☑️سلام و نور
دوره آموزشی تاریخ حیات امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به شما پیشنهاد می کنم. 🌷
▫️مباحثی لازم و ضروری برای هر جوان شیعه
▫️دوره رایگان است
☑️استاد:دکتر میثم مطیعی استاد دانشگاه امام صادق
مورد استفاده تون واقع شد این فقیر رو هم دعا کنید.🌷
https://taalei-edu.ir/workshop/see/195
#مدرسه_تعالی
#معرفی_دوره
#رحیق
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
📌تدبر در قرآن تفسیر 1
▫️«تدبر» از ریشه «دبر»، به معنی اندیشیدن در پشت و ماورا امور میباشد که «ژرف اندیشی» و «عاقبت اندیشی» را نظر دارد که نتیجهاش «کشف حقایقی است که در ابتدای امر و نظر سطحی، به چشم نمیآمد».
▫️در «مفردات» میگوید: «التدبیر»: «التفکیر فی دبر الامور» که معنی «تدبر» چنین خواهد بود: «التفکر فی دبر الامور»: (اندیشیدن در پشت امور).
▫️«مختار الصحاح» میگوید:
«التدبیر فی الامر»: «النظر الی ما تول الیه عاقبته»، و «التدبر»: «التفکر فیه».
که «تدبیر»: «با دقت نگریستن به آنچه که عاقبت امر به آن باز میگردد»، و «تدبر»: «تفکر در عاقبت امر» میباشد.
▫️«مصباح المنیر» میگوید:
الدبر: خلاف القبل من کل شی، و منه یقال لآخر الامر دبر و اصله ما ادبر عنه الانسان، و «تدبرته تدبرا»: «نظرت فی دبره و هو عاقبته و آخره» که «دبر» خلاف جلو از هر چیز میباشد و از این رو به آخر امر «دبر» گفته میشود و اصل آن، هر آنچه انسان از آن اعراض نماید و به آن پشت کند و «تدبرته تدبرا»، «در پشت آن با دقت نگریستم که عاقبت و آخر امر میباشد».
▫️در «مجمع البیان»، «اساس البلاغه»، «غریب القرآن» سجستانی (م 330 ه) و «مجمع مقاییس اللغه» معانی مشابهی آمده است.
🗓در فرق «تدبر و تفکر» ابی هلال عسکری در «فروق اللغویه» میگوید: «تدبر»، «تصرف در قلب با نظر کردن در عواقب امور» میباشد، اما «تفکر»، «تصرف در قلب با نظر کردن در دلائل امور» میباشد که «مجمع البیان» نیز همین نکته را ذکر مینماید:
«التدبر تصرف القلب بالنظر الی العواقب، و التفکر تصرف القلب بالنظر الی الدلائل».
🔹پس «تدبر» به معنی «تفکر و اندیشیدن در ورای ظواهر» میباشد تا چهره باطن امور، جلوهگر شده عاقبتش برملا گردد؛ «کاوش در باطن و توجه به نتایج و عواقب امر»، دو خصوصیت اساسی تدبر میباشد، اما «تفکر» اعم از «بررسی ظواهر و بواطن امور» و اعم از «بررسی علل و اسباب امور و نتایج و عاقبت آن» میباشد چرا که تفکر به راهیابیها و کشف مجهولها، بطور مطلق نظر دارد.[1]
تلاش برای کشف عاقبت امور، به ناچار انسان را از سطح به عمق میکشاند؛ این نکته در آیات تدبر خصوصا آیه 82 نسا مورد نظر میباشد چرا که پی بردن به الهی بودن قرآن، نیاز به تعمق و ژرف اندیشی دارد و الا در نظر سطحی، آیات، مرکب از حروف و کلماتی است که عرب با آنها تکلم مینماید و تفاوتی در نظر سطحی و ابتدایی با کلام بشر ندارد، بیان نهج البلاغه نیز بر آن تاکید دارد که «خداوند اسلام را مغز قرار داد برای آنکه تدبر نماید»، «مغز» ماورای قشر و پوسته میباشد که با «تدبر» برملا میگردد.[2]
🔹نکته دیگر آنکه «تدبر در قرآن» به «پیگیری سیر آیات، یکی پشت سر دیگری و دقت در باطن ارتباط آنها نیز نظر دارد، چرا که کشف انسجام و هماهنگی، و عدم وجود اختلاف، نیازمند پیگیری و بررسی آیات در یک سوره و آیات یک سوره با کل قرآن دارد تا معلوم گردد کتابی که در طول 23 سال در فراز و نشیبهای زندگی پیامبر در شرایط بسیار متفاوت از یکدیگر، مطرح گشته است نمیتواند ساخته و پرداخته ذهن بشر بلکه هر موجود مادی باشد که پیوسته محکوم به تغییر و تحول و حرکت از نقض به سوی کمال نسبی خویش هستند.
🔹پس در امر «تدبر در قرآن»، «کاوش و اندیشه در کشف مفاهیم و روابط ناپیدای موجود در هر یک از آیات و ارتباط آیات با یکدیگر و آن آیات با آیات دیگر سور قرآن» مدنظر میباشد.
⏪2. فرق تدبر و تفسیر
با دقت نظر در آیات معلوم میگردد که «تدبر» غیر از «#تفسیر مصطلح» میباشد و میان آن دو تفاوتهای بارزی وجود دارد:
☑️الف: در «#تدبر در قرآن» همه اقشار مردمی در هر رتبه از فهم و درک، و مراتب علمی و روحی که باشند، شرکت دارند و صرف بهرهمندی از ترجمه، برای اصل تدبر کفایت میکند حال آنکه «تفسیر» به مجتهدین در فهم قرآن، اختصاص دارد که حداقل به «کلیدهای علمی تدبر» مجهز میباشند.
نکته فوق در آیات دعوت به تدبر، به روشنی دیده میشود که عموم مردم حتی منافقین و مشرکین را مورد خطاب قرار میدهد:
«ا فلم یدبروا القول ام جاهم ما لم یات آباهم الاولین».[3]
«ا فلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها».[4]
«ا فلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا».[5]
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇🏾👇🏾👇🏾 ادامه در پست زیر
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
📌تدبر در قرآن تفسیر 2
⏪2-فرق بین #تدبر و تفسیر
☑️ب: در «تدبر»، فکر و دل هر دو شرکت دارند لیکن «#تفسیر» جریانی است فکری که لزوما، با جریان قلبی همراه نیست.
☑️ت: در «تدبر» ژرفای آیات و نتایج و پی آمدها و لوازم آیات مورد بررسی واقع میشود حال آنکه در «تفسیر» این مسائل لزوما پیگیری نمیشود.
☑️ث: در امر «تدبر» شخص خود را مخاطب آیات میبیند و درمان درد فکری و قلبی خویش میجوید اما در امر «تفسیر» مفسر خود را مبلغ و بیانگر آیات میشناسد، اگر چه خود را مخاطب آیات، نبیند بنابراین هر «تدبری» میتواند تبلیغ را در پی داشته باشد، لیکن هر «تفسیری» با جریان تدبر همراه نمیباشد.
☑️ج: «تدبر» یک جریانی روحی فکری است که با قرائت آهنگین و یا استماع آیات، زمینه سازی شده با کاوش در آیات ادامه یافته، به استخراج داروی درد خویش و بکارگیری آن ختم میگردد که «قرائت»زمینه آن و «عمل» نتیجه آن میباشد (قرائت فهم عمل)؛ این مساله با توجهب به حدیث معصوم علیه السلام در توضیح معنی «حق تلاوت» به روشنی معلوم میگردد، حال آنکه در امر تفسیر «آن مقدمه و این نتیجه» الزامی نیست.
☑️ح: در تدبر،کافر و مشرک نیز شرکت دارند حال آنکه «تفسیر» به مسلمان آن هم مجتهدین، اختصاص دارد.
☑️خ: در بسیاری از موارد تدبر، رجوع به احادیث لزومی ندارد بلکه امکان ندارد چرا که به تخصص نیاز دارد بلکه گاهی اصلا معنی ندارد آنجا که متدبر در آیات، «شخص کافر و مشرک» باشد و میخواهد به حقیقت دست یابد، حال آنکه در «تفسیر»، رجوع به احادیث معصوم علیه السلام امری اساسی و ضروری است و بدون احادیث و تسلط بر آنها، نمیتوان به تفسیر پرداخت.
▫️بله، «تدبر در حد تخصصی» با «حقیقت تفسیر» وحدت دارد لیکن با «واقعیت تفسیر»[6] لزوما همسانی ندارد.
🔹🔹بنابراین «تدبر» با «حقیقت تفسیر» رابطه «عموم و خصوص مطلق» دارد اما با «تفسیر مصطلح» رابطهاش «عموم و خصوص من وجه» میباشد که نه هر «تدبری»، «تفسیر مصطلح» را در پی دارد و نه هر «تفسیر مصطلحی» با «تدبر» همراه است بلکه بعضی از «تفاسیر مصطلح»، «تدبر تخصصی» را در ضمن خویش به همراه دارد.
===================
[1] . آیه 8 سوره روم به نتایج و اهداف خلقت نظر دارد: «ا و لم یتفکروا فی انفسهم ما خلق الله السماوات و الارض و ما بینهما الا بالحق و اجل مسمى». و آیه 219 سوره بقره به اسباب و نتایج و ظاهر و باطن نظر دارد: «کذلک یبین الله لکم ال آیات لعلکم تتفکرون فی الدنیا و ال آخره...».
[2] . در مقدمه این رساله در امر تدبر، مباحثی به اشاره گذشت.
[3] . مومنون/ 68.
[4] . محمد/ 24.
[5] . نسا/ 82.
[6] . مقصود تفاسیری است که در طول تاریخ اسلام، نوشته یا گفته شده است.
📚ولی الله نقی پورفر- تدبر در قرآن
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 43: نکات تفسیری آیه 26 سوره نازعات
إِنَ فِي ذلِکَ لَعِبْرَةً لِمَنْ يَخْشَى
بی تردید در این سرگذشت برای کسی که [از عذاب خدا] بترسد عبرتی است.
➖➖➖
۱ - فرجام فرعون، درس عبرتى بزرگ براى کسانى که نگران عاقبت دنیا و آخرت خویش اند. (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) متعلق «یخشى»، به قرینه «الأخرة و الأولى» در آیه قبل، مى تواند فرجام انسان در دنیا و آخرت باشد.
۲ - تنها خداترسان از هلاکت و مجازات فرعون پند مى گیرند و خود رااز گرفتارى به فرجامى نظیر آن برحذر مى دارند. (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) مراد از خشیت در «یخشى»، مى تواند خشیت از خداوند باشد، جمله «و أهدیک إلى ربّک فتخشى» (در آیات پیشین) مؤید این احتمال است. اختصاص یافتن «عبرت» به «من یخشى» - با آن که هلاکت فرعون براى همگان درس عبرت است - بیانگر این نکته است که تنها، خداترسان از این عبرت بهره مى گیرند.
۳ - پندآموزى، از اهداف نقل داستان گذشتگان در قرآن (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى)
۴ - ضرورت مطالعه تاریخ گذشتگان و عبرت گرفتن از آن (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى)
۵ - شکست نهایى فرعون در مبارزه با موسى(ع)، درس عبرتى براى مخالفان پیامبر(ص) و منکران معاد (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) نقل داستان موسى(ع) و فرعون - پس از بیان شبهات منکران معاد و نیز خطاب به پیامبر(ص) با جمله «هل أتاک...» - بیانگر این است که مراد از توصیف داستان مزبور به عبرت، تهدید منکران معاد و مخالفان پیامبر(ص) است که چه بسا آنان نیز در نهایت، همچون فرعون به عذاب الهى گرفتار شوند.
۶ - ترس از خداوند و نگرانى از فرجام خویش، پرهیز دهنده انسان از انکار معاد و باز دارنده او از طغیان گرى و رویارویى با پیامبران (إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) عبرت گرفتن از داستان فرعون، به معناى دورى از رفتار و عقاید او است که در آیات قبل نمونه هاى آن بیان شد.
۷ - خداوند، حامى پیامبران و مدافعان دین در برابر مخالفان (فأخذه اللّه ... إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى)
۸ - سرنوشت فرعون، نشانگر حاکمیت خداوند بر حوادث تاریخ (فأخذه اللّه ... إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) عبرت بودن فرجام فرعون براى آیندگان، مستلزم مقهور بودن همه امور در برابر اراده خداوند است.
۹ - منکران معاد و فرعون صفتان عصر بعثت، محروم از خشیت الهى و بى تفاوت در برابر عبرت هاى تاریخ (یقولون أءنّا ... هل أتیک ... إنّ فى ذلک لعبرة لمن یخشى) تصریح به «من یخشى» براى اشاره به نبود خشیت در وجود منکران معاد است.
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 44: نکات تفسیری آیه 27 سوره نازعات
أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا
آیا آفریدن شما [پس از مرگ] دشوارتر است یا آسمان که او آن را بنا کرد؟
➖➖➖
۱ - آسمان، پدیده اى مقاوم تر از جسم انسان ها و آفرینش آن باعظمت تر از آفرینش آنها است. (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء) استفهام در «ءأنتم» تقریرى است و براى اعتراف گرفتن از مخاطب به کار مى رود. «السماء» ممکن است اشاره به آسمان مشهود باشد و نیز ممکن است اسم جنس بوده و بر تمام آسمان ها قابل تطبیق باشد. «شدّت»، به معناى صلابت و استحکام است. این وصف درباره جسم و غیر جسم به کار مى رود. بنابراین تعبیر «أشدّ خلقاً» به معناى استحکام بیشتر در خلقت و یا دشوارتر بودن آفرینش [در نظر مخاطبان ]است.
۲ - آفرینش آسمان با وجود صلابت بیشتر آن نسبت به پیکر انسان، برهانى آشکار بر امکان معاد و قدرت خداوند بر زنده کردن دوباره انسان ها (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء بنیها) «أنتم» خطاب به منکران معاد است که آیات قبل سخنان آنان را نقل کرده بود. جمله «بناها» مستأنفه و مفاد آن این است که آسمان با آن که محکم تر است، خداوند آن را ساخت; چگونه آفرینش دوباره خود را محال مى پندارید؟
۳ - استفاده از محسوسات در تبیین معقولات، از شیوه هاى قرآن (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء بنیها)
۴ - ضرورت دقت در آفرینش پدیده هاى هستى، براى پى بردن به قدرت مطلق خداوند (ءأنتم أشدّ خلقًا أم السماء بنیها)
۵ - منکران معاد در عصر بعثت، آسمان را آفریده خداوند مى دانستند. (أم السماء بنیها) استدلال آیه شریفه بر امکان معاد، بدون پذیرش آفریدگارى خداوند براى آسمان، ناتمام است.
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هود12.mp3
9.9M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_هود #هود
#جلسه 12
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #هود را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (86)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪57- پیش بینی هزینه های سنگین کارفرهنگی وآمادگی برای پرداخت آن
وَ إِذْ قُلْتُمْ يَمُوسىَ لَن نَّصْبرِ عَلىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يخُرِجْ لَنَا ممِّا تُنبِتُ الْأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَ قِثَّائهَا وَ فُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا قَالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِى هُوَ أَدْنىَ بِالَّذِى هُوَ خَيرٌْ اهْبِطُواْ مِصْرًا فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بَاءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَالِكَ بِأَنَّهُمْ كاَنُواْ يَكْفُرُونَ بَِايَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّنَ بِغَيرِْ الْحَقِّ ذَالِكَ بمَِا عَصَواْ وَّ كَانُواْ يَعْتَدُونَ(بقره/61)
و آن گاه را كه گفتيد: اى موسى، ما بر يك نوع طعام نتوانيم ساخت، از پروردگارت بخواه تا براى ما از آنچه از زمين مىرويد چون سبزى و خيار و سير و عدس و پياز بروياند. موسى گفت: آيا مىخواهيد آنچه را كه برتر است به آنچه فروتر است بدل كنيد؟ به شهرى باز گرديد كه در آنجا هر چه خواهيد به شما بدهند. مقرر شد بر آنها خوارى و بيچارگى و با خشم خدا قرين شدند. و اين بدان سبب بود كه به آيات خدا كافر شدند و پيامبران را به ناحق كشتند و نافرمانى كردند و تجاوز ورزيدند.
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بَِايَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّنَ بِغَيرِْ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ(آل عمران/21)
كسانى را كه به آيات خدا ايمان نمىآورند، و پيامبران را به ناحق مى كشند و مردمى را كه از روى عدل فرمان مىدهند مىكشند، به عذابى دردآور بشارت ده.
🔸🔸🔸
1.از اعتقادات انحرافى و كفرآميز، اعمال خطرناكى همانند قتل و كشتار انبيا سر مىزند. «يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ ...»
2.در شرايطى، اظهار حقّ لازم است اگرچه به قيمت شهادت انبيا و اوليا باشد.
3.دشمنان براى حقپوشى، دست به كشتن پيامبران مىزنند. «يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ»
4.گاهى طاغوتها براى كشتن فرزانگان با تبليغات و شايعات و توجيهات، كار خود را حقّ جلوه مىدهند. «بِغَيْرِ حَقٍّ»
5.نام كسانى كه به عدالت دعوت مىكنند و آمرين به معروف و ناهيان از منكر، در رديف انبيا برده شده است. لذا كيفر قاتلان آنان نيز همچون قاتلان پيامبران است. «فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ»
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
232_53264_2.mp3
3.49M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#استاد_شهید_مطهری
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 45: تفسیرصوتی سوره نازعات
📼 استاد شهید آیت الله مطهری - جلسه پنجم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (150)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم
☑️لطايف و اشارات
🔹1- تهاجم همه جانبه شيطان
هدف اغواى شيطان بسته شدن دل آدمى است. او اصرار دارد انسان را در تباهى و گناه نگهدارد و از اين رو از همه جوانب: از پيش رو و پشت سر و از سمت راست و چش بر انسان تهاجم مى كند: (قال فبما اغويتنى لا قعدن لهم صراطك المستقيم # ثم لا تينهم من بين ايديهم و من خلفهم و عن ايمانهم و عن شمائلهم) تا خطاها بر انسان احاطه كند: (احاطت به خطيئه) و راهى براى نفوذ معارف حق در دل او باقى نماند.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
☘☘☘
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن_کتاب_زندگی
📣 پیــــــــامهـای قــــــــرآنــی
وَإِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللَّهُ قَالُوا بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ
و هنگامی که به آنها گفته شود: از آنچه خدا نازل کرده است، پیروی کنید میگویند: نه، ما از آنچه پدران خود را بر آن یافتیم، پیروی مینماییم. آیا اگر پدران آنها، چیزی نمیفهمیدند و هدایت نیافتند باز از آنها پیروی خواهند کرد؟ (سوره بقره آیه۱۷۰)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🏠 کاربردهای آیه در زندگی:
❌ رسمهای غلط ❌
👵 راستی چرا دخترت چهار ساله عقد کرده و نمیرن سرخونه زندگی خودشون؟
👱♀ والا اونا که از خداشونه، ولی من و باباش اجازه نمیدیم برن فعلا
👵 وااااا چراااا؟ نکنه جاهازش آماده نیست؟
👱♀ چرا آمادس، بیشتر جهیزیشو خریدیم، یعنی وسایل ضروری زندگیشون سه ساله آمادس اما هنوز جهیزیه واسه مراسم پاتختی آماده نشده...آخه خودت میدونی دیگه اون روز همه میان جهیزیه رو میبینن، واسه همین همه جزئیاتش باید آماده باشه...
🔹این آیه افرادی را که بی دلیل و بدون تعقل هرآنچه پیشینیان انجام دادهاند را قبول و عمل میکنند مورد انتقاد قرار میدهد.
🔹البته هرآنچه گذشتگان انجام میدادهاند غلط نبود و نیست، بلکه تأکیدی که این آیه دارد این است که هر سنت و رسمی که از پیشینیان به ما رسیده را بی دلیل و منطق و بدون تفکر و تعقل نپذیریم و به عبارت دیگر از گذشتگان تقلید کورکورانه نکنیم.
🔹باید از خودمان سوال کنیم که: زندگی خودمان را بر پایهی چه چیزی استوار کردهایم؟
❌آیا بر پایه توهمات و خرافات؟
❌یا بر پایه سنتها و آداب گذشتگان؟
❌یا بر پایه پیروی از اکثریت جامعه؟
❌یا بر پایه حرفها و دیدگاههای مردم؟
👌یا بر پایه وحی و تعقل؟
🔸 کاربردهای دیگر آیه چیه بنظر شما؟!
👌 #یک_ایده_برای_عمل_به_آیه
📝یه برگه بر دار و لیستی از همه مراسمات و رسمهایی که بهش اعتقاد داری رو بنویس، بعد یکی یکی بررسی کن آیا این رسم عاقلانه هست یا نه؟ آیا خداپسندانه هست یا نه؟
#عمل_به_قرآن_سخت_نیست
💠 انتشار فقط با ذکر منبع مجاز است
@tadabbor_quran
☘☘☘
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۶ – ۵۵ #سوره_طه
📌دنیا و آخرت
#سالک الی #اللّه باید اعتقادش را به #قیامت محکم کند و بداند این بدن جز لباسی که از #خاک ساخته شده و باز به همین #خاک بر می گردد چیز دیگری نیست و خود را پابند این #بدن نکند.
#سالک الی #اللّه باید با #سعادت خود #لجبازی نکند و #حقایق را اگر چه بر #ضرر او است، بپذیرد و قبول داشته باشد.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
روزهای #پنجشنبه و #جمعه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 102 نهج البلاغه.mp3
7.7M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰۲(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
#نهج_البلاغه
#حکمت 102 - روزگار دگرگونی ارزشها
▫️وَ قَالَ عليهالسلام يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُقَرَّبُ فِيهِ إِلاَّ اَلْمَاحِلُ وَ لاَ يُظَرَّفُ فِيهِ إِلاَّ اَلْفَاجِرُ وَ لاَ يُضَعَّفُ فِيهِ إِلاَّ اَلْمُنْصِفُ؛.
▫️ يَعُدُّونَ اَلصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ اَلرَّحِمِ مَنّاً وَ اَلْعِبَادَةَ اِسْتِطَالَةً عَلَى اَلنَّاسِ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ اَلسُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ اَلنِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ اَلصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ اَلْخِصْيَانِ
▫️و درود خدا بر او، فرمود: روزگارى بر مردم خواهد آمد كه محترم نشمارند جز سخن چين را، و خوششان نيايد جز از بدكار هرزه، و ناتوان نگردد جز عادل.
▫️در آن روزگار كمك به نيازمندان خسارت، و پيوند با خويشاوندان منّت گذارى، و عبادت نوعى برترى طلبى بر مردم است، در آن زمان حكومت با مشورت زنان، و فرماندهى خردسالان، و برترى خواجگان اداره مىگردد.
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۳۳تا۱۳۵ استاد صادقی.mp3
7M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۳۳تا ١٣٥(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه ششم.mp3
2.92M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای هشتم #صحیفه_سجادیه
💢 موضوع دعا:
پناه بردن به خداوند از ناملایمات و زشتی اخلاق و رفتارهای ناپسند
⏺جلسه ششم
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #مجاهدی
🍀🍀🍀
#مدرسه_تعالی
#صوتی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه ۱۰۲.mp3
11.99M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ١٢٠
🛄 قسمت: صد و دوم ۱۰٢
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
☑️ موضوع دعا:
طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران
📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی #رحیق
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجتالدعاء، ص ٣۴٧ »
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۱۴.mp3
15M
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات #نگاشت_صوتی
#زندگی_قرآنی
⏪اندیشه ورزی 14
📜 موضوع بحث :
✏️ نگاهی گذرا و اجمالی به سبک زندگی مومنانه از دیدگاه کتاب و قانون خداوند و سیره پیامبر و امامان علیهم السلام
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی. اندیشه ورزی ۱۵.mp3
8.57M
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی #نگاشت_صوتی
⏪اندیشه ورزی 15
📜 موضوع بحث :
✏️ نگاهی گذرا و اجمالی به سبک زندگی مومنانه از دیدگاه کتاب و قانون خداوند و سیره پیامبر و امامان علیهم السلام
▪️ از شاخص های برخورداری از تدبر و تفکر در زندگی پرهیز از سختگیری و ایجاد تکلف
تکلف گر نباشد خوش توان زیست
تعلق گر نباشد خوش توان مرد
▪️ سادگى و بى پیرایگى در زندگى، یکى از بهترین دلایل معرفت انسانى به معناى حیات است. آرایش و پیرایش و تصنع در ارائۀ شخصیت به تنهایى مى تواند جهل آدمى رابه حقیقت حیات و شخصیت و رشد کمال آن به خوبى اثبات نماید. ما در طول تاریخ، هیچ شخصیت رشد یافته اى را سراغ نداریم که در صدد برآید به وسیلۀ تصنع در زندگى، تجسمى صحیح از شخصیت خود را در دلهاى مردم نصب نماید.
🔹 استغناى ذات آدمى، شخصیت را در مرتبه اى از رشد قرار مى دهد که هرگز تن به آرایش خویشتن با پدیده هاى چشمگیر براى اهل دنیا نمى دهد.
🔹 خندۀ طبیعى، گریۀ طبیعى، نگاه طبیعى، رفتار طبیعى، رویارویى ساده و ناب با انسانها که بندگان خداوندى هستند، همه و همه کشف از استغناى شخصیت آدمى مى نماید. این حالت روحى در اولیای الهی وجود دارد.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
ایجاد نهضت فکری.mp3
2.19M
💠درنگی کوتاه
🔹 ایجاد نهضت فکری
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @rahighemakhtoom
از ادب دعا.عبداللهی۲.۴.۴۰۰.mp3
5.79M
یک حدیث و 14 نکته
📌 آداب دعا
انِ النَّبِیِّ صَلَّی اللهُعَلَیهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم أَنَّهُ قَالَ:
" إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَدْعُوَ اللَّهَ فَقَدِّمْ صَلَاةً أَوْ صَدَقَةً أَوْ خَیْراً أَوْ ذِکْراً "
هرگاه خواستی دعا کنی و از خدا تقاضایی داشته باشی و چیزی از امور مادی یا معنوی بخواهی ، قبل از آن یا نماز بخوان، یا صدقه بده، یا یک کار خیری انجام بده و یا ذکری بگو.
(مستدرک الوسائل 5 199- عوالى اللآلى ، ج ۱، ص ۱۱۰، ح ۱۶)
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
یک حدیث و 14 نکته 📌 آداب دعا انِ النَّبِیِّ صَلَّی اللهُعَلَیهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم أَنَّهُ قَال
یک حدیث و 14 نکته
📌 آداب دعا
انِ النَّبِیِّ صَلَّی اللهُعَلَیهِ وَآلِهِ وَ سَلَّم أَنَّهُ قَالَ:
" إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَدْعُوَ اللَّهَ فَقَدِّمْ صَلَاةً أَوْ صَدَقَةً أَوْ خَیْراً أَوْ ذِکْراً "
هرگاه خواستی دعا کنی و از خدا تقاضایی داشته باشی و چیزی از امور مادی یا معنوی بخواهی ، قبل از آن یا نماز بخوان، یا صدقه بده، یا یک کار خیری انجام بده و یا ذکری بگو.
(مستدرک الوسائل 5 199- عوالى اللآلى ، ج ۱، ص ۱۱۰، ح ۱۶)
📋 تک نگاشت:
1- دعا و نیایش منشاء ارادی و درونی دارد
2-دعا و نیایش درآموزه های اسلامی عبادتی مستقل محسوب می شود و به خودی خود محبوبیت دارد
3- نماز ابزار و وسیله یاری خواهی از خداوند (در قرآن آیه 43 سوره بقره به موضوع استعانت از نماز تصریح دارد)
4-می خواهی از خدا چیزی بخواهی به وسیله نماز خودت را به او نزدیک کن(تدعوالله...فقدم صلاةً)
5-می خواهی از خدا چیزی بخواهی نمی توانی به نیازهای بندگان او بی اعتنا باشی
6-ارتباط صحیح با بندگان خدا در گرو اصلاح ارتباط با بندگان خداست (اول فرمود فقدم صلاه و بنابر این که مصداق روشن صدقه را همان کاربرد متعارف آن در دستگیری دیگران بدانیم)
7-با این که نمازروشن ترین نمونه ذکر و یاد خداوند است تصریح به نماز به طور جداگانه دلیل بر اهمیت این عنصر بی دلیل ارتباطی با خداوند در دستیابی به توفیقات مادی و معنوی است.
8-تنوین در کلمات دلالت بر عموم مفهوم واژه ها دارد(مثلا هرنوع صدقه که باشد)
9-تنوین در کلمات دلالت بر انجام حد اقل از مصادیق نمازو صدقه و امور نیکو و ذکر دارد
10-ذکر و یاد الهی می تواند زبانی باشد و می تواند قلبی باشد و می تواند زبانی و قلبی باشد ،بهترین نوع آن ذکری است که در همه حالات دل را مشغول سازد و زبان مترنم به آن باشد.
11-صدقه نشان صدق بندگی با خدا و ارتباط راستین و درستکارانه با بندگان اوست ،چنین صدقه ای راهگشای دعای بنده به سوی خداوند است.
12-واژه "خیر" در قرآن دارای ده معناست که از شایعترین آنها معنای نیکی و خوبی است . کار خیر کاری است که از روی اراده و اختیار صورت گیرد و ماهیت آن هم نیک باشد و اگر کننده آن هم دارای اعتقاد و باور صحیح یعنی مومن باشد نور علی نور است
13-از آداب دعا و نیایش آغاز و شروع کردن به حمد و تسبیح الهی است و در نماز حمد و تسبیح خداوند در اوج آن وجود دارد.
14-در حدیث وجوه مهارت های ارتباطی برای رسیدن به هدف نیز به چشم می خورد .دقت کنید.
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#فرجام_نگری
#معاد_باوری
📌 #مولوي چه خوش می گوید:
ز ابتداي كار آخر را ببين
تا نباشي تو پشيمان يوم دين
هر كه اول بين بود اعمي بود
هر كه آخر بين چه با معني بود
هر كه اول بنگرد پايان كار
اندر آخر او نگردد شرمسار
.....والعاقبة للمتقين
@rahighemakhtoom