#لطایف🙂
📌علامه جوادی آملی حفظه الله
🔘به قول حضرت آيت الله حسنزاده (رحمه الله) «به مَجاز اين سخن نميگويم، به حقيقت نگفتهاي الله»، ممکن نيست کسي بگويد خدا و جواب نشنود، هيچ ممکن نيست. شرط اولش اين است که ديگران را دخالت ندهد، در حرم امن توحيد کسي را دخالت ندهد.❌
🆔@rahighemakhtoom
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃
#حدیث
📌 دو امان
--------------------------------------------
🔲 وَ حَکى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِي الْبَاقِرُ ( عليهما السلام ) أَنَّهُ قَالَ :
کانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکوا بِهِ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلى الله عليه وآله ) وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ ما کانَ اللَّهُ لِيعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يسْتَغْفِرُونَ.
قال الرضي : و هذا من محاسن الاستخراج و لطائف الاستنباط.
🔘متن فارسی
🔳ابوجعفر، محمد بن على الباقر عليهماالسلام، از اميرالمومنين (عليه السلام) نقل کرده که آن حضرت فرموده است:
دو راه امان از عذاب الهى در روى زمين بود که بتحقيق، يکى از آن دو برداشته شده و ديگرى، اينک در دست و اختيار شما است، پس به آن چنگ بزنيد.
اما امانى که از دست رفته.
رسول خدا صلى الله عليه و آله است
و امان باقى، استغفار و توبه است.
🔘خداى تعالى فرموده است: و ما کان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما کان الله معذبهم و هم يستغفرون.
(چنين نيست که خدا ايشان را عذاب کند، در حالى که تو در ميان آنهايى و چنين نيست که خدا، عذاب کننده ايشان باشد، در حالى که آنها، درخواست آمرزش مى کنند.) شريف رضى گويد: اين سخن اميرالمومنين (عليه السلام) از جمله استخراجهاى نيکو و استنباطهاى لطيف، (از قرآن) مى باشد.
🆔 @rahighemakhtoom
صفحه قرآنی رحیق
#میلاد_پیامبر_اکرم
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 آموزگاران هدایت
🔸 خدای سبحان توفیقش با #وحدت و #جماعت است: «یدُ اللهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ».... .
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
بسیار زیبا
@rahighemakhtoom
6.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ارسالی_اعضا🌼
💫تولید محتوای بسیار زیبا به مناسبت میلاد پیامبر اکرم( ص)
کاری از نساء خانم عزیز از استان همدان😍
🆔@rahighemakhtoom
امام صادق علیه السلام از ولادت تا شهادت ۵.mp3
9.1M
💢موضوع:
نگاهی کوتاه به زندگی #امام_صادق علیه السلام 5
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
امام صادق علیه السلام از ولادت تا شهادت ۶.mp3
6.77M
💢موضوع:
نگاهی کوتاه به زندگی #امام_صادق علیه السلام 6
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#حدیث
📌آزمون زندگی (حق محوری)
قال الإمام الکاظم عليه السلام:
إتَّقِ اللّه َ وقُلِ الحَقَّ وإن كانَ فيهِ هَلاكُكَ فَإنَّ فيهِ نَجاتَكَ
از خدا پروا دار و حق را بگو، اگر چه هلاكت تو در آن باشد، كه نجاتت درهمان حقگويى است.
📘تحف العقول
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره مبارکه #تفسیر #سوره_مزمل #مزمل #المزمل #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مزمل
📝نگاشت: (13) تفسیر آیه 12و13سوره مزمل
⏪تفسیر:
🔸سپس در ادامه همين تهديد به صورت صريحتر مىگويد : نزد ما غل و زنجيرها و آتش دوزخ است ! ( ان لدينا انكالا و جحيما).
▫️انكال جمع نكل ( بر وزن فكر ) به معنى زنجيرهاى سنگين است ، و در اصل از ماده نكول ، به معنى ضعف و ناتوانى گرفته شده ، و از آنجا كه زنجيرهائى كه بر دست و پا و گردن مىنهند انسان را از حركت باز مى دارد و ناتوان مىسازد ، اين واژه در معنى زنجير به كار رفته است ، آرى در برابر آزادى بى قيد و شرط و تنعمى كه در اين دنيا داشتند بهره آنها در آنجا اسارت است و آتش ! و باز مىافزايد : و غذائى گلوگير و عذابى دردناك ( و طعاما ذا غصة و عذابا اليما).
🔸غذائى بر عكس غذاهاى چرب و شيرين دنياى آنها كه به راحتى از گلو فرو مىرفت و گوارا بود ، و زندگى دردناك در برابر آسايش بى حساب اين مغروران خود خواه و مستكبر در اين جهان .
🔸با اينكه غذاى خشن و گلوگير خود عذابى است اليم ، بعد از آن عذاب اليم را جداگانه ذكر مىكند ، و اين نشان مىدهد ابعاد عذاب اليم آخرت از نظر شدت و عظمت بر هيچكس جز خدا معلوم نيست ، و لذا در حديثى مىخوانيم كه روزى يكى از مسلمانان اين آيه را تلاوت مىكرد ، و پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلّم) استماع مىفرمود : ناگهان شخص مزبور صيحهاى زد و مدهوش شد.
🔹و در حديث ديگرى آمده است كه خود پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) اين آيه را تلاوت مىفرمود و چنين حالى به او دست داد .
چگونه اين غذاى گلوگيرى نباشد ؟ در حالى كه در آيه 6 سوره غاشيه مىخوانيم ليس لهم طعام الا من ضريع : آنها غذائى جز از خارهاى جانگداز ندارند.
🔹و نيز در آيه 43 و 44 سوره دخان مىخوانيم : ان شجرت الزقوم طعام الاثيم : درخت زقوم ( همان گياه تلخ بد بو و بد طعم و تلخ و كشنده ) غذاى گنهكاران است ! سپس به شرح روزى مىپردازد كه اين عذابها در آن ظاهر مىشوند ، مىفرمايد : اين در روزى خواهد بود كه زمين و كوهها سخت به لرزه در مى آيد و چنان كوه ها در هم كوبيده مىشود كه به شكل تودههائى از رمل و شن نرم در مىآيد ( يوم ترجف الارض و الجبال و كانت الجبال كثيبا مهيلا ) .
▫️كثيب به معنى شنهاى متراكم است ، و مهيل از ماده هيل ( بر وزن كيل ) به معنى ريختن شىء نرمى مانند رمل و آرد بر چيزى است ، و در اينجا منظور شنهاى نرمى است كه هرگز استقرار و ثبات ندارد.
🔹بنابر اين معنى ، كوهها در قيامت آنچنان از هم متلاشى مىشوند كه به صورت شنهاى نرمى در مىآيند كه اگر پا روى آن بگذارند فرو مىرود.
🔹در باره سرنوشت كوهها در آستانه قيامت ، قرآن تعبيرات مختلفى دارد كه همگى حكايت از نابودى و تبديل آنها به خاكهاى نرم مىكند ( شرح بيشتر در باره مراحل مختلف نابودى كوهها ، و تعبيرات متفاوت قرآن در اين زمينه در ذيل آيه 105 سوره طه آمده است .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
#تفسیر_نمونه
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(251)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون*
🔹انسان تا عبادت نكند به تقوا دست نمى يابد و تا به تقوا دست نيابد توشه اى ندارد تا به سوی خدا سير كند و به لقاى حق برسد. قرآن كريم با ابراهيم گوناگون انسان را به عبادت فرا مى خواند، گاهى از طريق آيات آفاقى، مانند خلقت انسان و نياكان او و آفرينش زمين و آسمان و آنچه بين آنهاست و هدف از اين استدلالها اين است كه انسان تقوا را كه زاد مسافران الى الله است از روى تحقيق تحصيل كند، نه بر پايه تقليد.
🔹قرآن كريم تقوا را وسيله فوز و نايل شدن به خداوند سبحان: (ولكن يناله التقوى) و مايه قبولى اعمال: (انما يتقبل الله من المتقين)و محور كرامت انسان: (ان اكرمكم عندالله اتقيكم) و زمينه حصول ميزان تشخيص حق از باطل: (ان تقوا الله يجعل لكم فرقانا) و راه خروج از بن بستهاى فكرى و عملى و اخلاقى: (و من يتق الله يجعل له مخرجا) معرفى مى كند كه هر كدام از مزاياى مزبور در جاى مناسب خود بحث مى شود.
◾️پيام آيه مورد بحث اين است كه خدا را بايد به گونه اى عبادت كرد كه محصول آن تقوا باشد و آن، عبادت خالصانه است: (الالله الدين الخالص)
◾️وبرجسته ترين درجه خلوص آن است كه در قلب انسان عابد جز خدا احدى نباشد و چنين قلبى سليم است: (الا من اتى الله بقلب سليم) در روايات اهل بيت (عليه السلام) آمده است: قلب سليم قلبى است كه جز خدا احدى در آن نباشد: القلب السليم الذى يلقى ربه وليس فيه احد سواه ؛ از اين رو در پايان آيه بعد از قرار دادن انداد و شريكان براى خدا نهى كرده است.
👈🏼تذكر: چون عبادت داراى درجات است، تقواى حاصل از آن نيز داراى مراتب خواهد بود كه نازلترين آنها همان است كه در آيه 131 سوره آل عمران: (واتقوا النار التى اعدت للكافرين) مطرح شده و براى مراحل برتر آيات ديگر طرح مى شود.
....ادامه دارد👈🏼
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Qalam 03. s.mp3
6.43M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_قلم#سوره_قلم #قلم
💢 تفسیرصوتی سوره قلم
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #قلم #درسگفتار
📌انسان سر چهار راه
🔹انسان با همه انديشههايش سر چهارراه است يا فرشته ميشود که با فرشتهها محشور ميشود، فرشتهها به استقبال ميآيند يا ـ معاذالله ـ در راه شيطنت، دو بهم زدن، سياستهاي باطل، تحميل باطل، دو بهم زدن باطل، نيرنگ باطل، مکر باطل حرکت ميکند، ميشود ﴿شَياطِينَ الْإِنْس﴾. يا در راه درّندگي حرکت ميکند ميشود «سَبُع» يا در راه چرندگي حرکت ميکند ميشود «بهيمه»، ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾.
🔹عمده آن است که انسان در درون خود خليفه خداست و ذات أقدس الهي همه امکانات اين چهار راه را در اختيارش گذاشته است. عقل از درون، فطرت از درون، نهاد خداخواهي از درون، وحي و نبوت و ولايت قرآن و اهلبيت از بيرون که مبادا بيراهه برود؛ اما با همه اوضاع اين بيراهه ميرود.
📼فرازی از #درسگفتار سوره قلم جلسه سوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom