📚نگاشت های تفسیری #سوره_حجرات آیات 4و5
🍀آیه 4 و 5 سوره حجرات
إِنَّ الَّذِینَ یُنَادُونَکَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُرَاتِ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ* وَلَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَیْهِمْ لَکَانَ خَیْرًا لَّهُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ*
(ولی) کسانی که تو را از پشت حجرهها بلند صدا میزنند، بیشترشان نمیفهمند!* اگر آنها صبر میکردند تا خود به سراغشان آیی، برای آنان بهتر بود؛ و خداوند آمرزنده و رحیم است!*
✅واژه شناسی:
حجرات: جمع حجره به معنی اتاق ها
وراء: اسم جهت و ظرف مکان با کاربرد یکسان در مذکر و مونث به معنی پشت سر
ینادون: از نادی ینادی سوم شخص جمع مضارع از باب مفاعله به معنی صدا می زنند.
🍀🍀🍀🍀🍀
دوستان خود را #کانال #رحیق #مختوم دعوت فرمایید
سفره پر برکت قرآن را برای همه بگستریم
👇👇👇
لینک کانال
🆔http://eitaa.com/joinchat/2952462340C122a5e4f44
👈نکته ها:
با توجه به اهمیت آداب اجتماعی در اسلام در موارد بسیاری قرآن از جمله #سوره_حجرات به این پایه محکم روابط انسانی تصریح و یا اشاره دارد. و یکی از اسم هایی که برخی مفسران برای این سوره برشمرده اند سوره الاداب است.
یکی از در س ها ی این آیه و قانون کلی زندگی صدا نزدن همدیگراز بیرون منزل و محل کار است.✅
در تفسیر نور به نقل از تفسیر روح المعانی آلوسی می خوانیم: ابن عباس به خانهى استادش مىرفت، ولى درِ خانه را نمىزد و صبر مىکرد تا خود استاد بیرون بیاید. از او پرسیدند: چرا در نمىزنى؟ و او در پاسخ این آیه را تلاوت مىکرد: «و لو انّهم صَبَروا حتّى تَخرُجَ الیهم لَکان خَیراً لَهم» اگر مردم صبر کنند تا تو از خانه خارج شوى براى آنان بهتر است.
اتاقهاى خانه پیامبرصلى الله علیه وآله به تعداد همسران او بود و هریک از آنان، حجرهاى مستقل داشت. این اتاقها بسیار ساده و بىآلایش بود و متأسفانه در زمان ولیدبن عبدالملک خراب و جزو مسجد قرار داده شد. اى کاش این حجرهها به حال خود باقى مىماند تا مردم جهان این سادگى را مىدیدند و عبرت مىگرفتند!
✅رعایت ادب نشانه اندیشه و خرد سلیم در انسان است. حضرت على علیه السلام مىفرماید: «لا عَقلَ لِمَن لا أدبَ له»، کسى که ادب ندارد، در واقع عاقل نیست. (غررالحکم)
🍀🍀🍀🍀🍀
دوستان خود را #کانال #رحیق #مختوم دعوت فرمایید
سفره پر برکت قرآن را برای همه بگستریم
👇👇👇
لینک کانال
🆔http://eitaa.com/joinchat/2952462340C122a5e4f44
پیام ها:
ü اقدام بی ادبانه برخی از مسلمانان به صدا زدن رسول خداوند از بیرون منزل با لحنی زشت
ü نکوهش خداوند نسبت به اشخاصی که به دور از ادب انسانی با پیامبر الهی برخورد می کردند
ü خانه پیامبر اسلام دارای حجره و اتاق های متعدد بود.
ü فراخواندن پیامبر از پشت و بیرون منزل با فریاد های بلند شیوه بی خردان است.
ü روابط اجتماعی پیامبر با مومنان روابطی ساده و به دور از تشریفات بود
ü رعایت ادب و حرمت حریم افراد در روابط اجتماعی نشانگرمیزان اندیشه و خرد انسان
ü بی ادبان فاقد اندیشه و خرد سالم
ü ملاک سنجش عقل افراد در حرمت گذاری و رعایت ادب
ü ادب معاشرت در ملاقات پیامبر مقتضی شکیبایی و رعایت شئونات فردی و اجتماعی رسول خداوند
ü بی انضباطی و ووقت نشناسی برخی از مسلمانان برای ملاقات با پیامبر(با این که پیامبر مسئول حکومت اسلامی و دارای برنامه های بسیار در امر حکومت است)
ü پیامبر دارای برنامه ای معین برای ملاقات با مردم
ü تعلیم ادب از سوی خداوند در چگونگی و روش ملاقات با پیامبر
ü اهمیت آداب و روابط اجتماعی در نگاه دین
ü رعایت حرمت و ادب محضر رسول دارای خیر و منفعت برای خودِ مسلمانان
ü غفرانیت و رحیمیت خداوند شامل حال مومنان (صفت بخشایش و مهرورزی برای خداوند)
ü رفتار نامناسب و بی ادبانه با پیامبر گناهی نیازمند آمرزش خداوند
ü نوید خداوند به باز بودن راه توبه برای نا آگاهان به رعایت ادب در محضر رسول و حفظ حرمت پیامبری
ü گناه مانع برخورداری انسان از رحمت گسترده حق (توبه- غفران- رحمت)
ü منشاء غفران و رحمت خداوند مقام الوهیت و خداوندگاری اوست.
🍀🍀🍀🍀🍀
دوستان خود را #کانال #رحیق #مختوم دعوت فرمایید
سفره پر برکت قرآن را برای همه بگستریم
👇👇👇
لینک کانال
🆔http://eitaa.com/joinchat/2952462340C122a5e4f44
سوره مبارکه نساء آیه 144
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَن تَجْعَلُواْ لِلّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُّبِينًا
اى كسانى كه ايمان آورده ايد! كافران را به جاى مؤمنان دوست و سرپرست خود نگيريد، آيا مى خواهيد براى خداوند دليل و حجّت آشكار عليه خودتان قرار دهيد؟
🌷🌷🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
📚قرآن شناسی(7)📚
🌿*{د- قرآن مجيد در دلالت خود مستقل است}* 🌿
قرآن مجيد كه از سنخ كلام است مانند ساير كلامهاى معمولى از معناى مراد خود كشف مىكند و هرگز در دلالت خود گنگ نيست و از خارج نيز دليلى وجود ندارد كه مراد تحتاللفظى قرآن جز آن است كه از لفظ عربيش فهميده مىشود.
اما اين كه خودش در دلالت خود گنگ نيست، زيرا هركس به لغت آشنايى داشته باشد از جملات آيات كريمه معناى آنها را آشكارا مىفهمد چنان كه از جملات هركلام عربى ديگر معنا را مىفهمد.
✅علاوه بر اين به آيات بسيارى از قرآن برمىخوريم كه در آنها طايفه خاصى را مانند بنىاسرائيل و مؤمنين و كفار و گاهى عموم مردم را متعلق خطاب قرار داده مقاصد خود را به ايشان القاء مىكند «امثال «يا ايهاالذين كفروا» و «يا اهلالكتاب» و «يا بنىاسرائيل» و «يا ايهاالناس» كه بسيار است » يا با آنان به احتجاج مىپردازد يا به مقام تحدى برآمده از ايشان مىخواهد كه اگر شك و ترديد دارند در اين كه قرآن كلام خداست مثل آن را بياورند و بديهى است كه تكلم با مردم با الفاظى كه خاصيت تفهيم را واجد نيست معنا ندارد و هم چنين تكليف مردم به آوردن مثل چيزى كه معناى محصلى از آن فهميده نمىشود قابل قبول نيست.
✅علاوه بر اين خداى متعال مىفرمايد:
{«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها» «محمد، آيه 24 »
آيا قرآن را تدبر- پىگيرى- آيات با تأمل نمىكنند يا به دلهايى قفلهاشان زده شده.
✅و مىفرمايد:
{«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً» «نساء، آيه 82 »
#کانال -قرآنی -رحیق -مختوم
برای علاقه مندان به شناخت قرآن
#تفسیر
#علوم قرآنی
#پیام ها و نکات آیات
#لطایف و اشارات قرآنی
#مفسران امروز و دیروز
#تفسیر صوتی و متنی
🌷🌷🌷🌷🌷
🆔http://eitaa.com/joinchat/2952462340C122a5e4f44
👈ادامه مبحث قرآن شناسی (7)👇
📚📚📚
دلالت آيهها بر اين كه قرآن تدبر را كه خاصيت تفهم را دارد مىپذيرد و همچنين تدبر اختلافات آيات را كه در نظر سطحى و ابتدايى پيش مىآيد حل مىكند روشن است و بديهى است كه اگر آيات در معانى خودشان ظهورى نداشتند تأمل و تدبر در آنها و هم چنين حل اختلافات صورى آنها به واسطه تأمل و تدبر معنا نداشت.
✅و اما اين كه راجع به نفى حجيت ظواهر قرآن دليلى از خارج نيست، زيرا چنين دليلى وجود ندارد.
جز اين كه برخى گفتهاند در تفهيم مرادات قرآن به بيان تنها پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله يا به بيان آن حضرت و بيان اهلبيت گرامش بايد رجوع كرد. ولى اين سخن قابل قبول نيست، زيرا حجيت بيان پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و امامان اهلبيت عليهم السلام را تازه از قرآن بايد استخراج كرد و بنابر اين چگونه متصور است كه حجيت دلالت قرآن به بيان ايشان متوقف باشد بلكه در اثبات اصل رسالت و امامت بايد به دامن قرآن كه سند نبوت است چنگ زد.
✅و البته آنچه گفته شد منافات ندارد با اين كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهلبيت عليهم السلام عهدهدار بيان جزئيات قوانين و تفاصيل احكام شريعت- كه از ظواهر قرآن مجيد به دست نمىآيد- بودهاند.
👌و هم چنين سمت معلمى معارف كتاب را داشتهاند چنان كه از آيات ذيل در مىآيد:
✅{«وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ» «نحل، آيه 44 »
و فرو فرستاديم به تو ذكر- قرآن- را براى اين كه آنچه را به مردم نازل شده برايشان بيان و روشن كنى.
✅{«وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» «حشر، آيه 7 »
آنچه را پيغمبر براى شما آورد يعنى امر كرد بگيريد و بپذيريد و آنچه از آن نهى كرد خوددارى كنيد.
✅{«وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ» «نساء، آيه 64 »
ما هيچ پيغمبرى را نفرستاديم مگر براى اين كه به اذن خدا اطاعتش كنند.
✅{«هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» «جمعه آیه 2»
خداست آن كه در ميان جماعت امى از خودشان پيامبرى برانگيخت كه آيات خدا را بر ايشان تلاوت مىكند و آنان را تزكيه مىنمايد، و بر ايشان كتاب و حكمت را تعليم مىدهد.
✳️به موجب اين آيات پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مبين جزئيات و تفاصيل شريعت و معلمالهى قرآن مجيد مىباشد و به موجب حديث متواتر ثقلين پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله ائمه اهلبيت عليهم السلام را در سمتهاى نامبرده جانشينان خود قرار داده است و اين مطلب منافات ندارد با اينكه ديگران نيز با اعمال سليقهاى كه از معلمين حقيقى ياد گرفتهاند مراد قرآن مجيد را از ظواهر آياتش بفهمند.
🌹🍀🌹🌿🌹
#کانال -قرآنی -رحیق -مختوم
برای علاقه مندان به شناخت قرآن
#تفسیر
#علوم قرآنی
#پیام ها و نکات آیات
#لطایف و اشارات قرآنی
#مفسران امروز و دیروز
#تفسیر صوتی و متنی
🌷🌷🌷🌷🌷
🆔http://eitaa.com/joinchat/2952462340C122a5e4f44
🌿#استراحت🌿
این علم و قال و قیل و هوسهای دنیا بادست و
آدمی خاک است و چون باد با خاک آمیزد
هرجا که رسد چشمها را خسته کند و ازوجود او جز تشویش و اعتراض حاصلی نباشد. (فیه ما فیه)
🌹دوستان قرآن پژوه دیدگاههای خود را جهت ارتقای کانال با ما در میان بگذارید.🌹
🌹علاقه مندان به معارف همیشه پایدار قرآنی را به کانال دعوت کنید🌹
✅از طریق شماره 09218305249 به ایتا و کانال متصل شوید و دیدگاههای خود را برای ادمین ارسال فرمایید🌹🌹
🌹🍀🌹🌿🌹
#کانال -قرآنی -رحیق -مختوم برای علاقه مندان به شناخت قرآن
#تفسیر
#علوم قرآنی
#پیام ها و نکات آیات
#لطایف و اشارات قرآنی
#معرفی مفسران امروز و دیروز
#تفسیر صوتی و متنی
🌷🌷🌷🌷🌷
🆔@rahighemakhtoom
📚قرآن شناسی (8)📚
🌿*ه- قرآن مجيد ظاهر و باطن دارد* 🌿
خداى متعال در كلام خود مىفرمايد:{«وَ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً»} سوره نساء آيه 36 (ترجمه: خدا را بپرستيد و هيچچيزى را- در عبادت- شريك او قرار مدهيد) و ظاهر اين كلام نهى از پرستش معمولى بتها است چنانكه مىفرمايد:{«فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثانِ»} سوره حج آيه 30 (ترجمه: دورى گزينيد از پليديها كه بتها باشند).
ولى با تأمل و تحليل معلوم مىشود كه پرستش بتها براى اين ممنوع است كه خضوع و فروتنى در برابر غير خدا است و بت بودن معبود نيز خصوصيتى ندارد .
چنانكه خداى متعال شيطان را عبادت او شمرده مىفرمايد:{«أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ»} سوره يس آيه 60 (ترجمه: آيا فرمان ندادم به شما اى بنى آدم كه شيطان را مپرستيد).
و با تحليلى ديگر معلوم مىشود كه در طاعت و گردنگذارى انسان ميان خود و غير فرقى نيست و چنانكه از غير نبايد طاعت كرد از خواستهاى نفس در برابر خداى متعال نبايد طاعت و پيروى نمود چنانكه خداى متعال اشاره مىكند:{«أَ فَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ»} سوره جاثيه آيه 23 (ترجمه: آيا ديدى كسى را كه هواى نفس خود را خداى خود قرار داده).
و با تحليل دقيقترى معلوم مىشود كه اصلا بغير خداى متعال نبايد التفات داشت و از وى غفلت نمود زيرا توجه بغير خدا همان استقلال دادن به او و خضوع و كوچكى نشان دادن در برابر اوست و اين ايمان روح عبادت و پرستش مىباشد خداى متعال مىفرمايد:{«وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ}-
تا آنجا كه مىفرمايد:{«أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ»} سوره اعراف آيه 179 (ترجمه: سوگند مىخورم ما بسيارى از جن و انس را براى جهنم آفريديم- تا آنجا كه مىفرمايد:
آنان همان غفلتكنندگان- از خدا- هستند).
چنانكه ملاحظه مىشود از آيه كريمه:{«وَ لا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً»} ابتداء فهميده مىشود اينكه نبايد بتها را پرستش نمود و با نظرى وسيعتر اينكه انسان از ديگران بغير اذن خدا پرستش نكند و با نظرى وسيعتر از آن اينكه انسان حتى از دلخواه خود نبايد پيروى كند و با نظر وسيعتر از آن اينكه نبايد از خدا غفلت كرد و بغير او التفات داشت.
همين ترتيب يعنى ظهور يك معناى ساده ابتدائى از آيه و ظهور معناى وسيعترى بدنبال آن و همچنين ظهور و پيدايش معنائى در زير معنائى در سرتاسر قرآن مجيد جارى است و با تدبر درين معانى معناى حديث معروف كه از پيغمبر اكرم (ص) مأثور و در كتب حديث و تفسير نقل شده است: «ان للقرآن ظهرا و بطنا و لبطنه بطنا الى سبعة ابطن» روشن مىشود «تفسير صافى مقدمه 8 و سفينة البحار ماده «بطن». ».
بنا بر آنچه گذشت قرآن مجيد ظاهر دارد و باطن (يا ظاهر و بطن) كه هر دو از كلام اراده شدهاند جز اينكه اين دو معنى در طول هم مرادند نه در عرض همديگر نه اراده ظاهر لفظ اراده باطن را نفى مىكند و نه اراده باطن مزاحم اراده ظاهر مىباشد:
🌹🍀🌿🌹
@rahighemakhtoom
📚#قرآن_شناسی 📚 ادامه بحث👇
🌿*و- چرا قرآن مجيد از دو راه ظاهر و باطن سخن گفته؟* 🌿
👈🏾دلیل اول👇🏾
✳️1-انسان در زندگى ابتدائى خويش كه دنيوى و موقتى است مانند يك حبابى خيمه هستى خود را روى درياى بيكران ماده زده در همه فعاليتهائى كه در مسير وجود مىكند سر سپرده امواج خروشان اين درياى بيكران است و سر و كار با ماده دارد.
حواس بيرونى و درونيش به ماده و ماديات مشغول و افكارش نيز پايبند معلومات حسىاش مىباشد، خوردن و آشاميدن و نشستن و برخاستن و گفتن و شنودن و رفتن و آمدن و جنبيدن و آرميدن و بالاخره همه فعاليتهاى زندگى را روى ماده انجام مىدهد و فكر جز اين ندارد.
و گاهى كه پارهاى از معنويات را مانند دوستى و دشمنى و بلندى همت و بزرگى مقام و نظائر آنها تصور مىكند، اكثريت افهام آنها را بواسطه مجسم ساختن مصداقهاى مادى در نظر تصور مىكنند چنانكه شيرينى پيروزى را با شيرينى قند و شكر و جاذبه دوستى را با كشش مغناطيس و بلندهمتى را با بلندى مكان يا جاى يكى از ستارگان و بزرگى مقام را با بزرگى كوه يا نظير آن حكايت مىنمايند.
در عين حال افهام در توانائى درك و تفكر معنويات كه از جهانى وسيعتر از ماده مىباشند مختلفند و مراتب گوناگون دارند؛ فهمى است كه در تصور معنويات هم افق صفر است و فهمى است كه كمى بالاتر از آن مىباشد و بهمين ترتيب تا برسد به فهمى كه با نهايت آسانى وسيعترين معنويات غير مادى را درك مىكند.
و در هر حال هر چه توانائى فهمى در درك معنويات بيشتر باشد بهمين نسبت تعلقش بجهان ماده و مظاهر فريبندهاش كمتر و همچنين هر چه تعلق كمتر توانائى درك معنويات بيشتر مىباشد، و با اين وصف افراد انسان با طبيعت انسانى كه دارند همگى استعداد اين درك را دارند و اگر استعداد خود را ابطال نكنند قابل تربيتند.
🌹🍀🌿🍀🌹
@rahighemakhtoom
📚چرا قرآن از ظاهر و باطن سخن گفته📚
👈دلیل دوم 👇
✳️2- از بيان گذشته اين نتيجه بدست مىآيد كه معلومات هريك از مراتب مختلف فهم را به مرتبه پائينتر از خود نمىشود تحميل كرد و گر نه نتيجه معكوس خواهد داد و مخصوصا معنوياتى كه سطحشان از سطح ماده و جسم بسى بالاتر است اگر بىپرده و پوستكنده بفهم عامه مردم كه از حس و محسوس تجاوز نمىكند تحميل شود بكلى ناقض غرض خواهد بود.
اينجا بعنوان نمونه مذهب و ثنيت را مىتوان ذكر نمود: كسى كه با تأمل عميق در بخش اوپانيشاد و يداى هندى دقت كند و همه اطراف سخنان اين بخش را پائيده برخى را با برخى تفسير كند خواهد ديد كه هدفى جز توحيد خالص و يگانهپرستى ندارد ولى متأسفانه چون بىپرده و لفافه بيان شده وقتى كه نقشه توحيد خداى يگانه كه در اوپانيشادها تنظيم شده در سطح افكار عامه پياده مىشود جز بتپرستى و اعتراف به خدايان بسيار از آب درنمىآيد.
پس در هر حال اسرار ماوراءطبيعت و ماده را به پاىبندان عالم ماده در پس پرده بايد گفت. 👌
🌹🍀🌿🍀🌹
@rahighemakhtoom
📚نگاشت های تفسیری #سوره_حجرات آیه 6
🍀آیه 6 سوره حجرات
یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جاءَکُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْماً بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلى ما فَعَلْتُمْ نادِمِینَ
اى کسانى که ایمان آورده اید! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما بیاورد، درباره آن تحقیق کنید، مبادا به گروهى از روى ناآگاهى آسیب برسانید و از کرده خود پشیمان شوید.
✳️واژه شناسی:
فاسق: اسم فاعل از ریشه فسق –ثلاثی مجرد از فَعَلَ یَفعُلُ- به معنی بدکاری که از انجام دادن گناهان و زشتی های پرهیزی ندارد- کسی که از مسیر حقیقت و صلاح بیرون شده است- متجاوز و کسی از مرز شریعت عبور می کند- کسی که برابر دستورات قرآن و سنت یقینی عمل نمی کند.
این واژه به همراه مشتقات آن و در قالب های گوناگون 54 بار در موضوعات و مصادیق مختلف به کار رفته است.
نَبَاٍ:(نَبَاَ ینبئ ُ تنبیئاً و تنبئِةً) به معنی خبرو گزارش مهم و قابل توجه و این واژه به همراه قالب ها و مشتقات آن 80 بار در قرآن تکرار شده است.
🌹🍀🌿🍀🌹
دوستان خود را #کانال #رحیق #مختوم دعوت فرمایید
سفره پر برکت قرآن را برای همه بگستریم
👇👇👇
لینک کانال
🆔http://eitaa.com/joinchat/2952462340C122a5e4f44