eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
یادآوری: در هفته قبل گفتیم موضوع ظهور حجت الهی به همین سادگی که برخی تصور می کنیم نیست. عرصه آزمون است و چه بسیار مدعیانی که به هنگام بروز دولت منجی و سختی ها راحت طلبان رفوزه شده و به مقابله با امام زمان می پردازند. اینک ادامه مطلب را مطالعه فرمایید 👇👇👇 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/22040 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
یادآوری: در هفته قبل گفتیم موضوع ظهور حجت الهی به همین سادگی که برخی تصور می کنیم نیست. عرصه آزمون ا
⚡️جای ما کجاست!(۳) 2. جموداندیشان و ظاهر گرایان ▪️از بامداد اسلام، ظاهرگرایان از مهم‌ترین موانع احیای دین و تحولات اجتماعی بوده‌اند، کسانی که به باطن و روح و هدف دین توجه نکرده و افق درکشان فراتر از پوست و قالب را نمی‌نگرد. دور بودن از واقعیت‌های عینی، آنان را کوته‌بین و به خودمحوری دچار کرده است. محدود بودن درک آنها نسبت به دین، موجب می‌شود که در زمان‌های حساس، تکلیف را نشناسند و به رویارویی پیامبر(ص) و امامان(ع) کشانده شوند. ▪️در جریان نزول آیه روزه و نماز مسافر، پیامبر(ص) در سفر، دستور افطار دادند و خود روزه گشودند؛ ولی گروهی به خیال مقدس‌مأبانه خود که هر سختی ثواب دارد، به روزه ادامه دادند. پیامبر(ص) با آنان برخورد کردند و به آنها لقب گناهکار دادند. ▪️وجود پیامبر(ص) و مخالفت صریح با این گروه به آنان عرصه میدان‌داری نمی‌داد. پس از پیامبر(ص)، تفکر قشری‌گری و ظاهربینی در میان مردم رایج شد و ورود نحله‌های گوناگون فکری به فرهنگ اسلامی، به ویژه در دوران غیبت آن را تشدید کرد. به این ترتیب فرقه‌های گوناگون در عالم اسلام پیدا شد. ارباب مذاهب و فرق به اسلام به عنوان دینی جامع و حیات‌بخش توجه نکردند و با یکسونگری به برخی از جوانب دین، زمینه ناتوانی سایر اجزای آن را فراهم کردند. عالم تشیع نیز از این خوان بی‌نصیب نماند. غیبت امام(ع) و دور کردن شیعه از عرصه سیاست و اجتماع سبب شد که حرکت اجتهاد بیشتر در حل مسائل فردی متمرکز شود و دستورات اسلام به عنوان یک سیستم اجتماعی، اقتصادی و...کمتر در کار تحقیق و تدریس قرار گیرد. ▪️به هنگام ظهور امام(ع)، تحجر در اندیشه‌ها و رفتار اجتماعی از میان نرفته؛ بلکه در لفافه‌های نوظهور جلوه‌های دیگر می‌یابد. امام(ع) احیاگر دین است، در همه مسائل فکری و کاربردی اسلام، به دگرگونی‌های وسیعی دست می‌زند و دستوراتی را که طی روزگاران دراز بر توده مردم پنهان مانده و مردم ناشیانه به آن عمل می‌کنند، آشکار می‌سازد. ▪️حضرت برای ایجاد عدالت عمومی، اموال نامشروع را مصادره می‌کند، قطایع و زمین‌هایی که حکومت‌ها به ناروا به افراد واگذار کرده‌اند به بیت‌المال برمی‌گرداند. ▪️ دست حرام‌خواران را از اموال عمومی کوتاه و راه‌های نامرئی به بیت‌المال را مسدود می‌کند. ▪️در اجرای عدالت تا آنجا پیش می‌رود که راه را بر افرادی که به زیارت مستحبی خانه خدا می‌روند، بسته و حج واجب را در اولویت قرار می‌دهد.شیوه حرم‌سازی و مسجدنمایی را نمی‌پسندد و مساجد را از تزئینات غیرضروری پاک می‌سازد. ▪️ در حرم پیامبر(ص) و مسجدالحرام تغییرات مهمی را ایجاد می‌کند. در قضاوت، شیوه داوودی را پیش می‌گیرد و با معیارها و موازین نوینی که در اختیار دارد، کشف حقیقت می‌کند و تنها به شیوه قضایی گذشته، یعنی به سوگند اکتفا نمی‌کند. ▪️در تفسیر قرآن، اسرار پنهانی و رموزی را که بر مردم پنهان مانده، آشکار ساخته و درهای حکمت و معرفت را بر مردم می‌گشاید و تأویل قرآن و مصادیق بارز و پنهان آیات آن را بر مردم آشکار می‌سازد. ▪️امام زمان(عج) احکامی که پیامبر و امامان پیشین به سبب نبودن شرایط، نتوانسته‌اند اجرا کنند، جاری می‌کند و اسلام را با همه شرایط و ویژگی‌ها در جهان حاکم می‌سازد. ▪️تحولات مهم فرهنگی و اجتماعی و سیره امام(ع) در حکومت و قضاوت با ذهنیتی که مردم از دین دارند و متحجران القا کرده‌اند، جدید جلوه می‌کند و روش امام را با معتقدات خود بیگانه می‌بینند. «اذا قام القائم استانف دعاء جدیداً کما دعاء رسول الله؛ هنگامی که قائم قیام کند، دعای جدیدی همانند دعای پیامبر از سر می‌گیرد.» ▪️امام مصلح شرع است و نه دین ساز. جدید بودن روش حضرت در ارتباط با شناخت واژگونه مردم از دین در آن دوره است. به همین دلیل کارهای امام جدید جلوه می‌کند؛ گویی که دین جدید آورده است. گروهی که با اسلام اصیل بیگانه بوده و تنها بر ظواهر گذشته جمود دارند، روش امام را با سیرت نیاکان خود ناشناخته دیده، زبان به اعتراض می‌گشایند و با سلاح مذهب به مقابله امام می‌شتابند. گروهی که از فهم بطون و معانی بلند قرآن عاجزند، به ظواهر قرآن علیه امام استشهاد می‌کنند و عده‌ای با استدلال به سیره‌ای از پیامبر(ص) که در خیال دارند، به تحولات اجتماعی و اقتصادی امام انتقاد می‌کنند. امام‌زمان(عج)، در بیرون کردن این گروه از صحنه اجتماعی و افکار عمومی، بیش از جدش، پیامبر(ص) به زحمت می‌افتد. پیامبر(ص) با کافرانی روبه‌رو بود که از اعلان دشمنی ابایی نداشتند و آشکارا با اسلام و پیامبر(ص) می‌جنگیدند؛ ولی این دسته از معارضان مهدی(عج)، پینه بر پیشانی دارند و در میان مردم به زهد و ورع مشهورند و با سلاح دین، به جنگ امام(عج) می‌روند. بی‌کمترین تردید به تیر تکفیرش می‌زنند و با ایجاد شایعه و جنگ روانی، افکار عمومی را علیه او بسیج می‌کنند. @rahighemakhtoom
⚡️جای ما کجاست!(۴) امام صادق(ع) می‌فرماید: «آزردگی‌هایی که مهدی ما از سوی نادانان روزگار خود متحمل می‌شود، بیش از زحماتی است که به پیامبر(ص) از جاهلان زمان خود وارد شده.» پرسیدند چگونه؟ فرمود: «پیامبر(ص) در زمانی برانگیخته شد که مردم سنگ و درخت و چوب می‌پرستیدند. قائم، آنگاه که قیام کند، مردم علیه او قرآن را تأویل می‌کنند. به خدا سوگند، همانند سرما و گرما عدالت وارد سراهای آنان خواهد شد.» درباره قضیه‌ای امام مهدی(عج) در جمع مردم سخن می‌گوید و حقایق را بر مردم آشکار می‌سازد. گروهی از مردم که تاب سخنان حضرت را نمی‌آورند، علیه امام(عج) خروج می‌کنند. امام صادق(ع) می‌فرماید: «در وقت ظهور، قائم ما برایتان سخنانی می‌گوید که تاب شنیدن آن را ندارید. علیه او در رمیله شورش خواهید کرد. او با شما جنگیده و شما را نابود خواهد کرد.» خطاب امام(ع) به شیعیان، «یحدثکم» نشانگر آن است که این گروه از مخالفان امام و از شیعیان هستند و همگی به دست امام(عج) از میان می‌روند. لطفاً مطالب گذشته را در لینک های زیر بخوانید. https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21981 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21982 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/22040 @rahighemakhtoom
6.mp3
14.39M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۶) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه @rahighemakhtoom
baghare119-1.mp3
21.33M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۱۹) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
Hamd_006L.mp3
3.14M
📋 سوره حمد (جلسه ششم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی 🆔 @rahighemakhtoom
Document (2).pdf
324.4K
📋 سوره حمد (جلسه ششم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی 🆔 @rahighemakhtoom
⚡️یک ساعت از شبانه روز را برای خودت بگذار! ☑️بزرگان همیشه توصیه میکنند هر مقدار کار زیاد داری در شبانه روز یک ساعت را برای خودت بگذار ممکن است شما بگویید من هیچ ساعتم برای خودم نیست تمام اوقاتم برای خدمت به مردم است نه اگر تمام ساعات انسان هم وقف خدمت به خلق خدا باشد در عین حال انسان بی نیاز از اینکه یک ساعت را برای خودش بگذارد نیست. ☑️یک ساعت یا بیشتر در شبانه روز را انسان واقعا برای خودش بگذارد؛ یعنی در آن لحظات برگردد به خودش خودش را هر چه هست از خارج ببرد به درون خودش و به خدای خودش باز گردد و در آن حال فقط و فقط او باشد و خدای خودش و راز و نیاز کردن و مناجات با خدای خودش و استغفار کردن . ☑️خود استغفار یعنی محاسبه النفس کردن حساب کشیدن از خود حساب کند در ظرف این ۲۴ ساعت من چه کردم؟ فوراً برای او روشن میشود که فلان کارم خوب بود خدا را شکر می کند؛ فلان کار را خوب بود نمی کردم تصمیم میگیرد دیگر نکند و استغفار می کند. 📚استاد تعلیم و تربیت در اسلام ص ۲۲۷ 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
⚡️باید بیگانه در شما احساس صلابت کند ▪️در پایان سوره توبه به این صورت در آمد (یا ایها الذین آمنوا قاتلوا الذين يلونكم من الكفار و ليجدوا فيكم غلظه ) . یعنی مومنین مقابل کفاری که مهاجم اند شما دفاع کنید و این جهاد دفاعی را حفظ کنید آنها حتماً باید در شما غلظت را استواری و صلابت را بیابند. ▪️بر مسلمانها واجب است طرزی دارای صلابت سیاست و نظامی باشند که کفار در آنها احساس صلابت بکنند. ▪️ سخن از خشونت نیست که شما خشن و غلیظ باشید بلکه شما آن قدر باید متصلب و استوارباشید که حتما بیگانه در شما احساس صلابت بکند. آیت‌الله 📝درس خارج تفسير قرآن كريم - قم ١٣٩٠/١٠/٠٣٤ 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️انسان جاری! ▪️همراه حادثه‌ها و گرفتاری‌ها و درون مایه‌های خودم، سؤال‌هایی در من جوانه می‌زنند و سر می‌کشند و از شکم عادت‌ها متولد می‌شوم و از زندگی تکراری فاصله می‌گیرم و دیگر نمی توانم به پالایشگاهی از کثافت بودن قانع باشم یا مقلّد و مفلوک باقی بمانم. ▪️برای رسیدن به این مرحله می‌بینم که از گربه، کلم و سنگ، جلوترم و دارایی‌های بیش تری دارم، ولی شکوفه و رویش و جوششی نداشته ام. می‌بینم که از حیوانات بیش تر دارم، ولی کمتر به دست آورده ام. می‌بینم که من میوة درخت هستی ام، ولی به جایی نرسیده ام. می بینم سنگ‌ها از دل خود چشمه‌هاجاری کرده اند، ولی من جوششی نداشته ام. ▪️من تمام هستی را در خودم دارم و تمام هستی به من ختم شده، نمی توانم به آنها بازگردم، که باید آنها را ببرم و بار امانت را حمل کنم. ▪️ این تجربه و این دیدار علمی که تکامل تمام هستی به من رسیده است، می‌تواند هر دهاتی و هر روشن فکری را تکان بدهد و در او سؤال‌هایی را زنده کند که در کجا بمانم؟ و چرا به کم قانع شده ام؟ و تا کجا باید پر بکشم؟ ▪️من تا حرکت نکرده و راه نیفتاده ام، دنیا برایم بزرگ است؛ که قنداق برای بچه‌هایی که حرکت نکرده اند، یک دنیاست، ولی دنیا برای حرکت کرده ها، زندان است. ▪️ با این توجه، می‌یابم که به کجا باید برسم و با توجه به خودم می‌بینم که در کجا هستم. من بال‌هایی دارم که آسمان‌ها برایش تنگ هستند، ولی هم چون کرمی که زیر پا له شده به لجن زاری دل خوش کرده‌ام و با این که نصف تنم زیر پاها له شده، خودم را به زمین می‌کشم و سر می‌جنبانم. ▪️با توجه به این تفاوت ها، زندگی من نور و تحرکی می‌گیرد و جریان پیدا می‌کند. در این مرحله از آگاهی، کارم را شروع می‌کنم تا از آن چه هستم، فاصله بگیرم و به آن چه باید، برسم. در این مرحله، مثل یک کوه آتشفشان، پرم از سؤالات؛ سؤالاتی که بهارش در کنار حادثه‌ها و برخوردها و درگیری هاست. ▪️در این مرحله نباید به فکر جواب بود، که باید خالی شد و از سنگینی این همه سؤال‌های سمج، خود را رهانید. 👈در این مرحله باید به نکاتی چند آگاه شد،به لطف خدا این نکات را در فرصتی دیگر خواهم نگاشت. 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
7.mp3
12.57M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۷) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه @rahighemakhtoom
رازنماز16.mp3
3.8M
استاد امیر 👈جلسه قبلی 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
baghare120-1.mp3
21.98M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۲۰) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
▪️اینکه پیغمبر (ص) ملایم بود و باید یک رهبر ملایم باشد مقصود این است که پیغمبر (ص) در مسائل فردی و شخصی نرم و ملایم بود نه در مسائل اصولی وکلی ،در آنجا پیغمبر صددرصد صلابت داشت یعنی انعطاف ناپذیر بود. 📚علامه مرتضی مطهری، سیره نبوی، ص ۲۰۷ @rahighemakhtoom
⚡️از هم فاصله نگیرید! ▪️وجود مبارک (سلام الله علیه) به همه ما مخصوصاً مسئولان بلند پایه نظام فرمود دور هم باشید؛ «تزاوروا فان في زيارتكم احياء لاحاديثنا و احاديثنا تعطف بعضكم على بعض» فرمود: فاصله نگیرید نگذارید این روزنامه های زنجیری و غیر زنجیری بین شما فاصله باشد. ▪️اولاً " حرف را مواظب باشید که حرف در اختیار شماست وقتی گفتید شما گرفتار حرفید وقتی نگفتید حرف در اختیار شماست. ▪️ نگفته ها را می شود گفت ولی گفته را به این آسانی نمیشود ترمیم کرد فرمود دورهم باشید این واسطه ها را کمتر کنید «تزاوروا یکدیگر را زیارت کنید؛فان في زيارتكم احياء لاحاديثنا.» ▪️فرمود: شما بالاخره شیعیان ،مائید به کجا میروید؟ خیلی از شما هم سن تان یک مقداری بالا آمده و بعد هم برای شما روشن است که این مردار است؛حالا یا دور روز یا دو سال بالاخره عاقبت باز ماند این مردار شما در طی این سالهای متمادی دیدید که مرتب این قافله دارد می آید و می رود؛یک کسی تاره مسلوب الحيثيه است یک وقتی مستعار الحیثیه است. ▪️وجود مبارک پیغمبر علیه) و على آله آلاف التحيه و الثناء) فرمود: «ان الله سبحانه و تعالی امرنی ربی ان يكون نطقى ذكراً و صمتى فكراً و نظری عبرة.» فرمود: من مامورم که هر چه حرف میزنم یاد خدا " باشد، یک؛ اگر حرف نمیزنم ساکتم نگاهم نگاه عبرت آمیز باشد، دو, عالم که جای تماشا و نمایش نیست آنکه سفره خلقت را پهن کرده فرمود ما اینجا نمایشگاه نداریم؛ نه بازیگریم نه بازیگر را می پذیریم؛ «ما خلقنا السماء والارض و ما بينهما لاعبين» ما اينجا بساط بازی نداریم نمایش هم نداریم جای تماشا هم نداریم؛ اینجا مدرسه است و شما باید " عبرت " بگیرید؛فاعتبروا یا اولی الابصار فرمود: ما اینجا نه جای نمایش داریم نه جای تماشا؛ من هم بازیگر نیستم بالاخره " مدير عامل نظام " ذات اقدس اله است. فرمود: «ما خلقنا السماء والارض و ما بينهما لاعبين» اگر کسی -خدای ناکرده - خود بازی کند یا دیگری را بازی بدهد در همین چرخ ها له می شود! آیت الله 🎇 محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
⚡️رابطه عمل با انجام دهنده «من عمل صالحاً فلنفسه و من اساء فعليها» ما با خودمان بد میکنیم یا به خودمان احسان میکنیم. دیگر بر کسی منتی نداریم و نسبت به کسی احسان نمی کنیم. ▪️ محال یعنی محال، محال است که یک کسی نسبت به کسی بد بکند یا نسبت به کسی احسان بکند این سایه آن کار می افتد. ▪️ تبیین مطلب این است اگر کسی کسی را کشت دیگر ظلمی بدتر از کشتن که نیست؛ این یک خطری است یک مار سمی است که اصلش در درون جان او لانه کرده و سایه اش به بیرون رسیده این یک نیشی به دیگری زده ولی اصل این مار در درون او لانه کرده؛ چرا؟ برای اینکه این شخص یک لحظه جان او را گرفته او یک لحظه آسیب دید؛ بعد هم چون مظلومانه کشته شد مورد عنایت الهی است و جبران میشود اما این شخص (قاتل) در سوخت و سوز غیر قابل تحمل و احصاء است!! ▪️ چه اینکه احسان هم همین طور است؛ اگر کسی به دیگری احسان کرده ملکی داده خانه ای داده زندگی داده این هزارها برابر برای خودش گرفته یک هزارم از این خیرات به شخص دیگر رسیده... ▪️ اینکه در سوره مبارکه اسراء دارد آن« احسنتم احسنتم لانفسكم و ان اساتم فلها» این «لام» لام نفع نیست تا لام دیگری به عنوان مشاكله ذکر بشود و گرنه می گفتیم ،ان اساتم فعلیها این «لام» لام اختصاص است نه «لام» لام نفع ؛اگر کار خوب کردید مال خود شماست؛ کار بد کردید مال خود شماست؛ ▪️ اگر کسی در درون منزل خودش بوستان پر گل و ریحان بکارد همه منافعش مال اوست گاهی نسیم می وزد مشام آن رهگذر را معطر میکند ولی اساس بهره این بوستان مال صاحب باغ است. ▪️و اگر یک کنیف و یک فاضلاب و یک چاه بدبویی در درون منزلش بکند، تمام آسیبش مال خود اوست؛ گاهی هم باد می وزد و بوی بد را به مشام عابر میرساند کار بد ما مثل آن کنیفی (چاه فاضل آب ) است که در درون جانمان کندیم گاهی بویش به دیگری میرسد و گرنه اصل آن کنیف در درون جان ماست کار خوبی کردیم اصل آن بوستان و گلستان در درون ماست نسیمش به مشام رهگذر می رسد. آیت‌الله 📝سوره فصلت / آیه ۴۶ سوره اسراء / آیه ۷ 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
تفسیر 449.mp3
11.38M
💢تفسیر سوره جلسه پنجم ☑️حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا رنجبر( جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom