#سیر_و_سلوک #تجربه_سلوکی #عرفان_عملی
گفتوگو از عرفان عملی با تجربهٔ سلوکی متفاوت است...
🔸نکتهٔ مهم دیگری که باید تذکر داده شود این است که گفتوگو از عرفان عملی ابداً به این معنا نیست که گوینده خود به مقصد رسیده یا تجربۀ سلوکی و عرفانی داشته است. ممکن است کسی مباحث عرفان عملی بگوید ولی خودش هیچچیز نچشیده باشد. فقط میگوید این راه وجود دارد؛ یعنی از روی نقشۀ کسانی که رفتهاند، توضیح میدهد. مثل کسی که هیچگاه در نیروگاه اتمی کار نکرده، اما میآید توضیح میدهد و میگوید: نیروگاه اتمی، طبق درسی که ما خواندهایم اینگونه است و اینطور کار میکند؛ ولی من خودم نرفتهام و ندیدهام.
🔸ممکن است کسی که مکه رفته، آن را توصیف کرده و بگوید وقتی به آنجا رفته چه حالی به او دست داده است. به این توصیف حالات درونی، تجربۀ سلوکی میگویند. عرفان عملی هم ریشه در تجربۀ سلوکی دارد. از آن طرف هم ممکن است فردی که اصلاً مکه را ندیده بیاید و آن توصیفات را برای دیگران بخواند.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
منشأ همه جنایات بشر نفس رها شده است.
00.05.27
#خطاطی
#استاد_نخاولی
🌷ما مسافر سفر بینهایتیم...
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#سیر_و_سلوک #عرفان_عملی #صد_منزل
عرفان عملی گذر از صد منزل است برای رسیدن به خداوند...
🔸نام دیگر عرفان عملی را صد منزل میگذارند. صد منزل از اولین منزل تا منزل آخر که اگر کسی به آن منزل برسد و سکنی گزیند، همسایهٔ خداوند میشود. البته بنده هم گزارش دهنده هستم و خودم هم چیزی ندیدم و نشنیدم و نرسیدم. آنهایی که رفتهاند، رسیدهاند و چشیدهاند، چیزهایی گفتهاند و به ما رسیده که عرض خواهیم کرد.
🔸طوبیٰ لَهُم که الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ طُوبى لَهُمْ وَ حُسْنُ مَآبٍ، «آنان كه به خدا ايمان آورده و به كار نيكو پرداختند خوشا بر احوال آنها، و بازگشت و مقام نيكو آنها راست».
🔸خوشا به حالشان که با قدم صدق و اخلاص حرکت کردند و در حرم امن خداوند آرمیدند و رسیدند. ولی اینها به این معنا نیست که گوینده خودش اهل حرکتی بوده و عمل کرده. خداوند انشاءالله توفیق بدهد تا همهٔ ما باهم در راه پر سُرور و عظیم خودش که تنها راه توجیه انسانیت انسان است، حرکت کنیم.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#هدف_عرفان #عرفان_کاذب #عرفان
♦️حد مشترک بین تمام عرفانها، رسیدن به حقیقت هستی است...
تمام عرفانها، اعم از حق و باطل، الهی و غیر الهی، یک محور و حد مشترک دارند و آن عبارت است از وصول به حقیقت نهایی هستی و رسیدن به نهاییترین و باطنیترین ساحت هستی.
🔸همهٔ افراد چه خداپرست چه بتپرست، قبول دارند که زندگی در همین سطح ظواهر و معاملات ظاهری، دادوستدها، خورد و خوراکها و خوابیدنها، خلاصه نمیشود. حتی یک بتپرست هم میگوید: زندگی فقط این نیست، زندگی باید چیز دیگری داشته باشد و این بت، تمثالی از آن حقیقت ماورائی است. دقیقاً مثل میل فطری پرستش که همه انسانها اهل پرستش هستند و در طول تاریخ هم همین طور بوده است، البته عدهٔ کمی حق را دقیق شناختند و عدهٔ بسیاری در تشخیص مصداق اشتباه کردند؛ یعنی همۀ انسانها در این که باید در مقابل چیزی خضوع داشته باشند مشترک بودند، منتها یکی گفت فقط باید به آن حقیقت واقعی خارجی نه موهوم، خضوع داشت، اما دیگری گفت باید به همین که خودم تراشیدهام خضوع کرد.
🔸حال، چون ما میخواهیم راجع به عرفان حق و عرفان اسلامی صحبت کنیم، معادل حقیقتِ نهایی هستی را خداوند میدانیم. پس هدف عرفان، رسیدن به آن ساحت باطنی هستی یعنی خداوند است.
نام آن ساحت باطنی هستی را در فرهنگ عرفانهای شرقی و بودائی و هندی، «نیروانا»، «روح کل»، «آتمن» یا عباراتی از این قبیل گذاشتهاند.
ادامه دارد...
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
...ادامه قبلی
#هدف_عرفان #عرفان_کاذب #عرفان_شرقی
🔸نهایت عرفانهای شرقی این است که به آرامش و قدرت میرسند؛ چون آنها خداوند را به معنایی که ما قبول داریم قبول ندارند. مثلاً افرادی مثل «اوشو»، «سای بابا» و «کریشنا مورتی» که کتابهای زیادی از آنها به زبان فارسی چاپ شده است، اصلاً خداوند را قبول ندارند.
🔸«کریشنا مورتی» کتابی راجع به عرفان و تجربههای عرفانی دارد. در عبارات آن کتاب میگوید: بنام حضور در هستی. او اصلاً خداوند را با اوصافی که ما میشناسیم قبول ندارد. «اوشو» که کتابهای او مثل نقل و نبات در دست مردم است، در یکی از نوشتههایش میگوید: میتوانی نام خداوند را فراموش کنی، زیرا این واژه خالی و پوچ است که هیچ مصداقی ندارد، فقط یک کلمه است. میتوانی دعا و نیایش را فراموش کنی زیرا اینها تنها آداب و رسومی است که بر شما تحمیل شده است. در یکی از نوشتههای دیگرش مینویسد: دل، هیچ میل و آرزویی به خداوند ندارد. اگر معلمان و مربیان و پدر و مادر نبودند، تو میل و آرزویی به خداوند نداشتی. مرتب تکرار میکند که دل هیچ میل و آرزویی به خداوند ندارد بلکه فقط میخواهد بخندد، برقصد، شاد باشد و شادمانی کند.
🔸در نگاه آنها، حقیقتِ نهایی هستی، ورای این زندگی پر از اضطراب، رسیدن به آرامش و شادی و نشاط و یک قدرت و در نهایت خروج از چرخۀ تناسخ است. ما به این حرفها که همه باطل است، کاری نداریم و فعلاً نقدی بر عرفانهای شرقی نداریم. غرض این که آنها هم میگویند در ورای این تعاملات ظاهری چیزی هست مثل آرامش که باید به آن دست پیدا کرد.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#ابعاد_اصلی_عرفان #محبت #عرفان_عملی #عرفان_نظری #معرفت_حضوری
🔸اگر عرفان عبارت است از وصول و رسیدن به خداوند یا حقیقةالحقایق یا حقیقت هستی، چند عنصر پیدا میکند، دو عنصر اصلی و سه عنصر فرعی.
🔸وجود ما انسانها دو ساحت اصلی دارد:
1. دریافتها و ادراکاتمان؛
2. اعمالی که انجام میدهیم.
به همین میزان، عرفان هم یک بُعد معرفتی پیدا میکند و یک بعد عملی که بروز و ظهور اصلی آن بعد عملی در عشق و محبت است.
🔸به عبارت دیگر با توجه به این دو ساحت وجودی انسان، عرفان نظری داریم و عرفان عملی. بُعد عرفان عملی، کیفیت رسیدن یا خودِ رسیدن به خداوند را بیان میکند، آن هم حرکت و رسیدنی که بر عشق و محبت بنا شده است.
بُعد دوم عرفان، معرفت و بلکه نهایت معرفت است، که عرفان نظری نام دارد. معرفت نسبت به خداوند، آثار، افعال و اسماء و صفات خداوند.
🔸در حقیقت عارف دو شاخصهٔ اصلی دارد:
1. شناخت هستی و شناخت خداوند. آن هم شناخت شهودی حقالیقینی، نه شناخت ذهنیِ گفت و شنیدنی. گفتوگوها همه علم حصولی است که بگوییم و بشنویم، یا دیگران بگویند و ما بشنویم. اما عرفان شناختی است شهودی و دیدنی و رسیدنی و ادراک باطنی، آن هم در حد حقالیقین.
2. عمل و حرکت و سلوک به سمت خداوند که با کیفیتی خاص همراه با عشق و محبت انجام میشود.
این دو بعد اصلی بود.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
از نشانههای حقارت نفس اینست که بیشتر به خودش توجه میکند.
00.05.18
#خطاطی
#استاد_نخاولی
🌷ما مسافر سفر بینهایتیم...
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
ارزش عزاداری اباعبدالله ع.mp3
2.06M
✅ استاد نخاولی (مدظله العالی)
📢 #کلیپ_صوتی
- صفا و اخلاص؛ مراقبت از سرمایه عظیم محرم؛ ارزش عزاداری اباعبدالله ع
1400.05.28
🆔 sapp.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#ابعاد_فرعی_عرفان #بعد_احساسات #محبت #عرفان_ادبی #عرفان
♦️از ابعاد فرعی عرفان، جوشش احساسات و عواطف است...
🔸عرفان سه بُعد دیگر هم دارد یعنی سه جای دیگر هم ریشه میدواند و از حیث ارتباطی با سه جای دیگر هم پیوند میخورد.
🔸یکی از ابعاد عرفان، احساسات و عواطف پاک است. هیچ یک از علوم ریاضی، فیزیک، فلسفه، فقه و طب، شما را احساساتی نمیکند. یعنی هیچ علمی نیست که احساسات انسان را یکباره بشوراند، مگر اینکه به جای دیگری گره بخورد. خود آن علم بِماهُو علم، از آن جهت که مثلاً شیمی یا فیزیک یا طب و امثال اینهاست، عواطفی را در انسان نمیشوراند و برنمیانگیزد.
🔸اما در فضای عرفان، هم در بُعد معرفتی آن و فضایی که خداوند را حس و شهود میکند، هم در بُعد عمل و حرکت و محبت، یکباره چیزی به نام احساسات و عواطف پاک پدید میآید. این عواطف عارفانه، محصولی تولید میکند که عبارت است از عرفان ادبی؛ یعنی این عواطف و احساسات خودش را در ادبیات نشان میدهد، مانند اشعار جناب حافظ:
من که مَلول گشتمی از نَفَس فرشتگان
قال و مقال عالَمی میکِشم از برای تو
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
#ابعاد_فرعی_عرفان #بعد_احساسات #محبت #دعا
♦️تجلی بُعد احساسات، در ادعیه و قرآن و زیارات مشهود است...
🔸تجلی بعد احساسات در متون و ادبیات دینی هم مشهود است. وقتی بحث خداوند و علم و صفات خداوند را در روایات بررسی میکنیم، به این معرفت دست پیدا میکنیم که خداوند واجبالوجود و بینیاز مطلق است، همه به او وابستهاند و او خالق هستی است. همین معرفت گاهی احساس را نیز درگیر میکند، زمانی که همین روایات، با همین مضامین، در قالب دعا میآیند.
🔸دعا چیست؟ دعاهای حضرات معصومین مثل دعاهای ما نیست که از اول تا آخر آن، درخواست باشد که خدایا این را بده، آن را بده و ... . بخش زیادی از دعاهای معصومین گفتوگو با محبوب و معرفی محبوب، آن هم در سطح ادراک معصومین است. مثلاً تعابیر دعای کمیل همان مباحث علمی است که خداوند واجبالوجود است، خالق کل هستی است، ربالعالمین است، عالم است، اما ببینید چگونه احساسات انسان را هم برمیانگیزد
مانند عبارات دعای کمیل: يَا إِلَهِي وَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ مَالِكَ رِقِّيَ يَا مَنْ بِيَدِهِ نَاصِيَتِي يَا عَلِيماً بِفَقْرِي وَ مَسْكَنَتِي يَا خَبِيراً بِفَقْرِي وَ فَاقَتِي يَا رَبِّ يَا رَبِّ يَا رَب.
🔸دعا علاوه بر اینکه آن معرفت را القاء میکند، بُعد محبت و احساسات را هم میشوراند. اصلاً در دعا، عقل و قلب دوختودوز شده است. همان معارف است، اما قلب هم درگیر است.
حجتالاسلام والمسلمین #استاد_نخاولی
برگرفته از جزوه ی #فقه_اکبر
مباحث #عرفان_عملی
🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم
🆔 splus.ir/rahehagh.com
🆔 eitaa.com/rahehagh
⚫️ سالروز شهادت امام علی بن الحسین السجاد علیه السلام را به محضر فرزند بزرگوارشان حضرت ولیعصر عج و همه مومنین تسلیت عرض میکنیم.⚫️
طَاوُسِ بْنِ اَلْيَمَانِ قَالَ: سَمِعْتُ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ يَقُولُ عَلاَمَاتُ اَلْمُؤْمِنِ خَمْسٌ قُلْتُ وَ مَا هُنَّ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ اَلْوَرَعُ فِي اَلْخَلْوَةِ وَ اَلصَّدَقَةُ فِي اَلْقِلَّةِ وَ اَلصَّبْرُ عِنْدَ اَلْمُصِيبَةِ وَ اَلْحِلْمُ عِنْدَ اَلْغَضَبِ وَ اَلصِّدْقُ عِنْدَ اَلْخَوْفِ .
طاوس يمانى مىگويد:از على بن الحسين( عليهما السّلام)شنيدم كه فرمود: نشانههاى مؤمن پنج چيز است،گفتم:آنها كدامند؟ فرمود: خداترسى در خلوت،و صدقه دادن در حال تنگدستى،و شكيبايى در مصيبت،و بردبارى در حال غضب،و راستگويى در حال ترس.