#امام_شناسی
🎇جای ما کجاست؟(۱)
⚡️بررسی درباره مخالفان امام زمان(ع)، نشان میدهد، سوای مستکبران بیدادگر که در اول صف مخالفان قرار دارند، بیشترین کارشکنیها از جانب کسانی است که ادعای موافقت با امام دارند و خود را از منتظران امام مهدی(عج) میدانند.
⚡️ اینها، امام را نه به خاطر پیاده کردن اسلام اصیل، بلکه برای همراه کردن ایشان با آرزوها و هوسهای خود میخواهند و پس از پیوستن به امام(عج)، چون کارها را بر وفق مراد خود نمیبینند و ناچارند از منافع نامشروع خود درگذرند، به توجیه اهداف خود روی میآورند و با سلاح دین و مذهب، به جنگ امام(عج) میروند.
⚡️ به فرموده امام صادق(ع):
«چه بسیار کسانی که ادعای پیروی او را دارند؛ ولی پس از ظهور حضرت، از او روی میگردانند.»( ری شهری میزان الحکمه، ج ۱، ص ۲۹۲ ۲. تفسیر قمی، علی بن ابراهیم قمی، ج ۱، ص ۱۴۴.)
در پست های بعدی ان شاء الله، به برخی از این افراد یا گروهها اشاره میکنیم.
...ادامه دارد
#آدینه_های_امید
#نشریه_موعود
@rahighemakhtoom
#امام_شناسی
🎇جای ما کجاست؟(۲)
⚡️در قسمت اول گفتیم برخی افراد و گروهها که در زمان غیبت از مدعیان پر شور و حرارت ظهور امام زمان هستند به دلایل و عللی در صف مخالفان حضرت مهدی علیه السلام قرار می گیرند.
1. راحتطلبان
راحتطلبی ریشه در خودپرستی دارد و خودخواهی، منشاء همه مفاسد است. لذتطلبی حالتی را در انسان ایجاد میکند که همه معیارهای اعتقادی و اخلاقی او را دگرگون میسازد.
لذتطلب، دین را به گونهای توجیه میکند که با رفاه او در تزاحم نباشد. او بیشتر به دنبال آن دسته از احکام ساده و بدون دردسر است که دنیایش را در خطر نیاندازد. جمعی از مسلمانان «مکه» پیش از هجرت به «مدینه»، خدمت پیامبر(ص) رسیده ابراز میداشتند: موردآزار دشمنانیم، اگر اجازه دهی، با دشمنان میجنگیم.
پیامبر(ص) میفرمود: «اکنون مأمور به مبارزه نیستیم. دست نگاه دارید. نماز بخوانید و زکات بدهید».
پس از هجرت به مدینه و ایجاد آرامشی نسبی در آن شهر، پس از آنکه دستور جهاد نازل گشت، زبان به اعتراض گشودند که خدایا، چرا فرمان نبرد دادی و آن را مدتی به تأخیر نیانداختی. قرآن، ریشه ترس و وحشت آنان را راحتطلبی میشمرد و مردم را نسبت به فرجام آن هشدار میدهد.(ذیل آیه ۷۱ سوره نساء.)
انقلاب جهانی امام زمان(عج)، بدون گذشتن از آتش و خون به پیروزی نمیرسد. در نبرد محرومان با مستکبران، برق تیغ بلا، ایمانها را به آزمایش درمیآورد. مؤمنان راستین، پیشاپیش به استقبال رفته و خود را برای بلایا آماده میکنند؛ ولی راحتطلبان با دستاویز قرار دادن مذهب، در پی توجیه وضع و پایگاه خویش هستند. در دوران انتظار، بیش از همه چیز، در فکر زندگی خودند و انتظار را بیشتر در دعا و … میجویند.
راحتطلبان از برابرآیات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ستم، بیتفاوت میگذرند. اینگروه، نجات بشر و عمل به این گونه دستورها را مربوط به زمان ظهور میدانند و مبارزه در زمان غیبت را نامشروع میپندارند.
امام خمینی«ره» در طرز تفکر این گروه میگویند:
اگر حضرت صاحب، خودشان مقتضی میدانند، برای جهاد و مبارزه تشریف بیاورند، ما که دلمان برای اسلام بیشتر از آن حضرت نسوخته است و حضرت هم که اینها را میبیند، خودشان بیایند. چرا ما این کار را بکنیم؟!(3)
از برهان لطف، نتیجه میگیرند که حضرت، نسبت به کاستیهای جامعه از ما داناتر و تواناتر است. پس تأخیر حضرت در ظهور، برخاسته از مصلحتی بوده و نیاز به اقدام ما نیست.
با کندوکاو بیشتر در منطق و روش زندگی این گروه، متوجه میشویم که همه این گفتهها، پوششی برای راحتطلبی است. در واقع انحرافات اخلاقی، سرمنشأ این عقاید است، نه بینش دینی و بصیرت اعتقادی و…
این گروه که در دوران غیبت، راحتطلبی سبب همدستی آنان با کفر و ستم شده است، به هنگام ظهور امام(ع) نیز نمیتوانند شیوه زندگی را تغییر دهند. برای ادامه زندگی بدون دردسر و به دور از غوغا و مبارزه، با حضرت(ع) همراه نمیشوند و در پاسخ دعوت امام(ع) به جهاد با مستکبران، آیات تقیه را میخوانند. امام زمان(عج) در مقابله با توجیههای کژاندیشانه آنان به «قرآن» استدلال میکنند و حق را بدون پرده آشکار میسازند و سرانجام، راحتطلبان را در ردیف منافقان کیفر میدهند.
امام صادق(ع) میفرمایند:
«فلسفه تشریع تقیه، حفظ خونهاست. اگر تقیه، به مرز خون رسد، دیگر جای تقیه نیست. به خدا سوگند، اگر شما برای یاری ما دعوت شوید، خواهید گفت: ما در تقیه هستیم و نمیتوانیم شما را یاری دهیم. همانا تقیه از پدران و مادران برایتان عزیزتر است. اگر قائم(عج) ما به پاخیزد، به یاوهگوییهای شما گوش نخواهد داد و در حق بسیاری از شما مردم منافق، حدود خداوند را جاری خواهد ساخت.»
...ادامه دارد
#آدینه_های_امید
#نشریه_موعود
@rahighemakhtoom
برگرد ای توسل شبزندهدارها
پایان بده به گریۀ چشمانتظارها
از یک خروش نالۀ عشاق کوی تو
«حاجت روا شوند هزاران هزارها»
شبها بدون آمدنت صبح ظلمتاند
برگرد ای توسل شبزندهدارها
#امام_زمان
#آدینه_های_امید
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
#زیست_آگاهانه
⚡️از ديوان منسوب به اميرالمونين (ع ):
درمان درد تو، در وجود توست و نمى دانى
و درد تو نيز از خود تست و آن را نمى شناسى .
خويش را جسم و جرمى كوچك مى شمارى
اما جهانى بزرگ در تو پيچيده است .
تو آن كتاب مبينى هستى كه حرف هاى آن ، پنهانى ها را آشكار مى كند.
📚منبع:کتاب کشکول بهاء الدين محمد عاملي(معروف به شیخ بهایی معمار و مهندس حرم علی بن موسی الرضا علیهالسلام در دوره صفویه)
📝پ ن:
☑️خودشناسی سرآغاز همه شناخت های جهان هستی است.
☑️در دیدگاه انسان کامل الهی عالم ملک و ملکوت در برابر «انسان»بسیار حقیر و ناچیز است.
☑️انسانی که کتاب نشاندار حق و حقیقه الحقایق است چگونه خود را برده طبیعت و حیوان و هم نوع می کند و این نشان افتخار را با بهایی ناچیز عوض می کند!
☑️به قول اقبال لاهوری:
آدم از بی بصری آدم کرد
گوهری داشت ولی نذر قباد وجم کرد
یعنی از خوی غلامی ز سگان خوار تر است
من ندیدم که سگی پیش سگی سر خم کرد
🎇مجال عیش صمیمانهای از جنس زندگی را همراهی فرمایید.
@majaleezendegi
baghare114-3.mp3
12.73M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۵۰)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
#پرسش
⚡️آیا کسی که به دنبال حقیقت بوده ولی به حقیقت نرسیده است از نظر اسلام معذور است؟
▪️ اسلام دین حقیقت گرا و واقع گراست. لغت «اسلام» به معنی تسلیم است و نشان دهنده این حقیقت است که اولین شرط مسلمان بودن تسلیم واقعیت ها و حقیقتها بودن است هر نوع عناد لجاج، تعصب، تقلیدهای کورکورانه جانبداری ها خودخواهیها از آن نظر که برخلاف روح حقیقت خواهی و واقع گرایی است از نظر اسلام محکوم و مطرود است.
▪️ از نظر اسلام اگر انسانی حقیقت جو بی نظر و کوشا در راه وصول به حق باشد، فرضاً به حقیقت نرسد معذور است و اگر کسی در روح خود عناد و لجاج داشته باشد فرضاً حقیقت را به دلیل تقلید و یا وراثت و امثال اینها پذیرفته باشد ارزشی ندارد.
📚منبع :شهید آیت الله مطهری جهان بینی توحیدی، ص ۲۱ این کتاب جلد دوم از مجموعه هفت جلدی «مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی است که آخرین اثر قلمی استاد شهید است. استاد فرصت قلمی کردن جلد ششم را نیافت و سخنرانیهای ایشان در موضوع امامت و رهبری در جلد ششم این مجموعه قرار گرفته است.
#حقیقت
#اسلام
#شهید_مطهری
@rahighemakhtoom
Hamd_004L.mp3
2.95M
🎤 سوره حمد (جلسه چهارم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی
🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه ۴.pdf
312.8K
📋 سوره حمد (جلسه چهارم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی
🆔 @rahighemakhtoom
baghare115-1.mp3
24.63M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه کامل ۱۱۵)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
#پرسش
#قرآن_شناسی
⚡️چرا قرآن برخی داستانها را به طور مکرر مطرح میکند؟ مثلاً به داستان حضرت موسی در سورههای مختلف پرداخته است، چرا مثل داستان حضرت یوسف در یک سوره و برای یک بار مطرح نکرده است؟
🎇برای روشن شدن پاسخ اول باید بررسی کنیم که هدف قرآن کریم چیست؟ بعد ببینیم آیا این نوع چینش آیات متناسب با هدفش است یا خیر؟
▪️هدف قرآن کریم صرف داستان سرایی و قصه گویی نبوده، بلکه هدف قرآن هدایت و تربیت انسان هاست، حال که هدف تربیت است، مربی وقتی بخواهد افراد را تربیت کند و یکی از ابزارهای آن نقل داستان باشد لازم نیست داستانی را از ابتدا تا آخر نقل کند، بلکه به مناسبتهای مختلف قسمتهایی از این داستان را که آموزنده است نقل میکند و از آن نتیجه گیری میکند.
▪️قرآن کریم چنین کرده، چون هدفش تربیت بوده، گاهی اوقات از برخورد موسی علیه السلام با فرعون سخن میگوید؛ گاهی از برخورد موسی با شعیب پیامبر و ازدواجش با دختر شعیب در سوره قصص سخن میگوید، گاهی از بهانه جوییهای بنی اسرائیل در سوره بقره سخن میگوید، و از این موارد نتیجه گیری میکند.
▪️به عبارت دیگر، قرآن کریم، در هر سوره ای از یک زاویه به داستان موسی و فرعون نگاه کرده، و در همان رابطه هم، نتایجی گرفته که آن نتایج متفاوت است و به مناسبت در سرنوشت مسلمانها تاثیرگذار بوده است.
▪️در بخش دوم پرسش آمده چرا مثل داستان حضرت یوسف یکجا نیامده است؟ در پاسخ باید گفت: آری اکثر داستان حضرت یوسف در سوره یوسف آمده ولی این طور نیست که همه مطالب مربوط به حضرت یوسف علیه السلام در سوره یوسف آمده باشد، بلکه در سوره انعام آیه ۸۴ و سوره غافر آیه ۳۴ نیز در مورد حضرت یوسف علیه السلام سخن گفته شده است.
▪️بنابراین اولاً این طور نیست که همه مطالب مربوط به حضرت یوسف علیه السلام در یک سوره آمده باشد و از طرفی همه حوادث زندگی حضرت موسی هم در قرآن نیامده بلکه بخشی از آن آمده است.
▪️ثانیاً ممکن است که داستان حضرت یوسف یک پیوستگی خاصی داشته و قرآن کریم از آن پیوستگی نتایج ویژه ای را دنبال کرده از این رو به صورت یکجا نقل کرده. یعنی همان انگیزه هدایت و تربیت قرآن، اینجا اقتضا کرده که مطلب را به طور پیوسته نقل کند.
📚منبع: قرآن شناسی محمد علی رضایی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از گام دوم انقلاب اسلامی
#زیست_مومنانه
#زیست_آگاهانه
⚡️انسان جاری باش نه ایستا!(۱)
▪️ انسان جاری، موجودی است تزکیه شده و تعلیم یافته؛ پالایشی از هوا ها، تعصب ها، عادتها و تقلیدها و تعلیمی از احکام و قدر انسان.
▪️موجودی که با حکمت، فکرش و با موعظه، قلبش را به تسلیم رسانده.
▪️انسان جاری، انسانی است که از سطح غرایز به حد وظایف و انتخاب رسیده و محرک او در خوردن، خوابیدن، نشستن، دوست گرفتن، ازدواج، صحبت کردن و...، نه غریزه، که تکلیفش است.
▪️ کسی که در وسعت دریای دلش، سنگریزهها - دنیا، نفس، خلق و شیطان - موجی ایجاد نمی کنند.
▪️این ماییم تشنه و لبریز و پر، تشنة قدرت و لبریز شهوت و پر از هوا و هوس.
▪️اما آنانی که از ایمان و عشق غیر حق رهیده و از عشق بالاتری برخوردار شده اند، و با او دیده و با او رفته اند و پر از امر او و لبریز از محبت، و تشنة خدمت به خلق اویند، این سنگها در فراخنای روحشان موجی ایجاد نمی کند هیچ، که قدرتی هم میسازد. پس نه فراری، که مشتاقند.
▪️انسان ذاهب، آنی است که این همه استعدادهای فردی و اجتماعی و عالی اش را به کار گِل نگماشته، به رشدی رسانده و از جهتی عالی برخوردار ساخته. انسانی است که از حضیض ذلّت بودن، به اوج وسعت شدن راه یافته و سرود زیبای «إِنِّی ذَاهِبٌ إِلَی رَبِّی» سر داده.
📚برگی از کتاب «انسان جاری» نوشته مسعود پور سید آقایی
#گام_دوم_انقلاب
#انسان_شناسی
baghare116-1.mp3
25.21M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه کامل ۱۱۶)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom