eitaa logo
راه حق
2.8هزار دنبال‌کننده
748 عکس
170 ویدیو
97 فایل
موسسه مذهبی فرهنگی راه حق ارتباط با ادمین کانال: @admin_rahehagh پخش زنده جلسات: https://www.aparat.com/rahehagh.com/live پایگاه اینترنتی: www.rahehagh.com کانال نشر آثار استاد( کلیپ‌ها، جملات ناب‌و) https://eitaa.com/joinchat/3416260843C07d460a228
مشاهده در ایتا
دانلود
00.10.16.mp3
4.55M
در محضر حجة الاسلام استاد نخاولی (مد ظله العالی) 🕖 پنجشنبه 16 دیماه 1400 🎙موضوع: 🏴 جلسه هشتم - فاطمیه 1443 🕌 مشهد مقدس - مدرسه حضرت رقیه سلام الله علیها 🏴 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔 sapp.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
سلام 🔷با پایان مجلس عزای حضرت زهرا سلام الله علیها و آرزوی قبولی توجهات و توسلهای همه عاشقان حضرتش، از شما مخاطب گرامی خواهشمندیم نظرات خود را درخصوص نحوه برگزاری مراسم و عملکرد موسسه و این کانال به @Admin_rahehagh (به صورت متن 📝یا صوت🎙)ارسال کنید. - برگزاری جلسه و نظم مراسم (حضوری و مجازی) - اجزای مراسم: قرائت دعای شریف کساء، تلاوت قرآن، سخنرانی و مرثیه خوانی - هیئت کودکان - اطلاع رسانی ها - عرضه محصولات محتوایی از مباحث استاد 🌷قدردان همراهی شما هستیم. 🌱
♦️سالکین راه خداوند دو دسته‌اند: سالک مجذوب و مجذوب سالک 🔸در مسیر سلوک، سالکین اِلَی الله دو دسته‌اند: یک بخش از آن‌ها، کسانی هستند که با عمل خود پله‌پله حرکت می‌کنند و مرحله به مرحله که بالاتر می‌روند، در نتیجۀ عملشان، به عنوان جایزه به آن‌ها چیزهایی می‌دهند. یعنی چه؟ فرض کنید که بناست از یک کوهی بالا برویم. در هر ارتفاعی و هر هزار متر، وسعت دید بیشتری پیدا می‌کنیم و جوایزی هم به دست می‌آوریم. با زحمت بالاتر می‌رویم و مرتب، وسعت دید پیدا می‌کنیم و جایزه می‌گیریم و مجدد توان پیدا می‌کنیم برای بیشتر بالا رفتن. به این گروه، سالک مجذوب می‌گویند. یعنی سلوک می‌کند و بر اساس سلوکش جذبه‌های خداوند به عنوان هدیه و نتیجۀ سلوک به او داده می‌شود. 🔸قسم دیگر کسانی هستند که از همان ابتدا با جذبهٔ الهی بالا می‌روند. به خاطر چه؟ نمی‌دانیم. خداوند خودش می‌داند که چه قابلیت‌هایی در این فرد بوده که از ابتدا، جذبه او را می‌گیرد. انبیاء از این قسم بوده‌اند. انبیاء را جذبه بالا برده است. به این گروه، مجذوب سالک می‌گویند. یعنی با جذبه، در یک چشم برهم زدنی، راه را طی کرده‌اند. ظاهراً باباطاهر همدانی و بابا فرج مجذوب، از این قسم بوده‌اند. برخی می‌گویند مرحوم انصاری همدانی هم از این دسته هستند. حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
🔸استاد ما می‌فرمودند که مرحوم انصاری همدانی به شاگردانشان می‌‌فرمودند: من شما را از طریق جذبه رشد می‌دهم. مجالس ایشان هم کلاً به سکوت برگزار می‌شده است، سه ساعت سکوت، هیچ حرفی رد و بدل نمی‌شده. استاد ما می‌فرمودند: هنوز مزۀ آن سکوت‌های متوالی و پیاپی و چند ساعته جلسات مرحوم آقای انصاری زیر دندان‌هایمان است. 🔸از بابا فرج مجذوب پرسیده بودند که از دنیا چه می‌دانید؟ گفته بود من اصلاً نمی‌دانم دنیا چیست؟ خبر ندارم. شاعر این حال او را به شعر در آورده است: فرج تا دیده بگشاده است چشم او بر جهان نیفتاده است. 🔸آن‌قدر محو خداوند است که اصلاً توجهی به دنیا ندارد حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
🔸بارها تجربه کردیم که مثلاً در مجلسی نشسته‌ایم و کنار ما هم کسی نشسته. آن‌قدر مشغولیت ذهنی داریم که می‌گوییم: ببخشید من متوجه شما نشدم. چه چیزی ما را به خود مشغول کرده است؟ یک مشت اسکناس و یک ماشین و امثال این‌ها. حال اگر کسی حقیقتی را مشاهده کند که تمام دنیا در مقابل آن صفر مطلق است، نه اینکه کوچک است بلکه صفر مطلق است. معلوم است که چشم او به دنیا نمی‌افتد. وقتی بنده، بندۀ خداوند می‌شود، قلب او جایگاه خداوند می‌شود. شاخصۀ آن هم این است که توجهی به غیر خداوند ندارد. باید او را به زور از خداوند بگیرند. مثل یک زندانی که به زور او را داخل زندان می‌اندازند. 🔸ما برعکسیم، به زور و نذر و تو سر زدن باید در نماز حواسمان را سمت خداوند بیاوریم. باید هزار کمند بیندازیم تا تازه در نماز حواسمان را جمع کنیم که چه چیزهایی می‌گوییم، آن هم هنوز حس نمی‌کنیم با چه کسی داریم صحبت می‌کنیم. برعکس، بندهٔ خداوند را  باید به زور به سمت دنیا هُل بدهند. 🔸به همین دلیل است که مرحوم علامه طباطبایی در خیابان راه می‌رفتند و در حال خودشان بودند که فردی گفته بود: ما به ایشان سلام کردیم و ایشان به حداقل جواب دادند! مرحوم علامه طهرانی می‌فرمودند: این آقا، مرحوم علامه را با خودش مقایسه می‌کند که درونش خالی و خلوت است و دائم باید خودش را با بیرون مشغول کند. ایشان آن‌قدر در درون مشغول خداوند است که اصلاً فرصت بیش از حداقل‌ها را ندارد. حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
🔸چرا ما همیشه از تنهایی و تاریکی و خلوت و سکوت فرار می‌کنیم؟ چون درونمان خالی است. مرحوم آقای سید هاشم حداد وقتی که اصفهان تشریف برده بودند، به ایشان گفتند: آقا برای دیدن آثار تاریخی بیرون بروید. فرمودند: هر که در خانه‌اش صنم دارد گر نیاید برون چه غم دارد؟ 🔸این قدر لذت‌های درونی دارد که اصلاً وقت ندارد بیرون بیاید. امتحان کنید و یک ربع، نیم ساعت تنها یکجا بنشیند و چشم‌هایتان را ببندید، ببینید می‌توانید تحمل کنید؟ چه اتفاقی می‌افتد؟ ما هیچ‌وقت سکوت نمی‌کنیم. ادامه دارد... حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
...ادامه قبلی 🔸اگر چشم‌هایمان را هم ببندیم فکرمان کجاست؟ دائم با بیرون متصل است، نمی‌توانیم ارتباط را قطع کنیم، دائم درگیر خیالات هستیم، یا در درس، یا در بازار، هرکسی به اقتضای فضای فکری خودش. ببینیم می‌توانیم فکرمان را یک ربع کاملاً  از بیرون منقطع کنیم و به درون خودمان توجه کنیم؟ ببینیم در این یک ربع چند بار ذهنمان منحرف می‌شود؟ وقتی انسان امتحان می‌کند می‌بیند چقدر فضای خلوت درون او وحشتناک است. 🔸مرحوم علامه طباطبایی یک سال آخر عمرشان به سکوت گذشت، عمدتاً در حال سکوت بودند. وضو می‌گرفتند، چشم‌هایشان را می‌بستند و رو به قبله می‌نشستند. بر ایشان چه می‌گذشته؟ نمی‌دانیم. حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 گزارش مراسم عزاداری فاطمیه و بزرگداشت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانے …………....………………………………...…… 🔶کاری از گــــــــــروه هنر و رسانه تشکل نوجوانان سردار حاج قاسم سلیمانے🔶
♦️نباید دنبال استاد کامل بود گفتیم که قدرت‌ها نشانۀ صحت فرد نیست. دنبال استاد گشتن هم به این معنا نیست که از این دکان به آن دکان برویم. انسان باید دنبال فرد حکیم باشد. حکیم یعنی چه؟ یعنی کسی که عالم است و علم خود را به کار بسته و کارهای استوار دارد. باید دنبال این استاد بگردیم. اما استاد کامل که بخواهیم نسبت به او خضوع کامل داشته باشیم، یافتنی نیست. اگر انسان حرکت کرده و رشد کند و به آن مراحل لازم برسد، خود استاد کامل سراغ او می‌آید. حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
00.10.23.mp3
10.11M
حجة الاسلام میرزایی 🕖 پنج شنبه 23 دیماه 1400 🎙موضوع: 🕌 مشهد مقدس - حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها 🌷ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔 sapp.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
🔹سخنرانی این جلسه؟ ۱- نبودم و گوش نکردم. ۲- مفید بود. ۳- برای من بهره ای نداشت. لطفا شماره پاسخ را به @Admin_rahehagh ارسال فرمایید. تشکر از همراهی سروران 🌱
🔸مرحوم آیت‌الله انصاری کسی بودند که خیلی سفر نمی‌رفتند. یک‌بار بدون اینکه به کسی بگویند و بدون اینکه جریانی اتفاق افتاده باشد، یک سفر به پاکستان رفتند. مدتی آنجا بودند و برگشتند و شاگردانشان هم به خاطر ادب، نپرسیدند که چرا رفتید؟ ایشان هیچ کسی را آنجا نداشتند و جای زیارتی هم نبوده. بعداً مرحوم آقای سید هاشم حداد، فرموده بودند: سفر این‌گونه از بزرگان دو علت می‌تواند داشته باشد: یکی از آن‌ها این است که شاید عاشق دل سوخته‌ای در آنجاست و یک یا رَبِّ گفته است و ضمیر آماده و باطنی مناسب داشته، خداوند ولیّ خود را مأمور می‌کند سراغ او برود. 🔸این تحلیل‌ها با تحلیل‌های ظاهری جور در نمی‌آید. به هر صورت، دنبال استاد کامل بودن خطاست. انسان باید دنبال پیدا کردن خود باشد تا آن شاگردی استاد کامل هم حاصل شود. حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
♦️از ابعاد فرعی عرفان، ارتباط آن با شریعت است 🔸بُعد پنجم عرفان، ارتباط آن با دین و متون دینی است. یکی از مباحث مطرح در این زمینه، رابطهٔ عرفان عملی با اخلاق است. اخلاق با عرفان عملی تفاوت دارد. اصلاً دغدغۀ عالم اخلاقی یک چیز است و دغدغۀ سالک عرفانی چیزی دیگر. علم اخلاق چه می‌گوید؟ می‌گوید شما نفسی دارید که خصوصیاتی دارد. این خصوصیات، یک سری فضائلی و رذایلی دارد. اعتدال و افراطی و تفریطی دارد . نفس انسانی قوای تحریکی مختلفی دارد، قوهٔ شهویه، غضبیه و عاقله و یک سری قوای ادراکی، قوهٔ وهم، خیال و قوهٔ تعقل. از طرفی این نفس، اعتدال، حد افراط و حد تفریطی دارد. فضائل و رذایلی دارد. اخلاق می‌خواهد این قوای نفس را به اعتدال برساند. قوهٔ شهویه و غضبیه را تحت پوشش عقل عملی ببرد. وهم و خیال  را تحت تربیت عقل نظری قرار دهد. رذایل را بکاهد و فضائل را بیفزاید. 🔸این خیلی خوب است، اما وسط راه است. خیلی از فرهیختگان و آن‌هایی که چشم‌اندازشان وسیع و افق دیدشان برتر است با اخلاق قانع نمی‌شوند. می‌گویند: این فضائل را برای نفس ایجاد می‌کنیم، بعد چه؟ حاق و لُبّ دین، اخلاق نیست. لُبّ دین، چیز دیگری است که اخلاق باید حول آن بچرخد. اخلاق باید باشد اما اخلاق وسط راه است. ادامه دارد... حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
...ادامه مبحث قبلی 🔸لُبّ دین، توحید است که اخلاق هم باید دور آن بچرخد. عرفان، زمینه و مَرکب رسیدن به توحید است. به عبارت دیگر اخلاق می‌گوید: نفس را حفظ کن، قوای نفس را تعدیل و اصلاح کن. عرفان می‌گوید: اصلاً نفس را از بین ببر. 🔸گاهی این دیوار به علت فرسودگی، لانهٔ حشرات شده است. اخلاق می‌گوید چه کار کن؟ مثلاً سم بزن، گچ کن، رنگ بزن و تمیز کن تا آن رذایل از بین برود و فضائل ایجاد شود. عرفان می‌گوید: منشأ فساد خود وجود این دیوار است. فردا دوباره حشرات و حیوانات موذی می‌آیند. می‌گوید: اصلاً دیوار را خراب کن. حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دنیای ما چیست؟ 👈تکبر پنهان؟ 👈چرا از ارزشیابی فرار می کنیم؟ 👈عدم انتقاد پذیری مسئولان! (مدظله العالی) 📢 🎬برگرفته از جلسه 00.10.12 🆔 sapp.ir/rahehagh.com 🆔 https://eitaa.com/rahehagh
00.10.30.mp3
18.4M
در محضر حجة الاسلام استاد نخاولی (مد ظله العالی) 🕖 پنج شنبه 30 دیماه 1400 🎙موضوع: 🕌 مشهد مقدس - مدرسه حضرت رقیه سلام الله علیها ✅ آنچه در این جلسه بیان می‌شود: - رجوع به قرآن به معنی مرجعیت قرآن در فهم، باید از علما خصوصا علمای عرفان شروع شود - قرآن، کشف اتمّ نبوی است و باید خالی الذهن به محضر آن رفت - مرور قواعد بلاها: - محکم اول: اسم رحمان الهی است که عالَم را تدبیر می‌کند - محکم دوم: این رحمت واسعه بر اساس حکمت و مصالح جریان پیدا می‌کند - اوضاع کنونی ما بهتریت وضعیت برای هدایت و رشد ماست - امور عالم بر اساس عدل به علاوه احسان اداره می‌شود - محکم سوم: این رحمت شامل همه مخلوقات در تمام سطوح می‌شود - محکم چهارم: در این تدبیر رحمانیِ حکیمانه، رعایت معنویات بر مادیات اولویت دارد - امور مادی باید مقدمه برای کسب معنویات باشد - هر جا که مقام غربال انسان‌ها و ارزش‌هاست پافشاری بر معنویات پر رنگ می‌شود - مومن مثل بیماران، بهره‌اش از دنیا فقط برای درمان و امور بالاتر است نه برای لذّت - محکم پنجم: جزا در عالم درون، قطعی و فوری است اما در بیرون از ما خداوند در جزای اعمال و نیّات بد، تأنّی می‌کند 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔 sapp.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
سلام معاونت طرح و برنامه موسسه راه حق در جهت برنامه ریزی دقیق تر پیاده سازی اهداف و چشم انداز موسسه نیازمند پایش دقیق مخاطبین است. 🔹شما جزء کدام دسته هستید؟ ۱- اساتید حوزه ۲- اساتید دانشگاه ۳- طلبه ۴- دانشجو ۵- فعال فرهنگی ۶-فعال اقتصادی ۷-زنان و مادران خانه‌دار ۸- پیشکسوت و بازنشسته ۹- نوجوان پسر ۱۰- نوجوان دختر ۱۱- سایر (قید فرمایید) اگر خود را شامل حضور در بیش از یک دسته می‌دانید اعلام کنید. لطفا پاسخ را به @Admin_rahehagh ارسال فرمایید. تشکر از همراهی سروران 🌱 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅شان حضرت حلیمه (س) 👈ملاک ارزش گذاری ما چیست؟ 👈چه کسانی را و به چه خاطر احترام می کنیم؟ 🎬 برگرفته از جلسه 95.12.07 🆔 sapp.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
🔸یکی از آیات قرآن کریم در بحث بندگان خداوند را دقت کنیم: وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً «بندگان خداوند رحمان، كسانى هستند كه با سبکی روی زمین راه می‌روند و هنگامی‌که جاهلان با آن‌ها برخورد می‌کنند، می‌گویند: سلام». 🔸به قسمت اول توجه کنید: وَ عِبادُ الرَّحْمنِ، بندگان خداوند رحمان کسانی هستند که با سبکی راه می‌روند. یعنی چه؟ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً؛ یعنی تکبر ندارند. همۀ مفسرین این‌طور معنا کرده‌اند. اما خداوند می‌توانست بفرماید: «عِبادُالرَّحمٰن الَّذینَ لا یَسْتَکْبِرونَ»؛ کسانی هستند که تکبر نمی‌ورزند. چرا به جای عبارت «لا یَستَکبِرونَ» یا «لا یَتَکَبَّرونَ» فرموده: يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً؛ سبک راه می‌روند؟ 🔔 در چند پست بعدی تفسیر این آیه کریمه ارائه می‌شود حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
🔸۱. خداوند در اینجا به جای عبارت «تکبر نمی‌ورزند» یک تصویر ارائه کرده است. یعنی خداوند نحوهٔ رفتار فرد متواضع را در قبال نحوهٔ رفتار یک فرد متکبر، تصویر می‌کند. که چه بشود؟ تا اینکه حس تواضع به ما منتقل شود. تصویر را ببینید، کسی که به سبکی راه می‌رود. یعنی ما معنای تواضع و تکبر را در ذهنمان می‌فهمیم، اما وقتی یک رفتار به مقایسه گذاشته می‌شود، حس تواضع و تکبر به ما منتقل می‌شود. 🔸۲. با این تصویر، یک چیز دیگر هم اتفاق می‌افتد. گاهی می‌گویند: فلانی فرد متکبری است. اما گاهی شما می‌بینید که این فرد وارد مجلس شد و به هیچ‌کس هم اعتنا نکرد و با حالت غرور نشست. این چه حسی دست می‌دهد؟ به خاطر اثر تصویری که از تکبر عملی او مشاهده می‌شود، حال انزجار از تکبر و حال تمایل به تواضع به دست می‌آید. حجت‌الاسلام والمسلمین برگرفته از جزوه ی مباحث 🌷 ما مسافر سفر بینهایتیم 🆔 splus.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
شور شراب عشق تو آن نفسم رود ز سر کاین سر پر هوس شود خاک در سرای تو 🌱 زمزمه دعای پرفیض ندبه 🕖 زمان: جمعه ۷ صبح مکان: رضویها ۷ موسسه راه حق 🌷ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔 sapp.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh
ta aseman7.11.1400.mp3
11.78M
برنامه ( ۴) ✅پاسخگوی سوالات اعتقادی،اخلاقی،خانواده،احکام ⏰هرروزساعت10:45 📧کانال سروش،گپ،تلگرام،ایتا @taasemantv aparat.com/Ta_aseman
00.11.07.mp3
19.15M
در محضر حجة الاسلام استاد نخاولی (مد ظله العالی) 🕖 پنج شنبه 7 بهمن 1400 🎙موضوع: (8) ✅آنچه در این جلسه می‌شنویم: - مداوای معنوی اگر به آن اعتقادی نداشته‌باشیم، اثر معکوس می‌گذارد - چه بسیار رشدهایی که در متن بلاها بدست می‌آید نه در عبادات ظاهری - رحمت واسعه الهی به نحوی مدیریت می‌شود که فرد به رحمت رحیمیه برسد - اگر به حال خودمان با اعمالمان رها شده‌بودیم، بارها ریشه‌کن می‌شدیم - نزد خداوند، پاداش اصل است و مجازات، فرع - غضب الهی بر اساس رحمت است بر خلاف ما که بر اثر هواست - لطف الهی پس از خطای ما، در ابتدا از باب رجوع ماست و در انتها از باب استدراج - تذکراتی در باب ورود به ماه‌های رجب، شعبان و ماه رمضان 🕌 مشهد مقدس - مدرسه حضرت رقیه سلام الله علیها 🌷 ما مسافر سفر بی‌نهایتیم... 🆔 sapp.ir/rahehagh.com 🆔 eitaa.com/rahehagh