راهبر مربی
🎞 #کلیپ_ویژه | ما را مثل دلقک فرعون ببخش! 🔺️حکایتی در باب بخشندگی خداوند و آمادگی برای دعای عرفه، ع
ما را مثل دلقک فرعون ببخش!
🔹️یكى از علما داستانی را نقل مىكرد که یادم نیست در كتابی خوانده باشم؛ ولى ناقل، مرد بزرگى بود كه بى جهت و بى سند نقل نمىكرد. داستان مربوط به بنى اسرائیل و فرعون است. وقتى حضرت موسى ـعلى نبینا و آله و علیه السلامـ با برادرشان هارون براى دعوت فرعون آمده بود، یك لباس شبانى پوشیده بودند و یك چوبدستى دستشان بود، به دربار فرعون آمده بودند. خدمه دربار پرسیدند: شما كه هستید و اینجا چه كار دارید؟ موسی گفت: من پیغمبر خدا هستم و آمدهام فرعون را دعوت كنم. خدمه دربار به آنها خندیدند و گفتند: از اینجا بروید.
🔹️فردا حضرت موسى و هارون، دوباره به دربار فرعون آمدند و همین جریان تكرار شد. در روایت نقل شده كه آنها چهل روز به دربار فرعون مىآمدند اما كسى راهشان نمىداد. فرعون دلقكى داشت كه وقتى خسته میشد، برایش بازى در مىآورد و فرعون را مىخنداند. این دلقك چند بار در مسیر رفتن به دربار، دیده بود كه چوپانى ایستاده و با چوبی در دست مىگوید: من پیغمبر خدا هستم و آمدهام فرعون را دعوت كنم.
🔹️یك روز این دلقك لباس چوپانى پوشید و چوبی به دست گرفت و به كاخ فرعون رفت و جلوى فرعون ایستاد. فرعون پرسید: این چه لباسى است كه پوشیدهاى؟ دلقك گفت: من پیغمبرم؛ آمدهام تو را دعوت كنم. فرعون و اطرافیانش به خنده افتادند و این یكى از سوژههاى خندیدن فرعون شد و هر روز این لباس را مىپوشید و مىآمد به دربار و میگفت: من پیغمبرم و آمدهام تو را دعوت كنم؛ یا قبول كن، یا عذاب نازل مىشود. درباریان هم مىخندیدند.
🔹️بالاخره یك روز فرعون گفت: این حرف را از كجا یاد گرفتهاى؟ دلقك گفت: كسى هست كه مىآمد مقابل دربار و این حرفها را میگفت. فرعون گفت: بگویید خودش بیاید تا او را ببینیم. این جریان زمینهاى شد كه موسى را به كاخ فرعون راه دادند. فرعون به موسی و هارون اجازه داد تا آنها را ببینند و بخندند. آن آقاى بزرگوار نقل مىكرد كه وقتى عذاب بر فرعونیان نازل شد و همه آنها غرق شدند، خطاب رسید كه این دلقك را نجات دهید. فرشتهها گفتند: این هم از اصحاب فرعون و كافر است. خطاب آمد كه این لباس دوست ما را مىپوشید و اداى دوست ما را در مىآورد.
🔹️معنای این حرف این است كه گاهى ادا درآوردن هم مطلوب است. باید حال ما اینگونه باشد كه ما لیاقت دعا كردن نداریم. ما كجا، ساحت قدس الهى كجا؟! اگر ما بخواهیم مطالبی كه در مضامین دعاها وارد شده، واقعا خودمان قصد انشاء كنیم و بگوییم ما این حرفها را مىزنیم، مثل بندهاى، بخواهم چنین بگویم، جا دارد، به دهانمان بزنند و بگویند: خفه شو! تو كجا و این حرفها كجا؟! پیش ما دروغ مىگویى؟! كس دیگری را پیدا نكردهاى كه فریبش بدهى؛ مىخواهى خدا رافریب بدهى؟!
🔹️ما باید بگوییم: ما اداى دعاخوانها را در مىآوریم...امروز ما را مثل دلقک فرعون ببخش! آخر ما هم لباس دوست تو را می پوشیم، ما هم دم از امام حسین(علیه السلام) می زنیم.
🔺️بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) ۱۳۸۵/۱۰/۰۹
#روز_عرفه
#حضرت_موسی
#بنی_اسرائیل
🌐 @mesbahyazdi_ir
ایام حج و عید قربان است.
دوباره عده ای نگران فقرا شده اند و برخی نسبت به حقوق حیوانات حساس.
احتمال بسیار زیاد، چند روز دیگر با شروع محرم، مجددا این سنخ سوالات و شبهات بیشتر مطرح می شود.
▫️در اکثر این شبهات، غالبا یک شیوه به کارگرفته می شود که در ادامه با هم انواع آن را مرور می کنیم.
📌 شیوه بدل سازی
یکی از مشکلاتی که دشمنان برای دین ایجاد می کنند این است که برای تخریب
موضوعی، اصل و ریشه آن را نمی زنند چون می دانند به نتیجه مطلوب نمی رسند؛
اما کاری که در طول تاریخ از آن نتیجه گرفته اند، بدل سازی بوده است؛ یعنی در مقابل جریان حق، جریان باطلی را بَزَک و علم کرده تا بهرۀ لازم را از آن ببرند.
🔺انواع بدل سازی:
1. بدلسازی شخصیتی
گاهی این بدل سازی، شخصیتی بوده و در تمام مقولات معنوی جبهه حق ظهور
دارد.
🔹بدل سازی برای خداوند
در این مورد برای خداوند که معبود اصلی و واقعی است بدلسازی کردند؛ بدل هایی
مانند بت ها.
قرآن کریم در این زمینه می فرماید: «وَجَعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِيلِهِ/ ابراهیم،30»
🔹بدل سازی برای پیامبر (ص):
این بدل سازی ها برای انبیا علیهم السلام نیز بوده است و عده ای برای انحراف مردم، پیامبران دروغین را خلق و تقویت می کردند.
🔹بدلسازی برای امام (ع):
بدلی که در در مقابل اهلبیت علیهم السلام ایجاد کردند، بدین گونه بود :
می دانستند امیرالمؤمنین، علی علیه السلام جانشین بر حق پیامبر (ص) است و کسی به تقوا، علم، شجاعت و صبر امیرالمؤمنین(ع) نمی رسد؛ لذا خلفا در مرحله اول خودشان را فقط مرجع سیاسی معرفی کردند و در سایر امور، مردم را به سمت امیرالمؤمنین (ع) سوق دادند؛ اما کم کم یک قدم پا را فراتر گذاشته و ابن عباس را جای ایشان جا زدند.
بعدها حتی به همین هم راضی نشدند و وقتی ماجرای توسل به قبر پیامبر (ص)
مطرح شد، عمربن خطاب توسل به قبر ابن عباس را مطرح کرد و مردم را از توسل
به قبر شریف پیامبر (ص) منع نمود. اینگونه بـود که معاویه با انـواع دسیسه ها
خودش را بدل امام حسن مجتبی(ع) نامید. اهلبیت(ع) هرکدام به گونه ای با
این بدل سازی ها درگیر بودند تا اینکه به زمان غیبت منتهی شد. ترویج مدعیانی دروغین مانند جریان احمدالحسن یمانی، در همین راستا است.
🔹 بدلسازی برای قهرمانان دینی:
امــــروزه نـیـز بـه جـای قـهـرمـان هـای واقـعـی کـربـلا، قـهـرمـان هـای تخیلی غـربـی را با
پـروپـا گـانـدای رسـانـه ای بـه ذهـن و دل جـوانـانمـان تـزریـق می کنند. بـن تـن، مرد
ِ عنکبوتی، رمبو و قهرمانان تخیلی از این دست، باعث شده بچه ها با آمال و آرزوهای دروغین، جهان غرب را همان منجی و موعود بدانند.
2. بدل سازی فکری
این بدل سازی ها به شخصیت ها محدود نشده، بلکه نسبت به افکار و باورهای
اصیل نیز بدل هایی ساخته شده و ترویج شده است.
مثلاً در برابر اسلام ناب، اسـلام آمریکایی را ساخته اند.
در برابر شیعه انقلابی، شیعه انگلیسی
در برابر مهدویت اصیل و فعال، مهدویت منفعل انجمن حجتیه.
در برابر مرجعیت انقلابی، مرجعیت سازشکار و در برابر عرفان ناب شیعی، عرفانهای کاذب را پرورش داده اند.
3.بدل سازی مناسک و شعائر دینی
در مواجه با مناسک و مناسبات مختلف دینی نیز همواره از این شیوه استفاده می شود
مثلا بجای نماز خواندن، ورزش کنید.
بجای روزه گرفتن و گرسنگی کشیدن، گرسنگان را سیر کنید.
به جای حج، به فقرا کمک کنید.
به جای قربانی کردن، به حیوانات مهربانی کنید.
به جای عزاداری و زیارت به فقرا کمک کنید.
به جای....
شیوه ثابتی که برای ایجاد شبهه نسبت به مناسک دینی خیلی پرکاربرد می باشد.
#شبهه
#بدل_سازی
#حج
#قربان
#روزه
#نذری
●◎ تبلیغ دانش آموزی ◎●
🌱___-کلیک کنید☝️-___🌱
یک سوال
شما در کلاس ها و ... چقدر مخاطب خود را با واقعیت ها روبرو می کنید؟
پیش آمده مطلبی را بیان کنید که مخاطب دوست داشته باشد هرچند به ضررش باشد؟
کلیپ بعدی را ببینیم...
🔹 تبلیغ دانش آموزی 🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 👤حاج آقا قرائتی:
در ازدواج عجله کنید من موافق ازدواج دبیرستانی هستم
بعد از اکسیژن و آب و غذا هیچ نیازی بالاتر از ازدواج نیست.
خانم میگفت خدا لعنت کنه پدر مادرم و استاد دانشگاه و مشاورم
خواستگارای خوبی داشتم هی گفتن باشه لیسانستو بگیر عجله نکن بعد یکمرتبه خواستگارها افت کردن و دیگه خواستگار ندارم
⁉️مگه ازدواج مدرک هاست؟
✍️شما چقدر با مخاطب خود صادق هستید؟ واقعیت ها را به آنها می گویید یا مطالبی که دوست دارند بشنوند بیان می کنید؟
●◎ تبلیغ دانش آموزی ◎●
🌱___-کلیک کنید☝️-___🌱
🔰 در کلاس ها به خصوص جمع های دانشجویی شما بارها با این مسئله مواجه می شوید که افراد نسبت به یک مسئله نظری دارند که فانتزی و دور از واقع است یا اینکه در نهایت به ضرر آنها هست حال از شما انتظار دارند که تایید کنید و اساسا برای گرفتن تایید با شما وارد بحث می شوند.
🔒مسئله:
در اینجا چکار می کنید؟ برای افزایش محبوبیت خود نزد مخاطبین هم رنگ آنها می شوید یا اینکه وارد چالش می شوید؟
⁉️بهصورت کلی چگونه مسئله را مدیریت می کنید؟
برجک بزنیم؟!...؟
#مسئله
#گفتگو
#چالش
🔹 تبلیغ دانش آموزی 🔹
🔴رزمایش کشوری علمی فرهنگی طلاب میقات 11
▪️ویژه طلاب فعال فرهنگی برادر سراسر کشور
❇️ محورهای آموزشی:
▪️انقلاب اسلامی
▪️مدیریت و تشکیلات اسلامی
▪️نظام حوزه و روحانیت
▪️مدیریت تبلیغ
📅زمان: ۱۰ الی ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۲
⏳مهلت ثبت نام: تا جمعه ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۲
💬ثبت نام اولیه با ارسال عبارت «طلاب 11»
به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۲۱۸
🌐اطلاعات بیشتر در : miqat.ir
📞شماره تماس: ۳۷۰۰۸-۰۲۵(داخلی ۱۴۵)
📲شناسه ایتا: @miqat11
http://eitaa.com/joinchat/3533570061C26a89e033c
موسسه #میقات جوانان انقلاب اسلامی
#تولید_نو
💠 کتاب کار مربی "به وقت غدیر"
ویژه مربیان، مبلغان و فعالان فرهنگی
دوره متوسطه اول و دوم
🔴 موضوع: امام شناسی
⬅️ تولید مرکز فرهنگی تبلیغی آینده سازان
🖋 به کوشش
حسین رحیمی
📖 "به وقت غدیر" میکوشد تا محتوای مورد نیاز، جهت برگزاری مراسمات شاد تربیتی و معرفتی را در اختیار مربی، مبلغ و فعال فرهنگی قرار دهد.
🔰ویژگیهای کتاب:
• رویکرد معرفتی- تربیتی
• توجه به مسائل اعتقادی دانش آموزان
• کاربردی بودن محتوا
• تولید محتوا بر اساس اقتضائات میدان
ℹ️ لینک دسترسی به فایل کتاب
🌐 لینک کانال رسمی مرکز آیندهسازان:
@mftas_ir
🔶 لینک کانال رسمی مرکز آیندهسازان:
@mftas_ir
🔴 با ما همراه باشید.
فرهنگ «توبیخپذیری»
برای نهادینهکردن فرهنگ نهی از منکر، باید فرهنگ «عتابپذیری» را در جامعه نهادینه کنیم یعنی وقتی فردی دیگری را در مقابل اشتباهش مورد عتاب و توبیخ قرار میدهد، نه تنها برایش قابل پذیرش باشد بلکه آنرا نشانهی «خیرخواهی خدا در حق خودش» بدانند.
پس مدارس و سایر مراکز فرهنگساز، باید «عتابپذیری» را نهادینه و فرهنگسازی کنند. بهگونهای که وقتی کسی دیگری را عتاب و توبیخ کرد فرد توبیخ شده با خوشحالی به فرد توبیخکننده بگوید:
«ممنونم!، لطف کردید!»
از امام هادی علیهالسلام چنین نقل شدهاست؛
«قَالَ علیهالسلام لِبَعْضِ مَوَالِيهِ عَاتِبْ فُلَاناً وَ قُلْ لَهُ إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ»
#توبیخپذیری
#عتابپذیری
#غرور
#تکبر
https://eitaa.com/farbehi
این هزینهها برای چیست!
🔹️کسانی ممکن است وانمود کنند که «آقا شما بايد تابع علي(علیه السلام) باشيد و در رفتارتان عدل داشته باشيد. اين مهمانی و چراغانی و اين حرف ها [چیست؟]» اين از همان وسوسه های شيطانی است که می خواهند پوسته [ولایت] را بگيرند تا کمکم مغز هم از بين برود.
🔹️اگر مغز [ولایت] را بخواهيم، بايد اين پوسته [ولایت] حفظ شود. بايد چراغانی شود. بايد عيدی داده شود. بايد پذيرايی شود. بايد مردم شادی کنند. تبريک بگويند: «الحمدلله الذي جعلنا من المتمسكين بولايه علی بن ابی طالب...»
۱۳۹۰/۰۸/۲۱
#عید_غدیر
●◎ تبلیغ دانش آموزی ◎●
🌱___-کلیک کنید☝️-___🌱
آغاز به کار اولین هنرستان رشته خدمات پس از فروش خودروهای سبک در اردبیل
شرکت ایساکو در راستای افزایش بهرهوری و توانمندسازی دانشآموزان هنرستانهای فنی کشور، با همکاری وزارت آموزش و پرورش «رشته خدمات پس از فروش خودروهای سبک» را در استان اردبیل راهاندازی کرد.
کارهای خوبی که خیلی دیر در حال شروع شدن هستند...
🔹 تبلیغ دانش آموزی 🔹
راهبر مربی
آغاز به کار اولین هنرستان رشته خدمات پس از فروش خودروهای سبک در اردبیل شرکت ایساکو در راستای افزایش
رفقا اگر برنامه ای برای اوقات فراغت تابستان یا ... دارید پیشنهاد می کنم یک دوره مهارت افزایی هم کنار آن حتما داشته باشید
مثلا آموزش تعمیر و نگهداری دوچرخه
آموزش تعمیرات جزئی شیرآلات و پریز و ...
دوخت کفش و امثال آن
مطمئن باشید بازخورد خوبی میگیرید و مهارتهای بچه ها خیلی افزایش پیدا می کند.
پ.ن:با چند نفر که مهارت دارند صحبت کنید تا کمک کار شما باشند
#مهارت_افزایی
#ایده
میوندار100.pdf
1.02M
میـوندار
ویژهٔ مخاطب هیئتی
جلسه اول تا سوم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
معرفی کتاب:
بازخوانی نقش جوان هیئتی بهعنوان میاندار خیمه حسینی و معرفی کلیدیترین ویژگی آن در پیشرفت کشور امام حسین علیه السلام در موضوع میانداران عرصه پیشرفت دین و جامعه با توجه به شاخصه مهم اتحاد و همدلی از طریق استفاده از جایگاه میداندار هیئات که برای مخاطب مسجدی و هیئات بسیار مناسب است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جلسه اول: میان خیمهٔ حسین(ع)
جلسه دوم: یک کاروان میاندار!
جلسه سوم: فریاد بیعت در خرابه!
جلسه چهارم: در مسیرِ امام!
جلسه پنجم: امام حسین(ع)، امام همه
جلسه ششم: مجاهد سیزدهساله
جلسه هفتم: کوچکترین میاندار، بزرگترین فریاد!
جلسه هشتم: همراه شو
جلسه نهم: علمدار؛ میداندار بینظیر
جلسه دهم: امام مهربانیها
ـــــــــــــــــــــــ
دانلود کامل این کتاب، انشاءالله، به زودی در سامانه شمع
shabaketabligh.ir
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
میوندار200.pdf
1.03M
میـوندار
طرح درس ویژهٔ کودک و نوجوان
جلسه اول تا سوم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در موضوع میدانداران عرصه پیشرفت دین و جامعه با توجه به شاخصه مهم اتحاد و همدلی از طریق استفاده از جایگاه میداندار هیئات که برای مخاطب نوجوان و هیئات نوجوانان بسیار مناسب است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جلسه اول: بررسی ابعاد مختلف میاندار در هیئت
جلسه دوم: میوندار خوبیها باش!
(تعیین مخاطب به عنوان میوندار اصلی جامعه)
جلسه سوم: ما به هم مربوطیم!
(تبیین ضرورت خیرخواهی و توجه به پیوندهای اجتماعی)
جلسه چهارم: خوشبختی با امام است!
(تبیین تنظیم زاویه نگاه با امام جامعه)
جلسه پنجم: بودن یا نبودن!
(پیامدهای کنارهگیری از میونداری)
جلسه ششم: پلههای سقوط(1)!
(ضعف، مانعی برای میونداری)
جلسه هفتم: پلههای سقوط(2)!
(فردگرائی، عامل نابودی پیوندها)
جلسه هشتم: مرد میدان!
(مرد میدان بودن، ویژگی اصلی میونداری)
جلسه نهم: یک دست صدا ندارد!
(ضرورت همدلی در سختیهای اجتماعی)
جلسه دهم: پسندم آنچه را جانان پسندد!
(تنظیم مسیر زندگی با امام)
ـــــــــــــــــــــــ
دانلود کامل کتاب، انشاءالله، به زودی در سامانه #شمع
shabaketabligh.ir
ــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
راهبر مربی
🌀 صدای ضعیف معارف نسلی!
🔺 یک آفتی هم وجود دارد و آن اینکه در این آشفته بازار صداهای مختلف فضای مجازی و تکثر رسانهای که وجود دارد این تکثر رسانهای در این صداهای گوناگون، یک صدا در انزوا قرار گرفته و آن صدای انتقال معارف نسلی و خانوادگی است.
🔻 پدرها، مادرها خیلی چیزها را به بچههایشان یاد میدادند. در این غوغای تکثر رسانهای این صدا ضعیف شده.
#دیدار_با_امام_حوزه
#احیای_فکر
❗️ بسیار مهم
متن کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مبلغین و طلاب حوزههای علمیه سراسر کشور منتشر شد. ۱۴۰۲/۴/۲۱
❌ حتی اگر دیدار بودید بازهم این متن را بخوانید.
کسانی که حضور نداشتند دوبار بخوانند!
🔍 بخوانید👇
khl.ink/f/53333
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴نکته جالب رهبر معظم انقلاب: سابق جوانها را از رفیق و مصاحب بد برحذر میداشتیم؛ حالا مصاحب بد داخل جیبش است.
#رقبای_مربی
#تربیت
بعد از سخنرانی دیروز حضرت آقا
همه ی افراد و نهادها انگشت اتهام را به سمت یکدیگر بردند هریک تقصیر را گردن دیگری انداخت و بخش عمده انتقادها هم به سمت سازمان های تبلیغی رفت...
چند آیه قرآن و یک سنت الهی را در ماجرای حضرت موسی (ع) و بنی اسرائیل با همدیگر مرور کنیم:
قدم اول: سرپیچی از فرمان ولی خدا (بعد از دیدن نصرت های پی در پی الهی)
قَالُوا يَا مُوسَىٰ إِنَّا لَن نَّدْخُلَهَا أَبَدًا مَّا دَامُوا فِيهَا فَاذْهَبْ أَنتَ وَرَبُّكَ فَقَاتِلَا إِنَّا هَاهُنَا قَاعِدُونَ
ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻱ ﻣﻮﺳﻲ ! ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎﻳﻨﺪ ، ﻣﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﻭﺍﺭﺩ ﺁﻧﺠﺎ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺷﺪ ، ﭘﺲ ﺗﻮ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺮﻭﻳﺪ [ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ] ﺑﺠﻨﮕﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ [ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻛﺎﺭ ] ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺟﺎ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﻳﻢ .(مائده ٢٤)
ای موسی تو با خدای خودت برو بجنگ ما اینجا نشستیم کار که تمام شد ما را صدا بزن...
قدم دوم: تنها ماندن ولی خدا
قَالَ رَبِّ إِنِّي لَا أَمْلِكُ إِلَّا نَفْسِي وَأَخِي فَافْرُقْ بَيْنَنَا وَبَيْنَ الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ
[ ﻣﻮﺳﻲ ] ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﻦ ﺟﺰ ﺑﺮ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭم ﺗﺴﻠﻄﻲ ﻧﺪﺍﺭم ، ﭘﺲ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭ ﺑﺪﻛﺎﺭ ﺟﺪﺍﻳﻲ ﺍﻧﺪﺍﺯ .(٢٥)
قدم سوم: سیلی خواهید خورد
قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ
[ ﺧﺪﺍ ] ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻣﻘﺪﺱ [ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﺍﺯ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﺣﻖ ] ﺗﺎ ﭼﻬﻞ ﺳﺎﻝ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﺮﺍم ﺷﺪ ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺍﻳﻦ ﻣﺪﺕ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦِ [ ﺳﻴﻨﺎ ] ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻥ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ، ﭘﺲ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻥ ﻭﺑﺪﻛﺎﺭ ﻏﻤﮕﻴﻦ ﻣﺒﺎﺵ .(٢٦)
✍قرار نیست کسی از بیرون بیاد و تحول ایجاد کند، اگر می خواهیم فرمان ولی روی زمین نماند و کار پیش برود باید هر فرد و مجموعه ای به اصلاح نقاط ضعف خود بپردازد و به وظیفه ی خود عمل کند و الا همه سیلی خواهیم خورد.
#سنت_الهی
#سیلی_خواهیم_خورد
راهبر مربی
وقتی مخاطبین ما درگیر انبوهی از اطلاعت و داده های مختلف هستند لطفا شما در ابتدای کار به آنها اطلاعات
دوست داری یک کلاسداری چالشی ببینی؟
جمعیت بالای ۵۰۰نفر
بحثی از جنس فلسفه اخلاق ولی بجای چرت زدن همه درگیر بحث شدند...
43.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درسگفتار عدالت، مایکل سندل
جلسه اول: جنبه اخلاقی قتل
اگر شما در برابر یکی از دو انتخاب زیر قرار بگیرید چه می کنید؟
۱- یک نفر را بکشید و جان پنج نفر دیگر را نجات دهید
۲- هیچ کاری نکنید حتی اگر بدانید آن پنج نفر جلوی چشمتان میمیرند.
جلسه دوم: پرونده قضاییِ آدم خواری
سندل بحث بنیادهایِ فلسفهی فایدهگراییِ جرمی بنتهام را با طرح یک پروندهی قضایی در قرن نوزدهم شروع میکند
پ.ن: خواستید نسخه ی با کیفیت تر را ببینید به این لینک مراجعه کنید
https://www.aparat.com/v/ig4n9
✍دقت کنید ببینید چطور مخاطب را درگیر بحث میکند و بعد چطور به چالش می کشد و به فکر کردن وادارش می کند.
#چالش
#سوال
#احیای_فکر
راهبر مربی
درسگفتار عدالت، مایکل سندل جلسه اول: جنبه اخلاقی قتل اگر شما در برابر یکی از دو انتخاب زیر قرار بگیر
درسگفتارهای عدالت از مایکل سندل در دانشگاه هاروارد بیش از هر چیز طرح سوال است و به نحوی سعی میکند در مورد مسایل اساسی و روزمره، ذهن ما را درگیرِ زوایای پنهانشان کند. از مثالهای به نظر پیش پا افتاده شروع میشود و نشان میدهد در مقیاس بزرگتر هم، همان منطق و نحوه تصمیمگیری میتواند حکم فرما باشد و البته همیشه ماجرا به آن سادگی که فکر میکنیم نیست.
در لینک زیر ۱۸ کلاس نیم ساعته را می توانید مشاهده کنید
در آپارات هم هست.
https://3danet.ir/justice-michael-sandel/
لطفاً بعد از دیدن کلیپ ها نظرتون درباره ی نحوه کلاسداریش بفرستید.
پ.ن: دوستانی که فلسفه نخواندن یا طرح ولایت شرکت نکردند ۲ _۳قسمت بیشتر نبینند.
راهبر مربی
درسگفتار عدالت، مایکل سندل جلسه اول: جنبه اخلاقی قتل اگر شما در برابر یکی از دو انتخاب زیر قرار بگیر
دوستان درخواست داشتند بقیه قسمت ها را هم بارگذاری کنیم ولی محدودیت حجمی ایتا اجازه بارگذاری فایل ها را نمی دهد بنابراین لینک را ارسال می کنم آنلاین ببینید.
لینک جلسه 3 و4
https://www.aparat.com/v/4I5it
جلسه سوم: قیمت گذاشتن بر روی زندگی
امروزه کمپانیها و دولتها اغلب منطق فایدهگرایی جرمی بنتهام را به نام تحلیل هزینه-فایده استفاده میکنند. مایکل سندل برخی از پروندهای قضایی معاصر را مطرح می کند که تلاش کردهاند با محاسبه هزینه-فایده، ارزش دلاری برای جان انسان تعیین کنند. این پروندهها باعث شدند مخالفتهای زیادی با منطق فایدهگرایی (بیشترین شادی برای بیشترین افراد) برانگیخته شود. آیا ما همیشه باید به شادی اکثریت، وزن بیشتری بدهیم حتی اگر اکثریت بیرحم و فرومایه باشند؟ آیا میتوان همهی ارزشها را با مقیاس مشترکی مثل پول سنجید و مقایسه کرد؟
جلسه چهارم: چگونه لذت را اندازه بگیریم؟
در این بخش سندل، فیلسوف فایدهگرا جان استوارت میل را معرفی می کند. میل تلاش کرد تا از فایدهگرایی در برابر انتقادات دفاع کند. میل معتقد است که جستجوی بیشترین شادی برای بیشترین افراد با حفظ حقوق فردی مغایرتی ندارد و فایدهگرایی بین لذایذ عالی و پست تمیز قائل میشود. میل معتقد است که لذتهای والاتر همیشه لذتهایی هستند که توسط یک اکثریتی که به خوبی آگاه باشند انتخاب میشوند. سندل این نظریه را با نمایش قسمتهایی از سه نوع بسیار متفاوت از یرنامههای سرگرم کتتده آزمایش میکند. این برنامهها عبارتند از : اجرای شکسپیر، عامل ترس، و سیمپسونها. دانشجویان دربارهی اینکه کدام تجربه لذت والاتری را ایجاد میکند و اینکه دفاع میل از فایدهگرایان موفقیت آمیز بوده است، بحث میکنند.
جلسه 5و 6
https://www.aparat.com/v/RHrLy
جلسه پنجم: آزادی انتخاب
سندل مفهوم حقوق فردی را از دیدگاه آزادی گرایان معرفی می کند. با توجه به اینکه در این دیدگاه فقط دولت حداقلی قابل قبول است، آزادی گرایان بحث می کنند که دولت نباید قدرت قانونی برای اعمال در موارد زیر را داشته باشد:
۱-محافظت مردم از خودشان با بستن کمربند ایمنی. ۲-تحمیل کردن ارزشهای اخلاقی تعدادی از مردم بر روی کل جامعه.
۳-بازتوزیع درآمد از طریق گرفتن از ثروتمندان و دادن به فقرا.
سندل ضمن آوردن مثال از بیل گیتس و مایکل جردن به اندیشه ی آزادی گرایان در مورد گرفتن مالیات می پردازد. آزادی گرایان معتقدند گرفتن مالیات به منظور باز توزیع ثروت (گرفتن از ثروتمندان و دادن به فقرا) برابر است با اعمال کار اجباری.
جلسه ششم: چه کسی مالک من است؟
رابرت نوزیک فیلسوف آزادیگرا گرفتن مالیات از افراد ثروتمند برای پرداخت اجاره خانه، سلامت و تحصیلاتِ فقرا را نوعی زورگویی می داند. ابتدا دانشجویان در مورد پدیده ی مالیات گیری به منظور بازتوزیع ثروت بحث می کنند. آیا بیشتر افراد فقیر جامعه برای ادامه زندگی به خدمات اجتماعی نیاز ندارند؟ اگر شما در جامعه ای زندگی می کنید که سیستم مالیات گیری پیشرفته ای دارد آیا ملزم به پرداخت مالیات خود نیستید؟ آیا بسیاری از افراد ثروتمند صرفا به دلیل خوش شانسی یا موقعیت خانوادگی به چنین ثروتی نرسیده اند؟ گروهی از دانشجویان به عنوان تیم آزادی گرایان داوطلب می شوند تا از فلسفه ی آزادی گرایی در مقابل این ایرادات دفاع کنند.
جلسه 7 و 8
https://www.aparat.com/v/ONSJR
جلسه هفتم: این زمین متعلق به من است.
فیلسوف بزرگ، جان لاک، معتقد است که تک تک افراد از حق زندگی، آزادی و مالکیت خصوصی برخوردارند و این حقوق از ابتدای امر در “وضع طبیعی” به انسانها داده شده است. از نظر او، “وضع طبیعی” زمانی است که هنوزهیچ گونه دولتی تشکیل نشده و هیچ قانونی وضع نشده است. بر اساس نظریه لاک، حقوق طبیعیِ ما توسط قانون طبیعت، تحت عنوان “مفهوم عقل”، تبیین شده است که می گوید ما نمیتوانیم این حقوق جداناپذیر را از دیگری سلب یا به دیگری واگذار کنیم.
جلسه هشتم: رضایتِ فرد بالغ
اگر همه ما از حقوق جداناپذیرِ زندگی، آزادی و مالکیت خصوصی برخوردار هستیم، پس چگونه یک دولت قادر خواهد بود قوانین مالیاتی را که توسط نمایندگان یک اکثریت محض تصویب شده است، اجرا کند؟ آیا مصداق این نیست که مال مردم را بدون رضایتشان از آنها بستانیم؟ پاسخ لاک این است که ما وقتی می پذیریم در یک جامعه زندگی کنیم، به گونهای “رضایت ضمنیِ” خود را برای پیروی از قوانین مالیاتی اذعان کردهایم.
جلسه 9 و 10
https://www.aparat.com/v/L9weJ
جلسه 11 و 12
https://www.aparat.com/v/CHkJ6
جلسه 13 و 14
https://www.aparat.com/v/PWXEg
جلسه 15 و 16
https://www.aparat.com/v/sIC2v
جلسه 17 و 18
https://www.aparat.com/v/o1uPd