eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
💢پايان تاريخ، واپسين انسان و عدالت ولايى مهدوى(قسمت هشتم) د) آينده نگرى در انديشه مدرن 🔰ب) نهضت هاى معنوى و معنويت گريز، نظريه برژنيسكى 🔹برژينسكى از منظر سياسى با نظريه برخورد تمدن هاى هانتينگتون و يا پايان تاريخ فوكوياما مخالفتى نمى كند، به اعتقاد او نكته اى كه در تئورى هانتينگتون ناديده گرفته شده عبارت است از درون گسيختگى فرهنگ غربى، به مثابه مهم ترين عامل سقوط اقتدار غرب، و در تئورى فوكوياما خوش بينى افراطى او در باره وضع موجود است. برژينسكى نسبت به آينده بيمناك است از اين جا علل درونى سقوط غرب را كارى تر از علل بيرونى مى بيند. لذت گرايى مادى، مصرف گرايى، خوش گذرانى، ناپارسايى، بوالهوسى و ثروت اندوزى كه نابودگر ساحت معنوى انسان است، علت اساسى و نطفه خود ويرانى فرهنگى غرب است. 🔹با اين ستيزه هاى تمدنى، اساساً مشروعيت، حجّيت، اقتدار و اعتبار معنوى جهانى بى معنا خواهد بود، اينها در ظهور بيرونى شان به صورت امپرياليسم و استكبار جهانى در مى آيند، كه به رسم شيطان، نفس هايى را فريب مى دهند و به دنبال خود مى كشند، اما انسان فاستوس وار سرانجام از دام شيطان مى گريزد، و مى خواهد عهدى ديگر با خدا ببندد، حال زمان قطعى اين عهد كى فرا خواهد رسيد، معلوم نيست، زيرا تقدير انسان با اراده انسانى ظهور مى كند. 🔹در نظر برژينسكى سكولاريسم غربى به عنوان يك موج فرهنگى كه در آن مصرف گرايى صرف، دنياپرستى و صيانت نفس مانند آن به هر قيمت، مفاهيم اصيل يك زندگى خوب را تشكيل مى دهد، در حالى كه طبيعت و سرشت انسانى چيزى فراتر از آن است. در چنين خلأ اخلاقى و معنوى اى است كه دفاع از انسان سياسى چندان معنا نمى دهد. اين عين «خودتباهى فرهنگى» است كه الگو بودن آمريكا و تمدن غربى را به مثابه يك نظام نمونه براى ديگران ضايع مى سازد. 🔹اين تمدن و فرهنگ كه ثروت اندوزى، بوالهوسى و مانند آن را چون وديعه تلقى مى كند، انتقال قدرت تمدن غرب را به نوعى «اقتدار و مرجعيت معنوى»با اعتبار جهانى منتفى مى كند. پس سكولاريسمِ عنان گسيخته در درون خويش نطفه خود ويرانى فرهنگى را پرورش مى دهد، همين سكولاريسم، حقوق بشر را دروغى تام و تمام به نظر مى آورد. لذا همين ارزش هاى قلابى تمدن غربى است كه نيچه در برابر آن نه، مى گويد، و آن را چون ارزش هاى فرتوت اژده هاوار مى خواند كه هستى انسان را به نيستى مى كشاند و بر باد فنا مى دهد. همه منتقدان ارزش هاى غربى از ماركس و كى ير كه گور تا هيدگر برانگيزاننده نهضت هاى انتقادى در تمدن و فرهنگ غربى اند، و تضادهاى درونى را در اين تمدن ايجاد مى كنند. اين تضادها بيان گر شكافى عظيم در متن تمدن غربى است. 👈پست های مرتبط https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21146 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21199 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21305 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21343 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21384 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21430 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21483 🔅🔅🔅 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
baghare109-1.mp3
20.26M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۳۳) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 اثر وضعی خواندن بعضی از سور قرآن 🎇سوره ها آثار وضعی و حتّی اثر وضعی مادّی دارند؛ مبادا فقط دنبال آن برویم! اگر کسی در رکعت اوّل نافله بعد از نماز عشا سوره واقعه را بخواند، در امور مادّی اش اثر دارد. این مسأله در متون اسلامی وجود دارد. اگر در رکعت اوّل بعد از حمد، سوره واقعه را بخواند، برای او گشایش مادّی حاصل می شود. سوره واقعه را برای چه می‏خواند؟ به خاطر اثر مادّی اش. کسی بود که بیست سال پیش مُرد. آن موقع می گفتند که ثروتش حدود پانصد میلیون تومان بوده است. صد و هفت ساله بود که مُرد. یکی از رفقای ما نقل می کرد که در اواخر عمر او که چند سالی در بستر افتاده بود و نمی توانست حرکت کند من نزد او رفتم. هنگامی که نماز مغرب و عشایش را خواند؛ دیدم که نافله عشا می خواند. نافله عشا را که می‏خواند؛ دیدم شروع کرد به خواندن سوره واقعه. هنگامی که از خواندن آن فارغ شد و نماز نافله‏اش تمام شد به او گفتم: با این حالت، با زحمت خودت را حفظ کردی. چرا با خواندن سوره واقعه نافله‏ات را طولانی کردی؟ گفت: مگر نمی دانی اگر کسی در نافله عشایش در رکعت اوّل بعد از حمد سوره واقعه را بخواند؛ رزقش وسعت می‏یابد؟چقدر وسعت؟! دیگر چی می خواهی؟! الآن موقعی است که تو باید دقّت کنی در سوره واقعه که چه می گوید. «إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ»؛ نزدیک واقعه هستی. نزدیک مرگ هستی. «لَيْسَ لِوَقْعَتِهَا كَاذِبَةٌ . خَافِضَةٌ رَافِعَةٌ» ؛ قیامت دروغ نیست. از کجا مالت را جمع کردی؟ روی این مسأله فکر کن. این فرد از سوره واقعه تنها به اثر وضعی و وسعت رزق و گشایش مادّی آن بسنده کرده قرآن را تلاوت نمی کند. @rahighemakhtoom
hashr_22.mp3
7.16M
🎤 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه بیست ودوم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 22.pdf
709.6K
📄 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه بیست و دوم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
🌅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم 📃دنیا وبا خیز است در کلمات قصار شمارهٴ 367 (علی علیه السلام)این‌چنین می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّاسُ مَتَاعُ الدُّنْیَا حُطَامٌ مُوبِی فَتَجَنَّبُوا مَرْعَاهُ! قُلْعَتُهَا أَحْظَی مِنْ طُمَأْنِینَتِهَا وَ بُلْغَتُهَا أَزْکَی مِنْ ثَرْوَتِهَا، حُکِمَ عَلَی مُکْثِرٍ بِالْفَاقَةِ وَ أُعِینَ مَنْ غَنِیَ عَنْهَا بِالرَّاحَةِ، مَنْ رَاقَهُ زِبْرِجُهَا أَعْقَبَتْ نَاظِرَیْهِ کَمَهاً وَ مَنِ اسْتَشْعَرَ الشَّغَفَ بِهَا مَلَأَتْ ضَمِیرَهُ أَشْجَاناً لَهُنَّ رَقْصٌ عَلَی سُوَیْدَاءِ قَلْبِهِ هَمٌّ یَشْغَلُهُ وَ هَمٌّ یَحْزُنُهُ کَذلِکَ حَتَّی یُؤْخَذَ بِکَظَمِهِ»، «حطام» وقتی پاییز که می‌شود ساقه‌ها زرد می‌شوند و می‌ریزند و خشک می‌شوند و با یک تکان همه از بین می‌روند؛ این را می‌گویند «حطام». فرمود این (دنیا)حطامی است وبادار, «موبی»؛ یعنی بیماری که وبا می‌آورد،اینجا (دنیا)جایی است که وباخیزاست. اولا حطام است، دنیا برای کسی بهار نشد، همیشه پاییز است و ساقه‌هایش هم حطام است دست بزنی می‌ریزد و این ساقه هم وبا می‌آورد خلاصه نچرید. «سویدا» آن حبّهٴ شیء را می‌گویند، آن هستهٴ مرکزی را می‌گویند «سویدا»، آن حبه را می‌گویند «سویدا», سویدای دل؛ یعنی آن حبه، آن هستهٴ مرکزی دل, آن دلِ دل خلاصه. فرمود در دلِ دل، این اوباش دارند رقص می‌کنند.اگر این‌چنین شد، آن دل توان این را ندارد که اهل عبادت باشد و از عبادت طرفی ببندد. 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره حشر جلسه بیست و دوم آیت الله 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
تولی و تبری 11.mp3
24.86M
📌و اما باور ما-(قسمت 330) ☑️تولی و تبری (بخش دهم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🔰 قرآن کدام تلاوت کننده را لعن می کند 🎇روایتی از پیغمبر اکرم(ص) منقول است که حضرت فرمودند: «رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ يَلْعَنُهُ»؛ چه بسا کسانی هستند که قرآن را تلاوت می کنند و قرآن آن ها را لعن می کند. «رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ»؛ معنایش این نیست که چه بسا کسانی قرآن را می خوانند و معنایش را نمی فهمند و قرآن آن‏ها را لعن می‏کند. روایت مربوط به دسته های بعد است. یعنی کسانی که قرآن را تلاوت می کنند؛ قرآن را می خوانند؛ معنایش را می فهمند ولی در آن تدبّر نمی کنند؛ قرآن ایشان را لعن می کند. یعنی فردی که قرآن را می خواند؛ معنایش را می فهمد؛ تدبّر در معنی قرآن می کند ولی به احکام قرآن عمل نمی کند، قرآن او را لعن می کند. روایتی که می‏فرماید: «رُبَّ تَالِ الْقُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ يَلْعَنُهُ»* این معنی را بیان می‏کند. *بحار الأنوار، ج 89، ص 184 @rahighemakhtoon
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مدیریت قرآنی 🔸 بیان قرآن کریم این است که در هر کاری هم تخصص لازم است هم تعهد! دو نمونه ذکر می کند؛ 1️⃣ از دو پیغمبر در قرآن کریم نقل شده است که یکی یوسف (س) است که هنوز گرچه به مقام نبوت نرسیده است، فرمود این کشور قحطی زده پهناور مصر را من اداره می کنم، چون این دو صفت را من دارم: ﴿اجْعَلْنِی عَلى‌ خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ﴾؛ هم متخصصم هم متعهد. نه سخن از اختلاس و امثال اختلاس در دستگاه من است، نه صحبت از بی مدیریتی است! هم دارم و هم ، این برای وزارت است. 2️⃣ وجود مبارک موسای پیغمبر که هنوز پیغمبر نشده است، این چوپان است و گوسفندان را اداره کرده است! گفت که ﴿یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِی الْأَمِینُ﴾؛ چوپان ! این می شود قرآن! این می شود کشور را قرآنی اداره کردن! این می شود کشور را با قرآن راهنمایی کردن! 📚 درس خارج فقه قضا تاریخ: 1402/11/14 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ 📖تفسیر سوره (7) ☑️واژه«ﺳﻜﻴﻨﻪ» ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺧﺎﻃﺮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻭ ﻭﺣﺸﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺯﺍﻳﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🔹ﺍﻳﻦ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎ ﺟﻨﺒﻪ ﻱ فکری ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻳﺎ ﺟﻨﺒﻪ ﻱ رفتاری ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻃﻮﻓﺎﻥ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺛﺎﺑﺖ ﻗﺪم ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ. 🔹ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺳﻜﻴﻨﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻳﺎ ﻧﺴﻴﻢ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﺑﺮﺧﻲ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺼداﻖ های ﺳﻜﻴﻨﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﻣﻲ ﺷﻤﺎﺭﺩ، ﭼﻮﻥ ﺳﻜﻴﻨﻪ ﺯﺍﻳﻴﺪﻩ ﻱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻧﺴﻴﻤﻲ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﺁﺭﺍم ﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻭ ﻣﺮﺍﺣﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻧﻴﺰ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻧﺮﺩﺑﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﻩ ﭘﻠﻪ ﺩﺍﺭﺩ.ﭘﺲ ﻓﺮﺩ ﻣﺆﻣﻦ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺩﺭﻳﻚ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﻮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ، ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺶ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ. ☑️ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﻓﺰﺍﻳﻲ، ﺩﻭ ﻫﺪﻳﻪ ﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺑﻪ ﻟﺸﻜﺮ ﻋﻈﻴﻢ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﭘﻬﻨﻪ ﻱ ﻫﺴﺘﻲ ﻭ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺍﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮ ﺑﺮﺳﻴﺪ. ☑️ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﻪ ﻱ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺍﻟﻬﻲ ﺗﺤﻘّﻖ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ. ☑️ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺻﺤﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﻄﺮ، ﺑﻪ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﻱ ﺭﺯﻣﻨﺪﮔﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺮ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﻴﺪ. 🔅🔅🔅 تفسیر 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های قرآنی @rahighemakhtoom
baghare109-2.mp3
23.95M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۳۴) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
8.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🔰 حفظ آبرو، حتّی نزد پیامبر (ص) 💠 اگر کسی آبروی دیگری را حفظ کرد، سعی کرد که آبروی دیگران را نریزد؛ در قیامت آبروی او ریخته نمی شود! در همین کلمات نورانی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هست که وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض می کند که: پروردگارا! من دلم می خواهد که اعمال امّتم را به خود من واگذار کنی که من پیش انبیای دیگر خجل نشوم! ذات اقدس اله به پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) می فرماید که: اعمال امت تو را من شخصاً به عهده می گیرم، طرزی با آنها رفتار می کنم که حتّی تو هم متوجه نشوی که پیش تو خجالت بکشند* !! این برای (رحمه للعالمین)* بودن اوست دیگر! 🔹امّا این برای چه کسی است؟ برای کسی است که سعی کرده در تمام مدّت آبروی دیگران را حفظ بکند!! به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات بخواست جام مِی و گفت عیب پوشیدن)*، 🔹آبروی کسی را نبردن. ما چه کار داریم! آبروی مردم، حیثیت مردم است؛ ما باید حفظ بکنیم. 🔹بالاخره ذات اقدس اله می داند چه وقتی رسوا بکند، چه وقتی رسوا نکند! ما نیش نزنیم، آبروی کسی را نبریم. و اگر کسی سعی کرد باشد؛ آبروی او هم مستور است، آبروی او محجوب است. 🔹خدای سبحان در قیامت طرزی عمل افراد را بررسی می کند که این کسی که در کنار اوست، اصلاً نمی بیند و نمی شنود!! 🌱🌱🌱 📌 ر.ک نهج الفصاحه / صفحه ۵۱۷ 📌 برداشت از سوره انبیاء / آیه ۱۰۷ 📌 غزلیات حافظ / غزل شماره ۳۹۳ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۴/۱۲/۲۴ 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom