eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ به نظر می‌رسد چهار علت دارد: ۱. اهتمام به اين واقعۀ شگفت‌انگيز، احتياج به شناخت ابعاد و سطوح بسيار متنوع، مانند معرفت دين، اخلاق، حقوق، سياست به ‌معنای مديريت انسان در حركت به سوی عالی‌ترين هدف حيات و اصول پيشرو فرهنگ‌ها دارد. لذا، كمتر كسی توانسته است كه اهميت واقعی اين حادثه را درک نمايد. ۲. ممكن است فهم حادثۀ مورد تحليل، نيازمند پيگيری علل و عوامل دور و نزديک و نتايج و رويدادهای هم‌زمان باشد كه رابطه‌ای با حادثه داشته باشند و شخص تحليل‌گر نتواند از عهدۀ جمع‌آوری و فهم دقيق آنها برآيد. ۳. در صورتی كه شناخت همه‌جانبۀ حادثه، موجب شود تا شخص محقق از برخی معتقدات خود دست بردارد، قطعی است كه چنين محققی به شناخت همه‌جانبۀ حادثه علاقه‌ای نخواهد داشت. ۴. شخص متفكر و محقق، در رويارويی با اين حادثه، با حقايقی مانند ايمان، عشق، احساس مسؤوليت بزرگ دربارۀ انسان‌ها و اعتقاد جَزمی به خدا و ابديت روبه‌روست، كه يكی از طرفين حادثه (امام حسين(ع) و ياران او) آنها را در حد اعلا داشتند. در صورتی كه طرف ديگر (يزيد و يزيديان) منطقی جز خودخواهی و خودكامگی و ظلم و تجاوز نمی‌فهميدند. شخص محقق، هر اندازه هم كه بخواهد در مقابل اين دو منطق (حقّ محض و باطل محض) بی‌طرفی و تماشاگريی بی‌تأثر را انتخاب كند، امكان‌ناپذير به نظر می‌رسد. جعفری، محمدتقی. امام حسین(ع)، شهید فرهنگ پیشرو انسانیت. ص ۲۸ و ۲۹ 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۱۸ – ۱۱۵ 📌بیهوده بودن الی باید بداند که خدای تعالی حکیم است و هیچ موجودی را نیافریده مخصوصا انسانها را که مخلوقات ‏اند و کسانی که غیر خدا را شریک خدا قرار می‏ دهند دلیلی برای اثبات آن ندارند. الی باید بگوید خدایا مرا ببخش و به من کن زیرا تو مهربانها هستی. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نشانه مردانگی الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ لَمّا سُئلَ عَنِ المُروءَةِ ـ لا تَفعَلُ شيئا في السِّرِّ تَستَحيي مِنهُ في العَلانِيَةِ 🌱🌱🌱🌱 امام على عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال مردانگى چيست؟ ـ فرمود؛ اين كه در نهان كارى نكنى كه آشكارا از انجام آن شرم داشته باشى تحف العقول : 223. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
23.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 خطاب جهانی ▪️ قرآن هم وظیفه مؤمنان را مشخص کرد، هم وظیفه موحّدان اعم از مسلمان ‌ها و مسیحی‌ ها و مانند آن را مشخص کرد، هم وظیفه انسان ‌ها را با هم. آنجا که دارد: ﴿یا أَیهَا النَّاسُ﴾، است. سالار شهیدان (سلام الله علیه) که قرآن متحرّک و است، هم با اصحاب خاص خود پیمان توحیدی و وحی و نبوت ولوی و نبوی بسته است، هم مسیحی ‌ها و غیر مسیحی ‌ها را راهنمایی کرده است، آن راهب را و آن افرادی که در کِسوت رهبانیت مسیحی بودند هدایت کرده است و هم یک تا روز قیامت دارد و آن این است که انسان نه ظلم بکند و نه زیر بار ظلم برود. این ﴿لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ﴾،[1] یک است. اگر خِیر جمعی هست، اگر نذورات هست، اگر خِیری از یک ملحد یا مشرکی در ایام عاشورا دیده می ‌شود، اگر نذری از ترسا و یهود دیده می‌ شود، همگی در این راستاست که ﴿لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ﴾. پیام قرآن کریم این است؛ نه ستم بکنید، نه زیر بار ستم بروید. [1]. سوره بقره، آیه279. @rahighemakhtoom
💠 تولّی و تبرّی دائمی ▪️ ظلم محض را شما با _عاشورا باید حل كنید. به ما گفتند هر روز سالار شهیدان را زیارت كنید و را هر روز بخوانید. هر روز كه ما زیارت عاشورا می ‌خوانیم، در زیارت عاشورا می‌ گوییم سلام بر حسین و اولاد حسین و اصحاب حسین «ما بَقیتُ وَ بَقِی اللَّیلُ وَ النَّهارُ»؛[1] تا من زنده ‌ام می ‌گویم سلام بر حسین، این را شیعیان تا روز قیامت می‌ گویند، این پیام دارد؛ حسین یعنی و ظلم ‌ستیزی. عدالت ‌خواهی و ظلم ‌ستیزی پیام رسمی این نهضت است و ما تا زنده ‌ایم و نفس می‌ كشیم می‌ گوییم: «اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَینِ وَ عَلی عَلِی بْنِ الْحُسَینِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَینِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَینِ»، بعد می ‌گوییم سلام الله علیك «سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِی اللَّیلُ وَ النَّهارُ»؛ تو كه برای عدل قیام كردی ما تا روز قیامت این شعارت را حفظ می ‌كنیم. چه اینكه می ‌گوییم لعنت بر آنها كه كربلا را به پا كردند و لعنت بر كسانی كه پیروان اموی و یزیدی ‌اند «اِلی یوْمِ الْقِیامَةِ». پس این و الی یوم القیامه زنده است. ▪️ امروز كسی كه پیروز یزید و معاویه است همین بوش و شارون و امثال ذلك ‌اند، امروز كسی كه است مردم مسلمان و متدین جهان [هستند] عموماً و شما شیعیان ایران ‌زمین [هستید] خصوصاً. این است آن است، این سلام هر روزه است، آن لعنت هر روزه است، این عرض ارادت هر روزه است، آن اظهار كراهتـ نفرت و نفرین هر روزه است. تا نام حسین زنده است زنده است، زده است. [1] . کامل الزیارات، ج1، ص196؛ مصباح المتهجد(طوسی)، ج1، ص774. 📚@rahighemakhtoom
19.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 عبد صالح ▪️ ام البنین در مدینه نوحه سرایی می کند می گوید گزارشگران کربلا به من گفتند که عباس تو مشک را به دندان گرفت، دستان پسرم چه شد؟ دستان عباس چه شد که او مشک را به دندان گرفت؟ وجود مبارک دید دست چپش هم قطع شد، اینجا که مشک را به دندان گرفت با بقیه دو تا دست این علم را نگه داشت، آن وقت طولی نکشید که تیری به چشمان مطهّرش فرود آمد همه اینها را به چشیدند؛ چقدر برای اینها شیرین بود، چقدر برای اینها شیرین بود چقدر برای اینها شیرین بودند که آن آخرین لحظه وجود مبارک ابی عبدالله را به عنوان برادر صدا زد عرض کرد: «یا أخا أدرک أخا»؛[1] لذا امام صادق(سلام الله علیه) در زیارت نامه مخصوص وجود مبارک قمر بنی هاشم فرمود: «السَّلَامُ عَلَیكَ أَیهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِه‏».[2] [1]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج45، ص 41 و 42. [2]. كامل الزیارات، النص، ص257. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
7.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا اباالفضل العباس التماس دعا 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (9) ▪ از موسی بن عقبه نقل شده که به معاویه گفته شد: اکنون چشم مردم به سوی حسین رفته است؛ چه خوب است که او را دستور دهی منبر برود و سخن بگوید تا بدین وسیله، از شان و منزلتش در بین مردم کاسته و خجل گردد. چرا که در او لکنت و کندی زبان هست. معاویه گفت: ما همین خیال را نسبت به برادرش امام حسن داشتیم؛ اما برخلاف انتظار، او در چشم مردم بسیار بزرگ شد و ما را مفتضح ساخت. اما آنان دست بردار نبوده و پیوسته از او می خواستند تا چنین دستوری بدهد. معاویه به ناچار به امام گفت: ای اباعبدالله! چه خوب است بر منبر رفته و خطبه ای بخوانی. امام بر منبر رفت؛ همین که خواست شروع کند، شنید که فردی می گوید: چه کسی سخن می گوید؟ امام حسین علیه السلام در پاسخ فرمود: ما حزب الله که غالب هستیم و عترت پیامبر که به او نزدیکیم و اهل بیت طیب او و یکی از دو ثقلی که رسول خدا ما را ثقل دوم کتاب خدا قرار داده، می باشیم که در اوست تفصیل هرچیز: «لایاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه»39؛ «هیچ گونه باطلی، نه از پیش رو و نه از پشت سر، به سراغ آن نمی آید». ماییم که تفسیر قرآن به ما واگذار شده است. پس از ما پیروی کنید که پیروی از ما بر شما واجب است؛ چرا که پیروی ما به پیروی از خدا گره خورده است. ▪ خدای متعال در قرآن می فرماید: «اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم فان تنازعتم فی شی فردوه الی الله و الرسول»40؛ «اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبرخدا و اولواالامر (اوصیای پیامبر) را و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر خدا باز گردانید (و از آن ها داوری بطلبید)». همچنین فرمود: «ولو ردوه الی الرسول و الی اولی الامر منهم لعلمه الذین یستنبطونه منهم و لولا فضل الله علیکم و رحمته لاتبعتم الشیطان الا قلیلا»41؛ «اگر آن را به پیامبر و پیشوایان که قدرت تشخیص کافی دارند بازگردانند، از ریشه های مسائل آگاه خواهند شد و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود، جز عده کمی، همگی از شیطان پیروی می کردید» و به شما هشدار می دهم که به پیام های شیطان گوش نکنید که او دشمن شماست؛ پس همانند اولیای شیطان می شوید که به آنها گفت: «لا غالب لکم الیوم من الناس و انی جارلکم فلما ترائت الفئتان نکص علی عقبیه و قال انی بری منکم»42؛ «امروز هیچ کس از مردم بر شما پیروز نمی گردد و من همسایه شما هستم؛ اما هنگامی که دو گروه در برابر یکدیگر قرار گرفتند، به عقب برگشت و گفت: من از شما بیزارم». این جاست که فرود آمدن شمشیرها و وارد آمدن نیزه ها و در هم شکستن گرزها و نشانه رفتن تیرها را به سوی هدف و غرض خواهید دید؛ در وقتی که دیگر از کسی که پیشاپیش ایمان نیاورد و یا در ایمان خود خیری کسب نکرده است، عذری پذیرفته نخواهد شد. ▪ این جا بود که معاویه فریاد بر آورد و گفت: ای اباعبدالله! بس است که پیام خود را رساندی.43 عمروبن عاص برای این که این رسوایی را بپوشاند، چند سوال کرد؛ از جمله این که پرسید: به چه علت محاسن شما از محاسن ما بیشتر است؟ امام فرمود: «والبلد الطیب یخرج نباته باذن ربه و الذی خبث لایخرج الا نکدا»44؛ «سرزمین پاکیزه گیاهش به فرمان پروردگار می روید، اما سرزمین های بد طینت و (شوره زار) جز گیاه ناچیز و بی ارزش، از آن نمی روید». معاویه به عمروبن عاص گفت: به حقی که من برتو دارم، سخن را کوتاه کن که این، فرزند علی ابن ابی طالب است. در این هنگام امام فرمود: ان عادت العقرب عدنا لها و کانت النعل لها حاضره قد علم العقرب و استیقنت ان لا لها دنیا و لا آخره اگر بار دیگر عقرب به سراغ ما بیاید، ما نیز به سراغش رفته و کفش ها برای کشتن او آماده است. عقرب به علم و یقین می داند که نه دنیا دارد و نه آخرت.45 التماس دعا ==================== 40 نسا/ 59. 41 همان/ 83. 42 انفال/ 48. 43 احتجاج طبرسی، ج 2، ص 22. 44 اعراف/ 58. 45 مناقب آل ابی طالب، ج 4، ص 67. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵ – ۴ 📌 الی نباید به هیچ وجه به مؤمنه بزند و الا قول و شهادتش قبول نمی شود و جزء محسوب خواهد شد ولی اگر کند و خودش را نماید پروردگار او را می بخشد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نشانه مردانگی 🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام: أوَّلُ المُروءَةِ طاعَةُ اللّه ِ، و آخِرُها التَّنزُّهُ عَنِ الدَّنايا 🌱🌱🌱 آغاز مردانگى، طاعت خداست و انجام آن رهيدن از پستى ها غرر الحكم : 3195. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom