eitaa logo
✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
728 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسیدم:ازهلال ماه، چراقامتت خم است؟ آهی كشیدوگفت:كه ماه محرم است. گفتم: كه چیست محرم؟به ناله گفت: ماه عزای اشرف اولاد آدم است... @rahighemakhtoom
. 🔰 آزادگی، پیام جهانی نهضت کربلا 💠 سالار شه یدا ن (سلام الله علیه) که متحرّک و است؛ هم با اصحاب خاص خود پیمان توحیدی و وحی و نبوت وَلوی و نبوی بسته است، هم مسیحی ها و غیر مسیحی ها را راهنمایی کرده است، و هم یک پیام جهانی تا روز قیامت دارد و آن این است که انسان نه بکند، و نه زیر بار ظلم برود. این (لا تَظلمون و لا تُظلمون)* یک پیام جهانی انسانی است. مبا رزه با ستم محبوب هر انسانی است؛ چه ملحد، چه مشرک، چه موحّد. زیر بار ستم نرفتن و آزاد زندگی کردن محبوب هر انسان است. اگر در ظهر نماز خواند، عدّه ای هم به او اقتدا کردند که مخصوص حوزه اسلامی است، و اگر با سرش راهب دیرنشین را هدایت کرده است، با آن بدن قطعه قطعه شده اش در ق / تلگا / ه این پیام را به جهان انسانیت داد، ولو مشرک، ولو کمونیست: (ان لم یکن لکم دین و لا تخافون المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم)*؛ این پیام آخرین لحظات است. اگر این چند میلیاردی که روی زمین زندگی می کنند، همین پیام را بشنوند که به کسی نکنند؛ جامعه گرفتار این ج ن گ ها نمی شود. این سخن معصوم است: (ان لم یکن لکم دین و لا تخافون المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم). با مبا رزه کردن حرف حسین بن علی است، نه فقیر را کمک کردن! فقیر را کمک کردن حرف " عاطفی " است، فقر را از بین بردن حرف " عقلانی " است؛ به کمک کردن حرف عاطفی است، ظلم نکردن حرف عقلی است. پیام سالار شه یدا ن این است: اگر دین ندارید، اگر کافرید، کمونیست هستید، مشرک هستید، ملحد هستید؛ نه زیر بار ستم بروید، نه به کسی ستم بکنید. با فقر مبا رزه کنید، با بر دگی مبا رزه کنید، با ستم مبا رزه کنید، با بدعهدی مبا رزه کنید، با اختلاف مبا رزه کنید، با نفاق مبا رزه کنید؛ این پیام سالار شه یدا ن است. ------------------------------------------------------------------ 📌 سوره بقره / آیه ۲۷۹ 📌 بحار الانوار / جلد ۴۵ / صفحه ۵۱ 📋 پیام به همایش (محرّم و خیر جمعی) 📆 قم ؛ ۱۳۹۵/۰۷/۱۷ @rahighemakhtoom
📝معرفی اجمالی یاران امام حسین(ع)(6) ✅شوذب کیست؟! 📝گزارشی کوتاه؛مستند و خواندنی در باره شهیدان نهضت عاشورا... 🍀🍀🍀 🔹در منابع تاریخی و روایی از شوذب با عبارت مولی شاکر یاد شده است. به گفته محدث نوری، شاکر طایفه‌ای در یمن و از قبیله هَمْدان بوده که نسبشان به شاکر بن ربیعة بن مالک می‌رسید، شوذب مولی (نَزیل یا هم‌پیمان) قبیله عابس بوده است نه اینکه غلام عابس باشد. با این حال محمدمهدی شمس‌الدین در انصار الحسین او را غلام شاکر بن عبدالله همدانی شاکری . 🔹 همچنین محمد بن جریر طبری گفتگویی از وی با عابس در روز عاشورا نقل کرده که می‎‌تواند شاهدی بر این باشد که وی غلامِ عابس بوده است. عابس به او گفت «اگر کسی از تو عزیزتر داشتم، او را پیش از خود به میدان می‌فرستادم». 🔹وی از بزرگان شیعه و از حافظان حدیث بوده و از امام علی(ع) حدیث نقل می‌کرده است. 🔹شوذب همراه عابس بن ابی شبیب شاکری، نامه مسلم بن عقیل را از کوفه به مکه آورد و به امام حسین(ع) رساند و از مکه همراه امام به کربلا آمد. 🔹او در روز عاشورا پس از حنظلة بن اسعد شبامی به شهادت رسید.در منابع گفتگویی از وی با عابس نقل شده که به رفتنش به میدان قبل از عابس و دفاعش از امام حسین(ع) اشاره دارد. 🔹در زیارت رجبیه امام حسین(ع) که در آن از شهیدان کربلا نام برده شده، با عبارت «السعَلَی سُوَیدٍ مَوْلَی شَاکر» به او سلام داده شده است. همچنین در زیارت الشهدا که در آن به شهیدان کربلا سلام داده شده، با نام شوذب مولی شاکر از او یاد شده است. 🌱جهت شادی روح مطهر شوذب و همرزمان عاشورائی اش صلوات🌱 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ آنان که به گوش دل شنیدند تو را ◾️ رفتند و به پای دل رسیدند تو را ◾️ آن کوردلان که بر دلت تیر زدند ◾️ دیدند تو را، ولی ندیدند تو را . . .
شب عاشورا قلب مطهر امام زمان در فشار است برای سلامتی وجود نازنین قلب عالم امکان از دادن یا کنار گذاشتن صدقه و اهدای نذورات فراموش نکنیم. و دعای سلامتی امام را بارها زمزمه کنیم اللهم کن لولیک الحجه بن الحسن.‌‌.. @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آه از آن ساعتی که با تَن چاک چاک… نهادی ای تِشنه لب صورت خود روی خاک تنت به سوز و گداز تو گرم راز و نیاز سوی خیام حرم دو چشم تو مانده باز التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 شکوه عزت @a_javadiamoli_esra ▫️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) چون جهانی فكر می ‌كرد و جهان به حق زنده است و مصالح ساختمانی جهان، حق است و خود آن حضرت، مُحقِّق این نظر و متحقّق به این عمل بود، لذا جهان را به و دعوت كرد فرمود: «هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ»... . @rahighemakhtoom
📝معرفی اجمالی یاران امام حسین(ع) ۷ ✅اسلم ترک کیست؟! 📝گزارشی کوتاه؛مستند و خواندنی در باره شهیدان نهضت عاشورا... 🍀🍀🍀 🔹اسلم غلام سیدالشهدا علیه السلام و ترك زبان بود، تیرانداز و كماندار بود و كاتب امام حسین علیه السلام به شمار مى رفت. قارى قرآن و آشنا به عربى بود. برخى نام او را سلیمان و سلیم گفته اند. 🔹اسلم روز عاشورا كه اذن میدان گرفت، این گونه دلاوری خود را توصیف می کرد: دریا از ضربت نیزه و شمشیرم مى جوشد و آسمان از تیرم پر مى شود، آن گاه كه تیغ در كفم آشكار شود، قلب حسود متكبر را مى شكافد. 🔹اسلم دلاورانه جنگید و بر زمین افتاد. به سپاه كفر حمله كرد و عده زیادی را به جهنم فرستاد كه بعضی از مورخین تعداد كشتگان او را هفتاد نفر بحساب آورده اند. 🔹گفته اند امام حسین علیه السلام روز عاشورا بر بالین هفت نفر از دوستان و یارانش پس از آن که در خون پاکشان غلطیدند - حضور یافت، یکی از این افراد اسلم ترکی است. 🔹واضح یا اسلم ترکی پس از مبارزه ای شجاعانه و کشتن شماری از آن قوم تبهکار، سرانجام بر اثر فراوانی جراحات بر زمین افتاد و با اندک توانی که در بدن داشت، به سوی امام حسین (علیه السّلام) اشاره کرد. حضرت به بالین وی آمد، و دست در گردنش انداخت، و صورت بر صورت او گذاشت. غلام چشم گشوده، با دیدن امام (علیه السّلام) تبسّمی کرد و گفت: «مثل من -سعادتمند- کیست که فرزند رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) صورتش را بر صورتم نهاده است!» و آنگاه به دیدار پروردگار شتافت. 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare72-3.mp3
21.73M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۷۱) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
05.mp3
17.03M
🏞پرسش های اساسی زندگی (قسمت ۵) 🎤استاد:حجت الاسلام میثم 📋سلسله گفتارهای وِیژه دانش آموزان دبیرستان 📁قابل استفاده برای همه کسانی است که به نوعی با اهل پرسش و جوان رو برو هستند(والدین،دبیران دینی،مربیان پرورشی و اهل رسانه و تریبون) @rahighemakhtoom
📃از وجود نازنین ‏امام سجاد علیه السلام‏ روایت شده است 🔘چون روز رستاخیز شود خدا تبارک و تعالی اولین و آخرین را در یک مکان گرد آورد، آنگاه منادی الهی فریاد برآورد: 🔰کجایند اهل فضیلت ؟ پس پیشاهنگان و سرآمدان مردمان برخیزند و فرشته‌ها آنان را دیدار می کنند و می گویند: «فضلیت و ارزش شما در دنیا چه بوده است؟ آنان در پاسخ گویند: 🔹ما با هر که از مومنان از ما بریده بود پیوند و ارتباط بر قرار می کردیم. 🔹بخشش می‌کردیم به هر کس از ما دریغ می‌کرد. 🔹و گذشت می‌کردیم از هر که به ما ستم می‌کرد. 🔹 فرمود: به آن‌ها گفته شود: «راست گفتید، به بهشت در آیید». 📘الکافی، ج ۲، ص: ۱۰۷ 🌱🌱🌱 📃پ ن: 📌در نظام ارزش های اخلاقی اسلام در اجتماع مومنان،حفظ و صیانت از روابط خویشاوندی و ایمانی، بخشندگی و سخاوت ،عفو و گذشت از ستم های شخصی سه اصل کلیدی برای مراقبت از اعتماد و سرمایه های جامعه است. 📌زود رنجی ها،کینه های شتری را سالها در دل داشتن،طلاق های سیاه و سپید، بی مهری به پدر و مادر و بزرگترها و صدها بیماری پیدا و پنهان موریانه های بنیان کن درخت وجود فرد،خانواده و اجتماع اند. 📌کاش یک هزارم هزینه ای که برای درمان بیماری کبد و روده و معده و کلیه می کنیم برای پیشگیری و درمان بیماری های اخلاقی می کردیم. 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، با ما همراه باشید @majaleezemdegi
🟢 طرح وارونه مسئله پوشش و حجاب؛ به نام زن و به کام مرد! 🔹 درست است که صورت ظاهر مسئله‌ این است که زن چه بکند؟ پوشیده بیرون بیاید یا عریان؟ یعنی آن کس که مسئله‌ به نام او عنوان می‌شود زن است و احیاناً مسئله‌ با لحن دلسوزانه‏ای طرح می‌شود که آیا بهتر است زن آزاد باشد یا محکوم و اسیر و در حجاب؟ 🔸اما روح مسئله‌ و باطن مطلب چیز دیگر است و آن اینکه آیا مرد باید در بهره‌کشی جنسی از زن، جز از جهت زنا، آزادی مطلق داشته باشد یا نه؟ یعنی آن که در این مسئله‌ ذی‌نفع است مرد است نه زن، و لااقل مرد از زن در این مسئله‌ ذی‌نفع‏تر است. به قول ویل دورانت: «دامن‌های کوتاه برای همه جهانیان به جز خیاطان نعمتی است». 🔹 پس روح مسئله‌، محدودیت کامیابی‌ها به محیط خانوادگی و همسران مشروع، یا آزاد بودن کامیابی‌ها و کشیده شدن آنها به محیط اجتماع است. 🔸 از نظر اسلام محدودیت کامیابی‌های جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع: از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتماع کمک می‌کند و از جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می‌گردد و از جنبه اجتماعی موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع می‌گردد و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب می‌گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود. 📗 استاد مطهری، مسئله حجاب، ص۷۶-۷۵ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare73-1.mp3
25.12M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۷۲) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌قرآن و 🔰یأجوج و مأجوج نام قوم یا اقوامی که در قرآن و متون دینی یهودیان و مسیحیان از آنان یاد شده است. 🔹یأجوج و مأجوج در متون دینی به سبب آزار و غارت اموال دیگران، گروهی ظالم معرفی شده‌اند. 🔹 بر اساس آیات قرآن، ذوالقرنین به سفارش ساکنان مناطقی که مورد آزار و اذیت یأجوج و مأجوج قرار می‌گرفتند سدی را برای مقابله با نفوذ آنان احداث کرد که به سد ذوالقرنین یا سد یأجوج و مأجوج مشهور است. 🔹از بین رفتن سد و طغیان دوباره یأجوج و مأجوج از علائم آخرالزمان در قرآن و متون دینی مسیحیان و یهودیان آمده است. 🔹برخی احتمال می‌دهند این سد در شمال گرجستان واقع شده است. 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌درباره هویت و چند احتمال گفته شده است: 🔸نام فرد: در برخی منابع یأجوج و مأجوج نام فردی بوده است.در عهد عتیق مأجوج فرزند دوم یافث از پسران نوح است. 🔸منطقه‌‌ای جغرافیایی: بر اساس برخی منابع دینی یأجوج و مأجوج به منطقه‌ای جغرافیای گفته می‌شد. 🔸اقوام ساکن در شمال آسیا: در منابع اسلامی یأجوج و مأجوج اقوامی ساکن در شمال‌ آسیا بودند که به قتل و غارت اموال اقوام دیگر مشغول بودند. بر اساس این منابع محدوده سکونت آنان از شمال شرق آسیا یعنی تبّت‌ و چین تا اقیانوس‌ منجمد شمالی‌ بوده و از غرب تا سرزمین ترکستان‌ ادامه داشته است. از این رو عده‌ای از مفسران ریشه واژه یأجوج و مأجوج را از کلمه چینی مُ یا مُ دانسته‌اند که در زبان عبری و عربی به یأجوج و مأجوج تبدیل شده و در یونانی از آن به و تعبیر شده است. 🔸نام دیگر قوم مغول: برخی نیز احتمال داده‌اند یأجوج و مأجوج، قوم مغول بودند که از سرزمین خود در شمال شرقی دریای خزر به مناطق نزدیک خودنظیر ماوراءالنهر، ارمنستان و آذربایجان تا دورترین نقاط مانند چین و شبه قاره هند حمله می‌کردند و دیوار چین و سد ذوالقرنین برای مهار آنان احداث شده بود.  🔸بر این اساس خروج یأجوج و مأجوج در آخرالزمان که در قرآن آمده است بر هجوم مغولان در سال‌های قرن هفتم هجری منطبق شده است. منبع؛ویکی شیعه @rahighemakhtoom
💠بار پروردگارا در هر جهتی تو جهت من باش و در هر مقصدی تو مقصد من باش، در هر سعی و تلاشی تو هدف من باش و در هر سختی و ناراحتی تو ملجاء و پناه من باش و در هر امری خودت وکیل من باش، و از روی عنایت و محبت سرپرستی مرا در هر حال بپذیر، به امید رحمتت ای مهربانترین مهربانان ✔️این دعای مبارک مروی از حضرت اسدالله الغالب مولانا امیرالمومنین علی ابن ابیطالب صلوات الله علیه میباشد که مرحوم آیه الله سید علی آقای قاضی(قدس سرّه) به شاگردان سلوکی خویش، از جمله به وصیّ خود مرحوم آیه الله شیخ عباس قوچانی (قدس سرّه) دستور داده بودند تا این دعا را در قنوت نمازهایشان بخوانند. 🌷🌷🌷 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، با ما همراه باشید. @rahighemakhtoom
1906. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
15.79M
📖دین شناسی فطری (جلسه نوزده-شش) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅پاسخ به پرسش های اساسی هستی 🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌سد یاجوج و مأجوج یا سد ذوالقرنین 🔹ذوالقرنین از پادشاهان مؤمن، در یکی از سفرهای خود به منطقه‌ای رسید که میان دو کوه قرار داشت. مردم این منطقه به او گفتند آن سوی کوه، یأجوج و مأجوج وارد سرزمین آنان می‌شوند و دست به قتل و غارت می‌زنند. مردم این منطقه از ذوالقرنین خواستند در مقابل دریافت مبلغی، سدی بسازد تا مانع نفوذ یأجوج و مأجوج و مزاحمت آنان شود. او بدون گرفتن هزینه و با کمک مردم منطقه سدی از آهن و مس گداخته در برابر هجوم یأجوج و مأجوج ساخت که به سد ذوالقرنین یا سد یأجوج و مأجوج مشهور شد. قرآن این ماجرا را در آیات ۹۳ تا ۹۸ سوره کهف روایت کرده است. برخی معتقدند این سد در تنگه داریال در شمال تفلیس و در مرز گرجستان و روسیه قرار دارد. 🔘قرآن از خروج یأجوج و مأجوج و طغیان آنها به عنوان یکی از وقایع آخرالزمان خبر داده است. خداوند در آیه ٩٦ سوره انبیاء درباره یکی از نشانه‌های آخرالزمان خبر داده است: «حَتَّىٰ إِذَا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَمَأْجُوجُ وَهُم مِّن كُلِّ حَدَبٍ يَنسِلُونَ؛ تا زمانی كه يأجوج و مأجوج [راهشان‌] گشوده شود و آنها از هر پشته‌اى بتازند.» در کتاب حزقیال عهد عتیق و مکاشفه یوحنا عهد جدید نیز به خروج آنها در آخرالزمان اشاره شده است. 📃این واژه در ادبیات عامیانه فارسی به کار رفته است. در زبان عامیانه این دو واژه به معنای بسیار عجیب و غریب، نامأنوس و نامفهوم به‌کار می‌رود. مثلا درباره گروهی که ظاهری عجیب و غریب دارند می‌گویند: «چه ریخت یأجوج و مأجوجی دارند.» درباره ترجمه‌ای که نامفهوم است می‌گویند: «کتاب به زبان یأجوج و مأجوج ترجمه شده است. @rahighemakhtoom
‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ مَنْ نَظَرَ إِلَى مَا فِي أَيْدِي النَّاسِ طَالَ حُزْنُهُ وَ دَامَ أَسَفُهُ آن که چشم دارد به آنچه که در دست مردم است غمش به درازا کشد و اندوهش همیشگی گردد. 📘بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۱۷۴ 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 22- لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِینَاهُ وَ إِلَّا رَکِبْنَا ….mp3
2.95M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۲ (کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🌱🌱🌱 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌توضیحی بر ۲۲ 🔹اگر حق ما را بگيرند... 🔘اين جمله حکمت آميز خواه مقارن ايام سقيفه گفته شده باشد يا در شوراى شش نفره عمر براى انتخاب خليفه پس از او، اشاره به مسئله خلافت دارد که حق مسلّم اهل بيت و امير مؤمنان على(عليه السلام) بود. 🔹مى فرمايد: «ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزاديم) وگرنه (همچون اسيران و بردگانى خواهيم بود که) در عقب شتر سوار خواهيم شد، هرچند زمانى طولانى اين سير در تاريکى بگذرد»; (وَقَالَ(عليه السلام): لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِينَاهُ، وَإِلاَّ رَکِبْنَا أَعْجَازَ الاِْبِلِ، وَإِنْ طَالَ السُّرَى). 🔹مرحوم سيّد رضى مى گويد: «اين کلام از سخنان لطيف و فصيح امام است . 🔘و معناى آن اين است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى مقدار خواهيم بود و اين بدان سبب است که کسى که پشت سر ديگرى سوار بر مرکب مى شود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسير و مانند آنها» 🔘 یااين که اگر ما به حقمان نرسيم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرموده پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) صبر مى کنيم و براى گرفتن حق خويش دست به شمشير نخواهيم برد. 🔹 اگر ما را از حق خود محروم سازند هم ما را به خوارى مى کشانند و هم به زحمت و مشقت مى افکنند و هم مدت طولانى ما را از حقمان محروم مى دارند و به فرمان پيغمبر اکرم ناچاريم صبر کنيم.. 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom