التماس دعا دوستان
برای عاقبت به خیر شدن فرزندان و نسل مان دعا کنیم.🌷
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
06_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_19_Mashhade_Moghaddas.MP3
13.8M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
(قسمت ششم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
* چرا در ماه رمضان برای شنیدن و یاد مرگ آماده تریم؟
* تسبیح خاص و عجیب پرندگان در طلوع و غروب آفتاب
* حکایات ساعات روز
* خواندن زیارت عاشورا قبل غروب یا قبل طلوع آفتاب؟!
* آمادگی انسان برای درک عوالم بعدی در غروب آفتاب
* انسان از نجاست به دنیا آمده و حامل نجاست ودر نهایت تبدیل به نجاست میشود.
* انسان سراسر جهل و نقص
* نمیدانم و نمیتوانم؛ خلاصه انسان
* توهم استقلال، مهمترین رکن توهم
* حس دوگانه متوهمانه متضاد در انسان
* توهم غلط از توحید منجر به عدم یاد مرگ
* اولین احساس تجربهکنندگان مرگ
* وجود ربطی انسان به خداوند
* تمثیل وجود ربطی به برنامه تلویزیون
* همه عالم، انعکاس خداوند متعال
* اراده انسان در دریافت تجلی
* متشابهات در قرآن نداریم، مشکل از گیرنده است.
⏰ مدت زمان: ۳۳:۱۸
📆1401/01/20
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکات_کلیدی
#قرآن_کریم12
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 11.عبداللهی رمضان 1401.mp3
19.39M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -ظرائف ذکر (قسمت 11)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆گروه قرآنی رحیق
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
📌فرشته خویی
خدا حفظ کند حضرت آیت الله جوادی آملی را،گهگاهی به مناسبت هایی این بیت سنایی را در درس تفسیر می خواندند.
تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک
برگ توتست به تدریج کنندش اطلس
انسان خاکی می تواند ملکوتی شود.آنگونه که برگ توت پارچه حریر و ابریشم می شود.
ماه فرشته خو شدن را قدر بدانیم. 🌷🙏
@rahighemakhtoom
روز و شب های درخشان.عبداللهی.رمضان 1443.mp3
18.93M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -شب ها و روزهای درخشان-ایام لیالی بیض- و ظرائف دعای مجیر (قسمت 11/2)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆گروه قرآنی رحیق
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#ماه_رمضان #رمضان #ماه_مغفرت #باور_ما #باور_دینی 🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -شب ها و روزهای درخشان-ایام
📌و اما باور ما -شب ها و روزهای درخشان-ایام لیالی بیض- و ظرائف دعای مجیر (قسمت 11/2)
دعای #مجیر از پیامبر اکرم(ص) روایت شده و دعایی است که #جبرئیل برای آن حضرت هنگامی که در مقام ابراهیم مشغول نماز بودند آورد. کفعمی در البلد الامین، و «مصباح»،و شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان؛ این دعا را نقل کردهاند.
این دعا در بین دعاها از جایگاه بلندی برخوردار است که از حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآله) روایت شده و دعایی است که جبرئیل برای آن حضرت هنگامی که در مقام ابراهیم مشغول نماز بود آورد و کفعمی در «بلد الامین» و «مصباح» این دعا را ذکر نموده و در حاشیه آن به فضیلت آن اشاره دارد، از جمله اینکه:
هر که این دعا را در «#ایام_البیض» [روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم] ماه رمضان بخواند گناهش آمرزیده میشود، هرچند به عدد دانههای باران و برگهای درختان و ریگهای بیابان باشد؛ و خواندن آن برای شفای بیمار و ادای دین و بینیازی و توانگری و برطرف شدن غم و اندوه سودمند است.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
07_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_20_Mashhade_Moghaddas.MP3
14.34M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
(قسمت هفتم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
⏰ مدت زمان: ۳۳:۱۸
📆1401/01/20
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
در هنگام گرفتاری و مشکلات از پدرتان بخواهید دعایتان کند.
#نکات_کلیدی
#قرآن_کریم13
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (135)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾
#کارگزاران_فرهنگی (135)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌿🌿🌿
⏪43-عدم توجه به امکانات و تجملات دیگران
لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنينَ ( 88/حجر)
(بنا براين،) هرگز چشم خود را به نعمتهاى (مادّى)، كه به گروههايى از آنها [كفّار] داديم، ميفكن! و بخاطر آنچه آنها دارند، غمگين مباش! و بال (عطوفت) خود را براى مؤمنين فرود آر!
🔅🔅🔅
☑️1 . در برابر امكانات ديگران، بر توانايىها و امكانات خود تكيه كنيد. تو كه قرآن دارى، «آتَيْناكَ سَبْعاً» به دنياى كفّار دل نبند، «لا تَمُدَّنَّ» ...
☑️2 . به نعمتهاى دنيوى خيره و وابسته نشويد. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (زيرا دنيا هم كم است «قَلِيلٌ» هم زودگذر است «عَرَضَ» هم غنچهاى است كه براى كسى بطور كامل باز نمىشود «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا»)
☑️3 . خيره شدن سبب علاقه و دلبستگى مىشود. (نگاه نكن تا دل اسير نشود) «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (گناه و انحراف را بايد از سرچشمه جلوگيرى كرد)
زدست ديده و دل هر دو فرياد كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
☑️4. كسى مىتواند مردم را به معنويّت سوق دهد، كه خود گرفتار ماديات نباشد «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (خطاب آيه به پيامبر است) تفسير نور، ج6، ص354
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(228)
آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون*
🔰بحث روايى
⏪5- كوردلى منافقان در سخنان امام على (عليه السلام)
🔹- اميرالمومنين (عليه السلام)، الف: ما اصف من دار اولها عناءو آخرها فناء... و من ابصر بها تصرته و من ابصر اليها اعمته
👈🏼اشاره: سيد رضى (رحمه الله) درباره جمله و من ابصر مى گويد: انسان متامل در اين جمله، معنايى شگفت آور و مقصودى ژرف خواهد يافت كه به پايانش نمى توان رسيد.
امير مومنان (عليه السلام) در اين جمله كوتاه منشا بينايى و كورى دل را بيان مى كند و آن اين است كه نگاه به دنيا به عنوان هدف ، انسان را نابينا مى كند ولى نگاه به آن به عنوان وسيله، انسان را بينا مى كند و اين همان تفاوتى است كه بين دو لحاظ فيه ينظر و به نيظر مطرح است ؛ دنيا ابراز است نه هدف، پس هر كه آن را ابراز دانست و از آن استفاده ابرازى كرد دنيا او را بصير مى كند، ولى اگر كسى آن را هدف انگاشت دنيا او را كور مى كند.
🔹- و انما الدنيا منتهى بصر الاعمى لايبصر مما وراءها شيئا والبصر ينفذها بصره و يعلم ان الدار وراءها فالبصير منها شاخص، والاعمى اليها شاخص والبصير منها متزود والاعمى لها متزود .
👈🏼اشاره: اعمى در اين حديث شريف به معناى اكمه، يعنى نزديك بين و ظاهر بين است و ظاهر بين كوردل است ؛ زيرا او دنيا را مى بيند ولى آخرت را نمى بيند. بصير كسى است كه نگاهش از مرز دنيا گذشته، به آخرت كه درون و باطن همين دنياست نفوذ كند و اعمى كسى است كه نگاهش به دنيا دوخته شده، از آن نمى گذرد و قرآن كريم فرمان روى گردانى از آنان را مى دهد:
(فاعرض عن من تولى عن ذكرنا ولم يرد الا الحيوه الدنيا # ذلك مبلغهم من العلم)،
(يعلمون ظاهرا منت الحيوه الدنيا و هم الاخره هم غافلون).
🔹- يا اهل الكوفه، منيت منكم بثلاث واثنتين: صم ذوو اسماع وبكم ذوو كلام وعمى ذوو ابصار، لا احرار صدق عند اللقاء، ولا اخوان ثقه عند البلاء .
👈🏼اشاره: سر امتناع اهل كوفه از يارى امير مومنان (عليه السلام) اين بود كه آنان گرچه گوش و چشم و زبان ظاهرى داشتند، ولى چشم و گوش دل آنان كور و كر بود و درونشان ناگويا. آنان نه در برخورد و رويارويى رادمرد و آزادمنش بودند و نه هنگام امتحان، برادرانى مورد اعتماد.
🔹- فان عينى بالمغرب كتب الى يعلمنى انه وجه الى الموسم اناس من اهل الشام، العمى القلوب، الصم الاسماع، الكمه الابصار الذين يلبسون الحق بالباطل و يطيعون المخلوق فى معصيه الخالق و يحتبلون الدنيا درها بالدين
🔹- ما لى اراكم اشباحا بلا ارواح وارواحا بلا اشباح... و ناظره عمياء وسامعه صماء و ناطقه بكماء (864)
اشاره: چون مجارى ادراكى مزبور از شئون روح انسانى است، مادامى كه روح انسانى در كسى زنده باشد وى داراى شئون ياد شده خواهد بود و از فقدان چنين مجارى اداركى مى توان پى برد كه اصل روح انسانى رخت بربسته است، از اين رو اينان اشباح بدون ارواح اند. اما اين كه اينان ارواح بدون اشباح اند، براى آن است كه گويا بين روح و بدن آنها فاصله است و هرگز بدنهاى آنان از روح آنها دستور نمى گيرد؛ يعنى، بر فرض كه داراى روح انسانى باشند، ارتباطى بين ارواح و ابدان آنها نيست.
-🔹 طيب دوار بطبه قد احكم مراهمه واحمى مواسمه يضع ذلك حيث الحاجه اليه من قلوب عمى وآذان صم والسنه بكم
👈🏼اشاره: درمان نابينايان باطنى و ناشنوايان درونى و ناگويان معنوى، در طليعه امر ممكن است، ليكن در پايان كار، نزول آيه شفابخش قرآنى نيز براى آنان جز مزيد خسارت و كوردلى اثر ديگرى ندارد.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مزمل 6.mp3
7.77M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مزمل
#سوره_مزمل #مزمل
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المزمل
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم-پایان سوره-
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #مزمل
📌نماز قرآن مجسم
🔸﴿فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ﴾، حالا دو ثلث شد، نصف شد، يک ثلث شد، هر اندازه که براي شما مقدور شد، اين قرآن هم به همان نماز برميگردد که بارها عرض شد، اين حقيقت نماز را، شما دهها بار بررسي کنيد، چيزي غير از قرآن در آن پيدا نميکنيد. نماز يک قرآن مجسّمي است.
🔸اينکه «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّينِ»؛ اگر کسي بگويد قرآن عمود دين است، درست گفته است. «حمد» و سوره دارد و رکوع و سجود دارد و اذکار دارد و اسماي حسنا دارد و همين! يک عمل غير قرآني ما در نماز پيدا نميکنيم. اين قرآن مجسمي است؛ مثل اينکه يک کاموا را بلوز ساختند، اين کاموا به هرحال اين نخ و اين پشمي که هست، اگر پشم ابريشم است، اين بلوز ابريشم است. يک وقت است يک نخ است، چهارجا پارچه اضافه ميکنند، کم و زياد ميکنند، بله؛ اما اگر شما يک نخ ابريشم درست کرديد، يک کاموا درست کرديد، با آن يک بلوز يا يک ژاکت بافتيد، اين بلوز ابريشم است. اين غير از ابريشم چيزي ديگر که نيست. آستينش، يقهاش، جلويش، پشتسرش همين کامواست. وقتي باز ميکنيد هم ميشود يک کاموايي يک کيلو وزني.
🔸نماز را شما هر چه بررسي کنيد يک نمونه به عنوان غير قرآن در آن پيدا نميکنيد. اين ﴿فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ﴾هم برميگردد به همان نماز و ميتواند برگردد البته.
📼فرازی از #درسگفتار سوره المزمل جلسه ششم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 12.عبداللهی رمضان 1401.mp3
14.11M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -حقیقت و ملکوت ذکر الهی (قسمت 12)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆گروه قرآنی رحیق
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکات_کلیدی
#قرآن_کریم14
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
08_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_21_Mashhade_Moghaddas.MP3
10.87M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
(قسمت هشتم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
⏰ مدت زمان: ۳۳:۱۸
📆1401/01/20
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت نهم)
🔅🔅🔅
☘️ كسى كه با قدم عبوديّت سير كند و داغ ذلّت بندگى را بر پیشانی خودگذارد، به عزّ ربوبيّت واصل میشود.
☘️ راه رسیدن به حقايق ربوبيّت، سير در مدارج عبوديّت است، و آنچه در عبوديّت از انّيّت و انانيّت مفقود شود، در ظلّ حمايت ربوبيّت آن را مییابد.
☘️ تا به مقامى رسد كه حق تعالى سمع و بصر و دست و پاى او شود، چنانچه در حديث صحيح مشهور بين فريقين وارد است.(۱)
🔻وقتی از تصرّفات خود گذشت.
🔻و مملكت وجود خود را يكسره تسليم حق كرد.
🔻و خانه را به صاحب خانه واگذار نمود.
🔻و فانى در عزّ ربوبيّت شد.
⬅️ صاحب خانه، خود متصرّف در امور گردد.
به این ترتیب:
🔸تصرّفات او تصرّف الهى گرد.
🔸چشم او الهى شود و با چشم حق بنگرد.
🔸گوش او گوش الهى شود و به گوش حقّ بشنود.
_
(۱) اشاره است به روايت «قرب نوافل»:
«و انّه ليتقرّب إلىّ بالنافلة حتّى احبّه، فاذا احببته كنت سمعه الّذى يسمع به و بصره الّذى يبصر به و لسانه الّذى ينطق به و يده الّتى يبطش بها، ان دعانى اجبته و ان سألنى اعطيته ...»
اصول كافى، ج ۴، ص ۵۳، «كتاب الايمان و الكفر»
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #صدقه #فقر #فقیر #انفاق #خدا #مردم
🔅🔅🔅
🔰در آیه ۲۷۳ سوره مبارکه بقره، منظور از «صدقه برای کسانی است که در راه خدا به تنگنا افتادهاند» چیست؟ و در این زمان حال شامل چه افرادی میشود؟
🔹اگر چند آیۀ مرتبط با یکدیگر را با هم بخوانیم، بهتر مفهوم و مقصود را درک خواهیم نمود.
در این آیه و آیات پیشین، بحث از "انفاق" میباشد و صدقه نیز یکی مصادیق بیان شده است:
« وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ»
🔖- و هر چيز را كه انفاق مىكنيد، يا (اموالى را كه) نذر كردهايد (در راه خدا انفاق كنيد)، خداوند آنها را مى داند و ستمگران ياورى ندارند *
«إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ»
🔖- اگر انفاقها را آشكار كنيد، خوب است! و اگر آنها را مخفى ساخته و به نيازمندان بدهيد، براى شما بهتر است! و قسمتى از گناهان شما را مىپوشاند؛ (و در پرتو بخشش در راه خدا، بخشوده خواهيد شد ) و خداوند به آنچه انجام مى دهيد، آگاه است *
«لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ»
🔖- اى پيامبر! هدايت آنان برعهده ى تو نيست، امّا خدا هركس را بخواهد هدايت مىكند و هر مالى كه انفاق كنيد به نفع خودتان خواهد بود، و جز براى جلب رضاى خدا انفاق مكنيد؛ و هرمالى را كه در راه خدا انفاق مىكنيد به طور كامل به شما داده مىشود و به شما ستم نمىشود *
«لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ»
🔖- (انفاقها، که صدقات را نیز شامل میگردند) براى نيازمندانى است كه در راه خدا از كسب معيشت بازماندهاند و نمى توانند براى به دست آوردن مخارج خود سفر كنند؛ كسى كه از حالشان خبر نداشته باشد، از شدّت عفافشان مىپندارد كه بىنيازند؛ تو آنان را از نشانهاى كه دارند مىشناسى؛ آنها از مردم با اصرار درخواست نمىكنند و هرمالى (كه به اين گونه نيازمندان) انفاق مىكنيد، مسلّما خداوند بدان داناست.
«الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» (البقره، 270 تا 274)
🔖- آنها كه اموال خود را، شب و روز، پنهان و آشكار، انفاق مىكنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسى بر آنهاست، و نه غمگين مىشوند.
🖇●- "انفاق" به بخشش مقداری از مال گفته میشود و در این آیات و دهها آیۀ دیگر، به اهمیت و ضرورت "انفاق" و آثار دنیوی فردی و اجتماعی و نتایج و اجر اخروی آن تصریح شده است.
ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👆🏽👆🏽👆🏽
☑️🗓نکات مهم در آیات انفاق
در آیات فوق و سایر آیات دربارۀ "انفاق"، به چند نکته تصریح و تأکید شده است:
◾️یک – "انفاق" از مالی که خدا داده، یک امر مستحبی نیست، بلکه بر همگان واجب است که به هر شکلی و به هر مقداری که میتوانند "انفاق" داشته باشند؛ هر چند بسیار اندک.
چرا که "انفاق"، هم فواید شخصی دارد و هم اجتماعی و قوام جامعه به "انفاق" میباشد.
▫️*- این نَفَسی که فرو میرود، اگر بیرون نیاید، راه تنفس بسته میشود – یک ظرف 20 هزار لیتری، اگر خروجی نداشته باشد، پس از پر شدن دیگر ورودی نخواهد داشت، اما اگر خروجی داشته باشد؛ صدها میلیون لیتر آب را دریافت و صادر میکند و به جریان میاندازد.
◾️دو – "انفاق، صدقه و نذر"، به هر شکل و مقداری، باید در راه خدا و جلب رضایت او باشد، تا مقبول واقع شود و اجر داشته باشد (مانند هر عبادت فردی و اجتماعی دیگری). بنابراین، کسی که برای رضایت خودش، برای ریا نزد دیگران، برای سود جویی و ... انفاق میکند، اگر چه انفاق کار خوبی است، اما نباید انتظار قبول و پاداش الهی داشته باشد.
◾️سه – مقدار "انفاق" در راه خدا و چگونگی انجام آن، بستگی به شرایط و ضروریات دارد؛ لذا روز و شب ندارد، سرّ و عَلن هم ندارد. "انفاق" چه در شب و چه در روز، چه به صورت پنهانی و چه آشکار، ضروری میباشد. شاید کسی در شبی، همسایهای را گرفتار ببیند و مستقیم و پنهانی "انفاق" کند؛ و یا در روز به او خبر از گرفتاری دیگری دهند که حتی او را نمیشناسد، و آشکارا "انفاق" نماید.
◾️چهار – در آیات فوق و آیات دیگر، به انواع مستحقان انفاق تصریح شده است؛ و مقصود از مستحق، کسی است که این انفاق حق اوست در اموال دیگران. لذا در مورد مؤمنان که حقشناس هستند و به حق عمل میکنند، فرمود:
«الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ * وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ * لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ» (المعارج، 23 تا 25)
- آنان كه همواره بر نمازشان مداوم و پايدارند * و آنها كه در اموالشان حق معلومى است * براى درخواست كننده و محروم *
ادامه در پست پایین👇🏾👇🏾👇🏾
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👆🏽👆🏽👆🏽
🔰و اما آیۀ 273 - لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ...
●- "فقر"، صرفاً ناداری و ضعف مالی نیست، بلکه از "فقره" گرفته شده است، یعنی ستونی برای امکان "ایستادن و حرکت"، مانند ستون فقرات در بدن انسان.
بنابراین، "فقیر" به کسی گفته میشود که از شدت ناداری، دیگر نمیتواند روی پای خود بایستد، قد علم کند، درآمدی کسب نماید؛ از جایی به امید کار و درآمد، به جای دیگری برود و ... .
●- "فقیر"، متکدی نیست و گدایی نمیکند، بلکه حتی ممکن است به خاطر شدت عفت و آبرو، چنان رفتار نماید که اگر کسی نشناسد، گمان میبرد که او بینیاز است؛ اما فرمود: «تو میتوانی آنان را بشناسی»، یعنی باید از حال اطرافیان و دیگران آگاه باشی؛ نه این که منتظر بمانی تا از تو درخواست کمک نمایند.
●- "فقراء" در اطراف و جهان بسیارند، چرا که نظام سلطۀ سرمایهداری، مردمان جهان را به فقر کشانده است، و در حدّ توان باید به همۀ آنها کمک "انفاق" نمود، اما کسی که به خاطر خدا دچار فقر شدهاند، در اولویت "انفاق" قرار دارند.
دقت شود که فرمود: «الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ»، یعنی در راه خدا، دچار "حصر" شده و به محاصرۀ مشکلات افتاده است و دیگر نمیتواند ایستادگی و حرکت نماید.
*** - بنابراین، اگر یک ملتی به خاطر اسلامشان در حصر اقتصادی قرار گیرند [تحریم اقتصادی شوند] – یا جنگی بر آنان تحمیل گردد که آنها را به فقر بکشاند – یا قحطی و خشکسالی آنان را فراگیرد و امکان کشاورزی و دامپروری و ... نداشته باشند و به فقر بیفتند – یا با دشمنان خدا و مردم و دشمنان دین رویارویی میکنند، اما دیگر توان و امکاناتی برایشان باقی نمانده است و ...، همه مصداق و مشمول همین «فُقَراء» میباشند.
*** - و همینطور است راجع به افراد که ممکن است به هر علتی دچار فقر شده باشند، اما آبرو داری کنند و یا به ناچار رو بیندازند! که البته در این موارد، بستگان و خویشان، سپس همسایگان و دوستان، سپس همشهریان و هموطنان، سپس جمیع مسلمانان جهان، در اولویت قرار میگیرند؛ و اگر وضعیت اشخاص یا ملت مسلمانی حاد باشد، آنان در اولویت قرار میگیرند. مانند مسلمانان یمن و یا ... ؛ که همه به خاطر اسلامشان و رویارویی با نظام سلطۀ کفر، به فقر کشانده شدهاند!
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از نسیم حکمت
🔰 میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام
میلاد کریم اهلبیت امام حسن مجتبی را تبریک میگوییم.
قالَ عليه السلام: وَ إنّ حُبَّنا لَيُساقِطُ الذُّنُوبَ مِنْ بَني آدَم، کَما يُساقِطُ الرّيحُ الْوَرَقَ مِنَ الشَّجَرِ.
فرمود: همانا محبّت و دوستي ما (اهل بيت) سبب ريزش گناهان مي شود، همان طور که وزش باد، برگ درختان را ميريزد.
📚 کلمه الامام حسن ج۷ص۲۵
@nasimehekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 امام حسن (علیه السلام)
🔸 در احتجاجات #امام_مجتبی (سلام الله علیه) هتاکی ها و بی ادبی هایی که اموی ها نسبت به او داشتند یک بی ادب را اجیر کردند که نسبت به #امام_مجتبی (سلام الله علیه) اهانت بکند و او هم بی ادبی کرد.
حضرت گوش داد، بعد وقتی که خواست برود، فرمود تو مثل پشه ای هستی که روی درخت خرما نشسته، وقتی که آمدی معلوم نبود که چه وقت آمدی! حالا که داری می روی به من میگویی محکم خودت را نگه دار من دارم می روم!؟
🔸 چه کسی می تواند این حرف را بزند؟ کسی که مستقیم ریشه دار است.
با آمدنِ یک تلخ، نمی لغزد که با رفتنش بخندد!
🆔 @a_javadiamoli_esraآپارات:
https://aparat.com/v/DeULj
#امام_حسن_مجتبی_کریم_اهل_بیت_علیهم_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار
تاریخ: 1396/08/17