🔘حدیث روز
🔻قالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ:
🔹اکرِمُوا الْعُلَماءَ فَانَّهُمْ وَرَثَةُ الْأَنْبِیاءِ فَمَنْ أَکرَمَهُمْ فَقَدْ اکرَمَ اللهَ وَ رَسُولَهُ
🔸دانشمندان را گرامی دارید که آنها وارثان پیغمبرانند و هر که آنها را عزیز دارد خدا و پیغمبر را عزیز داشته است.
📚 نهج الفصاحه؛ ح ۴۵۰
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
#جریان_شناسی_تفکر_التقاطی(۱۷)
🔘 نفی جامعیت دین اسلام
♻️ از ابتدای حکومت قاجار تا انقلاب مشروطه جریان التقاطی در قالب ترکیب اسلام و اومانیسم فعالیت خود را در کشور شروع کرد.
♻️ افرادی چون میرزا صالح شیرازی، میرزا فتحعلی آخوندزاده و به ویژه میرزا ملکم خان که از مروجان اصلی این جریان بودند با استفاده از تشکیلات فراماسونری، تفکر التقاطیِ اسلام و اومانیسم را گسترش میدادند.
♻️ با توجه به اینکه اساس و جوهره تفکر اومانیستی اصالت انسان و ارج نهادن به حیات طبیعی انسان است، التقاطیون تلاش میکردند از این طریق به تکریم مردمان جامعه بپردازند.
♻️ آنان با درنظرگرفتن آموزه های وحیانی از قبیل «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ ...» که بر تکریم انسانها دلالت دارند، چنین میپنداشتند که شباهتی بین اسلام و اومانیسم یافتهاند.
♻️ این در حالی است که اسلام بر اصالت انسان تاکید نمیکند بلکه انسان را مخلوقی از مخلوقات خداوند میداند که با پایبندی بر آموزههای دینی میتواند از کرامت بالایی برخوردار شود.
♻️ این قشر از التقاطیون، کامل و جامع بودن دین اسلام را نفی میکردند. به همین دلیل راه دستیابی به کرامت انسانی را التقاط آموزههای دینی با آموزههای مکاتبی از قبیل اومانیسم میدانستند.
📚 برگرفته از جریانشناسی تفکر التقاطی در ایران،ص ۶۷
🖋 #علی_اعتمادی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
#روز_نگار
🔘 در مقابل انگلیسیها
🔻به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله کاشانی:
❇️ آیتالله کاشانی از فقهای مبارزی است با مبارزات عالمانهاش، پیوند سیاست و دیانت را عملا تفسیر نمود.️
❇️ هنگامی که در عراق حضور داشت علاوه بر افشاگریهای عالمانهاش، اسحله نیز به دست میگیرد و علیه نیروهای اشغالگر مبارز میکند
❇️ زمانی که به ایران برگشت نیز مبارزه با سیاستهای استکباری را در رأس فعالیتهایش قرار داد که افشاگری علیه عادی سازی روابط ایران و انگلیس یکی از این فعالیتهای مبارزاتی بود.
❇️ این فقیه مبارز در یکی از مصاحبههایش دلیل مخالفت با عادی سازی روابط ایران با انگلستان را چنین بیان میکند:
❇️ «برای اینکه انگلستان برخلاف حق و حقیقت و قانون دنیا که ما را مختار کرده نفت را ملی کنیم، ما را محاصره اقتصادی کرده ...
❇️ به این جهت قنسولهایشان (کنسولگریها) که سِمت جاسوس داشتند، اخراج و سفارتشان که تخریب این نهضت حیاتی ملت را مینمود از این جهت بسته و قطع روابط شد.
❇️ من که از ۲۴ سالگی تا به حال همیشه در مقابل انگلیسیها چه در بین النهرین و چه در ایران فداکاری کردهام زیربار نمیروم و ملت شریف ایران هرگز تن به این ذلت نخواهد داد
❇️ روزی که دولت اعلام تجدید رابطه بدهد روز عزای ملی است و باید مردم نوار سیاه به سینه خود نصب کنند و به علاوه هر مغازه با خط درشت به مغازه خود بنویسند و اظهار تنفر از انگلیسیها و مساعدین آنها چه خارجی و چه عمال داخلی بنمایند.»
🖋 #علی_اعتمادی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
#تحلیل_کوتاه
🔘پمپاژ امید در دنیای پرآشوب
🔹اگر چه مردم در عصر حاضر به واسطۀ یافتههای علمی و زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، پیشرفتهای شگفتانگیزی را شاهدند ولی باز هم احساس ناامیدی در جوامع بشری موج میزند.
🔸بشریّت دچار بیعدالتی، فقر، فحشا، شکاف طبقاتی و ... شده و حتی از بهترین مواهب یعنی علم و دانش نیز در راستای ترویج فساد، فحشا، بیعدالتی، جنگ و درگیری استفاده میشود.
🔹زندگی در این وضعیت پرآشوب باعث ناامیدشدن بسیاری از مردمان شده، اما کسانی که در زندگی فردی و اجتماعیشان بر آموزههای فرهنگ مهدویت تکیه زدهاند هیچ وقت ناامید نخواهند شد.
🔸فرهنگ مهدویت با ارائۀ آموزههایی چون انتظار باعث شده است تا روحیۀ امید در جامعه پمپاژ شود. به همین دلیل ائمۀ معصومین علیهم السلام توصیه کردهاند که همواره منتظر باشیم.
❇️ مقام معظم رهبری نیز در این خصوص چنین فرمودهاند که « در اسلام از ما خواسته شده است که انتظار داشته باشیم. انتظار، فراتر از نیازمندی است، فراتر از احساس نیاز است. گفتهاند منتظر باشید؛ انتظار یعنی امید، انتظار یعنی اعتقاد به اینکه یک آیندهی قطعیای وجود دارد(امام خامنهای؛ ۲۱؛۰۱؛۱۳۹۹)
🖋 #علی_اعتمادی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
#فوری⚫️ انا لله و انا الیه راجعون
🔹 روح بلند و ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع، حضرت آیت الله علوی گرگانی به ملکوت اعلی پیوست.
⬛️کانال رحا رسالت حوزه انقلابی این مصیبت جانسوز را خدمت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف و رهبر معظم انقلاب و تمام شیعیان تسلیت عرض می نماید.
#آیت_الله_علوی_گرگانی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
⚫️ نگاهی به زندگی پربرکت مرحوم آیتالله علوی گرگانی
🔹آیتاللهالعظمی سید محمدعلی علوی گرگانی، خرداد سال ۱۳۱۸ شمسی در نجف به دنیا آمد. پدر بزرگوارش آیت الله سید سجاد علوی از عالمان و فقهای منطقه گرگان بود و این مرجع تقلید ادبیات عرب را نزد پدرش فراگرفت.
🔹وی در ۷ سالگی به همراه خانواده از نجف به ایران بازگشت و در ۱۶ سالگی عازم سفر عتبات و حج شد و در بازگشت از حج قصد ماندن در نجف را داشت؛ اما به توصیه آیتالله حکیم به قم بازگشت.
🔹وی درسهای سطح را طی چهار سال نزد علمای بزرگی همچون آیات عظام مجاهدی تبریزی، سلطانی طباطبایی و ستوده اراکی فراگرفت و سپس به مدت سه سال در درس خارج فقه آیتالله بروجردی و هشت سال در درس خارج اصول فقه امام خمینی (ره) و ۱۵ سال در درس فقه آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی شرکت کرد.
🔹آیتاللهالعظمی علوی گرگانی به مدت هفت سال در ایام تابستان به نجف میرفت و در درس عالمان حوزه علمیه نجف همچون آیت الله خویی و میرزا باقر زنجانی حاضر شده و علاوه بر آن آیات عظام گلپایگانی، عباسعلی شاهرودی و محمدعلی اراکی از دیگر استادان وی بودند.
🔹وی تدریس علوم دینی را با کتابهای ادبیات عرب آغاز کرد، پس از آن کتابهای معالم، قوانین، شرح لمعه، رسائل، مکاسب، کفایه و شرح منظومه را تدریس کرد. وی در سال ۱۴۰۵ق بنا به تقاضای تعدادی از شاگردانش، تدریس درس خارج فقه و اصول فقه را نیز آغاز کرد.
🔹آیتالله علوی گرگانی دارای تألیفاتی در زمینه فقه، اصول فقه، حدیث و رجال است. تألیفات وی توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گردآوری و در یک لوح فشرده منتشر شده است که برخی از این آثار عبارت است از توضیح المسائل (به زبانهای فارسی و اردو)، منهج الصالحین (رساله توضیح المسائل عربی)، أجوبة المسائل یا پاسخ به جدیدترین استفتاءات، منهج الناسکین (مناسک حج عربی)، المناظر الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة(فقه اجتهادی)، نورالهدی (تعلیقه بر عروة الوثقی)، گلچینی از انوار اخلاقی برگزیده درس اخلاقهای و ره توشه پارسیان (شرح وصیتهای پیامبر اسلام به ابوذر غفاری). همچنین نرمافزار مجموعه آثار آیتالله علوی گرگانی، در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده است.
🔹آیت الله العظمی علوی گرگانی، پیش از انقلاب در راهپیمائیهای طلاب و فضلای حوزة علمیه قم همواره شرکت داشت و پس از پیروزی انقلاب هم، از سوی حضرت امام (ره) به عضویت «دادگاه عالی قم» درآمد و به بسیاری از پروندههای سخت و مشکل قضایی رسیدگی کرد. وی همچنین برای شرکت در جبهههای نبرد حق و دفاع مقدس، چند بار جلسه درس خود را تعطیل نمود و خود همراه با شاگردانش به جبههها شتافت.
🔹این استاد سطوح عالی حوزه، پس از رحلت حضرت امام (ره)، بیشترین حمایتها را از نظام جمهوری اسلامی و رهبری حضرت آیت الله خامنهای به عمل آورده و در سخنرانیهای عمومی و دیدار اقشار مختلف و مسئولین، از مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب حمایت نموده و همگان را به اطاعت از ایشان و تقویت معظمله، توصیه مینمود.
🔹این مرجع تقلید اقدام به ساخت مسجد، حسینیه، درمانگاه و صندوق قرضالحسنه در نقاط مختلف ایران کرده است.
🔹تعمیر بخشی از مسجد جامع گرگان، تأسیس و تعمیر چند مسجد در این شهر و مناطق اطراف آن، ساخت درمانگاه در روستاهای گرگان، ساخت حسینیه مهدیشهر سمنان و تأسیس صندوق قرض الحسنه هیئت فاطمیه تهران از آن جمله است.
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
#مطالبه_گری
🔘 نجابت اقتصادی طلاب
🔻آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری:
❇️ هرجا مطالبه گری و نیاز اجتماعی بوده است، عالمان دین قدم در عرصه گذاشتند. امروز که زیر سایه حکومت اسلامی زندگی می کنیم، مطالبه گری در متن جامعه وجود دارد گرچه ممکن است برخی مسئولان کوتاهی کنند و سراغ نظام سازی نروند. ( https://hawzahnews.com/xbCXZ )
⚜️رحا:
🔹هر چند عالمان دینی همواره در خط مقدم مطالبهگری بودهاند، اما ظاهرا مطالبهگری آنها در خصوص برخی مسائل از جمله طرح صیانت و سامان دهی فضای مجازی که تبدیل به قتلگاه فرهنگی شده، از قوت و قدرت چندانی برخوردار نیست.
🔸همچنین مسئولانی چون آیتالله حسینی بوشهری نسبت به برخی مطالبات طلاب از جمله وضعیت نابسامان معیشت به خوبی پاسخگو نبودهاند و تدبیر منصفانهای در این خصوص ارائه نکردهاند.
🔹مسئولان حوزوی به خوبی میدانند که برخی اقشار با درآمدی که چندین برابر شهریۀ طلاب است، با راه انداختن تجمعات خیابانی خواهان تجدید نظر در دریافتیهای خود هستند.
🔸اما طلاب محترم که از نجابت اقتصادی برخوردارند، در آشفته بازار اقتصادی موجود، با شهریۀ ناچیزشان زندگی میکنند.
🔹بنابراین به پاس چنین نجابتی، مسئولان حوزوی باید پاسخگوی این مطالبه بهحق باشند تا طلاب محترم بتوانند به نحوی شایستهتر در عرصۀ جهاد تبیین نقشآفرین باشند و به رسالت حوزوی خود مشغول شوند.
🖋 #حسین_حیدری
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
🔘حدیث روز
🔻قالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ:
🔹ما قَبَضَ اللّه ُ تَعالى عالِما مِن هذهِ الاُمَّةِ إلاّ كانَ ثَغرَةٌ فِي الإسلامِ ، لا تُسَدُّ ثُلمَتُهُ إلى يَومِ القِيامَةِ
🔸خداوند متعال عالمى را از ميان اين امت نَبرَد، مگر اين كه رفتن او رخنه اى در اسلام باشد كه تا روز قيامت اين رخنه بسته نمى شود.
📚كنز العمّال؛۲۸۸۱۲
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#آیت_الله_علوی_گرگانی
@resalathozehenghelabi
#جریان_شناسی_تفکر_التقاطی(۱۸)
🔘 خودنمایی التقاط عملی در دوران مشروطیت
❇️ در یک تقسیم بندی میتوان جریان التقاطی در کشور را در دو سطح نظری و عملی مورد بررسی قرار داد.
❇️ التقاط نظری فقط در سطح اندیشه و آراء خودنمایی میکند اما التقاط عملی در متن جامعه ظهور و بروز پیدا میکند به نحوی که زندگی فردی و اجتماعی افراد جامعه را در بر گرفته و حتی در قالب قوانین و مقررات رسمی خودنمایی میکند.
❇️ اگرچه در عصر قاجار التقاطیگری بیشتر رنگ و بویی نظری داشت، اما با شروع دوره مشروطه، التقاط در جامعه ایرانی به صورت عملی خودنمایی کرد.
❇️ با پیروزی انقلاب مشروطه شاهد این هستیم که مخلوطی از اندیشههای اسلامی و اندیشههای ناخالص غربی در قالب قانون اساسی مشروطه انعکاس پیدا کرد.
❇️ زیرا علاوه بر اندیشه اسلامی که از طرف عالمان دینی ارائه شد، اندیشه اومانیستی، لیبرالیستی و حتی سوسیالیستی نیز توانستند در تدوین قانون مشروطه دستی داشته باشند.
❇️ تلفیق اندیشههای اسلامی با اندیشههای غیر دینی بر گرفته از قوانین کشورهای بلژیک، فرانسه و انگلیس باعث شد تا قانون مشروطه از مهمترین مصادیق التقاط عملی محسوب شود.
📚 برگرفته از جریانشناسی تفکر التقاطی در ایران،ص۸۴
🖋 #علی_اعتمادی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
🔘پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی رحلت آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علویگرگانی
🔸رهبر انقلاب اسلامی در پیامی رحلت عالم ربانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علویگرگانی را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔸رحلت عالم ربّانی آیةالله آقای حاج سید محمدعلی علویگرگانی رضواناللهعلیه را به حوزهی علمیهی قم و به همهی شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان بخصوص به مردم مؤمن گلستان که ارادت ویژه به این بزرگوار و والد محترمشان مرحوم آیةالله آقای حاج سیدسجاد علوی داشتند، و بالأخص به خاندان گرامی و فرزندان مکرّمشان تسلیت عرض میکنم. این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کردهاند که موجب فیض و رحمت الهی است انشاءالله. از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسألت میکنم و امیدوارم با اجداد طاهرینشان محشور گردند.
سیّدعلی خامنهای
۲۴ اسفند ۱۴۰۰
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#آیت_الله_علوی_گرگانی
@resalathozehenghelabi
🔘بخشهایی از پیام تسلیت بزرگان حوزوی به مناسبت درگذشت حضرت آیت الله علوی گرگانی:
🔻مقام معظم رهبری:
☑️ این مرجع معظم در قضایای گوناگون انقلاب و مسائل کشور همواره وفادارانه در کنار مردم و پشتیبان نظام مقدس بودند و خدمات ارزشمندی کردهاند که موجب فیض و رحمت الهی است
🔻 ایت الله العظمی نوری همدانی:
☑️این عالم متقی عمر با بركت خود را در ترویج فرهنگ اهلبیت (علیهم السلام) سپری كرد و با تربیت طلاب و فضلا و تألیف آثار ارزندهای از خود بجای نهاد.
تواضع و ساده زیستی و اخلاص از دیگر ویژگی های این شخصیت بود.
🔻ایت الله سیفی مازندرانی
☑️ ایشان از فقهای انقلابی و با بصیرت بودند و فقدان این چهره ی درخشان فقاهت ضایعه ای برای حوزه های علمیه می باشد.
🔻 ایت الله علی اکبر رشاد
☑️ آیت الله علوی از حامیان دیرپا و پایدار نهضت امام خمیني و از زمرهی حاضران در عرصههای مبارزات و پشتوانههای نظام مقدس جمهوری اسلامی قلمداد ميشد، و همهی پربرکتش درکار علم و خدمت و جهاد و اجتهاد سپری شد .
🔻 ایت الله اعرافی:
☑️ نجابت و بصیرت و خدمات ایشان در ارشاد مردم و همراهی نظام و انقلاب اسلامی ستودنی است و فراموش نخواهد شد.
🔻 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
☑️ سلوک مردمی و انقلابی، حمایت و پشتیبانی صریح از انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و همچنین زهد و سادهزیستی، از وجوه برجسته شخصیت آن عالم فرزانه و جلیل القدر است.
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 مصاحبه با آیت الله سیفی مازندرانی (۵)
🔷 وظایف عملی حوزه و جامعه مدرسین
#سیفی_مازندرانی
#حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
این ویدئو را با کیفیت بالاتر در آپارات ببینید👇🏼👇🏼👇🏼
https://aparat.com/v/jrewD
#تحلیل_کوتاه
🔘انتظار، عامل تضعیف نظام سلطه
🔹به واسطۀ پیروزی انقلاب اسلامی فرهنگ مهدویت جانی دوباره گرفت و آموزههایی چون استکبارستیزی، دفاع از مظلوم و مبارزه با ظلم و ستم که زیربنای فرهنگ انتظار هستند در جامعه جلوهگر شدند.
🔸 انقلاب اسلامی با برجسته کردن شاخصههای انتظار پویا و پرورش منتظران راستین، زمینههای تضعیف نظام سلطه در عرصۀ منطقهای و بینالمللی را فراهم نمود.
🔹پایبندی به آموزههای انتظار سازنده، ایران اسلامی را به محور جبهۀ مقاومت و مبارزه با زورگویان عالم و جدیترین رقیب هژمونی نظام سلطه تبدیل کرده است.
♨️ به همین دلیل، نظام سلطه تلاش میکند تا فرهنگ انتظار و امید به آیندۀ روشن را در بین جوامع شیعی به انحراف بکشاند و مردم را ناامیدکند.
❇️ به تعبیر مقام معظم رهبری؛ «یکى از اساسیترین کارهاى استعمار و استکبار و ایادى آن، این بوده است که عقیدۀ امید و مبارزه را در دل مردم از بین ببرند. بارها خواستهاند این چراغ را خاموش کنند؛ ولى نتوانستهاند.»(۱۷؛۱۰؛۱۳۷۴)
🖋 #علی_اعتمادی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
🔘حدیث روز
🔻 قالَ اَمیرُالمُوْمِنینَ عَلِیُّ بْنُ اَبیطالب
🔹مجالَسةُ الحُكَماءِ حياةُ العُقولِ ، و شِفاءُ النُّفوسِ
🔸همنشينى با فرزانگان، زندگى بخش خردها و شفابخش جانهاست .
📚 غرر الحكم : ۹۸۷۵
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
#جریان_شناسی_تفکر_التقاطی(۱۹)
🔘 نقش مرکز غیبی تبریز در ترویج تفکر التقاطی
♻️ در دوره مشروطه بعضی مراکز، سازمانها و نهادها به صورت مخفی و آشکار تشکیل شدند که علاوه بر نقش آفرینی در انقلاب مشروطه، مروج تفکرات التقاطی نیز بودند.
♻️ یکی از این مراکز « مرکز غیبی تبریز» به رهبری شیخ علی اکبر کربلایی و همراهی افرادی چون سیدحسن تقیزاده میباشد.
♻️ هدف این مرکز ایجاد انقلاب مشروطیت، از بین بردن حکومت استبدادی، تفکیک قوا، تغییر سیستم آموزش و پرورش، آزادی بیان و آزادی مذهب در کشور بود.
♻️ اگر چه رهبران این گروه علاوه بر ایرانی بودن، تدین به اسلام را شرط عضویت در این گروه میدانستند اما ماهیت رهبران و همچنین اهدافی که این مرکز دنبال میکرد نشان دهنده حرکت آنها در مسیر التقاطی بود.
♻️ پرداختن به سبک مشروطه غربی، آزادی بیان و مذهب نشان دهنده حرکت آنها در مسیر التقاط اسلام با اندیشه لیبرالیستی است.
♻️ همچنین تاکید آنها برای اصلاحات ارضی و توجه به طبقه فقیر و کارگر نشان دهنده حرکت آنها در مسیر التقاط اسلام با سوسیالیسم میباشد.
📚 برگرفته از جریانشناسی تفکر التقاطی در ایران،ص۸۷
🖋 #علی_اعتمادی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi
#روش_های_تبلیغ_وهابیت (۸)
🔻تنها قلمداد نمودن مخالف، ازجمله تاکتیکهایی است که وهابیون، برای تنها و بیگانه نشان دادن شیعیان در گسترۀ جغرافیای مذاهب در جهان اسلام، همواره از آن بهره میبرند.
🔷در خیلی از سایتهای وهابی، پیوسته با این نوع جملات و کلمات شکاکانۀ تبلیغاتی مواجه میشوید که «بیش از یک میلیارد مسلمان به ادعای شیعیان معتقد نیستند» و یا با ایجاد شک و تردید در منابع و مصادر متقن شیعی میگویند: «منابع متقن تمامی مذاهب اسلامی مثل قرآن و صحاح سته آن را (ادعای وهابیان) تأیید میکند؛ ولی شیعه هیچ دلیلی از قرآن و منابع سته ندارد.»
📚رویکردها و روشهای تبلیغی وهابیت، ص۲۳تا۲۶
✍#مهدی_عزیزی
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
@resalathozehenghelabi