✅آیا صِرف #نیت_کردن_گناه نیز گناه محسوب میشود؟! 👇👇👇
◀️پاسخ از علامه مصباح
[بله]«[طبق آیۀ 284 سورة بقره و آيه 12 سورة حجرات]بر امور قلبي نيز ثواب و #عقاب ترتب مييابد، مگر آنها كه از حيطه اختيار آدمي بيرون است. البته خطورات غيراختياري كه در دل پديد ميآيد، نظير حسد يا بغض و عداوتي كه نسبتبه ديگري حادث ميشود، مادامكه غيراختياري است، مشمول تكليف و امرونهي و حساب و عقاب نخواهد بود.
لكن اگر انسان اينگونه خطورات غيراختياري را با تلقينات و تأملات اختياري ادامه دهد و تثبيت كند، مرتكب گناه شده است؛ زيرا آنچه اختياري است، خواه ظاهري باشد و خواه باطني، در نفس آدمي تأثيري مثبت يا منفي برجاي مينهد و موجب كمال يا نقص معنوي ميشود، و بنابراين متعلق امرونهي خواهد بود.
حاصل آنكه اين مدعا كه امور باطني و قلبي ثواب و عقاب ندارد، و مثلاً نيت ارتكاب گناه يا خشنودي از گناهي كه ديگري مرتكب شده است يا خواهد شد، گناه محسوب نميشود، بهصورت كلي خود، صحيح و مقبول نيست.»
(جامعه و تاریخ از نگاه قرآن ص 119)
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅بستۀ #حجاب_و_عفاف(11)
◀️تفکیک جنسیتی،آری یا خیر؟
«چندین سال قبل طیِ یک تحقیق و بررسی در #آمریکا به این نتیجه رسیده بودند که حدود #هفتاد درصدِ #بهترین مدارس آمریکا مدارسی بودند که دختر و پسر از هم جدا بودهاند.»
http://panahian.ir/post/37
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅بستۀ #حجاب_و_عفاف(12)
◀️عامل بدحجابی هفتاد درصد دختران دانشجو، ترس از #تمسخر_دیگران است
«دانشجویان علوم اجتماعی دانشگاه تهران چندین سال قبل یک بررسیِ میدانی دربارۀ علتِ بدحجابیِ دختران دانشجو انجام داده بودند که آمار بسیار جالبی به دست آمد.
طبق این آمار حدود هفتاد درصد دختران دانشجو که در دانشگاه حجاب خودشان را کمرنگ کرده بودند، گفته بودند #از_ترس_تمسخر_دیگران این کار را کردهاند.
یعنی این تمسخرِ دیگران است که او را به این کار وادار کرده است. یعنی ترس از تمسخر میتواند عامل بدحجابی باشد.»
http://panahian.ir/post/321
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
جلسه11(980431)- شرحی بر معنا و لوازم استقامت در ایمان با توجه به بیانیه گام دوم.mp3
7.31M
✅جدیدترین نقد استاد پناهیان به روش آموزش دین👆👆👆
🔉 تحلیلی بر بیانیه #گام_دوم_انقلاب (۱۱)
📅 جلسه یازدهم | ۹۸/۴/۳۱
حرم حضرت معصومه(س)
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅بستۀ #حجاب_و_عفاف(13)
◀️مراحل چهارگانۀ #اصلاح_بد_حجابی_در_کشورمان؛
👈[1- اصلاح قوانین مربوط به #خانواده_و_بنیانهای_حجاب؛]
بنده معتقدم کارهای نظارتی و سلبی که به هر حال برای کنترل هنجارها در جامعه لازم هستند باید در مرحلۀ آخر قرار بگیرند، ولی کار فرهنگی هم اولین کاری نیست که باید انجام شود. قبل از کار فرهنگی، ما نیاز داریم قوانینی که ساختارهای اجتماعی ما را شکل میدهند و حتی بر شکلگیری نهاد #خانواده تأثیرگذار هستند را اصلاح کنیم. بعد از اصلاح قوانینی که به نوعی به بنیانهای حجاب و روابط زن و مرد مربوط میشوند، میتوانیم انتظار داشته باشیم که زمینۀ ترویج حجاب در جامعه بیشتر فراهم شود. آن وقت کار فرهنگی نتیجۀ خودش را بهتر نشان خواهد داد.
👈[2- تحول در #آموزش_و_پرورش؛]
بعد از اصلاح وضعیت قانونی، باید به کارهای آموزشی اقدام کنیم. آموزشوپرورش باید به گونهای تفکر پشتیبانیکننده از حجاب را به خوبی در جامعه ترویج کند. در آموزشهای موجود، دین به صورت دقیق آموزش داده نمیشود و معارف دینی آن طور که باید و شاید از یک رفتار دینی صحیح مثل حجاب پشتیبانی نمیکنند.
پس مرحلۀ دوم، کار آموزشی و تحولی است که باید در آموزشوپرورش ایجاد شود. این تحول و کار آموزشی را ممکن است به نوعی کار فرهنگی تلقی کنید، ولی مسلماً یک اقدام خاص فرهنگی به چیزی غیر از فعالیتهای عمومی فرهنگی اتلاق میشود.
👈[3- کار فرهنگی دقیق؛]
در مرحلۀ بعد باید به کار فرهنگی بپردازیم. البته در زمینۀ کارهای فرهنگی هم نیاز به سلسله قوانینی داریم که بتوانند فعالیتهای فرهنگی را اساساً در کشور سامان دهند و نهادهای فرهنگی را نه تنها در این زمینه، بلکه در همۀ زمینهها به خط کنند و برای هر کدام مسئولیتهای خاص خودشان را تعریف نمایند و انجام کار فرهنگی را از آنها مطالبه کنند.
کار فرهنگی در نظام اسلامی نباید یک سری فعالیتتفننی و برآمده از ذوق آدمها تلقی شود و برخی که استعداد یک کاری را دارند آن را انجام دهند. نباید این طور باشد که مثلاً برخی استعداد ساختن فیلم سینمایی را دارند و اگر خواستند، آن را بسازند و اگر نخواستند، نسازند. نباید کار فرهنگی را به صورت امروزی آن باقی بگذاریم.
👈[4- اقدامات سلبی و نظارتی؛]
به این ترتیب، اقدام سلبی اقدام چهارم است. البته با همۀ این حرفها گاهی از اوقات اقدامات سلبی و نظارتی مقدم بر همۀ این اقدامات قرار میگیرد و برای برخورد با حرکتهای سازماندهیشده و برنامهریزیشده علیه حجاب و سلامت جامعه به میدان میآید. اقدامات سلبی و نظارتی اگر برای برخورد با مواردی باشد که به صورت حسابشده به ترویج بیبندوباری در جامعه میپردازند، یقیناً مقدم بر همۀ اقدامات دیگر خواهد بود....
منبع؛http://panahian.ir/post/347
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅کدام قسمت قرآن است که در آن #تناسب_آیات وسورهها بیشتر دیده میشود ودر آن جای تحقیق بسیار وجود دارد؟
◀️پاسخ از علامه مصباح👇👇👇
🌕بعضی از مفسران اهتمام داشتهاند که وجه تناسب همه آیات، و حتی تناسب سورهها، و پایان هر سوره با آغاز سوره دیگر را کشف و بیان کنند. ولی برای این جانب تاکنون چنین مطلبی ثابت نشده است.
منبع؛http://mesbahyazdi.ir/
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅ #فلسفه_بعثت
◀️ در محضر آیت الله مکارم شیرازی؛
📝در #قرآن👇👇👇
👈1و2- #تعلیم_و_تربیت (جمعه/2-بقره/129-بقره/151)
👈3- #اقامه_قسط_و_عدل (حدید/25)
👈 4- #آزادي_انسانها (اعراف/157)
👈 5- #نجات_از_ظلمات (ابراهیم/1)
👈 6- #بشارت_و_انذار (انعام/48)
👈 7- #اتمام_حجّت (قصص/47- نساء/165- طه/134)
👈8- #رفع_اختلاف (بقره/213)
👈 9- #تذکر_و_یادآوري (نسبت به فطریات و مستقلّات عقلیه) (ابراهیم/52)
👈 10- #دعوت_به_حیات_و_زندگی_انسانی (انفال/24)
🤔در ترازوی #عقل👇👇👇
👈 1- انسان قادر بر #قانونگذاري دقیق نیست
👈 2- #هماهنگی تکوین و تشریع[قاعدۀ لطف]
👈 3- #تربیت_عملی
📚پیام قرآن، ج 7، ص:19-47
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅اشکالات آموزش افراطی #عقاید در امروز(2)
🌕«کلاس اصول #عقاید، نمیتواند کسی را مؤمن کند؛ تنها میتواند برای افراد مستعد زمینه ایمان قرار گیرد...
مشهور شده که میگویند: «کافر کسی است که به خدا و عالم غیب #معتقد نیست» اما در قرآن وقتی از کافران توصیفی به میان میآید، معلوم میشود این کافران به امور غیبی #اعتقاد یا آگاهی دارند اما ایمان ندارند، لذا به آنها «مؤمن» گفته نمیشود.
انگار معنای ایمان چیزی غیر از آگاهی یا حتی #اعتقاد به خدا و عالم غیب است.
#ایمان پیوندی است که بین قلب انسان و خدا برقرار میشود.
شهید مطهری نیز میفرمود: #ایمان چیزی از جنس #گرایش است.»
(محبت خدا؛نزدیک ترین راه-1392/08/21)
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅اشکالات آموزش افراطی #عقاید(واخلاق) در امروز(3)
🌕تغییر نگرش نسبت به زندگی؛
«ایراد این نیست که درس #عقاید ما ضعیف است، یا درس #اخلاق ما ضعیف است، #نصیحت تا یک حدّی اثر دارد، از #ایمان هم تا یک حدّی میتوان کار کشید. برخی از جوانها که دچار مشکلاتی هستند، به خدا #ایمان دارند ولی تلقیشان این است که-نعوذ بالله- «خدا دارد به او زور میگوید!» باید مشکلات ذهنی و روحیای که برایشان ایجاد شده را حل کرد.
ما نه به نصیحت #اخلاقی زیادی نیاز داریم، و نه #ایمان بیش از اینکه داریم نیاز داریم، نه اینقدر ذهنمان #شبههناک است که بخواهیم شبهات مختلف ذهنی را برطرف کنیم(مثلاً شبهاتی در خصوص عدالت خدا و...)
یکی از گرفتاریهای مهم ما همین است که ما #زندگی را قبل از بندگی نشناختهایم. اگر #متن_زندگی را شناختیم، به دین هم عشق میورزیم.
مثلاً کسی که مریض باشد و نیاز خودش را به مداوا را بفهمد، پول میدهد و پیش پزشک میرود و نسخۀ او را هم دقیق اجرا میکند. مگر انبیاء الهی اطباء ما نیستند؟ پس چرا ما احساس نیاز نمیکنیم؟! چون در بستر طبیعی زندگیمان این نیاز پدید نیامده است، چون بستر طبیعی زندگی ما خوب برای ما توضیح داده نشده است. ما باید ذهنیتهای خودمان را عمیقاً نسبت به زندگی تغییر دهیم.»
(تنها مسیر-94/04/02)
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅ #نیاز امروز مخاطبان دین(5)👆👆👆
👈 #بهترین_شیوه_دعوت_مردم_از_نظر_قرآن
◀️علامه مصباح یزدی:«در بیانات قرآنی هم برای تشویق مردم به پيمودن راه صحیح، #غالباً از #موعظه يا #جدل براي ايجاد انگيزه در افراد استفاده شده است.(نه #برهان)»
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅ #شیوه_های_قرآن برای ترغیب مردم به راه حق چیست؟👇👇👇
◀️در محضر علامه مصباح یزدی؛
👈 1- يادآوري #سختي_هاي_دنيا(بلد/4 -آل عمران/140- نساء/104)
👈 2- ترساندن از #جهنم(توبه/81)
👈 3- ترساندن از #توطئه_های_دشمن(آل عمران/120)
👈 4- يادآوري #امدادهاي_الهي(آل عمران/123و125)
👈 5- #ذكر_ثمرات_دنيوي(توبه/14)
(1392/4/23)
http://mesbahyazdi.ir/node/4783
🤔ذکر ثمرات دنیوی؛
یعنی بیان #کارکردگرایانه دین
یعنی بیان #مصالح احکام و دین
یعنی به قول مقام معظم رهبری:«مطرح کردن #دین_و_دنیا در کنار هم»
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame