✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#بررسیهای_قرانی #عدم_تعارض_در_آیات_قرآن #امکان_فهم_قرآن #معارف_قرانی #آموزه_های_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 ع
#بررسیهای_قرانی
#عدم_تعارض_در_آیات_قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 عدم تعارض در آیات قرآن(بخش پایانی)
▪ بنابر آن چه گذشت، تفاوت تعابیر در آیات، در كمال هماهنگی صورت پذیرفته است و شبهات ناظر به اختلاف و تنافی آیات در اثر عدم تعمق در آیات الهی و معارف قرآن كریم است...
🔹 به عبارت دیگر، تعارض حقیقی میان آیات قرآن وجود ندارد، چرا كه سخن خداست، و در سخن خدا تعارض معنی ندارد، بلكه بعضی گویای بر بعض دیگر است و بعضی دلیل و شاهد بر بعضی دیگر میباشد... .
🔹 بنابراین، آن چه از تعارض در آیات به نظر قاصر ما میآید، تعارض ابتدایی و ظاهری است،كه یا اساساً توهمی، بیش نبوده است... . و یا از ظواهر دو دسته آیات ناشی میشود كه میان آنها جمع عرفی با توجه به خصوصیات قرآن وجود دارد كه دارای محكم و متشابه، مطلق و مفید، عام و خاص، مجمل و مبین، ناسخ و منسوخ، حاكم و محكوم، وارد و مورود و غیره میباشد و باید محكم اصل قرار گیرد و ظواهر متشابه متناسب با معانی لغوی و كاربرد عرفی و وجوه مختلف كاربرد در قرآن و محتوای آیه محكم معنی شود. و در موارد دیگر نیز دلیل مقید، خاص، مبین، ناسخ، حاكم وارد و غیره اصل قرار میگیرد و آیات مقابل آنها در پرتو اصلشان معنی میگردد، كه شمول دلیلِ مطلق و عام، محدود و شمول محكوم، محدود یا توسعه، و ابهام مجمل، مرتفع، و زمان عمل به منسوخ، منتفی، و زمان عمل به مورود، مقید به عدم تحقق موضوع دلیل وارد میگردد.مثال:
▪ 1. آیه (الی ربّها ناظره) در سوره قیامت متشابه است كه در پرتو آیه محكم (لا تدركه الابصار و هو یدرك الابصار) در سوره انعام معنی میشود كه مقصود یا نظر به رحمت خداست و یا رؤیت قلبی نه بصری را نظر دارد.
▪ 2. آیه مطلق یا عام: «... و لكن یضل من یشاء و یهدی من یشاء» (نمل / 93) در نظر ابتدایی جبر الهی و عدم اختیار انسان در امر هدایت و ضلالت را مطرح میكندكه در پرتو آیه مقید (بقره / 26) و نظائر آن معلوم میگردد كه مقصود ضلالت از پس فسق ظلم و كفر است كه با اختیار از انسان سرزده است.
(یضل به كثیرا و یهدی به كثیرا و ما یضل به الا الفاسقین) (بقره / 26)، و یا «انّ الله لا یهدی القوم الظالمین» (انعام / 144). این آیات در واقع از سخن قطعی خدا سخن میگوید كه در برابر اعمال اختیاری انسان، مطرح می گردد.
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
💢تمسک به قرآن مایهی سعادت و قوّت و عزّت ماست
✍️رهبر انقلاب در دیدار شرکت کنندگان مسابقات قرآن: آنچه امروز دشمنان علیه ایران انجام میدهند، نفسهای آخر دشمنیشان با جمهوری اسلامی است.
هرچه آنها سختتر بگیرند، ارادهی ما قویتر خواهد شد؛ هرچه آنها شدت عمل به خرج دهند، ما قویتر خواهیم شد؛ هرچه آنها نسبت به پایبندی ما به معارف قرآنی بیشتر عصبانی بشوند، پایبندی و تمسک ما به قرآن بیشتر خواهد شد. تمسک به قرآن مایهی سعادت و قوّت و عزّت ماست.
۹۸/۱/۲۶
@salehinfamenin98
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#تلنگر
📌 شکیبایی زیبا و قابل توجه با استقامت بدون جزع و فزع
🔸 اگر انسان در مشكلات و مصائب ، خويشتن داري را از دست ندهد، يعني سخني و حركتي برخلاف رضاي خدا نگويد و نكند و پيمانه صبرش لبريز نگردد و سفره مشكلات و سختيها را پيش اين و آن باز نكند،
صبر نيكو دارد.
🔸 خداي سبحان در قرآن كريم پيامبران را خصوصا مؤمنين را عموما به صبر دعوت ميكند.
🔸 اما راز و نياز با خداي بي نياز در مورد مشكلات و سختيها ناصبوري نيست، بلكه استعانت از ذات متعال براي تحمل فشار و حل مشكلات است و اين يك نوع ثبات قدم و درخواست صبر جهت تحمل سختيها از بارگاه ربوبي است. اما آنهايي كه به مقام رضا رسيدهاند مشكلات خود را در محضر خداي متعال نيز به زبان نميآورند، چون كه به زبان آوردن هر چند كه شكوه از سختي نيست اما شائبه آن را دارد، اظهار درد، پيش خدا به نوعي تغيير وضع موجود را از خدا طلبيدن است و اين با مقام رضا سازگار نيست
🔸 صبر جمیل سه بار در قرآن آمده است
1⃣ وَ جٰاؤُ عَلىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اَللّٰهُ اَلْمُسْتَعٰانُ عَلىٰ مٰا تَصِفُونَ (١٨)یوسف
2⃣ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً. فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اَللّٰهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ اَلْعَلِيمُ اَلْحَكِيمُ (٨٣)یوسف
3⃣ فَاصْبِر. صَبْراً جَمِيلاً (٥)معارج
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
Tafsir_129.mp3
16.31M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه23
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_130.mp3
20.15M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه24
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_131.mp3
14.51M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه25
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
پالایش4-29-9-98.mp3
14.38M
#آوای_زندگی
#اجتماعی
#مذهبی
#پالایش4
#دعای_وضو
#وضو
#آداب
#تمرکز_ذهن
#حضور_قلب
#نماز
#نگاشت_صوتی 12
#کانال_قرآنی_رحیق
🔅🔅🔅
📌از نگاه امام علی علیه السلام بنگریم
زمان7/46دقیقه
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌جهل انسان را به جهنّم می برد نه بی سوادی
✅ #علم با جهل تقابل ندارد!
🔸مرحوم كليني(رضوان الله تعالي عليه) اوّلين كتابش «كتاب العقل و الجهل» است دوم «كتاب فضل العلم» است.
🔸علم مقابل ندارد؛ علم يعني سواد، خُب اين سواد كاري نميكند، آنكه كار ميكند يا به جهنم ميبرد يا به بهشت٬ عقل است و جهل.
🔸جهل انسان را مستقيم به جهنم ميبرد و عقل مستقيم آدم را به بهشت ميآورد.
🔸آن عقل است كه مقابل دارد نه علم.
🔸علم فنّي است ممكن است ما بگوييم باسواد و بيسواد؛ اما ميبينيد مرحوم كليني وقتي كافي را تنظيم كرده كتاب دومش كتاب العلم است، علم ديگر مقابل ندارد، انسان باسواد است خُب باسواد است اما عقل است كه مقابل دارد.
🔸انسان يا اهل بهشت است يا اهل جهنم، جهنميها يا درسخواندهاند يا نيستند؛ همين!، اين ديگر مقابل ندارد.
🔸اگر اهل عقل بود كه «ما عُبد به الرّحمن و اكتسب به الجِنان» اين اهل بهشت است؛ جهل در مقابل عقل، اهل جهنم است.
🔸انسان يا عاقل است كه بهشتي است يا جاهل است كه جهنمي است؛ اين جهنمي يا درسخوانده است يا درسنخوانده؛ اين است كه كتاب العلم مقابل ندارد، كتاب العقل مقابل دارد.
🔸اگر علم، علم حوزوي و دانشگاهي باشد اين ممكن است با جهل در مقابل عقل هم بسازد لذا حضرت فرمود: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ»
🔸علم با جهل جمع ميشود چون آن جهل در مقابلِ علم نيست، در مقابلِ عقل است؛ چون در مقابل عقل است ممكن است علمي باشد عين جهل!، يعني همين سواد را در راه باطل پياده كند؛ بنابراين اين علمها فيالجمله كمك ميكند نه بالجمله.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی /سوره قصص، آیات 5 الی9
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 پلورالیسم
🔹 جریان كثرت دینی به اصطلاح پلورالیسم دینی بحثش هم در سوره مباركه «انعام» و هم سوره «اعراف» گذشت كه ما بیش از یك صراط نداریم، البته راه های فرعی كه از آنها به عنوان شریعت و منهاج یاد می شود داریم ﴿لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً﴾[1] هر دینی فروعات خاصّه خودش را دارد؛ نمازش مخصوص, قبله اش مخصوص, روزه اش مخصوص، اینها فروعات خاصّ هر دین است، ولی مجموعاً هر دینی, صراط مستقیم است و صراط مستقیم هم یكی است اینطور نیست كه صراط های مستقیم داشته باشیم.
🔹 در سوره «هود» بیان قرآن این است كه خدا بر صراط مستقیم است ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾[2] تمام كارهای خدا سبحان بر صراط مستقیم است، وقتی كار خدا بر صراط مستقیم بود كار انبیا و ائمه (علیهم السلام) هم بر صراط مستقیم است، این چنین نیست كه ما چندتا صراط مستقیم داشته باشیم؛ یكی صراط مستقیمی باشد كه راه خدا بر آن است، یكی هم راه های مستقیم داشته باشیم كه راه انبیا بر آن است اینكه نیست. پس ﴿إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ كه شد همه انبیا هم راهیان راه الله هستند, این یك مطلب.
🔹 در سوره مباركه «آلعمران» هم گذشت كه تنها دین مرضی نزد خدا و مقبول نزد خدا اسلام است ﴿إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الْإِسْلاَمُ﴾[3] لذا دین نه تثنیه دارد نه جمع, صراط هم نه تثنیه دارد نه جمع; صراط یكی است, دین یكی است, اسلام یكی است آن فروع جزئی كه ﴿لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجاً﴾ اینها راه های فرعی است كه هر كدام از اینها باز به همین صراط مستقیم برمی گردد اینطور نیست كه ما چندتا صراط داشته باشیم.
[1] . سوره مائده, آیه 48.
[2] . سوره هود, آیه 56.
[3] . سوره آلعمران, آیه 19.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه یس جلسه 3
تاریخ: 1392/09/27
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
29-008.mp3
29.53M
📌 #درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
▪️مرحوم آیت الله #فلسفی (رضوان الله علیه)
▪️شرح دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه-8-زبور آل محمد
🔸 تمام فایل ها: 19 جلسه
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_اخلاص
#سوره_توحید
🔅🔅🔅
📌نگاشت6:نگاهی به پیام های کلی سوره اخلاص(توحید)
✅ - پيامبران امين وحى اند؛ خدا به پيامبر فرمود: «قل...» او نيز مى گويد: «قل...»
✅ - خداوند، در عين حضور، از ديدگان غايب است و قابل مشاهده نيست. «هو» (اهل توحيد عقيده دارند كه «لا تدركه الابصار و هو يدرك الابصار»(254) چشم ها او را درك نمى كند ولى او چشم ها را درمى يابد.)
✅ - به سؤالات اعتقادى بايد پاسخ داد. «قل هو اللّه...»
✅ - عقايد حق را بايد به ديگران اعلام كرد. «قل هو اللّه...»
✅ - خداوند در همه چيز يكتاست. در ذات و صفات، در علم و قدرت و حيات و حكمت، در آفرينش و هستى بخشى. «قل هو اللّه احد»
✅ - توجّه تمام موجودات، خواسته يا ناخواسته به سوى اوست. «اللّه الصمد»
✅ - تنها او غنى است و همه به او محتاجند. «اللّه الصمد»
✅ - تنها خداوند است كه سزاوار قصد كردن است. «اللّه الصمد» (حرف الف و لام در الصمد براى حصر است.)
✅ - موجودات، در همه امورشان محتاج اويند. «اللّه الصمد» (كلمه صمد مطلق است و شامل تمام احتياجات مادى و معنوى مخلوقات مى شود.)
✅ - صَمَديّت و بى نيازى خداوند از همه چيز، دليل آن است كه او نياز به فرزند و والدين ندارد. «اللّه الصمد. لم يلد و لم يولد»
✅ - خداوند علّتى ندارد و از چيزى به وجود نيامده است. «و لم يولد»
✅ - مولود، معلول است و نمى تواند خدا باشد. «و لم يولد» (چگونه مسيحيان عيسى را مولود مريم، ولى باز هم او را خدا مى دانند؟)
✅ - نه در ذات، نه در صفات و نه در افعال، هيچ كس و هيچ چيز شبيه و مانند خداوند نيست. «و لم يكن له كفوا احد»
✅ - خداوند شبيه ندارد تا بتواند شريك او در امور هستى گردد. «و لم يكن له كفوا احد»
«والحمد للّه ربّ العالمين»
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 سخن جهانی
🔹 از سخنان جهانی حضرت مسیح (علیه السلام) این است «إِنَّ التَّارِكَ شِفَاءَ الْمَجْرُوحِ مِنْ جُرْحِهِ شَرِیكٌ لِجَارِحِهِ»؛[الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص345.
] یعنی اگر كسی زخم خورده ای را ببیند و برای درمان زخم او كوشش نكند، شریك جرم ظالمی است كه تیغ بر پیكر این مظلوم زد؛ این سخن همهٴ انبیاست! اگر ما از اوّل نگفته بودیم كه دین از سیاست جداست و اگر در پایان نگفته بودیم و نگوییم به من چه و دین كاری به سیاست ندارد، نه جنگ جهانی اوّل اتّفاق می افتاد، نه جنگ جهانی دوّم رخ می داد و نه روزانه كشتارهای ظالمانه را ما مشاهدم می كردیم.
🔹 این نكته باید روشن باشد كه دولتمردان ستمكار نه از آسمان آمدند و نه از زمین جوشیدند؛ آنها نوجوان بودند، جوان شدند و مسئولیت پذیرفتند فرزندان همین مرزوبوم اند، فرزندان پدران و مادرانند، اگر اینها در دوران دبستان و دبیرستان و در دوران دانشگاه و فوق لیسانس معارف انبیا را فرا بگیرند، وقتی به دولت رسیدند خون آشام نخواهند شد، بلكه كوشش می كنند خون افراد را حفظ كنند.
📚 دیدار محقق مسیحی با حضرت استاد
تاریخ: 1389/08/26
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom