضاعتی نداشته و با منتقد و مخالف خویش، از درِ مباحثه و محاجّه وارد نشده است. گفتگومداری و بلندنظری مطهری کجا و بالانشینی و کوتهنظری اینان کجا؟!
▪️[دوم]. محقق داماد در یادداشتی به نقد قانون حجاب پرداخته و نوشته: «تجربۀ عملی در پیگیری آنچه این قانون در پی آن است نشان داده که رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر، از جمله عدم توهین و رعایت حرمت و کرامت، در عمل ممکن نبوده است.» وقتیکه وی پیش از تفکّر منطقی، تصمیم خویش را گرفته و میخواهد موضع پیشساخته و سیاسی خود را بر واقعیّت و عینیّت تحمیل کند، چنین میشود که دربارۀ طرحی که فاقد پیشینه و تجربه است و در این قانون، برای نخستین بار بناست به اجرا درآید، از «تجربۀ عملی» مینویسد! در این قانون، «منطق مواجهه» تغییر کرده و این قانون، یکی از فضایل خود را طرّاحی جدید برای نحوۀ مواجهه میشمارد؛ درحالیکه محقق داماد، از تجربۀ عملیِ تلخ در گذشته مینویسد و با این شبهاستدلال، میخواهد آن را باطل میکند!
▫️[سوم]. محقق داماد میافزاید: «مواد زیادی از این قانون، نهتنها غیرقابل اجرا، که نتیجۀ عکس خواهد داد و موجب تنفر نسل جوان از دین میشود.» وی بهجای استدلال و یا دستکم شبهاستدلال، به طرح ادّعا پرداخته و سخنان بیدلیلی را نگاشته است. کسیکه با وی موافق نیست، میتواند در نوشتهای دیگر، عکس از برداشتها و تفسیرها را از قانون حجاب بیان کند. اگر دعوی او، منطق و برهان و علم و اقناع است، پس استدلال او کجاست؟! چرا او در ادّعا، متوقف مانده است؟! کدام شاهد عینی و مؤیّد موجّه، امتناع عملی این قانون را تأیید میکند؟! این نشدن و انسداد، ریشه در کدام گسستگی با واقعیّت دارد؟! و نیز باید گفت مگر نسل جوان، همگی از حجاب عبور کردهاند و به کشف حجاب و برهنگی رو آوردهاند که این قانون، آنها را در بر بگیرد و به واسطۀ آن، متنفّر از دین بشوند؟! بر اساس کدام پیمایش و مطالعۀ تجربی، وی همۀ نسل جوان را در برابر این قانون نشانده و به صدور حکم عام و کلّی، مایل شده است؟! مگر این قانون، منطق پلکانی و تدریجی و مرتبهای در مجازات ندارد؟! و مگر میان توده و خواص، تمایز ننهاده؟! و مگر بر ترجیح و تقدّم فرهنگ، اصرار نورزیده؟! مگر مطهری نگفته که چهبسا باید برخلاف میل جامعه، عمل کرد تا مصلحت جامعه فراهم آید؛ هرچند در کوتاهمدت، مخالفتهایی صورت بگیرد اما در بلندمدت، حقایق آشکار خواهد شد؟! در اینجاست که روشن میشود منطق روششناختیِ محقق داماد بهعنوان یک فقیه، چه بیاندازه بر باد تکیه داده است. وی بهراستی، قایقی کاغذی ساخته و در آب افکنده.
▪️[چهارم]. محقق داماد، در بخش دیگر نوشته است: «موضوع حجاب باید از طریق فرهنگی پیگیری شود، نه با چوب و فلک». باید بسی تأسّف خورد؛ کسیکه جامۀ رسول بر تن دارد و خویش را فقیه میخواند و بساط درس خارج پهن کرده، اینچنین دربارۀ واقعیّت، به تحریف و وارونهسازی و مبالغه و ناراستنویسی رو میآورد و هیجان و حرارتِ بیپایه برمیانگیزد تا مخاطب را منفعل سازد. در کدام دوره از حیات انقلابی، بیحجابان را به چوب و فلک بستهاند؛ جز آنکه بسیاری از همپیالههای سیاسیِ محقق داماد در جریان اصلاحات – یا همان چپ مذهبی در دهۀ شصت - خودسرانه و جاهلانه و بدون مجوز از امام خمینی، در کوچه و خیابان اینچنین کردهاند و امام خمینی نیز، بیدرنگ، گریبان آنها را گرفت. نیروی انتظامی و قوّۀ قضائیه، در کجا به چوب و فلک رو آوردهاند؟! حبس و جریمه و محرومیّت اجتماعی، چوب و فلک است؛ آن هم برای کسانیکه اصرار بر کشف حجاب و برهنگی دارند و تذکّر به آنها، بیاثر است؟! عجبا که چنین روحانیانی، با این حجم از قضاوتهای مبتنی بر ناواقعیّتها و نااخلاقها، سخن از مواجهۀ فرهنگی نیز میگویند ...
در پایان، آمادگی خود را برای مناظرۀ زنده و عمومی با وی، بر اساس اندیشههای حکمرانانه و فرهنگیِ استاد مطهری اعلام میکنم.
✍️مهدی جمشیدی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
#فرصت_ویژه
جذب خبرنگار و گزارشگر حوزوی تمام وقت برای پوشش و تولید محتوای "حوزه و روحانیت" و فعالیت در یک خبرگزاری رسمی
ساعات حضور ۸ صبح تا ۱۷عصر
#حقوق_مکفی
#آموزش تکمیلی و رایگان (خبر، گزارش مصاحبه)
و ...
برای جزئیات بیشتر به نشانی👇
@Jahaderevayat
مراجعه کنید.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
🏫 مدرسه اندیشه ورز رحا
💢 سلسله نشستهای علمی
با موضوع:
فهم مختصات نظریه دولت در اندیشه و عمل سیاسی امام خامنهای حفظه الله
👤 حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی؛
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
نشست استاد ایزدهی.mp3
55.51M
💢 03:38 تفاوت دو نگاه خداباورانه و خدا انکارانه در دولت های جهانی
💢 10:00 مدل های حکومتی و تمایز مدل جمهوری اسلامی
💢 28:33 نکات محوری شعار امام در انقلاب
💢 35:30 دوگانه های بنیادی در جمهوری اسلامی
💢 58:13 نقش ولی فقیه در برابر الگوهای حاکمیتی غربی
💢 1:15:40 ریشه قوانین در جهان مبتنی بر ارزش ها
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیکتاتوری مُدرن
🎙شهید بهشتی(ره):
مردم عزیز ایران!
کمترین بی اعتنایی به قانون اساسی تان را تحمل نکنید..
📌پ ن: اینروزها مجریان قانون، خود مانع بزرگ اجرای قانون شده اند و باید مجازات شوند.
🔻#صراط را دنبال کنید.
@serat_ir1
🔻درباره مظلومیت قانون حجاب
🔻واقعا باید درباره مظلومیت قانون حجاب نوشت؛ آنهم در جامعه ای که اکثریت مردم متدین و معتقد به رعایت احکام عقلی و شرعی اند. در مجموع نظرسنجی های نهادهای معتبر، وقتی از مردم درباره ضرورت حجاب سوال می شود، اکثریت مطلق معتقد به حجاب هستند ولو شخصا آنرا کامل رعایت نکنند. چنانچه اگر مکشفه ها نیز بدانند پشت پرده بی حجابی چه اهریمن و خبائثی نشسته اند بدون تردید در نوع پوشش خود تجدید نظر می کنند.
بااین حال دردناک نیست که باید برای مظلومیت قانون حجاب نوشت؟!
🔻قانونی که حداقل سه سال روی آن کار کارشناسی شده و میان سه قوه چندین بار رفت و برگشت شده است، امروز متهم به موضوعاتی می شود که اساسا نسبتی به آنها ندارد. عجیب نیست؟ یعنی مخالفین حتی حاضر نیستند به متن نزدیک شوند. چرا؟ چون نفع نهائی شان در توزیع جهل نسبت به قانون است و نه روشنگری. حقیقتا ظلم است.
🔻مخالفان قانون حجاب، به این سوال ساده چه جوابی دارند که اگر قانون نه، پس چه؟ آیا حجاب اهمیت ندارد؟ آیا ضرورت دین نیست؟ آیا فرهنگ جامعه ایرانی نیست؟ آیا منطق عقلی روشن و بیّن ندارد؟ آیا مطالبه اکثریت نیست؟ آیا بی حجابی پروژه آشکار دشمن نیست؟ اگر پاسخ مثبت است آیا وجود قانون ضرورت ندارد؟ اگر نه پس چه؟ یعنی از هرج و مرج دفاع می کنید؟ یعنی پاسخ به این سوال ساده انقدر سخت است؟
🔻کافیست در ادبیات مخالفان قانون حجاب دقیق شوید. هیچ اشاره ای به جزئیات قانون حجاب نمی شود. فقط می گویند نه. خب چرا؟ چه چیز در این قانون شما را آزار می دهد؟ اینکه گشت ارشاد جمع شده است؟ اینکه برخورد سلبی و خشن وجود ندارد؟ اینکه با سلبریتی های قانون شکن برخورد می شود؟ اینکه تبعیض در برخورد وجود ندارد؟ اینکه عدم فعل مسوولین پی گیری می شود؟ اینکه اقدامات ایجابی چندین برابر اقدامات سلبی است؟ اینکه با دانه درشت های متخلف مضاعف برخورد می شود؟ دقیقا کدام بخش این قانون خلاف عقل و منطق است؟ چرا روشن نمی کنند؟
🔻همان جمله اول متن؛ حقیقتا باید در مظلومیت حجاب و قانونش گریست. طرف مخالف است اما خودش هم نمی داند چرا و چگونه مخالف است.
🔻حجابی که مطالبه اکثریت جامعه است امروز در مارپیچ سکوت شبکه های اجتماعی گرفتار انفعال رسانه ها و خواص و حتی مسوولین و مراکز علمی و دینی شده است.
🔻این قانون وحی منزل نیست. حتما هم مثل هر قانون بشری دیگر ایراد و اشکال دارد. اما این قانون خروجی ساعت ها و ماه ها کار کارشناسی است. دارای نقاط ممتاز قابل اعتنا است. رافع مشکلات جدی نهادی و قانونی در توجه به فرهنگ عفاف و حجاب است. پس چرا نباید از آن دفاع کرد؟ آیا غیر از اینست که شکستن مارپیچ سکوت هزینه دارد؟
🔸در نهایت اینکه قانون حجاب بزنگاه وفاق است؛ به چند دلیل.
1⃣اول اینکه برخلاف بسیاری از امور برآمده از نقاط مشترک اعتقادی و گرایشی است. هم شرع و هم فرهنگ جامعه ایرانی و هم قانون اساسی و هم عقلانیت.
2⃣دوم اینکه این قانون خروجی نظام کارشناسی کشور است. هم اجماع نهادهای کارشناسی را دارد و هم سران قوا. این قانون برای نزدیکی نظرات کارشناسی بارها میان قوا رفت و برگشت داشته است.
3⃣سوم اینکه قانون حجاب پاسخ به یک مطالبه عمیق مردمی است. به سروصداهای آزاردهنده سیاسی توجه نکنیم. مردم ما از بن دندان و عمق وجود مومن و معتقد به فرهنگ دینی و ایرانی اند.
4⃣چهارم اینکه این قانون نقطه مقابل دشمنی های مشترک است. دشمنی مشترک خودش وفاق ساز است. امروز بیش از هرکس ضدانقلاب از اجرای این قانون عصبانی است. دشمنی که سالهاست به دنبال بی حجابی اجباری است و حجاب را ابزار مبارزه سیاسی قرار داده است. این قانون دشمن را هم خلع سلاح می کند.
5⃣پنجم و در نهایت اینکه این قانون پاسخ به یک مطالبه عمومی در نقد روش های گذشته است.
🔻مخالفان اجرای این قانون حاضر نیستند به متن قانون نزدیک شوند و آن را بخوانند. چرا؟ چون بهم زننده بازار مکاره اتهام زنی و موج سواری های سیاسی است. یک تلقی هیجانی وجود دارد که قانونمندی حجاب یعنی گشت ارشاد و عده ای نفع شان در این است که این تلقی منفی همچنان در افکار عمومی باقی بماند. لذا با اصل روشنگری درباره قانون مخالفند و حتی دروغ های آشکار درباره قانون می بافند.
🔻مارپیچ سکوت را بشکنیم و اجازه ندهیم اقلیتی بی منطق با نفی قانونمداری بر اکثریت برآشوبند و مروج دیکتاتوری و بی حجابی اجباری شوند.
محسن مهدیان
🔻 علامه حسنزاده:
«در روایت آمده است که پیامبر، فاطمه را دوست میداشت و او را به امابیها کنیه داده بود و من میگویم چون عقل کل، پدر است و نفس کل، مادر؛ و همه موجودات از آن دو ظهور یافتهاند»
#فاطمیه
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 صدیقه طاهره س الگوی زن مسلمان در همه ی ابعاد زندگی
❗️از مهم ترین نکات در زندگانی حضرت، جمع بین امورات خانه و مجاهدت های بیرون از خانه است.
🎥 بیانات رهبر معظم انقلاب
🎞 تهیه شده به مناسبت سالروز شهادت ام ابیها علیهاسلام در رسانه رحامدیا
🏴 #فاطمیه
🆔 @rahamedia
حمایت از عفاف؛ وظیفه همه مسئولان و نخبگان
مسئولان و نخبگان! یکبار قانون «حمایت از #خانواده از طریق ترویج فرهنگ #عفاف و #حجاب» را بخوانید. این قانون بیشتر به وظایف نهادها پرداخته تا مرتکبین حقیقی.
همه کمک کنیم تا این قانون اجرا شود.
همه خانوادههای اصیل ایرانی -حتی غیر مذهبیها- از این وضعیت برهنگی احساس خطر دارند.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
🔖خونِ تازه در رگهای نظام
🏴یکبار دیگر زمین، رنگ آسمان گرفته و عِطرِ بهشت، هوا را تسخیر کرده، گویی از آسمان به زمین پلی از جنس نور زدهاند. دوباره فاطمیه از راه رسید و به برکت ذکر مادر سادات، عطر حضور شهدایی از جنس سلمان و ابوذر، عمار و مالک اشتر، خاک سرزمین ما را عطرآگین کردهاند. ملت شهیدپرور ایران مانند فاطمیه چند سال اخیر، از چند روز مانده به شهادت بزرگ بانوی دو عالم حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها) منتظر قدوم سربازان خمینیاند تا برای ساعاتی خود را به دریای نور و رحمت الهی بسپارند که تطهیر شوند.
🏴به گمانم عهدی است بین این شهدا و مادر سادات، درست مانند عهدِ امام انقلاب که در روزهای شهادت مادرشان رزق هر سال کشور از مادر میگیرند.- رزق یک سال کشور را در شبهای فاطمیه میگیریم. (رهبر انقلاب، فاطمیه سال۹۰).-
🏴آری تو گویی سربند «یا زهرا» و «میرویم تا انتقام سیلی زهرا بگیریم» که بر پیشانی این شقایقهای گلگون مُهر شده، کارگر افتاده که این گلهای پرپر شده را بعد از سالها دوری از خاک وطن، در ایام شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) به آغوش ملت برمیگرداند تا حال و هوای قلبها، مغزها و روحهای خوابزده و غافل ما را غبارروبی کنند. روز تشییع شهدا روز میعاد دوبارهی ملت خداجوی ایران با امامین انقلاب، شهدای عزیز و آرمانهای والای انقلاب اسلامی است. گویی خون تازهای از آرمانهای انقلاب به رگهای پیکر این نظام تزریق میشود و حیات مجدد به آن میبخشد، چرا که "مظهر قدرت ایران" شهدا هستند. ما معتقدیم، خون شهیدان «تضمینکنندهی استقلال ملت و سربلندی اسلام» است و نظام جمهوری اسلامی امروز «امانت شهیدان» است و برکت خون آنهاست که انقلاب را پابرجا و تضمین کرده است.
🏴به فرمودهی رهبر انقلاب: «باور به شهادت، باور به عظمت شهیدان برای یک ملت، عمق معنوی شخصیت و هویت آن ملت است. چطور میشود که یک ملت در چشم مردم دنیا با عظمت شناخته شود؟ چطور میشود که یک ملت به جای اینکه از عوامل گوناگون سیاسی دنیا تأثیر بپذیرد، بر روی همهی حوادث دنیا اثر میگذارد؟ چطور یک ملتی به چنین مقامی دست پیدا میکند؟ ... وقتی یک ملتی آحادش، جوانهایش، پدر مادرهایش، ایثار در راه خدا، فداکردن خود در راه هدف الهی را به عنوان یک ایمان پذیرفتند، این ملت یک عمق عظیم قدرت پیدا میکند؛ به طور طبیعی این ملت مقتدر میشود، قوی میشود، یک ملت سرآمد میشود.» (بیانات رهبر انقلاب، ۸۹/۸/۲۷).
✍🏻 #آمنه_عسکریمنفرد
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فراقک اعظم الاشیاء عندی
و فقدک فاطم أدهی الثکول
سأبکی حسرة و أنوح شجوأ
علی خل مضی أسنی سبیل
ألا یا عین جودی و اسعدینی
فحزنی دائم أبکی خلیل
و فرمود:
هجران تو نزد من بزرگترین مصیبتهاست و از دست دادن تو ای فاطمه سخت تر از فرزند مرده است. من گریه با حسرت خواهم کرد و نوحه گلوگیر خواهم نمود بر دوستی که راهی بلند رفته است. ای چشم احسان کن و به من یاری نما در گریه کردن که حزن من دائمی است و به دوست گریه میکند.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روایت حضرت آیتالله خامنهای از ریشههای تاریخی روز دانشجو
🔸 ۱۶ آذر متعلق به دانشجوی ضدآمریکایی است.
#روز_دانشجو #بیانات_رهبری (حفظه الله)
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از رحا مدیا
حجت الاسلام مهدی بیاتی.mp3
12.44M
⭕️ فایل #صوتی | روایتِ قانونی حجاب
4️⃣ پیامدهای سیاسی و امنیتی بدحجابی و تبرّج
👤حجت الاسلام مهدی بیاتی
💢 00:35 بررسی ابعاد سیاسی مسئله حجاب
💢 09:00 مسئله حجاب پیش از فتنه حجاب هم صرفا فرهنگی نبوده است
💢 16:44 انگیزه سازی های پشت پرده در شکستن حریم ها
💢 19:47 آیا وضع کنونی حجاب متاثر از الزامی بودن آن است؟
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
⚠️ سخنی با منتقدان قانون حجاب
قانون «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب»، اکنون به مرحله اجرای آزمایشی سه ساله رسیده است.
❗️پیش از هرگونه واکنش باید به چند نکته توجه کرد:
1️⃣ این قانون پس از دو سال ارائه به محافل علمی فرهنگی و نقد و بررسی و رفت و برگشتهای متعدد میان کمیسیونها و میان مجلس و شورای نگهبان در مرحله اجرای آزمایشی سه ساله قرار دارد.
2️⃣ ۳۶ ماده از ۷۴ ماده این قانون به تکالیف دستگاهها و نهادهای نظام و برخورد با ترک فعلها اختصاص دارد. در ماده ۵۷ این قانون، شاهد عدم تخفیف مجازاتها برای مقامات، مسئولان، کارگزاران و خانواده آنان هستیم.
3️⃣ هشت ماده به مجازات شدید ترویجکنندگان برهنگی، بیعفتی و کشف حجاب و مجازات افراد دارای شهرت و تأثیرگذاری اجتماعی اختصاص دارد.
4️⃣ هیچکدام از جرائم افراد عادی در این قانون، ارتباطی با حجاب شرعی بانوان ندارند؛ بلکه عناوین مجرمانه عبارتند از: برهنگی عرفی آقایان و بانوان، بدپوششی عرفی آقایان و بانوان و نداشتن پوشش سر از سوی بانوان.
البته قطعاً این قانون مثل همه قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی از نقص و ایراد مصون نیست و میتواند توسط کارشناسان مربوطه مورد نقد قرار بگیرد. اما به نظر میرسد این قانون با واکنشهای غیرمنطقی و غیرمنصفانهای مواجه شدهاست.
‼️باید توجه داشت که هیچگاه «برهه حساس کنونی» به پایان نمیرسد. اصلاح را باید از نقطهای آغاز کرد. اقدامات ایجابی و فرهنگسازی در جای خود لازم هستند. اما همگان اتفاقنظر دارند که مانند همه کشورهای دیگر، باید برای پوشش آقایان و بانوان، قانونی مبتنی بر فرهنگ وجود داشته باشد و تخلف از آن جرمانگاری شود.
هیچ انسان خردمندی با ولنگاری، بیتفاوتی و نداشتن یک قانون معقول و قابلاجرا موافق نیست.
💢 در پایان باید گفت جای بسی تعجب است که پس از دو سال نقد و بررسی لایحه و ارائه آن به محافل علمی و نظرخواهی و مشارکت چندین گروه پژوهشی در بررسی لایحه، اکنون که توسط نمایندگان ملت تصویب شده و طبق قانون اساسی لازمالاجرا شده، صدای انتقادات و اعتراضات بلند شدهاست! اگر انتقادات از سرِ دلسوزی و اصلاح وضع موجود است، چرا در دو سال گذشته شاهد سکوت اکثر منتقدان بودیم و اکنون که زمان عملیاتی شدن قانون است احساس خطر کردهاند؟ واقعاً همه این انتقادات، دلسوزانه و کارشناسانه هستند یا باز هم شاهد مانور رسانهای و بازیهای حزبی و جناحی هستیم؟
✍🏻 محمد مروارید
#حجاب
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
💢 آیا سیاست ایران در مورد سوریه تغییر کرده است؟
🔻بخش اول
🔹 پیشروی سریع تروریستها در حلب و حماه و... به چه معناست؟
1⃣ بیتردید مقصر اول اتفاقات اخیر سوریه را باید ارتش فاسد و ناکارآمد این کشور دانست که البته چندان هم موضوع عجیبی نیست. رزمندگان مدافع حرم خاطرات تلخی از ارتش بعثی سوریه در دوران مبارزه با تروریستها دارند. از تسلیم خطوط به تروریستها تا نفوذ عناصر جاسوس و حتی فساد اخلاقی و اعتقادی. طبیعی است که چنین ارتشی در برابر یک نیروی تکفیری که با عقیده ولو غلط در حال جنگ و قتال است نمیتواند کاری از پیش ببرد و دلیل اصلی عقبنشینیهای مکرر ارتش عربی سوریه از حلب و حماه و ... همین است. این که میبینیم بشار اسد دستور افزایش 50 درصدی حقوق ارتش را میدهد در واقع تلاشی برای تکان دادن این نظامیان است و ناگفته پیداست که این مشوقهای مالی هم موفق نخواهد بود.
البته معدودی از فرماندهان و نیروهای با غیرت ملی مثل ژنرال سهیل حسن را باید از این کلیت استثنا کرد.
2⃣ ایران و جبهه مقاومت در این ماجرا به هیچ وجه غافلگیر نشدند. برآوردهای اطلاعاتی از سه ماه پیش کاملا گویای این بود که تروریستهای مستقر در ادلب در حال آمادگی برای حمله هستند. قبل از آن هم میدانستیم که به تعهدات ترکیه در سوچی و آستانه نمیتوان تکیه کرد و اردوغان ابایی از هزینه کردن تکفیریها برای مقاصد خود ندارد. اما مشکل اینجاست که در سوریه تصمیمگیری نهایی با ایران نیست. لذا خطای محاسباتی دولت سوریه در بیتوجهی به هشدارهای ایران را باید در نظر گرفت.
3⃣ قدری ریشهای تر باید به موضوع نگاه کرد: ترکیب جمعیتی سوریه حدود 75 درصد سنی، 10 درصد مسیحی و تنها 13 درصد شیعه علوی و اسماعیلی است. تمامیتخواهی و دیکتاتوری حزب بعث بشار در راه ندادن اهل سنت در ساختار حکومتی از یک طرف و فساد گسترده در بین علویهای حاکم از طرف دیگر، زمینه اصلی بحران 2011 و نیز اتفاقات فعلی است. (البته بالا کشیدن علویان در دوره حافظ اسد دلایل دیگری داشت که فعلا مجال توضیح این موضوع نیست) اما در جامعهای با اکثریت سنی که از دیرباز با اسلام اموی و ضدشیعی خو گرفتهاند و ترکیب فعلی صحنه، بزرگترین انگیزهها را در اختیار عناصر تکفیری قرار میدهد تا بر روی گسلهای موجود بحرانآفرینی کنند. ایران با فهم صحیح از این مسئله به خوبی میدانست که پاکسازی سوریه و حتی شاید بتوان گفت آزادسازی ادلب پایان کار نخواهد بود و باید تغییرات ریشهای در دستور کار قرار گیرد وگرنه هر لحظه امکان بازگشت معکوس وجود دارد.
4⃣ شهید سلیمانی بعد از آزادسازی بخش اعظم خاک سوریه از عناصر تکفیری، پیشنهاد ایجاد اصلاحات در ساختار حاکمیت را به بشار اسد داد و خود نیز با مذاکره با عناصر میانهرو سنی تلاش کرد تا وضعیت صحنه را به شکل معتدلتری در آورد و توفیقاتی هم در این زمینه کسب کرد ولی متاسفانه برخورد حکومت سوریه (و البته بعضی دولتها در ایران) با این وضعیت را باید فرصتسوزی بزرگ نامید. نتیجه این شد که ما فرصت بهرهبرداری از پیروزیهای میدانی را از دست دادیم و کشورهایی مثل امارات و ترکیه در خلاء حضور ما میداندار شدند.
5⃣ قطعا رژیم صهیونیستی، آمریکا و ترکیه –هر کدام به دلایل و نیاتی- در فتنه فعلی ایفای نقش میکنند ولی تجربه نشان داده ما از اشتباهات جبهه خودی بیش از تحرکات دشمن باید واهمه داشته باشیم. یک نمونه روشن آن موج مشکوک افغانستیزی در یکی دو سال اخیر خصوصا بعد از روی کار آمدن طالبان است که هدف آن انشقاق بین صفوف رزمندگان فاطمیون و جبهه مقاومت بود. در زمان جنگ تحمیلی خودمان وقتی که وزیر سپاه از حافظ اسد درخواست موشک کرد او بسیار ناراحت شد و بعد از مرخص کردن اطرافیان خود گفت: «مگر شما نمیدانید سوریه پر از جاسوس است چرا این درخواستها را علنی مطرح میکنید؟» البته مسئله «تجارت اطلاعات» به درجاتی دیگر در لبنان و حتی اسرائیل هم وجود دارد.
6⃣ چرا ایران در فتنه جدید سوریه حضور سریع میدانی پیدا نکرد؟
باید حکومت سوریه به این درک برسد که قرار نیست تاوان ندانمکاریهای آنها را ایران و رزمندگان جبهه مقاومت پرداخت کنند. موضعگیری فالح الفیاض و حشدالشعبی عراق در مورد عدم مداخله حداکثری در سوریه را باید در این چهارچوب دانست. البته حرکتهای ایذایی نیروهای آمریکایی در منطقه نیز تا حدی بر سرعت عمل ایران تاثیر گذاشته است.
7⃣ در کل اما جای نگرانی جدی نیست؛ چراکه به لحاظ میدانی و نظامی، هر منطقهای که به سرعت فتح شود به سرعت نیز قابل بازپسگیری است؛ ضمن اینکه که تحرکات عناصر تحریر الشام (النصره سابق) در این مدت به صورت پیشرویهای سریع ولی بدون تثبیت خطوط دفاعی بوده است.
✍محمد کوره پز
📌 ادامه یادداشت در بخش دوم 👇
#تحلیل_سیاسی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
💢 آیا سیاست ایران در مورد سوریه تغییر کرده است؟
🔻بخش دوم
8⃣ چرا جای نگرانی جدی نیست؟ هلیبرد نیروهای لشکر 25 سوریه و نیروهای واگنر روسی در ارتفاعات مشرف به حماه و غرب حلب نشاندهنده سست بودن عقبه تکفیریهاست؛ این یعنی فرصت برای جبران این اتفاقات هست ولی سوریه باید در این زمینه نصایح و توصیههای ایران را زودتر بپذیرد. درست است که سوریه برای ما پل ارتباطی با حزب الله است ولی این موضوع نباید در تصمیمات داخلی حزب بعث سوریه اشتباه محاسباتی ایجاد کند.
9⃣ متاسفانه فضای رسانه داخل کشور یا مشغول تحلیلهای آخرالزمانی است!
که طبق آنان اساسا باید اجازه دهیم سوریه سقوط و سفیانی ظهور کند!
که طرح این موضوعات غیر قطعی و انحرافی به شدت حاج قاسم سلیمانی عزیز را آزار میداد.
یا همه چیز را به منازعه ایران و رژیم صهونیستی خلاصه میکنند و روی هر واقعه و اتفاقی سریعا برچسب «عقبنشینی غیرتاکتیکی و عذاب الهی(!)» میزنند.
متاسفانه بعضیها به دنبال سادهترین و بسیط ترین تحلیل هستند نه دقیقترین تحلیل.
خناسی رسانههای معاند و غربگرایان داخلی نیز جای خود دارد.
اما باید بدانیم که صحنه سوریه پیچیده و ذوابعاد است و باید در تصمیمگیری دقیق بود.
🔟 اکنون وقت آیه یأس خواندن و تحلیلهای صد من یک غاز صادر کردن بدون اطلاعات دقیق و گمانه زنی های بدون تخصص نیست.
(متاسفانه سرعت پیشروی تکفیری های سوریه در ایتا بسیار بیشتر از سرعت پیشروی آنها در میدان است)
علاوه بر اینکه نه میتوان با هر کجروی سوریها کنار آمد و نه میتوان بالکل رهایشان کرد.
تردید نکنید که ایران و رهبر تیزهوش و با فراست آن و نیز کلیت جبهه مقاومت صحنه را کاملا تحت نظر و اشراف دارند.
برای آرامش بیشتر فقط کافیست روند مدیریت رهبر انقلاب را در بحران های داخلی و منطقه ای بیشتر مطالعه کنیم و از تحلیل های کانال هایی که رهبر انقلاب را در امور نظامی هیچکاره و دست بسته جلوه میدهند و مجموعه نظام را به تعلّل متهم میکنند، فاصله بگیریم.
این منطقه، منطقه ماست و آن همه در ابعاد گوناگون هزینه نکردیم که امروز به سادگی واگذارش کنیم.
تردیدی نیست که سیاست ایران در مورد سوریه و حزب الله هیچ تغییری نکرده است.
در روزهای آینده ایران نشان خواهد داد که ارادهاش در حفظ محور مقاومت چقدر جدی است.
🔺 بخش دوم و پایانی
✍محمد کوره پز
#تحلیل_سیاسی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
#خوانش_اندیشه| اهمّ دغدغههای اندیشمندان، پژوهشگران و فعالان رسانهایِ حوزوی در هفتهای که گذشت؛
▪️ما داغداریم؛آری!|محمدرضا فلاح شیروانی
📎 لینک یادداشت
▪️در اسارت کلیشهها|احمدحسین شریفی
📎 لینک یادداشت
▪️ درباره سوریه|علی مهدیان
📎 لینک یادداشت
▪️هدف اصلی تکفیری ها|میراحمدرضا حاجتی
📎 لینک یادداشت
▪️ جنگی که جبهۀ حق جدی اش نمیگیرد|محسن قنبریان
📎 لینک یادداشت
▪️فلسفه تحریم رسانه های دین ستیز در اسلام|علی اسدی
📎 لینک یادداشت
▪️آیندهٔ نامعلومِ اخوت اسلامی و اخوت انسانی|حبیباله بابائی
📎 لینک یادداشت
▪️کتابی که میسوزد، ملتی که میمیرد|میلاد حسنزاده
📎 لینک یادداشت
▪️سوریه در رسانه یا سوریه در میدان؟!|موسی آقایاری
📎 لینک یادداشت
▪️نمود غلبۀ حقوق مدرن غربی بر شریعت!|محمد جعفری
📎 لینک یادداشت
🆔 @rahamedia
💢 مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار میکند؛
▫️دوره پاییزه
✍ نویسندگی خلّاق
👤استاد: علی اصغر کاویانی
📆 زمان: از شنبه ۱۷ آذرماه
⏰ ساعت: ۱۸ الی ۱۹
🎥 پخش به صورت آنلاین در بستر اسکای روم
📌جهت ثبت نام به ای دی مدرسه رحا مراجعه کنید: 👇
@adm_schl
#مدرسه_رحا #دوره_پاییزه #نویسندگی_خلاق
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
هدایت شده از پایگاه تحلیلی صراط
43.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
همزمان با سالروز تأسیس شورای انقلاب فرهنگی برگزار میشود
✔️ نشست «شورای انقلاب فرهنگی و تدیّن امروز ایرانیان»
👤با حضور استادان:
حمیدرضا مظاهری سیف، کارشناس اخلاق و عرفان
مجتبی رستمیکیا، پژوهشگر فلسفه دین
🧭 زمان: یکشنبه 18 آذرماه، ساعت 10 تا 11 صبح
📍 مکان: شهرک قدس، کوچه 31، پلاک 3
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
سرنوشت محتوم «عدالتخوانی» لیبرالی پارهای از روحانیون حقوقدان، تقابل با احکام و ارزشهای الهی است. برخی از این مدعیان عمامهبه سر نوشتهاند «مجری قانون» را به سرکشی در برابر قانون دعوت کردهاند!
منتظر شورش علنیتر و عریانتر این مدعیان، علیه قوانین اسلامی باشید.
«عدالت» منهای «عفت»، همان لیبرالیسم نقابداری است که خود را در چارچوب اعلامیه جهانی حقوق بشر عرضه کرده است.
#حجاب
✍ احمدحسین شریفی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
🖋 برشی از مطالب مطرح شده در اولین جلسه دوره نویسندگی خلاق
📌 در مسیر نوشتن، کمکم سبک های مختلف نوشتن، در مسیر شخص قرار میگیرد، و نزدیک ترین سبک به توانایی و علاقه ی نویسنده اورا به سمت خود جذب میکند و در مسیر میکشاند. علاوه برسبک کوتاه نویسی یا بلند نویسی هم از روش های متفاوت در نوشتن است.
🎞 هرچند در نقطه مقابل نویسندگی، تولیدات چندرسانه ای یک قالب جدید و جذاب برای مخاطبان عام است اما همچنان رسالت قلم در ایده پردازی و راه نشان دادن محفوظ است. البته تبدیل اندیشهها و ایدهها به متن، یک فرایند حرفه ای دارد. 🔘 در آشنایی با این فرایند، بخش اعظم پیمودن مسیر مطالعه ی هدفمند برای ساختن اندیشهای قوی است.
🔘 اندیشه ای که تصویر ذهنی روشنی برای نویسنده میسازد تا آن تصویر را به صورت کتبی دربیاورد.
🔘 در این مسیر نیازمند مهارت هایی هستیم، اولین راهکار برای کسب این مهارت ها الگو گرفتن از بزرگان و افراد حرفه ای در مسیر نویسندگی است.
پس از کسب توانایی نوشتن، مسئله ی ایده یابی برای نوشتن است. ایده اصلی در نوشته، از برخورد یک سوژه در مواجهه با یک رویداد ایجاد می شود. علاوه براین،در نوشتن باید به نیاز مخاطب و همچنین آگاه بودن مخاطب توجه داشت،اگر نویسنده مخاطب شناسی درستی نداشته باشد، اقبال مخاطبان را از دست میدهد.
✅ نکته ی کلیدی بعدی توجه به جمله بندی و پاراگراف نویسی صحیح و انتخاب عنوان خوب برای یک نوشته خواهد بود.
ادامه در جلسه آینده...
#دوره_نویسندگی
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحامدیا)
🆔 @rahamedia
💢 مدرسه اندیشه ورز رحا برگزار میکند؛
نشست آنلاین با موضوع:
"بررسی انتقادی مخالفت ها با قانون حجاب و عفاف"
👤 ارائه: حجتالاسلام سید محمدحسین دعائی؛ مسئول قرارگاه مکتب توحید
📆 زمان: یکشنبه ۱۸ آذرماه
⏰ ساعت: ۱۸ الی ۱۹
🎥 پخش به صورت آنلاین در بستر اسکای روم به آدرس:
📌 https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat
#حجاب_عفاف
#حجاب
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 اعتماد به پرچمدار حق 🔹
🎙آیتالله سید محمدمهدی میرباقری:
▫️هر پیغمبری، بهاندازه مأموریتش، پشتِ صحنه مأموریتش را هم میبیند، اما امّتها آن پشتِ صحنه را نمیبینند. امتحان سخت در اینجاست.
امتحان سخت این است که اُمّت نمیداند موسای کلیم چه برنامهای دارد؟
▫️ در امتحاناتِ سخت، غیبِ امتحان در دست ما نیست. نمیدانیم چه خواهد شد. ما باید به پرچمدار راه که خدا او را انتخاب کرده و مأموریتی روی دوشش گذاشته است، اعتماد کنیم.
«مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَىٰ مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّىٰ يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ۗ وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى الْغَيْبِ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَجْتَبِي مِنْ رُسُلِهِ مَنْ يَشَاءُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۚ وَإِنْ تُؤْمِنُوا وَتَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ» (سورۀ آلعمران| آیه ۱۷۹)
(خداوند بر آن نيست كه (شما) مؤمنان را بر آن حالى كه اكنون هستيد رها كند، مگر اينكه (با پيش آوردن آزمايشهاى پى در پى،) ناپاك را از پاك جدا كند. و خداوند بر آن نيست كه شما را بر غيب آگاه سازد، ولى از پيامبرانش، هر كه را بخواهد (براى آگاهى از غيب) بر مىگزيند، پس به خدا و پيامبرانش ايمان آوريد و (بدانيد) اگر ايمان آورده و تقوا پيشه كنيد، پس براى شما پاداش بزرگى خواهد بود.)
#مقاومت
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia
🔻امام (ره) ما اینگونه فرمود:
من در اینجا از همۀ فرزندان عزیزم در جبهههای آتش و خون که از اول جنگ تا امروز به نحوی در ارتباط با جنگ تلاش و کوشش نموده اند، تشکر و قدردانی می کنم و همۀ ملت ایران را به هوشیاری و صبر و مقاومت دعوت می کنم.
در آینده ممکن است افرادی آگاهانه یا از روی ناآگاهی در میان مردم این مسئله را مطرح نمایند که ثمرۀ خونها و شهادتها و ایثارها چه شد. اینها یقیناً از عوالم غیب و از فلسفۀ شهادت بیخبرند و نمی دانند کسی که فقط برای رضای خدا به جهاد رفته است و سر در طبق اخلاص و بندگی نهاده است حوادث زمان به جاودانگی و بقا و جایگاه رفیع آن لطمه ای وارد نمی سازد.
ما برای درک کامل ارزش و راه شهیدانمان فاصلۀ طولانی را باید بپیماییم و در گذر زمان و تاریخ انقلاب و آیندگان آن را جستجو نماییم.
مسلّماً خون شهیدان انقلاب و اسلام را
بیمه کرده است. خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است و خدا می داند که راه و رسم شهادت کور شدنی نیست؛ و این ملتها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود.
همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.
خوشا به حال آنان که با شهادت رفتند!
خوشا به حال آنان که در این قافلۀ نور جان و سر باختند!
خوشا به حال آنهایی که این گوهرها را در دامن خود پروراندند.
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
🆔 @rahamedia