eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بسیجی 🔹 بسیج _ به لطف الهی _ ارتباط تنگاتنگ با مسئله دفاع و نظام و جنگ و جبهه و اینها دارد. پای ثابت باید جریان جبهه و جنگ و دفاع باشد؛ این پای ثابت است، یك پای متحرك هم دارد. می بینید پرگار برای اینكه دایره رسم بكند یك پای ثابت دارد، بقیه می ‌گردد و دایره رسم می ‌كند. هر كسی كه جزء بسیج است، باید پای ثابتی به طرف جبهه و جنگ داشته باشد و جبهه و جنگ همه چیز نیاز دارد؛ هم كارهای نیاز دارد هم كارهای لازم دارد هم كارهای لازم دارد هم لازم دارد. بسیجی، یك پای ثابتش باید به طرف جبهه باشد، پای دیگرش متحرك باشد. 🔹 كسی که بیگانه‌ از جبهه و جنگ و اینها باشد، نمی ‌تواند بسیجی باشد. الآن اینكه می ‌بینید ما واقعاً در جزیره امن هستیم، دور ما آتش است و این وسط امن است، به بركت همین برادران سپاه و بسیج و نیروی مردمی و حزب اللهی و امثال اینهاست. 🔹 شرط را ذات اقدس الهی در قرآن كریم مشخص كرده است؛ شرط بسیجی شدن نظامی شدن سپاهی شدن، این است كه من یک چیز دادم و یک چیز گرفتم و آن این است كه دنیا را دادم آخرت را گرفتم! فرمود: ﴿فَلْیقاتِلْ فی سَبیلِ اللّهِ الَّذینَ یشْرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا بِاْلآخِرَةِ﴾. 📚 دیدار مسئولین نیروی مقاومت بسیج با حضرت استاد تاریخ: 1385/09/05 🌱🌱🌱 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
💢واژه شناسی قرآنی 🎆مشتقات واژه علم، به فراوانی در (حدود هفتصد ) قرآن به کار رفته است. ما به سه مورد از این وجوه اشاره می کنیم 🔅 اول - علم به معنی دانستن و آگاهی یافتن: «قد علم کل اناس مشربهم» (البقره : 60) «هر گروه محل آب خوردن خود را دانست.» یا «قالوا سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا» (البقره : 32) «گفتند: پاک و منزهی، دانشی برای ما نیست (چیزی نمی دانیم) ، جز آنچه تو، به ما آموختی (بیاموزی) ». 🔅دوم - علم به معنی و روشن ساختن، مانند: «ثم بعثناهم لنعلم أی الحزیین أحصی لما لبثوا امدا» (الکهف : 12) : «سپس آنان (اصحاب کهف) را (از خواب) برانگیختیم تا بدانیم (روشن گردانیم) کدام یک از دو گروه درباره ی مدتی که (در غار) درنگ نمودند شمارش بهتری دارند.» و یا آیه ی «و لیعلم الله الذین آمنوا...» (آل عمران : 140) : «... و تا خداوند بداند [1] (یعنی معلوم و آشکار کند) کسانی را که ایمان آورده اند (از میان شما) ...» 🔅سوم -علم به معنی دلیل و حجت، مانند «قالوا اتخذ الله ولدا ما لهم به من علم و لا لآبائهم» (الکهف : 4 و 5) «و گفتند: خداوند فرزندی گزیده است! نه آنان و نه پدرانشان به آن (دعوی) علم نداشتند.» یعنی دلیل و حجتی نداشتند. (ر. ک قرشی 1354: ج 5- 34،33) . 🎆بدین ترتیب کلمه ی «علم» در قرآن - غالبا - در سه معنا به کار رفته است: 1- آگاهی یافتن و 2- آگاه کردن 3- دانستن با و برهان. 📎پ ن: [1] از آنجا که هیچ چیز بر خداوند پوشیده نیست، در این آیه و نظائر آن، تعبیر «دانستن خداوند» - به درستی - به معنای کردن برای خلق و آگاه کردن آنان تفسیر شد است. 🌱🌱🌱 🖇به راستی تکرار واژه در قرآن دارای چه پیامی است؟! 🎆 صفحه قرآنی رحیق 🆔 @rahighemakhtoom
💢شعوانه تنها آیه ای از قرآن را شنید!! 📄فاضل در كتاب نوشته است: 🎆در بصره زنی بود به نام شعوانه. مجلسی در بصره از فسق و فجورو گناه و برپا نمی‌شد مگر این كه شعوانه در آن حضور می‌یافت. 🔸 روزی با جمعی از كنیزان خود در كوچه‌های بصره می‌گذشت، به در خانه‌ای رسید كه از آن ناله و گریه بلند بود. گفت: سبحان الله! در این جا خروش و غوغایی است. 🔸كنیزی را به اندرون خانه فرستاد تا از امر جویا شود. آن رفت و برنگشت. كنیز دیگری را فرستاد. او هم رفت و برنگشت. كنیز سومی را فرستاد و به او سفارش كرد كه زود برگردد. كنیز رفت و برگشت. گفت: ای خاتون، این غوغای نیست، ماتم است، ماتم بدكاران و نامه‌ سیاهان است! 🔹شعوانه چون این را شنید خود به درون خانه رفت. دید واعظی در آن جا نشسته و جمعی گرد او نشسته اند و او ایشان را موعظه می‌كند و از قهر و خشم خدا، می‌ترساند و مردم همگی بر گریه و زاری مشغولند. 🔹 هنگامی كه شعوانه به داخل رسید، واعظ این آیه را می‌كرد. إِذا رَأَتْهُمْ مِنْ مَكانٍ بَعِیدٍ سَمِعُوا لَها تَغَیُّظاً وَ زَفِیراً * وَ إِذا أُلْقُوا مِنْها مَكاناً ضَیِّقاً مُقَرَّنِینَ دَعَوْا هُنالِكَ ثُبُوراً؛[1] هنگامی كه آتش ، آنان را از مكانی دور ببیند، صدای وحشتناك و خشم‌آلودش را كه با نفس زدن شدید، همراه است، می‌شنوند و هنگامی كه در جای تنگ و محدودی از آن افكنده شود، در حالی كه در غل و زنجیرند، فریاد واویلای آنان بلند می‌شود! 🔹شعوانه چون این را شنید، سخت در او اثر كرد .گفت: ای شیخ، من یكی از روسیاهان درگاهم، آیا اگر كنم خداوند مرا می‌آمرزد؟ 🔹واعظ گفت: البته اگر توبه كنی خدا تو را می‌آمرزد، اگر چه تو مثل گناه شعوانه باشد. 🔻گفت: شعوانه منم كه بعد از این، گناه نكنم. 🔺 گفت: خدا اَرحم الرّاحمین است و البته اگر توبه كنی آمرزیده می‌شوی. 🔹 گریه كرد و بندگان و كنیزان خود را آزاد كرد و مشغول عبادت شد و تلافی گذشته‌های خود را می‌نمود، به نحوی كه بدنش گداخته شد و به نهایت ضعف و ناتوانی رسید. 🔹روزی در بدن خود نگریست، خود را بسیار ضعیف و نحیف دید. گفت: آه، آه! در دنیا به این نحو گداخته شدم، نمی‌دانم در آخرت جانم چگونه است! پس ندایی از غیب به گوش او رسید كه: دل خوش‌دار، ملازم درگاه ما باش، تا در روز قیامت ببینی جزای ما را. نیامد در این در كسی عذر خواه كه سیل ندامت نَشُسْتَن گناه[2] 🌱🌱🌱 [1] . سوره فرقان، آیه 12ـ13. [2] . مصطفی محمدی اهوازی، چهل داستان از عظمت قرآن، ص 80. 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
نگاهی کوتاه به اندیشه های سید قطب در تفسیر فی ظلال القرآن.docx
20.3K
مقاله 55 📖موضوع :نگاهی کوتاه به اندیشه های در تفسیر فی ظلال القرآن(قلمرو قرآن ) 📝فرازی از مقاله: ❇️نفي تسامح و تساهل ديني درنگاه نگران سيّد قطب تسامح و تساهل ديني كه ره آورد نفوذ فرهنگ غرب و القائات خاورشناسان غيرمسلمان مي باشد، چيزي است كه دين و وحي را از اصالت و محتوا تهي مي سازد و هرگز نبايد حتّي كوچكترين دستور و معرفت ديني را از سرتسامح ديني و جلب نظر دين ناباوران كنار نهاد، او مي نويسد: يكي از مقتضيات ختم شريعت همان است كه مي فرمايد: (فاحكم بما أنزل اللّه ولاتتّبع اهوائهم عمّا جائك من الحقّ) (مائده/ 248) براي پذيرش اسلام پيش شرطهايي قايل شدند ولي اين آيه به صراحت هرگونه پيش شرطي را جهت پذيرش ايمان نفي كرده است ورضايت نداده است كه براي متمايل ساختن گروهي به ايمان، از بخشي باورهاي دين دست برداريم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare88-1(64).mp3
20.55M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۰۷) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🎆بخشی از گفتارهای حضرت امیر علیه السلام که حاوی درد دلی سوز ناک و بیان حقایقی است از مصائب حضرت زهرا سلام الله علیها. أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ فَاطِمَةَ (علیها السلام) كَالْمُنَاجِي بِهِ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) عِنْدَ قَبْرِهِ: واهَ وَاهاً، وَ اَلصَّبْرُ أيْمَنُ وَ أجْمَلُ! آه و وای! صبر می‌کنم كه صبر وشکیبایی مبارک‌تر و زيباتر است. و اگر ترس غلبه‌ی نظام حاکم، و چیرگی دشمنان زورگو بر ما نبود كه مرا سرزنش كنند، و يا قبر فاطمه را نبش کنند و بشكافند، اقامت و ماندنِ در این‌جا، کنار قبر تو را چون معتکفانِ اعتکاف بر خودم لازم می‌کردم، و بر اين مصيبتِ بزرگ، هم‌چون مادرى که فرزند از دست‌داده ناله و شیون می‌کردم. 📚أمالی شیخ الطائفه طوسی و شیخ مفید، کافی مرحوم ثقة الاسلام کلینی نهج البلاغه شریف رضی همراهان عزیز عرض تسلیت. . آتش آن نیست که از شعلهٔ او خندد شمع آتش آن است که در خرمن پروانه زدند را اینجا بخوانید @rahighemakhtoom
4_5983083215072528101.mp3
19.06M
💢تفسیر سوره طه جلسه نهم ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده وکاربردی 🌱🌱🌱 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🍀🍀🍀 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
شبهه و رهایی از آن ۵.m4a
18.9M
📌و اما باور ما-(قسمت 314) ☑️شبهه چیست؟ راههای رهایی! (بخش پنجم-پایانی) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
"کم توقعی" حضرت زهرا هرگز از حضرت علی علیه السلام چـیزی درخواست نکرد؛کـه مبادا قدرت بر تهیۀ آن نداشته باشد؛ فاطمه سلام الله علیها به امیرالمومنین می فرمود: لَأَسْتَحْیِی مِنْ إِلَهِی أَنْ تُکَلِّفَ نَفْسَکَ مـَا لَا تَقْدِرُ عَلَیْه از خدا شرم دارم تکلیفی بر دوشت بگذارم که در توانت نباشد. الهی که بانوی دوعالم حضرت زهرا(س)شفاعت کننده‌ی ما در دنیاوابدیت باشند.🤲 🏴ایام‌فاطمیه... 🎆مجال عیش سخنی از جنس زیست آگاهانه است.لطفا همراهی بفرمایید 🆔 @majaleezendegi