07_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_20_Mashhade_Moghaddas.MP3
14.34M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
(قسمت هفتم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
⏰ مدت زمان: ۳۳:۱۸
📆1401/01/20
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
در هنگام گرفتاری و مشکلات از پدرتان بخواهید دعایتان کند.
#نکات_کلیدی
#قرآن_کریم13
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (135)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾
#کارگزاران_فرهنگی (135)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌿🌿🌿
⏪43-عدم توجه به امکانات و تجملات دیگران
لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنينَ ( 88/حجر)
(بنا براين،) هرگز چشم خود را به نعمتهاى (مادّى)، كه به گروههايى از آنها [كفّار] داديم، ميفكن! و بخاطر آنچه آنها دارند، غمگين مباش! و بال (عطوفت) خود را براى مؤمنين فرود آر!
🔅🔅🔅
☑️1 . در برابر امكانات ديگران، بر توانايىها و امكانات خود تكيه كنيد. تو كه قرآن دارى، «آتَيْناكَ سَبْعاً» به دنياى كفّار دل نبند، «لا تَمُدَّنَّ» ...
☑️2 . به نعمتهاى دنيوى خيره و وابسته نشويد. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (زيرا دنيا هم كم است «قَلِيلٌ» هم زودگذر است «عَرَضَ» هم غنچهاى است كه براى كسى بطور كامل باز نمىشود «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا»)
☑️3 . خيره شدن سبب علاقه و دلبستگى مىشود. (نگاه نكن تا دل اسير نشود) «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (گناه و انحراف را بايد از سرچشمه جلوگيرى كرد)
زدست ديده و دل هر دو فرياد كه هر چه ديده بيند دل كند ياد
☑️4. كسى مىتواند مردم را به معنويّت سوق دهد، كه خود گرفتار ماديات نباشد «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (خطاب آيه به پيامبر است) تفسير نور، ج6، ص354
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(228)
آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون*
🔰بحث روايى
⏪5- كوردلى منافقان در سخنان امام على (عليه السلام)
🔹- اميرالمومنين (عليه السلام)، الف: ما اصف من دار اولها عناءو آخرها فناء... و من ابصر بها تصرته و من ابصر اليها اعمته
👈🏼اشاره: سيد رضى (رحمه الله) درباره جمله و من ابصر مى گويد: انسان متامل در اين جمله، معنايى شگفت آور و مقصودى ژرف خواهد يافت كه به پايانش نمى توان رسيد.
امير مومنان (عليه السلام) در اين جمله كوتاه منشا بينايى و كورى دل را بيان مى كند و آن اين است كه نگاه به دنيا به عنوان هدف ، انسان را نابينا مى كند ولى نگاه به آن به عنوان وسيله، انسان را بينا مى كند و اين همان تفاوتى است كه بين دو لحاظ فيه ينظر و به نيظر مطرح است ؛ دنيا ابراز است نه هدف، پس هر كه آن را ابراز دانست و از آن استفاده ابرازى كرد دنيا او را بصير مى كند، ولى اگر كسى آن را هدف انگاشت دنيا او را كور مى كند.
🔹- و انما الدنيا منتهى بصر الاعمى لايبصر مما وراءها شيئا والبصر ينفذها بصره و يعلم ان الدار وراءها فالبصير منها شاخص، والاعمى اليها شاخص والبصير منها متزود والاعمى لها متزود .
👈🏼اشاره: اعمى در اين حديث شريف به معناى اكمه، يعنى نزديك بين و ظاهر بين است و ظاهر بين كوردل است ؛ زيرا او دنيا را مى بيند ولى آخرت را نمى بيند. بصير كسى است كه نگاهش از مرز دنيا گذشته، به آخرت كه درون و باطن همين دنياست نفوذ كند و اعمى كسى است كه نگاهش به دنيا دوخته شده، از آن نمى گذرد و قرآن كريم فرمان روى گردانى از آنان را مى دهد:
(فاعرض عن من تولى عن ذكرنا ولم يرد الا الحيوه الدنيا # ذلك مبلغهم من العلم)،
(يعلمون ظاهرا منت الحيوه الدنيا و هم الاخره هم غافلون).
🔹- يا اهل الكوفه، منيت منكم بثلاث واثنتين: صم ذوو اسماع وبكم ذوو كلام وعمى ذوو ابصار، لا احرار صدق عند اللقاء، ولا اخوان ثقه عند البلاء .
👈🏼اشاره: سر امتناع اهل كوفه از يارى امير مومنان (عليه السلام) اين بود كه آنان گرچه گوش و چشم و زبان ظاهرى داشتند، ولى چشم و گوش دل آنان كور و كر بود و درونشان ناگويا. آنان نه در برخورد و رويارويى رادمرد و آزادمنش بودند و نه هنگام امتحان، برادرانى مورد اعتماد.
🔹- فان عينى بالمغرب كتب الى يعلمنى انه وجه الى الموسم اناس من اهل الشام، العمى القلوب، الصم الاسماع، الكمه الابصار الذين يلبسون الحق بالباطل و يطيعون المخلوق فى معصيه الخالق و يحتبلون الدنيا درها بالدين
🔹- ما لى اراكم اشباحا بلا ارواح وارواحا بلا اشباح... و ناظره عمياء وسامعه صماء و ناطقه بكماء (864)
اشاره: چون مجارى ادراكى مزبور از شئون روح انسانى است، مادامى كه روح انسانى در كسى زنده باشد وى داراى شئون ياد شده خواهد بود و از فقدان چنين مجارى اداركى مى توان پى برد كه اصل روح انسانى رخت بربسته است، از اين رو اينان اشباح بدون ارواح اند. اما اين كه اينان ارواح بدون اشباح اند، براى آن است كه گويا بين روح و بدن آنها فاصله است و هرگز بدنهاى آنان از روح آنها دستور نمى گيرد؛ يعنى، بر فرض كه داراى روح انسانى باشند، ارتباطى بين ارواح و ابدان آنها نيست.
-🔹 طيب دوار بطبه قد احكم مراهمه واحمى مواسمه يضع ذلك حيث الحاجه اليه من قلوب عمى وآذان صم والسنه بكم
👈🏼اشاره: درمان نابينايان باطنى و ناشنوايان درونى و ناگويان معنوى، در طليعه امر ممكن است، ليكن در پايان كار، نزول آيه شفابخش قرآنى نيز براى آنان جز مزيد خسارت و كوردلى اثر ديگرى ندارد.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مزمل 6.mp3
7.77M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مزمل
#سوره_مزمل #مزمل
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المزمل
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم-پایان سوره-
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #مزمل
📌نماز قرآن مجسم
🔸﴿فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ﴾، حالا دو ثلث شد، نصف شد، يک ثلث شد، هر اندازه که براي شما مقدور شد، اين قرآن هم به همان نماز برميگردد که بارها عرض شد، اين حقيقت نماز را، شما دهها بار بررسي کنيد، چيزي غير از قرآن در آن پيدا نميکنيد. نماز يک قرآن مجسّمي است.
🔸اينکه «الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّينِ»؛ اگر کسي بگويد قرآن عمود دين است، درست گفته است. «حمد» و سوره دارد و رکوع و سجود دارد و اذکار دارد و اسماي حسنا دارد و همين! يک عمل غير قرآني ما در نماز پيدا نميکنيم. اين قرآن مجسمي است؛ مثل اينکه يک کاموا را بلوز ساختند، اين کاموا به هرحال اين نخ و اين پشمي که هست، اگر پشم ابريشم است، اين بلوز ابريشم است. يک وقت است يک نخ است، چهارجا پارچه اضافه ميکنند، کم و زياد ميکنند، بله؛ اما اگر شما يک نخ ابريشم درست کرديد، يک کاموا درست کرديد، با آن يک بلوز يا يک ژاکت بافتيد، اين بلوز ابريشم است. اين غير از ابريشم چيزي ديگر که نيست. آستينش، يقهاش، جلويش، پشتسرش همين کامواست. وقتي باز ميکنيد هم ميشود يک کاموايي يک کيلو وزني.
🔸نماز را شما هر چه بررسي کنيد يک نمونه به عنوان غير قرآن در آن پيدا نميکنيد. اين ﴿فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ﴾هم برميگردد به همان نماز و ميتواند برگردد البته.
📼فرازی از #درسگفتار سوره المزمل جلسه ششم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 12.عبداللهی رمضان 1401.mp3
14.11M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -حقیقت و ملکوت ذکر الهی (قسمت 12)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆گروه قرآنی رحیق
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکات_کلیدی
#قرآن_کریم14
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
08_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_21_Mashhade_Moghaddas.MP3
10.87M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
(قسمت هشتم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
⏰ مدت زمان: ۳۳:۱۸
📆1401/01/20
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت نهم)
🔅🔅🔅
☘️ كسى كه با قدم عبوديّت سير كند و داغ ذلّت بندگى را بر پیشانی خودگذارد، به عزّ ربوبيّت واصل میشود.
☘️ راه رسیدن به حقايق ربوبيّت، سير در مدارج عبوديّت است، و آنچه در عبوديّت از انّيّت و انانيّت مفقود شود، در ظلّ حمايت ربوبيّت آن را مییابد.
☘️ تا به مقامى رسد كه حق تعالى سمع و بصر و دست و پاى او شود، چنانچه در حديث صحيح مشهور بين فريقين وارد است.(۱)
🔻وقتی از تصرّفات خود گذشت.
🔻و مملكت وجود خود را يكسره تسليم حق كرد.
🔻و خانه را به صاحب خانه واگذار نمود.
🔻و فانى در عزّ ربوبيّت شد.
⬅️ صاحب خانه، خود متصرّف در امور گردد.
به این ترتیب:
🔸تصرّفات او تصرّف الهى گرد.
🔸چشم او الهى شود و با چشم حق بنگرد.
🔸گوش او گوش الهى شود و به گوش حقّ بشنود.
_
(۱) اشاره است به روايت «قرب نوافل»:
«و انّه ليتقرّب إلىّ بالنافلة حتّى احبّه، فاذا احببته كنت سمعه الّذى يسمع به و بصره الّذى يبصر به و لسانه الّذى ينطق به و يده الّتى يبطش بها، ان دعانى اجبته و ان سألنى اعطيته ...»
اصول كافى، ج ۴، ص ۵۳، «كتاب الايمان و الكفر»
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom