eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
06_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_19_Mashhade_Moghaddas.MP3
13.8M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان (قسمت ششم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 * چرا در ماه رمضان برای شنیدن و یاد مرگ آماده تریم؟ * تسبیح خاص و عجیب پرندگان در طلوع و غروب آفتاب * حکایات ساعات روز * خواندن زیارت عاشورا قبل غروب یا قبل طلوع آفتاب؟! * آمادگی انسان برای درک عوالم بعدی در غروب آفتاب * انسان از نجاست به دنیا آمده و حامل نجاست ودر نهایت تبدیل به نجاست می‌شود. * انسان سراسر جهل و نقص * نمی‌دانم و نمی‌توانم؛ خلاصه انسان * توهم استقلال، مهمترین رکن توهم * حس دوگانه متوهمانه متضاد در انسان * توهم غلط از توحید منجر به عدم یاد مرگ * اولین احساس تجربه‌کنندگان مرگ * وجود ربطی انسان به خداوند * تمثیل وجود ربطی به برنامه تلویزیون * همه عالم، انعکاس خداوند متعال * اراده انسان در دریافت تجلی * متشابهات در قرآن نداریم، مشکل از گیرنده است. ⏰ مدت زمان: ۳۳:۱۸ 📆1401/01/20 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و اما باور ما 11.عبداللهی رمضان 1401.mp3
19.39M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -ظرائف ذکر (قسمت 11) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
📌فرشته خویی خدا حفظ کند حضرت آیت الله جوادی آملی را،گهگاهی به مناسبت هایی این بیت سنایی را در درس تفسیر می خواندند. تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک برگ توتست به تدریج کنندش اطلس انسان خاکی می تواند ملکوتی شود.آنگونه که برگ توت پارچه حریر و ابریشم می شود. ماه فرشته خو شدن را قدر بدانیم. 🌷🙏 @rahighemakhtoom
روز و شب های درخشان.عبداللهی.رمضان 1443.mp3
18.93M
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -شب ها و روزهای درخشان-ایام لیالی بیض- و ظرائف دعای مجیر (قسمت 11/2) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#ماه_رمضان #رمضان #ماه_مغفرت #باور_ما #باور_دینی 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -شب ها و روزهای درخشان-ایام
📌و اما باور ما -شب ها و روزهای درخشان-ایام لیالی بیض- و ظرائف دعای مجیر (قسمت 11/2) دعای از پیامبر اکرم(ص) روایت شده و دعایی است که برای آن حضرت هنگامی که در مقام ابراهیم مشغول نماز بودند آورد. کفعمی در البلد الامین، و «مصباح»،و شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان؛ این دعا را نقل کرده‌اند. این دعا در بین دعاها از جایگاه بلندی برخوردار است که از حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت شده و دعایی است که جبرئیل برای آن حضرت هنگامی که در مقام ابراهیم مشغول نماز بود آورد و کفعمی در «بلد الامین» و «مصباح» این دعا را ذکر نموده و در حاشیه آن به فضیلت آن اشاره دارد، از جمله اینکه: هر که این دعا را در «» [روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم] ماه رمضان بخواند گناهش آمرزیده می‌شود، هرچند به عدد دانه‌های باران و برگ‌های درختان و ریگ‌های بیابان باشد؛ و خواندن آن برای شفای بیمار و ادای دین و بی‌نیازی و توانگری و برطرف شدن غم و اندوه سودمند است. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی (مدرسه تفسير و علوم قرآنی) @rahighemakhtoom
07_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_20_Mashhade_Moghaddas.MP3
14.34M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان (قسمت هفتم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 ⏰ مدت زمان: ۳۳:۱۸ 📆1401/01/20 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
در هنگام گرفتاری و مشکلات از پدرتان بخواهید دعایتان کند. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(135) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾
(135) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 ⏪43-عدم توجه به امکانات و تجملات دیگران لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنينَ ( 88/حجر) (بنا براين،) هرگز چشم خود را به نعمتهاى (مادّى)، كه به گروه‏هايى از آنها [كفّار] داديم، ميفكن! و بخاطر آنچه آنها دارند، غمگين مباش! و بال (عطوفت) خود را براى مؤمنين فرود آر! 🔅🔅🔅 ☑️1 . در برابر امكانات ديگران، بر توانايى‏ها و امكانات خود تكيه كنيد. تو كه قرآن دارى، «آتَيْناكَ سَبْعاً» به دنياى كفّار دل نبند، «لا تَمُدَّنَّ» ... ☑️2 . به نعمت‏هاى دنيوى خيره و وابسته نشويد. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (زيرا دنيا هم كم است «قَلِيلٌ» هم زودگذر است «عَرَضَ» هم غنچه‏اى است كه براى كسى بطور كامل باز نمى‏شود «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا») ☑️3 . خيره شدن سبب علاقه و دلبستگى مى‏شود. (نگاه نكن تا دل اسير نشود) «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (گناه و انحراف را بايد از سرچشمه جلوگيرى كرد) زدست ديده و دل هر دو فرياد كه هر چه ديده بيند دل كند ياد ☑️4. كسى مى‏تواند مردم را به معنويّت سوق دهد، كه خود گرفتار ماديات نباشد «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (خطاب آيه به پيامبر است) تفسير نور، ج‏6، ص354‏ 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(228) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون* 🔰بحث روايى ⏪5- كوردلى منافقان در سخنان امام على (عليه السلام) 🔹- اميرالمومنين (عليه السلام)، الف: ما اصف من دار اولها عناءو آخرها فناء... و من ابصر بها تصرته و من ابصر اليها اعمته 👈🏼اشاره: سيد رضى (رحمه الله) درباره جمله و من ابصر مى گويد: انسان متامل در اين جمله، معنايى شگفت آور و مقصودى ژرف خواهد يافت كه به پايانش نمى توان رسيد. امير مومنان (عليه السلام) در اين جمله كوتاه منشا بينايى و كورى دل را بيان مى كند و آن اين است كه نگاه به دنيا به عنوان هدف ، انسان را نابينا مى كند ولى نگاه به آن به عنوان وسيله، انسان را بينا مى كند و اين همان تفاوتى است كه بين دو لحاظ فيه ينظر و به نيظر مطرح است ؛ دنيا ابراز است نه هدف، پس هر كه آن را ابراز دانست و از آن استفاده ابرازى كرد دنيا او را بصير مى كند، ولى اگر كسى آن را هدف انگاشت دنيا او را كور مى كند. 🔹- و انما الدنيا منتهى بصر الاعمى لايبصر مما وراءها شيئا والبصر ينفذها بصره و يعلم ان الدار وراءها فالبصير منها شاخص، والاعمى اليها شاخص والبصير منها متزود والاعمى لها متزود . 👈🏼اشاره: اعمى در اين حديث شريف به معناى اكمه، يعنى نزديك بين و ظاهر بين است و ظاهر بين كوردل است ؛ زيرا او دنيا را مى بيند ولى آخرت را نمى بيند. بصير كسى است كه نگاهش از مرز دنيا گذشته، به آخرت كه درون و باطن همين دنياست نفوذ كند و اعمى كسى است كه نگاهش به دنيا دوخته شده، از آن نمى گذرد و قرآن كريم فرمان روى گردانى از آنان را مى دهد: (فاعرض عن من تولى عن ذكرنا ولم يرد الا الحيوه الدنيا # ذلك مبلغهم من العلم)، (يعلمون ظاهرا منت الحيوه الدنيا و هم الاخره هم غافلون). 🔹- يا اهل الكوفه، منيت منكم بثلاث واثنتين: صم ذوو اسماع وبكم ذوو كلام وعمى ذوو ابصار، لا احرار صدق عند اللقاء، ولا اخوان ثقه عند البلاء . 👈🏼اشاره: سر امتناع اهل كوفه از يارى امير مومنان (عليه السلام) اين بود كه آنان گرچه گوش و چشم و زبان ظاهرى داشتند، ولى چشم و گوش دل آنان كور و كر بود و درونشان ناگويا. آنان نه در برخورد و رويارويى رادمرد و آزادمنش ‍ بودند و نه هنگام امتحان، برادرانى مورد اعتماد. 🔹- فان عينى بالمغرب كتب الى يعلمنى انه وجه الى الموسم اناس من اهل الشام، العمى القلوب، الصم الاسماع، الكمه الابصار الذين يلبسون الحق بالباطل و يطيعون المخلوق فى معصيه الخالق و يحتبلون الدنيا درها بالدين 🔹- ما لى اراكم اشباحا بلا ارواح وارواحا بلا اشباح... و ناظره عمياء وسامعه صماء و ناطقه بكماء (864) اشاره: چون مجارى ادراكى مزبور از شئون روح انسانى است، مادامى كه روح انسانى در كسى زنده باشد وى داراى شئون ياد شده خواهد بود و از فقدان چنين مجارى اداركى مى توان پى برد كه اصل روح انسانى رخت بربسته است، از اين رو اينان اشباح بدون ارواح اند. اما اين كه اينان ارواح بدون اشباح اند، براى آن است كه گويا بين روح و بدن آنها فاصله است و هرگز بدنهاى آنان از روح آنها دستور نمى گيرد؛ يعنى، بر فرض كه داراى روح انسانى باشند، ارتباطى بين ارواح و ابدان آنها نيست. -🔹 طيب دوار بطبه قد احكم مراهمه واحمى مواسمه يضع ذلك حيث الحاجه اليه من قلوب عمى وآذان صم والسنه بكم 👈🏼اشاره: درمان نابينايان باطنى و ناشنوايان درونى و ناگويان معنوى، در طليعه امر ممكن است، ليكن در پايان كار، نزول آيه شفابخش قرآنى نيز براى آنان جز مزيد خسارت و كوردلى اثر ديگرى ندارد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom